Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen, viser til at dokumentet er forelagt Finansdepartementet ved finansministeren til uttalelse. Svarbrev 3. desember 2001 er vedlagt innstillingen.

Komiteen viser til finansministerens svarbrev, der han bl.a. skriver:

"Forslaget i Dokument 8:20 (2001-2002) innebærer at langt flere innretninger vil kunne omfattes av fradragsregelen, samt at det i hver kommune må etableres et fond med et styre og en administrasjon. En ordning der den enkelte skattyter fører fradraget manuelt på sin selvangivelse, vil øke arbeidsbelastningen på ligningsmyndighetene betydelig. Det må derfor forutsettes at de lokale fondene skal innberette opplysninger om bidrag maskinelt til ligningsmyndighetene. Forslaget vil innebære en administrativt kostbar ordning for alle parter."

Finansministeren viser også til dagens ordning og skriver:

"Etter loven er det ikke noe til hinder for at gaver ytes til en organisasjon med ønske om at den aktuelle gaven skal kanaliseres til et bestemt lag eller en bestemt aktivitet som omfattes av bestemmelsen. En ordning med lokale dugnadsfond er derfor ikke nødvendig for å styre midler til aktiviteter og lag i egen kommune. Den gjeldende ordningen synes så langt ikke å kreve særlig store administrative ressurser, verken hos gavemottakere eller hos myndighetene, og bidrar målrettet til å styre midler til de høyest prioriterte aktiviteter."

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til finansministerens vurderinger.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er imidlertid av den oppfatning at dagens ordning, med rett til fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner, bør utvides.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen arbeider med forslag om å øke beløpet for fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner betydelig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet ber Regjeringen om at det snarest blir lagt fram et forslag om betydelig økning av fradragets størrelse, slik også finansministeren gir klare signaler om.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om snarest å legge frem forslag om betydelig økning av fradragsberettiget beløp ved gave til frivillige organisasjoner."

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at dagens ordning med skattefrihet for gaver etter skattelovens § 6-50 i svært liten grad bidrar økonomisk til drift av de frivillige organisasjoner. Ifølge svar fra Finansdepartementet datert 12. desember 2001 var det vel 11 000 personer som benyttet dette fradraget i år 2000 med et samlet fradrag på 10 mill. kroner. Den mulighet som finnes for en giver til å øremerke en gave til et lokalt lag eller en lokal aktivitet, synes å være svært lite benyttet.

Dette medlem mener hovedårsakene til at så beskjedne beløp blir gitt, er de snevre beløpsmessige begrensninger samt at folks dugnadsinteresse både når det gjelder å gi av sin tid og sine penger er nært knyttet til eget nærmiljø eller til aktiviteter man selv, familien eller ansatte deltar aktivt i. Det er ut fra dette lett å forstå at så få vil sende penger via en landsomfattende organisasjon når det for eksempel er idrettslaget i egen grend en ønsker å hjelpe.

Dette medlem vil i denne sammenheng vise til funn som er referert i boken "Frivillig innsats, sosial integrasjon, demokrati og økonomi" av Wollebæk, Selle og Lorentzen. Der framgår bl.a.:

  • – For organisasjonene innebærer det mindre arbeid å overbevise noen om å gi penger enn å gi av tid, for di tid i dag for svært mange er et knappere gode enn penger.

  • – En dominerende begrunnelse (for frivillig arbeid) er ønske om å gjøre noe konkret i saker som opptar en, men også det å lære noe nytt, bli fornøyd med seg selv.

  • – De fleste givere foretrekker å støtte lokale forhold.

  • – Viktigste forutsetning for å gi, er kontroll med og informasjon om hva pengene skal gå til.

Dette medlem mener det ut fra dette vil være svært uheldig om Stortinget nå begrenser seg til å øke beløpsgrensen innafor den ordning som i dag eksisterer og som begrenser seg til organisasjoner med nasjonalt omfang. Det finnes i dag mange lokale aktiviteter av stor betydning for folks trivsel som foregår i regi av foreninger som ikke har økonomisk tilhørighet til en landsomfattende organisasjon. Det vil finnes slike lokale tiltak også utafor de seks formålsgrupper som er listet opp i skattelovens § 6-50.

Dette medlem antar at en organisering med lokale dugnadsfond i hver kommune som skissert i dokumentet innebærer fordeler både når det gjelder å gjøre ordningen og resultatene kjent og når det gjelder kontroll og rapportering. Dette medlem ser det som en hovedsak å etablere nærhet mellom den som deltar med dugnad og det formål innsatsen skal dekke. Andre hensyn kan være medvirkende til at det bør velges en annen organiseringsform, f.eks. at et fond dekker et større geografisk område.

Dette medlem mener det er fullt mulig med enkel, rimelig og trygg administrering av en ordning der et enkelt dugnadsfond omfatter en eller et mindre antall kommuner. Maskinell innberetning til ligningsmyndighetene vil i dag ikke være et problem eller en kostbar ordning.

Dette medlem er enig i at det trengs klare retningslinjer for en slik ordning som skal gi skattefordel, bl.a. for å avgrense hvilke aktiviteter som skal kunne tilgodeses, og at ordningen derfor må baseres på forskrifter fastsatt av departementet.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til regelverk som åpner for skattefritak for gaver som gis via lokale dugnadsfond til lokal organisasjon som driver virksomhet til allmenn nytte av ikke-kommersiell karakter."