Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at St.meld. nr. 40 (1994-1995) følges opp slik at eiendommer der det har oppstått høy konfliktgrad mellom grunneiere og myndigheter i synet på barskogvernet tas ut av verneplanen og at de foreslåtte verneinngrepene således ikke blir gjennomført."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klung-land og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, viser til Dokument nr. 8:32 (2001-2002) fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Øyvind Korsberg, Per Roar Bredvold og Per Sandberg om at skogeiendommer der det har oppstått høy konfliktgrad mellom grunneiere og vernemyndighetene tas ut av planen for opptrapping av barskogvernet.
Komiteen viser til St.meld. nr. 42 (2000-2001) og Innst. S. nr. 206 (2001-2002) om biologisk mangfold, og de respektive partienes merknader ved behandlingen av denne.
Forslag fra Fremskrittspartiet;
Stortinget ber Regjeringen sørge for at St.meld. nr. 40 (1994-1995) følges opp slik at eiendommer der det har oppstått høy konfliktgrad mellom grunneiere og myndigheter i synet på barskogvernet tas ut av verneplanen og at de foreslåtte verneinngrepene således ikke blir gjennomført.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:32 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Øyvind Korsberg, Per Roar Bredvold og Per Sandberg om at skogeiendommer der det har oppstått høy konfliktgrad mellom grunneiere og vernemyndigheter tas ut av planen for opptrapping av barskogvernet - vedlegges protokollen.
Det vises til Energi- og miljøkomiteens
brev av 01.02.02 der komiteen oversender til departementet for uttalelse
et Dokument 8-forslag om barskogvern. Det er:
Dokument nr. 8:32 (2001-2002) der følgende
forslag fremmes: "Stortinget ber Regjeringen sørge for
at St.meld. nr. 40 (1994-1995) følges opp slik at eiendommer
der det har oppstått høy konfliktgrad mellom grunneier
og myndigheter i synet på barskogvernet tas ut av verneplanen
og at de foreslåtte verneinngrepene således ikke
blir gjennomført."
I St.meld. nr. 40 (1994-95) Opptrapping av barskogvernet
fram mot år 2000 (Barskogvernmeldingen), som Stortinget
har sluttet seg til, er prinsippene for gjennomføringen
av barskogplanen nedfelt.
I denne planen, som gjennomføres som
landsdelsvise delplaner, er det et hovedanliggende at de områder som
vernes skal være representative for den store variasjon
vi har i den norske skognaturen. Samtidig er det også viktig
at planen skal gjennomføres med så liten konfliktgrad
som mulig. Regjeringen vil også i det videre arbeidet med
barskogvernet legge stor vekt på konfliktreduserende tiltak.
Barskogplanen er nå i stor grad gjennomført.
Delplanen for Øst-Norge, fase II gjenstår, og
jeg legger opp til at planen kan sluttføres i løpet
av 2002. Jeg viser videre til at barskogvernmeldingen og Stortingets behandling
av denne legger vekt på at høyproduktive lavereliggende
områder skal prioriteres i arbeidet med gjennomføringen
av barskogplanen. Økt fokus på produktive arealer
innebærer at konfliktene ofte blir større fordi
en innenfor disse områdene samtidig finner de største
næringsinteressene. Dette gjelder også flere av lokalitetene
i den gjenstående delplanen, bl.a. Haugsjåknipen
i Aust-Agder fylke.
I Dokument 8-forslaget argumenteres det med
at barskogvernmeldingen klart sier at "noen områder er
uaktuelle på grunn av høy konfliktgrad". Jeg mener
at denne tolkningen av barskogvernmeldingen er tatt ut av sin sammenheng.
Når det gjelder utvelgelsen av områder som er
aktuelle for vern heter det bl.a.:
"I utvelgelsen skal det legges særlig vekt
på å sikre områder som bidrar til å øke
planens samlede representativitet. Ved prioriteringer mellom likeverdige
områder med hensyn til verneverdi vil områder
med minst konfliktgrad bli valgt. (barskogvernmeldingen s. 20)."
Jeg
mener at dette er et godt prinsipp for gjennomføring av
alt vern etter naturvernloven, og vil derfor sørge for
at dette blir fulgt opp ved sluttbehandlingen av delplanen for Øst-Norge.
Når det gjelder det konkrete eksempelet
som er nevnt i Dokument 8:32 (Haugsjåknipen i Aust-Agder
fylke) så er dette området en del av delplanen
for Øst-Norge, som ennå ikke er oversendt fra
Direktoratet for naturforvaltning til departementet.
På et generelt grunnlag er det slik
at medvirkning i en verneplanprosess ikke er det samme som at alle
parter får gjennomslag for sine synspunkt. I en planprosess skal
mange hensyn veies mot hverandre. Jeg viser i denne sammenheng til
Innst. S. nr. 92 (1996-97) som omhandlet verneplan for Setesdal
Vesthei-Ryfylkene, der Energi- og miljøkomiteen uttalte
følgende:
"Flertallet vil på generelt grunnlag bemerke
at prinsippet om at alle parter skal bli hørt, ikke nødvendigvis innebærer
at de endelige vedtakene blir i tråd med alle høringsinstansenes
interesser der det er arealkonflikter. At vedtak ikke blir i tråd
med vurderingen til enkelte høringsinstanser, betyr nødvendigvis
ikke at prosedyrene for vernearbeidet ikke blir fulgt."
Disse prinsippene må også gjøres
gjeldende i prosessene med barskogvern. At det kan være
forskjellig syn mellom grunneiere og myndigheter når det
gjelder barskogvern er derfor ikke i seg selv en tilstrekkelig grunn til
ikke å gjennomføre et vernevedtak.
Det må erkjennes at det har vært
en god del konflikter i gjennomføringen av barskogplanen.
Særlig har motstanden fra de enkelte grunneiere vært
klar i forkant av vernevedtaket. Imidlertid har myndighetene gjennomført
en rekke konfliktdempende tiltak som i mange tilfeller har hatt
god virkning. For det første er mange områder
tatt ut av planen i løpet av prosessen, også p.g.a.
høy konfliktgrad. Videre har det vært frivillige
ordninger med salg av eiendommer, og i noen tilfeller makeskifte.
Det finnes også en vederlagsordning der grunneiere får
kompensasjon for tapt økonomisk vinning mens verneprosessen
pågår. Endelig kan det ytes forskudd på erstatning
for vern. Det må også sies at når vernet
er gjennomført og erstatninger utbetalt, er det mitt inntrykk
at de fleste har vært tilfreds med erstatningene.
Jeg vil avslutningsvis understreke at jeg vil
følge opp Stortingets intensjoner når jeg får
delplanen for Øst-Norge fase II oversendt til departementet.
Dette innebærer at jeg både vil sørge
for at den høyproduktive barskogen i lavlandet blir dekket
opp i planen, og at hensynet til konfliktgrad blir tillagt vekt
dersom en kan velge mellom flere likeverdige områder med
hensyn til verneverdi.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. juni 2002
Bror Yngve Rahm
leder |
Øyvind Halleraker
ordfører |
Øyvind Vaksdal
sekretær |