10. Uttalelse fra forsvarskomiteen

Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt forsvarskomiteen til uttalelse. Forsvarskomiteen uttaler i brev 24. april 2002:

"Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har etter initiativ fra komiteen og påfølgende vedtak i Presidentskapet hatt utkast til innstilling fra justiskomiteen til behandling for endelig avgivelse. Komiteen har i den anledning gjennomført en høring med forsvarsminister Krohn Devold og forsvarets øverste ledelse. På bakgrunn av opplysninger som fremkom under høringen ble det fremsatt 7 spørsmål til Forsvarsdepartementet. Spørsmålene med statsråd Krohn Devolds svar følger som trykt vedlegg til innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil legge avgjørende vekt på forsvarsmessige forhold i sin behandling. Flertallet viser til justiskomiteens foreløpige innstilling og har følgende merknader:

Flertallet viser til at justiskomiteens flertall ønsker å flytte basen for redningshelikoptertjenesten fra Banak til Hammerfest. Flertallet viser til vedlagt brev fra statsråd Krohn Devold der det understrekes at stasjonering av 330-skvadronen på Banak er en vesentlig forutsetning for Forsvarets drift av flystasjonen i dag. Flertallet vil videre vise til at statsråden mener flytting kan medføre at Banak blir nedlagt som flyplass, både for sivile og militære formål. Flertallet ser det som svært alvorlig dersom Banak blir nedlagt som flystasjon, og vil vise til at det bl.a. får konsekvenser for allierte øvelser i Finnmark. Det er for eksempel en forutsetning for bruk av Halkavarre skytefelt at Banak kan benyttes som deployeringsbase.

Flertallet registrerer også at bruken av Garnisonen i Porsanger i stor grad er basert på tilgang til Banak militære flyplass, og at en nedleggelse av Banak vil redusere nytteverdien av garnisonen i betydelig grad både for nasjonal og alliert øvingsvirksomhet av denne kategori.

Flertallet mener at flytting av redningshelikoptertjenesten fra Banak i sin ytterste konsekvens sterkt vil redusere Forsvarets infrastruktur i Finnmark, og finner dette meget uheldig.

Flertallet viser også til at 330-skvadronen inngår i planene for nasjonal atomberedskap i nordområdene og at utprøving har vist at bruk av helikopter er bedre enn tidligere bruk av Orion-fly.

På denne bakgrunn vil flertallet gå inn for en fortsatt stasjonering av 330-skvadronen på Banak, og støtter derfor mindretallets forslag i utkast til innstilling.

Flertallet vil vise til at det ved større redningsaksjoner er viktig at redningshelikoptrene kan bruke landingsplattformene på kystvaktens skip og på de nye fregattene, i tillegg til de baser som 330-skvadronen vanligvis benytter.

Flertallet har merket seg at Forsvaret ikke vil kunne operere redningshelikoptertjenesten på den mest rasjonelle måten for Forsvaret og lokalsamfunnet ved valg av annet helikopter enn NH 90. Valg av enhetshelikoptre er videre en forutsetning for at Forsvaret kan gå inn og delta på likeverdig basis med øvrige aktører ved en eventuell konkurranseutsetting av redningshelikoptertjenesten.

Flertallet slutter seg til merknadene fra justiskomiteens mindretall som fraråder at man i utstrakt grad splitter opp operatøransvaret for redningshelikoptertjenesten. Flertallet mener at Forsvaret i utgangspunktet bør være operatør på alle helikopterbasene, med unntak av Longyearbyen.

Flertallet vil for øvrig vise til vedlagte brev fra statsråd Krohn Devold vedrørende de konsekvenser konkurranseutsetting av redningshelikoptertjenesten på Sola vil få for Forsvaret. Dersom Forsvaret mister operatøransvaret for Sola, vil dette kunne rokke ved forutsetningene for etablering av basen for maritime helikoptre og vil kunne medføre at hele den etableringen må tas opp til ny vurdering.

Flertallet har merket seg at Forsvaret med dagens personale og flypark ikke har praktiske muligheter til å etablere en tjeneste innenfor de rammer som er skissert. Flertallet registrerer videre at det ikke vil være mulig å etablere døgnkontinuerlig tilstedeværelse på fire baser med 100 pst. tilgjengelighet pluss 85 pst. tilgjengelighet på Rygge uten en betydelig økning av bevilgningene.

Flertallet vil for øvrig vise til statsråd Krohn Devolds svar på spørsmål fra forsvarsflertallet om de budsjettmessige konsekvensene av justiskomiteens innstilling og overføring av budsjettmidler mellom Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet.

Flertallet forutsetter at Forsvaret ikke belastes med konsekvensene av justiskomiteens flertallsinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den helt sentrale betydning Banak har for forsvaret i Nord-Norge, både som deployeringsbase for norske jagerfly og i tilknytning til Halkavarre skytefelt. Halkavarre brukes til trening av norske styrker og samtrening med allierte avdelinger. Disse medlemmer viser også til at 80 pst. av redningsoppdragene flyr over land og at det ikke vil være rasjonelt for Forsvaret å operere med mer enn én base i Finnmark.

Disse medlemmer har merket seg at ved større ulykker vil redningssentralene vanligvis operere med mer enn ett helikopter og at det er viktig at helikopterne kan bruke landingsplattformene på kystvaktens skip og på de nye fregattene, i tillegg til 330-skvadronens baser. Anskaffelse av enhetshelikopteret NH 90 både for Forsvaret og for sivilt bruk er kostnadseffektivt og dess-uten en forutsetning for at Forsvaret vil delta med anbud i de tilfeller tjenesten konkurranseutsettes.

Disse medlemmer har merket seg at Forsvaret med dagens personale og flypark ikke har praktiske muligheter til å etablere en tjeneste innenfor de rammer som er skissert. Det vil således ikke være mulig å etablere døgnkontinuerlig tilstedeværelse på fire baser med 100 pst. tilgjengelighet, samt 85 pst. tilgjengelighet på Rygge, uten en betydelig økning av bevilgningene.

Disse medlemmer er bekymret over at de totale kostnadene som er forbundet med de vedtakene som er foreslått, ikke fullt ut er identifisert og at fordelingen mellom departementene ikke er fastlagt. Disse medlemmer vil understreke at Forsvaret i dagens situasjon ikke kan dekke kostnader som ikke er relevante for Forsvarets virksomhet.

Disse medlemmer viser ellers til vedlegget med Forsvarsdepartementets svar av 22. april på spørsmål fra komiteen og viser for øvrig til merknadene fra justiskomiteen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Fremskrittspartiets fraksjonsmerknader og forslag i den foreløpige innstillingen fra justiskomiteen."