7.1 Regnskapene for 2000 i Statens Kornforretning og Statens landbruksforvaltning

Riksrevisjonen har i en rekke brev tatt opp flere forhold relatert til regnskapene for Statens Kornforretning (SKF) og Statens landbruksforvaltning (SLF). De viktigste forholdene er:

  • – Avslutning av Statens Kornforretning.

  • – Manglende avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld.

  • – Feil i kasserapportene.

Landbruksdepartementet har i brevet av 6. juli 2001 til Riksrevisjonen uttalt at regnskapene ikke kan sies å være tilfredsstillende avlagt. Departementet vil følge opp økonomiforvaltningen i SLF særskilt i tiden framover. Oppfølgingspunktene vil bli innarbeidet i styringsdialogen, i tillegg til særskilt oppfølging av balanseposteringer og regnskapsføring av fond. Depar-tementet vil for øvrig samarbeide om konkret oppfølging av enkeltområder innenfor regnskapsføringen.

Riksrevisjonen bemerker:

Riksrevisjonen finner det fortsatt uklart hva de foreslåtte bevilgningene på kap. 1163/4163 skulle dekke. Når Landbruksdepartementet i ettertid, etter samråd med Finansdepartementet, har kommet til at den regnskapsmessige avslutningen av SKF uten bruk av bevilgninger ville ha vært den beste løsningen, kan det reises spørsmål ved om saken var tilfredsstillende utredet før bevilgningsforslaget ble lagt fram for Stortinget. Riksrevisjonen vil for øvrig peke på at den revisorbekreftede sluttbalansen det er henvist til i saksframlegget for Stortinget, har vist seg å være en beretning fra controllerstaben i SKF og dermed ingen revisorbekreftelse.

Riksrevisjonen vil videre bemerke at regnskapene i SLF og SKF er avlagt med store beløpsmessige feil. Det er ikke framlagt tilfredsstillende avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld. Den framlagte dokumentasjonen gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å godkjenne regnskapene for 2000.

Landbruksepartementet har blant annet i sitt svar redegjort nærmere for anmerkningene relatert til den regnskapsmessige avslutningen av SKF som forretningsvirksomhet, manglende avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld i regnskapene samt feil i kasserapportene.

Departementet uttaler videre i sitt svar:

"Landbruksdepartementet vil vise til at det i 2000 ble gjennomført en omfattende omstillingsprosess hvor 5 ulike virksomheter ble samordnet i Statens landbruksforvaltning. Samtidig ble det forutsatt at virksomhetenes oppgaver skulle gjennomføres som normalt. Samtidig med omorganiseringen ble det dessuten foretatt endringer i bestemmelsene vedrørende regnskapsføring av fond, der SLF ble tillagt hovedansvar for de fleste fondene under Landbruksdepartementet. Disse forhold medførte etter departementets vurdering en stor belastning på økonomifunksjonen i den nye virksomheten.

SLF har fortsatt arbeidet med å forbedre dokumentasjonen av regnskapene til SKF og SLF for 2000. Etter departementets vurdering har dette arbeidet framskaffet et bedre grunnlag for å revidere regnskapene.

Landbruksdepartementet vil følge opp virksomheten særskilt i tiden framover. Oppfølgingspunkter innenfor økonomiforvaltningen vil bli innarbeidet i styringsdialogen. Departementet vil dessuten samarbeide med SLF om konkret oppfølging av enkeltområder innenfor økonomiforvaltningen i SLF. Dette samarbeidet vil i hovedsak skje som del av oppfølgingen av et eget økonomiprosjekt som SLF har etablert."

Riksrevisjonen uttaler:

Riksrevisjonen vil peke på at Landbruksdepartementet i St.prp. nr. 61 (1999-2000) har lagt fram for Stortinget et forslag til bevilgningsvedtak uten at saken var tilfredsstillende utredet. Departementet har deretter foranlediget at det i statsregnskapet for 2000 ble foretatt en fiktiv utgifts- og inntektspostering som gjør at det er postert utgifter og inntekter som er ca. 125 mill. kroner høyere enn de reelle. Forholdet ble ikke omtalt i forklaringene til statsregnskapet. Sluttbalansen pr. 30. juni 2000 for SKF og åpningsbalansen pr. 1. juli 2000 for SLF er ikke avstemt og dokumentert, og avstemmingen pr. 31. desember 2000 er utført på et ufullstendig grunnlag. Det er store feil i kasserapportene, og SLF har pr. 31. desember 2000 avlagt et regnskap som viser et mellomværende med statskassen som kan være ca. 268 mill. kroner for lite.

Ifølge svaret er Landbruksdepartementet av den oppfatning at det ikke kan sies å være mangler ved avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld i SLFs regnskap pr. 31. desember 2000. Riksrevisjonen er ikke enig i dette. Som påvist var det for SKF og SLF pr. 31. desember 2000 til sammen feilaktig bokført ca. 268 mill. kroner i kasserapportens del A. Beløpet skulle vært ført som et tilgodehavende i fondene, og dokumentert og spesifisert som bestemt i de funksjonelle kravene til økonomiforvaltningen i staten.

Riksrevisjonen vil videre peke på at SLF i regnskapet for 2001, i forståelse med Landbruksdepartementet, har sørget for at feilposteringene i 2000 er utlignet ved at fondene til sammen har innbetalt et tilsvarende beløp til statens foliokonto. Det er imidlertid heller ikke nå dokumentert at det mellomværende med fondene har blitt spesifisert og avstemt.

Mangelfulle avstemminger og store feilføringer gjør at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne regnskapene i SKF og SLF for 2000. Riksrevisjonen forutsetter at Landbruksdepartementet nå sørger for at økonomiforvaltningen i SLF bringes opp på et akseptabelt nivå, og at regnskapene heretter blir avlagt i samsvar med de krav som stilles til statlig regnskapsføring. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".

7.2 Komiteens merknader

Komiteenhar merket seg at Riksrevisjonen har flere vesentlige merknader til regnskapene i Statens Kornforretning og Statens Landbruksforvaltning. Komiteen konstaterer at regnskapene derfor ikke blir godkjent fra Riksrevisjonens side.

Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon "Kan passere".