Klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift har i mange år hatt lang saksbehandlingstid. Finansdepartementet og Skattedirektoratet har i flere år i tildelingsbrev og prioriteringsmeldinger uttalt at reduksjon av saksbehandlingstiden er en høyt prioritert oppgave. I St.prp. nr. 1 (1998-1999) og (1999-2000) uttaler Finansdepartementet at det skal arbeides for å redusere behandlingstiden for denne typen klagesaker.
Undersøkelsen omhandler saksbehandlingstider for klager på vedtak fattet av fylkesskattekontorene vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift avgjort i 1998 og 1999. De fleste klagene har bakgrunn i avholdte bokettersyn. Formålet har vært å kartlegge saksbehandlingstider og å finne årsaker til hvorfor skatteetaten ikke har nådd de oppstilte resultatmålene på dette området. I denne sammenheng har Riksrevisjonen undersøkt samlet saksbehandlingstid for avsluttede klagesaker og for faser av saksbehandlingen ved fylkesskattekontorene, i Skattedirektoratet og i klagenemnda for merverdiavgift (klagenemnda). Videre har det vært undersøkt om det er variasjon i saksbehandlingstiden mellom fylkesskattekontorene, og om det er forskjeller med hensyn til prioritering av klagesaksbehandlingen. I tillegg har det blitt vurdert i hvilken grad kravet til service synes å være ivaretatt overfor de avgiftspliktige.
Alle klagesaker blir først behandlet på det fylkesskattekontoret som har fattet vedtaket det klages over. Dersom fylkesskattekontoret ikke omgjør sitt vedtak, blir det utarbeidet en redegjørelse for klagesaken som oversendes Skattedirektoratet. Skattedirektoratet forbereder klagesaken og utarbeider en innstilling med forslag til vedtak som oversendes klagenemnda. I enkelte tilfeller omgjør Skattedirektoratet fylkesskattekontorets vedtak uten at saken blir oversendt klagenemnda. Det er stilt resultatkrav fra Finansdepartementet til Skattedirektoratet om at samlet gjennomsnittlig saksbehandlingstid i slike klagesaker ikke skal overstige 12-15 måneder. Skattedirektoratet har fastsatt nærmere resultatkrav for de enkelte faser i klagesaksbehandlingen.
Resultater fra undersøkelsen viser at gjennomsnittlig samlet saksbehandlingstid for klagesaker avgjort av klagenemnda eller omgjort av Skattedirektoratet i 1998 og 1999 var henholdsvis 21,6 måneder og 19,0 måneder. I 25 pst. av de undersøkte klagesakene avgjort i 1998 var den samlede saksbehandlingstiden lengre enn 26 måneder. Tilsvarende tall for klagesaker avgjort i 1999 var 21,4 måneder. Finansdepartementets krav til samlet saksbehandlingstid er en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 12-15 måneder. Selv om saksbehandlingstiden ble redusert fra 1998 til 1999, er det fortsatt et betydelig avvik mellom resultatkravet og oppnådd resultat i 1999.
I saker som er avgjort i klagenemnda eller omgjort av Skattedirektoratet, har undersøkelsen avdekket lang saksbehandlingstid i alle faser av klagesaksbehandlingen. Ifølge Skattedirektoratet er liggetid, som er tiden fra en klagesak kommer inn til saksbehandlingen blir påbegynt, den viktigste enkeltårsaken til lang saksbehandlingstid i disse sakene.
Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden i Skattedirektoratet utgjorde 10,3 måneder i 1998 og 7,5 måneder i 1999 for klagesaker avgjort i klagenemnda eller omgjort i Skattedirektoratet. Liggetiden i Skattedirektoratet utgjorde over halvparten av saksbehandlingstiden i direktoratet, gjennomsnittlig 6,4 måneder i 1998 og 4,3 måneder i 1999. Skattedirektoratet har uttalt at dersom restansene ble redusert, og klagesakene i større grad ble behandlet fortløpende, ville saksbehandlingstiden i direktoratet kunne ha blitt redusert betydelig.
I klagenemnda var den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden 4,0 måneder i 1998 og 4,5 måneder i 1999. En viktig årsak til at saksbehandlingstiden blir lang i klagenemnda er at kapasiteten til å behandle klager er begrenset. Saksbehandlingstiden forlenges ytterligere dersom en eller flere av klagenemndas medlemmer er uenige (dissenterer) i innstillingen fra Skattedirektoratet.
Undersøkelsen viser at fylkesskattekontorene samlet ikke oppnådde resultatkravet for sin del av saksbehandlingen for de ovennevnte sakene i 1998 og 1999. Beregninger viser at bare 45 pst. av klagesakene ble behandlet innen tre måneder dersom man ser begge årene under ett. Resultatkravet i denne perioden var at 90 pst. av sakene skulle behandles innen tre måneder. Samtidig viser undersøkelsen betydelige variasjoner i saksbehandlingstid mellom fylkesskattekontorene.
I klagesaker som er omgjort ved fylkesskattekontorene i 1998 og 1999 uten å ha blitt oversendt Skattedirektoratet/klagenemnda, nådde de fleste fylkesskattekontorene resultatkravet.
Finansdepartementet er enig i at resultatene for behandling av klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift ikke er tilfredsstillende, og at det er uheldig at det er stor variasjon i saksbehandlingstid mellom de enkelte fylkesskattekontorene. Departementet er opptatt av at det skjer ytterligere forbedringer på dette området i løpet av kort tid, og det opplyses at det allerede er iverksatt enkelte tiltak og at flere vil bli gjennomført i løpet av 2001. Finansdepartementet forventer at det i løpet av andre halvår 2001 vil kunne oppnås klare forbedringer på området, og at den gjennomsnittlige samlede saksbehandlingstiden vil være under 12 måneder i løpet av 2002. Det er derfor aktuelt å innskjerpe resultatkravene allerede i tildelingsbrevet til Skattedirektoratet for 2002.
Finansdepartementet nevner også en rekke tiltak for å få redusert saksbehandlingstiden for klagesakene.
Klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift har i mange år hatt lang saksbehandlingstid. For klagerne kan lang saksbehandlingstid medføre en periode med betydelig usikkerhet knyttet til utfallet av klagen. Lang saksbehandlingstid kan ha negativ innvirkning både på næringsvirksomhet, arbeidsplasser og privatøkonomiske disposisjoner, og kan føre til at enkelte avgiftspliktige vegrer seg for å klage. Formålet med klageordningen blir dermed ikke innfridd. Klagesakene kan omfatte vesentlige beløp.
Riksrevisjonen registrerer at Finansdepartementet er enig i at saksbehandlingstiden for behandlingen av klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift ikke er tilfredsstillende.
En årsak til at saksbehandlingstiden i klagenemnda blir unødvendig lang, er klagenemndas organisering og voteringsordning. Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet vil foreslå tiltak som kan bidra til å redusere saksbehandlingstiden i klagenemnda.
En annen årsak til lang saksbehandlingstid er at sakene blir liggende i Skattedirektoratet i lang tid før behandlingen starter. Liggetiden utgjorde over halvparten av saksbehandlingstiden i direktoratet. Riksrevisjonen har merket seg Skattedirektoratets uttalelse om at saksbehandlingstiden kunne ha blitt redusert betydelig dersom klagesakene ble behandlet fortløpende. Riksrevisjonen kan ikke se at det foreligger konkrete forslag for å redusere liggetiden i Skattedirektoratet. Riksrevisjonen stiller derfor spørsmål ved hvilke konkrete tiltak Skattedirektoratet vil sette i verk for å få ned liggetiden.
Resultater fra undersøkelsen viser betydelig variasjon i klagesaksbehandlingstid mellom de enkelte fylkesskattekontorene, slik at det er grunn til å anta at det foreligger et forbedringspotensial ved kontorer med lengst saksbehandlingstid.
Riksrevisjonens undersøkelse viser også at ingen av de undersøkte fylkesskattekontorene følger forvaltningslovens krav om å gi et foreløpig svar til klagerne. Riksrevisjonen registrerer at Finansdepartementet vil påse at Skattedirektoratet innskjerper overfor fylkesskattekontorene at disse skal følge forvaltningslovens bestemmelser.
Ifølge Skattedirektoratets årsrapport for 2000 var den gjennomsnittlige klagesaksbehandlingstiden 15 måneder i 2000. Riksrevisjonen vil stille spørsmål ved om et resultatkrav på en samlet gjennomsnittlig klagesaksbehandlingstid på 12-15 måneder representerer et høyt nok ambisjonsnivå i forhold til den belastning og usikkerhet lang saksbehandlingstid medfører for de avgiftspliktige. Riksrevisjonen har i den forbindelse merket seg at Finansdepartementet i tildelingsbrevet til Skattedirektoratet for 2002 vil vurdere å skjerpe resultatkravet for saksbehandling av denne typen klagesaker.
Saken har vært forelagt Finansdepartementet som bl.a. har svart følgende:
" … I dokumentets punkt 4 stiller Riksrevisjonen spørsmål til hvilke konkrete tiltak Skattedirektoratet vil sette i verk for å redusere liggetiden i direktoratet. Finansdepartementet forventer at bedre rutiner for forberedelse og dokumentasjon av sakene fra fylkesskattekontorene vil redusere behandlingstid og dermed også bidra til å redusere liggetiden i Skattedirektoratet.
For å unngå stor variasjon i saksbehandlingstid ved fylkesskattekontorene, vil Skattedirektoratet ha en spesiell oppfølging av fylkesskattekontorene som har lengst saksbehandlingstid på dette området. Finansdepartementet vil følge utviklingen i saksbehandlingstiden for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift nøye, og vil løpende vurdere om tiltakene som er iverksatt har ønsket effekt."
Riksrevisjonens undersøkelse viser at klager på merverdiavgift og investeringsavgift tar lang tid å behandle, og at viktige årsaker til lang saksbehandlingstid er at klagesakene har lang liggetid i Skattedirektoratet, og at kapasiteten til å behandle klagesaker i klagenemnda er begrenset. Det er også store variasjoner i saksbehandlingstiden mellom fylkesskattekontorene. Etter Riksrevisjonens vurdering er klagesaksbehandlingstiden fortsatt lang til tross for at redusert saksbehandlingstid i flere år har vært et prioritert satsingsområde i skatteetaten. Dette er ikke tilfredsstillende.
Riksrevisjonen vil peke på at skattemyndighetene pålegger de avgiftspliktige bl.a. å innkreve merverdiavgift på vegne av staten. Det bør på bakgrunn av dette forventes at skattemyndighetene raskt behandler klagesaker på dette området slik at de avgiftspliktige får sakene behandlet innen rimelig tid.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet har hatt på høring forslag om endringer i en forskrift til merverdiavgiftsloven. Foreslåtte endringer i forskriften omfatter bl.a. bruk av klagenemndas varamedlemmer for å avlaste de faste medlemmene og muntlig saksbehandling slik at kapasiteten til klagenemnda kan bli økt.
For øvrig har Riksrevisjonen merket seg at departementet forventer at bedre rutiner for forberedelse og dokumentasjon av sakene fra fylkesskattekontorene vil redusere behandlingstiden.
Komiteen rettet 30. november 2001 en henvendelse til finansminister Per-Kristian Foss og ba om en redegjørelse for status i arbeidet med å redusere saksbehandlingstidene for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen mottok 6. desember 2001 svar fra finansministeren. Dette brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Videre ba komiteen i brev av 7. desember 2001 om svar på noen oppfølgingsspørsmål. Svarbrev fra finansministeren av 10. desember 2001 følger også som vedlegg til innstillingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:11 (2000-2001) om
Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstider for
klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen er
av den oppfatning at det har vært viktig at Riksrevisjonen
har sett nærmere på saksbehandlingsrutinene for
klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen viser
til at saksbehandlingstiden i denne typen saker både har vært
og fortsatt er uakseptabelt lang. Det er viktig at Riksrevisjonen
undersøker dette nærmere slik at man kan finne
frem til årsakene til hvorfor saksbehandlingstiden er lang
og se hva som kan gjøres for å redusere denne. Komiteen vil
påpeke at det er viktig at de berørte instanser
merker seg den informasjonen som fremkommer av undersøkelsen,
slik at forbedringer raskt kan iverksettes. En viktig forutsetning
for at Riksrevisjonens undersøkelser i ettertid skal vise
seg å være vellykkede, er at det som blir avdekket
i undersøkelsene følges opp med konkrete tiltak
av de berørte offentlige instanser. Dette er nødvendig
for at det offentliges service i forhold til de berørte
private parter skal bli forbedret. Komiteen vil vise
til at det ofte medfører en betydelig belastning og usikkerhet
for en klager å ha en klagesak av denne karakter til behandling.
Lang saksbehandlingstid øker denne belastningen.
Komiteen viser til at Finansdepartementets
krav til samlet saksbehandlingstid er en gjennomsnittlig saksbehandlingstid
på 12-15 måneder. Komiteen er derfor
av den oppfatning at den saksbehandlingstid som undersøkelsen
avdekker, henholdsvis 21,6 måneder og 19,0 måneder,
ikke er akseptabel. Det er også grunn til å stille
spørsmål ved om Finansdepartementets gjennomsnittsnorm
ligger på et høyt nok ambisjonsnivå.
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid bør ligge vesentlig
lavere enn det som er tilrådingen fra Finansdepartementet.
Den lange saksbehandlingstiden skyldes i hovedsak lang liggetid. Komiteen har
forstått at liggetiden utgjør halvparten av saksbehandlingstiden
i Skattedirektoratet. Komiteen er derfor av den oppfatning
at nøkkelen til en kortere saksbehandlingstid i disse sakene,
ligger i å forbedre og effektivisere saksbehandlingsrutinene
i Skattedirektoratet. Komiteen forventer at det blir
rettet et betydelig fokus mot å få gjennomført
dette i den nærmeste tid. En annen vesentlig grunn til
den lange saksbehandlingstiden er klagenemndas organisering og voteringsordning. Komiteen har
merket seg at Finansdepartementet, i et svarbrev til Riksrevisjonen,
har kommet med lovnader om at det skal komme tiltak for å forbedre
klagenemndas arbeidsordning. Komiteen ser positivt
på at departementet vil sette dette på dagsorden
og komiteen regner med at eventuelle endringer og
forbedringer vil skje raskt slik at saksbehandlingstiden kan bli
betydelig redusert. Komiteen vil likevel påpeke
at den deler Riksrevisjonens synspunkter på saksbehandlingsrutinene
i klagenemnda. Komiteen er av den oppfatning at en
skriftlig voteringsordning ikke er en godt egnet saksbehandlingsordning
for klagenemnder. Klagenemnda bør avholde møter
slik at voteringen kan skje raskt og fortløpende uten unødvendig
tidsspille. Komiteen forutsetter at departementet vurderer å iverksette
en slik endring. Departementet må vurdere å opprette
flere klagenemnder slik at flere saker kan behandles samtidig. Endelig
ber komiteen departementet vurdere om grensen for
når klagenemda behandler en sak, bør økes
fra kr 15 000. Komiteen vil videre fremheve Riksrevisjonens
kritikk av de undersøkte fylkesskattekontorene når
det gjelder brudd på forvaltningsloven § 11a.
Denne bestemmelsen går bl.a. ut på at den som
klager på et enkeltvedtak skal varsles dersom svar på klagen
ikke kan gis innen en måned. Riksrevisjonen avdekket at
ingen av de undersøkte fylkesskattekontorene fulgte denne
varslingsplikten. Når gjennomsnittlig saksbehandlingstid
er over ett og et halvt år for klager på merverdiavgift
og investeringsavgift, er det ekstra viktig at de som klager på dette
varsles slik at de i en tidlig fase har muligheten til å innrette
seg. Komiteen er av den oppfatning at tilliten til
skatteetaten spesielt, og forvaltningen generelt, vil risikere å svekkes
unødig dersom ikke varslingsplikten etter forvaltningsloven § 11a
etterleves. Komiteen ser derfor positivt på at
Finansdepartementet vil påse at Skattedirektoratet innskjerper
overfor fylkesskattekontorene at disse skal følge forvaltningslovens
bestemmelser.
Komiteen viser videre til sitt
brev av 30. november 2001 til Finansdepartementet hvor komiteen ber om
status for de punkter som Riksrevisjonen påpeker i sin
rapport. Det vises i tillegg til svarbrevet fra Finansministeren
til komiteen av 6. desember 2001. Ifølge svarbrevet er
Finansdepartementets resultatkrav for en gjennomsnittlig saksbehandlingstid
i slike klagesaker fortsatt fra 12-15 måneder, og departementet
informerer om at den ikke vil bedre seg vesentlig på grunn
av Skattedirektoratets arbeid med merverdiavgiftsreformen. Komiteen er
fortsatt av den oppfatning at dette representerer et for lavt ambisjonsnivå i
forhold til hva som burde være en normal saksbehandlingstid
i slike klagesaker. Komiteen ber departementet merke
seg dette og ytterligere iverksette tiltak som kan få saksbehandlingstiden
ned. Endringer i klagenemndas virkemåte er et viktig element
for å få til dette og komiteen
vil peke på at departementet har satt dette på dagsorden.
Komiteen viser til departementets
svar om at næringsdrivende som skulle komme i alvorlige
vansker som følge av lang saksbehandlingstid i klagesak, vil
kunne oppnå lempning i avgiftskravet med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 69. Komiteen merker seg
dette og vil be Regjeringen om å utarbeide klare retningslinjer
for i hvilke tilfeller lempning skal finne sted, slik at de næringsdrivende
blir behandlet likt i denne typen saker. Det er komiteens oppfatning
at lempning av avgiftskravet, jf. Finansdepartementets brev av 6.
desember 2001, bør skje dersom saksbehandlingstiden overstiger
6 måneder. I tillegg er komiteen av den
oppfatning at det i slike saker er av stor viktighet at Skattedirektoratet
løpende informerer klageren om fremgangen i klagebehandlingen.
Finansdepartementet må derfor utarbeide klare retningslinjer for
den opplysningsplikt Skattedirektoratet skal ha i slike saker overfor
de næringsdrivende. Det må vektlegges å informere
de næringsdrivende om hvordan eventuelle mulige skadevirkninger
kan avhjelpes.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:11 (2000-2001) - Riksrevisjonens undersøkelse
av saksbehandlingstider for klagesaker vedrørende merverdiavgift
og investeringsavgift - vedlegges protokollen.
Det vises til komiteens brev av 30.11.2001 om
ovennevnte.
Skattedirektoratets beregninger viser at saksbehandlingstiden
for avgjorte klagesaker i 2000 var gjennomsnittlig 15 måneder.
Finansdepartementets resultatkrav var en gjennomsnittlig saksbehandlingstid
på 12-15 måneder. Tilsvarende tall for første
halvår 2001 er ca 15 måneder. Dette er omtrent
som forutsett, etter det arbeid som over tid er gjort for å få de
eldste sakene fra fylkesskattekontorene gjennom systemet. Bl.a.
på grunn av etatens arbeid med merverdiavgiftsreformen forventes
ikke resultatet å bedre seg vesentlig på årsbasis.
Pr. 30. november er saksbehandlingstiden for avgjorte saker så langt
i år ca 14,2 måneder. Som en følge av
Riksrevisjonens rapport har Finansdepartementet varslet at resultatkravene
vil bli innskjerpet for 2002. I Skattedirektoratets eget dokument
"Mål og prioriteringer for skatteetatens virksomhet i år
2002" er det derfor formulert følgende mål for
denne klagebehandlingen: "Liggetiden ved fylkesskattekontorene og i
Skattedirektoratet må reduseres, og behandlingen i nemnda
må effektiviseres. Innen utløpet av 2002 skal samlet
saksbehandlingstid (FSK, SKD og nemnda) være under 12 måneder."
Ved lov av 21. desember 2000 (nr. 116) ble det
vedtatt endringer bl.a. i merverdiavgiftsloven kap. XIV Om klage
for å korte ned saksbehandlingstiden i klagenemnda. Det
vises til Ot.prp. nr. 78 (1999-2000) og Innst. O. nr. 9 (2000-2002).
Det ble bl.a. vedtatt å heve beløpsgrensen for
saker som skal behandles i klagenemnda fra 1 000 kroner til 15 000
kroner, og det ble åpnet for en annen organisering av arbeidet.
Ved Kongelig resolusjon av 22. juni 2001 om endringer i forskrift
av 19. desember 1969 om avgiftsforvaltningen og avgiftskontrollen
og om klagenemndas organisasjon og saksbehandling ble det tilrettelagt
for økt møtebehandling i klagenemnda og for at
klagenemndas varamedlemmer skal kunne tre inn for å avlaste
de faste medlemmene. I samsvar med endringene har Skattedirektoratet
i samråd med klagenemndas formann utarbeidet nærmere
rutiner for saksbehandlingen i møter mv. Omleggingen av
klagenemndas saksbehandling vil bli foretatt når den nye
klagenemnda for perioden 1. januar 2002 - 31. desember 2005 er oppnevnt.
Omleggingen forventes å bidra til kortere saksbehandlingstider.
Riksrevisjonens avdekking av fylkesskattekontorenes
manglende oppfyllelse av forvaltningslovens krav om å gi
foreløpig svar til klagerne, er tatt opp ved flere anledninger.
Skattedirektoratet påpekte forholdet spesielt ved gjennomgang
av Riksrevisjonens undersøkelse på årets
felleskonferanse for skatteetatens fastsettingsområde,
og det er senere nærmere omtalt i fellesskriv til fylkesskattekontorene
ved utsendelse av Dokument nr. 3:11 (2000-2001). Finansdepartementet legger
til grunn at dette er rutiner som nå etterleves og vil
følge dette opp i styringsdialogen med Skattedirektoratet.
Næringsdrivende som skulle komme i
alvorlige vansker som følge av lang saksbehandlingstid
i klagesak, vil kunne oppnå lemping i avgiftskravet med
hjemmel i merverdiavgiftsloven § 69. Det relevante tiltak
vil normalt knytte seg til lemping av rentebelastningen. Det kan
i konkrete tilfeller også vurderes å vise tilbakeholdenhet
i innfordringen av avgiftskrav under klagebehandlingen.
Det vises til komiteens tilleggsspørsmål
i brev av 07.12.2001, jf. komiteens brev av 30.11.2001 og Finansdepartementets
svarbrev av 06.12.2001.
Komiteens spørsmål besvares
ved følgende tabelloversikt over klagesaker vedrørende
merverdiavgift og investeringsavgift seneste fem år:
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 07.12.2001 | SUM |
Antall innkomne saker | 234 | 234 | 254 | 200 | 142 | 1 064 |
Antall behandlede saker | 246 | 303 | 240 | 235 | 180 | 1 204 |
Behandlede saker under
kr 15 000 | 18 | 28 | 19 | 9 | 8 | 82 |
Behandlede saker over kr
500 000 | 38 | 35 | 38 | 39 | 21 | 171 |
De to første radene viser at antall
behandlede saker de seneste fem årene har vært
høyere enn antall innkomne saker, noe som er konsistent
med at gjennomsnittlig saksbehandlingstid har gått ned
fra over 20 måneder til i underkant av 15 måneder
i perioden.
Oversikten viser at det i gjennomsnittet er
behandlet ca. 240 klagesaker per år i denne perioden.
Andelen behandlede saker som gjelder beløp
under kr. 15 000 utgjør ca. 7 prosent perioden sett under
ett, mens andelen behandlede saker med beløp over kr. 500 000
utgjør ca. 14 prosent. Dette betyr at nesten fire femdeler
av klagesakene i denne perioden har dreid seg om beløp
mellom kr. 15 000 og kr. 500 000.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 11. desember 2001
Ågot Valle
leder |
Carl I. Hagen
ordfører |
Kjell Engebretsen
sekretær |