Forvaltningen av statens eierinteresser i NMD
ble overført fra Sosial- og helsedepartementet til Nærings- og
handelsdepartementet i juni 1999, jf. St.prp. nr. 46 (1998-1999).
NMD ble opprettet ved særlov 27. februar
1953. Selskapet ble omdannet til statsaksjeselskap 1. januar 1993
og ble på ekstraordinær generalforsamling i august
1999 omgjort til et allmennaksjeselskap.
Formål er å drive handel med
legemidler og gifter og andre varer, og virksomhet som står
i forbindelse med dette, herunder å eie aksjer i andre
selskaper.
Konsernet består av morselskapet Norsk
Medisinaldepot ASA og de heleide datterselskapene NMD Grossisthandel
AS og NMD Apotekhandel AS. Selskapets datterselskaper ble stiftet
høsten 2000 og har ikke hatt drift eller ansatte i 2000.
NMD har en aksjekapital på 200 mill. kroner.
Konsernets driftsinntekter var i 2000 på 6
169 mill. kroner mot 6 036 mill. kroner året før.
Morselskapets driftsinntekter var i 2000 også på 6
169 mill. kroner mot 5 886 mill. kroner året før.
Konsernets årsresultat i 2000 ble et overskudd på 3,6
mill. kroner mot et overskudd på 20,7 mill. kroner i 1999.
Morselskapets årsresultat i 2000 ble 3,6 mill. kroner mot
20,7 mill. kroner i 1999. I regnskapet for 2000 ble det ikke avsatt utbytte.
Per 31. desember 2000 var konsernets egenkapitalandel på 31,1
pst. mot 31,7 pst. i 1999. Revisjonshonorar er bokført
med 505 000 kroner, og andre tjenester fra revisor er bokført
med 279 400 kroner.
I mars 1999 solgte staten ved Sosial- og helsedepartementet
17 pst. av aksjene i selskapet til den hollandske legemiddelgrossisten
Apothekers Cosperatie OPG. U.A. (OPG), jf. Innst. S. nr. 193 (1998-99).
I desember 1999 kjøpte 223 norske apotekere i alt 4 009
av statens aksjer i NMD og statens eierandel i NMD ble redusert fra
83 pst. til 80,99 pst. Nærings- og handelsdepartementet
inngikk avtale med det tyske legemiddelkonsernet GEHE AG om salg
av statens aksjer i NMD i mai 2001. Gjennomsnittlig antall ansatte
i konsernet var 580 i 2000.
Riksrevisjonen ba i brev av 15. september 2000
om å få opplyst godtgjørelse og arbeidsoppgaver
til en advokat som hadde bidratt i salgsprosessen. I brev av 28.
november 2000 opplyser departementet at advokaten ble engasjert
av departementet for å bistå i forhandlinger med
Fondsfinans ASA om deres betingelser for å tilrettelegge
salget av NMD-aksjer. Departementet ba senere advokaten om å overta
forhandlingene med OPG fram til salgsprosessen var gjennomført.
Advokaten har mottatt totalt 755 034 kroner som salær for bistand
ved salget av NMD-aksjer. Departementet opplyser i brev av 5. april
2001 at det ikke kan finne noen skriftlig dokumentasjon med hensyn
til de ovennevnte engasjementene, og legger til grunn at avtalene
har vært muntlige.
Departementet har opplyst at den engasjerte
advokatens arbeid med å bistå i forhandlinger
med Fondsfinans ASA om deres betingelser for å tilrettelegge
salget av NMD-aksjer er honorert av departementet med 156 000 kroner
etter faktura 26. mars 1999. I følgebrevet til fakturaen
av 26. mars 1999 opplyser advokaten at fakturaen gjelder honorar
for arbeid i perioden 21. september 1998 til og med 31. januar 1999.
Denne perioden ligger i tid 10 måneder og mer etter at
avtalen med Fondsfinans ASA om tilretteleggeroppdraget ble inngått
den 24. november 1997.
Departementet opplyser i brev 18. juni 2001
at den engasjerte advokaten mener fakturaen ikke knytter seg til
engasjementet vedrørende forhandlinger med Fondsfinans
ASA, men til engasjementet vedrørende diskusjoner med utenlandske
investorer og forhandlingene med OPG om kjøp av aksjer.
Departementet opplyser videre at firmaet advokaten var tilknyttet
på det aktuelle tidspunktet senere er oppløst,
og at dokumenter og regnskap ikke lenger er lett tilgjengelig. Departementet
finner det derfor riktig å forholde seg til egne regnskapsregistreringer
og konkluderer med at departementets honorering av advokaten for å bistå i
forhandlingene med Fondsfinans ASA begrenser seg til de 156 000
kroner som ble fakturert 26. mars 1999.
Den engasjerte advokaten fakturerte NMD for
arbeidet med å overta forhandlingene med OPG fram til salgsprosessen
var gjennomført. Det framgår av følgebrevet
av 26. mars 1999 til fakturaen til departementet at advokaten ville
fakturere NMD for arbeidet i forbindelse med intensjonsavtale, Shareholders
Agreement m.m., og at han håpet at departementet fant denne avgrensingen/avregningen
i orden. Departementet opplyser i brev 5. april 2001 at det ikke
ble utarbeidet noe svar fra departementets side. I brev av 18. juni 2001
opplyser imidlertid departementet at de i ettertid ser at disse
utgiftene i henhold til aksjeloven § 3-6 trolig burde vært
belastet departementet.
Riksrevisjonen tar departementets svar til etterretning.
Komiteen har merket seg forholdene
rundt engasjement av advokat ved salg av aksjer i Norsk Medisinaldepot
ASA (NMD) og ber Regjeringen om en redegjørelse for departementets
praksis ved inngåelse av kontrakter med eksterne konsulenter.
Komiteen stiller seg også undrende
til de ulike opplysninger om utbetaling av honorarer til advokaten og
forutsetter at departementet foretar en gjennomgang av rutinene.
Komiteen ber Regjeringen om en
generell redegjørelse for eventuelt omfang av muntlig kontraktsinngåelse
i de ulike departement.