I meldingen presenteres anbefalingene til Fostervoll-utvalget
(NOU 1997:3) som har gjennomgått erfaringene med redningshelikoptertjenesten
fra de siste 25 år, etter at redningshelikopterberedskapen
ved Forsvarets skvadronen 330 ble opprettet, og har kommet med forslag
til den fremtidige redningshelikopterberedskapen.
Det fremmes forslag til endringer som vil styrke
redningshelikoptertjenesten vesentlig. Enkelte avgjørelser ligger
inn i fremtiden. Særlig gjelder dette anskaffelse av nye
redningshelikoptre og forholdet til Forsvaret som operatør
av tjenesten.
I dag er det krav til 100 pst. beredskap på fastlandsbasene,
med unntak for Rygge, dvs. at det til enhver tid skal være
et redningshelikopter klar til å rykke ut. På Rygge
og Svalbard er kravet i dag henholdsvis 85 og 90 pst. beredskap.
Det foreslås å videreføre disse kravene.
Gjeldende krav til reaksjonstid er 60 minutter, men basene har i
praksis kortere gjennomsnittlig reaksjonstid. Fostervoll-utvalget
anbefalte et krav til 15 minutters reaksjonstid døgnet
rundt. I meldingen følges anbefalingen, ved at det foreslås å etablere
døgnkontinuerlig tilstedevakt ved samtlige baser på fastlandet,
men å videreføre dagens krav på Svalbard.
Etter dagens regler skal ethvert punkt på kysten kunne
nås av redningshelikoptre innen 90 minutters flytid. Fostervoll-utvalget
anbefalte at det skulle stilles effektivitetskrav (reaksjonstid
og flytid) til hele det norske redningsansvarsområdet.
I meldingen følges utvalgets anbefaling med unntak for
anbefalingen om at hele det norske redningsansvarsområdet
skal kunne dekkes innen 3 timer.
I dag er det redningshelikopterbaser i Longyearbyen, på Banak,
Bodø, Ørland, Sola og Rygge. I meldingen foreslås
det å videreføre dagens etablerte baser. I forhold
til det basemønster som Fostervoll-utvalget anbefalte,
innebærer dette at basen på Banak ikke flyttes
til Hammerfest. Dessuten foreslås etablert en redningshelikopterberedskap
for Nordvestlandet med forankring i Florø.
Det skal være en målsetting å fortsette
med flerbruk av redningshelikoptrene i samme grad som i dag. Anskaffelse
av nye redningshelikoptre i fremtiden vil kunne gi åpning
for en økt flerbruk. Dagens kommandoforhold for redningshelikoptrene,
både på fastlandet og på Svalbard foreslås
videreført.
Antall ambulanseoppdrag som flys med redningshelikoptre
er i dag på et hensiktsmessig nivå. Justisdepartementet
skal se nærmere på muligheten for å utstyre enkelte
luftambulansehelikoptre med heis, slik at de kan utføre
lettere redningsoppdrag. Justisdepartementet skal også se
nærmere på hvilke muligheter det i fremtiden ligger
i å samordne redningshelikoptertjenesten med andre sivile
helikopterressurser, herunder helikopterressurser tilknyttet installasjonene
på sokkelen. Det vil også være naturlig å se
på hvilke behov som bør dekkes av private interesser
selv, og det vil fortsatt være viktig å benytte
andre frivillige redningsressurser.
I meldingen går man inn for at det
finnes frem til praktiske løsninger ved de enkelte baser
mht. krav til reaksjonstid og kompetanse for medisinsk personell tilknyttet
redningshelikoptrene. Ordningene skal ikke være dårligere
enn i dag uten at dette er svært upraktisk og/eller
tiltagende kostnadskrevende å opprettholde.
Det tas ikke standpunkt til anskaffelse av nye
redningshelikoptre. Justisdepartementet er inne i en prosess med å vurdere
enhetshelikopter med Forsvaret, og Forsvaret skal forhandle en opsjon
på kjøp av slike. Samtidig vurderer departementet å la
et sivilt selskap være operatør av redningshelikoptertjenesten,
helt eller delvis, om dette blir vurdert som hensiktsmessig.
I samsvar med utvalget foreslås det
at Justisdepartementet også i fremtiden skal ha det faglig
overordnede ansvaret for redningshelikoptertjenesten. Forsvarets operatøransvar
for Sea King helikoptrene (skvadron 330) videreføres til
det blir tatt en avgjørelse om fremtidig operatør
av redningshelikoptertjenesten. I tråd med flertallet i
Fostervoll-utvalget foreslås imidlertid budsjettansvaret
for redningshelikoptertjenesten organisert under Forsvarets skvadron
330 overtatt av Justisdepartementet.
Det skal opprettes et "Brukerråd for
redningshelikoptertjenesten" med representanter fra brukergruppene
til redningshelikoptertjenesten, med det formål å utveksle
erfaringer og informasjon, samt komme med innspill til Justisdepartementet.
Administrative og økonomiske konsekvenser
av forslagene i meldingen fremgår av kap. 9.
I meldingens kap. 2 gis det en fremstilling
av bakgrunnen for, og utviklingen innen redningshelikoptertjenesten.
Redningstjenesten med Sea King helikoptre er
lagt opp med tanke på sjøredningstjeneste. I meldingen redegjøres
det for vesentlige endringer av betydning for tjenesten knyttet
til oljevirksomheten, skipsfarten, fiskeriene, flytrafikken og fritidsaktiviteter.
I dag stilles det ved de faste basene på fastlandet
krav til at ett redningshelikopter til enhver tid skal være
klar til å rykke ut i tilfelle det oppstår en
nødsituasjon, dvs. at det stilles krav om 100 pst. beredskap. Dette gjør det nødvendig å ha
to helikoptre stasjonert på basen. På Rygge og
Svalbard er kravet i dag henholdsvis 85 og 90 pst. beredskap.
Det skal ikke ta mer enn 60 minutter fra besetningen på redningshelikopteret
alarmeres og til det er i luften (reaksjonstid).
I normal arbeidstid har Sea King basene en gjennomsnittlig reaksjonstid
på 18 til 20 minutter. Utenom normal arbeidstid er gjennomsnittlig
reaksjonstid på 30 til 40 minutter.
Det følger av St.prp. nr. 33 (1970-1971)
at ethvert punkt på kysten skal kunne nås innen
90 minutters flytid. Det stilles ikke
krav til flytid når det gjelder dekning av resten av norsk
redningsansvarsområde slik dette i dag er definert av IMO
(International Maritime Organisation). Redningshelikoptrene skal
ellers ha en rekkevidde og en utrustning til å utføre
redningsaksjoner langt til havs (aksjonsradius tilsvarende minimum 6
timers flytid).
Fostervoll-utvalget mente at det i utgangspunktet burde
være 100 pst. beredskap for alle redningshelikopterbasene.
Et utvalgsmedlem dissenterte mht. Svalbard og ga uttrykk for at
gjeldende beredskap her er tilfredsstillende.
Utvalget går inn for å skjerpe
kravene til reaksjonstid fra 60 til 15 minutter og til flytid fra
90 til 80 minutter. Redningshelikoptertjenesten vil da med dagens
ressurser kunne dekke det aller meste av det sjøområdet
som foreslås å skulle kunne dekkes innen 95 minutter.
Fastlandsdelen av norsk redningsansvarsområde bør
kunne nås av et redningshelikopter innen 105 minutter.
Den øvrige delen av norsk redningsansvarsområde,
inkludert Svalbard, bør normalt kunne nås innen
3 timer etter alarmering. For at disse krav skal kunne nås,
må det opprettes døgnkontinuerlig tilstedevakt.
Med dagens helikopteressurser vil enkelte mindre sjøområder
ikke kunne gis tilfredsstillende dekning, men også disse
kan nås innen 95 minutter ved å skifte ut dagens
redningshelikoptre med nye og raskere helikoptre. Dersom det er
stor fiskerivirksomhet i området, kan det også gis
tilfredsstillende dekning ved å la kystvaktfartøy
med helikopter følge fiskeflåten. Utvalget mener
at det må kunne aksepteres at en mindre del av sjøområdet
ikke har tilfredsstillende dekning.
Høringsinstansene er positive til et
krav om 100 pst. beredskap og til forslaget om å senke
reaksjonstiden til 15 minutter.
Departementet er enig i at det skal tilstrebes å holde 100
pst. beredskap ved samtlige redningshelikopterbaser innenfor dagens
ressurssituasjon. Det bemerkes at fremtidens nye redningshelikoptre
vil gi høyere driftssikkerhet, og operativitet.
På Rygge er det detasjert (detasjement
er en base hvor en ikke har faste fasiliteter til å støtte
opp om driften av virksomheten) ett Sea King redningshelikopter. I
tillegg er Forsvarets skvadron 720 med sine Bell-helikoptre stasjonert
på Rygge. (Skvadron 720 er i St.prp. nr. 45 (2000-2001)
foreslått flyttet til Gardermoen, om Rygge blir nedlagt.)
Det er et nært og godt samarbeid mellom Hovedredningssentralen
i Sør-Norge og redningssentralene i Gøteborg og Århus,
slik at man ved behov vil kunne få helikopterstøtte
derfra. Det vil etter departementets vurdering være tilfredsstillende å fortsette
med krav til 85 pst. beredskap og ett redningshelikopter på Rygge.
Et nytt Kystvaktfartøy "KV Svalbard"
skal være operativt fra sommeren 2003, og skal ha et sjøbasert
helikopter om bord. Kravet til 90 pst. beredskap på Svalbard
videreføres.
Det vil være en vesentlig forbedring
av redningstjenesten dersom basene settes opp med døgnkontinuerlig tilstedevakt.
Ulempen med å skulle nytte begrepet "15 minutter" i reaksjonstid
er at det kan være umulig i gitte situasjoner, og at det
således kan lede til urettmessig kritikk i ettertid. I
meldingen går man etter dette inn for å endre
dagens krav fra reaksjonstid på 60 minutter til etablering
av døgnkontinuerlig tilstedevakt på samtlige baser,
bortsett fra Svalbard hvor dagens reaksjonstid på en time
er vurdert som tilfredsstillende. Det tas sikte på å starte
gjennomføringen av døgnkontinuerlig tilstedevakt
i løpet av 2003.
Deler av det området som ønskes
nådd innen 95 minutter etter varsling, kan ikke nås
med dagens helikoptre fordi de holder for lav marsjfart. Kravet
til dekning av landdelen innen 105 minutter kan derimot nås med
dagens helikoptre. De aktuelle områder bør kunne dekkes
med fremtidens redningshelikoptre.
Kravet om at hele det norske redningsansvarsområdet
(se meldingens vedlegg 1, figur 1.5) skal kunne nås innen
3 timer, vil ikke kunne oppfylles med dagens redningshelikoptre.
Dette kravet er ambisiøst, og legger sterke bindinger på valg
av fremtidige redningshelikoptre. Egenskaper ved alternative fremtidige
redningshelikoptre, samt forholdet til andre ressurser må vurderes
nærmere før det er ønskelig å sette
et endelig effektivitetskrav for yttergrensen av norsk redningsansvarsområde.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Peter Kuran,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
er glad for at Stortinget nå skal ta et endelig standpunkt
i flere av de forhold som ble påpekt i NOU 1997:3 om redningshelikoptertjenesten
(Fostervoll-utvalget), og at disse skal avklares. Komiteen er
videre opptatt av at resultatet blir en faglig og operativ tjeneste
som tilbyr det norske folk trygghet, i de situasjoner hvor de har
behov for bistand fra redningshelikoptertjenesten. Komiteen har
derfor vektlagt redningsmessige forhold.
Komiteen vil videre påpeke
at det i hovedsak er oppnådd stor enighet, og vil derfor
gi honnør til den fremlagte stortingsmelding.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at det skal opprettholdes 100 pst. beredskap på samtlige
baser, med unntak av Svalbard. Komiteen har forståelse for
Svalbards spesielle situasjon, og finner derfor å kunne
videreføre ordningen med 90 pst. beredskap.
Komiteen ser videre meget positivt
på forslaget om å redusere reaksjonstiden, ikke
minst med henvisning til at tidsfaktoren svært ofte er
avgjørende med hensyn til om et menneske overlever eller
ei. Komiteen viser til at endringen i praksis innebærer
at det etableres døgnkontinuerlig tilstedevakt på basene. Komiteen vurderer
dette tiltaket som det viktigste av samtlige endringer som foreslås
i meldingen.
Også når det gjelder krav
til rekkevidde og flytid, slutter komiteen seg til
forslaget i stortingsmeldingen. Komiteen vil dessuten
vise til at nye redningshelikoptre vil kunne fly raskere og ha adskillig
større rekkevidde enn dagens helikoptre. Også dette
en vesentlig forbedring. Komiteen mener derfor at
de nye helikoptrene vil gi en akseptabel dekning av det sjøområde
som skal dekkes.
Det er i dag stasjonert redningshelikoptre på Banak, Bodø, Ørland,
Sola og Rygge, i tillegg til Longyearbyen. På alle basene,
med unntak av Longyearbyen er det Forsvaret med skvadron 330 som
er operatør. Siden basemønsteret ble vurdert av
Fostervoll-utvalget, er Sea King redningshelikopteret som var stasjonert
på Vigra blitt flyttet til Rygge.
Utvalget mener at dagens basemønster
i det vesentlige er tilfredsstillende, og legger fram 4 alternative forslag
i prioritert rekkefølge. Utvalget har ønsket å beholde
nåværende baser, og ikke unødig bryte
opp allerede etablerte beredskapsmiljøer.
– Alternativ
1: Redningshelikopterbasene Svalbard, Bodø, Ørland
og Sola beholdes. Det opprettes nye redningshelikopterbaser i Hammerfest,
Florø og på Rygge/Torp.
– Alternativ 2: Redningshelikopterbasene
Svalbard, Bodø og Ørland beholdes. Det opprettes
nye redningshelikopterbaser i Hammerfest, Bergen og på Kjevik.
I tillegg stasjoneres et redningshelikopter på Ekofisk.
Redningsberedskapen ved 720 skvadronen på Rygge opprettholdes
som i dag og formaliseres.
– Alternativ 3 er identisk med
alternativ 2, men med unntak av fullverdig redningshelikopter på Ekofisk.
– Alternativ 4: Svalbard, Banak,
Bodø, Ørland, Sola og Rygge. Det opprettes en
ny redningshelikopterbase på Rygge, og redningsberedskapen
på Vigra og ved 720 skvadronen på Rygge avvikles.
Et flertall av høringsinstansene som
har uttalt seg om basemønster støtter utvalgets
alternativ 1. Det er utvalgets forslag om å flytte basen
fra Banak til Hammerfest og baseplassering på Vestlandet
som det fokuseres på blant høringsinstansene.
Uttalelsene refereres i meldingen pkt. 4.3.
Departementet viser til at Enhetshelikopterprosjektet i
Forsvaret arbeider med erstatning for dagens helikoptre. De nye
helikoptrene vil øke i antall fra 6 til 8 og ha en betydelig økt
yteevne. Kystvaktens evne til å utføre redningsoppdrag øker
i og med innføringen av KV Svalbard og nye helikoptre.
Norge disponerer videre fire eldre fregatter. Fem nye fregatter
er under prosjektering for å erstatte disse. De nye fregattene
vil i motsetning til de gamle, disponere ett maritimt helikopter hver.
Ved avgjørelsen av hva som bør
være fremtidens basemønster er det lagt vekt på effektivitetskrav
i forhold til norsk redningsansvarsområde, hensynet til ikke å bryte
opp bestående baser uten at tungtveiende grunner taler
for dette, likhetsbetraktninger og praktiske forhold som nærhet
til sykehus, flyplasser og brannvesen.
Longyearbyen, Banak, Bodø, Ørlandet
og Sola er i dag etablerte baser med god geografisk plassering i forhold
til dekningsområde og effektivitetskrav. I meldingen foreslås
det å satse videre på disse som redningshelikopterbaser.
Det har i den senere tid vært stasjonert
et Super Puma helikopter i Hammerfest, operert av Norsk Helikopter, som
har vært tilgjengelig for Hovedredningssentral Nord-Norge.
Så lenge Forsvaret er operatør i regionen, foreslås
det å videreføre redningshelikopterbasen på Banak.
I fremtiden vil det kunne ha betydning om Forsvaret fortsatt skal
være operatør av redningshelikoptertjenesten.
Det er for øvrig utsikter til økt aktivitet på sokkelen
utenfor Finnmarkskysten, noe som vil kunne gi gode muligheter for å samarbeide
med industriens egne helikoptre. I påvente av klarhet rundt
dette bør redningshelikopterbasen på Banak ikke
flyttes, selv om det gir en redusert rekkevidde utover havområdene.
I St.prp. nr. 45 (2000-2001) ble Rygge foreslått
nedlagt som flystasjon, med effekt fra 31. desember 2003. Blir Rygge
lagt ned eller redusert i omfang, er vurderingen i stortingsmeldingen
at redningshelikopterbasen må omlokaliseres til Torp. Dette
vil kreve investeringer fra Forsvarets side, og det må derfor
vurderes om eventuell drift på Torp bør ivaretas
av sivil operatør.
I stortingsmeldingen fremheves behovet for å styrke redningshelikopterberedskapen
på Nordvestlandet, og det foreslås at Florø bør
velges som base, bl.a. på bakgrunn av plasseringen i forhold
til eksisterende baser. Det skal stilles krav til 100 pst. beredskap,
og det skal være døgnbemannet tilstedevakt med
den løsning som velges. Muligheten for at det blir sivil
redningshelikopterbase på Østlandet om Rygge nedlegges,
vil eventuelt kunne frigjøre en Sea King maskin som kan inngå i
en løsning for Nordvestlandet.
Basen i Longyearbyen på Svalbard beholdes.
Helikopteret inngår i et flerbrukskonsept, og løsningen
her fungerer i dag godt.
Før en tar stilling til fremtidig helikoptertype
og dermed åpning for eventuell sivil operatør,
er det ikke forsvarlig å investere ytterligere enn forslaget
her legger opp til. Videre er det viktig å se basemønsteret
i sammenheng med øvrige ressurser som er tilgjengelige
til enhver tid. Vesentlige endringer i dette bildet vil kreve nye
vurderinger.
Med hensyn til fremtidig basemønster
slutter komiteen seg i all hovedsak til forslaget
i meldingen, og støtter lokalisering av baser til Longyearbyen, Bodø, Ørlandet,
Sola og Rygge.
Når det gjelder redningshelikoptertjenesten
på Svalbard, vil komiteen oppfordre Regjeringen
til å endre budsjetteringen/regnskapsførselen
slik at det fremgår mer tydelig hva som er utgifter relatert
til tjenesteoppdrag for Sysselmannen og hva som er redningsoppdrag (SAR).
Komiteen vil også be
Regjeringen snarest mulig skifte ut Sysselmannens helikopter nr.
2 med et annet helikopter med tilsvarende utrustning og kapasitet
som helikopter nr. 1. Komiteen mener at denne endringen
vil styrke den totale tjenesten på Svalbard, og derigjennom
ivareta både de som er brukere av redningstjenesten, og
de som utfører dem på en bedre måte. Komiteen vil
i den anledning peke på de tøffe klimatiske forhold
og de store landområdene som tjenesten på Svalbard
skal betjene. Komiteen ber også om at behovet
for treningsflyging dekkes for alle baser, men vil vise til at det
på Svalbard er klimatiske forhold og lang mørketid
som gjør at mye treningsflyging vil kunne være
av avgjørende betydning.
Komiteen viser til at plasseringen
av basen på Nordvestlandet i hovedsak har to likeverdige
kandidater.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
Fostervoll-utvalgets avveininger når de anbefaler Florø som
lokalisering for ny base på Nordvestlandet. Flertallet slutter
seg til stortingsmeldingens begrunnelser for denne lokaliseringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det finnes infrastruktur
i Florø som legger forholdene godt til rette for en slik
etablering, og peker også på at politimesteren
i det nye Sogn og Fjordane politidistrikt vil ha sete i Flora. Disse
medlemmer viser videre til at det er uenighet i Norges Fiskarlag
når det gjelder hvilket lokaliseringssted som bør
velges, og at avdelingen i Sogn og Fjordane går inn for
Flora. Også LOs helikopterutvalg støtter en slik
løsning. Selv om båttrafikken er tettest i området
utenfor Ålesund, må det legges vekt på at
alle deler av det området basen dekker skal kunne nås
innen rimelig tid. Det legges i den forbindelse vekt på at
en plassering i Flora er gunstig bl.a. i forhold til oljeinnstallasjonene
utenfor Nordvestlandet og det utsatte havområdet utenfor
Stad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
at basen på Nordvestlandet bør lokaliseres til
Vigra. Disse medlemmer viser i den anledning til
antall skipsanløp i Ålesund, og at Ålesund er
valgt til nasjonal havn. I tillegg til dette har Norsk Sjømannsforbund
region Midt-Norge gått inn for å plassere basen
på Vigra. Videre har Vigra fasiliteter som kan gi et godt
utgangspunkt for lokalisering av basen, og Vigra har gjennom tre år
hatt et redningshelikopter lokalisert dit. Disse medlemmer finner derfor
etter en helhetlig vurdering at Vigra bør velges som base
for Nordvestlandet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen lokalisere
den nye redningshelikopterbasen på Nordvestlandet til Vigra."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at framtidig plassering av basen i Finnmark må ses
i sammenheng med fremdrift og utbygging av Snøhvitfeltet. Flertallet viser
også til innspill fra Norsk Sjømannsforbund som
støtter flyttingen av basen fra Banak til Hammerfest.
LOs helikopterutvalg støtter plassering av et redningshelikopter
i Hammerfest, noe man vil oppnå dersom basen flyttes fra
Banak. Flertallet mener videre at det bør
være mulig for staten å samfinansiere en ny fremtidig
redningshelikopterbase sammen med de som skal stå for utbygging
av Snøhvitfeltet. Ved et gjensidig engasjement vil alle
parter komme styrket ut, og det vil gi økonomiske gevinster. Flertallet viser
til at 330-skvadronen fortsatt vil være driftsoperatør
så lenge basen er lokalisert til Banak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til forslaget i
meldingen om å opprettholde helikopterbasen på Banak.
Disse medlemmer viser til at
denne basen er viktig med utgangspunkt i samvirket mellom redningshelikoptertjenesten
og Forsvaret. Disse medlemmer peker også på at
den overveiende andel av redningsoppdragene i Finnmark skjer over
land. Ifølge opplysninger fra Porsanger kommune gjennomfører 330-skvadronen
på Banak ca. 200 redningsoppdrag i året, hvorav
180 er over land. En alternativ plassering i Hammerfest kan derfor
ikke forutsettes å redusere flytiden i det store flertall
av redningsoperasjoner. Disse medlemmer har merket
seg at tidsfaktoren er særlig viktig ved redningsoppdrag
til sjøs, og er enig i at sjøredning fortsatt
skal danne grunnlaget for kravene til redningshelikoptertjenesten. Disse
medlemmer peker imidlertid på at de nye redningshelikoptrene
vil være klart raskere enn dagens helikoptre slik at flytiden
ved ulykker i sjøområdene uansett reduseres vesentlig.
Også andre tekniske forbedringer vil i fremtiden gi en
bedre beredskap, eksempelvis avisningssystem. Det er etter dette
ikke avgjørende redningsfaglige hensyn som tilsier en flytting.
Det bør på denne bakgrunn
også legges vekt på at helikopterbasen på Banak
er svært viktig for lokalsamfunnet. Basen er en viktig
del av den totale virksomheten på flyplassen, og bidrar
til at aktiviteten der har et omfang som sikrer driften. Dermed
gis det også muligheter til annen næringsetablering
knyttet til flyplassen. Disse medlemmer peker også på at
bl.a. Finnmark fylkeskommune og Sametinget går inn for
fortsatt helikopterbase på Banak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprettholde
og videreføre redningshelikopterbasen på Banak."
Sea King-redningshelikoptrene benyttes i dag
til søk- og redningsoppdrag, ambulanseoppdrag, redningsøvelser,
forberedende redningstjeneste, egentrening, skoleflyging og diverse
andre oppdrag, særlig militære. Det er en målsetting å fortsette
med flerbruk av helikoptrene, men etablering av døgnkontinuerlig tilstedevakt
gjør det nødvendig å vurdere prioriteringen
av oppgaver som pålegges et redningshelikopter på beredskap.
Søk- og redningsoppdrag er primæroppgaven. Alle
andre oppdrag skal pålegges slik at det ikke kommer i konflikt
med overordnede effektivitetskrav.
Utvalget mener at en også i fremtiden
bør la redningshelikoptrene inngå i et flerbrukskonsept,
og at søk og redningsoppdrag (SAR) fortsatt skal ha første prioritet.
Deretter følger luftambulanseoppdrag, redningsøvelser
og samtrening, forebyggende redningstjeneste og oppdrag pålagt
av operatøren. Utvalgets forslag til reaksjonstid, basemønster
m.v. for framtiden kan bli vanskelig å oppfylle dersom
dagens nivå på flerbruk av redningshelikoptre
opprettholdes. Utvalget foreslår at Justisdepartementet
utreder nærmere behovet for flerbruk, og hvordan dette
skal organiseres.
Etter utvalgets mening bør dagens ordning,
med at Forsvarskommando Sør- og Nord-Norge har operativ kommando
over skvadron 330, mens Hovedredningssentralene har taktisk kommando,
fortsette. Videre mener utvalgets flertall at Sysselmannens redningsutstyrte
Super Puma helikopter på Svalbard bør underlegges
hovedredningsentral Nord-Norge sin taktiske kommando. I dag har
hovedredningssentralen Nord-Norge taktisk kommando over helikopteret
på Svalbard ved søk- og redningstilfeller, mens
Sysselmannen for øvrig har helikopteret til eksklusiv rådighet
i henhold til kontrakten med den sivile operatøren. Utvalgsmedlem
Ann Kristin Olsen (tidligere sysselmann på Svalbard), er
uenig med flertallet, og vil beholde dagens ordning.
De høringsinstanser som har uttalt
seg vedrørende flerbruk og prioritering av oppdrag for
redningshelikoptrene støtter utvalgets forslag.
Justisdepartementet støtter den prioriteringen
som utvalget har foreslått. Før det innføres
døgnkontinuerlig tilstedevakt, skal Justisdepartementet
kartlegge det samlede behov for bruk av redningshelikoptrene. Departementet
skal gi retningslinjer for bruk av helikoptrene, og være
part i en fornyet avtale om bruk av redningshelikoptrene til ambulanseoppdrag.
Justisdepartementet vurderer dagens løsning
mht. kommandoforhold for helikoptrene både på fastlandet og
på Svalbard som god, og ønsker å videreføre
disse. Det vil etter Justisdepartementets syn ikke være
formålstjenlig å endre kommandoforholdet over
Sysselmannens redningsutstyrte helikopter på Svalbard. Både
Hovedredningssentralen Nord-Norge og Sysselmannen er i dag godt
fornøyd med ordningen slik denne fungerer. Avgjørelser
om bruk av redningshelikopteret vil fortsatt skje etter anbefaling
fra Hovedredningssentralen til henholdsvis Forsvarskommandoene eller
Sysselmannen, som tar den endelige beslutning.
For å oppnå en bedre utnyttelse
av de samlede helikopteressurser, har utvalget vurdert om det er
mulig å samordne de statlige helikoptrene på en
bedre måte. Med statlige helikoptre forstås Forsvarets
helikoptre, Sysselmannens helikoptre (Super puma og Bell 212), og
helikoptre som er en del av Statens luftambulanse. Utvalget redegjør
kun for mulig samordning med den statlige luftambulansetjenesten.
Dersom disse benyttes til redningsoppdrag, må hovedredningssentralene
leie helikopteret og betale timepris for bruken av helikoptret.
Utvalget mener det kan spares penger ved å la luftambulansebasene
i Sør-Norge overta en del av ambulanseoppdragene fra redningshelikopterbasene
på Ørland og på Sola. Utvalget foreslår
at Sosial- og helsedepartementet, i samarbeid med berørte
parter, utreder dette nærmere. Det kan også være
en samordningseffekt ved å oppgradere noen av dagens luftambu-lansebaser
til kombinerte luftambulansebaser og "lettere" redningshelikopterbaser.
Helikoptrene fra privat sektor som brukes i
petroleumsvirksomheten er primært transporthelikoptre,
men benyttes i enkelte tilfeller til rednings- og ambulanseoppdrag.
Etter utvalgets vurdering kan de offshorebaserte helikoptrene gjøres
bedre egnet til å utføre søks- og redningsoppdrag
enn de er i dag. Utvalget anbefaler et samarbeid mellom operatørselskapene,
Justisdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og Luftfartsverket,
med det formål å stille klare effektivitetskrav
også til denne redningshelikopterressursen.
Det er ulike kommentarer til forslagene fra
høringsinstansene.
I meldingen går man ikke inn for en
samordning av statlige ressurser som tilsier at redningshelikopterbasene
overtar alle ambulanseoppdrag. Det er heller ikke ønskelig å opprette
flere luftambulansebaser for å redusere mengden av ambulanseoppdrag
som i dag blir fløyet med redningshelikoptrene. Det er
uforholdsmessig kostbart å bruke redningshelikopterne til
ambulanseoppdrag, men luftambulanseoppdrag bidrar til nødvendig
trening. Hovedprinsipper for valg av fremtidige luftambulansebaser
fremgår av St.meld. nr. 43 (1999-2000), der det allerede
er meldt at det er et behov for omfattende endringer i avtalen om
bruken av redningshelikoptre til ambulanseoppdrag. Når
Justisdepartementet i fremtiden skal overta budsjettet for redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 8), vil en fornyet avtale måtte inngås
mellom Justisdepartementet, Sosial- og helsedepartementet og Forsvaret.
Det er for øvrig i fremtiden ønskelig at luftambulansehelikoptrene
fortsatt brukes til søk- og redningsoppdrag. Dette skal imidlertid
ikke gå på bekostning av primæroppgaven til
ambulansehelikoptrene.
Justisdepartementet vil se nærmere
på hvilke muligheter det ligger i å samordne redningshelikoptertjenesten
med private helikopterressurser, og hvilke behov som bør
dekkes av private interesser selv. I tillegg vil det i fremtiden,
som nå, være viktig å benytte andre frivillige
redningsressurser, som Norsk Aeroklubb.
Komiteen vil påpeke
at det i NOU 1997:3 var dissens om hvordan redningshelikoptrene
på Svalbard skulle styres. I den anledning vil komiteen påpeke
at det er redningsoppdrag som skal prioriteres.
Når Kystvakten faser inn KV Svalbard,
og Forsvarets nye fregatter med egne helikoptre er på plass,
er komiteen enig i vurderingen i stortingsmeldingen
av at dette vil bedre dagens tjeneste.
Komiteen ser positivt på et
mulig samarbeid mellom statlige og private helikopterressurser og
ber Justisdepartementet arbeide videre med slike vurderinger. Komiteen vil
imidlertid vise til at det ikke er ønskelig med et utvidet
pålegg om en egen redningstjeneste for offshorebransjen,
da det kan føre til at tjenesten kan bli avhengig av det
enkelte selskaps økonomiske muligheter.
Komiteen viser til at redningshelikoptertjenesten
i dag utfører en rekke ambulanseoppdrag, og komiteen ser
redningshelikopterne som en del av det totale luftambulansetilbudet. Komiteen forutsetter
at gjeldende praksis mht. ambulanseflyvning videreføres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er enig med Forstervollutvalgets
flertall i at helikopteret på Svalbard bør underlegges
hovedredningssentralen i Nord-Norge på tilsvarende måte
som andre redningshelikoptre i Nord-Norge. Disse medlemmer mener
dette vil understreke at redningsoppdrag prioriteres, og ser det
som en fordel at man får en enhetlig og ryddig organisering
av redningshelikoptertjenesten. Disse medlemmer forutsetter
at Sysselmannens behov for å kunne benytte helikopteret
til andre oppdrag vil kunne tilfredsstilles også under
en slik ordning.
Det er i dag generelt krav til legebemanning
på redningshelikoptre som inngår i luftambulansetjenesten. Det
er i tillegg fast praksis at det følger med lege på søk-
og redningsoppdrag, men det er ikke noe krav til at legen skal ha
beredskap på basen. Legen har 60 minutters beredskap som
resten av besetningen. Man har knyttet til seg dels anestesileger,
og dels allmennpraktiserende leger.
Utvalget har vurdert om det er mulig å samordne luftambulanse-
og redningshelikopterbasene slik at de kan ha samme lege på vakt,
men konkluderer med at dette ikke er hensiktsmessig. Lege bør
fortsatt være en del av søk- og redningskonseptet
selv om kravet til reaksjonstid settes til 15 minutter (døgnkontinuerlig tilstedevakt).
Dagens ordning på Svalbard anses tilstrekkelig.
Det er ulike syn blant høringsinstansene.
I St.meld. nr. 43 (1999-2000) "Om akuttmedisinsk beredskap"
vurderes luftambulansetjenesten. Meldingen publiserer Luftambulanseutvalgets
rapport (NOU 1998:8), og drøfter blant annet fremtidig
basestruktur. Luftambulanseutvalget anbefaler at det bør
være anestesileger med minimum to års tjeneste
om bord i redningshelikopteret ved ambulanseoppdrag, men ser ikke
det samme behov for spesialistkompetanse ved normale søk-
og redningsoppdrag.
I meldingen støttes disse vurderingene,
og det fremheves at det må finnes praktiske løsninger
ved de enkelte baser når det gjelder medisinsk beredskap,
herunder kompetansenivået for det medisinske personellet.
Merkostnader ved eventuell innføring av døgnkontinuerlig
tilstedevakt for leger på alle basene antas å beløpe
seg til ca. 13 mill. kroner i året ifølge anslag foretatt
av Sosialdepartementet. Beregningen er imidlertid usikker. Med en
løsning hvor legen ikke har tilstedevakt på basen,
vil det bli opp til hovedredningssentralene i hvert enkelt tilfelle å vurdere
om det er behov for lege eller ikke. På Svalbard foreslås
det å gå videre med den løsning som en
har i dag, hvor sykehuset kontaktes og bidrar med den best mulige
legeressurs som er tilgjengelig.
Justisdepartementet skal i samråd med
Sosial- og helsedepartementet finne frem til praktiske løsninger på legeberedskapen.
Løsningen ved de enkelte baser skal ikke være
dårligere enn i dag, om ikke dette er svært kostnadskrevende
eller upraktisk.
Komiteen finner å kunne
anbefale videreføring av dagens ordning på Svalbard,
men vil samtidig henstille til Regjeringen om at man søker å tilføre
Svalbard en tilnærmet like god medisinsk beredskap som
landet for øvrig.
Medisinsk personell har ofte avgjørende
betydning for utfallet av en redningssituasjon, og komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil derfor be Regjeringen legge opp redningstjenesten slik at legen
inngår som en permanent del av helikoptermannskapet. Flertallet er
klar over at det vil kunne stilles spørsmål ved
den samfunnsøkonomiske vurdering av å pålegge
leger basevakt, men finner likevel at legen skal være en
fast del av mannskapet. Siden flertallet nå støtter
forslaget om døgnkontinuerlig beredskap, må legen
ha basevakt for ikke å forsinke uttrykninger.
Flertallet vil samtidig be Regjeringen
vurdere om det er medisinske forhold legen kan bidra med selv om vedkommende
inngår som en del av basens vaktberedskap. Flertallet finner
at dette kan være fornuftig såfremt det ikke reduserer
reaksjonstiden. Flertallet forutsetter i den forbindelse
at vaktordningen på basene kan innrettes slik at legen
kan benyttes til annet arbeid i helsevesenet også i løpet
av de periodene han/hun oppholder seg på basene
i forbindelse med vakt.
Flertallet peker på viktigheten
av at det medisinske personellet holder høyt faglig nivå,
og legger vekt på at legene som benyttes til redningsoppdrag
ellers er i kontinuerlig legetjeneste. Det forutsettes at det medisinske
personell tilfredsstiller de kompetansekrav som stilles i St.meld.
nr. 43 (1999-2000) om akuttmedisinsk beredskap.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
døgnkontinuerlig tilstedevakt med lege på redningshelikopterbasene
på fastlandet."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti finner ikke tilstrekkelig grunnlag
for å kunne innføre døgnkontinuerlig
tilstedevakt for legene. Disse medlemmer anbefaler å finne
praktiske og forsvarlige løsninger for medisinsk beredskap
ved de enkelte baser. Løsningen skal ikke være
dårligere enn i dag, uten at dette er svært upraktisk
og tiltagende kostnadskrevende å opprettholde. Det skal
tilstrebes en så god beredskap for medisinsk personell
som mulig. Disse medlemmer mener at man kan komme
fram til en rasjonell og forsvarlig akuttmedisinsk beredskap på redningshelikoptrene uten
til en hver tid å ha lege med, og peker på at
ikke alle søk- og redningsoppdrag tilsier at det er nødvendig med
lege.
Disse medlemmer viser for øvrig
til svar til komiteen fra Justisdepartementet i form av oversendt notat
fra Helsedepartementet av 18. april 2002, jf. vedlegg 1.
Erfaringene med Sea King-redningshelikoptrene
er meget gode. Helikoptrene gjør fortsatt en god jobb, men
de har lav flyhastighet og er tiltagende vedlikeholds- og kostnadskrevende.
Forsvaret har i løpet av 90-tallet gjennomført
et moderniseringsprogram og anskaffet to nye Sea King-helikoptre.
Utvalget mener at det fortsatt bør
være et krav at norske redningshelikoptre skal ha kapasitet
til å ta om bord ca. 20 nødstedte, herunder 4
bårepasienter om gangen.
Dagens Sea King redningshelikoptre har en flyhastighet
på 110 knop. Fremtidige redningshelikoptre skal være
i stand til å fly med en marsjfart på 150 knop.
Det meste av utstyret utvalget mener bør
kreves på redningshelikoptrene, finnes på dagens
redningshelikoptre. I meldingen pkt. 7.2 jf. tabell 7.1 gjennomgås utvalgets
forslag til utstyrskrav for fremtidige redningshelikoptre.
AW SAR står for All Weather Search
and Rescue. Dette er et redningshelikopter som skal kunne utføre alle
typer redningsaksjoner under alle lys- og værforhold. Et
SAR-helikopter skal kunne utføre de fleste typer redningsaksjoner
enten over land eller over sjø, og er et supplement til
AW SAR. Utvalget differensierer utstyrskravene noe ut fra dette
skillet. På et AW SAR-helikopter er det ifølge
utvalget behov for en besetning på 5 personer (eksklusiv
medisinsk personell). På SAR anses det nødvendig
med en besetning på 3 personer. Både Luftforsvaret
og sivile helikopterselskap bør kunne være redningshelikopteroperatører, men
Luftforsvaret bør fortsatt være hovedoperatør.
Utvalget mener at det allerede nå må vurderes å skifte
ut Sea King-helikoptrene siden en anskaffelsesprosess tar tid. Justisdepartementet
og Forsvarsdepartementet bør planlegge utskiftingen og
arbeidet bør iverksettes snarest mulig.
Flere av høringsinstansene har uttalt
seg om kravene som er satt til fremtidige helikoptre. Kravene utvalget har
satt oppleves i det store og det hele som fornuftige og det er liten
uenighet rundt enkelthetene. Noen kommentarer nevnes allikevel i
meldingen pkt. 7.3.
Justisdepartementet støtter utvalgets
anbefaling om størrelse på redningshelikoptrene,
krav til flyhastighet og teknisk utstyr, og er enig i at kravene
til helikoptre beregnet for ulike oppdrag differensieres. Krav til fremtidig
maksimal rekkevidde tas det ikke et endelig standpunkt til på det
nåværende tidspunkt. Dagens besetning på Sea
King (AW SAR) er 5 personer eksklusiv lege. Det er Justisdepartementets
syn at det ikke er ønskelig å beslutte noen endringer
på dette punkt nå.
Uavhengig av om det er militær eller
sivil operatør av redningshelikoptre skal kravene som stilles
til mannskap ikke være dårligere enn i dag. Justisdepartementet
vil i samarbeid med Luftfartsverket sette formelle minimumskrav
til personell som skal være besetning på sivile
redningshelikoptre, og det bør kreves at fartøysjefen
er norskspråklig.
Fostervoll-utvalget anbefaler at Forsvaret fortsatt bør
være hovedoperatør av redningshelikoptertjenesten.
I meldingen åpnes det for å vurdere om sivilt
selskap bør operere redningshelikoptertjenesten, helt eller delvis,
dersom dette blir vurdert som hensiktsmessig. Denne muligheten skal
vurderes nærmere parallelt med at Justisdepartementet vurderer
enhetshelikopter med Forsvaret.
Norge samarbeider i dag med Sverige, Finland
og Danmark om en eventuell anskaffelse av nye helikoptre til Forsvaret
og redningstjenesten. Prosjektet omfatter anskaffelse av totalt
14 helikoptre. I tillegg vurderes det å kjøpe
inn 10 tilsvarende helikoptre til redningstjenesten. Skulle anskaffelse
av fremtidige helikoptre i denne regi vise seg umulig å gjennomføre,
vil andre anskaffelsesformer og andre internasjonale samarbeidsprosjekter
bli vurdert.
Det anses nødvendig å skifte
ut dagens Sea King-helikoptre senest i 2010. Arbeidet med å vurdere
alternative helikoptere er i full gang, og vil fortsette i tiden som
kommer. Det kan i fremtiden være aktuelt å stille ulike
krav til redningshelikoptre, for ulike baser.
Siden dagens flåte av redningshelikopter
er blitt svært gamle ber komiteen om at
disse fases ut innen 2008, dersom det lar seg gjøre produksjonsmessig.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurdering av antall besetningsmedlemmer som er nødvendig.
Når det gjelder krav til fremtidige
redningshelikoptre, slutter komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
seg i all hovedsak til de krav som er spesifisert i meldingen. Flertallet mener
at nye sivile redningshelikoptre bør ha kapasitet på 25
nødstedte. Flertallet viser i den anledning
til Sleipner-ulykken hvor størrelsen på helikopterkabinen
var av vesentlig betydning. Flertallet vil videre
peke på det store antall cruiseskip som ferdes i norske
farvann, ikke minst i Svalbardområdet, og mener derfor
at kapasiteten på antall personer som kan berges i hvert
helikopter må økes.
Av hensyn til en kvalitativ god prosess ber flertallet om
at det nedsettes et nytt helikopterfaglig forum som gjennomgår
de aktuelle kandidater. Forumet bør ha medlemmer fra Justisdepartementet,
brukerorganisasjonene og utøverne av dagens tjeneste. Flertallet ber
forumet spesielt vurdere behovet for antall nødstedte som
må kunne berges. Innstillingen legges frem for Stortinget
for endelig godkjenning innen utgangen av 2003.
Flertallet ber videre det helikopterfaglige
forumet vurdere hvor lange driftsavtaler Justisdepartementet bør
inngå med Forsvaret og sivile operatører. Forumet
bes også vurdere muligheten for å konkurranseutsette
vedlikeholdet av de helikoptre Forsvaret skal operere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til departementets
forslag om hvilke krav de fremtidige redningshelikoptrene skal tilfredsstille. Disse
medlemmer mener den størrelse som er valgt er hensiktsmessig,
dvs. at helikopteret skal kunne ta ca. 20 nødstedte, herunder
4 bårepasienter. Dette var også anbefalingen fra
Fostervoll-utvalget. Disse medlemmer peker på at
kravene er satt etter en helhetsvurdering der ønske om å kunne
ta om bord flest mulig er veiet opp mot hensynet til at maskinene
bør ha en størrelse som gjør at de kan
fungere godt under ulike forhold og i flest mulig redningsoperasjoner.
Helikoptrene bør ikke dimensjoneres med utgangspunkt i
de ekstreme situasjonene; kravene bør i stedet ta utgangspunkt
i normalsituasjonene. Disse medlemmer mener det er
svært viktig at man ikke anskaffer helikoptre som er så store
at det vil redusere helikoptrenes mulighet til å være
operative, for eksempel i enkelte fjellredningsoperasjoner
Disse medlemmer er for øvrig
enig at departementet må fatte beslutning om de nye helikoptrene innen
2003 for eventuelt å kunne utnytte foreliggende opsjonsavtaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
i denne forbindelse peke på at flertallet i Fostervoll-utvalget
anbefalte anskaffelse av enhetshelikoptre. Disse medlemmer ser
klare fordeler ved en slik løsning, og ber Regjeringen
vurdere dette alternativet særskilt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
ikke å legge sterke føringer for hva slags helikoptertype
man bør velge, men ønsker at det brukerfaglige
rådet, med representanter fra berørte parter,
skal trekkes inn i dette arbeidet. Kravene som er spesifisert i
meldingen må danne grunnlaget for nye kjøp.
Justisdepartementet har det administrative samordningsansvaret
for redningstjenesten i sin helhet. Hvert enkelt fagdepartement
har et selvstendig ansvar for redningstjenesten innen sitt felt.
Den operative samordningsmyndigheten er delegert til hovedredningssentralene
og de lokale redningssentraler (politidistriktene).
Sea King-redningshelikoptrene som inngår
i Forsvarets skvadron 330 er en såkalt dedikert redningsressurs,
dvs. ressurser som har redning som primæroppgave og står
til eksklusiv rådighet for hoved-redningssentralene.
Sysselmannens helikoptre er ikke-dedikerte helikoptre, men søk-,
rednings- og ambulanseoppdrag prioriteres alltid. Det er opp til
Justisdepartementet å stille redningsfaglige krav til de
dedikerte redningshelikoptrene.
Luftforsvaret har driftsansvaret (operatør)
for redningshelikoptertjenesten. Skvadron 330 har i dag 12 Sea King-helikoptre
til eksklusiv bruk for redningshelikoptertjenesten. Forsvarets ansvar
omfatter administrativ ledelse av 330 skvadronen.
Engangsutgiftene ved etablering av redningshelikoptrene
fra og med 1972 er ført på Justisdepartementets budsjett,
mens driftsutgiftene bevilges over Forsvarsdepartementets budsjett.
Utvalget påpeker at ansvarsdelingen
mellom Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet ikke har fungert
tilfredsstillende, og at samarbeidet ellers mellom berørte
departementer har unødig preg av tilfeldigheter når
det gjelder redningshelikoptertjenesten.
Forsvarsdepartementet har finansiert utgifter
både til nyanskaffelser, drift og modernisering av redningshelikoptrene
uten at Forsvarets budsjett har blitt øket tilsvarende.
Denne praksis har medført at redningshelikoptertjenesten
har kommet i konflikt med Forsvarets primærvirksomhet i
prioriteringen innen budsjettrammene.
Utvalget foreslår at Justisministeren
fortsatt skal ha det overordnede samordningsansvar innen redningshelikoptertjenesten,
mens Forsvaret bør fortsette som hovedoperatør.
Det foreslås en klarere beskrivelse av ansvar og myndighet
for tjenesten.
Videre foreslås det oppnevnt et felles
rådgivningsorgan sammensatt av representanter
fra Forsvarsdepartementet, Forsvarets overkommando, forsvarskommandoene,
Justisdepartementet, hoved-redningsentralene,
Sysselmannen på Svalbard og Sosial- og helsedepartementet,
som skal vurdere alle sider ved redningshelikoptertjenesten og formulere forslag
til løsninger. Utvalget tilrår dessuten at Justisdepartementet
vurderer å oppnevne en referansegruppe, med representanter
fra brukerne av redningshelikoptertjenesten, for gjensidig informasjons-
og erfaringsutveksling.
Det faglige tilsynet bør baseres på at
samtlige aktører som inngår i den offentlige redningshelikoptertjenesten
på en reviderbar måte må forholde seg
til de kravene som fastsettes. Operatøren bør
også selv utføre egenkontroll. Hvert år
bør Justisdepartementet utarbeide en årsmelding
over redningstjenestens samlede innsats.
Utvalget har vurdert tre alternativer til framtidig økonomisk
styring av redningshelikoptertjenesten:
1. Redningshelikoptertjenesten
budsjetteres over Justisdepartementets budsjett.
2. Redningshelikoptertjenesten i Luftforsvaret
budsjetteres over Forsvarsdepartementets budsjett, og Justisdepartementet
kan ved ytterligere behov leie inn helikoptre over eget budsjett.
3. Alle utgifter til redningshelikoptertjenesten
på fastlandet budsjetteres over Forsvarsdepartementets
budsjett, og Forsvarsdepartementet foretar innleie av eventuelle
sivile redningshelikoptre.
Utvalgets flertall anbefaler alternativ 1. Flertallet
ser for seg en ordning med brukerbetaling, hvor Justisdepartementet
stiller krav overfor Forsvarsdepartementet, og betaler det redningshelikoptertjenesten
faktisk koster. Andre statsetaters bruk av offentlige redningsressurser
til andre typer oppdrag betales etter brukerbetalingsprinsippet.
Ett mindretall (5 medlemmer), deler seg og går
henholdsvis inn for alternativ 2, subsidiært alternativ
3 og alternativ 3, subsidiært alternativ 2. Begge mindretallsforslagene
vil innebære at det fortsatt vil bli et delt redningsfaglig
og budsjettmessig ansvar mellom Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet.
Det forutsettes at samarbeidet mellom departementene formaliseres,
og at alle utgifter og inntekter til redningshelikoptertjenesten
holdes adskilt fra den militære ramme.
Det er bred enighet blant høringsinstansene
om at Justisdepartementet fortsatt bør ha det redningsfaglige ansvaret
for redningshelikoptertjenesten, i tillegg til budsjettansvaret
for skvadron 330 som opereres av Forsvaret.
I meldingen går man etter dette inn
for at Justisdepartementet fortsatt skal ha det overordnede administrative
ansvar for redningshelikoptertjenesten. Forsvarets operatøransvar
for Sea King-helikoptrene (skvadron 330) videreføres også til
det blir tatt en avgjørelse om fremtidig operatør
av redningshelikoptertjenesten. Justisdepartementet vil gå inn
på en driftskontrakt med skvadron 330 og inngå fremtidige
kontrakter med andre brukere. Justisdepartementet stiller krav gjennom
kontrakten og kontrollerer at kravene overholdes.
Det er i Fostervoll-utvalgets rapport foreslått
vurdert om det bør gis et overordnet styringsdokument,
om nødvendig en egen lov om redningstjenesten. Justisdepartementet
har kommet til at dette verken er ønskelig eller nødvendig.
Justisdepartementet ønsker å strukturere
samarbeidet mellom berørte fagdepartementer utenom et fast
etablert råd slik utvalget foreslo. Departementet ønsker imidlertid å følge
utvalgets forslag og opprette et "Brukerråd for redningshelikoptertjenesten".
Brukerrådet skal drøfte tjenestens utføring
av sine oppgaver, vurdere effektivitets- og kvalitetskrav og bistå Justisdepartementet
med råd og informasjon. Representanter i brukerrådet
skal være organisasjoner som ivaretar ulike gruppers interesser.
De som stiller de faglige krav til tjenesten
må også ha den økonomiske styringen.
På denne bakgrunn skal budsjettansvaret for skvadron 330
overtas av Justisdepartementet. Det skal vurderes om det bør
skje en overføring av midler til en eller flere stillinger
fra Forsvaret. Justisdepartementet skal ved overtagelse av budsjettet
for redningshelikoptertjenesten, kjøpe av Forsvaret den
tjeneste de skal utføre.
Komiteen er klar over
de økonomiske utfordringer som følger den kvalitative
oppgraderingen av redningstjenesten, men mener likevel at disse
må sees i sammenheng med muligheten for å bistå og
redde flere mennesker enn hva tilfellet er i dag.
Komiteen slutter seg til vurderingen
i meldingen om at Forsvarets skvadron 330 skal være hovedoperatøren
i den fremtidige redningshelikoptertjenesten.
Komiteen er opptatt av at Justisdepartementet
tilføres økonomiske og faglige ressurser slik
at oppgaven med å ha et overordnet ansvar kan ivaretas,
og ber Regjeringen ta hensyn til dette.
Komiteen forventer at Forsvarets
utgifter knyttet til de enkelte redningshelikopterbasene synliggjøres.
Komiteen slutter seg således
til vurderingen om at det samlede ansvar for redningstjenesten nå samles
i ett departement. Komiteen tror at det vil være
med på å bidra til at det gis et mer samlet fokus
på tjenesten og at en unngår uheldige interessekonflikter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, og Sosialistisk Venstreparti,
legger også i dette at Justisdepartementet må ha
mandat til å vurdere hvordan de skal iverksette de tiltak
som Stortinget gir anvisning på. Dette fordi det må være
samsvar mellom det overordnede ansvaret som pålegges og
det handlingsrom departementet får når det gjelder utførelsen
av oppgaven.
Flertallet vil be Regjeringen
gi det operative ansvaret til 330-skvadronen på følgende
baser: Bodø, Ørlandet, Sola og Rygge, samt Banak
inntil eventuelt ny base er etablert. Dette begrunnes med at Forsvaret
i dag har betydelig aktivitet på disse basene.
I tillegg ber flertallet Regjeringen
ta initiativ til at 330-skvadronen får et eksplisitt ansvar
for å utarbeide årlige treningsopplegg for egne
og sivile operatører, slik at kvaliteten på tjenesten
opprettholdes. Flertallet er klar over 330-skvadronens
faglige kompetanse og ønsker å videreføre
denne, samt la den være et mål for sivile operatører.
Flertallet mener at følgende
baser bør konkurranseutsettes etter redningsfaglige kriterier:
Svalbard, Florø og eventuelt den fremtidige basen i Hammerfest. Flertallet ber
Regjeringen fase inn sivile operatører så snart
det lar seg gjøre. Flertallet vil i den
anledning vise til meldingens side 52 hvor det blant annet heter
:
"… forsvaret bør ikke yte bistand
til det sivile samfunn der oppgavene kan løses like godt
av frivillige eller kommersielle aktører, eller der dette
kan fortrenge kommersielle interesser."
Opprettelse av et "brukerforum for redningshelikoptertjenesten"
støtter flertallet fullt opp om, og flertallet ber
Regjeringen vurdere om det vil kunne styrke forumet ytterligere
dersom en også tar med representanter fra andre lands redningstjenester.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener det er en primæroppgave
for det offentlige å drive redningstjeneste, og vil derfor
fraråde at man i utstrakt grad splitter opp operatøransvaret
for redningshelikoptertjenesten. Disse medlemmer viser
til at redningshelikoptermiljøet er lite, og mener at den
kontinuitet og høye kompetanse som er bygget opp i 330-skvadronen
er svært viktig å videreføre og opprettholde.
Skvadronen er viktig både i redningssammenheng og for Forsvaret. Disse
medlemmer mener at nettopp den flerbruk som er mulig ved
tilknytningen til Forsvaret gir en gjensidig nytteeffekt både
for redningstjenesten og Forsvaret som det ikke er noen grunn til å redusere,
tvert imot. En oppsplitting av operatøransvaret vil gi økt
risiko for driftsavbrudd og kreve mer ressurser til administrasjon
og kontroll/oppfølging av tjenesten. Disse
medlemmer mener dette vil være en feilprioritering
av ressursene som ikke vil gi noen kvalitetsheving av eksisterende
tjeneste. Man bør i stedet tilstrebe å bruke ressursene
der de trengs mest, nemlig i det operative leddet.
Disse medlemmer kan ikke se at
det bør være Forsvarets oppgave å drive
opplæring av sivile helikopteroperatører. Forutsetningen
for en slik tjeneste ville for øvrig være at Forsvaret
opprettholder sin ekspertise på området, noe disse
medlemmer vanskelig kan se vil være tilfelle dersom
man starter en nedbygging av tjenesten.
Disse medlemmer mener at Forsvaret
i utgangspunktet bør være operatør på alle
helikopterbasene, på sikt også på den
nye basen på Nordvestlandet. Disse medlemmer registerer
at Forsvaret i dag ikke har kapasitet til å påta
seg oppdraget, men forutsetter at slik kapasitet kan bygges opp
og at man derfor må sette dette ut på anbud i
en overgangsfase. Disse medlemmer mener at Forsvarets
330-skvadron på lik linje med private selskaper kan være
med og konkurrere om anbudet, der flertallet mener at operatøransvaret
skal konkurranseutsettes. Disse medlemmer peker på at
Forsvaret i dag leverer en svært god tjeneste som bør
videreføres og styrkes i stedet for å bygges ned.
Med utgangspunkt i fortsatt høy kvalitet på tjenesten,
legger disse medlemmer til grunn at Forsvaret vil
kunne drive redningshelikoptertjenesten på konkurransedyktige
vilkår.
Også disse medlemmer støtter
for øvrig opprettelsen av et brukerforum, og mener brukerforumet
bør være sammensatt av representanter fra brukerne,
operatørene og involverte departementer.
Tilretteleggingen for døgnkontinuerlig
tilstedevakt på basene vil kreve en investering på ca.
56 mill. kroner, samtidig som det vil gi årlige økte
driftsutgifter på ca. 45 mill. kroner. Iverksettelse vil
gi en kostnad på ca. 100 mill. kroner første driftsår.
I tillegg kommer kostnader forbundet med etablering av en redningshelikopterberedskap
på Nordvestlandet med forankring i Florø. En fullverdig
base driftet av sivil operatør vil koste ca. 45 mill. kroner
på årsbasis. For å redusere kostnadene kan
en bruke luftambulansehelikopteret i Førde som backup for
redningshelikopteret på beredskap.
Realiseringen av forslagene i meldingen vil
være avhengig av bevilgningene i de kommende års
statsbudsjetter.
Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt forsvarskomiteen til uttalelse. Forsvarskomiteen uttaler i brev 24. april 2002:
"Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har etter initiativ fra komiteen og påfølgende vedtak i Presidentskapet hatt utkast til innstilling fra justiskomiteen til behandling for endelig avgivelse. Komiteen har i den anledning gjennomført en høring med forsvarsminister Krohn Devold og forsvarets øverste ledelse. På bakgrunn av opplysninger som fremkom under høringen ble det fremsatt 7 spørsmål til Forsvarsdepartementet. Spørsmålene med statsråd Krohn Devolds svar følger som trykt vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil legge avgjørende vekt på forsvarsmessige forhold i sin behandling. Flertallet viser til justiskomiteens foreløpige innstilling og har følgende merknader:
Flertallet viser til at justiskomiteens flertall ønsker å flytte basen for redningshelikoptertjenesten fra Banak til Hammerfest. Flertallet viser til vedlagt brev fra statsråd Krohn Devold der det understrekes at stasjonering av 330-skvadronen på Banak er en vesentlig forutsetning for Forsvarets drift av flystasjonen i dag. Flertallet vil videre vise til at statsråden mener flytting kan medføre at Banak blir nedlagt som flyplass, både for sivile og militære formål. Flertallet ser det som svært alvorlig dersom Banak blir nedlagt som flystasjon, og vil vise til at det bl.a. får konsekvenser for allierte øvelser i Finnmark. Det er for eksempel en forutsetning for bruk av Halkavarre skytefelt at Banak kan benyttes som deployeringsbase.
Flertallet registrerer også at bruken av Garnisonen i Porsanger i stor grad er basert på tilgang til Banak militære flyplass, og at en nedleggelse av Banak vil redusere nytteverdien av garnisonen i betydelig grad både for nasjonal og alliert øvingsvirksomhet av denne kategori.
Flertallet mener at flytting av redningshelikoptertjenesten fra Banak i sin ytterste konsekvens sterkt vil redusere Forsvarets infrastruktur i Finnmark, og finner dette meget uheldig.
Flertallet viser også til at 330-skvadronen inngår i planene for nasjonal atomberedskap i nordområdene og at utprøving har vist at bruk av helikopter er bedre enn tidligere bruk av Orion-fly.
På denne bakgrunn vil flertallet gå inn for en fortsatt stasjonering av 330-skvadronen på Banak, og støtter derfor mindretallets forslag i utkast til innstilling.
Flertallet vil vise til at det ved større redningsaksjoner er viktig at redningshelikoptrene kan bruke landingsplattformene på kystvaktens skip og på de nye fregattene, i tillegg til de baser som 330-skvadronen vanligvis benytter.
Flertallet har merket seg at Forsvaret ikke vil kunne operere redningshelikoptertjenesten på den mest rasjonelle måten for Forsvaret og lokalsamfunnet ved valg av annet helikopter enn NH 90. Valg av enhetshelikoptre er videre en forutsetning for at Forsvaret kan gå inn og delta på likeverdig basis med øvrige aktører ved en eventuell konkurranseutsetting av redningshelikoptertjenesten.
Flertallet slutter seg til merknadene fra justiskomiteens mindretall som fraråder at man i utstrakt grad splitter opp operatøransvaret for redningshelikoptertjenesten. Flertallet mener at Forsvaret i utgangspunktet bør være operatør på alle helikopterbasene, med unntak av Longyearbyen.
Flertallet vil for øvrig vise til vedlagte brev fra statsråd Krohn Devold vedrørende de konsekvenser konkurranseutsetting av redningshelikoptertjenesten på Sola vil få for Forsvaret. Dersom Forsvaret mister operatøransvaret for Sola, vil dette kunne rokke ved forutsetningene for etablering av basen for maritime helikoptre og vil kunne medføre at hele den etableringen må tas opp til ny vurdering.
Flertallet har merket seg at Forsvaret med dagens personale og flypark ikke har praktiske muligheter til å etablere en tjeneste innenfor de rammer som er skissert. Flertallet registrerer videre at det ikke vil være mulig å etablere døgnkontinuerlig tilstedeværelse på fire baser med 100 pst. tilgjengelighet pluss 85 pst. tilgjengelighet på Rygge uten en betydelig økning av bevilgningene.
Flertallet vil for øvrig vise til statsråd Krohn Devolds svar på spørsmål fra forsvarsflertallet om de budsjettmessige konsekvensene av justiskomiteens innstilling og overføring av budsjettmidler mellom Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet.
Flertallet forutsetter at Forsvaret ikke belastes med konsekvensene av justiskomiteens flertallsinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den helt sentrale betydning Banak har for forsvaret i Nord-Norge, både som deployeringsbase for norske jagerfly og i tilknytning til Halkavarre skytefelt. Halkavarre brukes til trening av norske styrker og samtrening med allierte avdelinger. Disse medlemmer viser også til at 80 pst. av redningsoppdragene flyr over land og at det ikke vil være rasjonelt for Forsvaret å operere med mer enn én base i Finnmark.
Disse medlemmer har merket seg at ved større ulykker vil redningssentralene vanligvis operere med mer enn ett helikopter og at det er viktig at helikopterne kan bruke landingsplattformene på kystvaktens skip og på de nye fregattene, i tillegg til 330-skvadronens baser. Anskaffelse av enhetshelikopteret NH 90 både for Forsvaret og for sivilt bruk er kostnadseffektivt og dess-uten en forutsetning for at Forsvaret vil delta med anbud i de tilfeller tjenesten konkurranseutsettes.
Disse medlemmer har merket seg at Forsvaret med dagens personale og flypark ikke har praktiske muligheter til å etablere en tjeneste innenfor de rammer som er skissert. Det vil således ikke være mulig å etablere døgnkontinuerlig tilstedeværelse på fire baser med 100 pst. tilgjengelighet, samt 85 pst. tilgjengelighet på Rygge, uten en betydelig økning av bevilgningene.
Disse medlemmer er bekymret over at de totale kostnadene som er forbundet med de vedtakene som er foreslått, ikke fullt ut er identifisert og at fordelingen mellom departementene ikke er fastlagt. Disse medlemmer vil understreke at Forsvaret i dagens situasjon ikke kan dekke kostnader som ikke er relevante for Forsvarets virksomhet.
Disse medlemmer viser ellers til vedlegget med Forsvarsdepartementets svar av 22. april på spørsmål fra komiteen og viser for øvrig til merknadene fra justiskomiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Fremskrittspartiets fraksjonsmerknader og forslag i den foreløpige innstillingen fra justiskomiteen."
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen opprettholde og videreføre redningshelikopterbasen på Banak.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen lokalisere den nye redningshelikopterbasen på Nordvestlandet til Vigra.
Komiteen viser til
meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
St.meld. nr. 44 (2000-2001) - om redningshelikoptertjenesten
i fremtiden - vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber Regjeringen opprette døgnkontinuerlig
tilstedevakt med lege på redningshelikopterbasene på fastlandet.
Vi viser til forespørsel fra Justisdepartementet
av 18. april 2002 angående Helsedepartementets standpunkt til
en eventuell ordning med tilstedevakt for anestesileger på redningshelikopterbasene.
Vedlagt følger kopi av tidligere notat
av 21. mars 2001 til Justisdepartementet angående legeberedskap
i redningshelikoptertjenesten.
Helsedepartementets syn er kort oppsummert:
– Tilstedevakt
for anestesileger ved redningshelikopterbasene frarådes,
fordi det er for ressurskrevende både økonomisk
og helsepersonellmessig.
– Usikre anslag departementet
har gjort tidligere viser at utgiftene øker med over 12
mill kroner totalt.
– I praksis er beredskapstid for
leger mange steder kort (Bodø 20-25 minutt), samtidig som
legene kan arbeide på sykehuset. Dette gir god utnyttelse
av ressursene.
– Spesialiteten anestesiologi
regnes som en rekrutteringssvak spesialitet og i dag klarer man
ikke å dekke behovet for anestesileger på landets
sykehus.
Justisdepartementet ønsker i tillegg
Helsedepartementets vurdering av hvordan legeressursene på basene
kan utnyttes best mulig.
I St.meld. nr. 43 (1999-2000) "Om akuttmedisinsk beredskap"
er temaet utnyttelse av legeressurser på luftambulansebasene
diskutert under pkt. 5.3.3. Departementet konkluderer med at man
kan utnytte legeressursene ved å bruke basene som akuttmedisinske
kompetansesentre. Fysisk nærhet til sykehus vil ikke være en
forutsetning for utnyttelse av legenes kompetanse. Det er selvsagt
en fordel at legene har mulighet for å være fysisk
tilstede ved f.eks. AMK sentralen, men denne funksjonen løses
stort sett via samband. Det samme gjelder overfor ambulansetjenesten
og sykehusmottak.
Spørsmål
1
a. Hva vil en eventuell
flytting av helikopterbasen, fra Banak til Hammerfest bety for Halkavarre
treningssenter og muligheten for allierte øvelser?
Se også svaret på spm. 1d.
Halkavarre er sammen med Setermoen det eneste skytefeltet
i Nord-Norge som kan brukes for trening ifm. luft-til-bakkeoperasjoner
med jagerfly, en rolle som vil få økt betydning
ifm. innføring av denne kapasiteten i Forsvaret, og som
er svært aktuell ifm. alliert øvingsaktivitet.
Halkavarre er det eneste skytefeltet som kan brukes til skyting
med styrte våpen og ustyrte bomber fra middels høyde.
Tilgang til et slikt skytefelt er et avgjørende moment
for å få lagt alliert øvingsaktivitet
til Nord-Norge. Behovet for god tilgang til et slikt skytefelt vil
forsterkes ytterligere når Hjerkinn skytefelt i Sør-Norge
avvikles. Det er en forutsetning for bruk av Halkavarre at vi kan
benytte Banak som deployeringsbase. Dersom vi skal fly fra Bodø,
som er nærmeste jagerflybase, vil tilgjengelig tid i skytefeltet bli
vesentlig redusert i forhold til i dag. Dette vil gi en vesentlig
reduksjon av treningsverdien. Flytting av helikopterbasen ville
medføre en vesentlig kostnadsøkning for Forsvaret
som helhet, dersom Forsvaret skal opprettholde Banak som deployeringsbase
for jagerfly. Dette kan medføre at Forsvaret må vurdere
de økonomiske mulighetene for fortsatt drift av flystasjonen.
Se også neste delspørsmål.
Britene trener hver vinter i perioden november
til mars i Norge. Skarpskyting (bombing) har vært en integrert
del av denne treningen. Da skytingen frem til i dag stort sett har
foregått med ustyrte bomber og styrte bomber fra lav høyde,
har Setermoen skytefelt i hovedsak vært benyttet. Nye våpen
og krav tilsier at det er behov for å gjennomføre
bombing fra middels høyde. Setermoen gir ikke rom for slik
bombing. Britene vil derfor trolig ønske å flytte
mye av skyteaktiviteten til Halkavarre. Denne type skyting gjennomføres i
tett integrasjon med norske FAC-lag (Forward Air Controller - målangivelse
til fly fra bakkestyrker). Britene og nederlenderne er i ferd med å anskaffe
Hellfire missiler til sine angrepshelikoptre. I denne forbindelsen
er de på utkikk etter skytefelt hvor de kan trene med denne
kapasiteten. Halkavarre vil være svært aktuell
i forbindelse med denne treningen. I tillegg til dette har USA ,
Frankrike og Tyskland vist interesse for skytefelt i Norge. Dette
gjelder bombing fra fly og skyting med missiler fra helikoptre.
Innføring av luft-til-bakke rollen
for våre jagerfly og de kravene som NATO setter til dette
tilsier at Luftforsvaret har behov for å bruke Halkavarre
i inntil 12 uker pr. år for egne jagerfly. I tillegg vil
komme eventuell alliert øvingsaktivitet.
Det er i dag et krav at det skal stå et
helikopter med ambulansekapasitet på 15 minutters beredskap
på Banak ved trening med jagerfly. Dette kravet medfører at
det ved en eventuell flytting av basen ville være et behov
for at et redningshelikopter fra Hammerfest stod på 15
minutters beredskap på Banak i inntil 30 uker per år,
alternativt at Forsvaret måtte deployere militære helikoptre
med ambulansekapasitet til Banak i samme omfang. Dette ville være
en svært lite rasjonell løsning for Forsvaret
i forhold til dagens ordning.
b. Hvis helikopterbasen
flyttes, hva vil den direkte konsekvensen bli for Banak flystasjon
for Forsvaret?
Vi vil gi et todelt svar på dette spørsmålet,
ved først å fokusere på konsekvensene
for Forsvarets virksomhet sett i helhetlig sammenheng, og deretter
på konsekvensene for utførelsen av redningstjenesten.
Stasjonering av 330 skvadronen på Banak
er en vesentlig forutsetning for Forsvarets drift av flystasjonen
i dag. Banak har status som base underlagt Bodø hovedflystasjon
og deployeringsbase for jagerfly i tillegg til å være
base for 330 skvadronen. Både ved operasjoner og øvelser
i nord-områdene og ved trening på Halkavarre er
det vanlig at norske og allierte jagerfly deployeres til Banak i
perioder. Dette medfører behov for understøttelse
i form av forlegning, forpleining, driftsstøtte og vedlikehold.
I dag kan vi basere denne understøttelsen på baseorganisasjonen
og 330 skvadronen, bl.a. er en del av det tekniske personellet på Banak kvalifisert
for å understøtte norske jagerfly. Dersom helikopterbasen
flyttes, vil Forsvaret måtte etablere en ny baseorganisasjon
for å dekke funksjonene som deployeringsbase for jagerfly
og helikoptre. Dette ville innebære en betydelig merkostnad
i forhold til den synergieffekten vi har i dag ved utnyttelse av
samarbeid med 330 skvadronen. Forutsetningene for å holde en
base i rasjonell drift, er at det er stasjonert avdelinger på stedet.
Forsvaret deler i dag utgiftene for drift av
Banak med Luftfartsverket basert på en fordelingsnøkkel
knyttet opp mot flybevegelser. Ved en flytting av Forsvarets aktivitet
knyttet til 330 skvadronen, vil dette medføre at Luftfartsverket
må bekoste mer av kostnadene ved å holde flyplassen åpen.
Sviktende inntekter på Banak kan medføre at Alta
vurderes som regional sivil flyplass, og Forsvaret kan bli belastet
med alle kostnadene for drift av Banak flyplass. Dette vil igjen
kunne medføre at Forsvaret ikke har økonomiske
muligheter til fortsatt drift på Banak, og kan i ytterste
konsekvens medføre at Banak blir nedlagt som flyplass både
for sivile og militære formål.
De fleste redningsoppdragene fra Banak flys
over land (erfaringsmessig ca. 80%). For landrednings-
og luftambulansetjenesten ville store deler av Finnmark få en
svekket beredskap med en base i Hammerfest. En eventuell flytting
til Hammerfest vil forbedre sjøredningstjenesten for områder
vest av Nordkyn, men samtidig svekke tjenesten for områdene øst
av Nordkyn. Ved utskiftingen av dagens helikoptertype til helikopter
med høyere hastighet og avisningsutstyr, og eventuelt innføring
av døgnkontinuerlig tilstedevakt, vil forskjellen mellom
lokaliseringsalternativene bli minimal mht. sjøredning.
Hammerfest er mer utsatt for vind og for havtåke gjennom
sommermånedene, og vil derfor gi mindre tilgjengelighet
i dårlig vær.
Flytting til Hammerfest kan derfor ikke forutsettes å redusere
flytiden i det store flertall av redningsoperasjoner. Flyttingen
inkludert opprettelse av en fullverdig base med to helikoptre er
kostnadsberegnet til ca 130 mill kroner. Den eventuelle gevinsten
ved flytting av basen forsvarer ikke den økonomiske merutgift
en flytting vil medføre forutsatt at Forsvaret fortsatt
er operatør, sett i forhold til hvordan Banak fungerer
som base i et flerbrukskonsept i dag.
Det bør også nevnes at 330
skvadronen inngår i planene for nasjonal atomberedskap
i våre nordlige områder. Avdelingen er utstyrt
med måleutstyr montert på helikoptrene. Utprøving
har vist bedre resultater ved bruk av helikopter enn tidligere praksis
med bruk av Orion-fly i denne rollen.
c. Hvis Hammerfest blir
valgt, hvordan vil det påvirke den synergieffekten man
i dag har ved bruk av Banak til redningshelikoptertjenesten, kystvakten
og andre deler av Forsvaret?
Det vises til svar på forrige spørsmål.
Den synergieffekten vi har på Banak i dag sett opp imot
Kystvakten, andre helikopteroperatører i Forsvaret og andre
avdelinger, er basert delvis på at vi har en operativ flystasjon,
og delvis på at vi har et helikoptermiljø. Dersom redningshelikoptrene
ble flyttet fra Banak, ville mye av grunnlaget for denne synergien
falle bort. Det vil ikke være rasjonelt for Forsvaret å ha
operatøransvaret for en eventuell base i Hammerfest i tillegg
til å drifte Banak. Dersom basen for redningshelikoptre
ble flyttet til Hammerfest, ville dette kunne innebære
at tjenesten må settes ut til en sivil operatør,
og at Forsvaret må vurdere mulighetene for fortsatt drift
av Banak flystasjon.
d. Vil flytting ha noen
konsekvenser for bruk av garnisonen i Porsanger?
Svaret må også sees i sammenheng
med svaret på spørsmål 1a og 1b.
Garnisonen i Porsanger (GP) har et økende
påtrykk fra allierte og egne spesialstyrker som trener
og som ønsker å trene der i fremtiden. I år
vil GP ha ca. 350 personell av denne kategorien som trener der.
Neste år vil behovet være over 500 slik det nå planlegges.
Dette er styrker som trener over store områder med små enheter
som hopper i fallskjerm, dykker, gjennomfører overlevelseskurs
både sommer og vinter, driver fjellklatring og isklatring.
Alt dette er forbundet med en viss risiko. Alle brukerne har gitt
uttrykk for at de er meget fornøyd med det faktum at Forsvaret
har Search And Rescue (SAR) kapasitet på Banak. Det skaper
en større grad av trygghet for disse avdelingene, noe som gjør
GP til et attraktivt treningsområde.
Denne type øvingsvirksomhet innebærer
et betydelig behov for bruk av fly og helikoptre, og forutsetter
derfor nærhet til en (militær) flyplass. Bruk
av GP er i denne sammenheng derfor i stor grad basert på tilgang til
Banak militære flyplass. En reduksjon/nedleggelse av
Banak som militær flyplass ville derfor redusere nytteverdien
av GP i betydelig grad både for nasjonal og alliert øvingsvirksomhet
av denne kategori.
Spørsmål
2
Dersom reaksjonstiden endres
fra 1 time til 15 minutter, hvilke konsekvenser får det
for vaktplanene og dermed for budsjettet?
Dette ville kreve en økning av antallet
personell, økte lønnsutgifter knyttet til variable
tillegg, økt behov for treningsflygning, og behov for investeringer
i infrastruktur på basene.
I dag har operativt personell 1 time varsel
før avgang, og utenom ordinær arbeidstid har personellet hjemmevakt.
15 minutter beredskap innebærer døgnkontinuerlig
tilstedevakt på basen. Dette vil gi økte satser
for vakttillegg og derfor økte variable lønns-utgifter.
Det vil også kreve en ekstra besetning på hver
base samt ekstra teknikere.
Krav om døgnkontinuerlig tilstedevakt
innebærer at personellet må oppholde seg på basen
i nær tilknytning til hangaren til enhver tid. Det må derfor
bygges støy-isolerte forlegninger for vaktpersonellet,
slik at det går an å sove/hvile selv
om det pågår aktivitet på basen.
Personell på vakt vil i noe mindre
grad enn i dag kunne delta i daglig arbeide, det kreves derfor ekstra personell
i administrasjon/ledelse.
I dag kan treningsflygning for opplæring
og vedlikehold av kompetanse gjennomføres med helikoptre
og besetninger som har beredskap, med skjerpede krav til reaksjonstid
vil dette ikke være mulig. Treningsflygning må derfor
gjennomføres utenom vakter. Også dette gir en
merkostnad.
I lys av ovenstående er etableringskostnadene
for døgnkontinuerlig tilstedevakt estimert til ca. 100
millioner kroner med dagens materiellpark. Dette inkluderer driftskostnadene
for det første året, og omfatter også oppgradering
av detasjementet på Rygge til en fast base med tilstedevakt.
De årlige driftskostnadene for tilstedevakt er estimert
til ca. 45 millioner kroner. Disse kostnadstallene inkluderer ikke økte
driftskostnader til et økt årlig utdanningsvolum.
Disse er ikke inkludert fordi forutsetningene så langt
ikke er kjent.
Forsvaret har imidlertid ikke praktiske muligheter for å etablere
en tjeneste innenfor de forutsetninger som er skissert i St.meld.
nr. 44, med eksisterende flypark og personelloppsetning:
– Det vil
ikke være mulig å etablere døgnkontinuerlig
tilstedevakt på fem baser med 100 % tilgjengelighet
på fire av disse, samt en base (Rygge) med 85% tilgjengelighet,
uten en betydelig økning av bevilgninger utenom det ordinære forsvarsbudsjettet/ overføring
fra et annet departements budsjett.
– Det vil først være
mulig å implementere døgnkontinuerlig
tilstedevakt som skissert ovenfor med full tyngde ca. 2 år
etter at oppdraget er gitt.
– Forsvaret vil først
kunne etablere eventuelle nye baser ved innføring av enhets-helikopter.
– FD har tidligere informert JD
om at det vil være teknisk mulig å opprette en
sjette base på Florø/Vigra med 85% beredskap
i tillegg til fire på 100% + Rygge på 85%,
forutsatt en betydelig økning av bevilgninger utenom det
ordinære forsvarsbudsjettet. En ny, helhetlig vurdering
av totaliteten mht. materiell og personell tilsier imidlertid at
dette ikke vil være forsvarlig basert på eksisterende materiellpark.
Etableringskostnadene for en ny fast base på Nord-Vestlandet
med tilstedevakt er estimert til ca. 80-100 millioner kroner, samt
ca. 40 millioner kroner i årlig drift.
Ved innføring av enhetshelikopter,
og forutsatt ekstra bevilgninger utover det som ligger til grunn
for 4-årsperioden i Gjennomføringsproposisjonen,
vil Forsvaret kunne etablere en fullverdig tjeneste med 100% beredskap
innenfor de forutsetninger som er skissert i St.meld. nr. 44, med
en betydelig reduksjon i driftskostnader i forhold til dagens materiellpark.
Spørsmål
3
Dersom helikopterbasen
for Nord-Vestlandet skal lokaliseres til Vigra, hvilke økonomiske
og operasjonelle konsekvenser vil det ha?
Det vises til svar på spørsmål
2. For øvrig har det ingen økonomisk eller operasjonell
betydning for Forsvaret om basen på Nord-Vestlandet lokaliseres
til Vigra eller Florø.
Spørsmål
4
Hvis beredskapen på Rygge
flyplass endres fra 85% - 100%, vil det ha konsekvenser
for antall helikoptre og dermed også budsjettmessige konsekvenser?
Det vises til svar på spørsmål
2. 100% beredskap krever stasjonering av minst to helikoptre,
for å sikre at minst ett er teknisk tilgjengelig til enhver
tid. Dette er ikke gjennomførbart med dagens materiellpark,
men kan gjennomføres ved innføring av enhetshelikopter. Planene
for anskaffelse av enhetshelikopter er basert på at Forsvaret
har operatøransvar for 5 baser med 100% beredskap,
herunder Rygge med 2 helikoptre. Dette er grunnlaget for JDs opsjon
på 10 enhetshelikoptre til redningstjenesten. For hver
ny base Forsvaret eventuelt etablerer utover dagens 5, må det
anskaffes 2 nye helikoptre.
Spørsmål
5
a. Hvilke konsekvenser
vil andre valg av helikoptre enn dagens enhetshelikoptre få for
Forsvaret?
Forsvaret gjennomfører et prosjekt
med målsetting å anskaffe en enhetsflåte
med helikoptre for alle Forsvarets behov, inkludert redningstjeneste.
Enhetshelikopterkonseptet gir stor fleksibilitet, bl.a. mulighet
for å redusere det totale antall helikopterskrog fra 29
til 24 for de tre maritime helikopterskvadronene (fregatt, kystvakt
og redningstjeneste). Basert på en anskaffelsespris på ca.
200 millioner kroner pr. helikopter, gir dette en innsparing for
staten på ca. 1 milliard kroner. Enhetshelikopterkonseptet
bygger på felles utdanning, trening og standardisering
av det operative personellet. Dette vil i liten grad la seg gjøre
hvis man velger en annen type helikopter.
Forsvaret ville derfor ikke kunne operere redningshelikoptertjenesten
på den mest rasjonelle måte for Forsvaret og samfunnet
ved valg av annet helikopter enn NH-90 (et slikt valg ville bl.a.
medføre at antall helikoptre til fregattene og Kystvakten
måtte vurderes på nytt og økes, bl.a.
på grunn av andre justisoppgaver, for eksempel i antiterrorsammenheng,
som ikke kan leveres av sivile operatører). Det vises også til
svaret på spm. 7a. Konklusjonen er at dette ville innebære
en vesentlig merkostnad for Forsvarets militære helikoptervirksomhet
både mht. investering og drift. Valg av enhetshelikopter
gir derfor etter Forsvarets oppfatning størst fleksibilitet
og en kostnadseffektiv løsning sett i en helhetlig samfunnsøkonomisk
sammenheng.
Det vil neppe være interessant for
Forsvaret å konkurrere om operatøransvar for nye
baser dersom driften ikke kan baseres på enhetshelikopter,
jf. også svar på spm. 7a.
b. Hvordan vil en kapasitet
på 25 nødstedte innvirke på evnen til
redning og på fleksibiliteten?
NH 90 har kapasitet til 20 nødstedte
(+), men like stor løfteevne som større
helikoptre. Det bør her påpekes at NH-90 var det
helikopter som best tilfredsstilte alle de krav til redningstjenesten
som har fremkommet via Fostervollutvalget og St.meld. nr. 44. Det
vesentlige er ikke hvor mange det er plass til i kabinen, men hvilken
samlet kapasitet helikopteret har. Rekkevidde og utholdenhet/flytid
er variabler som avhenger av hvilken nyttelast helikopteret har
om bord. Dette gjelder for alle flytyper. Et fullastet helikopter
har vesentlig kortere rekkevidde enn et tomt. Et helikopter som kan
ta 25 nødstedte om bord, kan følgelig ikke gjøre dette
på maksimal oppgitt rekkevidde. Kravet om kapasitet på 25
nødstedte vil derfor kun ha relevans innenfor en begrenset
del av dekningsområdet, relativt nær kysten. Delvis
av denne årsak, men også i tilfelle det er behov
for å frakte hardt skadete raskt til sykehus, vil Hovedredningssentralene
ved større ulykker alltid sende ut flere helikoptre. Det
tar lang tid å heise opp 25 personer, det er derfor mer
rasjonelt å bruke flere helikoptre.
Et annet viktig aspekt som taler for enhetshelikoptre, er
samarbeidet med Sjøforsvarets helikopterbærende fartøyer.
Ved større ulykker eller langt til havs vil redningshelikoptrene
kunne lande på kystvaktfartøyer eller på de
nye fregattene for å sette av nødstedte eller for å fylle
drivstoff. Forsvaret har på denne måten et helhetlig
redningskonsept som gir betydelige gevinster og har en betydelig
større rekkevidde for redningsoperasjoner enn ved bruk
av helikopter alene. Store sivile helikoptre vil ikke kunne lande
på fartøyene, og må eventuelt heise ned
nødstedte, noe som vil ta betraktelig lengre tid. En sivil
operatør vil heller ikke ha nødvendig kompetanse
for landing på Sjøforsvarets fartøyer.
Dette setter også klare begrensninger for sivile operatører
ifm. avanserte og krevende redningsoppdrag. Vi vil også nevne
at innføring av store helikoptre med kapasitet til 25 nødstedte
trolig ville kreve kostbare modifiseringer av landingsfasilitetene
på offshoreinstallasjonene.
Spørsmål
6
Dersom den foreløpige
flertallsinnstillingen fra Justiskomiteen blir vedtatt, hvilke overføringer
av budsjettmidler mellom Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet
er da nødvendige?
Det er ikke mulig å angi eksakte kostnader
for dette i dagens situasjon. JD bør overta budsjettansvaret
for redningshelikoptertjenesten, men 330 skvadronen er en militær
avdeling hvor ikke alle kostnadsfaktorer i budsjettet nødvendigvis
er relevante i denne sammenheng. Bl.a. gjelder dette andre justisoppdrag
for JD, militære oppdrag og luftambulansetjeneste. Det
må derfor inngås en driftskontrakt mellom JD og
ansvarlig operatør, som er FD, jf. kontrakt om luftambulansetjenesten
som forhandles mellom FD og HD. Bevilgninger til redningshelikoptertjenesten
bør budsjetteres over JDs budsjett hva angår alle
merutgifter som påløper for Forsvaret, herunder
investeringer, drift og kjøp av tjenester utført
av 330 skvadronen. Det eksakte beløpet vil derfor være
avhengig av hvilke tjenester JD vil ønske å kjøpe
fra FD, og hvilke fordelingsnøkler mht. kostnadsfaktorer
som skal legges til grunn.
Vi vil allikevel antyde et tentativt svar. Det
er ikke mulig å kostnadsberegne effektene av å redusere
Forsvarets operatøransvar iht. komiteens forslag innen svarfristen.
Vi forutsetter derfor videreføring av Forsvaret som operatør
på eksisterende baser med eksisterende materiellpark, med
oppgradering av Rygge til en fullverdig base med døgnkontinuerlig
tilstedevakt.
Følgende kostnadselementer må evt.
overføres fra JD til FDs budsjett:
– Årlige
driftskostnader for 330 skvadronen beløper seg til ca.
226 millioner kroner for 2002 (estimert forbruk med dagens materiellpark
og basemønster). Opplysningene er basert på 330
skvadronens totale årlige driftskostnader. Den reelle overføringen
vil bli en prosentdel av dette beløpet, basert på en
omforent fordelingsnøkkel.
– Etableringskostnader for døgnkontinuerlig
tilstedevakt, inkludert oppgradering av Rygge til en fullverdig
base. Dette vil beløpe seg til ca. 100 millioner kroner,
inkludert driftskostnader for det første året.
Dette er en kostnad JD eventuelt vil måtte dekke fullt
ut. Årlig drift vil beløpe seg til ca. 45 millioner
kroner.
– Etableringskostnader for en
ny fast base på Nord-Vestlandet. Dette vil beløpe
seg til fra 80 til 100 millioner kroner. Dette er en kostnad JD
eventuelt vil måtte dekke fullt ut. Årlig drift
vil beløpe seg til ca. 40 millioner kroner.
Vi gjør oppmerksom på at de årlige
driftskostnadene forventes redusert ved innføring av enhetshelikopter.
Spørsmål
7
a. Dersom redningshelikoptertjenesten
eller deler av denne skal konkurranseutsettes, hvordan kan Forsvaret
konkurrere på linje med øvrige aktører?
Konkurranseutsetting, som er et aspekt ved bortsetting,
er et virkemiddel som har til hensikt å effektivisere egen
virksomhet ved å eksponere driften for konkurranse fra
eksterne aktører. Forsvaret har fokusert på bortsetting
av virksomhet som ett av mange omstillingstiltak og søker
aktivt å benytte bortsetting av virksomhet som en finansieringskilde
for modernisering av Forsvaret. Sett i lys av dette er det i Forsvarets
interesse at deler av redningshelikoptertjenesten konkurranseutsettes,
som et virkemiddel for å effektivisere Forsvarets egen
virksomhet. Dette er i tråd med intensjonene bak komiteens
forslag om konkurranseutsetting, og vil kunne medvirke til en effektivisering
også av den virksomhet komiteen har foreslått
videreført med Forsvaret som operatør. Vi er altså i
prinsippet positive til konkurranseutsetting av tjenesten, under forutsetning
av at også Forsvaret gis anledning til å konkurrere.
Det synes på denne bakgrunn fornuftig om basene på Nord-Vestlandet
og Svalbard konkurranseutsettes.
Forsvaret har og vil fortsatt ha en betydelig
driftsorganisasjon for helikoptertjenester, men sivil redningstjeneste
er ikke en av Forsvarets primæroppgaver. Det kan derfor
være hensiktsmessig for staten å konkurranseutsette
denne virksomheten. Dette bør imidlertid forutsette at
Forsvaret, som operatør av tjenesten siden 1973 og en av
de aktuelle fremtidige hovedoperatørene iht. justiskomiteens
forslag, får anledning til å delta i konkurransen
på lik linje med sivile operatører. Dette er en
forutsetning også for å sikre en reell konkurransesituasjon
for de sivile operatørene, som gjør at disse må konkurrere
mot den kvalitet og økonomi Forsvaret faktisk tilbyr i
dag og vil kunne tilby i fremtiden. En slik konkurranse må ta
utgangspunkt i en anbudsinnbydelse fra JD, basert på en
kravspesifikasjon mht. hvilke tjenester som skal leveres.
Forsvaret vil kunne tilby en enhetshelikopterløsning sett
i sammenheng med Forsvarets maritime helikoptre som vil gi en betydelig
gevinst for statens virksomhet sett under ett. Vi vil i denne sammenheng
også henvise til andre justisoppgaver bl.a. ifm. antiterroroperasjoner,
som ikke kan kjøpes av sivile operatører. Dette
er oppgaver som, hvis det ikke blir anskaffet enhetshelikopter til
redningstjenesten, vil kunne kreve et øket antall rent
militære helikoptre eller redusert tilgjengelighet for
antiterror-operasjoner. Jf. også svar på spm. 5.
b. Hvilke konsekvenser
vil konkurranseutsetting ha for Sola flystasjon spesielt?
Konkurranseutsetting av redningshelikopterbasen
på Sola synes lite hensiktsmessig ut fra Stortingets vedtak om å etablere
en base for Forsvarets maritime helikoptre på Sola ifm.
innføring av enhetshelikoptre. Komiteens begrunnelse for å beholde
Forsvaret som operatør på Bodø, Ørlandet
og Rygge var jo nettopp at Forsvaret har aktivitet der. Sola vil
bli Forsvarets største helikopterbase, og vi vil kunne
oppnå en betydelig synergi med de sivile helikoptermiljøene
der. Det ville kunne få konsekvenser for Forsvaret dersom
vi mistet operatøransvaret for denne redningshelikopterbasen.
Dette ville kunne rokke ved forutsetningene for etableringen av
basen for maritime helikoptre, og ville kunne medføre at
hele denne etableringen måtte vurderes på nytt.
Oslo, i justiskomiteen, den 25. april 2002
Trond Helleland
leder |
Jan Arild Ellingsen
ordfører og sekretær |