Riksrevisjonen har i en rekke brev tatt opp
flere forhold relatert til regnskapene for Statens Kornforretning (SKF)
og Statens landbruksforvaltning (SLF). De viktigste forholdene er:
– Avslutning av Statens Kornforretning.
– Manglende avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler
og gjeld.
– Feil i kasserapportene.
Landbruksdepartementet har i brevet av 6. juli
2001 til Riksrevisjonen uttalt at regnskapene ikke kan sies å være
tilfredsstillende avlagt. Departementet vil følge opp økonomiforvaltningen
i SLF særskilt i tiden framover. Oppfølgingspunktene
vil bli innarbeidet i styringsdialogen, i tillegg til særskilt
oppfølging av balanseposteringer og regnskapsføring
av fond. Depar-tementet vil for øvrig samarbeide om konkret
oppfølging av enkeltområder innenfor regnskapsføringen.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen finner det fortsatt uklart hva
de foreslåtte bevilgningene på kap. 1163/4163
skulle dekke. Når Landbruksdepartementet i ettertid, etter
samråd med Finansdepartementet, har kommet til at den regnskapsmessige
avslutningen av SKF uten bruk av bevilgninger ville ha vært
den beste løsningen, kan det reises spørsmål
ved om saken var tilfredsstillende utredet før bevilgningsforslaget
ble lagt fram for Stortinget. Riksrevisjonen vil for øvrig
peke på at den revisorbekreftede sluttbalansen det er henvist
til i saksframlegget for Stortinget, har vist seg å være
en beretning fra controllerstaben i SKF og dermed ingen revisorbekreftelse.
Riksrevisjonen vil videre bemerke at regnskapene
i SLF og SKF er avlagt med store beløpsmessige feil. Det
er ikke framlagt tilfredsstillende avstemminger og spesifikasjoner
av eiendeler og gjeld. Den framlagte dokumentasjonen gir ikke tilstrekkelig
grunnlag for å godkjenne regnskapene for 2000.
Landbruksepartementet har blant annet i sitt
svar redegjort nærmere for anmerkningene relatert til den regnskapsmessige
avslutningen av SKF som forretningsvirksomhet, manglende avstemminger
og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld i regnskapene samt feil i
kasserapportene.
Departementet uttaler videre i sitt svar:
"Landbruksdepartementet vil vise til at det i 2000
ble gjennomført en omfattende omstillingsprosess hvor 5 ulike
virksomheter ble samordnet i Statens landbruksforvaltning. Samtidig
ble det forutsatt at virksomhetenes oppgaver skulle gjennomføres
som normalt. Samtidig med omorganiseringen ble det dessuten foretatt endringer
i bestemmelsene vedrørende regnskapsføring av
fond, der SLF ble tillagt hovedansvar for de fleste fondene under
Landbruksdepartementet. Disse forhold medførte etter departementets
vurdering en stor belastning på økonomifunksjonen
i den nye virksomheten.
SLF har fortsatt arbeidet
med å forbedre dokumentasjonen av regnskapene til SKF og
SLF for 2000. Etter departementets vurdering har dette arbeidet
framskaffet et bedre grunnlag for å revidere regnskapene.
Landbruksdepartementet
vil følge opp virksomheten særskilt i tiden framover.
Oppfølgingspunkter innenfor økonomiforvaltningen
vil bli innarbeidet i styringsdialogen. Departementet vil dessuten
samarbeide med SLF om konkret oppfølging av enkeltområder
innenfor økonomiforvaltningen i SLF. Dette samarbeidet
vil i hovedsak skje som del av oppfølgingen av et eget økonomiprosjekt
som SLF har etablert."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen vil peke på at Landbruksdepartementet
i St.prp. nr. 61 (1999-2000) har lagt fram for Stortinget et forslag
til bevilgningsvedtak uten at saken var tilfredsstillende utredet.
Departementet har deretter foranlediget at det i statsregnskapet
for 2000 ble foretatt en fiktiv utgifts- og inntektspostering som
gjør at det er postert utgifter og inntekter som er ca.
125 mill. kroner høyere enn de reelle. Forholdet ble ikke
omtalt i forklaringene til statsregnskapet. Sluttbalansen pr. 30. juni
2000 for SKF og åpningsbalansen pr. 1. juli 2000 for SLF
er ikke avstemt og dokumentert, og avstemmingen pr. 31. desember
2000 er utført på et ufullstendig grunnlag. Det
er store feil i kasserapportene, og SLF har pr. 31. desember 2000
avlagt et regnskap som viser et mellomværende med statskassen
som kan være ca. 268 mill. kroner for lite.
Ifølge svaret er Landbruksdepartementet
av den oppfatning at det ikke kan sies å være
mangler ved avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld
i SLFs regnskap pr. 31. desember 2000. Riksrevisjonen er ikke enig
i dette. Som påvist var det for SKF og SLF pr. 31. desember
2000 til sammen feilaktig bokført ca. 268 mill. kroner
i kasserapportens del A. Beløpet skulle vært ført
som et tilgodehavende i fondene, og dokumentert og spesifisert som
bestemt i de funksjonelle kravene til økonomiforvaltningen
i staten.
Riksrevisjonen vil videre peke på at
SLF i regnskapet for 2001, i forståelse med Landbruksdepartementet,
har sørget for at feilposteringene i 2000 er utlignet ved
at fondene til sammen har innbetalt et tilsvarende beløp
til statens foliokonto. Det er imidlertid heller ikke nå dokumentert
at det mellomværende med fondene har blitt spesifisert
og avstemt.
Mangelfulle avstemminger og store feilføringer
gjør at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne regnskapene i SKF
og SLF for 2000. Riksrevisjonen forutsetter at Landbruksdepartementet
nå sørger for at økonomiforvaltningen
i SLF bringes opp på et akseptabelt nivå, og at
regnskapene heretter blir avlagt i samsvar med de krav som stilles
til statlig regnskapsføring. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteenhar merket seg at Riksrevisjonen har flere
vesentlige merknader til regnskapene i Statens Kornforretning og
Statens Landbruksforvaltning. Komiteen konstaterer
at regnskapene derfor ikke blir godkjent fra Riksrevisjonens side.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".