2. Dokument nr. 8:95 (2001-2002)

2.1 Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for å endre ­forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4 slik at også ­personer som mottar omsorgslønn unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd."

Forslagsstillerne redegjør innledningsvis for lovgrunnlaget og tilståelsespraksis for ordningen med kommunal omsorgslønn.

Det framholdes at personer som yter omsorg overfor omsorgstrengende familiemedlemmer, er en ressurs for samfunnet som i mange tilfeller bidrar til å redusere samfunnets utgifter til institusjonsplass eller annen offentlig omsorg samtidig som de medvirker til bedre livskvalitet for den omsorgstrengende.

Det påpekes at dersom en person med omsorgsoppgaver søker om uførepensjon, blir omsorgslønn tatt med i beregningsgrunnlaget ved fastsettelsen av uføregraden slik at uføregraden blir redusert, noe som medfører lavere uførepensjon enn dersom vedkommende ikke hadde hatt omsorgslønn.

Fordi personer som har omsorgsoppgaver, men ikke mottar omsorgslønn, også får tre pensjonspoeng, mener forslagsstillerne at omsorgslønn ikke kan betraktes som pensjonsgivende inntekt. Forslagsstillerne ser heller ikke omsorgsarbeid som "vanlig arbeid" da omsorgsarbeidet utføres i brukerens hjem, som ofte også er omsorgsgiverens, og er ofte mer ­preget av tilstedeværelse og omtanke enn det som ­vanligvis betraktes som arbeidsinnsats.

Det vises til at uførepensjonister kan ha en inntekt tilsvarende ett grunnbeløp (G) etter å ha vært mottaker av pensjon fra folketrygden i ett år, men at personer som har inntekter av politiske tillitsverv eller tillitsverv i frivillige organisasjoner, er unntatt fra bestemmelsen om ett års ventetid for å få rett til friinntekten, jf. ­forskrift 1997 30. april nr. 0392 § 4.

Det påpekes at dersom en uførepensjonist påtar seg omsorgsoppgaver og mottar omsorgslønn etter å ha vært pensjonist i ett år, kan vedkommende ha en omsorgslønn på 1 G uten at dette fører til endring i ­uføregraden, men at dersom omsorgslønn er tilstått før uføretidspunktet, medfører denne redusert uføregrad. Forslagsstillerne finner at denne praksisen er urimelig, særlig sett på bakgrunn av at personer med inntekt fra politiske verv og verv i frivillige organisasjoner ikke blir utsatt for tilsvarende reduksjon i uføregraden ved eventuell tildeling av uføretrygd.

Det vises til at i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 50 (1998-1999) ble følgende forslag vedtatt, jf. Innst. S. nr. 13 (1999-2000) av et samlet Storting:

"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt av denne."

Forslagsstillerne har ikke registrert at dette forslaget er fulgt opp av Regjeringen.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter intensjonene i Dokument nr. 8:95 (2001-2002) og viser til hva et samlet Storting sa i Innst. S. nr. 13 (1999-2000):

"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt av denne."

Komiteen viser videre til hva Regjeringen skrev i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Folketrygden side 86, der det heter:

"Departementet vurderer å innføre en tidsbegrenset uførestønad når fremtidig arbeidsevne er usikker og det utredes et nytt system for avkorting av uførepensjon mot arbeidsinntekt som utformes slik at det lønner seg å arbeide. Regjeringen tar sikte på å legges frem en odelstingsproposisjon senere i høst."

Komiteen registrerer at det ennå ikke har kommet noe forslag som følger opp dette.

Komiteen mener det er viktig at det snarest mulig skjer en endring av forskriftene av 30. april 1997 nr. 0392 § 4 slik at også personer som mottar omsorgslønn, unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd.

Komiteen vil foreslå at det settes en grense på 1G for inntekt utenom trygdeytelsene som vedkommende mottar.

Komiteen vil understreke at både lønnet og ulønnet omsorgsarbeid prinsipielt og reelt skal vurderes som pensjonsgivende arbeid. Komiteen vil derfor videre slå fast at ordningen med 3 pensjonspoeng for omsorgsarbeid slik det er i dag, må opprettholdes. Omsorgslønnsinntekter som tilsier høyere pensjonsgrunnlag enn 3 G, må føre til at det reelle pensjonsgrunnlaget tillegges omsorgslønnsmottakeren.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for å endre forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4 slik at også personer som mottar omsorgslønn, unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd. Inntekten før det eventuelt skjer en avkortning av trygden, bør settes til 1G. Endringen gjøres gjeldende fra 1. januar 2003."

Komiteen viser til at ektefelletillegget avkortes for den uføre når ektefellens/samboerens omsorgslønn utgjør mer enn 1 G. Komiteen finner dette urimelig og ber Regjeringen på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en vurdering av å høyne denne grensen slik at paret samlet kan få en rimelig inntekt.