Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for å endre forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4
slik at også personer som mottar omsorgslønn
unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd."
Forslagsstillerne redegjør innledningsvis
for lovgrunnlaget og tilståelsespraksis for ordningen med kommunal
omsorgslønn.
Det framholdes at personer som yter omsorg overfor omsorgstrengende
familiemedlemmer, er en ressurs for samfunnet som i mange tilfeller
bidrar til å redusere samfunnets utgifter til institusjonsplass
eller annen offentlig omsorg samtidig som de medvirker til bedre livskvalitet
for den omsorgstrengende.
Det påpekes at dersom en person med
omsorgsoppgaver søker om uførepensjon, blir omsorgslønn
tatt med i beregningsgrunnlaget ved fastsettelsen av uføregraden
slik at uføregraden blir redusert, noe som medfører
lavere uførepensjon enn dersom vedkommende ikke hadde hatt
omsorgslønn.
Fordi personer som har omsorgsoppgaver, men
ikke mottar omsorgslønn, også får tre
pensjonspoeng, mener forslagsstillerne at omsorgslønn ikke
kan betraktes som pensjonsgivende inntekt. Forslagsstillerne ser
heller ikke omsorgsarbeid som "vanlig arbeid" da omsorgsarbeidet
utføres i brukerens hjem, som ofte også er omsorgsgiverens,
og er ofte mer preget av tilstedeværelse og omtanke
enn det som vanligvis betraktes som arbeidsinnsats.
Det vises til at uførepensjonister
kan ha en inntekt tilsvarende ett grunnbeløp (G) etter å ha
vært mottaker av pensjon fra folketrygden i ett år,
men at personer som har inntekter av politiske tillitsverv eller
tillitsverv i frivillige organisasjoner, er unntatt fra bestemmelsen om
ett års ventetid for å få rett til friinntekten,
jf. forskrift 1997 30. april nr. 0392 § 4.
Det påpekes at dersom en uførepensjonist
påtar seg omsorgsoppgaver og mottar omsorgslønn
etter å ha vært pensjonist i ett år,
kan vedkommende ha en omsorgslønn på 1 G uten
at dette fører til endring i uføregraden,
men at dersom omsorgslønn er tilstått før uføretidspunktet,
medfører denne redusert uføregrad. Forslagsstillerne
finner at denne praksisen er urimelig, særlig sett på bakgrunn
av at personer med inntekt fra politiske verv og verv i frivillige
organisasjoner ikke blir utsatt for tilsvarende reduksjon i uføregraden
ved eventuell tildeling av uføretrygd.
Det vises til at i forbindelse med behandlingen
av Dokument nr. 50 (1998-1999) ble følgende forslag vedtatt,
jf. Innst. S. nr. 13 (1999-2000) av et samlet Storting:
"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med
bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt
av denne."
Forslagsstillerne har ikke registrert at dette
forslaget er fulgt opp av Regjeringen.
Komiteen støtter
intensjonene i Dokument nr. 8:95 (2001-2002) og viser til hva et
samlet Storting sa i Innst. S. nr. 13 (1999-2000):
"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med
bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt
av denne."
Komiteen viser videre til hva
Regjeringen skrev i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Folketrygden side
86, der det heter:
"Departementet vurderer å innføre
en tidsbegrenset uførestønad når fremtidig
arbeidsevne er usikker og det utredes et nytt system for avkorting
av uførepensjon mot arbeidsinntekt som utformes slik at
det lønner seg å arbeide. Regjeringen tar sikte
på å legges frem en odelstingsproposisjon senere
i høst."
Komiteen registrerer at det ennå ikke
har kommet noe forslag som følger opp dette.
Komiteen mener det er viktig
at det snarest mulig skjer en endring av forskriftene av 30. april
1997 nr. 0392 § 4 slik at også personer som mottar
omsorgslønn, unntas fra folketrygdloven § 12-12
annet ledd.
Komiteen vil foreslå at
det settes en grense på 1G for inntekt utenom trygdeytelsene
som vedkommende mottar.
Komiteen vil understreke at både
lønnet og ulønnet omsorgsarbeid prinsipielt og
reelt skal vurderes som pensjonsgivende arbeid. Komiteen vil
derfor videre slå fast at ordningen med 3 pensjonspoeng
for omsorgsarbeid slik det er i dag, må opprettholdes. Omsorgslønnsinntekter
som tilsier høyere pensjonsgrunnlag enn 3 G, må føre
til at det reelle pensjonsgrunnlaget tillegges omsorgslønnsmottakeren.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for å endre forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4
slik at også personer som mottar omsorgslønn,
unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd. Inntekten
før det eventuelt skjer en avkortning av trygden, bør
settes til 1G. Endringen gjøres gjeldende fra 1. januar
2003."
Komiteen viser til at ektefelletillegget
avkortes for den uføre når ektefellens/samboerens
omsorgslønn utgjør mer enn 1 G. Komiteen finner
dette urimelig og ber Regjeringen på egnet måte
komme tilbake til Stortinget med en vurdering av å høyne
denne grensen slik at paret samlet kan få en rimelig inntekt.