I brev 2. januar 2002 til Finansdepartementet
opplyser Folketrygdfondet at fondet i forbindelse med restruktureringen
av Kværners eksisterende gjeld ble sittende med et ansvarlig
lån til Kværner pålydende ca. 390 mill.
kroner. Folketrygdfondet viser til at "fondets reglement gir ikke
eksplisitt anledning til å investere i ansvarlig lån".
På denne bakgrunn søker Folketrygdfondet om at
Finansdepartementet gir fondet en midlertidig dispensasjon fra nevnte
reglement.
Det følger av folketrygdloven § 23-11
siste ledd at "Stortinget gir bestemmelser om folketrygdfondet". Slike
bestemmelser er gitt i Reglement for Folketrygdfondet, fastsatt
av Stortinget 20. juni 1997, med siste endringer 15. desember 2000.
Etter Finansdepartementets vurdering har ikke departementet hjemmel
til å gi Folketrygdfondet slik midlertidig dispensasjon
som det er søkt om i brev 2. januar 2002.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Departementet viser til at ordlyden i Reglementet
for Folketrygdfondet § 5 positivt angir hvilke finansielle instrumenter
fondet kan plassere midler i. Folketrygdfondet kan i henhold til
Reglementet plassere midler i bl.a. nærmere angitte obligasjoner
og egenkapitalinstrumenter. Ansvarlige lån er ikke nevnt
i ordlyden til bestemmelsen. I St.prp. nr. 69 (1990-1991) ble ansvarlige
lån vurdert å ligge utenfor tillatte instrumenter. Flertallet
i finanskomiteen omtalte ikke ansvarlige lån i Innst. S.
nr. 228 (1990-1991).
Det følger av Reglementet for fondet § 9
at "Kongen kan gi nærmere regler om fondsforvaltningen
og treffe nærmere bestemmelser til utfylling og gjennomføring av
reglene". Kongens myndighet er delegert til Finansdepartementet
ved kgl. resolusjon 17. januar 1992. I St.prp. nr. 69 (1990-1991)
står det bl.a.:
"I den grad slike nærmere retningslinjer
gis, vil disse naturlig være av generell karakter, for
eksempel ved kvantitative samlede rammer for virksomheten. Styrets ansvar
for å vurdere og fatte beslutning i den enkelte plasseringssak
vil ikke bli berørt ved de retningslinjer som kan fastsettes.
Noen instruksjonsmyndighet i enkeltsaker forutsettes ikke tillagt
verken Kongen eller departementet."
Finanskomiteen sluttet seg til dette i Innst.
S. nr. 228 (1990-1991).
Etter Finansdepartementets vurdering er derfor Reglementet
til hinder for at Folketrygdfondet skal kunne plassere midler i
ansvarlige lån som omtalt over. Videre synes verken departementet
eller Kongen å ha myndighet til å dispensere fra
regelverket på dette punktet.
Finansdepartementet foreslår at § 9
endres slik at Kongen gis myndighet til å dispensere fra
Reglementets § 5 i blant annet saker som beskrevet i denne
proposisjonen.
Det kan være vanskelig å definere
på forhånd hva en slik fullmakt skulle omfatte,
ettersom en eventuell ny situasjon der spørsmålet
skulle bli aktuelt vanskelig kan forutses. I gitte situasjoner vil
det kunne være behov for å ta raske beslutninger
og å ha større fleksibilitet enn dagens reglement
gir rom for. Departementet foreslår at § 9 endres
slik at den gir Kongen fullmakt til å dispensere fra plasseringsbestemmelsene
i Reglementets § 5 i særlige tilfeller. Det forutsettes
at Stortinget blir orientert om bruk av fullmakten i ettertid ved
første passende anledning, for eksempel i nasjonalbudsjettdokumenter.
Noen instruksjonsmyndighet i enkeltsaker skal fortsatt ikke være
tillagt verken Kongen eller departementet.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, frå Høgre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, frå Framstegspartiet,
Gjermund Hagesæter, leiaren Siv Jensen og Per Erik Monsen,
frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun
Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, frå Kristeleg
Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, frå Senterpartiet,
Morten Lund, frå Venstre, May Britt Vihovde og frå Kystpartiet,
Karl-Anton Swensen, viser til at bakgrunnen for forslaget
er at Folketrygdfondet har søkt om dispensasjon frå reglementet
for Folketrygdfondet etter at fondet etter restruktureringa av Kværner
si gjeld, blei sitjande med eit ansvarleg lån på 390
mill. kroner.
Komiteen viser vidare til at
reglementet ikkje gir Folketrygdfondet høve til å investere
i ansvarlege lån, og at Regjeringa, slik departementet
ser det, ikkje har fullmakt til å gi dispensasjon.
Komiteen meiner at "Kværnersaka"
viser at det er behov for å gi Regjeringa ei fullmakt til å gi
dispensasjon i slike særlege tilfelle, og at Stortinget
blir orientert om bruk av fullmakta ved første passelege
høve.
Komiteen sluttar seg derfor til
forslaget.
Komiteen viser til
proposisjonen og til det som står ovanfor og rår
Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
I reglement for Folketrygdfondet skal § 9
lyde:
Kongen kan gi nærmere regler om fondsforvaltningen
og treffe nærmere bestemmelser til utfylling og gjennomføring
av reglene. Kongen kan i særlige tilfeller dispensere fra § 5.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. mai 2002
Siv Jensen
leiar |
Torstein Rudihagen
ordførar |
Ingebrigt S. Sørfonn
sekretær |