Jeg viser til omtalen som er gitt om midlertidig
statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner
ved skade på tredjepart som følge av krigs- og
terrorhandlinger i St.prp. nr. 103 (2000-2001).
Med forbehold om Stortingets samtykke besluttet Regjeringen
den 24. september 2001 å erstatte bortfallet av selskapenes
krigsforsikring ved skader på tredjepart - eksklusive passasjerer
og selskapenes ansatte - forvoldt av luftfartøy operert
av norsklisensierte fly- og helikopterselskap. Samferdselsdepartementet
inngikk deretter avtaler med bl.a. flyselskapene om forsikringsordning
med forbehold om Stortingets godkjennelse. De største flyselskapene
i Norge (SAS, Braathens og Widerøe) var innforstått
med at departementet inngikk avtaler med dette forbehold. Regjeringen
fremmet 28. september 2001 St.prp. nr. 103 (2000-2001) Om midlertidig
statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner
ved skader på tredjepart som følge av krigs- og
terrorhandlinger.
På bakgrunn av forhold som er skjedd
i denne saken etter at nevnte proposisjon ble fremmet, ønsker
jeg å gi ytterligere informasjon til Stortinget om forsikringsordningen.
Mange flyselskaper opererer med fly som er leid
inn og eiet av et leasingselskap. Flere av disse leasingselskapene
gjennomgår for tiden forsikringsordningene for sine fly
i ulike land verden over. Det største av disse leasingselskapene
hadde overfor bl.a. SAS, Braathens og Widerøe pr. 3. oktober
2001 krevd at flyselskapene tok sine leasede fly ut av trafikk,
dersom det ikke forelå forsikringsordninger som rettslig
sett fullt ut dekket for mulig tredjemannsansvar. Leasingselskapet
påpekte at den norske stats tilbud om midlertidig statlig
forsikringsansvar ved krig og terrorhandlinger var gitt
med forbehold om Stortingets samtykke, noe som ikke ble ansett som
en juridisk sett bindende forsikringsordning. Det ble ellers vist
til at eier av fly etter luftfartsloven er ansvarlig for at nødvendige
forsikringer foreligger.
Dette er bakgrunnen for at noen flyselskaper
3. oktober foretok en ny henvendelse til Samferdselsdepartementet,
og gjorde departementet kjent med de krav leasingselskapet stilte
for at flyselskapene ikke måtte ta leasede fly ut av trafikk.
Opprinnelig frist fra leasingselskapet for å få en
sikkerhet som det betraktet som tilfredsstillende ble satt til midnatt
4. oktober 2001. Denne fristen ble forskjøvet til midnatt
6. oktober 2001, med bakgrunn i at leasingselskapet ble gjort kjent
med at myndighetene tok sikte på at det ved kgl. res. ble
gitt fullmakt til å inngå bindende avtaler om midlertidig
statlig forsikringsansvar.
Det ble ellers antatt at flere leasingselskap
ville kreve tilsvarende sikkerhet.
På bakgrunn av den nye informasjonen
fra flyselskapene ble sannsynligheten for at flere norske flyselskap måtte
ta deler av sin flypark ut av trafikk av departementet ansett som
meget stor, dersom en ikke kom frem til en forsikringsordning som
kunne godtas av leasingselskapene. Store deler av det innenlandske
flyrutesystem ville bli berørt - i tillegg til flytrafikk
til og fra andre land.
SAS har over 20 fly som ville bli påvirket
av kravene fra dette ene leasingselskapet som ovenfor nevnt. Videre
anså man det sannsynlig at SAS" internasjonale virksomhet
ville kunne rammes som følge av at de aktuelle flyene i
stor grad også ble benyttet på skandinaviske og øvrige
internasjonale ruter.
Braathens og Widerøe har generelt betydelig
innleie av fly i sin flypark. Eksempelvis skal 25 av Braathens fly
være innleid.
Departementet mente således at Regjeringen
- på grunn av den ekstraordinære situasjonen som
hadde oppstått - måtte sette i verk tiltak for å unngå at
leasede fly ble tatt ut av trafikk, med de store skadevirkningene det
ble antatt å ville ha.
Det ble forslått at Samferdselsdepartementet
ved kgl. res. og med hjemmel i Bevilgningsreglementet § 11
ble gitt fullmakt til å inngå avtaler om midlertidig
statlig forsikringsansvar i tråd med det opplegget som
var foreslått i St.prp. nr. 103 (2000-2001). Avtaler om
statlig midlertidig forsikringsansvar etter slik resolusjon skulle
begrenses til å gjelde frem til Stortinget har truffet
vedtak på grunnlag av St.prp. nr. 103 (2000-2001).
Ved kgl. res. 5. oktober 2001 ble det truffet
et vedtak med slikt innhold, og siste setning i vedtaket er gitt
følgende ordlyd:
Det statlige forsikringsansvaret i henhold til
foreliggende kgl. res. skal gjelde inntil Stortinget har truffet vedtak
på grunnlag av St. prp. nr. 103 (2000-2001).