Selskapet for industrivekstanlegg, SIVA, ble
etablert i 1968 etter lov av 25. juni 1965 om visse statsbedrifter m.m.
og ble fra 1. januar 1993 omdannet til statsforetaket Selskapet
for industrivekst SF (SIVA).
SIVA skal være et nasjonalt foretak
for økt verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Konsernregnskapet omfatter
32 datterselskaper. Foretaket hadde per 31. desember 2000 en innskuddskapital
på 514,5 mill. kroner mot 244,5 mill. kroner ved utgangen
av 1999. I innskuddskapitalen inngår 260 mill. kroner som
er øremerket den statlige andelen av investeringen i IT-
og kunnskapssenteret på Fornebu. I forbindelse med at 100
mill. kroner av SIVAs lån i statskassen ble konvertert
til innskuddskapital, er det fra 1998 stilt krav om en avkastning
på 6,5 pst. på den konverterte innskuddskapitalen.
Dette avkastningskravet er innfridd for 2000. Konsernets driftsinntekter
i 2000 var 219,7 mill. kroner mot 183,8 mill. kroner året
før. Morforetaket SIVA hadde driftsinntekter på 141,7
mill. kroner i 2000 mot 120,5 mill. kroner året før.
Konsernet fikk i 2000 bevilget 76,7 mill. kroner i tilskudd til
næringsutvikling over kap. 552 Nasjonale programmer og
tiltak for regional utvikling. Resultatregnskapet for konsernet
viste i 2000 et overskudd på 21,5 mill. kroner mot et overskudd
på 14,1 mill. kroner i 1999. Resultatregnskapet for morforetaket
viste i 2000 et overskudd på 23,4 mill. kroner mot et overskudd
på 13,4 mill. kroner i 1999.
Per 31. desember 2000 var konsernets egenkapitalandel
eksklusive minoritetsinteresser 30 pst. (19,6 pst. ekskl. Fornebu-bevilgningen)
mot 19 pst. i 1999. Morforetaket har ved utgangen av 2000 en egenkapitalandel
på 43,4 pst. (30,5 pst. eksklusive Fornebu-bevilgningen)
mot 28,4 pst. i 1999. Kostnadsført revisjonshonorar for
2000 er 307 600 kroner for konsernet og 85 800 kroner for morforetaket.
I tillegg kommer andre tjenester med 380 509 kroner for konsernet
og 216 404 kroner for morforetaket. I 2000 hadde foretaket gjennomsnittlig
40 ansatte.
Riksrevisjonen har overfor Kommunal- og regionaldepartementet
bedt om å få tilsendt kopi av et notat fra Regionalpolitisk
avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon"
(Dokument 1998/04753-21 i departementets journal), eventuelt
at kopier begrenses til utdrag/områder i notatet
som omhandler gjeldende og framtidig organisering/forvaltning
av SIVA. Departementet har nektet innsyn i dokumentet. Det er ført
korrespondanse med departementet om saken, og avslag om innsyn er
senest opprettholdt i brev av 6. juli 2001 hvor det bl.a. blir anført:
"Kommunal- og regionaldepartementet vil fastholde at
det etter gjeldende rett må anses som tvilsomt hvor langt
Riksrevisjonens rett går mht. å kreve fremlagt notater
som inneholder forvaltningens interne overveielser og diskusjoner.
Departementet vil i denne forbindelse vise til Regjeringens brev
til Stortingets Presidentskap med uttalelse til forslaget til ny
lov og instruks for Riksrevisjonen datert 30. april. Regjeringen
uttaler her at etter Regjeringens vurdering innebærer forslaget
til ny § 4 i lov om Riksrevisjonen en utvidelse av Riksrevisjonens
innsynsrett sammenlignet med dagens rettstilstand.
Regjeringen
viser i denne forbindelse til uttalelsen fra Justisdepartementets
lovavdeling datert 11. juli 1980, gjengitt i vårt brev
til Riksrevisjonen 30. mars. Det vises videre til at en ikke er
kjent med uttalelser fra Stortinget som gir støtte til
den rettsoppfatningen Riksrevisjonen er talsmann for. Det fremheves
dessuten i uttalelsen at behovet for å bevare
fortroligheten om Regjeringens og departementenes interne overveielser er
anerkjent i parlamentarisk praksis. Regjeringen har på denne
bakgrunn foreslått en bestemmelse om at Riksrevisjonen
ikke kan kreve å gjøre seg kjent med dokumenter
for Regjeringens eller departementets interne saksforberedelse som
gir til kjenne overveielser av politisk karakter i en sak.
For å legge
til rette for at dokumenter ikke unntas innsyn uten at det er påkrevd
har Regjeringen i sin uttalelse foreslått at det tas inn
bestemmelse om at departementet skal vurdere om dokumentet likevel
helt eller delvis skal gjøres kjent for Riksrevisjonen.
Blant momentene som bør tillegges vekt nevnes om standpunktene
og overveielsene allerede er kjent, om det i det enkelte tilfelle
er et særlig sterkt behov for innsyn eller om det er snakk
om en avsluttet sak.
Som nevnt i vårt brev
av 30. mars mener Kommunal- og regionaldepartementet at det ikke
bør gjøres endringer i den praksis forvaltningen
har fulgt før Stortinget gjennom sin behandling av forslaget
til ny lov og instruks for Riksrevisjonen eventuelt gir uttrykk
for at en endring bør skje. Kommunal- regionaldepartementet
fastholder derfor standpunktet om å ikke utlevere notatet
om fremtidig organisering/forvaltning av SIVA.
For
ordens skyld; departementet står selvfølgelig
til disposisjon for Riksrevisjonen mht. å gi alle opplysninger
om departementets politikk på det aktuelle området."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonens merknad til statsrådens
forvaltning går på at Riksrevisjonen er nektet
innsyn i et dokument som omhandler spørsmål knyttet
til departementets forvaltning av statens interesser i SIVA. Dersom
Riksrevisjonen skal kunne gjennomføre de kontrolloppgaver
som er pålagt av Stortinget, på en tilfredsstillende måte,
må det tilligge Riksrevisjonen å avgjøre
hvilken informasjon og hvilke undersøkelser som er nødvendige
for å utføre pålagte oppgaver.
Riksrevisjonen vil også peke på at
det gjennom langvarig praksis er lagt til grunn at lov om statens
revisjonsvesen § 2 også gir rett til
dokumentinnsyn, og i praksis har bare regjeringsnotater vært
unntatt. Riksrevisjonens rett til informasjon omfatter derfor også innsyn
i forvaltningens interne dokumenter når disse etter Riksrevisjonens
oppfatning er relevante for å belyse den problemstilling
som undersøkes.
Riksrevisjonen kan for øvrig ikke se
at Regjeringens høringsuttalelse til forslaget til ny lov
og instruks for Riksrevisjonen har noen relevans i denne saken,
men vil bemerke at generelt sett er det ikke mulig å få en effektiv
kontroll dersom den kontrollerte skal bestemme hvilke dokumenter
kontrolløren skal få innsyn i.
Komiteen viser til at det har
vært uenighet mellom departementet og Riksrevisjonen når
det gjelder Riksrevisjonens innsyn i et notat fra Regionalpolitisk
avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon"
(Dokument 1998/04753-21), eventuelt innsyn i kopier begrenset
til utdrag/områder i dette notatet som omhandler
gjeldende og framtidig organisering/forvaltning av SIVA. Komiteenkan vanskelig se at det er forhold som
tilsier at det aktuelle dokument ikke burde utleveres til Riksrevisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, stiller
seg underende til departementets henvisning til regjeringens høringsuttalelse
til forslag om ny lov og instruks for Riksrevisjonen som begrunnelse
for avslaget og vil understreke at spørsmålet
om Riksrevisjonens innsynsrett og prosedyrene ved denne, først
vil bli endelig avklart når ny lov for Riksrevisjonen er
vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkepartimener
spørsmålet om Riksrevisjonens innsynsrett og prosedyrene
ved denne, først vil bli endelig avklart når ny
lov for Riksrevisjonen er vedtatt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,anmoder Regjeringen om å redegjøre
for i hvilke andre konkrete saker Riksrevisjonen har blitt nektet
dokumentinnsyn, og begrunnelsen for disse avslag. Flertallet mener
det vil være en fordel for alle parter å få klarhet
i dagens praksis på dette feltet, før utkastet
til ny lov for Riksrevisjonen legges frem for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det vil være naturlig at
Regjeringen redegjør for i hvilke andre konkrete saker
Riksrevisjonen har blitt nektet dokumentinnsyn, og begrunnelsen
for disse avslag i forbindelse med forslag til ny lov for Riksrevisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Riksrevisjonens
bemerkning om at det ikke vil være mulig å gjennomføre
en effektiv kontroll dersom den kontrollerte selv skal bestemme
hvilke dokumenter kontrolløren skal få innsyn
i.
Disse medlemmer vil presisere
at den begrunnelsen Kommunal- og regionaldepartementet har gitt for å nekte
innsyn i det aktuelle dokumentet, ikke er holdbar.
Disse medlemmer viser til Kommunal-
og regionaldepartementets brev av 6. juli 2001 der departementet
henviser til en over 20 år gammel lovtolkning fra Justisdepartementet,
og manglende uttalelser fra Stortinget om Riksrevisjonenes adgangen
til innsyn i interne dokumenter. Riksrevisjonen derimot viser til
at praksis kun har avskåret Riksrevisjonen innsyn i regjeringsnotater. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Riksrevisjonens tolkning
må legges til grunn frem til ny lovgivning regulerer Riksrevisjonens
innsynsrett i interne dokumenter i forvaltningen.