Nedenfor følger en beskrivelse av forslag
til vedtak om bevilgningsendringer på Samferdselsdepartementets
område i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
For en grundigere beskrivelse av forslagene, vises det til egen
proposisjon fra Samferdselsdepartementet som legges fram samtidig med
proposisjonen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
for 2002.
Komiteen viser til
at nevnte proposisjon, St.prp. nr. 60 (2001-2002) behandles av Stortinget på grunnlag
av Innst. S. nr. 227 (2001-2002) fra samferdselskomiteen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at det er 2 000-3 000 ledige personer
innenfor anleggssektoren. Det er god samfunnsøkonomi å øke
investeringene for å kunne sette ledige hender og maskiner i
arbeid. Dette vil spare samfunnet for utgifter til arbeidsledighetstrygd,
samtidig som bedre infrastruktur er en fordel for næringsliv og
privatpersoner.
Disse medlemmer vil derfor foreslå å bruke
1 mrd. ekstra til investeringer på vegsektoren. Investeringene
fordeles med at 200 mill. kroner bevilges over ramma til fylkeskommunene,
kap. 572 post 70, der fylkeskommunene blir bedt om at de ekstra
midlene brukes til opprusting av fylkesvegene. Videre foreslår dette
medlem at det over budsjettet til statens vegvesen, kap.
1320 post 31 settes 200 mill. kroner av til rassikring, 600 mill.
kroner fordeles på fylkene til opprusting av sekundært
riksvegnett, kap. 1320 post 30. Av de 600 mill. kronene øremerkes
100 mill. kroner til bruk på fylkene til nye gang- og sykkelvegprosjekter.
Disse medlemmer viser til de
nevnte kapitler hvor bevilgningsforslagene fremkommer.
Samferdselsdepartementet og flyselskapene reforhandler
kontrakter på eksisterende flyruter, bl.a. som følge
av at passasjeravgiften er avviklet fra 1. april 2002 og fordi flytransport ikke
lenger er omfattet av merverdiavgiftsregimet. Det er dessuten inngått
nytt anbud på ruten til Fagernes fra 1. april 2002, og
det skal inngås nytt anbud på ruten til Værøy
fra 1. august 2002.
Samlet foreslås derfor posten økt
med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Sterk trafikksvikt innebærer at Luftfartsverkets
inntekter fra luftfartsavgiftene må reduseres med 200 mill. kroner
i forhold til forutsetningene i St.prp. nr. 1 (2001-2002). Luftfartsverkets
evne til å selvfinansiere investeringene blir tilsvarende
redusert. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å styrke
Luftfartsverkets budsjett med 100 mill. kroner, hvorav 98 mill.
kroner er en reell styrking og 2 mill. kroner knytter seg til endelig oppgjør
for statens/Luftfartsverkets overtakelse av Brønnøysund
lufthavn, jf. omtale av post 71 og kap. 2450.
Posten foreslås økt med 100
mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å øke bevilgningen
til Luftfartsverket og regionale flyplasser med 100 mill. kroner. Flertallet viser
videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, om subsidiær støtte til Regjeringens
forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som
følger av avtalen. På bakgrunn av behovet for
omprioriteringer på budsjettet går flertallet inn
for en reduksjon i bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag. Flertallet foreslår
derfor samlet en økning i bevilgningen til kap.1311,70 Tilskudd til regionale flyplasser,
tilskudd til Luftfartsverkets regionale flyplasser med 70 mill.
kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1311 | | Tilskudd til regionale
flyplasser | |
| 70 | Tilskudd til Luftfartsverkets
regionale flyplasser, forhøyes med | 70 000 000 |
| | fra kr 97 000 000 til kr
167 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1311 | | Tilskudd til regionale
flyplasser | |
| 70 | Tilskudd til Luftfartsverkets
regionale flyplasser, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 97 000 000 til kr
197 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietviser
til svar fra finansministeren på spørsmål 72
fra Arbeiderpartiet om hvilke konsekvenser reduksjonen av bevilgningen
på kap. 1311 post 70 Regionale flyplasser med 30 mill.
kroner i år vil ha. Ifølge svaret vil den reduksjonen
avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet innebærer
føre til at investeringer i visuelle hjelpemidler på Evenes
og Haugesund flyplasser og renovering av taxebanen på Flesland
må utsettes.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet gjennom dette svekker Luftfartsverkets
investeringsbudsjett ytterligere i en periode hvor nedgangen i lufttrafikken
innebærer en inntektssvikt for Luftfartsverket og hvor
flytilbudet i distriktene er truet.
Disse medlemmer vil støtte
Regjeringens forslag om en økning i bevilgningene på 100
mill. kroner på kap. 1311 post 70 Regionale flyplasser.
Samferdselsdepartementet ble i november 2001 meddelt
at Brønnøysund kommune aksepterte et fradrag på 2
mill. kroner i godtgjørelsen for statens overtakelse av
Brønnøysund lufthavn med bakgrunn i at kommunen
ikke hadde fjernet en søppelfylling ved lufthavnen. Beløpet
foreslås nå omdisponert fra post 71 til post 70,
slik at Luftfartsverkets budsjett kompenseres for merkostnadene
ved opprydningen.
Posten foreslås redusert med 2 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Utrygghet i forhold til mulige ras er et problem
på betydelige deler av det norske vegnettet. Ras har også i
den senere tid forårsaket tragiske ulykker. På denne bakgrunn ønsker
Regjeringen å styrke innsatsen på rassikring.
Posten foreslås økt med 50 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at behovet for midler til rassikring
er langt større enn det som er foreslått. Posten foreslås økt
med ytterligere 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under
post 30, forhøyes med | 250 000 000 |
| | fra kr 146 600 000 til
kr 396 600 000" | |
Det vises til omtale av saken om etteroppgjør
for ordningen med kompensasjon for autodieselavgift for tilskuddsberettiget rutedrift
i St.prp. nr. 50 (2001-2002), der den bevilgningsmessige håndtering
av saken ble henvist til omgrupperingsproposisjonen våren
2002.
Posten foreslås redusert med 10,8 mill.
kroner mot en tilsvarende økning av Kommunal- og regionaldepartementets
kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner post 60 Innbyggertilskudd.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 1330 post 71 med 10,8 mill. kroner.
Med bakgrunn i forslaget om økt kompensasjon
til ordningen med 40 pst. skole- og studentrabatt, foreslås posten økt
med 4 mill. kroner, jf. egen omtale nedenfor av ordningen med skole-
og studentrabatt.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt
14.8.
Luftfartsverkets økonomi er betydelig
svekket i forhold til saldert budsjett for 2002, i hovedsak som
følge av en svikt i trafikkinntektene på 200 mill.
kroner. På denne bakgrunn foreslår Regjeringen å styrke
Luftfartsverkets budsjett med 100 mill. kroner, hvorav 98 mill.
kroner er reelt og 2 mill. kroner er knyttet til et etteroppgjør
for statens/Luftfartsverkets overtakelse av Brønnøysund
lufthavn, jf. omtale av post 30 og av kap. 1311 postene 70 og 71.
Revidert driftsbudsjett for Luftfartsverket framgår i forslagene
til vedtak bak i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2450 post 24.
Som følge av at Luftfartsverkets driftsbudsjett
er svekket i forhold til saldert budsjett for 2002, må også investeringsbudsjettet
revideres. Dette som en følge av at Luftfartsverket er
selvfinansiert. Revidert investeringsbudsjett for Luftfartsverket
er på 500 mill. kroner. Dette er fordelt med 430 mill.
kroner på stamruteflyplassene og 70 mill. kroner på de
regionale flyplassene.
Posten foreslås redusert med 98,4 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
ti Regjeringens forslag.
Det er direkte sammenheng mellom bevilgningen over
post 35 og bevilgningen over kap. 2450 post 24 underpost 24.8 Til
investeringsformål, jf. omtalen foran av kap. 2450 og revidert
driftsbudsjett for Luftfartsverket i forslagene til vedtak bak i
proposisjonen. Posten foreslås redusert med 113,9 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Innst. S. nr. 227 (2001-2002) der Arbeiderpartiet foreslo at
Regjeringen skulle komme tilbake til Stortinget med forslag om en
startbevilgning for utbygging av Stavanger lufthavn Sola i 2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet har registrert det overhengende behovet for
investeringer Stavanger lufthavn, Sola, og Kirkenes lufthavn står
overfor. På denne bakgrunn ber disse medlemmer Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en fremdrifts-/investeringsplan
for disse to lufthavnene i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) foreslo Regjeringen
Stoltenberg å innføre en ordning med 30 pst. skole-
og studentrabatt for månedskort og andre periodekort i
den lokale kollektivtransporten der fylkeskommunene gir tilskudd,
samt for NSB BAs tog. Samtidig ble det lagt til grunn at alle fylkeskommuner
skal innføre en ordning med ungdomskort for aldersgruppen
16-19 år. Begge ordningene ble forutsatt å skulle
tre i kraft fra 1. august 2002, og fylkeskommunene ble for dette
kompensert med 27 mill. kroner gjennom inntektssystemet.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) foreslo Regjeringen
Bondevik II en økning i rabattsatsen for ordningen med
skole- og studentrabatt. I denne forbindelse ble kompensasjonen
til fylkeskommune økt med 10 mill. kroner og NSB BA ble
kompensert med 5 mill. kroner i tillegg det beløp (8 mill.
kroner) som tidligere var kompensert gjennom takstøkning.
På grunn av betydelig usikkerhet omkring beregningene av
kompensasjonen, har ECON Senter for økonomisk analyse gjennomført
en utredning på oppdrag fra Samferdselsdepartementet (rapport
26/02). Regjeringen ønsker å øke
rabattsatsen fra 30 til 40 pst. Ut fra en rabattsats på 40
pst. for ordningen med skole- og studentrabatt og på grunnlag
av ECONs rapport, fremmes det forslag om å øke
kompensasjonen med 21 mill. kroner, fordelt med 17 mill. kroner
til fylkeskommunene (kap. 572 post 60) og 4 mill. kroner til NSB
BA (kap. 1351 post 70).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at rabattilbudet
for elever og studenter på bl.a. NSB er blitt dårligere
fra nyttår som følge av nye forhandlinger mellom
Utdanningsdepartementet og trafikkselskapene om rabattavtaler. Disse medlemmer foreslår derfor å øke
bevilgningene under kap. 572 post 60 og kap. 1351 post 70 med i
alt 15 mill. kroner utover Regjeringens forslag slik at studentrabattene
på NSB, Nord-Norgebussen og Hurtigruta kan gjenopprettes
fra 1. august 2002.
Komiteen viser når
det gjelder forslag om økte bevilgninger under kap. 572
post 60 og kap. 1351 post 70 til merknader under henholdsvis avsnitt
7.14 og avsnitt 14.5.