7.1 Sammendrag

Rus- og psykiatriutgifter er etter Regjeringens vurdering ikke godt nok fanget opp gjennom kriteriene i dagens inntektssystem, noe som antakeligvis først og fremst rammer de største byene. I proposisjonenforeslås det derfor fra og med 2003 å innføre et midlertidig storbytilskudd i inntektssystemet.

Storbytilskuddet på i alt 53 mill. kroner foreslås likt fordelt på byene i forhold til innbyggertallet, og fordeler seg med 22 mill. kroner til Bergen, 14 mill. kroner til Trondheim, 10 mill. kroner til Stavanger og 7 mill. kroner til Kristiansand. Oslo har allerede et eget hovedstadstilskudd.

Departementet har satt i gang et forskningsprosjekt for å utvikle kriterier som kompenserer kommuner som har merutgifter knyttet til rusmiddelomsorg og psykiatrisk behandling. Prosjektet og eventuelle nye kriterier omtales i kommuneproposisjonen for 2004.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Regjeringen i tiden fremover vil rette et særlig fokus på storbyenes situasjon, og vurderer dette som positivt. Landets største byer står overfor spesielle utfordringer som miljøproblemer knyttet til samferdsel, integrering av innvandrere og har dessuten særlige sosiale problemer. Storbyenes regionale rolle og de felles funksjoner byer, og da særlig de største, fyller for sine omkringliggende kommuner, er også problemstillinger som bør drøftes bredt. Komiteen imøteser Regjeringens storbymelding.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er enig med Regjeringen i at Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand etter alt å dømme har de høyeste utgiftene pr. innbygger knyttet til rusfeltet og psykiatri.

Komiteen mener det er ønskelig at disse utgiftsvariasjonene kommunene imellom, fanges opp i inntektssystemet. Kommunal- og regionaldepartementet har satt i gang et forskningsprosjekt som skal utarbeide kriterier for å fange opp nevnte utgiftsforskjeller i inntektssystemet, og komiteen har merket seg dette. Komiteen har forståelse for at slike utgiftsutjevnende kriterier ikke har vært mulig å utarbeide for inntektsåret 2003, men forventer at Regjeringen finner en permanent løsning på utfordringen fra inntektsåret 2004.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti foreslår at byene Fredrikstad, Tromsø og Drammen i år 2003 skal tildeles et storbytilskudd på totalt 17 mill. kroner, jf. forslag i kap. 1. Storbytilskuddet til disse byene kommer i tillegg til de foreslåtte storbytilskudd til byene Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Storbytilskuddet til Fredrikstad, Tromsø og Drammen skal fordeles etter samme nøkkel som det foreslåtte storbytilskuddet til Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Konkret innebærer dette følgende overføringer:

  • – Fredrikstad: 6,3 mill. kroner.

  • – Tromsø: 5,6 mill. kroner.

  • – Drammen: 5,1 mill. kroner.

Komiteen ber imidlertid Regjeringen vurdere, i forbindelse med innføring av permanente kriterier, hvorvidt andre store byer blir kompensert for utgifter til rusfeltet og psykiatri. Videre er det i den forbindelse ønskelig med en begrunnet gjennomgang av Oslos situasjon ved innføringen av permanente kriterier og en nærmere drøfting av forholdet til hovedstadstilskuddet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har ikke spesifikke merknader til det midlertidige storbytilskudd som foreslås tildelt kommunene Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand for 2003. Disse medlemmer har heller ikke innvendinger til Regjeringens anførsler om at Oslo gjennom hovedstadstilskuddet pr. i dag får kompensert for utgifter til rusfeltet og psykiatri.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at store byer som Tromsø, Fredrikstad og Drammen ikke var omfattet av Regjeringens opprinnelige forslag med storbytilskudd. Denne avgrensingen er ikke godt begrunnet av Regjeringen.

Flertallet har grunn til å mene at flere bykommuner har utgifter til rusfeltet og psykiatri av samme omfang som de fire kommunene som Regjeringen foreslår å gi storbytilskudd til.

Flertallet mener at tilskudd må gis til kommuner som har tilsvarende utgifter til rusfeltet og psykiatri som storbyene. Det samme fordelingsprinsippet må legges til grunn som for de bykommunene som er omfattet av Regjeringens forslag.

Flertallet viser til avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som konkluderer med at de tre nevnte byer skal få tilskudd på linje med de fire som er omtalt i proposisjonen. Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet tar ikke stilling til prinsippet om å likebehandle alle kommuner med tilsvarende utgifter som de nevnte. Flertallet minner om at utgangspunktet for storbytilskuddet er at utgifter til rusfeltet og psykiatri ennå ikke kompenseres godt nok i inntektssystemet og at dette bør ligge som prinsipp for tildeling av storbytilskudd.

Flertallet peker på at når flere kommuner skal omfattes av ordningen, må rammen for det midlertidige tilskuddet økes tilsvarende.

Flertallet fremmer på dette grunnlag følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen yte storbytilskudd til kommuner som har tilsvarende utgifter til rusfeltet og psykiatri som de fire storbykommunene. Det skal brukes samme fordelingsprinsipp som for Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at storbyene taper nesten like mye på omlegging av skolefritidsordningen (SFO) til ramme, som de vinner på storbytilskuddet.

Disse medlemmer viser til at begrunnelsen for hovedstadstilskuddet i hovedsak var bortfall av selskapsskatten. Det er derfor ikke selvsagt at samme tilskudd også skal være tilstrekkelig til å dekke merbehov innenfor rus og psykiatri, og ber Regjeringen gjøre en konkret vurdering av dette i budsjettet for 2003.

Disse medlemmer mener det er stort behov for å få utredet om forhold som rusproblemer, psykisk helse, behov for kvalifiseringstiltak, tilbud til flyktninger og asylsøkere og tilbud til barn og unge har fått nok vekt i inntektssystemet. Disse medlemmer vil vise til at Oslo har både de rikeste og de fattigste innbyggerne i landet og at de derfor har et stort ansvar for, og mulighet til, å bidra vesentlig til å redusere forskjellene og motvirke fattigdom. Det er derfor viktig at Oslo kommune utnytter sine egne inntektsmuligheter for å løse påtrengende oppgaver, for eksempel ved å ta i bruk eiendomsskatt.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser også til sine forslag om bygging av minst 3 000 flere billige utleieboliger i 5 år, en bedre arbeidsmarkedspolitikk, større tilskudd til kollektivtrafikken og forslag mot fattigdom. Dette er alle tiltak som i stor grad ville kommet befolkningen i Oslo til gode og gjort Oslos situasjon langt lettere.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke urimeligheten som ble begått mot kommunene Arendal, Fredrikstad, Hamar og Larvik som ble "tvangssammenslått" i 1991. Disse kommunene har ved flere anledninger bedt om kompensasjon. Etter dagens regler beholder kommuner som slår seg sammen basistilskuddet i 10 år. De angjeldende kommunene fikk beholde basistilskuddene for alle kommunene i 2 år. Situasjonen i disse kommunen har mange likhetstrekk med de kommunen som Regjeringen vil tilgodese med storbytilskudd. Disse medlemmer vil foreslå at kommunene Arendal, Fredrikstad, Hamar og Larvik må få kompensasjon via skjønnsmidler for bortfall av basistilskudd.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kommunene Arendal, Fredrikstad, Hamar og Larvik kompenseres gjennom de ordinære skjønnsmidlene for bortfall av basistilskudd for 3 år."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er enige i behovet for et sterkere fokus på storbyenes situasjon og støtter Regjeringens forslag om et eget midlertidig storbytilskudd.

Disse medlemmer mener at kriteriene for tildeling av denne type midler bør være at det er tale om byer som er regionsentre i vekst. Således bør ordningen utvides til også å gjelde andre byer/regionsenter som hver for seg har akkurat de samme utfordringene innen rus- og psykiatriområdet som de fire byene som er nevnt.