Posten foreslås redusert med 1 090
000 kroner som overføres til kap. 1400 postene 71 og 76,
jf. omtale under disse postene.
Posten foreslås også redusert
med 790 000 kroner som følge av en reduksjon i utgiftene
til forvaltning av tilskuddet til miljøverntiltak på Kola,
jf. omtale under kap. 1400 post 78.
Sammenlagt foreslås posten redusert
med 1 880 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1400 post 21.
I budsjettet for 2002 foretok Miljøverndepartementet flere
sammenslåinger av enkelte kapitler til ett felles kapittel
med flere store poster. I denne forbindelsen ble det ved en inkurie
stående beløp inne på kap. 1400 post 21
som skulle vært overført til kap. 1400 postene
71 og 76. Midlene skal gå til dekning av internasjonale
forpliktelser og tilskudd til nasjonale og internasjonale organisasjoner.
Miljøverndepartementet foreslår å redusere
bevilgningen under kap. 1400 post 21 med 1 090 000 kroner mot økning
i bevilgningen under kap. 1400 post 71 med 300 000 kroner og kap.
1400 post 76 med 790 000 kroner.
Utbetalingene på post 21 går
også til bundne kontingenter til organisasjoner hvor Stortinget eller
Regjeringen har gjort vedtak om norsk deltakelse. To av organisasjonene
har vedtatt store økninger i kontingentene så sent
at det ikke var mulig å få dette med i St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Dette gjelder kontingenten til
European Environment Agency i København og til sekretariatet
for Klimakonvensjonen.
Det fremmes forslag om ekstra bevilgning for
2002 på 1 500 000 kroner for å dekke de økte
kostnadene til de to kontingentene.
For post 71 innebærer dette et samlet
forslag om en økning på 1 800 000 kroner, mens
post 76 foreslås økt med 790 000 kroner.
I tillegg foreslås det at stikkordet
"kan overføres" fjernes fra kap. 1400 post 71.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om økning av bevilgningene under
kap. 1400 postene 71 og 76, samt fjerning av stikkord "kan overføres"
under post 71.
Norge har på visse vilkår
forpliktet seg til å gi tilskudd på 270 mill.
kroner til miljøtiltak ved nikkelverket i Petchenga, Kola
i Russland. I 2001 ble det bevilget 43,2 mill. kroner, jf. St.prp.
nr. 84 (2000-2001) og Innst. S. nr. 325 (2000-2002). For 2002 ble
det bevilget 170 mill. kroner samt gitt en tilsagnsfullmakt på 54,6 mill.
kroner ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2001-2002). Planen var
at Norge skulle undertegne avtalen i 2001 og begynne med utbetalingene
dette året. Avtalen ble først undertegnet i desember
2001. Dette har medført forskyvninger i utbetalingstakten,
og de første utbetalingene vil derfor ikke bli foretatt
før i 2002. Bevilgningene foreslås derfor justert
ned. Tilsagnsfullmakten på kap. 1400 post 78 må økes
tilsvarende. Forslaget til endring får også betydning
for administrasjonsutgiftene som også foreslås
redusert, jf. omtale under kap. 1400 post 21.
Miljøverndepartementet fremmer forslag
om at kap. 1400 post 78 reduseres med 87,0 mill. kroner til 83,0 mill.
kroner, og at tilsagnsfullmakten under kap. 1400 post 78 økes
med 87,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1400 post 78, samt til forslaget
om økning av tilsagnsfullmakt, jf. forslag til vedtak IV
pkt. 3.
I statsbudsjettet for 2002 ble det opprettet
en ny post 21 Spesielle driftsutgifter under kap. 1427 Direktoratet for
naturforvaltning, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002). Posten ble opprettet
for å dekke utgifter til faglige prosjekter og oppdrag
samt utgifter knyttet til inntekter over kap. 4427. De fleste av
midlene på posten var bevilget over kap. 1427 post 1 i
statsbudsjettet for 2001.
Det viser seg i ettertid å være
betydelige regnskapsmessige og revisjonsmessige problemer knyttet
til deler av denne omplasseringen av utgiftene. Dette gjelder flyttingen
av utgifter på 7,0 mill. kroner som motsvares av inntekter
på kap. 4427 post 1. Beløpet består i
all hovedsak av rene driftsutgifter som Direktoratet for naturforvaltning får
refundert over kap. 4427 post 1 for bl.a. forvaltningen av Statens
fiskefond og Viltfondet. Videre gjelder det diverse utgifter i forbindelse med
fremleie av direktoratets lokaler i Trondheim som felles husleie
til Statsbygg, renholdsutgifter og drift av annen felles infrastruktur
i bygget. Disse utgiftene er en integrert del av direktoratets ordinære
virksomhet, og lar seg derfor vanskelig skille ut fra driftsutgiftene som
føres over kap. 1427 post 1.
Det foreslås derfor at bevilgningen
under kap. 1427 post 21 reduseres med 7,0 mill. kroner mot tilsvarende økning
av bevilgningen under kap. 1427 post 1.
I tillegg foreslås et romertallsvedtak
om adgang til å overskride kap. 1427 post 1 mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4427 post 1, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 1427 postene 1 og 21. Komiteen slutter seg
dessuten til forslag II pkt. 4 under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1427 post 21.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
gjort oppmerksom på at det innenfor de tildelte ressursrammer
ikke er mulig å gjennomføre rotenonbehandling
av Steinkjervassdragene med garanti for et faglig forsvarlig opplegg.
For at dette skal være mulig, må DN tilføres
2,5 mill. kroner over post 1427.21. Dersom Steinkjeraksjonen ikke
fullføres i 2002, vil den gjennomførte høstaksjonen
i 2001 være uten mening og man vil være tilbake
til utgangspunktet før fjorårets aksjoner.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nedsettes med | 4 500 000 |
| | fra kr 32 305 000 til kr
27 805 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknaden under kap. 15.9 og de betydelige konfliktene som oppstår
som en følge av oppbygging av ulvebestanden i Norge. Senterpartiet ønsker
på denne bakgrunn økte bevilgning til forebyggende arbeid
og statlige fellingslag, derfor ønsker dette medlem å øke
kap. 1427 post 21 med 4 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 32 305 000 til kr
29 305 000" | |
Posten skal dekke utgifter til erstatning av
de økonomiske tap som eiere og rettighetshavere har ved
vernevedtak etter naturvernloven, jf. erstatningsreglene i loven.
Posten skal også dekke kjøp av områder
som er vernet eller forutsatt vernet etter naturvernloven m.m.
Arbeidet med fylkesvise verneplaner skal etter
planen avsluttes i 2005, jf. Miljøverndepartementets resultatmål
1.1 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og Stortingets tilslutning til dette.
I forbindelse med avslutningen av statsregnskapet for
2001, er verdien av utestående tilsagn på posten anslått
til å være noe større enn det som ble
lagt til grunn ved beregningen av tilsagnsfullmakten i forbindelse
med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2002. Dette innebærer
tilsvarende behov for økning av tilsagnsfullmakten
for 2002.
I lys av ovennevnte foreslås det å øke
tilsagnsfullmakten på posten med 7,2 mill. kroner til totalt
46,8 mill. kroner for 2002.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag IV pkt. 3 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Posten dekker utgifter til erstatning av eiers
og rettighetshaveres økonomiske tap ved barskogvern etter naturvernloven,
jf. erstatningsreglene i loven. Posten skal også dekke
kjøp av barskogområder som er vernet eller forutsatt
vernet etter naturvernloven, samt utgifter som staten som grunneier
har i forbindelse med forvaltningen av innkjøpte eiendommer.
Arbeidet med Barskogplanen skal etter planen avsluttes i 2003, med siste
vernevedtak knyttet til delplan Øst Norge i 2003, jf. Miljøverndepartementets
resultatmål 1.1 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og Stortingets
tilslutning til dette.
I forbindelse med avslutningen av statsregnskapet for
2001, er verdien av utestående tilsagn på posten anslått
til å være noe større enn det som ble
lagt til grunn ved beregningen av tilsagnsfullmakten i forbindelse
med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2002. Dette innebærer
tilsvarende behov for å øke tilsagnsfullmakten
for 2002 med 17,2 mill. kroner.
I tillegg ble det ved beregningen av tilsagnsfullmakten i
forbindelse med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2002 innarbeidet
budsjettmessig dekning av tidligere gitte tilsagn på til
sammen 3 mill. kroner basert på forventede inntekter knyttet
til salg av makeskifteareal. Eventuelle inntekter fra salg av makeskifteareal
kan, som følge av dette særskilte vedtaket, medføre
tilsvarende overskridelse av bevilgningen under kap. 1427 post 33.
Da disse inntektene anses som usikre med hensyn til når
eventuelt salg av makeskifteareal kan realiseres, finner Miljøverndepartementet det
ikke riktig at de forventede salgsinntektene i 2002 inngår
i beregningsgrunnlaget for inndekning av utestående tilsagn på posten.
Endringen medfører ikke økte kostnader knyttet
til gjennomføringen Barskogplanen, men innebærer
teknisk justering av tilsagnsfullmakten og en mer korrekt beregning
av denne i henhold til bevilgningsreglementet.
I lys av ovennevnte foreslås det å øke
tilsagnsfullmakten på posten med 17,2 mill. kroner til
totalt 247,5 mill. kroner for 2002.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag IV pkt. 3 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Posten er ny og foreslås opprettet
for å dekke ekstraordinær overføring
til Jordfondet under Landbruksdepartementet med det formål å verne
barskogarealer.
Omfanget av barskogvern oppfattes internasjonalt og
i markedene som et viktig kriterium på bærekraftig skogforvaltning.
NINA og SKOGFORSK har nylig på oppdrag fra Miljøverndepartementet og
Landbruksdepartementet gjennomført en evaluering av skogvernet. I
rapporten fra evalueringen anbefales en betydelig styrking av skogvernet,
og det pekes på hvilke skogtyper som bør prioriteres
for vern på kort sikt.
For å kunne gjennomføre vern
av skog raskere og smidigere enn det som er mulig ved årlige
bevilgninger over statsbudsjettet, foreslås det å benytte
deler av Jordfondets midler til vern av skog. For å legge
grunnlaget for dette, foreslås bevilget 40,0 mill. kroner.
over kapittel 1427 ny post 52 Overføring til barskogvern under
jordfondet til finansiering av vern av skogområder med
store verneverdier. Bevilgningen vil bli overført til Jordfondet.
I tillegg til bevilgningen forutsetter dette
endring i vedtektene til fondet. Jordfondet forvaltes av Landbruksdepartementet.
Jordfondet brukes i dag til å forskuttere utgifter i forbindelse
med kjøp etter jordloven. Det vises til forslag til vedtak
om endring av vedtektene i Jordfondet under Landbruksdepartementets område,
slik at Jordfondet utvides til også å omfatte erstatninger
for vern og vederlag i påvente av vern av skogsområder
etter naturvernloven. Videre foreslås det at fondet kan
nyttes til frivillige kjøp av vernet eiendom.
Bevilgningen vil kunne anvendes til vern av
områder hvor det allerede er registrert viktige verneverdier
i forbindelse med verneplanarbeidet. Disse områdene har
vært gjenstand for en omfattende saksbehandling slik at
det er mulig å fatte vernevedtak relativt raskt. Det legges
til grunn at det allerede i 2002 pekes ut områder som er
aktuelle for vern.
Områdene vernes med hjemmel i naturvernloven. Regjeringen
vil legge vekt på å holde god kontakt med skogeiernes
organisasjoner i gjennomføringsfasen.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
en bevilgning på 40,0 mill. kroner under kap. 1427 ny post
52.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen
mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt under kap.
1.2, om subsidiær støtte til Regjeringens forslag
til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på budsjettet foreslår disse medlemmer å bevilge
25 mill. kroner til kap. 1427 post 52 Direktoratet for naturforvaltning,
(NY) Overføring til barskogvern under Jordfondet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427) | |
| 52 | (NY) Overføring
til barskogvern under Jordfondet, bevilges med | 25 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427) | |
| 52 | (NY) Overføring
til barskogvern under Jordfondet, bevilges med | 40 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
inneholder et kutt på 15 mill. kroner i overføring
til barskogvern under Jordfondet. Disse medlemmer støtter
ikke dette kuttet og ønsker å opprettholde regjeringens
opprinnelige forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
et forsøk på å øke tempoet og
omfanget for gjennomføring av Barskogvernet ikke hører hjemme
i en budsjettrevisjon. Private eiere er generelt de beste forvaltere
av eiendommer, og vi går imot å akselerere gjennomføringen
av Barskogvernet.
Disse medlemmer vil primært
stemme imot forslag om bevilgning under kap. 1427 ny post 52.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Dokument nr. 8:42 (2001-2002), Forslag fra representantene Ola
D. Gløtvold og Marit Arnstad om endring av erstatningsreglene
for vern i nasjonalparker og for landskapsverneområder,
der Senterpartiet fremmet følgende forslag;
"Stortinget ber Regjeringen om å fremlegge
de nødvendige forslag til lovendring for å sikre
at det økonomiske tap som påføres grunneiere
ved rådighetsinnskrenkninger som følge av vern
til nasjonalpark og/eller landskapsverneområde,
blir erstattet etter de samme prinsipper som for naturreservat."
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med 1,343 mill. kroner, jf. tekst under kap.
1429 post 75.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås at kap. 1429 post 1 reduseres
med 1,343 mill. kroner mot tilsvarende økning av kap. 1429
post 75. Midlene skal nyttes til tilskudd til Stiftelsen Nordic World
Heritage Oslo til dekning av lønns- og driftsutgifter i
2002.
Det nordiske verdensarvkontoret (Nordic World Heritage
Office) ble etter avsluttet prøveperiode og på grunnlag
av tilrådinger i evalueringsrapporten, omorganisert og
etablert som en permanent stiftelse med navnet Nordic World Heritage
Foundation den 14. mars 2002. Formålet med stiftelsen er å styrke
arbeidet med UNESCOs konvensjon for vern av verdens kultur- og naturarv.
Stiftelsen gir mulighet for koordinering av de nordiske landenes
innsats i arbeidet med å oppfylle intensjonene og kravene
bak UNESCOs konvensjon for vern av verdens kultur- og naturarv.
Stiftelsen skal arbeide for å reise midler fra ulike organisasjoner.
Miljøverndepartementet forutsettes å finansiere
stiftelsen gjennom en årlig grunnbevilgning på 2,5
mill. kroner. Stiftelsens styre skal bestå av representanter
fra alle de nordiske landene og UNESCO.
Lønns- og driftsutgifter til Det nordiske
verdensarvkontoret er dekket under kap. 1429 post 1 inntil stiftelsen
ble etablert. Det er satt av i alt 2,5 mill. kroner til dette i
2002. Ved opprettelse av stiftelsen går disse midlene som
driftstilskudd til stiftelsen.
Miljøverndepartementet foreslår
at tilskuddet til stiftelsen bevilges under kap. 1429 post 75 Internasjonalt samarbeid
og at posten økes gjennom tilsvarende reduksjon av bevilgningen
på kap. 1429 post 1. Tilskuddet for 2002 fra tidspunktet
stiftelsen ble opprettet, blir 1 343 000 kroner. Kap. 1400 post
75 foreslås derfor økt med dette beløpet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1429 post 75.
Regjeringen uttalte i St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 4 (2001-2002) at den ville legge fram forslag om et kulturminnefond.
I tråd med dette fremmer Regjeringen forslag om å etablere
Norsk kulturminnefond ved å fremme forslag om en bevilgning
av fondskapital på 200 mill. kroner. Dette antas å ville
gi en avkastning på rundt 12 mill. kroner pr. år.
For 2003 forventes en avkastning ca. 6 mill. kroner tilsvarende
avkastningen for et halvt år. Regjeringen vil komme tilbake
til dette i budsjettproposisjonen for 2003.
Det er behov for å styrke arbeidet
med å sikre verneverdige kulturminner og kulturmiljøer.
Det er beregnet at ca. 1 pst. av våre kulturminner forsvinner
hvert år. For å snu denne negative utviklingen,
er det nødvendig å utvikle virkemidler som kan
stimulere til økt verneinnsats fra eiere og næringsliv.
I dag står private eiere for den daglige
forvaltningen av de aller fleste kulturminner og kulturmiljøer.
Dette vil være situasjonen også i fremtiden. Private
eiere og forvaltere av kulturminner og kulturmiljøer må derfor gis
større muligheter for å ta vare på og
utvikle disse.
Norsk kulturminnefond skal føre til
mer effektive samarbeidsformer mellom offentlig og privat sektor, og
bygge opp under en styrket verneinnsats. Fondsmidlene skal utløse
midler fra privatpersoner, næringsliv og andre. På den
måten vil fondet gi synergieffekter og utløse
merinnsats.
Norsk kulturminnefond skal dekke hele kulturminnefeltet.
Minst N av fondets avkastning bør over tid nyttes til fredede
kulturminner og kulturmiljøer. Det er en forutsetning at
fondets midler skal være et supplement til Riksantikvarens
ordinære tilskuddsordninger.
Det foreslås at Norsk kulturminnefond opprettes med
et eget styre. Styret forutsettes oppnevnt av Miljøverndepartementet.
Styret fordeler avkastningen av fondet etter eksterne søknader.
Det skal vedtektsfestes at styret skal prioritere prosjekter som
gir synergieffekter, som utløser private midler eller betydelig
egeninnsats. Det skal vedtektsfestes at det i gjennomsnitt skal være
en privat medfinansieringsandel på 50 pst. i de prosjektene
fondet engasjerer seg i, og den private medfinansieringen skal minst
være 30 pst. i det enkelte prosjekt.
Fondet skal sikre sin egen drift, herunder nødvendig saksbehandlingskapasitet
og kjøp av tjenester.
Fondskapitalen på 200 mill. kroner
foreslås bevilget under kap. 1432, ny post 90 Fondskapital.
Fondskapitalen plasseres som kontolån til statskassen.
Avkastning og tilsvarende midler til tilskudd og drift av styre og
sekretariat for fondet foreslås bevilget i 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å bevilge 200 mill. kroner under
kap. 1432 ny post 90.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår å opprette et Kulturminnefond. Disse
medlemmer viser til at kap. 1429 post 72 ble styrket ved
endelig behandling av budsjettet for 2002, og ønsker ikke
ytterligere styrking av dette området gjennom statlige
tilskudd. Disse medlemmer mener at man i langt større grad
må bruke skatte- og avgiftssystemet til å stimulere til
privat verneinnsats for å sikre bredde og mangfold i bygningsarven.
Eier skal derfor ikke betale skatter og avgifter for restaurering
og vedlikehold av fredede og verneverdige objekter.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 1432 ny post 90.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Regjeringen legger
opp til å styrke kulturminnevernet gjennom opprettelsen
av et eget kulturminnefond, og minner om at alle partiene i Stortinget unntatt
Frp tidligere har støttet dette i Innst. S. nr. 256 (1999-2000)
om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand
og om tilleggsmelding til St.meld. nr. 8 (1999-2000).
Disse medlemmerviser
til at organisasjonene i det frivillige kulturminnevernet er svært
opptatt av Norsk kulturminnefond og dets innretning. De har vært spesielt
opptatt av at Regjeringen er knapp i sin omtale av en rekke viktige
sider av fondets institusjonelle innretning og dets framtidige arbeidsmåte. Disse
medlemmer påpeker at slike signaler må tas
på alvor, og at det er lite heldig hvis det skal treffes
beslutninger om disse forhold i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2002. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen å gjennomføre
en inkluderende prosess, og komme tilbake med et forslag til hvordan
fondet skal organiseres og dets mandat.
Disse medlemmer mener at et fond
som gir en årlig avkastning på 12 mill. kroner
ikke er tilstrekkelig for å utløse betydelig finansiering
fra andre hold eller vesentlig redusere de manglende bevilgninger
til kulturminnevernet i Norge. Kulturminneutvalget tok i NOU 2002:1
til orde for at fondet bygges opp slik at det kan ha en årlig
avkastning på 100 mill. kroner. Disse medlemmer mener
derfor fondets kapital etter hvert bør økes vesentlig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet merker seg videre at Regjeringen uttrykkelig
sier at det skal være en forutsetning at fondets midler
skal være et supplement til riksantikvarens ordinære
tilskuddsordninger. I denne forbindelse vil disse medlemmer be
Regjeringen sikre den økonomiske rammen riksantikvaren har
for restaurering og vedlikehold av middelalderbygninger er tilstrekkelig
til en snarlig fullføring av restaureringen av Utstein
Kloster, uten at dette utsetter restaurering og vedlikehold av andre
middelalderbygninger.
Det foreslås at driftsstøtten
over kap. 1441 post 73 økes med 9,0 mill. kroner som følge
av strengere krav til oppsamlingssystemene i forbindelse med implementering
av EUs nye bilvrakdirektiv. Dette innebærer at tilskuddet
pr. bilvrak øker fra 355 kroner til 556 kroner.
Nytt regelverk har vært på høring
og Miljøverndepartementet tar sikte på å forskriftsfeste
kravene med virkning fra 1. juli.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 1441
post 73 med 9 mill. kroner.
Stortinget vedtok i forbindelse med budsjettbehandlingen
for 2002 en reduksjon på 38 mill. kroner i statsoppdraget
til Statens kartverk, samtidig som det ble uttrykt at man ønsket å ta
dette opp på nytt i Revidert nasjonalbudsjett 2002. Stortinget
forutsatte at den forserte sjøkartleggingen skulle skjermes.
Konsekvensene av reduksjonen har i første rekke gått
ut over landkartleggingen og eiendomsregistrering.
Bakgrunnen for at det foreslås å tilføre
Kartverket økte midler nå, er at reduksjonen i
produksjonen av landkartdata på sikt ville fått
ringvirkninger utover reduksjonen i statsoppdraget, siden slik kartlegging
i stor grad er samfinansiert med kommunene og andre. Statens kartverks
andel utgjør om lag 25 pst. Samarbeidet skjer innen Geovekst-konseptet
om etablering og vedlikehold av et landsdekkende digitalt kartgrunnlag. Det
gjennomføres som kommunevise prosjekter, der Kartverket
ivaretar prosjektledelsen. Dette sikrer en enhetlig prosjektstyring,
ved at et omfattende offentlig regelverk ivaretas på en
ensartet måte og gir standardiserte opplegg å forholde
seg til for den private bransje som tilbydere. Når Kartverkets
bidrag reduseres, betyr dette at de andre partene må betale
vesentlig mer, eller at omfanget av kjøp av tjenester i
den private bransjen vil bli redusert. Situasjonen for 2002, uten økte
bevilgninger, ville medført både at de andre partene
måtte betale mer og at kjøp at tjenester fra private
ville blitt redusert. Statens kartverk har de to siste årene
redusert staben med 60 årsverk. Det er foreløpig
ikke innført stillingskutt i 2002.
På denne bakgrunn foreslås
det å bevilge 20 mill. kroner. Bevilgningen gir i store
trekk Statens kartverk muligheten til å opprettholde fremdriften
i inngåtte avtaler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 1465
post 21 med 20 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
Regjeringens ambisjonsnivå i forhold til å få nye
sjøkart for flere viktige skipsleier er altfor lave. Dermed fører
dette til at man utsetter både mennesker og fartøy for
store farer. Dette medlem registrerer at selv om det
ble forutsatt fra Stortingets side at Sjøkartverket ikke
skulle bli rammet på grunn av budsjettreduksjonen som skjedde
i forbindelse med Statsbudsjettet 2002, er Sjøkartverkets
aktivitet sterkt merket av de knappe bevilgningene. Dette
medlem vil peke på at MVA-reformen også har
bidratt til å redusere aktiviteten. Dette medlem viser
til at bare MVA-reformen har medført en redusert aktivitet
tilsvarende 8 mill. kroner i 2002.
Dette medlem mener man må ha
et større ambisjonsnivå i forhold til å få fornyet
sjøkartene, og foreslår derfor at man minst øker
bevilgningene tilsvarende den økte kostnadsrammen som MVA-reformen
medførte.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1465 | | Statens kjøp av
tjenester i Statens kartverk | |
| 21 | Betaling for statsoppdraget,
forhøyes med | 28 000 000 |
| | fra kr 337 897 000 til
kr 365 897 000" | |
Det er inngått en ny nordisk samarbeidsavtale
mellom Norge, Sverige og Finland om Antarktisekspedisjonene. Ifølge
den nye avtalen skal Norge betale samme beløp over en 6-års
periode som i dag, men fordelingen av midlene blir noe annerledes.
Det fremmes forslag om en økning på 4,0
mill. kroner på post 1 for å dekke Norges utgifter
til Antarktisekspedisjonen for 2002.
Posten foreslås også redusert
med 2 450 000 kroner, jf. omtale under kap. 4471 post 4 nedenfor.
Sammenlagt innebærer dette at posten foreslås økt
med 1 550 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Kap. 0017 i Svalbardbudsjettet heter "Refusjon
til Norsk Polarinstitutt". På dette kapitlet er det stilt
midler til rådighet for Polarinstituttet gjennom en posteringsfullmakt.
Disse midlene er inntektsført på kap. 4471 post
4. Siden posteringsfullmakten er opphørt fra 2002 må fullmakten
gis som en belastningsfullmakt og pengene skal derfor ikke inntektsføres.
Miljøverndepartementet fremmer forslag
om at både kap. 4471 post 4 og kap. 1471 post 1 justeres
ned med kr 2 450 000.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4471 post 4.
Ved behandlingen av Dokument nr. 8:8 (2000-2001) -
Forslag frå stortingsrepresentant John Dale om at Stortinget skal
få seg førelagt planen om å etablere
eit forvaltningsområde for ulv, jf. Innst. S. nr. 111 (2000-2001),
gjorde Stortinget vedtak om at
"Regjeringen bes på egnet måte
legge frem for Stortinget en konsekvensanalyse av forvaltningsplanen, herunder
forhold knyttet til økonomi og forvaltningspraksis i de
aktuelle områdene planen omfatter, så raskt som
mulig etter at de fylkesvise forvaltningsplaner foreligger, og senest
i løpet av første halvår 2002".
Regjeringen fastsatte vinteren 2001 et forvaltningsområde
for par og familiegrupper av ulv, jf. St.meld. nr.24 (2000-2001).
Området er avgrenset til nærmere fastsatte fylker
og kommuner på Østlandet og Sørlandet.
Det ble slått fast at både Norge og Sverige har
et ansvar for forvaltningen av den sørskandinaviske bestanden
av ulv, og at ulvebestanden på norsk side skal forvaltes
med utgangspunkt i et strengt vern av et begrenset antall familiegrupper
som skal aksepteres etablert innenfor forvaltningsområdets
grenser. Utenfor forvaltningsområdet ble det lagt opp til
at slik etablering ikke skal tillates, og det ble konkret uttalt
at forvaltningen, innenfor viltlovens rammer, vil innebære
felling av eksisterende familiegrupper og alle revirmarkerende par
utenfor området, samt at det seinere også kan
være aktuelt å åpne for lisensjakt på ulv utenfor
forvaltningsområdet. Om forvaltningen innenfor forvaltningsområdet,
ble det uttalt at det også der vil være aktuelt å felle
revirmarkerende par og også familiegrupper av ulv dersom
bestanden tåler det. Til grunn for slik felling vil ligge
blant annet en vurdering av det totale konfliktpotensialet for vedkommende
par eller familiegruppe av ulv i forhold til konfliktpotensialet
i andre familiegrupper innenfor forvaltningsområdet.
I St.meld. nr. 24 (2000-2001) ble det også informert om
at alle fylker, som framover i tid kan bli berørt av familiegrupper
av ulv i løpet av 2001, ville utvikle mer detaljerte fylkesvise
forvaltningsplaner for alle store rovdyr, herunder ulv. Det ble
vist til at det også innenfor forvaltningsområdet
vil være områder som er mindre egnet og områder
som er mer egnet for familiegrupper av ulv, og at både
kartlegging av mulige konflikter og planlegging av aktuelle tiltak
skal gjøres av fylkesmannen i det enkelte fylket med utgangspunkt i
fylkesvise forvaltningsplaner.
Det har vært nedlagt et omfattende
arbeid med fylkesvise forvaltningsplaner i de aktuelle fylkene.
Arbeidet er imidlertid komplisert og tidkrevende av flere årsaker.
Planene skal omfatte alle de store rovdyrartene, og de skal inneholde
både en grundig konfliktanalyse og en prioritering av regionale
mål, tiltak og virkemidler, samt økonomiske forhold.
Det har videre vært forutsatt en omfattende dialog og medvirkning
i forhold til de fylkesvise rovviltutvalg og kommunene. Særlig
de deler av planene som omhandler vurdering og prioritering av mål,
tiltak og virkemidler har vist seg kompliserte å behandle
og oppnå enighet omkring. Flere av de aktuelle fylkene
er også berørt av jerveforvaltningen, og prosessen
med evaluering og endringer av forvaltningsprinsippene for jerv i
Sør-Norge har bidratt til forsinkelser. Arbeidet med fylkesvise
forvaltningsplaner har derfor tatt mer tid enn først antatt.
Det har i løpet av vinteren 200H002
blitt sendt inn førsteutkast til faglig gjennomsyn i Direktoratet
for naturforvaltning (DN) fra fylkene Hedmark, Oslo/Akershus, Østfold,
Aust-Agder og Telemark, mens Buskerud, Vestfold og Oppland fortsatt
arbeider med sine utkast (i Oppland er det bare en kommune som inngår
i forvaltningsområdet for ulv). Konsekvensene av forvaltningsområdet
for ulv er derfor vurdert ut fra foreliggende kunnskap om skader
og forebyggende tiltak, data fra bestandsovervåkingen og
"Rovbasen", samt innholdet i de førsteutkastene til fylkesvise
forvaltningsplaner som er sendt inn til DN for faglig gjennomgang.
Følgende forhold knyttet til ulveforvaltningen er vurdert:
Utvikling i bestand og skader, skadepotensiale og forebyggende tiltak,
jaktrelaterte problemstillinger, leie av jaktrett i ulverevir, samt
forhold knyttet til lokalsamfunn og frykt.
Miljøverndepartementet legger opp til
en grundig og detaljert vurdering av konsekvenser og erfaringene med
ulveforvaltningen i forbindelse med den nye stortingsmeldingen om
rovviltforvaltning som skal legges fram for Stortinget innen utgangen
av 2003. I denne vurderingen vil en også gjennomgå det
mulige potensialet og de komparative fordeler som rovdyrkommuner
kan ha med hensyn til eksempelvis rovdyrbasert næringsutvikling,
herunder rovdyrturisme.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, tar det
som står i proposisjonen om ulveforvaltningen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at Revidert nasjonalbudsjett inneholder
en gjennomgang av erfaringer med det etablerte forvaltningsområdet
for ulv. Dette som oppfølging av Dokument nr. 8:8 (2000-2001).
Regjeringen synes å være fornøyd med
den ulveforvaltningen som har vært gjennomført.
Redegjørelsen sier at det har vært nedgang i den
norske ulvebestanden det siste året, og at den politiske
forutsetningen om at det ikke skal være etablerte familiegrupper
utenfor forvaltningsområdet er oppfylt. Det står
videre at sauetapene grunnet ulv er relativt små, og de
forebyggende tiltakene har vært vellykket.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er betydelige konflikter knyttet til oppbygging av ulvebestanden i
Norge. Konfliktene er særlig knyttet til husdyrhold, utvikling
av hjorteviltbestandene og trivsel og trygghet for folk i en del
lokalsamfunn.
Det har dukket opp ulv i en rekke nye områder
det siste året, og mye tyder på at ulvene heller
har forflyttet seg til nye områder enn å ha blitt
borte. Det er observert tre ulver som har holdt til i Gudbrandsdalen
over lengre tid, og det kan tyde på at det er revirmarkerende
dyr blant disse. Allerede i fjor sommer forårsaket ulv
betydelige skader på beitedyr i områder vest for
Gudbrandsdalslågen. I løpet av vinteren er flere
sauer blitt tatt av ulv mens de gikk i utekveer. Lokale instanser har
søkt om fellingstillatelse på ulv flere ganger
i løpet av vinteren, men har fått avslag hver
gang. Når en ny beitesesong er i gang, kommer meldinger
om nye, store tap av beitedyr etter ulveangrep. Det er omsider gitt
fellingstillatelse, men mulighetene til å kunne felle ulv
er langt dårligere om sommeren enn på sporsnø om vinteren.
Det gikk også alt for lang tid fra søknaden ble innlevert
og til fellingstillatelse ble innvilget.
Disse medlemmer mener at ulveforvaltningen ikke
har fungert tilfredsstillende, når slike ting skjer. I et
område der det drives så intensiv beitebruk, burde ikke
ulv ha fått anledning til å slå seg ned.
For å bøte på problemene
foreslår disse medlemmer økte bevilgninger
til forebyggende tiltak mot rovviltskader og til økt bruk
av statlige og kommunale jaktlag, jf. kapittel 20 i denne innstillingen. Disse
medlemmer vil også påpeke at lokale folkevalgt
organer bør trekkes inn i rovviltforvaltningen, og det
må etableres smidigere ordninger for å kunne gi raskere
fellingstillatelser.