Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 25. oktober 2001

Om midlertidig statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart som følge av krigs- og terrorhandlinger

Det vises generelt til St. prp. nr. 103 (2000-2001) Om midlertidig statlig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart som følge av krigs- og terrorhandlinger, samt brev av 10. ds. med utfyllende informasjon fra fhv. statsråd Terje Moe Gustavsen.

På bakgrunn av forhold som er skjedd i denne saken etter at nevnte proposisjon ble fremmet, ønsker også jeg å gi ytterligere informasjon til Stortinget om forsik­ringsordningen.

1.

I proposisjonen kap. 3 tredje avsnitt fremgår: "Det forsikringsansvar som er falt bort på grunn av disse begrensningene, beløper seg omlag til 270 000 mill. USD for norske kommersielle luftfartøy og lufthavner."

Reviderte beregninger, på grunnlag av de sist innmeldte nye fly- og helikopterenheter, tilsier en samlet eksponering for staten på 285 milliarder USD. Dette vil si omlag 15 milliarder USD høyere enn tidligere lagt til grunn.

2.

Forutsetningen har hele tiden vært at det reetableres et kommersielt privat marked så fort som mulig i forhold til de forsikringsproduktene som var falt bort.

Forsikringsordningen skulle gjelde til 24. oktober 2001 kl 2359, etter første 30 dagers periode. Ved utløpet av forsikringspolisenes gyldighetstid anså departementet at det ikke var etablert et tilstrekkelig forsik­ringstilbud i markedet – ut i fra tilgjengelige opp-lysninger.

Departementet var innstilt på i hovedsak å følge EUs retningslinjer for fornyelse av forsikringsordningen.

Den 24. oktober 2001 ble departementet kjent med EUs retningslinjer av 23. oktober 2001 om fornyelse av forsikringsordningen; Guidelines for renewal of the temporary Government Insurance Schemes for the airline industry established after 11 September 2001.

EU legger i hovedsak opp til at medlemslandene kan gi forsikringsdekning for 50 millioner USD og oppover for flyselskapene. For lufthavner er utgangspunktet en videreføring av gjeldende forsikringsordning, men slik at medlemslandet skal dekke gapet mellom det markedsmessige tilbudet og det som lufthavnene hadde før denne type forsikringsprodukter falt bort. Videre gis det retningslinjer for premieforhøyelser med mer.

Departementet anså det videre som viktig å få til - så langt som mulig - et samordnet opplegg med Danmark og Sverige, av hensyn til SAS-samarbeidet.

I kgl. res. av 5. oktober 2001 ble Samferdselsdepartementet gitt fullmakt til å forlenge forsikringsord­ningen inntil Stortinget har behandlet saken på grunnlag av St. prp. nr. 103 (2000-2001). Departementet valgte på denne bakgrunn å prolongere dagens ordning til 23. november 2001 kl. 2359. Det ble imidlertid knyttet forbehold til forlengelsen. Departementet forbeholdt seg å forhøye premien eller endre dekningsomfang-/vilkår i forsikringsperioden med mer, samt at staten ville avvikle sitt ansvar dersom det blir etablert et tilfredsstillende privat marked i 30-dagers perioden.

Det kan nå synes å være begynnende tegn til normalisering av markedet. I Danmark ble ordningen forlenget med 1 måned, men på nye vilkår. De nye betingelsene gjelder fra 1. november 2001. Bunnen for forsikringsdekningen forhøyes fra tidligere 50 millioner USD til 150 millioner USD for flyselskaper. For lufthavner innføres ny bunn på 50 millioner USD. Videre legges det opp til premieforhøyelser i samsvar med EUs retningslinjer.

Sverige hadde pr. 24. oktober ikke forlenget sin forsikringsordning. Men den svenske regjeringen har nå lagt opp til en forlenget bemyndigelse for å videreføre den statlige forsikringsordningen til og med 23. november 2001.

Jeg er innstilt på å følge opplegget som Danmark har skissert, og i disse dager sendes varsel til selskapene om endring av vilkårene, som vil ha virkning etter 7 dager.

Imidlertid er det noe usikkert om forsikringsmarkedet dekker helikoptervirksomhet – ut over 10 millioner USD som gjelder i dag. Det søkes nå avklart.

Når de nye vilkårene endres, vil den samlede eksponeringen til staten bli vesentlig redusert.

3.

Når det gjelder avtalen mellom Norge, Danmark og Sverige om garanti for ansvarsfordeling ved skadeutbetalinger ved terrorhandlinger som involverer fly tilhørende SAS, er den ennå ikke inngått.

Avtalen har i praksis vært vanskelig å få i stand, og det er pt. usikkert om den vil bli inngått.