I Dokument nr. 5 (2000-2001) legger Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret frem sin innberetning om virksomheten i 2000. Etter
vedtak i Stortinget høsten 1997 består Ombudsmannsnemnda
i perioden 1. januar 1998 til 31. desember 2001 av følgende
personer:
Ombudsmann Per A. Utsi, Oslo
Ingeborg Botnen, Rjukan
Dagfinn Hjertnes, Florø
Brit Hoel, Arendal
Karen Margrethe Mjelde, Sandnes
Ivar Skjerve, Steinkjer
Inge Wold, Råde
Ombudsmannsnemnda avholdt i 2000 7 møter
og har foretatt befaringer til følgende militære
tjenestesteder:
Herdla fort
Vestlandet sjøforsvarsdistrikt
Haakonsvern orlogsstasjon
Sjøkrigsskolen
KNM "Harald Haarfagre", Madlamoen
Sola flystasjon
Artilleriregimentet, Haslemoen
Sambandsregimentet, Jørstadmoen
Oppland regiment, Terningmoen
Luftforsvarets skolesenter
Agder regiment, Evjemoen
Nemndas omtale av de enkelte befaringer er referert på sidene
33-39. Protokoll fra nemndas møter og befaringer følger
dessuten innberetningen som utrykte vedlegg.
Nemnda var i 2000, som tidligere representert,
på Landskonferansen for tillitsvalgte i Forsvaret. Ombudsmannen
og avdelingsdirektøren har som vanlig gitt orientering
om ombudsmannsordningen ved mange av de kurs for tillitsvalgte som
ble avholdt ved forskjellige avdelinger, til sammen 33 kurs.
Orienteringer om ombudsmannsordningen overfor befal
har i 2000 funnet sted ved orientering i møter med personellorganisasjonenes
representanter under nemndas befaringer. Ombudsmannen har dessuten forelest
om ombudsmannsordningen ved Befalsskolen for Marinen (BSMA) i Horten
og for militærpolitibefal på kurs avholdt ved
Luftforsvarets skoler, Stavern.
Kontoret har hatt besøk fra en delegasjon
fra det franske parlament og fra ombudsmannsinstitusjonen i Indonesia.
Under begge besøk ble det orientert om ombudsmannsordningen.
Som det vil fremgå av innberetningens
omtale av de individuelle klagesaker behandlet Ombudsmannen i 2000
83 klagesaker. Dette er et noe lavere antall enn de nærmest
foregående år, men på linje med antallet
i 1993 der det ble registrert 87 saker. Avgjørelsen ble endret
i favør av klageren i 33 pst. av klagetilfellene. Medholdsandelen
ligger på linje med gjennomsnittet for de senere år.
Antallet klager i gruppen "sosiale saker", som omfatter botillegg
og andre sosiale stønader, er fortsatt synkende.
I 10-årsperioden 1991-2000 er andelen
av det totale antall soldatklagesaker i denne gruppen gått
ned fra ca. 40 pst. til ca. 7 pst. Årsaken til dette antas å ligge
i at mannskaper som har forsørgeransvar som regel søkes plassert
i tjeneste nærmest mulig hjemstedet, og at reglene i de
senere år er bedre tilpasset soldatenes faktiske sosiale
problemer. Denne positive utvikling antas også å ha
sin forklaring i at de avdelingsvise velferdskontorer sammen med
Velferds- og vernepliktsavdelingen i FO utøver et godt
og betryggende skjønn ved behandlingen av mannskapenes
sosiale problemer.
Det er i 2000 registrert et økende
antall klager i gruppen "tjenesteforhold". De konkrete klagesaker
i denne gruppen har blant annet sin bakgrunn i forhold vedrørende
innholdet i det tjenestebevis som utstedes ved dimisjon, hyppige
vaktbeordringer, mannskapsmangel, særlig i sommermånedene,
etc.
Det har også forekommet klagesaker
vedrørende muslimers muligheter for religionsutøvelse
under førstegangstjenesten. Også disse har latt
seg løse på en måte hvor både
mannskapets og Forsvarets interesser er ivaretatt.
Også i 2000 utgjør klager
vedrørende fritak for militærtjeneste og utsettelse
med førstegangstjeneste eller repetisjonstjeneste en hovedgruppe
blant soldatklagene.
Antallet klager fra befalskorpset har de senere år
ligget mellom 20 og 30 klager pr. år. I 2000 mottok Ombudsmannen
kun 18 registrerte klager fra befalet. Det reduserte antall må antas å bero
på tilfeldigheter.
Nemnda har med tilfredshet merket seg at omstillingen
og nedbemanningen i Forsvaret hittil har foregått i en
positiv atmosfære uten å ha medført et økende
antall klagesaker. Det er heller ingen økning i antallet
klager fra det sivile personell i Forsvaret. Nemnda vil imidlertid
ikke utelukke at klageantallet i denne gruppen vil kunne øke
under den videre omstilling/omorganisering av Forsvaret
de nærmeste år.
Det totale antall refselser gikk i perioden
1988-1998 tilbake fra 11 239 til 3 113 refselser.
For 1999 er refselsesantallet gått
ytterligere tilbake.
Av Generaladvokatens statistikk fremgår
at det samlede antall refselser i 1999 var 2 529 - en reduksjon
på hele 18,8 pst. i forhold til 1998. Vurderes refselsesantallet
i forhold til antallet soldatårsverk finner man en mer
korrekt målestokk for refselseshyppigheten i Forsvaret.
Denne viser at det i 1988 ble ilagt 0,51 refselser
pr. soldatårsverk mot kun 0,14 refselser pr. soldatårsverk
i 1999. En tilsvarende oversikt over refselsesantallet i 2000 vil
først foreligge senere dette år. Generaladvokaten
konkluderer sin årsmelding for 1999 med at den disiplinære
tilstand i Forsvaret aldri har vært så god som
nå siden slik statistikk ble innført i 1952.
Ulovlig fravær er den vanligste overtredelse.
I 1999 utgjorde 30,9 pst. av overtredelsen ulovlig fravær
mot 32 pst. året før. Brudd på rusmiddelreglene økte
fra 12,7 pst. i 1998 til 15,7 pst. i 1999. "Brudd på tjenesteplikter"
er fortsatt en stor gruppe blant de registrerte refselser, men synes å ha
en synkende andel av det totale antall refselser. Bot er fortsatt
det desidert mest brukte refselsesmiddel idet 78 pst. av refselsene
i 1999 ble avgjort med bot.
Refselsesmidlet "frihetsinnskrekning" ble brukt
i 9,8 pst. av tilfellene, mens arrest kun ble anvendt i 7 pst. av tilfellene.
5,3 pst. av refselsene er avgjort med refselsesmidlet "irettesettelse".
Klagehyppigheten til 1. klageinstans har de siste årene
ligget på mellom 10 og 11 pst., men kom i 1999 ned i 9,7
pst.
Innføringen av systemet med differensierte
minimumssatser til velferdsformål mener nemnda er et viktig
bidrag til sikring av et mest mulig likeverdig velferdstilbud. De
differensierte minimumssatser er basert på avdelingenes
beliggenhet, størrelse og standard.
Imidlertid er nemnda gjort kjent med at Forsvarssjefens
iverksettingsdirektiv for innføring av slike minimumssatser
bare i begrenset utstrekning blir etterlevet av militæravdelingene.
Dette gjelder særlig for avdelinger i Hæren og
Luftforsvaret.
Den manglende etterlevelse av direktivet medfører derfor
at den tilsiktede likebehandling av soldatene ikke oppnås. Årsrapporten
for Forsvarets Velferdstjeneste viser at en rekke avdelinger, særlig
i Hæren og Luftforsvaret, anvender et betydelig lavere
beløp pr. tjenestegjørende dag enn minimumssatsene
skulle tilsi. Nemnda vil understreke at systemets forutsetning er
at avdelingssjefene skal tildele sin velferdsavdeling et beløp
som ikke ligger under de oppsatte minimumssatser.
Med bakgrunn i at ordningen med differensierte minimumssatser
til velferdsformål ble etablert med aktiv tilslutning fra
Stortingets forsvarskomité vil nemnda anta at det ovenfor
nevnte også kan ha komiteens interesse.
På personellsiden er det opplyst at
velferdsoffiserstillingene i stor grad bemannes ved hjelp av ungt
kontraktsbefal. Det rapporteres om liten tilsøkning av yrkestilsatte
offiserer. Den sterke nedskjæring av antall soldater til
støtte- og hjelpefunksjoner har medført en sterkt
følbar mangel på velferdsassistenter ved avdelingene.
Også dette forhold berører velferdstjenesten på en
negativ måte.
Det er nemndas oppfatning at innkallingsstyrken
bør opprettholdes på et nivå som sikrer
en rimelig tilgang på mannskaper til nødvendig
hjelpetjeneste ved avdelingene, herunder også velferdsassistenter
og voksenopplæringsassistenter.
Nemnda har de senere år funnet grunn
til å påpeke behovet for effektivisering av Forsvarets
innsats mot narkotikabruk blant Forsvarets personell.
Basert på opplysninger fra Forsvarets
narkogrupper (Nord og Sør) synes ressurstilgangen å være
i stadig bedring. Etterforskningskapasiteten er utvidet og det er tilført økt
midler til prøveanalyser i laboratorium. Ved NARKO-SØR
er det rapportert om et akutt behov for utvidelse av kontorarealet.
Det er bl.a. opplyst om mangler vedrørende ventilasjonsforholdene
i en grad som ikke oppfyller normene for helse, miljø og
sikkerhet.
Nemnda forutsetter at den bedrede ressurstilgang
for bekjempelse av narkotikaproblemene i Forsvaret holdes vedlike.
Det er særlig grunn til å merke seg at gruppene
rapporterer om tilfeller av narkotikabruk blant yngre befal. Dette
tilskrives en generelt mer liberal holdning til narkotikabruk blant
ungdom i vårt samfunn. Nemnda understreker derfor behovet
for en bredt anlagt bekjempelse av narkotikaproblemet i Forsvaret.
Statistikken for narkotikagruppens virksomhet
de to siste årene viser følgende utvikling:
| 1999 | 2000 | Endring i
pst. |
Justissaker (politianmeldt)
| 1 156 | 1 295 | + 12,0 pst. |
Beslag - narkotika | 298 | 394 | + 31,5 pst. |
Hundekontroll/inspeksjoner
| 383 | 369 | - 3,4 pst. |
Nemnda har merket seg at FOs retningslinjer
vedrørende utøvelse av minoritetsreligioner er
benevnt som "Bestemmelser for etniske minoriteter i Forsvaret".
Med bakgrunn i at etnisk og religiøs
tilhørighet ikke nødvendigvis er sammenfallende,
vil nemnda anta at en mer presis benevnelse vil være å benevne
reglene under tittelen "Bestemmelser for religiøse minoriteter
i Forsvaret".
Med bakgrunn i at Stortinget med virkning fra
1. januar 2000 innførte en "egenerklæringsordning"
for militærnektere har nemnda med stor interesse fulgt utviklingen
for antallet militærnektere det forløpne år.
Ifølge statistikk fra Vernepliktsverket
viser det seg at antallet søknader om fritak for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner er betydelig redusert i 2000 i forhold
til 1999.
Følgende antall søknader er
registrert:
| 2000 | 1999 |
1. halvår | 1 426 | 1 834 |
2. halvår
| 938 | 1 275 |
Totalt | 2 364 | 3 109 |
Nemnda vil imidlertid bemerke at Justisdepartementet
- under "gammel ordning" - i 1999 avslo 465 søknader, mens
det under ny ordning i 2000 kun er avslått 7 søknader.
Det er likevel grunn til å merke seg
at den nye ordning hittil ikke har medført noe stigende
antall fritakssøknader.
Ombudsmannen har med nemndas samtykke tatt opp dette
forholdet i et brev til Forsvarsdepartementet (gjengitt i innberetningen)
av 15. desember 2000. Ved avgivelse av beretningen har nemnda foreløpig
ikke mottatt kommentarer fra departementet.
Nemndas enstemmige høringsuttalelse
er gjengitt på s. 9-10 i innberetningen
Gjennom sin tillitsmannsordning har soldatene
reist krav om bedring av mulighetene for konsultasjon hos psykolog,
spesielt ved innrykk.
FO/Sanitetsstaben (FO/SAN)
har som fagmyndighet fastsatt følgende standard for avdelingenes
tilbud vedrørende psykologtjenesten:
– Ventetiden
ved ordinær henvisning bør være minst mulig
og ikke mer enn 14 dager.
– Ved innrykk bør den
vernepliktige kunne fremstilles til vurdering samme dag, unntaksvis
dagen etter.
– Ved øyeblikkelig hjelp
bør tjenesten umiddelbart være tilgjengelig.
Det er opplyst at FO/SAN til enhver
tid søker å fordele fagressursene slik at ventetiden
ikke overskrider standarden, om nødvendig med "innkjøpt"
psykologtjeneste. Nemnda er gjort kjent med at FO/SAN fortløpende
evaluerer oppfølgingen av den ovennevnte standard. Nemnda
vil uttale tilfredshet med de nevnte tiltak for bedring av tilbudet
overfor et økende servicebehov blant mannskapene. Det er
opplyst at man over de siste 4-5 år har registrert et økende
antall dimitteringer med bakgrunn i psykiske helseproblemer. Således
er det meldt om tilfeller hvor ca. 30 pst. av innrykkskullene i slutten
av 2000 og januar 2001 er blitt dimittert etter fremmøte,
hvorav en hovedandel av disse ble dimittert med begrunnelsen "sviktende
psykisk helse". Nemnda vil antyde at dette forhold bør
lede til en nærmere undersøkelse av de bakenforliggende årsaker.
Saken bør betraktes som et generelt
helseproblem blant dagens norske ungdom og undergis en grundig oppfølging
av våre offentlige helsemyndigheter.
En rekke forhold i løpet av året
har ført til at nemnda har funnet grunn til å rette
oppmerksomheten mot Forsvarets medisinske behandlingstilbud overfor
personell som nå, eller senere, skulle bli skadet under
tjenesten i Forsvaret. Særlig har nemnda vært
opptatt av behandlingstilbudet overfor det personell som deltar
i norske fredsoperasjoner internasjonalt. Med henvisning bl.a. til
oppslag i pressen anmodet nemnda i juni 2000 Forsvarssjefen om kommentarer
til påstanden om at norsk personell kunne ha vært
utsatt for helsefare under tjeneste i Kosovo. Det ble vist til påstanden
om helserisiko etter bruk av DU-ammunisjon. Fra Forsvarssjefen mottok
nemnda en omfattende redegjørelse om saken.
Bl.a. med bakgrunn i stor offentlig interesse
og usikkerhet vedrørende mulig helsebelastende miljøpåvirkning
under tjeneste internasjonalt har nemnda funnet å anbefale
opprettelse av et særskilt norsk medisinsk kompetansesenter,
fortrinnsvis i samarbeid mellom FO/SAN, og et medisinsk
universitetsmiljø. Fra nemnda ble det den 16. oktober 2000
oversendt Forsvarsdepartementet til overveielse et vedtak i nemnda.
I 2000 har Ombudsmannen behandlet totalt 83
registrerte saker. I 27 av de ferdig behandlede saker er avgjørelsen
endret i favør klageren. I tillegg har det vært
en rekke henvendelser der Ombudsmannen og hans medarbeidere har
kunnet løse saker for personellet ved uformell kontakt
med partene. På sidene 13-31 er det i innberetningen gitt
en nærmere beskrivelse av en del av sakene som er blitt
behandlet.
Saksfordelingen på forsvarsgrenene
ser slik ut:
FD og fellesstaber | 43 pst. (40) |
Hæren | 22 pst. (33) |
Sjøforsvaret | 21 pst. (12) |
Luftforsvaret | 14 pst. (12) |
Heimevernet | 0 pst. (3) |
Tallene for 1999 i parentes. | |
Nemnda har i 2000 foretatt 11 befaringer, og
på sidene 33-38 i innberetningen gis en detaljert rapport fra
disse befaringene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit,
fra Høyre, Ingvald Godal, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans
J. Røsjorde og Per Ove Width og fra Senterpartiet, Gudmund
Restad, har merket seg at Ombudsmannen, i 2000, har behandlet 83
saker, og at dette er et lavere antall enn i 1999. I 27 saker har
klageren fått medhold. Komiteen viser til at
Ombudsmannen og hans medarbeidere også løser en rekke
saker ved uformell kontakt med personellet.
Komiteen merker seg at det er
en økning i saker fra Forsvarsdepartementet og fellesstaber,
mens det for Hærens vedkommende er positiv nedgang i saker. Gruppen
"sosiale saker" fra soldatene har, innenfor en ti-års periode,
sunket fra 40 pst. til 7 pst. Komiteen ser dette
som en god utvikling og godt arbeid i de avdelingsvise velferdskontorer
sammen med Velferds- og vernepliktsavdelingen i FO. Komiteen merker
seg ellers at antall klager i gruppen "tjenesteforhold" har økt
dette året. Komiteen merker seg at klagesaker angående
fritak for/utsettelse av førstegangstjeneste eller
repetisjonsøvelser er hovedgruppa blant soldatklagene.
Komiteen er tilfreds med at omstilling/nedbemanning
i Forsvaret hittil ikke har medført økt klageantall verken
fra militært eller sivilt personell.
Komiteen har merket seg at antall
refselser i militæret statistisk sett har gått
nedover og er tilfreds med at Generaladvokaten i sin årsmelding
for 1999 sier at den disiplinære tilstand i Forsvaret aldri
har vært så god som nå. Komiteen avventer
oversikt over refselsesantall i 2000 som vil foreligge senere i år,
men merker seg at Ombudsmannsnemnda har hatt oppe en sak om bruk
av arrest som refselsesmiddel, og at saken ikke er ferdigbehandlet
fra departementets side.
Komiteen har merket seg at det
har forekommet klagesaker vedrørende muslimers muligheter
for religionsutøvelse ved førstegangstjeneste.
Disse sakene har latt seg løse på en grei måte,
men komiteen vil likevel peke på at det
fra befalets side er viktig å vise respekt og forståelse
for alle soldaters tro og livssyn. Komiteen deler
nemndas oppfatning av at "Bestemmelser for etniske minoriteter i
Forsvaret" bør endres til "Bestemmelser for religiøse
minoriteter i Forsvaret".
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
flere personer gjennom advokat har gitt til kjenne at de har kjent
til dels store problemer mht. å praktisere sin religion
fritt under militærtjeneste. Flertallet avventer
FOs undersøkelser på dette området og
forutsetter at nødvendige endringer blir gjennomført
dersom det er behov for det. Flertallet peker på retten
til fri religionsutøvelse nedfelt i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
som Norge er forpliktet på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til advokathenvendelser til Ombudsmannsnemnda. Disse medlemmer mener
at det ikke er grunn til å reagere på denne henvendelsen
på annen måte enn det Ombudsmannen har gjort i
sitt svarbrev:
"Ved vårt kontor registrerer vi svært
få klagesaker under dette tema, og det er min erfaring
at de militære ledere følger opp de etablerte
retningslinjer.
Også feltprosten har gitt
uttrykk for samme oppfatning.
På denne bakgrunn
finner jeg å ville fastholde vår etablerte praksis
som innebærer saksopptak med militære myndigheter
når konkrete tilfeller gjør dette nødvendig.
Den generelle form i Deres henvendelse av 16. f.m. gir meg heller
ikke noen anledning til å fravike denne praksis.
De
vil selvsagt kunne komme tilbake med en ny henvendelse om nærmere
begrunnede tilfeller skulle foreligge."
På denne bakgrunn finner disse
medlemmer ingen grunn til å registrere dette som
et problemområde av noen betydning.
Komiteen har merket seg den økning
som har skjedd mht. brudd på rusmiddelreglene. Komiteen ser
med bekymring på økende tilfeller av narkotikabruk
blant yngre befal, og mener det er alarmerende når antall
narkotikabeslag har økt med 31,5 pst. fra 1999 til 2000. Komiteen er
enig med nemndas understreking av behovet for en bredt anlagt bekjempelse
av narkotikaproblemet i Forsvaret, og vil på denne bakgrunn
be departementet vurdere ytterligere tiltak som kan begrense og
bekjempe dette problemet.
Komiteen har tidligere sluttet
seg til en ordning med differensierte minimumssatser til velferdsformål og
vil påpeke at Forsvarssjefens iverksettingsdirektiv på dette
området ikke blir tilstrekkelig etterlevd, særlig innenfor
Hæren og Luftforsvaret. Komiteen vil be departementet
sørge for at direktivet blir etterlevd slik at soldatene
i de ulike avdelinger får den tiltenkte behandling mht.
midler til velferdsformål.
Komiteen har merket seg at antall
søknader om fritak for militærtjeneste av overbevisningsgrunner
har sunket fra 3 109 i 1999 til 2 364 i 2000, og at dette har skjedd
samtidig som innføring av "egenerklæringsordning"
for militærnektere ble innført fra og med 1. januar
2000. Ordningen har altså ikke medført stigende antall
fritakssøknader.
Komiteen merker seg Ombudsmannsnemndas høringsuttalelser
til innstillingen fra forsvarspolitisk utvalg, NOU 2000:20.
Komiteen er urolig over det økende
antall dimitteringer med bakgrunn i psykiske helseproblemer blant soldatene.
Når ca. 30 pst. av innrykkskull i slutten av 2000 og januar
2001 blir dimittert, og hovedandelen har en begrunnelse i "sviktende
psykisk helse", mener komiteen at dette er svært
bekymringsfullt. Komiteen slutter seg til nemndas
bemerkninger til saken og dens uttalelse om et samarbeid med Helsedepartementet. Komiteen vil
på denne bakgrunn be departementet å ta opp saken
for å kunne løse problemer innen dette området. Komiteen ser
det som viktig at soldatene har tilstrekkelig tilgang til psykologtjenester
både ved innrykk og under tjeneste.
Komiteen merker seg at Ombudsmannsnemnda har
vært opptatt av Forsvarets medisinske behandlingstilbud
overfor personell som skulle bli skadet i tjeneste, særlig
i forbindelse med siste års fokus på skader som
kan pådras under tjeneste i internasjonale operasjoner. Komiteen deler
den bekymring som nemnda synes å ha rundt disse spørsmål. Komiteen er,
særlig på bakgrunn av fokusering på bruk
av utarmet uran i internasjonale operasjoner, opptatt av senskadeproblematikken
og hvordan vi best kan møte den. Komiteen ser
innføringen av helseundersøkelse også ett år etter
avsluttet tjeneste som et viktig tiltak og forutsetter at dette
iverksettes snarest.
Komiteen er også opptatt
av mulige psykiske ettervirkninger etter militær tjeneste,
og ser positivt på at Forsvarsdepartementet sammen med
Helse- og sosialdepartementet vil vurdere en videreføring
av Prosjekt Bæreia som et kompetanse- og rekreasjonssenter med
fokus på dette feltet.
Komiteen ber også departementet
se på om overgangen for militært personell fra
Forsvarets medisinske behandlingstilbud til det sivile helsevesen
er god nok, og vurdere om det i noen tilfeller vil være
aktuelt med et forlenget eller "overlappende" ansvar fra Forsvarets
side.
Komiteen viser til brev fra Forsvarsdepartementet av
19. mars 2001 til Ombudsmannen for Forsvaret om dagens behandlings-
og oppfølgingstilbud overfor skadet militært personell.
Forsvarsdepartementet svarer i sitt brev at det er tvilsomt om det
bør etableres nye kompetansesentra innen fagfeltet. Departementet
viser bl.a. til Forsvarets Sanitetskompetanse, og til Tromsø militære
sykehus og bedre utnyttelse av dette ved innføring av fritt
sykehusvalg. I tillegg nevnes forbedringer i forbindelse med utveksling
av militære-sivile helsedata som verktøy for forskning.
Et av forskningsområdene innen Psykiatritjenesten i Forsvaret
er oppfølging med tanke på senskader også i
forbindelse med internasjonale operasjoner. Imidlertid vil komiteen peke
på St.prp. nr. 45 (2000-2001) der det heter :
"Det anbefales å opprette et militærmedisinsk
utdannings- og kompetansesenter (MUKS) for ivaretakelse av blant
annet felles sanitetsutdanning i Forsvaret."
Komiteen viser i denne forbindelse
til den forestående behandling av St.prp. nr. 45 (2000-2001).
Komiteen har ellers
intet å bemerke, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å fatte slikt
vedtak:
Dokument nr. 5 (2000-2001) - om Ombudsmannsnemnda
for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar -
31. desember 2000 - vedlegges protokollen.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 6. juni 2001
Hans J. Røsjorde
leder |
Anne Brit Stråtveit
ordfører |
Grethe Fossli
sekretær |