Det vises generelt til St. prp. nr. 103 (2000-2001)
Om midlertidig statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy
og lufthavner ved skader på tredjepart som følge
av krigs- og terrorhandlinger, samt brev av 10. ds. med utfyllende
informasjon fra fhv. statsråd Terje Moe Gustavsen.
På bakgrunn av forhold som er skjedd
i denne saken etter at nevnte proposisjon ble fremmet, ønsker
også jeg å gi ytterligere informasjon til Stortinget
om forsikringsordningen.
1.
I proposisjonen kap. 3 tredje avsnitt fremgår:
"Det forsikringsansvar som er falt bort på grunn
av disse begrensningene, beløper seg omlag til 270 000
mill. USD for norske kommersielle luftfartøy og lufthavner."
Reviderte beregninger, på grunnlag
av de sist innmeldte nye fly- og helikopterenheter, tilsier en samlet eksponering
for staten på 285 milliarder USD. Dette vil si omlag 15
milliarder USD høyere enn tidligere lagt til grunn.
2.
Forutsetningen har hele tiden vært
at det reetableres et kommersielt privat marked så fort
som mulig i forhold til de forsikringsproduktene som var falt bort.
Forsikringsordningen skulle gjelde til 24. oktober 2001
kl 2359, etter første 30 dagers periode. Ved utløpet
av forsikringspolisenes gyldighetstid anså departementet
at det ikke var etablert et tilstrekkelig forsikringstilbud
i markedet – ut i fra tilgjengelige opp-lysninger.
Departementet var innstilt på i hovedsak å følge
EUs retningslinjer for fornyelse av forsikringsordningen.
Den 24. oktober 2001 ble departementet kjent
med EUs retningslinjer av 23. oktober 2001 om fornyelse av forsikringsordningen; Guidelines for renewal of the temporary Government
Insurance Schemes for the airline industry established after 11
September 2001.
EU legger i hovedsak opp til at medlemslandene
kan gi forsikringsdekning for 50 millioner USD og oppover for flyselskapene.
For lufthavner er utgangspunktet en videreføring av gjeldende
forsikringsordning, men slik at medlemslandet skal dekke gapet mellom
det markedsmessige tilbudet og det som lufthavnene hadde før
denne type forsikringsprodukter falt bort. Videre gis det retningslinjer
for premieforhøyelser med mer.
Departementet anså det videre som viktig å få til
- så langt som mulig - et samordnet opplegg med Danmark og
Sverige, av hensyn til SAS-samarbeidet.
I kgl. res. av 5. oktober 2001 ble Samferdselsdepartementet
gitt fullmakt til å forlenge forsikringsordningen
inntil Stortinget har behandlet saken på grunnlag av St.
prp. nr. 103 (2000-2001). Departementet valgte på denne
bakgrunn å prolongere dagens ordning til 23. november 2001
kl. 2359. Det ble imidlertid knyttet forbehold til forlengelsen.
Departementet forbeholdt seg å forhøye premien
eller endre dekningsomfang-/vilkår i forsikringsperioden
med mer, samt at staten ville avvikle sitt ansvar dersom det blir
etablert et tilfredsstillende privat marked i 30-dagers perioden.
Det kan nå synes å være
begynnende tegn til normalisering av markedet. I Danmark ble ordningen
forlenget med 1 måned, men på nye vilkår.
De nye betingelsene gjelder fra 1. november 2001. Bunnen for forsikringsdekningen
forhøyes fra tidligere 50 millioner USD til 150 millioner
USD for flyselskaper. For lufthavner innføres ny bunn på 50
millioner USD. Videre legges det opp til premieforhøyelser
i samsvar med EUs retningslinjer.
Sverige hadde pr. 24. oktober ikke forlenget
sin forsikringsordning. Men den svenske regjeringen har nå lagt
opp til en forlenget bemyndigelse for å videreføre den
statlige forsikringsordningen til og med 23. november 2001.
Jeg er innstilt på å følge
opplegget som Danmark har skissert, og i disse dager sendes varsel
til selskapene om endring av vilkårene, som vil ha virkning
etter 7 dager.
Imidlertid er det noe usikkert om forsikringsmarkedet
dekker helikoptervirksomhet – ut over 10 millioner USD
som gjelder i dag. Det søkes nå avklart.
Når de nye vilkårene endres,
vil den samlede eksponeringen til staten bli vesentlig redusert.
3.
Når det gjelder avtalen mellom Norge,
Danmark og Sverige om garanti for ansvarsfordeling ved skadeutbetalinger
ved terrorhandlinger som involverer fly tilhørende SAS,
er den ennå ikke inngått.
Avtalen har i praksis vært vanskelig å få i
stand, og det er pt. usikkert om den vil bli inngått.