I forbindelse med en større filminnspilling
i Kautokeino knyttet til det opprøret som fant sted på kirkestedet
i 1852, har filmskaperne planlagt gjenskapning av bebyggelsen i
Kautokeino slik denne var i 1852, med tanke på etterbruk
av bygningene etter avsluttet filminnspilling. Stortinget har tidligere,
i forbindelse med behandling av Utjamningsmeldinga i juni 2000,
tatt til orde for statlige tiltak i indre Finnmark som ledd i å oppnå alternativ
aktivitet i regionen til erstatning for reindriften, som er i sterk
tilbakegang. Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til flertallets
uttalelse i Innst. S. nr. 222 (1999-2000).
Forslaget som fremmes gjelderikkemidler til selve filminnspillingen, men
kun bygningene og etterbruken knyttet til disse. Finansieringen
av filmen er på det nærmeste klar.
Etter at Stortinget sluttet seg til sosialkomiteens
innstilling, ble det satt ned en egen gruppe bestående
av representanter fra de ulike kommunene i indre Finnmark som skulle
se på tiltak som kunne bidra til å virke utjevnende
på levekårene. Gruppen avga sin innstilling "Oppfølging
indre Finnmark" overfor Kommunal- og regionaldepartementet i februar
2002. Ett av de tiltak som gruppen har foreslått igangsatt
er det nedenfor omtalte.
Indre Finnmark har vært preget av høy
arbeidsledighet betinget av nedgangen i sysselsetting innen reindriften.
Det har derfor vært et stort behov for kreative forslag
til alternative aktiviteter i kommunene.
Filmskaperne ønsker at det skal stå igjen
et varig minne etter at filmen er innspilt, og har planer om at Kautokeino
kirkested bygges opp slik det så ut under opprøret
i 1852.
Man skal ha i mente at hele Kautokeinos bebyggelse ble
brent ned i forbindelse med evakueringen av fylket høsten
1944. En gjenskapelse av deler av den samiske og Finnmarks historie
gjennom oppbyggingen av det gamle kirkestedet Kautokeino vil dermed
også være tjenlig i et historisk og kulturelt
perspektiv overfor Finnmarks befolkning.
Det er fra filmskapernes side høsten
2001 hentet inn anbud for bygging fra selskaper i Finnmark, Polen
og Russland. Filmskapernes søknad til Kommunal- og regionaldepartementet
datert 5. september 2001 gjaldt "kun bygningenes yttervegger og
tak" med en kostnadsramme på kr 4 164 000. Responsen på regissør Nils
Gaups ønske om å etterlate seg noe varig i sitt hjemfylke
har vært stor, og filmskaperne har derfor ønske
om å legge mer enn et "skall" av en by bak seg. De økonomiske
forutsetningene for bygging av byen er dermed endret siden filmskaperne
i september 2001 sendte søknad til Kommunal- og regionaldepartementet,
og hele prosjektet med en permanent bygningsmasse estimeres av filmskaperne
til å koste ca. 20 mill. kroner.
Siden filmskaperne skyter inn kapitalen som
ellers hadde gått med til kulisser (ca. 5 mill. kroner),
innebærer forslaget kun de merutgifter en permanent bygningsmasse
vil representere. Filmskaperne vil ikke kunne bære disse
kostnadene selv, siden det vil være stedet Kautokeino,
og ikke filmskaperne, som vil ha nytte av etterbruken. Til gjengjeld
vil man under innspillingen kunne ta i bruk skikkelige bygninger
i stedet for kulisser. Siden filminnspillingen er planlagt oppstartet
i løpet av det kommende året, er det nå mulighetene
er til stede for å realisere etterbruksprosjektet, siden
filmskaperne ellers vil ta i bruk kulisser som vil bli revet når
innspillingen er over.
Gjennom offentlig tilskudd til selve filminnspillingen
vil det alternativt bli skapt kulisser til en kostnad av omtrent
5 mill. kroner. Dersom bebyggelsen gjøres permanent vil
disse midlene gi varige verdier for lokalsamfunnet, i stedet for
at investeringen kun kan nyttiggjøres til selve innspillingen,
med påfølgende destruksjon av kulissene.
Forslagsstillerne viser til at en permanent
bygningsmasse vil kunne nyttiggjøres til en rekke formål,
herunder bl.a. for Beaivvás Sami Teahters ulike oppsetninger,
lokalene vil kunne brukes i turismeøyemed, som bevertningssted,
museum, undervisning etc.
Med bakgrunn i ovenstående argumentasjon
fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å bevilge
15 mill. kroner til bygging av byen Kautokeino 1852 i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2002."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke og
fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, er meget
positiv til at det blir laget en film som omhandler det religiøse
opprøret som fant sted på kirkestedet i Kautokeino
den 8. november 1852, der to mennesker ble drept. Handlingen er
av stor historisk verdi, og komiteener
glad for initiativet fra både produksjonsselskapet Borealis
og regissør Nils Gaup.
Komiteen har gjennom budsjettproposisjonen
for 2002 sagt seg enig i en investeringsplan over tilskudd til nasjonale
kulturbygg der det ikke er rom for nye byggeprosjekt før
tidligst i 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
kan ikke imøtekomme idéskaperne og forslagsstillerne
med hensyn til å bygge opp en permanent rekonstruksjon
av Kautokeinos bebyggelse slik den var i 1852, til en anslått
pris av 20 mill. kroner, der staten skulle bidra med 15 mill. kroner.
Flertallet kan, i
likhet med Kultur- og kirkedepartementet (se vedlegg), ikke tilrå at
dette prosjektet prioriteres foran samiske kulturbygg som er omtalt
i investeringsplanen.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Saken vedlegges protokollen."
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at dersom prosjektplanene skal videreføres
må disse eventuelt utvikles videre, og vurderes på nytt
i forbindelse med prioriteringslisten etter 2006.
Dette flertallet vil peke på muligheten å se
dette prosjektet som et næringsprosjekt, rettet mot indre Finnmark,
jf. St.meld. nr. 50 (1998-1999) Utjamningsmeldinga, og ber Regjeringen
komme tilbake med en vurdering på egnet måte så raskt
som mulig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sosialkomiteens merknader i forbindelse
med behandlingen av Utjamningsmeldinga i juni 2000, samt til at
Sosial- og helsedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
seinere satte ned en gruppe for å følge opp Stortingets
merknad om egne, målrettede tiltak overfor indre Finnmark.
Gruppen besto av representanter (inklusive ordførerne)
fra kommunene i indre Finnmark (Kautokeino, Karasjok, Tana, Nesseby
og Porsanger), og arbeidet ble koordinert av Finnmark fylkeskommune.
Også Sametinget har vært konsultert angående
gruppens arbeid.
Gruppens rapport ("Prosjekt Oppfølging
av indre Finnmark") ble ferdig utarbeidet den 21. januar 2002. Under
tiltak 16 i denne rapporten er oppbygging av Kautokeino anno 1852
et prioritert forslag, og dette er beskrevet slik i rapporten:
"Kautokeino er i ferd med å bygge opp et
lite filmmiljø, hvor planene om filmatisering av Kautokeino-opprøret
i 1852 vil være et stort løft for Kautokeino og hele
Sàpmi. Her inngår planer om oppbygging av Kautokeino ànno
1852, som kan brukes i reiselivsformål senere."
Etter disse medlemmers syn bør
midlene til det foreliggende prosjektet ikke primært tas
fra investeringstilskudd til kulturbygg, men i stedet knyttes opp til
omstillingsmidler for indre Finnmark, som i dette tilfelle bør
målrettes mot Kautokeino kommune i regi av Kommunal- og
regionaldepartementet.
Etter disse medlemmers syn bør
midlene bevilges i forbindelse med statsbudsjettet for 2003 innenfor en
totalramme på 20 mill. kroner, men slik at Kommunal- og
Regionaldepartementet søker å oppnå et
samarbeid med andre aktuelle aktører (Kautokeino kommune
selv, Finnmark fylkeskommune, Sametinget, mulige framtidige investorer,
filmskaperne), slik at Regjeringens bevilgning utgjør en
andel av, men ikke hele summen på 20 mill. kronene som
tenkes brukt til prosjektet.
Disse medlemmer vil også peke
på muligheten å se dette prosjektet som et næringsprosjekt
rettet mot Indre Finnmark, jf. St.meld. nr. 50 (1998-1999) Utjamningsmeldinga.
Disse medlemmer ser det ikke
som realistisk å finne midler til Kautokeino 1852 innenfor
rammene av revidert nasjonalbudsjett, men mener at det er fullt mulig å få til
en bevilgning i forbindelse med statsbudsjettet for 2003. Selv om
midlene ikke bevilges nå, vil da filmskaperne, Kautokeino
kommune og framtidige drivere kunne arbeide videre med planene,
fordi man i så fall vet at det vil foreligge en statlig
medvirkning på kostnadssiden.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003 om å bevilge midler til bebyggelsen Kautokeino
1852 i et samarbeid med andre aktører, og innenfor en samlet
kostnadsramme på 20 mill kroner, slik at det kan bygges
opp en permanent bebyggelse tilnærmet slik denne var i
Kautokeino i 1852."
Etter komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstrepartis syn er det et funn for indre Finnmark
at det gjennom planene for en filmatisering av Kautokeinoopprøret
dukker opp et prosjekt som "Kautokeino 1852". Alternativt skulle
man tenke seg år med arbeid i regi av diverse departementer,
i forsøket på å komme opp med tilsvarende
prosjekter, men uten at disse i utgangspunktet nødvendigvis
verken hadde noen lokal forankring, eller ildsjeler og investorer
med ønske om å bidra til en realisering.
Disse medlemmer er kjent med
at Kautokeino kommune har avsatt nødvendig areal, det er
utarbeidet bebyggelsesplan i det terrenget som er tenkt brukt, det er
utarbeidet ferdige skisser for den aktuelle bebyggelsen som det
også er hentet inn kostnadsoverslag på, og det
foreligger konkrete planer for etterbruken i regi av lokalt etablerte
foretak (bl.a. lokalt etablerte virksomheter som sølvsmia
Juhls og hotellkjeden Norlandia). Det foreligger også vilje
fra filmskaperne til å bruke kulisseutgiftene som en andel
av totalsummen til en permanent bebyggelse, samt at filmens øvrige
rekvisitter stilles til rådighet for etterbruken.
Etter disse medlemmers syn blir
et slikt prosjekt en utfordring for Storting og regjering, fordi
den synliggjør i hvilken grad folkevalgte organer og det statlige
byråkratiet er/ikke er i stand til å foreta
raske omstillinger når dette er påkrevet, for å unngå at
muligheter går tapt, og for å sikre at de folkevalgtes
forutsetninger (jf. Stortingets behandling av Utjamningsmeldinga)
også kan ivaretas gjennom ideer som ikke Storting eller
regjering selv har kommet opp med.
Med bakgrunn i en slik utfordring blir kulturministerens
svarbrev til komiteen, etter disse medlemmers syn,
begredelig lesning. Selv om det av forslagsstillerne er understreket
at forslaget ikke gjelder bevilgning
til selve filmen om Kautokeinoopprøret, gjør statsråden
likevel dette til et eget tema i sitt svarbrev. Disse medlemmer vil
påpeke at det er helt naturlig å knytte statlig
støtte til bebyggelsen opp til forutgående forutsetninger
om at selve filminnspillingen realiseres. Manglende sluttfinansiering
av filmen på dette tidspunkt burde dermed ikke være
til hinder for støtte til selve etterbruksprosjektet, så lenge
midlene ikke kommer til utbetaling før filmen realiseres.
Disse medlemmer merker seg at
statsråden bekriver kostnadsrammen som
"… et lite realistisk estimat dersom antikvariske prinsipper
skal legges til grunn for rekonstruksjonen av bygningene. For at
disse skal ha en kulturvernfaglig formidlingsverdi i fremtiden vil
det måtte bevilges investeringstilskudd av et langt større
omfang."
Disse medlemmer er kjent med
at det er utarbeidet tegninger over de bygg som skal bygges, og
innhentet kostnadsoverslag for bygging av disse som omtalt av forslagsstillerne.
Det er statsråden selv som bringer inn begreper som "antikvariske
prinsipper" og "kulturvernfaglig formidlingsverdi", mens de instanser som
har vært engasjert i å få prosjektet
realisert så langt disse medlemmer har kunnet
registrere, ikke har hatt ambisjoner som har gått på en
eksakt historisk korrekthet, noe som også tydelig kommer
fram i teksten fra forslagsstillerne (bl.a. i form av
at størrelsen på byggene bør tilpasses
dagens forhold).
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2003 om å bevilge midler til bebyggelsen Kautokeino 1852 i et samarbeid med andre aktører, og innenfor en samlet kostnadsramme på 20 mill. kroner, slik at det kan bygges opp en permanent bebyggelse tilnærmet slik denne var i Kautokeino i 1852.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:102 (2001-2002) - forslag fra
stortingsrepresentantene Olav Gunnar Ballo, Magnhild Meltveit Kleppa, Ågot
Valle og Odd Roger Enoksen om en bevilgning til bygging av Kautokeino
anno 1852 - vedlegges protokollen.
Kultur og kirkedepartementet (KKD) viser til komiteens brev av 19. april 2002 vedrørende ovennevnte.
Dokument nr. 8:102 (2001 2002) konkluderer med følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å bevilge 15 mill. kroner til bygging av byen Kautokeino 1852 i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002".
Når det gjelder realiteten i forslaget, vil vi kommentere to forhold:
En permanent rekonstruksjon av Kautokeinos bebyggelse
slik den var i 1852 anslås av filmskaperne til å koste
ca. 20 mill. kroner. Av denne summen utgjør merutgiftene
ved å lage en permanent bebyggelse sammenlignet med kostnadene
forbundet med å lage kulisser ca. 15 mill. kroner.
Etter KKDs vurdering er dette et lite realistisk
estimat dersom antikvariske prinsipper skal legges til grunn for
rekonstruksjonen av bygningene. For at disse skal kunne ha en kulturvernfaglig
formidlingsverdi i fremtiden vil det måtte bevilges investeringstilskudd av
et langt større omfang.
KKD finner i denne sammenhengen grunn til å nevne
at prioritering av investeringstilskudd til nasjonale kulturbygg
skjer etter en investeringsplan som ble lagt frem for Stortinget
i budsjettproposisjonen for 2002. Av denne fremgår det
at det ikke er budsjettmessig rom for nye byggeprosjekt før
tidligst i 2006. Når det gjelder samiske kulturbygg, forholder
Kultur og kirkedepartementet seg til Sametingets Samlet
plan for samiske kulturhus ny prioritering (vedtatt juni
1999). Ett av de 28 prosjektene som departementets investeringsplan
2002 2005 omfatter er samisk Østsamisk museum
i Neiden som er det samiske tusenårsstedet. Samtidig presenteres
en rekke byggeprosjekter som er lagt frem for KKD og som skal vurderes
for årene 2006 og fremover. Aja samisk senter i Kåfjord
og samisk kunstmuseum i tilknytning til De Samiske Samlinger i Karasjok
er blant disse.
Kautokeinopprøret har tilknytning til
Kautokeino og Alta. Staten har medvirket til finansiering av nye museumsbygg
på begge disse stedene i løpet av de siste 15 årene.
I tillegg kan det nevnes at Kautokeino bygdetun har en friluftsavdeling
med gamle bygninger.
Dersom dette prosjektet skal vurderes under
kap. 320 post 73 Nasjonale kulturbygg, bør et investeringstilskudd
i den størrelsesorden det her er snakk om, ses i sammenheng
med Sametingets prioritering av samiske kulturhus og utviklingen
av de samiske museene.
Som det går fram av Dok. 8 forslaget
gjelder forslaget som fremmes "ikke midler til selve filminnspillingen,
men kun bygningene og etterbruken av disse". KKD har imidlertid
enkelte kommentarer til opplysningene om filmprosjektet.
Til innspillingen av filmen "Kristin Lavransdatter" ble
det oppført en middelaldergård i Sel, Jørundgard, som
trolig danner forbilde for det foreliggende prosjektet. Jørundgard
Middelaldersenter AS driver gården i sommersesongen som
et opplevelsessenter.
I Dok. 8 forslaget heter det at "finansieringen
av filmen er på det nærmeste klar". I den grad
finansieringen av prosjektet baserer seg på offentlige
tilskudd er dette ikke riktig. Norsk filmfond opplyser at det er
gitt tilskudd til videreutvikling av prosjektet. Vi går
ut fra at produsenten for filmen vil søke om tilskudd til
produksjon av filmen på et tidspunkt der den er kommet
til et stadium der den er moden for å bli satt i produksjon.
I Dok. 8 forslaget oppgis 5 millioner kroner
som kostnadene for kulissene til filmproduksjonen. Vi presiserer
for ordens skyld at Norsk filmfond ikke kan gå god for
tallet, siden prosjektet ennå ikke har nådd et stadium
der det har vært naturlig å diskutere forhold som
berører produksjon av filmen. Tallet står derved kun
for produsentens regning.
Under KKDs budsjett er det mest naturlig å vurdere forslaget
som et investeringstilskudd i kulturbygg. Det bør derfor
etter KKDs oppfatning ses i sammenheng med investeringsplanen for
kulturbygg som legges fram for Stortinget i de årlige budsjettproposisjoner. KKD
kan for sin del ikke tilrå at dette prosjektet prioriteres
foran samiske kulturbygg som er omtalt i investeringsplanen.
Oslo, i familie-, kultur, og administrasjonskomiteen, den 28. mai 2002
Sonja Irene Sjøli
leder |
Torny Pedersen
ordfører |
Trond Giske
sekretær |