Vedlegg 1: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 10. oktober 2001

Om midlertidig statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart som følge av krigs- og terrorhandlinger

Jeg viser til omtalen som er gitt om midlertidig statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner ved skade på tredjepart som følge av krigs- og terrorhandlinger i St.prp. nr. 103 (2000-2001).

Med forbehold om Stortingets samtykke besluttet Regjeringen den 24. september 2001 å erstatte bortfallet av selskapenes krigsforsikring ved skader på tredjepart - eksklusive passasjerer og selskapenes ansatte - forvoldt av luftfartøy operert av norsklisensierte fly- og helikopterselskap. Samferdselsdepartementet inngikk deretter avtaler med bl.a. flyselskapene om forsikringsordning med forbehold om Stortingets godkjennelse. De største flyselskapene i Norge (SAS, Braathens og Widerøe) var innforstått med at departementet inngikk avtaler med dette forbehold. Regjeringen fremmet 28. september 2001 St.prp. nr. 103 (2000-2001) Om midlertidig statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart som følge av krigs- og terrorhandlinger.

På bakgrunn av forhold som er skjedd i denne saken etter at nevnte proposisjon ble fremmet, ønsker jeg å gi ytterligere informasjon til Stortinget om forsikringsordningen.

Mange flyselskaper opererer med fly som er leid inn og eiet av et leasingselskap. Flere av disse leasingselskapene gjennomgår for tiden forsikringsordningene for sine fly i ulike land verden over. Det største av disse leasingselskapene hadde overfor bl.a. SAS, Braathens og Widerøe pr. 3. oktober 2001 krevd at flyselskapene tok sine leasede fly ut av trafikk, dersom det ikke forelå forsikringsordninger som rettslig sett fullt ut dekket for mulig tredjemannsansvar. Leasingselskapet påpekte at den norske stats tilbud om midlertidig statlig forsik­ringsansvar ved krig og terrorhandlinger var gitt med forbehold om Stortingets samtykke, noe som ikke ble ansett som en juridisk sett bindende forsikringsordning. Det ble ellers vist til at eier av fly etter luftfartsloven er ansvarlig for at nødvendige forsikringer foreligger.

Dette er bakgrunnen for at noen flyselskaper 3. oktober foretok en ny henvendelse til Samferdselsdepartementet, og gjorde departementet kjent med de krav leasingselskapet stilte for at flyselskapene ikke måtte ta leasede fly ut av trafikk. Opprinnelig frist fra leasing­selskapet for å få en sikkerhet som det betraktet som tilfredsstillende ble satt til midnatt 4. oktober 2001. Denne fristen ble forskjøvet til midnatt 6. oktober 2001, med bakgrunn i at leasingselskapet ble gjort kjent med at myndighetene tok sikte på at det ved kgl. res. ble gitt fullmakt til å inngå bindende avtaler om midlertidig statlig forsikringsansvar.

Det ble ellers antatt at flere leasingselskap ville kreve tilsvarende sikkerhet.

På bakgrunn av den nye informasjonen fra flyselskapene ble sannsynligheten for at flere norske flyselskap måtte ta deler av sin flypark ut av trafikk av departementet ansett som meget stor, dersom en ikke kom frem til en forsikringsordning som kunne godtas av leasingselskapene. Store deler av det innenlandske flyrutesystem ville bli berørt - i tillegg til flytrafikk til og fra andre land.

SAS har over 20 fly som ville bli påvirket av kravene fra dette ene leasingselskapet som ovenfor nevnt. Videre anså man det sannsynlig at SAS" internasjonale virksomhet ville kunne rammes som følge av at de aktuelle flyene i stor grad også ble benyttet på skandinaviske og øvrige internasjonale ruter.

Braathens og Widerøe har generelt betydelig innleie av fly i sin flypark. Eksempelvis skal 25 av Braathens fly være innleid.

Departementet mente således at Regjeringen - på grunn av den ekstraordinære situasjonen som hadde oppstått - måtte sette i verk tiltak for å unngå at leasede fly ble tatt ut av trafikk, med de store skadevirkningene det ble antatt å ville ha.

Det ble forslått at Samferdselsdepartementet ved kgl. res. og med hjemmel i Bevilgningsreglementet § 11 ble gitt fullmakt til å inngå avtaler om midlertidig statlig forsikringsansvar i tråd med det opplegget som var foreslått i St.prp. nr. 103 (2000-2001). Avtaler om statlig midlertidig forsikringsansvar etter slik resolusjon skulle begrenses til å gjelde frem til Stortinget har truffet vedtak på grunnlag av St.prp. nr. 103 (2000-2001).

Ved kgl. res. 5. oktober 2001 ble det truffet et vedtak med slikt innhold, og siste setning i vedtaket er gitt følgende ordlyd:

Det statlige forsikringsansvaret i henhold til foreliggende kgl. res. skal gjelde inntil Stortinget har truffet vedtak på grunnlag av St. prp. nr. 103 (2000-2001).