I samsvar med Grunnlovens § 75 k har
Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (2001-2002) lagt frem for Stortinget
antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og
regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av
regnskapene for 2000.
Det er tatt opp i alt 48 saker, 34 antegnelser
og 14 saker til orientering. Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene
for 2000 for Rikshospitalet, Aetat Arbeidsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet,
Statens landbruksforvaltning, Statens kornforretning og de samiske
videregående skolene i Karasjok og Kautokeino.
Det er avdekket betydelige svakheter ved økonomiforvaltningen
i flere virksomheter. Riksrevisjonen understreker behovet for å etablere
gode rutiner for avstemming og avslutning av regnskapene sett i
forhold til kravene i økonomireglementet, samt at oppfølging
og kontroll fra departementenes side må bli bedre.
Regnskapssentralene under Finansdepartementet
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet gav i 2000 brukerne
anbefalinger vedrørende regnskapsføring av leverandørgjeld
ved årsslutt som ikke var i samsvar med kravene i økonomireglementet
noe som medførte at et stort antall statlige virksomheter
ikke hadde regnskapsført korrekt leverandørgjeld
pr. 31. desember 2000.
Flere kontroller som er gjennomført
på anskaffelsesområdet, viser manglende etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser, både det nasjonale
regelverket og EØS-reglene.
Riksrevisjonens kontroll av fastsettelse av
skatt har påvist flere tilfeller der skatteytere har fått
krav om betaling av for mye skatt eller er blitt beskattet for lavt. Det
er blant annet påvist at innrapporterte grunnlagsdata i
flere tilfeller ikke fanges opp. Kontrollen har også avdekket
en rekke brudd på ligningslovens habilitetsregler.
Revisjonen av trygdetatens regnskap har avdekket flere
svakheter ved regnskapsavlegget og internkontrollen i forbindelse
med IT-systemene. Det er påvist vesentlige feilutbetalinger
av pensjoner som er inntektsavhengige, samt svakheter i internkontrollen
vedrørende legeoppgjør og utbetaling av sykepenger.
De omtalte forhold har stor betydning både for enkeltpersoners
rettigheter og trygdeetatens regnskap.
På innfordringssiden er det tatt opp
flere saker som omhandler restanser og/eller mangelfulle
rutiner for innfordringsarbeidet, samt manglende iverksettelse av innfordringstiltak.
Videre påviser Riksrevisjonen i forbindelse
med revisjon av flere ulike tilskuddsordninger mangler når det
gjelder ulike sider ved ordningene og departementenes fastsettelse
av mål og oppfølgingskriterier. Departementenes
egen oppfølging og kontroll med tilskuddsordningene har
også vært mangelfull.
Stortinget mottok 9. november 2001 et utrykt
vedlegg til Dokument nr. 1 (2001-2002). Riksrevisjonen uttaler i
sitt brev:
"Det fremgår av sak nr. 1 under Landbruksdepartementet
at departementets svar ikke er gjengitt fullt ut. Vedlagt følger
Landbruksdepartementets svar av 1. oktober 2001 som utrykt vedlegg
til Dokument nr. 1 (2001-2002)."
I forbindelse med komiteens behandling av dokumentet
vedtok komiteen i møte 15. november 2001 å trekke
ut sak nr. 4 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet – "Statsbygg – kjøp
av administrative konsulenttjenester". Bakgrunnen var bl.a. at komiteen allerede
24. oktober 2000 besluttet å iverksette egen sak til Stortinget
når det gjaldt inngåelse av kontraktsforhold i
Statsbygg, jf. Stortingets forretningsorden § 12,
punkt 8 siste ledd. I påvente av bl.a. Riksrevisjonens
undersøkelser besluttet komiteen å utsette sin behandling
av saken. Sak nr. 4 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil derfor bli komitébehandlet og avgitt i samme innstilling
som saken komiteen tok opp på eget initiativ 24. oktober
2000.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, ser alvorlig på at Riksrevisjonen
ikke har kunnet godkjenne regnskapene for 2000 for Rikshospitalet,
Aetat Arbeidsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet, Statens landbruksforvaltning,
Statens kornforretning og de samiske videregående skolene
i Karasjok og Kautokeino. Komiteen forutsetter at
dette er forhold som blir prioritert rettet opp av de berørte
institusjoner og ansvarlig departement.
Komiteen konstaterer at det er
avdekket betydelige svakheter ved økonomiforvaltningen
i flere virksomheter. Komiteen understreker behovet
for å etablere gode rutiner sett i forhold til kravene
i økonomireglementet, samt at oppfølging og kontroll fra
departementenes side må bli bedre.
Komiteen registrerer at regnskapssentralene under
Finansdepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
gav i 2000 brukerne anbefalinger vedrørende regnskapsføring
av leverandørgjeld ved årsslutt som ikke var i
samsvar med kravene i økonomireglementet noe som medførte
at et stort antall statlige virksomheter ikke hadde regnskapsført
korrekt leverandørgjeld pr. 31. desember 2000.
Komiteen ser videre alvorlig
på at flere kontroller som er gjennomført på anskaffelsesområdet,
viser manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser,
både det nasjonale regelverket og EØS-reglene. Komiteen vil
understreke betydningen av at regelverket blir etterlevet og forutsetter
at de nødvendige tiltak blir iverksatt for å rette
opp de påpekte forhold. Komiteen ber Regjeringen
om en generell redegjørelse for omfanget av manglende etterlevelse av
regelverket for offentlige anskaffelser.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
kontroll av fastsettelse av skatt har påvist flere tilfeller
der skatteytere har fått krav om betaling av for mye skatt
eller er blitt beskattet for lavt.
Komiteen viser for øvrig
til at det på innfordringssiden er det tatt opp flere saker
som omhandler restanser og/eller mangelfulle rutiner for
innfordringsarbeidet, samt manglende iverksettelse av innfordringstiltak.
Komiteen har ellers merket seg
at Riksrevisjonen i forbindelse med revisjon av flere ulike tilskuddsordninger
påviser mangler når det gjelder ulike sider ved ordningene
og departementenes fastsettelse av mål og oppfølgingskriterier. Komiteen registrerer
at departementenes egen oppfølging og kontroll med tilskuddsordningene
har også vært mangelfull.
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som
fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende
kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene
vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet
i Dokument nr. 1 (2001-2002). Når det gjelder de andre sakene
for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg
uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til
desisjon.
I forbindelse med revisjon av Direktoratet for arbeidstilsynets
regnskap for 2000 har Riksrevisjonen gjennomgått en del
anskaffelser, i hovedsak kjøp av IT-relaterte varer og
tjenester og andre tjenester. Formålet med revisjonen var
blant annet å vurdere om direktoratet har fulgt regelverket
for statlig anskaffelsesvirksomhet, og om EØS-regelverkets
bestemmelser er ivaretatt for anskaffelser som overstiger terskelverdiene.
I brev av 5. juni 2001 stilte Riksrevisjonen
spørsmål ved en del enkeltanskaffelser og direktoratets
anskaffelsesprosedyrer generelt.
Direktoratet uttaler i sitt svarbrev av 25.
juni og 12. juli 2002 at oppgaver i forbindelse med anskaffelser har
vært underlagt for lite overordnet styring og vil ta de
nødvendig skritt for å sikre at regelverket blir
fulgt i framtiden. På bakgrunn av påviste og erkjente
svakheter har direktoratet opplyst at det høsten 2001 vil gjennomføre
følgende tiltak:
– Utarbeide
rutiner for oppfølging av statens nye regler for anskaffelser,
herunder sentral kvalitetssikring.
– Utarbeide rutiner for føring
av anbudsprotokoll i samsvar med regelverket.
– Gjennomføre opplæringstiltak
overfor ledere og andre som har viktige funksjoner i forbindelse
med anskaffelser.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
kommentert direktoratets svar i brev av henholdsvis 29. juni og
16. juli 2001 til Riksrevisjonen. Det framgår at departementet
har merket seg at det er mangler i forhold til overholdelse av regelverket,
og er enig i at direktoratet ikke har viet innkjøpsområdet
nok oppmerksomhet. Departementet legger til grunn at direktoratet
iverksetter de foreslåtte tiltakene for forbedring, og
vil følge opp saken i den videre styringsdialogen med virksomheten.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen bemerker at det er avdekket vesentlige
mangler og svakheter ved anskaffelsesprosedyrene i Direktoratet
for arbeidstilsynet.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
svart:
"Direktoratet for arbeidstilsynet er i gang med oppfølgingen
av tiltak for forbedring av innkjøpsrutiner. Det er utarbeidet
rutiner for føring av anbudsprotokoll sentralt og i distriktene.
Disse vil bli oversendt departementet i løpet av kort tid.
Videre har etaten iverksatt opplæring i statens innkjøpsregelverk,
blant annet i regi av Statskjøp. Overordnede rutiner for
oppfølging av anskaffelsesregelverket er under utarbeidelse."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen har merket seg at direktoratet
er i gang med tiltak for å forbedre innkjøpsrutinene.
Riksrevisjonen forutsetter at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
følger opp de tiltak direktoratet iverksetter for å sikre
at regelverket for statlige anskaffelser heretter blir fulgt. Riksrevisjonen
foreslår: "Til observasjon".
Komiteen ser alvorlig
på de feil og mangler som Riksrevisjonen har avdekket når
det gjelder anskaffelsesprosedyrene i Direktoratet for arbeidstilsynet.
Det er sterkt beklagelig at offentlige etater ikke retter seg etter
gjeldende regelverk for anskaffelser. Dette viser svikt i rutinene. Komiteen har
merket seg de tiltak som etter det opplyste skulle iverksettes høsten
2001 og regner med at disse har bidratt til at bedre rutiner og oppfølging
er etablert. Komiteen regner med at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
følger opp direktoratet i dette arbeidet slik at regelverket
for fremtiden blir fulgt.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Aetat Arbeidsdirektoratet tok i bruk et nytt økonomisystem,
Oracle Application, fra 1. november 1999 og et nytt lønnssystem,
PR, fra 1. januar 2000. Revisjonen av regnskapet for 2000 har avdekket
en rekke svakheter og mangler ved regnskapsavleggelsen. Ved gjennomgangen
av rutiner i tilknytning til lønnssystemet er det blant
annet avdekket utilfredsstillende funksjonsdeling og manglende rutiner
for avstemming, samt utilstrekkelig sikring av både data
og lokaler ved lønnssentralen.
Riksrevisjonen tok resultatet av revisjonen
opp med Aetat Arbeidsdirektoratet i brev av 2. april og 25. april 2001.
En del av de samme forholdene vedrørende regnskapsmessige
rutiner og kontroll er tidligere påpekt av Riksrevisjonen
for regnskapsåret 1999. Direktoratet svarer i brev 18.
og 22. mai 2001 til Riksrevisjonen og opplyser bl.a. at det har
vært komplisert og har tatt tid å utvikle hovedbok
og bilagsjournal i økonomisystemet.
I Riksrevisjonens brev av 26. juni 2000 til
Aetat Arbeidsdirektoratet er det gitt en oppsummering og vurdering
av Aetats regnskap for 2000. Det blir konkludert med at det er framlagt
utilstrekkelige og manglende regnskapsrapporter og manglende
avstemminger. Det er av den grunn usikkert om regnskapet er pålitelig
og fullstendig, og Riksrevisjonen har ikke tilstrekkelig grunnlag
for å bekrefte og godkjenne Aetats avlagte regnskap for
2000.
Riksrevisjonen tok forholdene opp med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i brev av 28. juni 2001. Departementet
har i svarbrevet av 31. juli 2001 blant annet uttalt at det vil
be Aetat Arbeidsdirektoratet lage en plan for å bedre avstemmingsarbeidet
samt at en ny hovedbok og bilagsjournal skal testes ut, og at systemet
vil tilfredsstille økonomireglementets krav i løpet av
kort tid.
Departementet beklager de manglene som har oppstått
i Aetats regnskap for 2000. Det vises til at direktoratet og systemleverandør
arbeider kontinuerlig med å få systemene til å fungere
tilfredsstillende og i tråd med økonomireglementets
bestemmelser. Departementet vil følge dette nøye
opp og har i tildelingsbrevet for Aetat Arbeidsdirektoratet 2001
presisert at Aetat skal gjennomføre kvalitetskontroll og
oppfølging av rutinebeskrivelser for å sikre samsvar
med kravene i økonomireglementet. Departementet forutsetter
samtidig at Aetat følger opp og utbedrer de svakhetene
som Riksrevisjonen har påpekt. Avslutningsvis opplyser departementet
at det vil ta initiativ til en gjennomgang og oppfølging
av Aetats rutiner og til en gjennomgang av kompetansebehov på økonomiforvaltningsområdet samt
ressurssituasjonen på området, slik at regnskapet i
2000 kan revideres og godkjennes og liknende problemer for 2001
unngås. Videre vil departementet vurdere å gå inn
med en egen revisjonsordning, eventuelt be Aetat Arbeidsdirektoratet
om å benytte seg av ekstern revisjon som kan bistå Aetat
og gjennomgå Aetats regnskaper.
Riksrevisjonen bemerker:
Etter Riksrevisjonens vurdering viser det framlagte regnskapet
for Aetat utilstrekkelige og manglende regnskapsrapporter og avstemminger.
Det er usikkert om regnskapet er pålitelig og fullstendig.
Den dokumentasjonen som er framlagt, gir ikke tilstrekkelig grunnlag
for å bekrefte og godkjenne regnskapet til Aetat for 2000.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
svart:
"Departementet beklager at deler av arbeidet med avstemming
og rapportering av regnskapet for 2000 er utført for sent
i forhold til gjeldende frister og at regnskapet på revisjonstidspunktet
ikke var fullstendig avstemt og dokumentert. Aetat Arbeidsdirektoratet opplyser
at det er satt i gang en rekke tiltak for at regnskapet for fremtiden
skal være ajour:
- - -
Det er Aetat Arbeidsdirektoratets mål at tiltak på lengre
sikt som det her refereres til ferdigstilles innen utgangen av regnskapsåret
2001 og at resultatene av tiltakene klart synliggjøres
gjennom avleggelse av regnskapet for 2001.
AAD har
i brev av 21. september 2001 bedt Aetat om en ajourført
og utdypende rapportering av status på de enkelte punkter
Riksrevisjonen peker på innen 1. november 2001. Dersom
det på rapporteringstidspunktet gjenstår uløste
oppgaver skal det legges frem en skisse til løsning og
timeplan for arbeidet med å løse problemene.
Aetat
Arbeidsdirektoratet er videre bedt om å iverksette en kartlegging
av om Aetats nye økonomistyringssystem og -rutiner oppfyller
de foreliggende krav i lover, regler og overordnede styringsdokumenter, ……… Det
skal også utarbeides en redegjørelse for avvikene
mellom rapportert oppfyllelse av økonomiregelverkets krav
og Riksrevisjonens funn. Departementet legger til grunn at Aetat
knytter til seg uavhengig, ekstern kompetanse med god erfaring fra
feltet til å bistå i dette arbeidet.
I
etterkant av det omtalte arbeidet med økonomisystemer og
- rutiner legger departementet opp til at det også gjennomføres
en gjennomgang av dagens rutiner og praksis knyttet til kontroll
og revisjon i Aetat. AAD vil følge det arbeidet som nå iverksettes
tett og vil i denne forbindelse vurdere å knytte til oss
en ekstern kvalitetssikrer. På bakgrunn av direktoratets
rapportering 1. kvartal 2002 vil departementet også foreta
en vurdering av hvordan departementet i fremtiden skal skjøtte
sitt kontrollansvar i henhold til økonomiregelverket."
Riksrevisjonen uttaler:
Aetat har lagt fram et regnskap med utilstrekkelige og
manglende regnskapsrapporter og avstemminger, og det foreligger
usikkerhet om regnskapets pålitelighet og fullstendighet.
På denne bakgrunn kan Riksrevisjonen ikke godkjenne regnskapet
for 2000.
Riksrevisjonen har merket seg at Aetat Arbeidsdirektoratet
har iverksatt flere tiltak for å sikre at regnskapet for
2001 blir avstemt og dokumentert på en tilfredsstillende
måte. Videre har Riksrevisjonen merket seg at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet på grunnlag av direktoratets
rapportering 1. kvartal 2002 vil foreta en vurdering av hvordan
departementet i framtiden skal skjøtte sitt kontrollansvar
i henhold til økonomiregelverket. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteen ser med bekymring
på de opplysninger som fremkommer av Riksrevisjonens undersøkelse. Det
er svært uheldig at det i en så stor etat som
Aetat, blir avdekket svakheter og mangler ved regnskapsavleggelsen.
At deler av dette også er påtalt tidligere uten at
forholdene er rettet opp tyder på at oppfølgingen
fra ansvarlig ledelse er for dårlig. Videre er det etter komiteens oppfatning
sterkt bekymringsfullt at Riksrevisjonen uttaler at den er usikker
på om regnskapet for Aetat 2000 er pålitelig og
fullstendig, og at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne regnskapet
for Aetat for 2000. Komiteen ber Arbeids- og administrasjonsdepartementet
om å følge dette opp. Komiteen har
merket seg departementets svar og de tiltak som departementet mener
er nødvendige å sette inn.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
I antegnelsene til statsregnskapet for 1992,
jf. Dokument nr. 1 (1992-93), påpekte Riksrevisjonen overfor daværende
Kommunal- og arbeidsdepartementet omfattende bruk av eksterne edb-konsulenter
i Arbeidsdirektoratet.
Ved revisjonen av regnskapet for 2000 har Riksrevisjonen
kontrollert et utvalg kontrakter for kjøp av konsulenttjenester
til Aetat og har omfattet ca. 20 pst. av firmaene som har hatt konsulentoppdrag
i Aetat i 2000, samt et utvalg kontrakter fra 1999 og første
halvår 2001. Revisjonen har blant annet omfattet en kontroll av
om regelverket for offentlige anskaffelser er fulgt, og om konkurranseprinsippet
er ivaretatt. Aetat kjøpte konsulenttjenester for ca. 128
mill. kroner i 2000.
Konsulentkjøpene som er kontrollert,
gjaldt hovedsakelig utvikling, drift og vedlikehold av IT-systemer, og
flere av disse kommer ut med et sluttbeløp som ligger over
den fastsatte terskelverdien i EØS-avtalen. Tjenesteforskriftens
prosedyrer for tildeling av kontrakter er ikke fulgt ved enkelte
av disse kjøpene. Kontrollen har videre vist at Aetat har
kontraktsforhold med eksterne konsulenter som har vært
tilknyttet Aetat en del år på ulike oppdrag. Konsulentene
honoreres etter avtalt timepris, og det stilles kontorplass og diverse
ressurser som telefon og kopiering til disposisjon. Enkelte konsulenters
langvarige tilknytning til Aetat synes å være
et utslag av en relativt omfattende praksis med reengasjering av
tidligere benyttede konsulenter.
I anbudsprotokollen er anskaffelsesformen "kjøp etter
forhandlinger" angitt for en rekke konsulentkjøp uten at
det er forsøkt å oppnå konkurranse ved å innhente
tilbud fra flere firmaer. Valg av kontraktspart er for flere av
disse kjøpene gjennomført med det uttalte formål å beholde
konsulenter fra tidligere eller eksisterende oppdragsforhold. I
en del tilfeller hvor konsulentene har skiftet arbeidsgiver i kontraktsperioden,
har Aetat inngått kontrakt med konsulentens nye firma for å kunne
beholde vedkommende, uten at vilkårene for å benytte
en slik framgangsmåte i henhold til regelverket er oppfylt.
Kontrollen viser videre at det er ført anbudsprotokoll
for de aller fleste innkjøpene, men at de inneholder enkelte
formelle feil. Aetat har heller ikke utarbeidet en egen strategi
for bruk av konsulenter med blant annet krav til resultater og kompetanseoverføring til
virksomheten.
Riksrevisjonen tok enkelte av forholdene opp
med Aetat Arbeidsdirektoratet i brev av 8. juni 2001. I svarbrevet
til Riksrevisjonen av 27. juni 2001 er det blant annet opplyst at
Aetat har som intensjon å følge det gjeldende
regelverket og mener å ha gjort dette også når
det gjelder forlengelser av konsulentoppdrag. Det er videre vist
til at konsulenttjenester i stor grad er knyttet opp til den enkelte
konsulents kompetanse og erfaring. Aetat imøtekommer imidlertid
kritikken om mangelfull overføring av kompetanse ved bruk
av eksterne konsulenter, og ser det som en prioritert oppgave å utvikle
en strategi for å sikre nødvendige rutiner for
kompetanseoverføring. Det blir framhevet at SIAMO-prosjektet
(Service og informasjon i et arbeidsmarked i omstilling) har et
omfattende planverk for å ivareta blant annet krav til
resultater og kompetanseoverføring.
Resultatet av kontrollen ble forelagt Arbeids-
og administrasjonsdepartementet ved Riksrevisjonens brev av 9. juli
2001. I svarbrevet av 1. august 2001 blir det blant annet uttalt
at de forholdene som er påpekt vedrørende konsulentbistand
til IT-systemet TOTAL (saksbehandlingssystem), langt på vei
skyldes at markedet for spesialkompetanse i Norge for den aktuelle typen
løsninger er svært lite. Forsøk på å tilsette
egen kompetanse har vært vanskelig, og eksisterende avtaler har
derfor vært forlenget uten at konkurrerende tilbud er innhentet.
Departementet opplyser videre at prolongering
av kontrakter om konsulentbistand til SIAMO uten innhenting av konkurrerende
tilbud er gjort for et bestemt firma og i noen få andre
tilfeller. Hovedregelen er at det skal være konkurranse
om alle oppdrag, og at EØS-utlysninger gjennomføres
der det forventes et omfang i nærheten av terskelverdiene.
Der det har vært aktuelt å fravike hovedregelen,
har Aetat gjort konkrete vurderinger i hvert enkelt tilfelle. I
de tilfellene der valget har falt på leverandører
som har erfaring fra Aetat tidligere, er valget basert på at
den aktuelle leverandøren også er konkurransedyktig
på de øvrige kvalifikasjonskravene som stilles.
Når det gjelder føring av anbudsprotokoll, viser
departementet til at enkelte opplysninger som skulle ha gått
fram av anbudsprotokollen, kommer fram av underlagsdokumentasjonen.
I Arbeids- og administrasjonsdepartementets
avsluttende bemerkninger blir det opplyst at de forholdene som lå til
grunn for antegnelsen i 1992, er brakt i orden. Departementet vil
framheve at det ser svært alvorlig på de mangler,
uregelmessigheter og avvik fra regelverket som Riksrevisjonens kontroll
har avdekket. Aetat Arbeidsdirektoratet vil bli bedt om at gjeldende
regelverk blir lagt til grunn for etatens kjøp av konsulenttjenester,
og at formelle feil mv. ved føring av anskaffelsesprotokoller
unngås. Departementet vil videre ta initiativ overfor Aetat
Arbeidsdirektoratet til en nærmere gjennomgang av rutiner
og retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester. Det pekes
på at det i valget mellom kjøp av konsulenttjenester
og opplæring og bruk av egne ansatte er flere avveininger
som må gjøres. Fordi TOTAL-systemet i noen år
har vært under utfasing, har departementet ingen merknader
til at kjøp av ekstern konsulentbistand har vært
valgt framfor å bruke ressurser til opplæring
av egne ansatte. SIAMO er et omfattende og komplisert system. I
lys av et begrenset marked for spisskompetanse har det vært nødvendig å benytte
eksterne konsulenter i oppbyggingen av systemet. Samtidig vil departementet
legge vekt på at etaten i egen virksomhet har bygd opp
en meget solid prosjektledelse og lagt vekt på å bygge
opp kompetanse i etaten gjennom omfattende opplæringsprogrammer.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen konstaterer at Aetat har inngått
en rekke kontrakter med eksterne konsulenter i strid med regelverket
for statlige anskaffelser. Ved kjøp av konsulenttjenester
til staten skal de vanlige prinsippene for statlige innkjøp
følges. Gjennom økt konkurranse vil staten kunne
oppnå pris- og kvalitetsmessige fordeler.
Riksrevisjonen vil også påpeke
at den omfattende bruken av eksterne konsulenter i Aetat over mange år tyder
på at kompetanseoverføringen fra konsulentene til
Aetat ikke har vært tilstrekkelig fokusert eller vellykket.
Avhengig av oppdragenes art bør forholdene legges til rette
for overføring av kompetanse til oppdragsgiver, slik at
virksomheten best mulig vil kunne nyttiggjøre seg resultatet
av bistanden og kunne løse tilsvarende oppgaver i framtiden
med begrenset bruk av eksterne konsulenter.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
svart:
"Departementet ser alvorlig på de avvik
fra regelverket som Riksrevisjonen har avdekket. Departementet legger
til grunn at Aetat for fremtiden oppfyller innkjøpsregelverkets
krav og at formelle feil ved føring av anbudsprotokoller
unngås. I gjennomgangen av Aetats eksisterende systemer
og rutiner for økonomiforvaltningen vil også Aetats
bruk av konsulenttjenester og innkjøpsregelverket omfattes.
Riksrevisjonen
påpeker at det stilles kontorplass og andre ressurser (...)
til disposisjon også for eksterne konsulenter. Vi vil til
dette bemerke at de konsulenter som leies inn oftest arbeider i
team med ansatte i Aetat og det er en forutsetning for at arbeidet
skal bli best mulig at disse kan fysisk sitte i nærheten
av hverandre. Dette er et klart risikoreduserende tiltak. Også med hensyn
på kompetanseoverføring er dette en fordel. Timepris
for konsulentene er satt ut fra at arbeidet skal utføres
i Aetats lokaler og at normale utgifter til kontorhold dekkes av
Aetat."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen konstaterer at Aetat har inngått
en rekke kontrakter med eksterne konsulenter i strid med regelverket
for statlige anskaffelser, og at kompetanseoverføringen
fra konsulenter til virksomheten ikke har vært tilstrekkelig
fokusert.
Riksrevisjonen har merket seg at Arbeids- og
administrasjonsdepartementet ser alvorlig på de forhold som
er avdekket ved kjøp av konsulenttjenester i Aetat, og
at departementet legger til grunn at Aetat for framtiden følger
regelverket for statlige anskaffelser. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteen ser alvorlig
på at Aetat har inngått en rekke kontrakter med
eksterne konsulenter i strid med regelverket for statlige anskaffelser.
Etter komiteens oppfatning tyder dette på alvorlig
svikt i de administrative rutinene i Aetat. Komiteen forutsetter
at Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Aetat iverksetter
nødvendige tiltak for å kvalitetssikre de innkjøpsprosesser
som blir gjennomført i Aetat, slik at man for fremtiden
unngår tilsvarende feil og mangler.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
For inntektsåret 1999 har Riksrevisjonen
gjennomført en kontroll av likningen for alle tilsatte
ved 62 likningskontorer. Kontrollen har avdekket følgende
svakheter:
– Det er
ikke utarbeidet retningslinjer fra sentralt hold for likning av
tilsatte ved likningskontorene ved bruk av DSB-systemet.
– Skriftlige rutinebeskrivelser har
bare unntaksvis vært utarbeidet lokalt.
– Det er påvist tilfeller
hvor tilsatte har liknet seg selv og/eller ektefelle/samboer
og barn.
– Det er påvist tilfeller
hvor tilsatte har foretatt endring i egne og/eller ektefelles/samboers
og barns likningsdata, eller gjort oppslag i DSB-systemet uten å foreta
endringer.
– Enkelte likningskontorer har ikke
vært klar over muligheten for sperring av tilsatte i DSB-systemet, og
det er påvist en rekke tilfeller av manglende sperring.
– Det er påvist tilfeller
hvor ikke-privilegerte brukere ved likningskontorene har vært
inne på andre tilsattes likningsdata.
– Ved større likningskontorer
er opprettelse av privilegerte brukere og sperring av egne tilsatte
i DSB-systemet i stor grad gjennomført, men disse mulighetene
er ikke i like stor grad tatt i bruk ved mellomstore og mindre kontorer.
– Fylkesskattekontorenes kontroller
mot likningskontorene har i liten grad bidratt til tilfredsstillende kvalitetssikring
av området.
Resultatene av kontrollen ble oversendt direktoratet ved
Riksrevisjonens brev av 25. april 2001 hvor det bl.a. ble opplyst
at den gjennomførte kontrollen for inntektsåret
1999 ikke hadde avdekket misligheter, men at det tidligere har forekommet
tilfeller av at tilsatte har manipulert egne likningsdata i DSB-systemet. Det
ble derfor uttalt at det ble ansett som lite tilfredsstillende at
nødvendige retningslinjer for likningen av egne tilsatte
ikke var blitt utarbeidet fra sentralt hold på et tidligere
tidspunkt.
I Skattedirektoratets brev av 22. mai 2001 til
Riksrevisjonen er det vedlagt retningslinjer for likningsbehandlingen
av egne tilsatte, datert 30. april 2001. Med unntak av Oslo likningskontor
skal likningen av tilsatte med nærmeste familie heretter
overlates til et annet kontor i fylket. En tilsvarende ordning for
tilsatte ved Oslo likningskontor vil bli vurdert fra og med likningsåret
2002. Direktoratet opplyser videre at nye retningslinjer for fylkesskattekontorenes
likningskontroll av tilsatte ventelig vil foreligge innen utgangen
av juni 2001. Direktoratet bemerker at Riksrevisjonens kontroller
har bidratt til å skjerpe rutinene med bakgrunn i de påviste
forholdene. Videre vises det til at de mislighetene som tidligere
er avdekket, har medført meget strenge reaksjoner.
Riksrevisjonen tok forholdene opp med Finansdepartementet
i brev av 1. juni 2001. Finansdepartementet uttaler i brev av 21.
juni 2001 til Riksrevisjonen at de forholdene som er avdekket, anses
som alvorlige, og departementet sier seg enig i at retningslinjer
for likning av etatens tilsatte burde vært utarbeidet på et tidligere
tidspunkt. Departementet uttaler imidlertid at det har vært
hensiktsmessig å vente med iverksettelsen av de nye retningslinjene
til likningsåret 2001 fordi likningsnemndenes kontrollfunksjon
for likningen av tilsatte er bortfalt som følge av en lovendring,
og fordi det foreligger vedtak om å omorganisere likningsforvaltningen.
Det bemerkes at innføringen av DSB-systemet har gitt økte
muligheter til å følge opp saksbehandlingen og
til etterkontroll av de tilsattes likning, men at mulighetene for å sperre
de tilsattes tilgang til systemet kunne vært bedre utnyttet
på likningskontorene. Departementet forventer at Skattedirektoratet
og fylkesskattekontorene følger opp likningskontorenes praktisering
av retningslinjene slik at disse kan føre til en sikker
likning av de tilsatte. Departementet vil videre følge
opp manglene som Riksrevisjonen har avdekket, gjennom den løpende
styringsdialogen med Skattedirektoratet.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonens kontroll har avdekket en rekke brudd
på likningslovens ugildhetsregler. DSB-systemet har vært
i landsdekkende bruk fra inntektsåret 1993, og retningslinjer
for likningen av likningskontorenes tilsatte burde således
vært innført samtidig eller nær opp til
innføringen av DSB-systemet. Riksrevisjonen kan vanskelig
se at bortfallet av likningsnemndenes kontrollfunksjon og omorganiseringen
av likningsforvaltningen har vært et tilstrekkelig grunnlag
for å utsette innføringen av retningslinjene fram
til 2001. Riksrevisjonen vil peke på at likningskontorene
har hatt for dårlig kjennskap til mulighetene for sperring
i DSB-systemet ved likningen av de tilsatte. Dette skyldes blant
annet mangelen på sentralt utarbeidede retningslinjer.
Riksrevisjonen forutsetter at behovet for spesielle ordninger
ved Oslo likningskontor snarlig blir vurdert og avklart, og at nye
retningslinjer for fylkesskattekontorenes likningskontroll blir
utarbeidet som forutsatt. Riksrevisjonen ser det som viktig at fylkesskattekontorene
og Skattedirektoratet følger opp at nye rutiner blir etablert
og etterlevet.
Finansdepartementet har svart:
"- - -
Skattedirektoratet har nå opplyst at retningslinjene for
fylkesskattekontorenes likningskontroll er revidert.
...Departementet
kan opplyse at skatteetaten nå ser på alternative
løsninger for Oslo likningskontor for fordeling/utveksling
av saker til andre kontorer. Departementet forutsetter at det før
likningsbehandlingen i 2002 er innført en ordning ved Oslo
likningskontor som ivaretar rutinene ellers i landet.
Departementet
vil ellers peke på at behovet for administrative retningslinjer
for likning av etatens egne ansatte må vurderes i forhold
til de organer som har myndighet til å utføre
denne likningen. Videre må det tas hensyn til hvor langt
loven selv regulerer området. Gjentakelse av lovens klare
krav vil normalt ikke være det viktigste ved slike retningslinjer.
Prinsippet
om at ingen skal treffe likningsavgjørelse om seg selv,
følger allerede av habilitetsbestemmelsen i ligningsloven § 5
nr. 1 a, og må anses vel kjent i skatteetaten. Forberedelse
av egen sak er ikke absolutt forbudt, jf. ligningsloven § 3-8
nr. 5, men skal begrenses til et strengt nødvendig minimum,
jf. de strenge kriteriene for dette i lovbestemmelsen. Behovet for
en administrativ innskjerping av dette kan bero på de erfaringer
en gjør, herunder også Riksrevisjonens undersøkelser.
Til
og med 2000 var det likningsnemndene alene som hadde avgjørelseskompetansen
for likningen av personalet på likningskontoret. Ligningsloven
selv ga denne klare retningslinjen, i daværende § 8-4
nr. 2 bokstav c. En hadde til da ikke erfaring for misbruk som tilsa
at det i tillegg behøvdes administrativ innskjerpning av
denne lovbestemte ordning.
Departementet vil peke
på at behovet for administrative retningslinjer kom i en
helt ny stilling fra 2001, da nemndenes særlige myndighet
bortfalt på dette område, uten nærmere
lovregulering av hva som skulle tre i stedet. Dette nødvendiggjør
en ny regulering av hvordan likningen av personalet på et
likningskontor da skal utføres, ut fra habilitetshensyn
og praktiske hensyn.
Ideelt sett hadde det vært ønskelig å få nærmere administrative
retningslinjer noe tidligere. Departementet konstaterer imidlertid
at Riksrevisjonen ikke har avdekket misligheter i sin gjennomgang.
Departementet er for øvrig enig med Riksrevisjonen i at
mulighetene for å sperre tilsattes tilgang til systemet
kunne vært bedre utnyttet på likningskontorene.
Dette forhold er nå presisert i Skattedirektoratets retningslinjer
av 30. april 2001 om likningsbehandlingen av ansatte ved likningskontorene."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at tilsatte
ved likningskontorer i flere tilfeller ikke har forholdt seg i samsvar
med gjeldende habilitetsregler. Riksrevisjonen har merket seg at
Finansdepartementet ser alvorlig på de mangler som er påvist,
og at departementet gjennom dialog med Skattedirektoratet vil følge
opp at likningen av etatens tilsatte kvalitetssikres.
Finansdepartementet uttaler at forberedelse
av egen sak ikke er absolutt forbudt etter dagens regelverk. Riksrevisjonen
vil bemerke at denne unntaksbestemmelsen bare forutsettes anvendt
i de tilfellene der utsetting ikke kan skje uten vesentlig ulempe
eller skadevirkning, dvs. saker der det er viktig med rask handling.
Riksrevisjonen kan ikke se at dette er tilfellet i de sakene som
er omfattet av kontrollen. Ved bruk av sperrrefunksjonen i DSB-systemet
ville det vært mulig å unngå brudd på habilitetsreglene.
Riksrevisjonen forutsetter at Finansdepartementet følger
opp at nye rutiner blir etablert og etterlevet. Riksrevisjonen foreslår: "Til
observasjon".
Komiteen konstaterer
at likningskontorenes ansatte har hatt mulighet til å fastsette
egen likning i DSB-systemet helt siden innføringen av systemet
i 1993. Riksrevisjonens kontroll av likningen for alle ansatte ved
62 likningskontorer gjelder bare inntektsåret 1999. Selv
om kontrollen ikke avdekket misligheter, finner komiteen det
uholdbart at det ikke er etablert sikre rutiner for å unngå at
ansatte har muligheten til å påvirke egen eller
nærståendes likning.
Komiteen ser alvorlig på at
Riksrevisjonens undersøkelse har avdekkket at tilsatte
ved likningskontorer i flere tilfeller ikke har forholdt seg i samsvar
med gjeldende habilitetsregler. Komiteen forutsetter
at Finansdepartementet følger opp at nye rutiner blir etablert
og etterlevet.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Svakheter og mangler ved Toll- og avgiftsdirektoratets
(med 11 tolldistrikter) regnskapsføring og intern kontroll
har over lengre tid medført betydelig usikkerhet knyttet
til regnskapets inntektsside, blant annet kunne regnskapene for
1991 og 1993 ikke godkjennes. Regnskapene for 1992, 1994, 1995,
1996, 1997 og 1998 ble godkjent med forbehold vedrørende
blant annet MASYS (motorvognavgiftssystemet). Systemet hadde så vesentlige
mangler at en tilfredsstillende revisjon ikke var mulig. For 1999
ble regnskapet godkjent med forbehold for delleveranse 2C av TVIST2000-prosjektet
i tollvesenet som omhandler ny løsning for motorvognavgifter
og forhåndsbetalt årsavgift, og for manglende
avstemming og kontroll mellom AFS (avgiftsfastsettelsessystemet)
og regnskapet.
I brev av 21. mai 2001 til Toll- og avgiftsdirektoratet tok
Riksrevisjonen blant annet opp at Oslo og Akershus tolldistrikt
ikke synes å ha iverksatt tilfredsstillende aktiv innfordring
av restansene på årsavgift. Toll- og avgiftsdirektoratet
opplyser i brev av 14. juni 2001 til Riksrevisjonen blant annet
at restansene på årsavgift i de senere årene
har hatt en jevn økning.
I Riksrevisjonens brev av 6. juli 2001 til Finansdepartementet
blir det blant annet uttalt at departementet gjennom antegnelser
til statsregnskapet er gjort kjent med de problemene tollvesenet
har med å få etablert en tilfredsstillende løsning
for regnskapsføring og innkreving av motorvognavgifter.
Riksrevisjonen ber om å få opplyst om tollvesenets
innfordringsstrategi med hensyn til innfordring av årsavgift
på motorvogner er i overensstemmelse med departementets
oppfatning om bruk av tvangsmidler. Riksrevisjonen ber dessuten
om departementets syn på at tollvesenet ifølge
pressemeldingen av 26. juni 2001 ikke vil tvangsinnfordre årsavgift
for inneværende år eller tidligere år.
Finansdepartementet har i brev av 2. august
2001 til Riksrevisjonen opplyst at det har merket seg at varsel og
vedtak om avskilting/innlegging av registreringssperre
i Autosys blir iverksatt mot skyldnere av årsavgift. Det
blir i tillegg ikke utstedt oblat ved manglende betaling. Disse
innkrevingstiltakene til sammen fører til at det store
flertallet av de betalingspliktige betaler årsavgiften.
Det er isolert sett uheldig at restansene er økende, men
departementet vurderer fortsatt restansenivået som lavt.
Departementet er likevel av den oppfatning at tvangsinnfordring
i tillegg til de øvrige innkrevingstiltakene som eksempelvis
avskilting, vil bidra til en ønsket reduksjon av årsavgiftsrestansene. Toll-
og avgiftsetaten har derfor over lengre tid arbeidet med å etablere
et system som kan håndtere tvangsinnfordringen. Departementet
har imidlertid forståelse for at Toll- og avgiftsdirektoratet
har villet prioritere en løsning på regnskapsområdet
foran en løsning på innfordringsområdet,
og er tilfreds med at en innfordringsløsning nå synes
innen rekkevidde i løpet av den nærmeste framtid.
Departementet har også forståelse for at manuell
tvangsinnfordring av utestående årsavgift hittil
ikke er blitt gjennomført. Også på innfordringsområdet
må gjennomføringen av tiltak vurderes i et verdiorientert
perspektiv.
Toll- og avgiftsdirektørens beslutning
om å utelate tvangsinnfordring av årsavgiften
for 2001 og tidligere år ble tatt i samråd med
departementet og etter en samlet vurdering der hensynet til brukerne
var utslagsgivende. Det ble lagt vekt på publikums behov
for god nok informasjon om når en bil må avskiltes
eller vrakes for at årsavgift ikke skal påløpe.
Ifølge det opplyste forventer departementet at årsavgiften
for 2002 og senere år vil bli tvangsinnfordret, og at dette
sammen med innføring av gode rutiner for fristavbrytende
tiltak vil kunne bidra til å redusere restansene på motorvognavgifter.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
vurderer restansenivået på motorvognavgifter som lavt,
og at departementet har forståelse for at manuell innfordring
ikke er gjennomført hittil. Departementet har også forståelse
for at Toll- og avgiftsdirektoratet har prioritert en løsning
på regnskapsområdet før en løsning
på innfordringsområdet, og at departementet er tilfreds
med at en innfordringsløsning synes innen rekkevidde i
løpet av den nærmeste framtid.
Riksrevisjonen vil understreke at innfordring
av avgifter er en hovedoppgave for tollvesenet. Det er derfor ikke
akseptabelt at en innfordringsløsning for inntekter blir
utsatt med den følge at betydelige avgiftsbeløp
blir avskrevet. Finansdepartementet har vært kjent med
direktoratets innfordringsstrategi som blant annet innbærer
at muligheten til tvangsinnfordring av manglende innbetaling
ikke har vært benyttet. Riksrevisjonen vil også påpeke
at den manglende innfordringsløsningen medfører
at avgiftspliktige med årsav-giftsrestanser også kan
registrere nytt kjøretøy uten betaling av forfalte
krav.
Riksrevisjonen vil også bemerke at
de akkumulerte årsavgiftsrestansene for de tre siste årene
på ca. 507 mill. kroner er betydelige. Riksrevisjonen er
derfor kritisk til at Toll- og avgiftsdirektoratet i samråd
med Finansdepartementet har besluttet å ikke tvangsinnfordre
dette beløpet. Siden 80 pst. av restansene på 2000-krav
er knyttet til avregistrerte kjøretøyer, vil ventelig en
trussel om avskilting få liten virkning for betaling av
restanser.
Finansdepartementet har svart:
"- - -
Finansdepartementet vil vise til at avskiltingsordningen og det
at oblat ikke utstedes ved manglende betaling, fører til
at det store flertallet av de betalingspliktige betaler årsavgiften.
Finansdepartementet er samtidig enig i at en tvangsinnfordring i
tillegg vil bidra til en ønsket reduksjon i årsavgiftsrestansene.
En
stor del av restansene er imidlertid, som Riksrevisjonen påpeker,
knyttet til avregistrerte kjøretøyer. Som nevnt
i departementets brev av 2. august 2001 var informasjon til publikum
om når en bil må avskiltes eller vrakes for å unngå at
avgift påløper, ikke god nok. I denne situasjonen
fant departementet det riktig å utsette ny praksis med
tvangsinnfordring av skyldig avgift. Finansdepartementet vil også understreke
at selv om tvangsinnfordring ikke gjennomføres for årsavgiften
for 2001 og tidligere år, vil toll- og avgiftsetaten fortsatt
kreve at ubetalt, ikke foreldet avgift for tidligere år
innbetales i forbindelse med på- eller omregistrering.
Finansdepartementet
har ellers merket seg Riksrevisjonens påpeking av at manglende
innfordringsløsning medfører at avgiftspliktige
med årsavgiftsrestanser kan registrere nytt kjøretøy
uten betaling av forfalte krav. Departementet vil peke på at
dette i tilfelle vil kreve forskriftsendringer, og vil bryte med
systemet om at årsavgiften knytter seg til kjøretøyet.
- - -"
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at årsavgiftsrestansene
er akkumulert til 507 mill. kroner over tre år, og at det
fortsatt ikke er etablert en tilfredsstillende innfordringsløsning
for årsavgift på motorvogner.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
sier seg enig i at en tvangsinnfordring i tillegg til oblat- og
avskiltingsordningene vil bidra til en ønsket reduksjon
av årsavgiftsrestansene. Riksrevisjonen tar til etterretning
at en ordning med krav om betaling av avgiftsrestanser for å kunne
registrere nytt kjøretøy i tilfelle vil kreve
forskriftsendringer, og bryte med systemet om at årsavgiften
knytter seg til kjøretøyet. Riksrevisjonen foreslår:
"Til observasjon".
Komiteen viser generelt
til at det er utilfredsstillende at Toll- og avgiftsdirektoratets
regnskaper gjennom hele 1990-tallet har hatt så store svakheter
at tilfredsstillende revisjon ikke har vært mulig.
Komiteen finner det kritikkverdig
at det fortsatt ikke er etablert en tilfredsstillende innfordringsløsning for årsavgift
på motorvogner. Komiteenforutsetter at departementet finner
en løsning på dette.
Komiteen er imidlertid tilfreds
med at avgiftsrestanser vedrørende avregistrerte kjøretøyer,
som er knyttet til dårlig informasjon til publikum vedrørende tidspunktet
for når en bil må avskiltes eller vrakes for å unngå avgift,
av rettferdighets- og hensiktsmessighetshensyn ikke blir tvangsinnfordret. Komiteen er imidlertid
lite tilfreds med at informasjonen til publikum ikke har vært
tilstrekkelig og ber departementet forbedre informasjonsrutinene.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Revisjonen av Forsvarets forskningsinstitutts
(FFI) regnskap for 2000 har avdekket flere forhold som er tatt opp
med instituttet. Dette gjaldt i hovedsak eldre utestående
fordringer, mangelfulle avstemminger og negative saldoer på oppgjørskontoen
i Norges Bank.
FFI vedgår i svarbrevet av 19. juni
2001 at Riksrevisjonens kommentarer avdekker betydelige svakheter ved
deler av instituttets økonomiforvaltning, både
når det gjelder rutiner og bemanning. For å sikre
kvaliteten i økonomiforvaltningen har FFI benyttet et revisjonsfirma
som konsulenter, men dette har ikke vært tilstrekkelig.
Instituttet går nå grundig gjennom organisasjon,
bemanning og rutiner og vil foreta de nødvendige forbedringer.
Det legges stor vekt på dette arbeidet. Flere av problemene
med økonomiforvaltningen i FFI skyldes at Forsvarets apparat
for samhandling med FFI ikke er tilstrekkelig. Dette har gjort det
vanskelig for FFI å purre på sine utestående
fordringer og å begrense den negative saldoen på oppgjørskontoen
i Norges Bank.
I brev av 29. juni 2001 fra Forsvarsdepartementet
til Riksrevisjonen behandles blant annet de mangelfulle avstemmingene
ved FFI. Departementet forutsetter at FFI tar de påpekte
problemene med avstemmingen ad notam, og at feilene var et enkeltstående
tilfelle.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen har merket seg de tiltakene som
er iverksatt for å rette opp de påpekte svakhetene
ved deler av instituttets økonomiforvaltning.
Forsvarsdepartementet har svart:
"Riksrevisjonen har anført betydelige svakheter
ved instituttets økonomiforvaltning, herunder eldre utestående
fordringer, mangelfulle avstemminger og negative saldi på oppgjørskontoen
i Norges Bank. …
Når det gjelder
mangelfulle avstemminger, viser jeg til våre tidligere
kommentarer i forannevnte brev. Hva angår manglende oppfølging
av fakturaer, har instituttet endret sine fakturerings- og purrerutiner.
-
- -Instituttets rutinebeskrivelser for økonomiforvaltningen
er komplettert og revidert med bakgrunn i de ovennevnte anmerkninger.
I
forhold til anmerkningen om negativ saldo på oppgjørskontoen,
kan jeg opplyse at instituttets framtidige timepriser er kalkulert
med sikte på å gi en tilfredsstillende inntjening
på sikt. …
Jeg anser det som viktig
at instituttets økonomiforvaltning ivaretas på en
betryggende måte. I denne forbindelse kan det opplyses
at fakturabehandlingen var et eget punkt på vårens
etatsstyringsmøte. I tillegg vil departementet ta opp instituttets
regnskapsførsel på kommende etatsstyringsmøter."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet
har bedt Forsvarets overkommando om å foreta innskjerpinger
overfor avdelingene, videre at departementet vil ta opp Forsvarets
forskningsinstitutts regnskapsførsel på etatsstyringsmøter.
Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Forsvarsministeren har følgende avsluttende
merknad til de samlede antegnelser:
"Jeg ser alvorlig på de antegnelser som
Riksrevisjonen har funnet påkrevet, og ser derfor behovet
for å etablere en grundigere oppfølging overfor
Forsvaret, særlig sett i lys av at antegnelsen om feil
og mangler ved regnskapene har vært en gjenganger. Departementet
vil derfor legge økt vekt på dette i den formelle
styringsdialogen og tilhørende styringsdokumenter. Departementet
vil bl.a. gi Forsvarets overkommando i oppdrag å gjennomgå hele økonomiforvaltningen
med sikte på å løse de ulike problemene
som Riksrevisjonen har påpekt samtidig som vi vil stille
konkrete krav om rapportering av framdrift."
Komiteen er enig med
Riksrevisjonens konklusjoner, men ønsker videre å understreke
at det på en rekke områder må gjennomføres
bedrede kontrollrutiner. Det må innføres målekriterier
for igangsatte og kommende prosjekter, også innen forskning
og utvikling. Komiteen mener det må innskjerpes
at det ved anbudsinnhenting og utviklingsarbeide ikke blir gitt
informasjon til enkelte aktører som bidrar til en konkurransevridning
med tanke på prosjekterte og kommende leveranser og utviklingsarbeid.
Parter som på bakgrunn av særbehandling direkte
eller indirekte har fått fordeler fremfor andre aktører
må ilegges karantenetid, slik at denne leverandør
eller dennes partnere ikke kan inngå avtaler med Forsvaret
innen en gitt tidsperiode. Komiteen mener at det
ved prosjekterings-, utviklings- og innkjøpsarbeide så vel
som avhendelses prosesser må føres kontroll med
hvem som representerer de ulike parter, slik at roller ikke blandes
og at avgjørelser kan fattes uhildet fra andre avtaleinngåelser
eller forhandlinger på samme eller andre felt i organisasjonen.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
Riksrevisjonen gjennomførte en undersøkelse
av materiellforvaltningen i det sivile beredskap i 1996. Undersøkelsen
avdekket blant annet svakheter og mangler vedrørende
kontroll, struktur, oversikter og ajourhold. Forholdet ble tatt
opp i antegnelsene til statsregnskapet, jf. Dokument nr. 1 (1997-1998),
Innst. S. nr. 89 (1997-1998), Dokument nr. 3:1 (1998-1999) og Innst.
S. nr. 103 (1998-1999). Direktoratet for sivilt beredskap (DSB)
satte i verk tiltak for å forbedre materiellforvaltningen.
Riksrevisjonen har våren 2001 foretatt
en ny undersøkelse ved de fem landsdelsberedskapsfylkesmennene
(LBFM) og ved ni sivilforsvarskretser. Målsettingen
har vært å undersøke om de svakheter
og mangler som ble avdekket ved forrige undersøkelse, er rettet
opp.
Undersøkelsen av materiellforvaltningen
har blant annet avdekket følgende kritikkverdige forhold:
– Tilbakemeldinger
fra de undersøkte sivilforsvarskretsene og fra fylkesmennene
viser at materiellregnskapssystemet, innført etter Riksrevisjonens forrige
undersøkelse, inneholder flere svakheter.
– For åtte av ni undersøkte
sivilforsvarskretser mangler det fortsatt interne lagerinstrukser.
– I sju av ni sivilforsvarskretser
er det ikke foretatt tilsyn av fylkesmannen.
– Det offisielle materiellregnskapet
stemmer ikke med den lagrede oppsettingen på flere lagre/magasiner
i fire av de fem kretsene som ble kontrollert.
– Det er fortsatt en del ukurant materiell
stående på lager.
– Dokumentasjonen av foretatt funksjonsprøving/test
av teknisk materiell er fortsatt mangelfull flere steder.
Riksrevisjonen tok opp saken med Justisdepartementet
og direktoratet i brev av 13. juni 2001. Justisdepartementet oversendte
svaret fra DSB, og departementets kommentarer til dette, i brev
av 11. juli 2001.
DSB uttaler at Riksrevisjonens kontroll og analyse viser
at det er forbedringspunkter ved det systemet som benyttes i forvaltningen
av materiellet i dag. Direktoratet erkjenner dette og har arbeidet
aktivt de siste årene for å videreutvikle et mer
tidstilpasset forvaltningssystem basert på internkontrollmetodikken.
Det uttales videre at målsettingen er å ha funksjonelle
internkontrollsystemer for blant annet materiellforvaltningen ved alle
tjenestesteder innen utgangen av 2001.
Det regnskapssystemet som benyttes innen materiellforvaltningen,
er ifølge direktoratet det samme systemet som
ble etablert på 1990-tallet. Systemet ble rutinemessig
oppdatert i forbindelse med år 2000-problematikken, men
er i prinsippet uendret i forhold til tidligere utgave. Direktoratet
er klar over at systemet har betydelige mangler, og er nå i
startfasen med å undersøke mulighetene for et
funksjonelt materiellregnskapssystem gjennom Internett-basert teknologi. Et
nytt system vil kunne være i drift fra 2003.
Direktoratet oppsummerer med at det ser alvorlig
på de punktene som er påpekt i Riksrevisjonens
brev, og vil sørge for at punktene følges opp
gjennom følgende tre hovedtiltak:
– Implementering
av internkontroll i Sivilforsvaret innen utgangen av 2001
– Utvikling av et nytt materiellregnskapssystem
– Innskjerping og kontroll i forhold
til gjeldende instruksverk.
Departementet uttaler blant annet i sine kommentarer
at Riksrevisjonens antegnelse til statsregnskapet for 1996 førte
til et omfattende arbeid for å rette opp mangler
i materiellforvaltningen i det sivile beredskap, og at det ser svært
alvorlig på at dette arbeidet ikke har vært tilstrekkelig.
Departementet har stilt forventninger til DSB i tildelingsbrevene
hvert år om at Riksrevisjonens merknader må følges
opp, og i tildelingsbrevet for 2001 er det bedt om en statusrapport
om materiellforvaltningen i hver halvårsrapport.
Departementet registrerer at DSB vil innskjerpe
kontrollrutinene med materiellforvaltningen, og vil på sin side
følge opp saken i styringsdialogen med direktoratet. Dette
for å sikre at nødvendige tiltak følges
opp. Ifølge departementet vil spørsmålet
om materiellforvaltning inngå som et viktig element i forbindelse
med to pågående utredninger, Redningsberedskapsutvalget og
regjeringens program for fornyelse av offentlig sektor. Begge utredningene
vil ha stor betydning for Sivilforsvarets framtid.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonens undersøkelse av materiellforvaltningen
i det sivile beredskap viser at det, siden forrige kontroll, fortsatt
er flere svakheter og mangler både vedrørende
kontroll, struktur, oversikter og ajourhold. Arbeidet med å bedre
materiellforvaltningen i Sivilforsvaret har tatt lang tid, og verken
departementets eller direktoratets prioritering og oppfølging
av materiellforvaltningen i Sivilforsvaret synes å ha vært
tilfredsstillende.
Justis- og politidepartementet har svart:
"Departementet ser meget alvorlig på at
materiellforvaltningen i Sivilforsvaret ikke synes å være
fulgt opp tilfredsstillende. Departementet vil følge opp
saken i forhold til Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) for å sikre
at saken nå gis tilstrekkelig prioritet og oppfølging.
I
løpet av høsten 2001 vil Direktoratet for sivilt beredskap
(DSB) i samarbeid med landsdelsberedskapsfylkesmennene (LBFM) gjennomføre
materiellkontroller ved en rekke utvalgte kretser. Det skal i løpet av
første halvdel av 2002 ha vært gjennomført
slike kontroller ved samtlige sivilforsvarskretser. Ved kontrollene
vil det bli undersøkt om de gjeldende direktiver og instrukser
for materiellforvaltningen i sivilforsvaret er blitt fulgt opp.
Etter de gjennomførte kontrollene vil det bli skrevet rapport
fra hvert tjenestested, og evt. anmerkninger vil bli fulgt opp.
Rapportene vil fortløpende bli sendt til departementet,
og deretter gjennomgått med direktoratets ledelse. I tildelingsbrevet
til LBFM for 2002 vil det bli presisert hvilken tilsynsrolle og
oppgaver som er tillagt dem. DSB vil også føre
kontroll med at oppgavene utføres.
Funksjonelle
internkontrollsystemer skal være innført ved alle
tjenestesteder i sivilforsvaret i løpet av 2001. Til orientering
ble en egen veileder for internkontroll (IK) ferdigstilt i 2000
og sendt til alle tjenestestedene og fylkesmennene. Det er blitt
avholdt flere kurs og seminarer med IK som tema, og i sluttfasen
av innføringen vil det bli holdt samlinger for samtlige kretser
med temaet internkontroll, helse, miljø og sikkerhet (HMS)
og materiellforvaltning."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ser meget alvorlig på at materiellforvaltningen i Sivilforsvaret
ikke synes å være fulgt opp tilfredsstillende,
og at departementet vil følge opp saken i forhold til Direktoratet
for sivilt beredskap for å sikre at saken gis tilstrekkelig
prioritet og oppfølging.
Riksrevisjonen forutsetter at de tiltak som
settes i verk, resulterer i at materiellforvaltningen nå blir
tilfredsstillende ivaretatt. Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen ser alvorlig
på at tidligere forhold som er påtalt fra Riksrevisjonen
ikke er blitt fulgt opp i tilstrekkelig grad og ber om at dette
rettes opp slik at ytterligere bemerkninger kan unngås
for fremtiden. Komiteen viser for øvrig
til konklusjonene i Riksrevisjonens rapport.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
I forbindelse med revisjonen av Utlendingsdirektoratets
(UDI) årsregnskap for 2000 ble det avdekket en del forhold
som ikke var tilfredsstillende. Flere av manglene ble
også påpekt overfor UDI ved revisjonen av regnskapet
for 1999. I brev av 22. juni 2001 ble forhold tatt opp med UDI herunder
mangler ved internkontrollen i økonomisystemet Formula.
UDI svarte i brev av 11. juli 2001 at virksomheten har
valgt å prioritere arbeidet med økonomisystemet Formula,
inkludert utbetaling av lønn, for å få dette
til å fungere korrekt og i samsvar med regelverket, samt utarbeide
rutiner og avstemminger i henhold til kontantregnskapet. I forbindelse
med økonomisystemet Formula har UDI startet opp arbeidet
med å lage en oversikt over hvilke rutiner/tiltak
som må implementeres for å følge opp
Riksrevisjonens bemerkninger. Riksrevisjonen har ikke mottatt denne
oversikten.
I forbindelse med de avdekkede manglene i UDIs årsregnskap
ba Riksrevisjonen i brev av 22. juni 2001 Kommunal- og regionaldepartementet
redegjøre for de kontrollordningene departementet har etablert
i henhold til Økonomireglementet i staten.
Kommunal- og regionaldepartementet har i brev
av 19. juli 2001 svart at det ser alvorlig på de kritikkverdige
forholdene som Riksrevisjonen har påpekt vedrørende
UDIs regnskap for 2000. Departementet vil følge opp at
manglene blir utbedret så raskt som mulig. Departementet
vil følge opp at UDI utvikler og etablerer en intern kontroll
som sikrer korrekt regnskapsføring og pålitelig
regnskapsrapportering. For øvrig henviser departementet
til den pågående gjennomgangen av direktoratet
som utføres av et konsulentfirma, der blant annet økonomistyring
og intern kontroll skal gjennomgås.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen bemerker at Utlendingsdirektoratet ikke
har etablert nødvendige rutiner i løpet av regnskapsåret
2000, og at det er vesentlige mangler i forbindelse med avstemminger
og spesifikasjoner. Dette indikerer en betydelig svikt i den interne
kontrollen og medfører en sterk grad av usikkerhet ved
vurderingen av regnskapet. Riksrevisjonen anser disse forholdene som
så alvorlige at Utlendingsdirektoratets regnskap for 2000
ikke kan godkjennes på bakgrunn av kvaliteten på regnskap
og internkontroll og den dokumentasjonen som er framlagt.
Kommunal- og regionaldepartementet har svart:
"Kommunal- og regionaldepartementet ser alvorlig på de
kritikkverdige forhold som Riksrevisjonen har påpekt vedrørende
Utlendingsdirektoratets regnskap for 2000. Departementet vil påse
at manglene blir utbedret så raskt som mulig. Dette innebærer
at direktoratet må utvikle og etablere en intern kontroll
som sikrer korrekt regnskapsføring og pålitelig
regnskapsrapportering. Departementet vil vurdere om det har behov
for å innhente ekstern hjelp til å kontrollere
at en slik intern kontroll kommer på plass i direktoratet."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne Utlendingsdirektoratets
regnskap for 2000. Departementet har ikke dokumentert at det har
fulgt opp at gjeldende krav til Utlendingsdirektoratets regnskapssystem
er ivaretatt i henhold til økonomireglementet for staten,
og heller ikke at departementet selv har foretatt kontroll med virksomhetens
regnskapsførsel og rapportering. Riksrevisjonen finner
dette kritikkverdig. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vil påse at Utlendingsdirektoratet utvikler en intern kontroll
som sikrer korrekt regnskapsføring og pålitelig
regnskapsrapportering. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne Utlendingsdirektoratets
regnskap for 2000.
Komiteen bemerker at Riksrevisjonen
har avdekket vesentlige mangler i forbindelse med avstemminger og
spesifikasjoner. Komiteen viser til Riksrevisjonens
påpekning av at dette indikerer betydelig svikt i den interne
kontrollen og medfører en sterk grad av usikkerhet ved
vurderingen av regnskapet, samt at Riksrevisjonen anser disse forholdene
som så alvorlige at UDIs regnskap for 2000 ikke kan godkjennes. Komiteen bemerker
videre at Riksrevisjonen påpekte flere av manglene overfor
UDI ved revisjonen av regnskapet i 1999, men at UDI ikke har etablert nødvendige
rutiner i løpet av regnskapsåret 2000.
Komiteen ser at departementet
ikke har dokumentert at det har fulgt opp at gjeldende krav til
UDIs regnskapssystem er i samsvar med økonomireglement
for staten, og at departementet ikke selv har foretatt kontroll
med virksomhetens regnskapsførsel og rapportering.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
Riksrevisjonen har i en rekke brev tatt opp
flere forhold relatert til regnskapene for Statens Kornforretning (SKF)
og Statens landbruksforvaltning (SLF). De viktigste forholdene er:
– Avslutning av Statens Kornforretning.
– Manglende avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler
og gjeld.
– Feil i kasserapportene.
Landbruksdepartementet har i brevet av 6. juli
2001 til Riksrevisjonen uttalt at regnskapene ikke kan sies å være
tilfredsstillende avlagt. Departementet vil følge opp økonomiforvaltningen
i SLF særskilt i tiden framover. Oppfølgingspunktene
vil bli innarbeidet i styringsdialogen, i tillegg til særskilt
oppfølging av balanseposteringer og regnskapsføring
av fond. Depar-tementet vil for øvrig samarbeide om konkret
oppfølging av enkeltområder innenfor regnskapsføringen.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen finner det fortsatt uklart hva
de foreslåtte bevilgningene på kap. 1163/4163
skulle dekke. Når Landbruksdepartementet i ettertid, etter
samråd med Finansdepartementet, har kommet til at den regnskapsmessige
avslutningen av SKF uten bruk av bevilgninger ville ha vært
den beste løsningen, kan det reises spørsmål
ved om saken var tilfredsstillende utredet før bevilgningsforslaget
ble lagt fram for Stortinget. Riksrevisjonen vil for øvrig
peke på at den revisorbekreftede sluttbalansen det er henvist
til i saksframlegget for Stortinget, har vist seg å være
en beretning fra controllerstaben i SKF og dermed ingen revisorbekreftelse.
Riksrevisjonen vil videre bemerke at regnskapene
i SLF og SKF er avlagt med store beløpsmessige feil. Det
er ikke framlagt tilfredsstillende avstemminger og spesifikasjoner
av eiendeler og gjeld. Den framlagte dokumentasjonen gir ikke tilstrekkelig
grunnlag for å godkjenne regnskapene for 2000.
Landbruksepartementet har blant annet i sitt
svar redegjort nærmere for anmerkningene relatert til den regnskapsmessige
avslutningen av SKF som forretningsvirksomhet, manglende avstemminger
og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld i regnskapene samt feil i
kasserapportene.
Departementet uttaler videre i sitt svar:
"Landbruksdepartementet vil vise til at det i 2000
ble gjennomført en omfattende omstillingsprosess hvor 5 ulike
virksomheter ble samordnet i Statens landbruksforvaltning. Samtidig
ble det forutsatt at virksomhetenes oppgaver skulle gjennomføres
som normalt. Samtidig med omorganiseringen ble det dessuten foretatt endringer
i bestemmelsene vedrørende regnskapsføring av
fond, der SLF ble tillagt hovedansvar for de fleste fondene under
Landbruksdepartementet. Disse forhold medførte etter departementets
vurdering en stor belastning på økonomifunksjonen
i den nye virksomheten.
SLF har fortsatt arbeidet
med å forbedre dokumentasjonen av regnskapene til SKF og
SLF for 2000. Etter departementets vurdering har dette arbeidet
framskaffet et bedre grunnlag for å revidere regnskapene.
Landbruksdepartementet
vil følge opp virksomheten særskilt i tiden framover.
Oppfølgingspunkter innenfor økonomiforvaltningen
vil bli innarbeidet i styringsdialogen. Departementet vil dessuten
samarbeide med SLF om konkret oppfølging av enkeltområder
innenfor økonomiforvaltningen i SLF. Dette samarbeidet
vil i hovedsak skje som del av oppfølgingen av et eget økonomiprosjekt
som SLF har etablert."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen vil peke på at Landbruksdepartementet
i St.prp. nr. 61 (1999-2000) har lagt fram for Stortinget et forslag
til bevilgningsvedtak uten at saken var tilfredsstillende utredet.
Departementet har deretter foranlediget at det i statsregnskapet
for 2000 ble foretatt en fiktiv utgifts- og inntektspostering som
gjør at det er postert utgifter og inntekter som er ca.
125 mill. kroner høyere enn de reelle. Forholdet ble ikke
omtalt i forklaringene til statsregnskapet. Sluttbalansen pr. 30. juni
2000 for SKF og åpningsbalansen pr. 1. juli 2000 for SLF
er ikke avstemt og dokumentert, og avstemmingen pr. 31. desember
2000 er utført på et ufullstendig grunnlag. Det
er store feil i kasserapportene, og SLF har pr. 31. desember 2000
avlagt et regnskap som viser et mellomværende med statskassen
som kan være ca. 268 mill. kroner for lite.
Ifølge svaret er Landbruksdepartementet
av den oppfatning at det ikke kan sies å være
mangler ved avstemminger og spesifikasjoner av eiendeler og gjeld
i SLFs regnskap pr. 31. desember 2000. Riksrevisjonen er ikke enig
i dette. Som påvist var det for SKF og SLF pr. 31. desember
2000 til sammen feilaktig bokført ca. 268 mill. kroner
i kasserapportens del A. Beløpet skulle vært ført
som et tilgodehavende i fondene, og dokumentert og spesifisert som
bestemt i de funksjonelle kravene til økonomiforvaltningen
i staten.
Riksrevisjonen vil videre peke på at
SLF i regnskapet for 2001, i forståelse med Landbruksdepartementet,
har sørget for at feilposteringene i 2000 er utlignet ved
at fondene til sammen har innbetalt et tilsvarende beløp
til statens foliokonto. Det er imidlertid heller ikke nå dokumentert
at det mellomværende med fondene har blitt spesifisert
og avstemt.
Mangelfulle avstemminger og store feilføringer
gjør at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne regnskapene i SKF
og SLF for 2000. Riksrevisjonen forutsetter at Landbruksdepartementet
nå sørger for at økonomiforvaltningen
i SLF bringes opp på et akseptabelt nivå, og at
regnskapene heretter blir avlagt i samsvar med de krav som stilles
til statlig regnskapsføring. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteenhar merket seg at Riksrevisjonen har flere
vesentlige merknader til regnskapene i Statens Kornforretning og
Statens Landbruksforvaltning. Komiteen konstaterer
at regnskapene derfor ikke blir godkjent fra Riksrevisjonens side.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
i St.meld. nr. 10 (2000-2001) lagt fram en fullstendig oversikt
over statens eiendommer pr. august 1999. Riksrevisjonen har med
utgangspunkt i stortingsmeldingen gjennomført stikkprøvekontroll
av Luftfartsverkets eiendommer i tinglysingsregisteret for fast eiendom
(grunnboken). Undersøkelsen har avdekket flere feil i Luftfartsverkets
eiendomsdatabase.
Kontrollen viste at de 26 regionale lufthavner
som Samferdselsdepartementet ved Luftfartsverket overtok i perioden
1997-1998, ikke var omtalt i stortingsmeldingen. Grunnbokshjemmelen
var heller ikke overført til staten og formelt rettsvern
er dermed ikke etablert. Luftfartsverket uttaler i brev av 18. desember
2000 at årsakene til at eiendommene ikke er oppført
med Luftfartsverket som hjemmelshaver i grunnboken, er at enkelte
kommuner ikke hadde gjennomført kart- og delingsforretninger
samt at det ikke er avklart hvilket prinsipp som skulle legges til
grunn for fastsetting av dokumentavgiften.
Kontrollen viste videre at eiendommer avhendet
i henholdsvis 1994 og 1998 feilaktig var oppført i stortingsmeldingen
som Luftfartsverkets eiendom, mens de i grunnboken var registrert
på ny eier. Riksrevisjonen tok forholdene opp med Luftfartsverket
i brev av 12. desember 2000 og 5. februar 2001. I sitt svarbrev av
5. mars 2001 erkjenner Luftfartsverket at oversikten og kvaliteten
på eiendomsdatabasen er mangelfull samt at de har iverksatt
tiltak for å rette opp feilene i eiendomsporteføljen
og har som målsetting å få oversikt over
sine grunneiendommer innen høsten 2002.
Riksrevisjonen ba i brev av 16. mai 2001 om
Samferdselsdepartementets uttalelse vedrørende Luftfartsverkets
målsetting om at en fullstendig oversikt over eiendommene
først vil foreligge høsten 2002. På denne bakgrunn
ble det dessuten bedt om en oversikt over framdriften i arbeidet
med å tinglyse de 26 regionale lufthavnene.
Samferdselsdepartementet opplyser i brev av
15. juni 2001 at Luftfartsverket tar sikte på å kunne
ha kvalitetssikret eiendomsdatabasen i løpet av 3. kvartal 2001.
Departementet forutsetter at Luftfartsverket følger denne
tidsplanen og legger opp til at Luftfartsverket rapporterer om status
vedrørende dette arbeidet i etatens tertialrapporter, samt
at det rapporteres når arbeidet er avsluttet. Videre forutsetter
departementet at Luftfartsverket følger opp arbeidet med
den delen av eiendommene som ikke er grunnbokshjemlet på staten ved
Luftfartsverket, slik at dette arbeidet kan avsluttes snarest mulig,
og at en fullstendig oversikt over Luftfartsverkets eiendommer foreligger
senest høsten 2002.
Samferdselsdepartementet opplyser videre i brev
av 22. juni 2001 at Finansdepartementet i brev av 20. juni 2001
har innvilget fritak for dokumentavgift ved eiendomsoverføring
av de 26 regionale lufthavnene til staten. Samferdselsdepartementet
legger derfor til grunn at Luftfartsverket snarest mulig gjennomfører
prosessen med overskjøting av de aktuelle eiendommene.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen konstaterer at Luftfartsverkets
rutiner for ajourføring av eiendomsdatabasen har vært mangelfull,
og at det ikke foreligger en fullstendig oversikt over egne eiendommer.
Riksrevisjonen har for øvrig merket
seg at grunnbokshjemmelen pr. juni 2001 fremdeles ikke er overført
til staten ved Luftfartsverket til tross for at Luftfartsverket
allerede i perioden 1997-98 overtok de 26 regionale lufthavnene.
Samferdselsdepartementet har svart:
"Luftfartsverkets oversikt over grunneiendommene ved
de statlige eide lufthavnene har bedret seg. Samferdselsdepartementet
har merket seg at Luftfartsverket har som målsetting at
komplette lister med kartbilag foreligger pr. 30. september 2001.
Vedtaket
om dokumentavgiftsfritak ble meddelt Luftfartsverket i brev av 22.
juni 2001. Som det går fram av departementets brev av 22.
juni 2001 til Riksrevisjonen, legger Samferdselsdepartementet til
grunn at Luftfartsverket snarest mulig gjennomfører prosessen
med overskjøting av eiendommene på de 26 regionale
lufthavnene som staten overtok i 1997-98.
Samferdelsesdepartementet
vil fortsatt følge opp saken."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen har merket seg at Luftfartsverket
har som målsetting at komplette lister med kartbilag foreligger
pr. 30. september 2001. Riksrevisjonen forutsetter at Luftfartsverket
snarest mulig gjennomfører prosessen med overskjøting
av eiendommene på de 26 regionale lufthavnene som staten
overtok i 1997-98 og at departementet følger opp saken.
Riksrevisjonen foreslår: "Passerer".
I forbindelse med komiteens behandling ble Riksrevisjonen
tilskrevet 15. januar 2002 hvor komiteen ønsket å få opplyst
hvorvidt Luftfartsverket hadde utarbeidet den bebudede eiendomsoversikten
og om denne var oversendt Riksrevisjonen. Riksrevisjonen opplyste
i sitt svar av 18. januar 2002 at Luftfartsverket i brev 8. oktober
2001 til Samferdselsdepartementet, med kopi til Riksrevisjonen oversendte
oversikten over grunneiendommer i Luftfartsverkets eie pr. 30. september
2001.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens stikkprøvekontroll av Luftfartsverkets
eiendommer i tinglysningsregisteret for fast eiendom (grunnboka).
Kontrollen avdekket vesentlige feil og mangler ved Luftfartsverkets
håndtering.
Komiteen har merket seg at 26
regionale lufthavner var overtatt i perioden 1997-98 uten at man
samtidig og heller ikke pr. juni 2001, hadde sikret overføring av
grunnbokshjemmel til staten. Videre var eiendommer Luftfartsverket
hadde avhendet i 1994 og 1998 feilaktig oppført som Luftfartsverkets.
Dette avdekker en foruroligende svikt i rutinene. Forklaringer
som at enkelte kommuner ikke har gjennomført kart- og delingsforretninger
eller at det ikke er avklart hvilket prinsipp som skal legges til
grunn ved fastlegging av dokumentavgiften, fritar ikke Luftfartsverket
fra dets ansvar for å iverksette prosesser som sikrer statens interesser.
Komiteen konstaterer at Luftfartsverket
har som mål å få rettet opp feil og få en
oversikt over sine eiendommer innen høsten 2002.
Komiteen viser til sitt brev
av 15. januar 2002 til Riksrevisjonen hvor komiteen ønsket å få opplyst hvorvidt
Luftfartsverket hadde utarbeidet den bebudede eiendomsoversikten
og om denne var oversendt Riksrevisjonen. Komiteen konstaterer
at Riksrevisjonen i sitt svar av 18. januar 2002 opplyser at Luftfartsverket
i brev 8. oktober 2001 til Samferdselsdepartementet, med kopi til
Riksrevisjonen, har oversendt oversikten over grunneiendommer i
Luftfartsverkets eie pr. 30. september 2001.
Komiteenhar
ingen ytterligere kommentarer.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Passerer".
Riksrevisjonen har i perioden 1995-1999 hatt
vesentlige merknader til økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet.
Det vises blant annet til at regnskapene for årene 1995
og 1996 ikke ble godkjent. Merknadene har blant annet vært
knyttet til bankavstemminger, interimskonti og utestående
fordringer, jf. Dokument nr. 1 (1997-1998), Innst. S. nr. 89 (1997-1998)
og Stortingets behandling 23. april 1998. Saken ble avsluttet i 1999,
jf. Dokument nr. 3:1 (1998-1999), Innst. S. nr. 103 (1998-1999)
og Stortingets behandling 2. mars 1999. Sosial- og helsedepartementet
opplyste i den forbindelse blant annet at økonomifunksjonen
ved Rikshospitalet var styrket. Regnskapet for 1997 ble avlagt i balanse,
og departementet forventet ytterligere effekt i 1998 av de tiltakene
som ble iverksatt for å styrke økonomifunksjonen.
Etter gjennomført revisjon av regnskapet for 1998 påpekte
Riksrevisjonen i brev av 30. juni 1999 til Rikshospitalet på nytt
svakheter ved forhold som også var tatt opp tidligere.
I svarbrev av 29. juli 1999 redegjorde Rikshospitalet for eksisterende rutiner
og tiltak som var eller ville bli iverksatt. Rikshospitalets økonomiforvaltning
ble fortsatt vurdert som mangelfull på flere områder
etter gjennomført revisjon av regnskapet for 1999. Forholdet
ble omtalt til orientering i Dokument nr. 1 (2000-2001). Spesielt ble
mangler og svakheter knyttet til beholdningskonti utenom konsernkontoordningen,
manglende dokumentasjon av faktureringssystemet RHFAKT, leverandørgjeld
og interimskonti, bemerket.
Den gjennomførte revisjonen av regnskapet
for 2000 viser at Rikshospitalet har oppnådd effekter av
iverksatte tiltak for å bedre økonomiforvaltningen
ved sykehuset. Spesielt gjelder dette beholdningskonti, leverandørgjeld
fra tidligere år og interimskonti. Revisjonen har imidlertid
avdekket vesentlige feil og mangler ved internkontrollen på områdene
inntekter og personalutgifter.
Rapport om revisjonen ble oversendt Rikshospitalet i
brev av 22. juni 2001. Det ble framhevet at økonomiforvaltningen
ved Rikshospitalet fortsatt vurderes som mangelfull på flere
vesentlige områder. På grunn av svakheter i internkontrollen
på områdene inntekter og personalutgifter, har
det ikke vært mulig å utføre de revisjonshandlingene
som anses nødvendige for å kunne bekrefte at all
inntektsbringende virksomhet kommer til uttrykk i regnskapet, og
at alle registrerte personalutgifter er reelle. Etter Riksrevisjonens
vurdering knytter det seg betydelig usikkerhet til det avlagte regnskapet
for 2000. De avdekkede svakhetene og manglende dokumentasjon medfører
at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å kunne ta stilling
til om Rikshospitalets regnskap for 2000 er fullstendig, nøyaktig og
pålitelig. Kopi av brevet med vedlegg ble sendt Sosial-
og helsedepartementet. Rikshospitalet ble bedt om å sende
svaret til Riksrevisjonen gjennom departementet.
Sosial- og helsedepartementet uttaler i brev
av 3. august 2001 at departementet ser alvorlig på forholdene
som tas opp, og de foreløpige konklusjonene i Riksrevisjonens
rapport. Departementet viser til Rikshospitalets brev av 31. juli
2001 med merknader til forholdene som er omtalt i rapporten, og
redegjørelse for tiltak som er eller vil bli iverksatt
for å forbedre rutinene i økonomistyringen og økonomiforvaltningen. Av
Rikshospitalets merknader framgår det blant annet at Rikshospitalet
mener det er god kontroll av dataene i produksjonssystemene og faktureringssystemet. Videre
framgår det at grunnlagsdokumentasjonen for laboratorieinntektene
er tilgjengelig elektronisk for revisjonen. Rikshospitalet omtaler
at det har vært arbeidet med forbedringer på alle
de områdene Riksrevisjonen tok opp i rapporten om regnskapet
for 1999. Videre framgår det at Rikshospitalet har prioritert arbeidet
med å samle alle rutinebeskrivelser i en økonomihåndbok,
og at det legges opp til å ta håndboken i bruk
i løpet av 2001.
Departementet uttaler at det i sin styring og
oppfølging av Rikshospitalet har lagt vekt på at
det skal arbeides systematisk med forbedringer av økonomistyring og økonomiforvaltning,
herunder at de konkrete forholdene som er tatt opp i de årlige
rapportene, blir fulgt opp. Departementet framhever viktigheten
av at arbeidet skjer innenfor en helhetlig ramme, og viser i denne sammenheng
til at det ved utgangen av juni 2001 forelå et samlet utkast
til økonomihåndbok ved Rikshospitalet.
Departementet uttaler videre at det legger stor
vekt på og vil følge opp at forbedringsarbeidet
videreføres, og at det gis den nødvendige prioritet
i forhold til viktigheten av å ha god økonomistyring
og økonomiforvaltning. Departementet viser til den omdanningen
av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak som skal skje
fra 2002. I forberedelsesarbeidet som nå gjennomføres,
vil det skje en systematisk oppfølging av det som er påpekt
av behov for forbedringer av økonomistyring og økonomiforvaltning.
Riksrevisjonen bemerker:
Etter Riksrevisjonens vurdering knytter det
seg betydelig usikkerhet til Rikshospitalets regnskap for 2000. Dette
gjelder spesielt kravet til fullstendig, nøyaktig og pålitelig
regnskapsførsel for områdene inntekter og lønn.
Selv om det redegjøres for at kontrollen
i to mindre produksjonssystemer anses som god, er det ikke sannsynliggjort
at kontrollen i andre systemer som genererer til dels vesentlige
inntekter til faktureringssystemet, er pålitelig. Manglende
grunnlagsdokumentasjon anses fortsatt som kritisk for å kunne
ta stilling til laboratorieinntektene, selv om grunnlagsdokumentasjonen oppbevares
elektronisk ved en avdeling.
Det er redegjort for flere tiltak som er eller
vil bli iverksatt for å bedre økonomiforvaltningen
ved Rikshospitalet. De iverksatte tiltakene vil imidlertid først
få innvirkning på regnskapet for 2001.
Avdekkede mangler ved internkontrollen anses
som betydelige. Den dokumentasjonen som er lagt fram, gir ikke tilstrekkelig
grunnlag for å godkjenne Rikshospitalets regnskap for 2000.
Sosial- og helsedepartementet har svart:
"Departementet ser meget alvorlig på at
Rikshospitalets regnskap for 2000 ikke ble godkjent og at regnskapsførselen
for områdene inntekter og lønn ikke tilfredsstiller
kravet om fullstendighet, nøyaktighet og pålitelighet.
Departementet
vil følge opp at det arbeides systematisk med forbedring
av økonomistyring og økonomiforvaltning ved Rikshospitalet.
Konkrete forhold Riksrevisjonen tidligere har ment må forbedres
av Rikshospitalet og som er omtalt i årlige rapporter,
har blitt fulgt opp spesielt av departementet. Departementet ser
imidlertid at arbeidet ved Rikshospitalet ikke har vært
tilstrekkelig, for å oppfylle kravet om god regnskapsskikk
og reglene i statens økonomiregelverk. Departementet vil
påse at de nødvendige prioriteringer gjøres
ved Rikshospitalet for å sikre en god økonomistyring
og økonomiforvaltning. En systematisk oppfølgning
av Riksrevisjonens antegnelse med forbedringer vil skje i forberedelsesarbeidet
til omdanning av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne Rikshospitalets regnskap
for 2000. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser alvorlig
på saken, og at en systematisk oppfølging av Riksrevisjonens
antegnelse med forbedringer vil skje i forberedelsesarbeidet til
omdanning av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak. De
tiltak som iverksettes vil bli fulgt opp ved revisjon av regnskapet
for 2001. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen gjennom en rekke år har hatt vesentlige
merknader til økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet.
Blant annet ble ikke regnskapene for 1995 og 1996 godkjent.
Gjentatte ganger har ulike forhold og kritikkverdige punkter
blitt påpekt og det har ofte tatt uforholdsmessig lang
tid før forbedringstiltak har fått effekt og de kritiserte
forhold er blitt funnet i orden. Komiteen viser til
at Riksrevisjonen heller ikke finner å kunne godkjenne
regnskapet for 2000 fordi de avdekkede svakhetene og manglende dokumentasjon
medfører at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å kunne
ta stilling til om Rikshospitalets regnskap for 2000 er fullstendig, nøyaktig
og pålitelig. Komiteen ser meget alvorlig på dette
og forutsetter at nødvendige tiltak nå blir iverksatt
for å bringe de kritikkverdige forhold i orden.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Utdrag fra statsregnskapet for 2000 vedlegges
protokollen.
II
Antegnelsene til statsregnskapet for 2000 vedkommende
Arbeids- og administrasjonsdepartementet, sak
nr. 1, 2, 3 og 5
Barne- og familiedepartementet
Finansdepartementet
Fiskeridepartementet
Forsvarsdepartementet
Justis- og politidepartementet
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
Kommunal- og regionaldepartementet
Kulturdepartementet
Landbruksdepartementet
Miljøverndepartementet
Nærings- og handelsdepartementet
Olje- og energidepartementet
Samferdselsdepartementet
Sosial- og helsedepartementet
Utenriksdepartementet
blir desidert i samsvar med innstillingen fra
Riksrevisjonen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. februar 2002
|
Ågot Valle
leder og ordf. for
Kulturdepartementet |
|
Modulf Aukan
ordf. for Fiskeridepartementet og Landbruksdepartementet |
Berit Brørby
ordf. for Nærings- og handelsdepartementet og Samferdselsdepartementet |
André Dahl
ordf. for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Sosial- og helsedepartementet |
Martin Engeset
ordf. for Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet |
Carl I. Hagen
ordf. for Finansdepartementet |
Christian Holm
ordf. for Kommunal- og regionaldepartementet og Miljøverndepartementet |
Jørgen Kosmo
ordf. for Barne- og familiedepartementet |
Henrik Rød
ordf. for Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Justis- og politidepartementet |
Kjell Engebretsen
sekretær og ordf. for Olje- og energidepartementet og Utenriksdepartementet, utviklingssaker |