Av St.meld. nr. 31 (1996-1997) Om distrikts-
og regionalpolitikken framgår det at formålet
med regionale utviklingsprogrammer er å få til
en mer effektiv distrikts- og regionalpolitikk med mer forpliktende koblinger
mellom bruk av virkemidler og planer forankret i utfordringene og
vilkårene for hver region. I behandlingen av stortingsmeldingen
uttrykte kommunalkomiteen enighet om at dette er en viktig målsetting,
og at det er behov for mer forpliktende regionale utviklingsprogrammer
med sterkere samhandling mellom ulike etater og forvaltningsnivåer.
De regionale utviklingsprogrammene skal omfatte eller
gi føringer for hovedvekten av virkemidlene som bevilges
til distrikts- og regionalpolitiske formål over Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett. I 2000 utgjorde dette ca. 2,2
mrd. kroner. I tillegg skal de regionale utviklingsprogrammene omfatte
virkemidler og innsats innenfor nærings-, landbruks-, fiskeri-,
og arbeidsmarkedspolitikken.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å belyse iverksettelsen av regionale
utviklingsprogrammer i forhold til Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsen er begrenset til Nordland, Oppland og Rogaland fylker. Geografisk spredning, ulik størrelse og distrikts- og næringsprofil er sentrale faktorer som lå til grunn for valg av fylkene.
Undersøkelsen viser at den sentrale
samordningen knyttet til arbeidet med regionale utviklingsprogrammer
er lite tydelig, med få og til dels svake elementer som
kan bidra til å forplikte sektorene og forvaltningsnivåene
i det regionale utviklingsarbeidet. Ved introduksjonen av regionale
utviklingsprogrammer i 1997 var det uklart hvilken rolle og ansvar
departementene skulle ha i den sentrale samordningen. Samtidig var
det uklart hvilken rolle programmene skulle ha i forhold til de
eksisterende plansystemene på fylkesnivå. Styringssignalene
fra sentralt nivå i forhold til de regionale statsetatene
synes også å være generelle og tvetydige
når det gjelder deltakelsen i det regionale utviklingsarbeidet.
De færreste av departementene ser regionale utviklingsprogrammer
som et sentralt virkemiddel for å nå egne sektorvise
målsettinger. Samlet sett gir undersøkelsen grunn
til å etterlyse en sterkere vekt på forberedelser,
tilrettelegging og tydelighet fra departementenes side i forhold
til arbeidet på regionalt nivå.
Undersøkelsen viser at de tradisjonelle
distriktspolitiske virkemidlene som forvaltes av fylkeskommunene og
SND utgjør hovedtyngden i finansieringen av de regionale
utviklingsprogrammene. For øvrig viser undersøkelsen
at 80-90 pst. av de midlene som de regionale utviklingsprogrammene
skal legge føringer for, er søknadsbaserte. Som
følge av spesifikke tildelingskriterier for de enkelte
tilskuddsordningene, ulike forhold knyttet til den enkelte søknad
og variasjoner i etterspørsel etter tiltaksmidler, vil
de regionale utviklingsprogrammene i begrenset grad ha
mulighet til å påvirke fordelingen av de søknadsbaserte
midlene.
Introduksjonen av regionale utviklingsprogrammer synes
foreløpig ikke å ha bidratt til noen forenkling
og samordning av planprosessene på fylkesnivå,
slik intensjonene var. Av regionalmeldingen framstod det også som
uklart hvordan en slik forenkling skulle skje. I lys av dette kan
det synes nødvendig med en større tydelighet fra
sentralt nivå om hvilke plansystemer man ønsker
på regionalt nivå, og hvordan koblingene mellom
de ulike planene bør være. Når det gjelder involvering
av næringslivet er det også vanskelig å se av
undersøkelsen at dette planverktøyet har tilført
fylkene noe nytt sammenlignet med øvrig fylkes- og strategisk
næringsplanarbeid.
Undersøkelsen indikerer også uklare
ansvars- og rolleforhold mellom sentralt og regionalt nivå når
det gjelder hvordan de regionale utviklingsprogrammene skal følges
opp.
De regionale utviklingsprogrammenes viktigste funksjon
synes å være som møteplass og diskusjonsarena
for de sentrale aktørene innen nærings- og sysselsettingsfeltet
i fylkene. På tvers av fylkene er det bred enighet om at
arbeidet har bidratt til at etatene har blitt bedre kjent og fått
mer innsikt i hverandres sektorområder. Dette avviker likevel
fra de høye forventningene som Stortinget signaliserte
ved behandlingen av St.meld. nr. 31 (1996-1997). I forlengelsen
av dette er det grunn til å stille spørsmål
ved om de nødvendige forutsetningene er til stede for å sikre
mer samordning og forpliktende deltakelse, og derigjennom mer konkrete
programmer som på en tydeligere måte supplerer det øvrige
planverket.
Sentrale retningslinjer og føringer
innen den enkelte sektor og på det distriktspolitiske området
legger begrensninger på etatenes deltakelse på prosjekt-
og tiltaksnivå. Disse begrensningene knytter seg primært til
muligheten for å gi finansielle bidrag. Samtidig gir de
regionale aktørene uttrykk for at kompetanse, nettverk
med mer ikke blir vurdert som et likeverdig bidrag i det regionale
utviklingsarbeidet sammenlignet med finansiell medvirkning. På denne
måten skapes et skille mellom aktører som har
regionale utviklingsmidler til rådighet, og aktører
som hovedsakelig kan bidra med kompetanse i det regionale utviklingsarbeidet.
De undersøkte fylkene har ulike forutsetninger
for arbeidet med regionale utviklingsprogrammer, både som
følge av forskjeller i distriktspolitisk status og ulike
erfaringer med tverrsektorielt samarbeid. Som følge av
at de regionale utviklingsprogrammene i hovedsak begrenser seg til
de distriktspolitiske tilskuddsordningene bevilget fra Kommunal-
og regionaldepartementet, har fylkenes distriktspolitiske status betydning
for omfanget av midler som inngår i finansieringen av programmene.
Kommunal- og regionaldepartementet uttrykker i sine kommentarer at rapporten tar opp mange aktuelle problemstillinger, og at den er nyttig i departementets arbeid med å videreutvikle de regionale utviklingsprogrammene. Departementet gir uttrykk for at mye av det som er behandlet i rapporten er spørsmål som er tatt opp og avklart i forbindelse med utarbeidelsen av St.meld. nr. 34 (2000-2001) Om distrikts- og regionalpolitikken, uten at det er spesifisert hvilke forhold det siktes til. Videre påpekes det at rapporten aktualiserer behovet for forenklingstiltak.
Sett på bakgrunn av forutsetningene og forventningene om hva som skulle oppnås med de regionale utviklingsprogrammene, mener Riksrevisjonen at viktige målsettinger knyttet til samordning av prosesser og virkemiddelbruk på regionalt nivå ikke synes å være oppnådd. Programmene har i stedet fungert som møteplass og diskusjonsarena for aktørene innen nærings- og sysselsettingsfeltet i fylkene.
Etter Riksrevisjonens oppfatning kan ikke de vanskeligheter som regionalt nivå har i forhold til samordning vurderes uavhengig av den tilrettelegging som gjøres på sentralt nivå. Undersøkelsen viser at departementene i den sentrale samordningsgruppen ikke har iverksatt konkrete endringer for å lette sektorsamarbeidet på regionalt nivå.
Kunnskap og sektorkompetanse fra for eksempel næringslivet vil kunne være et nyttig bidrag i utformingen og gjennomføringen av de regionale utviklingsprogrammene. Undersøkelsen viser imidlertid at de regionale utviklingsprogrammene i de tre fylkene langt på vei begrenser seg til midler fra de distriktspolitiske tilskuddsordningene som bevilges av Kommunal- og regionaldepartementet og forvaltes av fylkeskommunen og SND. Etter Riksrevisjonens syn innebærer dette at samordningen av virkemidler har vært mindre omfattende enn det som ble lagt til grunn ved introduksjonen av de regionale utviklingsprogrammene. Videre medfører det distriktspolitiske fokuset at regionale utviklingsprogrammer fungerer relativt sett best i fylker med høy distriktspolitisk status, slik som Nordland. At det distriktspolitiske blir dominerende i de regionale utviklingsprogrammene har sammenheng med hvordan programmene finansieres i de tre fylkene. Etter Riksrevisjonens oppfatning er det derfor grunn til å reise spørsmål ved om dette er i samsvar med intensjonene med regionale utviklingsprogrammer om at disse skulle fremme regional utvikling og baseres på helhetlig tenkning regionalt.
Riksrevisjonens undersøkelse viser videre at arbeidet med regionale utviklingsprogrammer foreløpig ikke har bidratt til den forutsatte forenkling og samordning av planprosesser på fylkesnivået. Målene og strategiene i programmene er generelle og vidtfavnende og gir i liten grad føringer for mer konkrete mål i fylkesplanene og de strategiske næringsplanene, samtidig som rapporteringen av resultatene av programarbeidet er mangelfull. Følgelig får de regionale utviklingsprogrammene preg av å være overordnete og strategiske plandokumenter snarere enn handlingsprogrammer. Riksrevisjonen er innforstått med at størstedelen av midlene som inngår i de regionale utviklingsprogrammene er bestemt av etterspørselen, og at det dermed er problematisk å spesifisere programmene fullt ut ved starten av året. Dessuten er Riksrevisjonen på det rene med at arbeidet med de regionale utviklingsprogrammene er et utviklingsarbeid, og at dette arbeidet kan være tidkrevende. Etter Riksrevisjonens oppfatning er det likevel grunn til å reise spørsmål ved om Kommunal- og regionaldepartementet og andre involverte departementer i tilstrekkelig grad har vurdert hvilke plansystemer man ønsker på regionalt nivå, hvordan koplingene mellom de ulike planene bør være og dessuten hvilke forutsetninger som må være til stede for at de regionale utviklingsprogrammene i større grad skal kunne konkretiseres.
Saken har vært forelagt Kommunal- og regionaldepartementet som bl.a. svarer følgende:
"… Departementet er i hovedsak enig i de bemerkninger som gjøres, og oppfatter arbeidet som et konstruktivt bidrag til videreutvikling av de regionale utviklingsprogrammene.
Vi viser også til vår egen evaluering av de regionale utviklingsprogrammene gjennomført av Nordregio og Nordlandsforsking. Denne evalueringen tok også utgangspunkt i Stortingsmelding nr. 31 (1996-1997) Om distrikts- og regionalpolitikken. Evalueringen inngår som bakgrunnsmateriale og erfaringsgrunnlag til Stortingsmelding nr. 34 (2000-2001) Om distrikts- og regionalpolitikken (Kap. 5). Evalueringen og Riksrevisjonens forvaltningsrevisjon kommer i hovedsak til de samme konklusjoner. Riksrevisjonens rapport forelå imidlertid ikke før etter at meldingsarbeidet var avsluttet. I et utviklingsarbeid som dette, er det viktig å få synliggjort ovenfor Stortinget at læring underveis og korrigeringer, er viktig når denne typen utviklingsarbeid skal gjennomføres."
Riksrevisjonen har merket seg at departementet i hovedsak er enig i de funn og vurderinger som er gjort i saken.
Riksrevisjonen konstaterer at viktige målsettinger knyttet til samordning av prosesser og virkemiddelbruk på regionalt nivå ikke er oppnådd, og at Stortingets forutsetninger og forventninger derfor ikke synes å være innfridd. Etter Riksrevisjonens vurdering kan ikke vanskelighetene med samordning på regionalt nivå vurderes uavhengig av den tilretteleggingen som gjøres på nasjonalt nivå, og undersøkelsen viser også at departementene i den sentrale samordningsgruppen ikke har iverksatt konkrete endringer for å lette sektorsamarbeidet regionalt. Riksrevisjonen har merket seg at Kommunal- og regionaldepartementet sammen med de berørte departementene, vil sette i gang konkrete tiltak som vil bidra til å bedre samarbeidet regionalt og nasjonalt.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at de regionale utviklingsprogrammene langt på vei begrenser seg til midler fra de distriktspolitiske tilskuddsordningene som bevilges av departementet og SND. Etter Riksrevisjonens vurdering synes resultatet å ha blitt vesentlig mindre omfattende enn det som var intensjonene med de regionale utviklingsprogrammene. Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i denne sammenheng at det vil klargjøre forventningene til hva de regionale utviklingsprogrammene skal omfatte, og at hele fylkets utvikling skal være i fokus.
Blant annet som et ledd i saksbehandlingen av dokumentet, gjennomførte komiteen en studietur til Nord-Norge. Komiteen hadde et møte i Tromsø 17. januar 2002 med Troms fylkeskommune og ulike deltagere i det regionale partnerskap for å belyse arbeidet med regionale utviklingsprogrammer i dette fylket.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:4 (2001-2002)
om Riksrevisjonens undersøkelse av regionale utviklingsprogrammer.
Komiteen viser til at et bredt
flertall i Stortinget har uttrykt enighet om målet om en
mer effektiv regionalpolitikk, slik det blant annet kommer til uttrykk
i kommunalkomiteens behandling av St.meld. nr. 31 (1996-1997). I
denne innstillingen, Innst. S. nr. 242 (1996-1997), så stortingsflertallet
regionale utviklingsprogrammer som et redskap for å gjennomføre
en mer effektiv regionalpolitikk, gjennom bedre samordning mellom
ulike sektorer med stor betydning i den regionale næringsutviklingen,
og til sterkere koblinger mellom planer og virkemiddelbruk i regionen.
Det ble understreket at man forventet at fylkeskommunene ville gi
arbeidet med de regionale utviklingsprogrammene høy prioritet.
Videre uttrykte stortingsflertallet at det er viktig og prisverdig
at innføringen av regionale utviklingsprogram fører
til at fylkeskommunene selv får prioritere bruken av de
samlede regionalpolitiske virkemidler.
Komiteenhar
merket seg at Riksrevisjonen i svært klare ordelag er kritisk
til den formen de regionale utviklingsprogrammene har funnet. Komiteen har
videre merket seg at Kommunal- og regionaldepartementet i hovedsak
er enig i kritikken. Deler av kritikken er også i tråd
med det som fremkommer i tidligere evalueringer av de regionale
utviklingsprogrammene, gjengitt i St.meld. nr. 34 (2000-2001).
Komiteenviser
til at intensjonen bak regionale utviklingsprogram er todelt. På den
ene siden er målet en effektivisering og koordinering av
virkemidler for nærings- og sysselsettingspolitikken. På den
andre siden er målet en regional tilpasning av og kontroll med
virkemidlene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, registrerer at regionalt
tilpassede virkemidler for å sikre regionale næringspolitiske mål
både er i tråd med Stortingets enighet om en mer effektiv
regionalpolitikk og i tråd med nyere økonomisk
forskning omkring innovasjon og regionale særtrekk og forutsetninger
for økonomisk utvikling. Flertallet har
videre merket seg at Riksrevisjonen trekker frem som positivt at
ordningen har hatt en viktig funksjon som skaper av møteplass
og diskusjonsarena for de sentrale aktørene innen
nærings- og sysselsettingsfeltet i fylkene. Tidligere evalueringer
som blant annet er omtalt i St.meld. nr. 34 (2000-2001), viser også at
det ikke er vanskelig å dra
med bedrifter i omfattende strategiarbeid med en langsiktig tidshorisont
og i prosjekter som ligger nær opp til eller kan være
med på å påvirke bedriftenes rammebetingelser og
muligheter til å styrke konkurranseevnen. Flertallet ser
på bakgrunn av dette ingen grunn til å forkaste
intensjonene og ambisjonene bak de regionale utviklingsprogrammene. Flertallet er
enig med Riksrevisjonen i at de regionale utviklingsprogrammene
derfor må få en posisjon i den regionale nærings- og
arbeidsmarkedsplanleggingen som er i tråd med Stortingets
opprinnelige intensjoner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti merker seg at intensjonene og ambisjonene
bak de regionale utviklingsprogrammene ikke er realisert og for
flere av de berørte parter utelukkende oppfattes som en
planøvelse uten reelt innhold. Disse medlemmer vil
i den sammenheng peke på betydningen av at kommuner oppnår økonomisk
gevinst ved å legge til rette for næringsutvikling. Disse
medlemmer ber Regjeringen vurdere hvorvidt hel eller delvisoverføring av selskapsskatten til kommunenekan være et bidrag i områder
hvor flere kommuner utgjør et felles arbeidsmarked. Disse medlemmer antar
at dette kan være et viktig incitament for å satse
på utvikling av lokale arbeidsplasser. Disse medlemmer bemerker
videre at bedre generelle rammebetingelser, vilje til reell statlig
desentralisering og delegering av oppgaver er viktige forutsetninger
for at de regionale utviklingsprogrammene skal kunne tjene sitt
formål. Disse medlemmer viser til det pågående
reformarbeid for å realisere målene i Innst. S.
nr. 307 (2000-2001). Fylkeskommunen i fremtida vil bli en medaktør
i regional næringsutvikling. Det vises her til
uttalelsen som NHO i Troms hadde under komiteens besøk. Disse
medlemmer vil også peke på at Regjeringen
har signalisert at en større del av regionalbevilgningene
skal bli disponert av fylkeskommunene.
Komiteenregistrerer
at det er variasjoner i erfaringer mellom de tre fylkene som danner
grunnlag for Riksrevisjonens undersøkelse. Komiteendeler likevel Riksrevisjonens generelle
vurdering av at de regionale utviklingsprogrammene har fått
manglende tyngde i forhold til de vedtak, intensjoner og ambisjoner
som Stortinget har lagt til grunn i Innst. S. nr. 242 (1996-1997).
Riksrevisjonen peker spesielt på at de regionale utviklingsprogrammene
ifølge regionalmeldingen og St.prp. nr. 1 (1998-1999) skulle
representere et koordinert og samarbeidende regionalt utviklingsarbeid
mellom ulike type virkemidler, som nærings-, landbruks-,
fiskeri- og arbeidsmarkedspolitikken. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen viser at dette har begrenset gyldighet i de tre
undersøkte fylkene, og at Riksrevisjonen peker på at
samordningsintensjonen som de regionale utviklingsprogrammene representerer
er lite tydelig og inneholder for få og for svake elementer
som kan bidra til å forplikte sektorene og forvaltningsnivåene
i det regionale utviklingsarbeidet. De regionale utviklingsprogrammene
skulle ikke komme i tillegg til eksisterende planprosesser, men
virke integrerende i forhold til de øvrige planene. Komiteen mener
at Riksrevisjonens undersøkelse gir grunnlag for å slå fast
at dette ikke har vært tilfelle. En medvirkende årsak
til dette er at regionalmeldingen ikke var klar på hvordan
en slik forenkling skulle skje. Komiteen har videre
merket seg at den sentrale samordningsgruppen ikke har iverksatt
konkrete endringer for å lette sektorarbeidet på regionalt
nivå, men i langt sterkere grad fokusert på å hindre
at de regionale utviklingsprogrammene kom i konflikt med
egne sektormål. Komiteen vil på bakgrunn
av dette anbefale at det foretas en gjennomgang av eksisterende
planverk og styringssignaler for å hindre at disse kommer
i konflikt med målsetningen bak de regionale utviklingsprogrammene.
Staten må samordne sine ressurser og de statlige virksomheter
må pålegges å delta i arbeidet med de
regionale utviklingsprogrammene. Fullmaktene og påleggene
som gis til de statlige virksomheter må medføre
at disse blir reelle deltagere ikke bare i planprosessen, men også i
realiseringen av de regionale utviklingsprogrammene.
Komiteenregistrerer
videre at Riksrevisjonen slår fast at de regionale utviklingsprogrammene
er for lette som virkemiddel i forhold til prosesser og virkemiddelbruk
regionalt, både fordi det er begrensede virkemidler knyttet
til programmene, fordi det er for lite konkretisertog
for lite forpliktende for de regionale aktørene. Riksrevisjonen viser også til
at store deler av midlene som er omfattet av de regionale utviklingsprogrammene
har vært søknadsbaserte og delvis knyttet til for
uklare kriterier. Dette har redusert muligheten for styring av retning
på midlene. I St.meld. nr. 34
(2000-2001) heter det at Kommunal- og regionaldepartementet i samarbeid
med Nærings- og handelsdepartementet og andre berørte
departementer vil ta initiativ til at tidsperspektivet på de
regionale utviklingsprogrammene utvides til 4-årige programmer
fra og med 2004, og at blant andre Arbeids- og administrasjonsdepartementet er
innstilt på å medvirke med midler som støtter
opp under prosesser som også har positive arbeidsmarkedskonsekvenser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener de regionale
utviklingsprogrammene må gjøres til reelle samordnings-
og styringsinstrumenter for nærings-, sysselsettings- og
miljømessige mål. Flertallet mener
de regionale utviklingsprogrammene må gjøres til
reelle og gjennomgripende planverktøy som knytter sammen
de offentlige medaktørene på en mer forpliktende
måte. Flertallet mener de regionale utviklingsprogrammene
må tilpasses de forutsetninger og behov som kjennetegner
regionen, framfor å styres av kryssende statlige sektormål
gjennom ulike programmer og ordninger. Flertallet mener
regionale utviklingsprogrammer må gis en økonomisk
ramme og administrativ tyngde som står i forhold til de
ambisjoner og intensjoner Stortinget tidligere har lagt opp til.
Flertallet viser til opplysningene
om at de regionale utviklingsprogrammenes viktigste positive funksjon
synes å være som møteplass og diskusjonsarena for
aktørene innen nærings- og sysselsettingsfeltet
i kommunene. Intensjonen bak innføringen av programmene
er imidlertid betydelig større.
På denne bakgrunn stiller komiteens
flertall alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti,spørsmål
ved om ressursene som settes inn i de regionale utviklingsprogrammene står
i forhold til resultatene.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen på en
egnet måte legge fram en sak om nytteverdien av de regionale
utviklingsprogrammer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Riksrevisjonens undersøkelse av de regionale utviklingsprogrammer
i enkelte utvalgte fylker konkluderer med at disse har vært
totalt mislykkede og at derfor veldig få av de opprinnelige
målsettinger har blitt oppfylt. Undersøkelsen
viser videre at de fleste av departementene ikke ser på regionale
utviklingsprogrammer som et sentralt virkemiddel for å nå egne
sektorvise målsettinger. I tillegg viser undersøkelsen
at de færreste av de regionale aktørene prioriterer
dette arbeidet. Etter disse medlemmers oppfatning
viser dette at ordningen med regionale utviklingsprogrammer er en
feilslått politikk som snarest bør opphøre,
slik at man unngår at mer arbeidskraft og kapital unødvendig
går til spille i dette arbeidet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å avvikle
alle statlige tilskudd til regionale utviklingsprogrammer."
Disse medlemmer er enig i at
det offentlige må arbeide for at det legges til rette for
at næringsliv og andre viktige deler av vårt samfunn
utover i landet utvikles videre, men er av den oppfatning at dette
må gjøres på en annen måte enn
ved offentlig styrte prosjekter som dette. Undersøkelsen
viser at næringslivet i liten grad har sluttet opp om de
regionale utviklingsprogrammene og at programmene i liten grad har
ført til samordning av prosesser og virkemidler mellom sektorene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dersom regionene skal
ha vekst i årene som kommer, så må dette
skje ved å gi det lokale næringslivet rammevilkår
som muliggjør videre vekst. Dette kan ikke skje ved å opprette
forskjellige offentlige prosjekter som er styrt av politikere og
byråkrater, men ved å føre en skatte-
og avgiftspolitikk som lar verdiene være igjen i bedriftene
og hos deres eiere og ansatte. I tillegg er det av avgjørende
viktighet for regional utvikling at det offentlige byråkrati
bygges ned, slik at dette ikke legger unødvendige hindringer
i veien for et aktivt og variert næringsliv. I denne sammenheng
vil forenkling av lover og forskrifter være viktig, spesielt
forenkling av plan- og bygningslovgivningen. Etter disse
medlemmers oppfatning har man fortsatt mye arbeid å gjøre
på dette området i Norge. I tillegg til å legge
til rette for en utvikling av lokalt næringsliv er det
viktig å sørge for at verdiene får bli
igjen i de områder av landet hvor de er skapt, slik at
de kan være med på å bidra til en videre
utvikling i disse områdene. I denne sammenheng vil disse
medlemmer vise til at omleggingen av selskapsskatten til
en statlig skatt for noen år tilbake har fått
meget uheldige konsekvenser for mange regioner i landet som tidligere
hadde store inntekter fra egne bedrifter. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet en rekke ganger har fremmet forslag om at
selskapsskatten igjen må bli en kommunalskatt, men at dette
har blitt nedstemt i Stortinget, til tross for at mange mindre kommuner
i distriktene har ytret ønske om at selskapsskatten blir
tilført dem.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle
alle statlige tilskudd til regionale utviklingsprogrammer.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen på en egnet
måte legge fram en sak om nytteverdien av de regionale
utviklingsprogrammer.
II
Dokument nr. 3:4 (2001-2002) - om Riksrevisjonens
undersøkelse av regionale utviklingsprogrammer - vedlegges
protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 7. mars 2002
Ågot Valle
leder |
Christian Holm
ordfører |
Kjell Engebretsen
sekretær |