Til Stortinget
I St.meld. nr. 40 (1994-1995) om opptrapping av barskogvernet
fram mot 2000 er prinsippene for gjennomføringen av barskogvernet
nedfelt. Verneprosessen er imidlertid ikke avsluttet, men pågår fremdeles
i deler av landet. Enkelte steder har det oppstått svært
høy konfliktgrad mellom grunneier og vernemyndigheter.
Noen eiendommer har fått så store arealer foreslått
vernet at det er ødeleggende for mulighetene til å fortsette
som selvstendige driftsenheter. Et eksempel som kan nevnes her er
Haugsjå Gård i Aust-Agder der rundt en firedel
del av de produktive arealene er foreslått vernet.
Enkelte grunneiere har på det sterkeste motsatt seg
de foreslåtte verneinngrepene som omfatter deres eiendom.
Mange føler seg imidlertid utsatt for bunnløs
maktesløshet overfor myndighetenes fremferd og arroganse
når den gården generasjoner har levd av plutselig
risikerer å få vernet betydelige arealer slik
at driftsgrunnlaget for gården forringes vesentlig.
I visse tilfeller vil verneinngrepene medføre en så vesentlig
marginalisering av driftsgrunnlaget at mulighetene for næringsdrift
er vesentlig redusert. Dette vekker stor fortvilelse hos dem dette
angår.
Det har derfor oppstått det man beskriver som maksimal
konfliktgrad mellom grunneier og vernemyndigheter enkelte steder.
Den bestemmelse i lovverket som gir hjemmel for verneinngrep
er § 8 i lov om naturvern 19. juni 1970. Her
står det at under visse forutsetninger «kan» et område
fredes som naturreservat, det står ikke «skal».
I slike lover som gir forvaltningsorganer kompetanse til å vedta
inngrep i den private eiendomsrett, skal det foretas en grundig
avveining av verneverdiene målt opp mot de næringsmessige ulempene
vernet vil medføre. Denne avveiningen mellom verneverdier
og næringsmessige ulemper synes ikke å blitt tilstrekkelig
ivaretatt i enkelte vernesaker. Verneinteressene alene
synes oftest å være de avgjørende i argumentasjonen
for vern uten tilstrekkelig oppmerksomhet rundt de driftsmessige
eller økonomiske konsekvenser.
I St.meld. nr. 40 (1994-1995) om barskogvernet er det lagt klare
premisser for i hvilke tilfeller verneinngrep bør unngås.
I denne stortingsmeldingen står det følgende: «noen
områder er uaktuelle på grunn av høy
konfliktgrad». Med andre ord slås det fast i stortingsmeldingen
for barskogvernet at i de områder der det oppstår
høy konfliktgrad skal verneinngrep unngås.
Men på tross av denne helt klare føringen i
den aktuelle stortingsmeldingen om å unngå å foreta
verneinngrep i områder der det oppstår høy
konfliktgrad, så arbeider direktoratet iherdig videre med å verne
eiendommer der nettopp konfliktgraden er svært høy.
Dette er i strid med stortingsmeldingens intensjoner!
Intensjonene om å unngå verneinngrep i saker
der det oppstår høy konfliktgrad skal ikke ignoreres
av et underliggende forvaltningsorgan som Direktoratet for naturforvaltning.
Direktoratet for naturforvaltning synes å forestå utredningsarbeidet
i forbindelse med utvidelse av barskogvern uten å ta tilstrekkelig
hensyn til hva stortingsmeldingen har lagt av overordnede premisser
for hvorledes man kan foreta barskogvern.
Konstitusjonelt sett er det uheldig dersom et underliggende forvaltningsorgan
ikke tar tilstrekkelig hensyn til hva som er gitt klart uttrykk
for i en stortingsmelding som er behandlet av Stortinget.
Stortingets intensjoner i barskogmeldingen må følges
opp slik at eiendommer hvor det har oppstått høy
konfliktgrad er uaktuelle å verne. Stortinget ber derfor
Regjeringen om å sørge for at dette finner sted.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sørge for at St.meld. nr.
40 (1994-1995) følges opp slik at eiendommer der det har
oppstått høy konfliktgrad mellom grunneiere og
myndigheter i synet på barskogvernet tas ut av verneplanen
og at de foreslåtte verneinngrepene således ikke
blir gjennomført.
17. desember 2001