19.1 Sammendrag

Kommunene og fylkeskommunene er pålagt rapportering til staten, både for utarbeiding av offisiell stati­stikk, i tilknytning til øremerkede tilskudd og til statlige tilsynsmyndigheter. I tillegg kommer den rap-portering kommuner og fylkeskommuner som arbeidsgiver gjør til registereiere som Rikstrygdeverket og Skattedirektoratet. Kommunesektoren har gjennom flere år hevdet at rapporteringsbyrden er blitt svært stor, og at rapportering båndlegger ressurser som ellers kunne vært nyttet til tjenesteproduksjon. Gjennom KOSTRA-samarbeidet mellom staten og kommunesektoren er det allerede resultater som innebærer redusert administrativ belastning for kommuner og fylkeskommuner, samtidig som kvaliteten på rapporteringen har blitt bedre.

Regjeringen ser også forenkling av rapporteringen som et viktig ledd i fornyelsen av offentlig sektor. Regjeringen har derfor foretatt en bred gjennomgang av statlige rapporteringskrav overfor kommunesektoren.

Stortinget er tidligere orientert om arbeidet i St.meld. nr. 31 (2000-2001). Regjeringen presenterer i proposisjonen resultatet av gjennomgangen.

Regjeringens gjennomgang av rapporteringsordninger for kommunesektoren viste at det var et potensial for kutt og forenklinger i og av ordninger.

I vedlegg 10 i proposisjonen gis det en samlet oversikt over de rapporteringskrav som nå vil bli forenklet eller fjernet som følge av Regjeringens gjennomgang av rapporteringsordninger. Oversikten omfatter et betydelig antall kutt og forenklinger som innebærer reduksjoner i datarapporteringen til staten. Regjeringen anser forenklingene som et viktig bidrag i gjennomføringen av Regjeringens program for fornyelse av offentlig sektor. Redusert rapportering til staten vil frigjøre ressurser i kommunesektoren som kan nyttes til formål i tråd med kommunens prioriteringer.

Når det nå gjennomføres mange kutt og forenklinger i rapporteringskrav, er det vesentlig at resultatene som er oppnådd ikke viskes ut gjennom nye rapporteringskrav fremover. Regjeringen har derfor fastsatt retningslinjer for bruk i saker som angår rapporteringskrav overfor kommunesektoren.

Det er ansvarlig fagdepartement som vil gjennomføre forenklingene på sine fagområder. Forenklinger eller kutt som krever lovendringer vil bli fremmet overfor Stortinget. Det er også her ansvarlig fagdepartement som har ansvar for å gjennomføre nødvendige prosesser.

Regjeringen mener også at det er viktig å sette i verk langsiktige tiltak som sikrer hensynet til forenkling og samordning av oppgavebyrden for kommunesektoren for fremtiden. Regjeringen peker på en rekke tiltak av mer langsiktig karakter som vil bli søkt gjennomført for å oppnå mer betydelige administrative besparelser knyttet til rapportering/utveksling av data mellom staten og kommunesektoren. Disse tiltakene er omtalt nærmere i proposisjonen.

19.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil peke på at forenkling av rapporteringen fra fylkeskommuner og kommuner er en meget viktig del av forenklingen av offentlig sektor. I dag benyttes det i fylkene og kommunene mye arbeidstid på rapportering. Dette er viktig arbeidstid som kan prioriteres til andre formål. Disse medlemmer har merket seg at det er de enkelte fagdepartementene som er ansvarlig for å gjennomføre forenklinger på sine fagområder.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at dette medlem gjennom flere år har etterlyst rapportering på nivå, kvalitet, tilbud og pris for kollektivtrafikken. Dette medlem viser til merknader under kap. 7.2.

Dette medlem støtter arbeidet med å forenkle rapporteringskravene, men vil påpeke at det må evalueres om KOSTRA gir tilstrekkelig informasjon til nasjonalt nivå for å kunne innrette virkemidler slik at nasjonale mål nås.