I Dokument nr. 8:104 (2001-2002) fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
fremme forslag om at ideelle organisasjoner som er avhengig av sambandsutstyr
for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte
på å redde liv og helse, får fritak fra å betale årlig
konsesjonsavgift etter teleloven. Inntektsbortfallet blir dekket
ved at Post- og teletilsynet effektiviserer tilsvarende."
Som bakgrunn for forslaget vises til at ideelle
organisasjoner gjør en stor og nødvendig innsats
på en rekke områder. Bare Norges Røde
Kors Hjelpekors har ca. 225 hjelpekorps bestående av ca.
12 000 autoriserte medlemmer og utførte i år 2001
ca. 450 redningsaksjoner. For å utføre slike redningsaksjoner
er de ideelle organisasjonene avhengig av sambandsutstyr.
I tillegg til kostnaden som påløper
ved innkjøp av slikt sambandsutstyr, må den enkelte
ideelle organisasjon også betale årlig konsesjonsavgift
til staten.
Røde Kors Hjelpekors betaler ca. kr
500 000 pr. år i konsesjonsavgift. Organisasjonene som
tilhører "Frivillige redningsfaglige forum" betaler totalt
ca. 2 mill. kroner i konsesjonsavgift pr. år. Konsesjonsavgiften blir
betalt inn til Post- og teletilsynet.
Post- og teletilsynet har opplyst at den type
samband som bl.a. Norges Røde Kors benytter er et såkalt
lukket nett som krever tillatelse etter teleloven kapittel fem med
tilhørende forskrifter. For denne type utstyr er det forskjellige
former for årsgebyr.
Det forhold at avgifter innbetalt av ideelle
organisasjoner bare utgjør i overkant av 1 pst. av totale
inntekter til Post- og teletilsynet, gjør at disse innbetalingene bør
kunne fjernes uten at Post- og teletilsynet trenger kompensasjon
for dette.
Man forutsetter da at Post- og teletilsynet
må kunne effektivisere det tilsvarende inntektsbortfallet
på ca. 2 mill. kroner.
Ideelle organisasjoner som er avhengige av sambandsutstyr
for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte
på å redde liv og helse bør få fritak
fra å betale konsesjonsavgift etter teleloven. Post- og
teletilsynet bør kunne pålegges å effektivisere
tilsvarende dette inntektsbortfallet på ca. 2 mill. kroner.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit
Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og leiaren
Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad
og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad,
er kjend med den store og viktige innsatsen organisasjonar som tilhøyrer
"Frivillige redningsfaglige forum" står for ved deltaking
i redningsaksjonar. Desse organisasjonane sin innsats er heilt avgjerande for
beredskap og redningsarbeid anten det er i periodar med stor utfart,
eller det er i enkeltaksjonar på sjøen eller fjellet.
Komiteen er vidare kjend med
at desse organisasjonane brukar mykje tid og stor innsats for å skaffe midlar
til drifta av organisasjonane. Utgiftene til utstyr og deltaking
i redningsaksjonar er store. Sambandsutstyr er heilt avgjerande
for den verdfulle innsatsen dei frivillige organisasjonane yter.
I dag betalar desse organisasjonane nær halvparten av tilskotet
dei får over Justisdepartementet sitt budsjett i gebyr
til Post- og teletilsynet. Fritak frå konsesjonsavgifta
for bruk av sambandsutstyr ville ha betra organisasjonane sin økonomi.
Komiteen sitt fleirtal, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet, finn likevel ikkje
at det er rett å frita dei ideelle organisasjonane for
avgift, når dette vil innebere at andre brukarar må betale
høgare avgift enn dei utgiftene Post- og teletilsynet har
knytt til desse brukarane si verksemd.
Fleirtalet meiner det bør
arbeidast vidare for å effektivisere verksemda i Post-
og teletilsynet, slik at utgiftsreduksjonar kan gi lågare
gebyr. I tillegg meiner fleirtalet det bør
vurderast å auke det direkte statlege tilskotet til organisasjonane
som yter stor innsats i redningsarbeid. Desse organisasjonane sin
innsats sparer det offentlege for store summar og det er difor urimeleg
at nær halvparten av dagens tilskot må betalast
i gebyr til det offentlege.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber Samferdselsdepartementet
finne løysingar, eventuelt saman med andre departement
slik at organisasjonar i "Frivillige redningsfaglige forum" slepp å bruke
av statlege tildelte midlar til å dekke konsesjonsavgift
for bruk av sambandsutstyr.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det vil være riktig å frita de ideelle organisasjonene
fra konsesjonsavgift, og vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
fremme forslag om at ideelle organisasjoner som er avhengig av sambandsutstyr
for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte
på å redde liv og helse, får fritak fra å betale årlig
konsesjonsavgift etter teleloven. Inntektsbortfallet blir dekket
ved at Post- og teletilsynet effektiviserer tilsvarende."
Forslag frå Framstegspartiet:
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag om at ideelle organisasjoner som er avhengig av sambandsutstyr for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte på å redde liv og helse, får fritak fra å betale årlig konsesjonsavgift etter teleloven. Inntektsbortfallet blir dekket ved at Post- og teletilsynet effektiviserer tilsvarende.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:104 (2001-2002) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Ulf Erik Knudsen, Per
Erik Monsen og Gjermund Hagesæter om fritak for ideelle
organisasjoner fra å betale konsesjonsavgift for bruk av
sambandsutstyr som er nødvendig for å kunne utføre
aksjoner som har til hensikt å redde liv og helse - vert å leggje
ved protokollen.
Vi viser til brev fra Stortinget av 12. april
d.å. om ovennevnte.
Departementet har følgende svar på spørsmålene
i brevet:
1. Samferdselsdepartementet
har fått opplyst av Justisdepartementet at Frivillige redningsfaglige forum
mottar om lag kr 4,6 mill. for budsjettåret 2002 over Justisdepartementets
budsjett.
2. En reduksjon av Post- og teletilsynets
inntekter tilsvarende kr 2 mill. vil ifølge tilsynet kunne
få som konsekvens at oppgaver og tjenester på Private mobile
radionett-området tilsvarende kr 2 mill. ikke blir utført.
Post- og teletilsynet er pålagt selvfinansiering av sine
utgifter. Med unntak av 10 mill. kr til radiostøykontrollens
arbeid som i sin tid ble finansiert over apparatavgiften, skal selvfinansieringen være
100 pst. Gebyrene skal være kostnadsrelaterte.
Et evt. gebyrfritak for frivillige organisasjoner ville innebære
at andre brukere måtte betale gebyrer som er høyere
enn de utgiftene Post- og teletilsynet har knyttet til disse brukernes
virksomhet, dvs. en kryssubsidiering på bekostning av andre brukere
av tilsynets tjenester.
Tilsynet arbeider jevnlig med å effektivisere sin virksomhet
og Samferdselsdepartementet vil ta opp med tilsynet hva som kan
gjøres på dette området. Utgiftsreduksjoner
som følge av dette fører til lavere gebyrer for
brukerne generelt. Dette innebærer at et selektivt gebyrfritak
vil medføre kryssubsidiering med mindre kravet til selvfinansiering
ikke reduseres tilsvarende. Reduseres kravet til selvfinansiering,
vil gebyrfritaket belaste statskassen og ikke de øvrige
telebrukerne og da kunne denne indirekte støtten, som det
i realiteten vil være, like godt legges til i den direkte årlige støtten
til disse organisasjonene, slik at denne ble synlig.
3. Post- og teletilsynet har ikke gjort
unntak fra gebyrforskriften.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 14. mai 2002
Petter Løvik
leiar |
Jorunn Ringstad
ordførar |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |