Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og
Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og
André Kvakkestad, og fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad
og Finn Kristian Marthinsen, støtter hovedtrekkene
i departementets forslag, men foreslår at tinglysing i
fast eiendom skal overføres fra domstolene til en sentral
enhet, og at det organiseres under Statens kartverks hovedkontor
på Hønefoss. Denne enheten må ha tilstrekkelig faglig,
herunder juridisk, kompetanse. Flertallet mener
det er viktig at overføringen av oppgavene fra domstolene
til Statens kartverk skjer når nytt datasy-stem er på plass.
Det vil være behov for å bruke noe tid på å sette
i drift nytt datasystem. Flertallet har merket seg
at det nye datasystemet skal være ferdig innen 1. juli
2004.
Flertallet mener det kan være
fornuftig å gjennomføre sentraliseringen når
elektroniske dokumenter har vært i bruk en viss tid, slik
at man har noe erfaring å bygge på. Dette vil
bety at omorganiseringen må gjennomføres over
en periode. Flertallet mener det bør overlates
til Regjeringen å vurdere tidsperspektivet for gjennomføringen
av reformen. Gjennomføringen bør sees i sammenheng
med domstolsreformen. Det kan også være hensyn
som tilsier at overføringen bør gjennomføres
raskere enn planlagt, for eksempel hvis ansatte ved domstolene slutter
fortere enn forventet.
Flertallet mener at veiledning
og informasjon først og fremst vil være et ansvar
for Statens kartverk, men også kommunene bør få et
visst ansvar for dette, for eksempel foreta oppslag i grunnboksdatabasen
og gi brukerne informasjon om hvilke opplysninger som fremgår
der. Dette vil etter flertallets syn gi brukerne
en større fleksibilitet enn det de har i dag. Flertallet viser
til at fylkeskartkontorene blant annet vil kunne få øket
fagkompetanse ved at noen av dagens ansatte ved domstolene overføres
dit, og at kommunens ansatte allerede har fagkunnskap som er et
godt grunnlag for videre opplæring innen feltet. Kommunene
vil også kunne formidle vanskelige spørsmål videre
til fylkeskartkontoret eller til Statens kartverk sentralt. Flertallet mener
det må være et langsiktig mål at saksbehandlingsoppgavene
i større grad legges til kommunene, eventuelt som en interkommunal
oppgave.
Flertallet slutter seg til en
sentralisering av pantebokregisteret og at dette skal være
en enhet under Statens kartverk lokalisert til Ullensvang i Hardanger. Flertallet vil
understreke at det medfører stordriftsfordeler å samle
pantebokregisteret på ett sted, og at man også vil
oppnå en mer enhetlig skjønnsutøvelse
av regelverket med den effektivisering det innebærer. Med
bruk av moderne kommunikasjonsteknologi vil det ikke medføre
noen ulempe av betydning at pantebokregisteret ikke lokaliseres
til sentral enhet på Hønefoss.
Flertallet vil understreke at
Justisdepartementet (fra 1. november 2002 i forståelse
med Domstolsadministrasjonen) skal ha ansvaret for prosessen videre. Flertallet mener
Justisdepartementet bør ha mulighet til å vurdere
oppgavefordelingen mellom den sentrale enheten og enheten i Hardanger,
og mellom de sentrale enheter, fylkeskartkontorene og kommunene, inntil
ansvaret for tinglysingen i sin helhet overføres til Miljøverndepartementet
og Statens kartverk.
Flertallet vil peke på at
det i meldingen er understreket at fylkeskartkontorene i hovedsak
skal være lokalisert i fylkeshovedstedene. Flertallet vil
derfor understreke at fylkeskartkontoret i Buskerud fortsatt skal
være lokalisert i Drammen.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
I.
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et sentralt tinglysningsregister knyttet til Statens kartverks hovedkontor
i Ringerike kommune."
II.
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et sentralt pantebokregister i Ullensvang herad."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, vil innledningsvis slå fast
at domstolene i dag utfører tinglysingsoppgavene på en
svært god måte. Gjennomsnittlig behandlingstid
er 1-2 dager. Domstolene har effektive rutiner, et kompetent personale
og svært høy kvalitet på tinglysingsarbeidet.
Disse medlemmer vil videre understreke
at tinglysingsvirksomheten omfatter svært store verdier, og
sikrer rettsvern for omsetning og andre rettslige disposisjoner
over fast eiendom. Det heter i stortingsmeldingen s. 32 bl.a.:
"Grunnboken står i en særstilling
i forhold til øvrige offentlige registre om fast eiendom,
idet grunnbokens troverdighet innebærer at opplysningene
som er registrert der kan legges til grunn som korrekte. (…)
Norge (har) et kvalitetsmessig velfungerende tinglysingssy-stem.
Dette er av grunnleggende betydning for omsetning av eiendommer
og for kredittlivet. Registeret er også en forutsetning
for effektiv kontroll av offentlig reguleringslovgivning og dermed
for så vel det offentliges som privates utnytting av den
ressurs fast eiendom er."
Dette er også bakgrunnen for at det
påhviler myndighetene et særlig ansvar for at
tinglysingen er korrekt, og disse medlemmer viser
til at staten er erstatningsansvarlig på objektivt grunnlag
dersom det begås feil av tinglysingsmyndigheten.
Disse forhold tilsier at det må legges
avgjørende vekt på rettssikkerhetshensyn, og på at
folk skal kunne stole på de opplysningene som registreres,
når organiseringen av tinglysingen skal vurderes. Tilknytningen
til domstolene har gitt en trygghet for kvalitet og uavhengighet
i arbeidet. Det må derfor i utgangspunktet foreligge meget
gode grunner for å flytte tinglysingsarbeidet til en annen
instans. Den teknologiske utvikling kan være en slik grunn
- spesielt dersom organisatoriske endringer er en forutsetning for å kunne
ta i bruk hensiktsmessige tekniske løsninger for fremtidens tinglysing.
Et annet argument som fremheves i meldingen er ønsket om å samle
all informasjon om fast eiendom på ett sted slik at publikum
lettere finner frem til rett instans. Disse medlemmer er
enig i at det å gi best mulig publikumsservice bør
veie tungt, og vil understreke at en ny løsning må være
kompetent, like sikker og ha samme kvalitet som dagens tinglysingsvirksomhet,
samtidig som den må være brukervennlig og publikumsnær.
Dette ble også understreket i Innst. S. nr. 242 (2000-2001)
der det ble bedt om en ny og grundigere utredning av den fremtidige
organisering av tinglysingen.
Disse medlemmer peker på at
en viktig side ved det å tilby en publikumsvennlig tjeneste,
er at den aktuelle instans kan yte god veiledning. Dette har implikasjoner
både for kvaliteten på arbeidet og tilgjengeligheten
av tjenesten. Domstolene besitter juridisk kompetanse som gir svært
gode muligheter til å veilede publikum - både
profesjonelle brukere og vanlige folk. Slik veiledning er det et
klart behov for, og den fremtidige organisering må derfor
legge betydelig vekt på en kvalitativ god veiledningsmulighet.
Domstolene har i dag en unik kunnskap om rettsforhold knyttet til
fast eiendom, pant, skifte og tvangssaker. Disse medlemmer vil
peke på at tinglysingsoppgaven ikke bare krever kompetanse
innen tinglysingsreglene, men også om annet lovverk som
gjelder fast eiendom, som skifte, arv, tingrett, panterett, namsrett
og selskapsrett. Mange eiendomsoverganger skjer i forbindelse med arvefall
og skifte - situasjoner der domstolene allerede har oppgaver, og
der det ofte vil være behov for en mer omfattende veiledning
enn bare knyttet til tinglysings-reglene.
Disse medlemmer peker på at
Kartverket i dag ikke har noen tinglysingsfaglig kompetanse og heller ingen
juridisk kompetanse innenfor dette feltet. Det er således
knyttet betydelig risiko til å overføre den tinglysingsfaglige
kompetansen domstolene har i dag - i hvert fall i en overgangsfase.
Det er ikke gitt at de som er ansatt ved tinglysingen ønsker å flytte
med oppgaven. I praksis vil man måtte regne med at en stor
del av de ansatte ikke ønsker å bytte arbeidsplass,
og det vil være en betydelig utfordring å opprettholde
tinglysingen på samme nivå i overgangsfasen etter
en flytting til Kartverket.
Kartverket må derfor i utgangspunktet
bygge opp egen juridisk ekspertise. I meldingen fremgår
det at man ser for seg "et sterkt sentralt støtteapparat"
med spisskompetanse innen tinglysing som skal kunne bistå fylkeskartkontorene.
På høring med komiteen opplyste kartverksjefen
at det ikke er aktuelt å ansette en jurist ved hvert fylkeskartkontor. Disse
medlemmer vil peke på at tinglysingsfaglig kompetanse
i stor grad opparbeides gjennom praktisk arbeid med tinglysingsspørsmål,
og at det derfor er en fordel at den juridiske kompetansen har en
viss nærhet til det daglige arbeidet.
Disse medlemmer peker videre
på at GAB-registeret er av en helt annen karakter enn Grunnboka, og
at det ikke er noen stor grad av saklig sammenheng mellom GAB-registeret
og tinglysingsinformasjon. Dersom samordning av eiendomsinformasjon
er et tungtveiende hensyn, peker disse medlemmer på at
Grunnboka og GAB-registeret allerede i dag er tilgjengelig gjennom
EDR - Eiendomsregisteret, og at denne tjenesten eventuelt må kunne
bygges ut og gjøres tilgjengelig for flere.
Domstolenes organisering der 64 tingretter utfører tinglysingen,
vil gi bedre faktisk tilgjengelighet for publikum, og dermed bedre
service enn en fylkesmodell med 19 kontorer. Det er dessuten ofte
behov for å finne gjenparter av tinglyste dokumenter, og
det gir derfor en god løsning at pantebøkene oppbevares lokalt.
Det fremgår av stortingsmeldingen at
innsparings-potensialet innen tinglysingen i første rekke
er knyttet til innføring av ny teknologi, ikke til en annen
organisering, og det pekes på at den teknologiske løsning
som er valgt er uavhengig av fremtidig organisering. Det er således
fullt mulig å beholde tinglysingskompetansen i domstolene
når ny teknologi innføres.
Når det gjelder forslaget om å etablere
en sentralisert pantebok, er disse medlemmer særdeles
tvilende til hvilken nytteeffekt dette vil gi. Disse medlemmer ser
at digitalisering av informasjonsutveksling i mange tilfeller kan
gjøre det hensiktsmessig å sentralisere ulike
registreringsoppgaver. Når det imidlertid uttrykkelig forutsettes
at eksisterende pantebøker i hovedsak ikke skal
konverteres til digital form, kan disse medlemmer vanskelig
se at det er gode argumenter for en sentralisering - tvert imot øker
faren for mer tungvinte rutiner og lengre saksbehandlingstid. Disse
medlemmer kan ikke se at forslaget er fundert i tinglysingsfaglige
hensyn, og mener det vanskelig kan legges opp til rutiner som ikke
vil gi merarbeid og økt tidsbruk dersom registreringsenhetene
- enten det blir Kartverket eller domstolene - skal måtte
forholde seg til en sentral base hver gang det oppstår
et spørsmål om å få se et tinglyst
dokument. I stedet for at dokumentet fysisk befinner seg på stedet
der man har behov for det, må man kommunisere opplysningene
pr. telefon eller sende en kopi av dokumentet pr. fax til det aktuelle
kontoret. Disse medlemmer ser at distriktspolitiske
hensyn kan tale for en løsning som foreslått,
men mener det blir lite seriøst å sentralisere oppgaver
der det ikke er faglige hensyn som taler for en sentralisering,
utelukkende for å opprette arbeidsplasser i distriktene. Disse
medlemmer vil anbefale at man søker å finne
frem til oppgaver der sentralisering faktisk vil gi en gevinst før
det vedtas å etablere slike ordninger - det være
seg i distriktene eller i mer sentrale områder.
Disse medlemmer registerer at
en flytting til kartkontorene antas å ville gi en viss
innsparing i bemanningen - i hvert fall på noe lengre sikt,
og at man vil oppnå en samling av opplysninger knyttet
til fast eiendom. Disse medlemmer kan imidlertid
ikke se at gevinsten ved å flytte tinglysingen ut av domstolene
er så stor at det berettiger en så vidt omfattende
og risikofylt omorganisering som det legges opp til. Det fremgår
av Innst. S. nr. 242 (2000-2001) at det sist saken var oppe til
behandling var tvil om den planlagte flytting var tjenlig, og dette
lå til grunn for ønsket om å få en
grundigere utredning av spørsmålet. Disse medlemmer kan
ikke se at de argumenter som anføres for en omorganisering
i den foreliggende stortingsmelding er så tungtveiende
at det oppveier den risiko og de ulemper en flytting til Kartverket
vil medføre. Disse medlemmer mener dessuten
at dagens løsning under enhver omstendighet gir en tryggere
og mer publikumsvennlig ordning enn en overføring til Kartverket,
og at man derfor er best tjent med at oppgaven beholdes i domstolene. Disse
medlemmer forutsetter at den varslede omlegging til elektroniske
dokumenter vil kunne skje som planlagt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at flertallet i komiteen innstiller på at det sentrale
registeret for tinglysing skal lokaliseres til Statens kartverks
hovedkontor på Ringerike. Med dette utgangspunkt vil dette
medlem subsidiært gå inn for at pantebokregisteret
blir lokalisert til Ullensvang i Hardanger.