Rus- og psykiatriutgifter er etter Regjeringens
vurdering ikke godt nok fanget opp gjennom kriteriene i dagens inntektssystem,
noe som antakeligvis først og fremst rammer de største
byene. I proposisjonenforeslås
det derfor fra og med 2003 å innføre et midlertidig storbytilskudd
i inntektssystemet.
Storbytilskuddet på i alt 53 mill.
kroner foreslås likt fordelt på byene i forhold
til innbyggertallet, og fordeler seg med 22 mill. kroner til Bergen,
14 mill. kroner til Trondheim, 10 mill. kroner til Stavanger og
7 mill. kroner til Kristiansand. Oslo har allerede et eget hovedstadstilskudd.
Departementet har satt i gang et forskningsprosjekt for å utvikle
kriterier som kompenserer kommuner som har merutgifter knyttet til
rusmiddelomsorg og psykiatrisk behandling. Prosjektet og eventuelle
nye kriterier omtales i kommuneproposisjonen for 2004.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen i tiden fremover vil rette et særlig
fokus på storbyenes situasjon, og vurderer dette som positivt.
Landets største byer står overfor spesielle utfordringer
som miljøproblemer knyttet til samferdsel, integrering
av innvandrere og har dessuten særlige sosiale problemer.
Storbyenes regionale rolle og de felles funksjoner byer, og da særlig
de største, fyller for sine omkringliggende kommuner, er
også problemstillinger som bør drøftes bredt. Komiteen imøteser
Regjeringens storbymelding.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig med Regjeringen i at Bergen,
Trondheim, Stavanger og Kristiansand etter alt å dømme
har de høyeste utgiftene pr. innbygger knyttet til rusfeltet og
psykiatri.
Komiteen mener det
er ønskelig at disse utgiftsvariasjonene kommunene imellom,
fanges opp i inntektssystemet. Kommunal- og regionaldepartementet
har satt i gang et forskningsprosjekt som skal utarbeide kriterier
for å fange opp nevnte utgiftsforskjeller i inntektssystemet,
og komiteen har merket seg dette. Komiteen har
forståelse for at slike utgiftsutjevnende kriterier ikke
har vært mulig å utarbeide for inntektsåret
2003, men forventer at Regjeringen finner en permanent løsning
på utfordringen fra inntektsåret 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti foreslår at byene Fredrikstad,
Tromsø og Drammen i år 2003 skal tildeles et storbytilskudd
på totalt 17 mill. kroner, jf. forslag i kap. 1. Storbytilskuddet
til disse byene kommer i tillegg til de foreslåtte storbytilskudd
til byene Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Storbytilskuddet
til Fredrikstad, Tromsø og Drammen skal fordeles etter
samme nøkkel som det foreslåtte storbytilskuddet
til Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Konkret innebærer
dette følgende overføringer:
– Fredrikstad:
6,3 mill. kroner.
– Tromsø: 5,6 mill. kroner.
– Drammen: 5,1 mill. kroner.
Komiteen ber imidlertid Regjeringen
vurdere, i forbindelse med innføring av permanente kriterier, hvorvidt
andre store byer blir kompensert for utgifter til rusfeltet og psykiatri.
Videre er det i den forbindelse ønskelig med en begrunnet
gjennomgang av Oslos situasjon ved innføringen av permanente
kriterier og en nærmere drøfting av forholdet
til hovedstadstilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, har ikke spesifikke merknader til
det midlertidige storbytilskudd som foreslås tildelt kommunene Bergen,
Trondheim, Stavanger og Kristiansand for 2003. Disse medlemmer har
heller ikke innvendinger til Regjeringens anførsler om
at Oslo gjennom hovedstadstilskuddet pr. i dag får kompensert
for utgifter til rusfeltet og psykiatri.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at store byer som Tromsø, Fredrikstad og Drammen
ikke var omfattet av Regjeringens opprinnelige forslag med storbytilskudd. Denne
avgrensingen er ikke godt begrunnet av Regjeringen.
Flertallet har grunn til å mene
at flere bykommuner har utgifter til rusfeltet og psykiatri av samme omfang
som de fire kommunene som Regjeringen foreslår å gi
storbytilskudd til.
Flertallet mener at tilskudd
må gis til kommuner som har tilsvarende utgifter til rusfeltet
og psykiatri som storbyene. Det samme fordelingsprinsippet må legges
til grunn som for de bykommunene som er omfattet av Regjeringens
forslag.
Flertallet viser til avtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som konkluderer
med at de tre nevnte byer skal få tilskudd på linje
med de fire som er omtalt i proposisjonen. Regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet tar ikke stilling til prinsippet om å likebehandle
alle kommuner med tilsvarende utgifter som de nevnte. Flertallet minner
om at utgangspunktet for storbytilskuddet er at utgifter til rusfeltet
og psykiatri ennå ikke kompenseres godt nok i inntektssystemet
og at dette bør ligge som prinsipp for tildeling av storbytilskudd.
Flertallet peker på at
når flere kommuner skal omfattes av ordningen, må rammen
for det midlertidige tilskuddet økes tilsvarende.
Flertallet fremmer på dette
grunnlag følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen yte storbytilskudd
til kommuner som har tilsvarende utgifter til rusfeltet og psykiatri
som de fire storbykommunene. Det skal brukes samme fordelingsprinsipp
som for Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at storbyene taper nesten like
mye på omlegging av skolefritidsordningen (SFO) til ramme,
som de vinner på storbytilskuddet.
Disse medlemmer viser til at
begrunnelsen for hovedstadstilskuddet i hovedsak var bortfall av
selskapsskatten. Det er derfor ikke selvsagt at samme tilskudd også skal
være tilstrekkelig til å dekke merbehov innenfor
rus og psykiatri, og ber Regjeringen gjøre en konkret vurdering
av dette i budsjettet for 2003.
Disse medlemmer mener det er
stort behov for å få utredet om forhold som rusproblemer,
psykisk helse, behov for kvalifiseringstiltak, tilbud til flyktninger
og asylsøkere og tilbud til barn og unge har fått
nok vekt i inntektssystemet. Disse medlemmer vil vise
til at Oslo har både de rikeste og de fattigste innbyggerne
i landet og at de derfor har et stort ansvar for, og mulighet til, å bidra
vesentlig til å redusere forskjellene og motvirke fattigdom.
Det er derfor viktig at Oslo kommune utnytter sine egne inntektsmuligheter
for å løse påtrengende oppgaver, for
eksempel ved å ta i bruk eiendomsskatt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
også til sine forslag om bygging av minst 3 000 flere billige
utleieboliger i 5 år, en bedre arbeidsmarkedspolitikk,
større tilskudd til kollektivtrafikken og forslag mot fattigdom.
Dette er alle tiltak som i stor grad ville kommet befolkningen i
Oslo til gode og gjort Oslos situasjon langt lettere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke urimeligheten som ble
begått mot kommunene Arendal, Fredrikstad, Hamar og Larvik
som ble "tvangssammenslått" i 1991. Disse kommunene har
ved flere anledninger bedt om kompensasjon. Etter dagens regler
beholder kommuner som slår seg sammen basistilskuddet i
10 år. De angjeldende kommunene fikk beholde basistilskuddene
for alle kommunene i 2 år. Situasjonen i disse kommunen
har mange likhetstrekk med de kommunen som Regjeringen vil tilgodese
med storbytilskudd. Disse medlemmer vil foreslå at kommunene
Arendal, Fredrikstad, Hamar og Larvik må få kompensasjon
via skjønnsmidler for bortfall av basistilskudd.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kommunene Arendal, Fredrikstad,
Hamar og Larvik kompenseres gjennom de ordinære skjønnsmidlene for
bortfall av basistilskudd for 3 år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enige i behovet for et sterkere fokus på storbyenes situasjon
og støtter Regjeringens forslag om et eget midlertidig
storbytilskudd.
Disse medlemmer mener at kriteriene
for tildeling av denne type midler bør være at
det er tale om byer som er regionsentre i vekst. Således
bør ordningen utvides til også å gjelde
andre byer/regionsenter som hver for seg har akkurat de
samme utfordringene innen rus- og psykiatriområdet som
de fire byene som er nevnt.