Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 220 (1998-99) Om kommuneøkonomien 2000
m.v. å igangsette et forsøk med å innlemme øremerkede
tilskuddsordninger i rammefinansieringen for 20 utvalgte kommuner.
Forsøket ble igangsatt 1. januar 2000 og skal gå over
fire år. 120 kommuner søkte departementet om å få delta
i forsøket, og i samarbeid med Statistisk sentralbyrå ble
20 forsøkskommuner og 20 sammenlikningskommuner valgt.
Et viktig formål med forsøket
er å se om innlemming av øremerkede tilskudd i
rammefinansieringen fører til en mer effektiv oppgaveløsning.
Det er også et sentralt poeng å se om forsøkskommunenes
tjenesteproduksjon blir mer målrettet i forhold til innbyggernes behov,
og om kommunene kan produsere tjenester billigere. Ettersom førsøkskommunenes
handlefrihet blir større enn de øvrige kommunenes,
er det også interessant å se om denne økte
handlefriheten har en effekt på det lokale demokratiet.
Evalueringen av forsøket skal foretas
av Telemarksforskning og finansieres av Kommunal- og regionaldepartementet.
Evalueringen skal være sluttført 1. januar 2005,
med årlige underveisrapporter.
Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag
om innlemming av følgende øremerkede tilskudd
som inngår i forsøket:
Konsekvensen av å innlemme disse øremerkede
tilskuddene i rammetilskuddet, er at tilskuddene trekkes ut av forsøket
og innlemmes i rammetilskuddet på ordinær måte.
Overgangsordningene vil være de samme for forsøkskommunene
som for de andre kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke de to foreslåtte øremerkede tilskuddene innlemmet
i rammen. Disse medlemmer vil i den sammenheng vise
til at Frem-skrittspartiet ønsker å finansiere
alle tjenester innen helse og omsorg med en stykkpris som skal øremerkes de
bestemte formål.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under 4.2
om prisjustering av tilskuddene til investeringer og driftstilskudd
til eldrereformen.