Vedlegg: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 8. mai 2002

Dokument nr. 8:102 (2001-2002) om bevilgningtil bygging av Kautokeino anno 1852

Kultur  og kirkedepartementet (KKD) viser til komiteens brev av 19. april 2002 vedrørende ovennevnte.

Dokument nr. 8:102 (2001 2002) konkluderer med følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å bevilge 15 mill. kroner til bygging av byen Kautokeino 1852 i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002".

Når det gjelder realiteten i forslaget, vil vi kommentere to forhold:

1) Vurderinger av prosjektet som kulturbygg

En permanent rekonstruksjon av Kautokeinos bebyggelse slik den var i 1852 anslås av filmskaperne til å koste ca. 20 mill. kroner. Av denne summen utgjør merutgiftene ved å lage en permanent bebyggelse sammenlignet med kostnadene forbundet med å lage kulisser ca. 15 mill. kroner.

Etter KKDs vurdering er dette et lite realistisk estimat dersom antikvariske prinsipper skal legges til grunn for rekonstruksjonen av bygningene. For at disse skal kunne ha en kulturvernfaglig formidlingsverdi i fremtiden vil det måtte bevilges investeringstilskudd av et langt større omfang.

KKD finner i denne sammenhengen grunn til å nevne at prioritering av investeringstilskudd til nasjonale kulturbygg skjer etter en investeringsplan som ble lagt frem for Stortinget i budsjettproposisjonen for 2002. Av denne fremgår det at det ikke er budsjettmessig rom for nye byggeprosjekt før tidligst i 2006. Når det gjelder samiske kulturbygg, forholder Kultur  og kirkedepartementet seg til Sametingets Samlet plan for samiske kulturhus   ny prioritering (vedtatt juni 1999). Ett av de 28 prosjektene som departementets investeringsplan 2002 2005 omfatter er samisk   Østsamisk museum i Neiden som er det samiske tusenårsstedet. Samtidig presenteres en rekke byggeprosjekter som er lagt frem for KKD og som skal vurderes for årene 2006 og fremover. Aja samisk senter i Kåfjord og samisk kunstmuseum i tilknytning til De Samiske Samlinger i Karasjok er blant disse.

Kautokeinopprøret har tilknytning til Kautokeino og Alta. Staten har medvirket til finansiering av nye museumsbygg på begge disse stedene i løpet av de siste 15 årene. I tillegg kan det nevnes at Kautokeino bygdetun har en friluftsavdeling med gamle bygninger.

Dersom dette prosjektet skal vurderes under kap. 320 post 73 Nasjonale kulturbygg, bør et investeringstilskudd i den størrelsesorden det her er snakk om, ses i sammenheng med Sametingets prioritering av samiske kulturhus og utviklingen av de samiske museene.

2) Vurderinger av filmprosjektet

Som det går fram av Dok. 8   forslaget gjelder forslaget som fremmes "ikke midler til selve filminnspillingen, men kun bygningene og etterbruken av disse". KKD har imidlertid enkelte kommentarer til opplysningene om filmprosjektet.

Til innspillingen av filmen "Kristin Lavransdatter" ble det oppført en middelaldergård i Sel, Jørundgard, som trolig danner forbilde for det foreliggende prosjektet. Jørundgard Middelaldersenter AS driver gården i sommersesongen som et opplevelsessenter.

I Dok. 8 forslaget heter det at "finansieringen av filmen er på det nærmeste klar". I den grad finansieringen av prosjektet baserer seg på offentlige tilskudd er dette ikke riktig. Norsk filmfond opplyser at det er gitt tilskudd til videreutvikling av prosjektet. Vi går ut fra at produsenten for filmen vil søke om tilskudd til produksjon av filmen på et tidspunkt der den er kommet til et stadium der den er moden for å bli satt i produksjon.

I Dok. 8 forslaget oppgis 5 millioner kroner som kostnadene for kulissene til filmproduksjonen. Vi presiserer for ordens skyld at Norsk filmfond ikke kan gå god for tallet, siden prosjektet ennå ikke har nådd et stadium der det har vært naturlig å diskutere forhold som berører produksjon av filmen. Tallet står derved kun for produsentens regning.

Konklusjon

Under KKDs budsjett er det mest naturlig å vurdere forslaget som et investeringstilskudd i kulturbygg. Det bør derfor etter KKDs oppfatning ses i sammenheng med investeringsplanen for kulturbygg som legges fram for Stortinget i de årlige budsjettproposisjoner. KKD kan for sin del ikke tilrå at dette prosjektet prioriteres foran samiske kulturbygg som er omtalt i investeringsplanen.