Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen revidere de veiledende satsene for sosialhjelp slik at de kommer på nivå med SIFOs satser for et standardbudsjett. Det må i tillegg være mulig å få dekket uforutsette utgifter, for eksempel til nødvendige medisiner, lege- og tannlegebehandling.
-
2. Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for utmålingen av stønad til livsopphold slik at barnetrygd og engangsstønad ikke regnes med i inntekten ved beregning av sosialhjelpen.
-
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fortrinnsrett til og gratis barnehageplass og SFO til alle barn som har foreldre som har sosialhjelp og/eller trygd under et visst nivå som hovedinntekt.
-
4. Stortinget ber Regjeringen sørge for at bruk at hospits som boligløsning for barnefamilier opphører straks, og fremme en lov mot bruk av hospits for barnefamilier ut over nødløsning for meget kort tid.
-
5. Stortinget ber Regjeringen fremme et lov- og regelverk som gjør grunnskolen gratis, inkludert et forbud mot å kreve betaling for aktiviteter og virksomheter som utøves i skoletiden eller i skolens regi, og med nødvendige midler til kommunene som forutsetning.
-
6. Stortinget ber Regjeringen tilføre kommunene nødvendige ressurser som følge av økte sosialhjelpssatser, utgifter til medisiner, lege- og tannlegeutgifter, og gratis barnehage/SFO til sosialhjelps-/og trygdemottakere under et visst nivå."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne at fordelingspolitikken viser et samfunns menneskesyn, og at fattigdom og ulikheter er skammelig for et rikt land som Norge. Det uttales at barnefattigdom er et alvorlig og uakseptabelt angrep på anstendighet og velferd i vår tid. Forslagsstillerne mener at på lang sikt kan en mykere arbeidslinje, en sosial boligpolitikk og lavere skatter for lavinntektsfamilier avskaffe fattigdommen, og at det på kort sikt er en rekke tiltak som kan settes ut i livet raskt for å redusere antallet fattige i Norge og for å sikre et verdig liv for flere.
Det vises til analysen i St.meld. nr. 50 (1998-1999) Utjamningsmeldinga og til at det der bl.a. framgår at utviklingen har gått i retning av marginalisering blant enkelte grupper i befolkningen, der svak økonomi i større og mindre grad faller sammen med lav utdanning, svak tilknytning til arbeidsmarkedet, dårlig helse og relativt dårlige boforhold. Det uttales at vi får stadig rapporter om mennesker som ikke har råd til mat, om foreldre som ikke har råd til å la barna delta i fødselsdager eller fritidsaktiviteter, og om syke som ikke har råd til å kjøpe medisin som de trenger.
Forslagsstillerne mener det er et stort behov for en ny og helhetlig tiltakskjede for å sikre velferdsstatens viktigste mål om å sikre alle innbyggere en økonomisk grunntrygghet.
Det framholdes at flere av forslagene til fordeling av inntekt og levekår fra Utjamningsmeldinga fikk flertall i Stortinget, men at vedtakene i liten grad er fulgt opp.
Det understrekes at det er et statlig ansvar å sørge for at kommunene gis mulighet til å tilby en grunnskole uten egenandeler, en barnehageplass også til dem som ikke kan betale, og stille bolig til rådighet også til sine mest vanskeligstilte. Forslagsstillerne forutsetter at kommunene blir tilført nødvendige ressurser til de merutgifter som følger av forslagene til strakstiltak for å motarbeide fattigdom.
Forslagsstillerne mener at de statlige veiledende satser for utmåling av stønad til livsopphold, er for lave, og at det er stor fare for at sosialhjelpssatsene kan føre til at flere forblir fattige. Det vises til at Sosial- og helsedepartementets veiledende rundskriv sier at barnetrygd, kontantstøtte og engangsstønad skal trekkes fra når sosialhjelp utmåles. Forslagsstillerne mener det blir helt urimelig at de aller fattigste, som har sosialhjelp som hovedinntekt, i realiteten ikke mottar barnetrygd. Det vises videre til at Lovavdelingen i Justisdepartementet mener at barnetrygden ikke skal brukes til å betale skattegjeld fordi barnetrygden er barnets penger, men at det er anledning til å ilegge påleggstrekk i kontantstøtten. Forslagsstillerne mener at det med bakgrunn i lovavdelingens tolkning ikke lenger skulle være grunnlag for å regne barnetrygden som foreldrenes inntekt. Forslagsstillerne mener at det er urettferdig at den fordelingspolitiske virkningen som barnetrygden gir, blir fratatt barnefamilier som er avhengig av sosialhjelp.
Forslagsstillerne mener at det er særlig viktig for barn i familier som hovedsakelig har sin inntekt i form av sosialhjelp og/eller trygd, å ha barnehageplass. Som en kompensasjon for at barnefamilier som er uten arbeid og uten annen inntekt enn sosialhjelp ikke får tilbud om kontantstøtte, mener forslagsstillerne at det er riktig å tilby disse barna gratis og prioritert plass i barnehager og gratis plass i skolefritidsordning.
Forslagsstillerne peker på at engangsstønaden skal dekke utgifter knyttet til barnefødsel, og mener at det ikke er rimelig at den skal dekke utgifter til livsopphold.
Det vises til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Utjamningsmeldinga vedtok å be Regjeringen medvirke til at bruk av hospits som boligløsning for barnefamilier og enslige barn og ungdom opphører. Forslagsstillerne mener at tiltakene så langt har ikke vært tilstrekkelige, og peker på at det fremdeles er barnefamilier, enslige barn og ungdom som har hospits som bolig over lengre tid. For å forebygge skadevirkninger for barn av familier med så lav inntekt og manglende muligheter til annet enn hospits som bolig, ønsker forslagsstillerne å be om at Regjeringen tar initiativ til at det ikke lenger skal være adgang til å plassere barnefamilier og enslige barn og ungdom i hospits som annet enn en meget kortvarig nødløsning.
Det uttales at fjerning av alle egenandeler i grunnskolen er et viktig skritt på vegen for å gjøre hverdagen lettere for mange foreldre og barn, og gi dem muligheten til et mer verdig liv.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rolf Erling Andersen, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng
og Asmund Kristoffersen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer,
Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve,
fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen,
og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser til
St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002)
og sosialministerens svar av 23. november d.å. på komiteens
henvendelse.
Komiteen vil vektlegge betydningen
av at innsatsen forsterkes overfor de aller svakeste og vanskeligstilte
i samfunnet.
Komiteen merker seg statsrådens
redegjørelse for forskjellen mellom SIFOs standardbudsjett
for forbruksutgifter og stønad til livsopphold etter sosialtjenesteloven.
For å sikre barnefamiliene som er avhengig
av økonomisk sosialhjelp et forsvarlig livsopphold, merker komiteen seg
at Regjeringen har varslet at den vil endre de veiledende retningslinjene
slik at disse i større grad tar hensyn til kostnadene ved å ha
barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
sier seg enig i at det er riktig å opprettholde skille
mellom et budsjett som skal være en standard for folk flest
over en lengre periode, og veiledende retningslinjer for stønad
til livsopphold som er ment å være en midlertidig
ytelse.
Flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at forslagsstillerne
berører mange områder som er viktige for å bekjempe
fattigdom i Norge. Disse medlemmer er opptatt av
at det må føres en helhetlig politikk for sosial
og økonomisk trygghet. Derfor må det legges vekt
på politiske tiltak som medvirker til å unngå at
fattigdom utvikles, som for eksempel flere og billigere barnehager,
gratis grunnskole, gratis videregående skole, tilstrekkelige trygdeytelser
og en sosial boligpolitikk. De som har kommet i en vanskelig økonomisk
situasjon, og av den grunn har behov for økonomisk sosialhjelp,
skal ha rett til en individuell behandling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4
(2001-2002) der Regjeringen vil at kontantstøtten skal
holdes utenfor beregningsgrunnlaget ved utmåling av økonomisk
sosialhjelp. Flertallet er ikke enig i at kontantstøtten
skal holdes utenfor når sosialhjelp blir vurdert. Flertallet viser
til at kommuneøkonomien er styrket med 70 mill. kroner
for å kompensere kommunenes økte kostnader som
følge av den foreslåtte regelendringen. Flertallet mener
denne bevilgningen i stedet må brukes til å heve
barnetilleggene i de veiledende sosialhjelpsatsene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at de veiledende
sosialhjelpssatsene ble fastsatt våren 2001. Det er viktig å få evaluert
hvordan disse har virket. Disse medlemmer mener likevel
at det allerede nå kan fastslås at satsene må oppjusteres
i 2002, i tillegg til at det må foretas en generell prisjustering. Særlig
vil det være behov for en oppjustering av satsene for barn. Disse
medlemmer vil også peke på behovet for å evaluere
selve systemet for fastsettelse av sosialhjelpssatsene, bl.a. ved å vurdere
hvilke offentlige ordninger som skal inkluderes i den enkelte sosialhjelpmottakers
inntektsgrunnlag, og hvilket kostnadsnivå en skal legge
til grunn. Disse medlemmer vil fremme konkrete forslag
om en oppjustering av sosialhjelpssatsene i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett våren 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen evaluere
systemet for fastsettelse av sosialhjelpssatsene, bl.a. ved å vurdere hvilke
offentlige ordninger som skal inkluderes i den enkelte sosialhjelpmottakers
inntektsgrunnlag, og hvilket kostnadsnivå en skal legge
til grunn."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
konkrete forslag om en oppjustering av sosialhjelpssatsene i forbindelse med
behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett våren 2002."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil subsidiært
stemme for forslagene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener at staten skal ha veiledende satser
for denne hjelpen. Avgjørende viktig både for å unngå fattigdom
og for å bekjempe fattigdom er et inkluderende arbeidsliv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
fortrinnsrett til, og gratis barnehageplass og SFO, til alle barn
med foreldre som har sosialhjelp og/eller trygd under et
visst nivå som hovedinntekt, vil kunne være et
viktig tiltak for bekjempelse av fattigdom. Disse medlemmer ber Regjeringen
arbeide videre med dette tiltaket, og ber om en nærmere
redegjørelse for mulige økonomiske konsekvenser
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Disse medlemmer er enige i at
det ikke bør være tillatt å bruke hospits
som boligløsning for barnefamilier.
Disse medlemmer mener at en må sikre
gjennomføring av opplæringslovens intensjon om
en gratis grunnskole uten egenbetaling for aktiviteter og virksomheter
i skoletiden eller når det er en del av undervisningsopplegget.
Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at kommunene hele tiden tilføres nødvendige økonomiske
ressurser til å kunne iverksette tiltak for å bekjempe
fattigdom i Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre
gjennomføring av opplæringslovens intensjon om
en gratis grunnskole uten egenbetaling for aktiviteter og virksomheter
som utøves i skoletiden, eller i skolens regi når
det er en del av undervisningsopplegget."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at Regjeringen i
større grad enn tidligere målretter innsatsen,
slik at de tiltak som iverksettes, når dem som trenger
hjelp mest. I den forbindelse vil disse medlemmer vise til
at Samarbeidsregjeringen har funnet rom for å øke det
inntektsprøvde barnetillegget for uføre- og alderspensjonister.
I tillegg holdes kontantstøtten utenfor ved utmåling
av sosialhjelp, sosialhjelpen prisjusteres og minstefradraget økes.
Dette er tiltak som sammen med Regjeringens varslede fattigdomspakke
vil bidra til å motvirke og bekjempe fattigdom både
på kort og lang sikt. Disse medlemmer slutter
seg også til Samarbeidsregjeringens syn om at man i større
grad må fokusere på andre levekårsforhold
enn bare inntekt.
Disse medlemmer vil henvise til
Regjeringens varslede endring av finansiering av barnehagene, som innebærer å samle
all offentlig støtte til barnehagene i ett statlig tilskudd
fra 2003. I den forbindelse er disse medlemmer tilfreds
med at Regjeringen vil avklare hvordan grupper med spesielle behov
skal kunne gis et godt og rimelig barnehagetilbud.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen mener at hospits som boform for barnefamilier er uegnet
både på lang og kort sikt, og at Regjeringen støtter opp
om tiltak i samarbeid med kommunene og frivillige organisasjoner
for å forebygge bostedsløshet. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen vil utarbeide nasjonale kvalitetsstandarder
for hospits, og ser på dette som et viktig tiltak for å gi
svært utsatte grupper et bedre botilbud. Disse medlemmer uttrykker
tilfredshet med at Regjeringen for neste år foreslår
at boutgiftstaket i bostøtteordningen heves med 5 000 i
Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Disse medlemmer ser det som svært
positivt at Regjeringen i statsbudsjettet for 2002 som et ledd i å fjerne
egenandeler i skolen har lagt inn midler til kommunene slik at leirskoler
blir gratis fra høsten 2002.
For å bekjempe fattigdommen er det
også nødvendig å øke innsatsen
overfor rusmiddelmisbrukere. Disse medlemmer ser
frem til at den varslede handlingsplanen mot rusmiddelproblemer
og forslag til tiltak foreligger. Det er også positivt
at Regjeringen har foreslått å etablere flere
lavterskeltilbud og å øke innsatsen på legemiddelassistert
rehabilitering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at det skal være en prioritert
politisk målsetning å bekjempe fattigdommen i
befolkningen. Særlig gjelder dette fattige barnefamilier,
lavt trygdede og langtids sosialhjelpsmottakere. Den generelle definisjonen
av at en person er fattig, er at denne personen disponerer et pengebeløp
under halvparten av medianinntekt. Fattigdomsbegrepet må likevel
karakteriseres som relativt fordi den oppleves forskjellig av dem
som berøres. Disse medlemmer presiserer
at det er et gode i seg selv at de økonomiske forskjellene
mellom innbyggerne er små. En politikk for å oppnå dette
er langt mer omfattende enn å bekjempe fattigdommen blant
de økonomisk mest svakerestilte.
Disse medlemmer mener at en fjerning
av fattigdommen for de svært fattige må ha et
kortsiktig og et mer langsiktig perspektiv. De kortsiktige løsningene
ligger i å ta de ordningene i bruk som allerede finnes
i dag, men at pengeutbetalingene øker opp til minimumsnivåer. Disse
medlemmer ser dessverre at den politiske diskusjonen lett
blir hvordan pengeutbetalingene skal kanaliseres, ikke hva f.eks.
en arbeidsledig enslig forsørger minimum må ha
for å leve anstendig. Disse medlemmer vil
fremheve at det må være hva de svært
fattige disponerer av midler til livsopphold, som må være
fattigdomsdiskusjonens overordnede tema.
Disse medlemmer vil fremheve
at ca. 30 pst. av sosialhjelpklientene også mottar ytelser
fra folketrygden i en eller annen form. Mange sosialhjelpklienter
er også søkere på trygdeytelser og må i
ventetiden få sitt livsopphold dekket av sosialkontoret. Disse
medlemmer foreslår derfor at de som har trygdeytelser som
er så små at de er på et nivå under
SIFOs satser for livsopphold, skal ha rett til trygd opp til dette
nivået. Det må videre gis ordninger innen trygdeetaten
som gjør at flere av dem som venter på trygdeytelser,
får en form for ventepenger frem til endelig trygdevedtak
fattes.
Staten og kommunene må etter disse
medlemmers syn på sikt dele utgiftene til sosialhjelp. Disse medlemmer mener
at sosialkontorer, barnevernskontorer, arbeidskontorer og trygdekontorer
må ha en pålagt samarbeidsplikt fordi disse etatene
ikke samarbeider godt nok i dag. Det vises i den sammenheng til forsøkene
på innføring av offentlige servicekontorer i kommunene. Disse
medlemmer mener videre at fleksibiliteten mellom å motta
sosialhjelp og arbeid må vurderes av Regjeringen, slik
at en sosialhjelpsklient skal kunne motta noe lønn uten
at sosialhjelpen avkortes krone for krone. Det henvises i den sammenheng
til den økte fleksibiliteten mellom arbeid og trygd de
siste årene.
Disse medlemmer vil fremheve
at en bedring av boligsituasjonen for fattige ofte vil avhjelpe
en del av de mange problemer gruppen av svært fattige ofte
har. Disse medlemmer vil derfor arbeide aktivt for
en omfattende utbygging av billige utleieboliger, og for at de kommunale
boligene som leies ut av sosiale årsaker, husleiereguleres.
Disse medlemmer vil fremheve
at flere av ovennevnte forslag allerede ligger i den danske og til
dels i den svenske sosialhjelpsordningen.
Disse medlemmer mener at fattigdomsproblemet
må løses med både kortsiktige og langsiktige
tiltak. Med utgangspunkt i sosialministerens svarbrev synes det
ikke som om Samarbeidsregjeringen har tenkt å handle ut
fra en slik strategi. Disse medlemmer vil påpeke
at Regjeringen nå kunne støtte og også komme
med nye forslag når det gjelder både kortsiktige
og langsiktige tiltak; for snarlig bedring vil det være
spesielt viktig å få realisert og satt ut i livet
tiltak som gir rask virkning og forbedring for de som har det vanskeligst.
Disse medlemmer mener at en rask
revidering av satsene for sosialhjelp opp på nivå med
SIFOs satser for et standardbudsjett ville gitt øyeblikkelig
forbedring. Videre burde Regjeringen presisere overfor sosialtjenesten
at uforutsette og nødvendige utgifter til for eksempel
medisiner, lege- og tannlegebehandling skal dekkes utover de faste
livsoppholdssatsene.
Disse medlemmer vil understreke
at barnetrygd og engangsstønad ikke skal regnes med i inntekten
ved beregning av sosialhjelpen. Dette underbygges av den juridiske
vurdering som er gjort av Justisdepartementets lovavdeling og avgjørelse
i Høyesteretts kjæremålsutvalg når
det gjelder bruken av barnetrygden til dekning av skattegjeld/skattekrav. Disse
medlemmer mener at barnetrygden er en universell ordning
til alle barnefamilier, som skal gå uavkortet til alle,
også familier som mottar sosialhjelp. Disse medlemmer vil
påpeke at det er spesielt viktig for vanskeligstilte barnefamilier
og barna i disse familiene at de kan få et tilbud om barnehageplass/SFO
uten at dette må avslås på grunn av dårlig
betalingsevne. Det er viktig at dette forholdet kan avklares snarest
mulig.
Når det gjelder bruken av hospits som
boligløsning for barnefamilier, vil disse medlemmer vise
til de vedtak Stortinget allerede har gjort i den anledning. Regjeringen
burde hatt en så offensiv holdning til dette spørsmålet
at den sa seg enig i et lovforslag som forbød bruk av hospits
for barnefamilier utover nødløsning for meget
kort tid. Regjeringen burde så følge opp med en aktiv
støtte til kommunene for mer sosial boligetablering både
på kort og lang sikt.
Disse medlemmer er fornøyd
med at Regjeringen varsler endringer i opplæringsloven
våren 2002, og at dette skal føre til en fjerning
av egenandelene i skolen. Dette må imidlertid føre
til at kommuneøkonomien blir styrket, og disse medlemmer vil
understreke at Regjeringen må ha en bredere tilnærming
til sammenhengen mellom fattigdomsproblemene og kommunenes økonomi
enn det sosialministeren konkluderer med i sitt brev av 23. november
d.å.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det viktigste kortsiktige tiltaket for å få avhjulpet
en del av fattigdommen, er at det eksisterer nasjonale minstenormer
for sosialhjelpsutbetalinger basert på SIFOs norm for livsopphold.
Slike minstenormer må da være juridisk bindende
for kommunene. Disse medlemmer slutter seg til forslag nr.
1 om at dagens veiledende norm fra Sosial- og helsedepartementet
heves til SIFOs satser for et standardbudsjett til livsopphold. Disse
medlemmer fremhever at dagens veiledende normer ikke er
bindende for kommunene slik disse medlemmer ønsker.
Disse medlemmer går
inn for at normene for sosialhjelp skal være basert på SIFOSs
norm for livsopphold (boutgifter holdt utenom), og at disse normene
er rettslig bindende for kommunene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre
SIFOs satser bindende for kommunene ved utmåling av økonomisk sosialhjelp
til livsopphold."
Disse medlemmer vil i tillegg
slutte seg til forslag nr. 2 som går ut på at
barnetrygd og engangsstønad ikke skal regnes med ved utmåling
av stønad til livsopphold.
Disse medlemmer ser det som viktig å sikre barnehageplass
til de minst bemidlede. Disse medlemmer vil likevel
ikke støtte forslag nummer 3 om gratis barnehageplass til
alle barn som har foreldre som har sosialhjelp og/eller
trygd under et visst nivå som hovedinntekt. Disse
medlemmer mener at det er uklart hva som blir konsekvensene
av forslaget. Forslaget er ellers uklart når det gjelder
hvem som skal kunne få gratis barnehageplass. Disse
medlemmer vil fremheve at Sosialistisk Venstrepartis barnehagepolitikk
er et barnehagetilbud til alle, gratis kjernetid og kr 1 140,- i
egenandel for tiden utover kjernetiden.
Disse medlemmer slutter seg for øvrig
til forslagene 4 (om at hospits ikke er løsningen for barnefamilier),
5 (grunnskolen skal være gratis) og 6 (staten dekker ekstraomkostningene
ved forslagene).
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at bruk av hospits som boligløsning for barnefamilier
opphører. Bruk av hospits for barn og barnefamilier utover
rene nødløsninger kan ikke aksepteres."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning
med fortrinnsrett til, og gratis barnehageplass og SFO, til alle
barn som har foreldre som har sosialhjelp og/eller trygd
under et visst nivå som hovedinntekt. Stortinget ber om
at det legges fram en sak om dette senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2002."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
retningslinjene for utmåling av stønad til livsopphold
slik at barnetrygd og engangsstønad ikke regnes med i inntekten
ved beregning av sosialhjelpen."
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge
nødvendige ressurser som følge av økte
sosialhjelpssater, utgifter til medisiner, lege- og tannlegeutgifter,
gratis barnehage/SFO til sosialhjelps- og trygdemottakere
under et visst nivå. På samme måte må kommuneøkonomien styrkes
slik at grunnskolen har tilstrekkelig med ressurser uten at elevene
skal kreves for egenandeler."
"Stortinget ber Regjeringen revidere
de veiledende satsene for sosialhjelp slik at de kommer på nivå med SIFOs
satser og norm for livsopphold. Det må i tillegg være
mulig å få dekket uforutsette utgifter, f.eks.
til nødvendige medisiner, lege- og tannlegebehandling."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
subsidiært stemme for Senterpartiets forslag angående
revisjon av sosialhjelpsatsene.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sikre gjennomføring
av opplæringslovens intensjon om en gratis grunnskole uten
egenbetaling for aktiviteter og virksomheter som utøves
i skoletiden, eller i skolens regi når det er en del av
undervisningsopplegget.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning
med fortrinnsrett til, og gratis barnehageplass og SFO til, alle
barn som har foreldre som har sosialhjelp og/eller trygd
under et visst nivå som hovedinntekt. Stortinget ber om
at det legges fram en sak om dette senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2002.
Forslag fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen evaluere systemet
for fastsettelse av sosialhjelpssatsene, bl.a. ved å vurdere hvilke
offentlige ordninger som skal inkluderes i den enkelte sosialhjelpmottakers
inntektsgrunnlag, og hvilket kostnadsnivå en skal legge
til grunn.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme konkrete forslag om
en oppjustering av sosialhjelpssatsene i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett våren 2002.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene
for utmåling av stønad til livsopphold slik at
barnetrygd og engangsstønad ikke regnes med i inntekten
ved beregning av sosialhjelpen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen gjøre SIFOs
satser bindende for kommunene ved utmåling av økonomisk sosialhjelp
til livsopphold.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge nødvendige ressurser
som følge av økte sosialhjelpssaker, utgifter til
medisiner, lege- og tannlegeutgifter, gratis barnehage/SFO
til sosialhjelps- og trygdemottakere under et visst nivå.
På samme måte må kommuneøkonomien styrkes
slik at grunnskolen har tilstrekkelig med ressurser uten at elevene
skal kreves for egenandeler.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen revidere de veiledende satsene
for sosialhjelp slik at de kommer på nivå med SIFOs
satser og norm for livsopphold. Det må i tillegg være
mulig å få dekket uforutsette utgifter, f.eks.
til nødvendige medisiner, lege- og tannlegebehandling.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at bruk av hospits som boligløsning for barnefamilier opphører.
Bruk av hospits for barn og barnefamilier utover rene nødløsninger
kan ikke aksepteres.
II
Dokument nr. 8:2 - forslag fra stortingsrepresentantene
Magnhild Meltveit Kleppa, Eli Sollied Øveraas og Rune J.
Skjælaaen om tiltak for å motvirke fattigdom i Norge – vedlegges
protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 5. desember 2001
John I. Alvheim
leder |
Beate Heieren Hundhammer
ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |