I proposisjonenomtales
ulike problemstillinger knyttet til endringer i kommunenes innbyggertall
og inntektssystemet, bl.a. som er oppfølgning av merknader
fra et flertall i kommunalkomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002).
Når rammetilskuddet til kommunesektoren
beregnes brukes kommunevise befolkningstall pr. 1. januar året før
budsjettåret. Det betyr at kriteriedataene som ligger til
grunn for rammetilskuddet er fra 1-2 år gamle ved utbetalingen
av tilskuddet. Fra og med 2003 vil Regjeringen basere innbyggertilskuddet
på befolkningstall pr. 1. januar i budsjettåret.
Det er en klar tendens til at kommuner og fylkeskommuner
som har en befolkningsvekst som er høyere enn landsgjennomsnittet
tjener på at man legger nyere befolkningstall til grunn
for innbyggertilskuddet. Motsatt er det en tendens til at kommuner
som har en befolkningsvekst som er lavere enn landsgjennomsnittet
og som har skatteinntekter under 110 pst. av landsgjennomsnittet
taper på endringen. Det legges derfor opp til at kommuner
som har skatteinntekt under 110 pst. av landsgjennomsnittet skal
få kompensert tap utover 120 kroner pr. innbygger gjennom
skjønnet.
Etter departementets beregninger vil ingen fylkeskommuner
tape mer enn 120 kroner på bruk av nyere befolkningstall.
Det legges derfor ikke opp til en egen kompensasjonsordning for
fylkeskommunene.
Kommunal- og regionaldepartementet antar at
kommuner som opplever en rask endring i befolkningstallet i en periode
vil ha høyere kapitalkostnader enn andre kommuner. Departementet
gjennomfører nå, i samarbeid med Statistisk sentralbyrå,
et forprosjekt som skal vurdere behandlingen av kapitalkostnader
i inntektssystemet. På bakgrunn av dette vil departementet
sette i gang et hovedprosjekt, og tar sikte på å komme
tilbake med resultatene fra prosjektet i kommuneproposisjonen for
2004.
For å redusere terskelvirkningene av
at kommunene mister regionaltilskudd som følge av at innbyggertallet overstiger
3 000, foreslår Regjeringen at det innføres en
overgangsordning. Overgangsordningen foreslås utformet
slik at en kommune får en gradvis nedtrapping over fem år
dersom den mister regionaltilskuddet på grunn av økt
innbyggertall.
Kommuner med gjennomsnittlige skatteinntekter
pr. innbygger over 110 pst. av landsgjennomsnittet får ikke
regionaltilskudd. Kommuner som mister regionaltilskuddet som følge
av at skatteinntektene overstiger 110 pst. av landsgjennomsnittet
foreslås kompensert gjennom skjønnstilskudd.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at man ved beregningen av innbyggertilskuddet
går over fra å basere tilskuddet på befolkningstall
pr. 1. januar året før budsjettåret,
til å basere tilskuddet på befolkningstall pr.
1. januar i budsjettåret. Denne endringen i beregningsreglene
vil medføre at kommuner med befolkningsvekst raskere enn
i dag vil få kompensert for økte kostnader.
Komiteen viser til at omlegging
av telletidspunkt er nødvendig for å sikre at
vekstkommunen skal bli i stand til å gi sine innbyggere
et godt tilbud.
Komiteen vil påpeke
at både kommuner med befolkningsnedgang og befolkningsøkninger
kan ha problemer. Utfordringen med befolkningsnedgang er vanskeligere
på lengre sikt enn økning i folketall.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
den store faren for at dårlig kommuneøkonomi og
dårlige tjenester øker privatiseringspresset og
at dette presset vil være størst i kommuner med
vekst fordi oppbygging av tilbudet vil henge etter befolkningsøkningen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at i mange av disse kommunene er inntektene pr. innbygger til
kommunen lave, men privatøkonomien til mange innbyggere
er god. Dårlige kommunale tilbud kombinert med en befolkning
der mange har god privatøkonomi, gir grunnlag for misnøye
og gir store markedsmuligheter for private tilbydere. Som strategi
mot privatisering er derfor en bedring i vekstkommunene viktig. Disse
medlemmer vil også understreke viktigheten av at
disse kommunene tar i bruk eiendomsskatt for å løse
sine oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietser at noen kommuner
også kommer dårlig ut av en nedtrapping av det
ekstraordinære skjønnet.
Disse medlemmer viser til at
kommuner som taper på omlegging av telletidspunkt for innbyggere
er foreslått kompensert med 53 mill. kroner, mens tall beregnet
for tilsvarende endring i 2001 ville gitt vinnerkommunen en økning
på 262 mill. kroner. Disse medlemmer vil
foreslå at kommuner og fylkeskommuner som taper på omlegging
av inntektssystemet skal få en kompensasjon for inntektstap
utover 60 kroner pr. innbygger. Regjeringen har i svar til Sosialistisk Venstreparti
av 31. mai 2002 beregnet dette til en kostnad på 17 mill.
kroner for kommunene og 75 mill. kroner for fylkeskommunene Disse
medlemmer vil foreslå at skjønnspotten
for kommuner som taper på omleggingen må økes
med 92 mill. kroner slik at tapet første år reduseres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, støtter de kompensasjonsordninger som
Regjeringen legger opp til for skattesvake kommuner som på bakgrunn
av endrede beregningsregler får mindre innbyggertilskudd.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen foreslår en 5-årig overgangsordning
for å kompensere de kommuner som mister regionaltilskuddet
på grunn av økt innbyggertall, og støtter
denne ordningen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til høyring i kommunalkomiteen
med småkommunegruppa, ei gruppe som representerer 37 små kommunar
i Sør-Norge som alle ligg under verkemiddelområde
B. Desse kommunane peikar på særskilde utfordringar
i forhold til vidareutvikling av tenestetilbodet, fråflyttingsproblematikk
og sårbarheit overfor uforutsette hendingar med bakgrunn
i små driftsbudsjett. Desse medlemene vil
peike på kor viktig regionaltilskotet er for små kommunar,
og ber Regjeringa i samband med statsbudsjettet for 2003 vurdere å auke
regionaltiskotet som eit bidrag til større økonomisk
forutsigbarheit for dei minste kommunane.