Det ble i januar 2002 inngått avtale
mellom Den norske veterinærforening og Landbruksdepartementet om klinisk
veterinær vaktordning innenfor en ramme på 50 mill.
kroner i 2002.
Det er foreløpig lagt til grunn at
all vaktgodtgjørelse skal utbetales som oppgavepliktig
lønn t.o.m. 1. juni 2002. Dette innebærer et økt
bevilgningsbehov på 19,5 mill. kroner under kap. 1107 post
1 og en tilsvarende innsparing under kap. 1107 post 70. Regjeringen
foreslår derfor at kap. 1107 post 1 økes med 19,5
mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av kap. 1107 post 70.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å øke bevilgningen
til Statens dyrehelsetilsyn med 19,5 mill. kroner for å følge
opp avtalen mellom Den norske veterinærforening og Landbruksdepartementet om
klinisk veterinær vaktordning.
Flertallet viser videre til budsjettavtalen
mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt under kap.
1.2, om subsidiær støtte til Regjeringens forslag
til Revidert nasjonalbudsjett for 2002 med de endringer som følger
av avtalen. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på budsjettet går Flertallet inn
for en reduksjon i bevilgningen med 0,822 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Flertallet foreslår
derfor samlet en økning i bevilgningen til kap.1107,1 Statens dyrehelsetilsyn med 18,678
mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1107 | | Statens dyrehelsetilsyn (jf.
kap. 4107) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 18 678 000 |
| | Fra kr 186 809 000 til
kr 205 487 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 1107 post 1.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1107 | | Statens dyrehelsetilsyn (jf.
kap. 4107) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 19 500 000 |
| | fra kr 186 809 000 til
kr 206 309 000" | |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1107 post 70.
TSE (Transmissible spongiform encephalopathy)
er et samlebegrep for en del dødelige sjukdommer hos forskjellige
dyrearter og mennesker. Kugalskap (BSE), skrapesjuke hos sau og
Creutzfeldt Jakobs sjukdom hos mennesker er de mest kjente. I EU-kommisjonens faste
veterinærkomitè (SVC) ble det 22. januar 2002 gitt
enstemmig tilslutning til forslag om å utvide undersøkelse
av småfe med hensikt å kartlegge EUs småfepopulasjon
med tanke på forekomst av TSE. I kartleggingen ligger også undersøkelse
av påviste TSE-tilfeller for å fastlegge om disse
representerer "småfe-BSE" eller ikke. Forslaget er vedtatt
i EU og trådde i kraft fra 1. april 2002 innen EU. Forslaget
er ikke vedtatt i EØS.
Norges eventuelle oppfølging av vedtaket
vil medføre betydelige merutgifter og praktiske utfordringer
i forhold til de tiltak som allerede er besluttet gjennomført.
Et evt. vedtak innebærer at Norge må teste 30
000 flere dyr i inneværende år enn tidligere vedtatt,
og totalt om lag 60 000 dyr i 2003.
Landbruksdepartementet vil komme tilbake til
saken og eventuelle budsjettmessige konsekvenser for 2002 når
det er avklart hvordan saken skal oppfølges i Norge.
Komiteen tar dette
til orientering.
Barnematdirektivet skal innlemmes i EØS-avtalen. Det
vil samtidig bli iverksatt overvåking av spedbarns og småbarns
kosthold og sammensetning av barnemat på det norske marked,
meldeplikt for nye barnematprodukter og informasjonstiltak til småbarnsforeldre,
helsepersonell og matvarebransjen. For å få arbeidet
raskt i gang og få til nødvendig intensivitet
og framdrift, anses det nødvendig med ekstra ressurser
de første årene. Det foreslås et oppfølgingsprosjekt
i 2002-2003 på til sammen 4,75 mill. kroner, hvorav 1,8
mill. kroner i økt bevilgning i 2002. Økningen
foreslås fordelt mellom kap. 706 Sosial- og helsedirektoratet og
kap. 1114 Statens næringsmiddeltilsyn post 1 Driftsutgifter med
henholdsvis 1,15 mill. kroner og 0,65 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre viser at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å øke bevilgningen
til Statens næringsmiddeltilsyn med 0,65 mill. kroner som
del av en samlet prosjektramme på 4,75 mill. kr for å iverksette
overvåking av spedbarns og småbarns kosthold og
sammensetning av barnemat på det norske marked, meldeplikt
for nye barnematprodukter og informasjonstiltak til småbarns-foreldre,
helsepersonell og matvarebransjen, i sammenheng med at EUs barnematdirektiv innlemmes
i EØS- avtalen. Flertallet viser videre
til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, om subsidiær støtte til
Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer
som følger av avtalen. På bakgrunn av behovet
for omprioriteringer på budsjettet går flertallet inn
for en reduksjon i bevilgningen med 0,983 millioner kroner i forhold
til Regjeringens forslag. Flertallet foreslår derfor
samlet en reduksjon i bevilgningen til kap.1114,1
Statens næringsmiddeltilsyn med 0,333 millioner kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1114 | | Statens næringsmiddeltilsyn (jf.
kap. 4114) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 333 000 |
| | fra kr 245 523 000 til
kr 245 190 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 1114
post 1 med 650 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1114 | | Statens næringsmiddeltilsyn (jf.
kap. 4114) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 650 000 |
| | fra kr 245 523 000 til
kr 246 173 000 | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
ikke at EUs barnematdirektiv blir godkjent i Norge. Disse
medlemmer mener at en åpning for økt bruk
av tilsetningsstoffer er å utsette norske småbarn
for risiko. Å si ja til direktivet er derfor en både
helsefarlig og undøvendig tilpasning til EU. Disse
medlemmer støtter likevel Regjeringens forslag
til bevilgning. Et program for overvåking av kostholdet
og sammensetningen av maten til barn er noe disse medlemmer kan
støtte uavhengig av innføringen av barnematdirektivet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet vil vise til at Senterpartiet og Kystpartiet
er imot at Norge skal godkjenne EUs barnemat-direktiv. Disse
medlemmer mener det er godt dokumentert at de begrensninger
vi i Norge har om tilsetningsstoffer, er helt nødvendig. Disse
medlemmer mener det kun er for å skape en falsk
trygghet at det nå fra tilhengerne av denne helsefarlige
EU-tilpasningen lanseres et kostbart program for overvåking
av kosthold og sammensetning av barnematen, meldeplikt for nye produkter
og informasjonstiltak. Disse medlemmer går
imot den forhåndsgodkjenning som ligger i å bevilge
penger til nevnte tiltak, og vil stemme imot Regjeringens forslag
om å forhøye bevilgningen under kap. 1114 post
1 med 650 000 kroner.
Komiteen viser når
det gjelder kap. 706 til merknader under avsnitt 9.4.4.
Frostating Lagmannsrett avholdt overskjønn
i Trollheimsaken 2. september 1999. Skjønnet ble rettskraftig 20.
november 1999 og en del av erstatningene ble tilkjent i årlige
utbetalinger i 60 år fra 1987. I 2002 utgjør de årlige
erstatningsutbetalingene 254 000 kroner.
For å forenkle forvaltningen foreslår
Landbruksdepartementet at en, som en frivillig ordning, tilbyr grunneiere
med årlig erstatning et engangsoppgjør. Dersom
det legges til grunn at alle grunneiere med årlig erstatning
på mindre enn 1 000 kroner godtar et tilbud om omgjøring
til engangsutbetaling, vil dette kreve en bevilgning på 470
000 kroner i 2002. I løpet av 2002 vil også oppgjør
for resterende erstatningsutbetalinger fra 1987 på 867
000 kroner bli utbetalt.
Det er bevilget 100 000 kroner under kap. 1143
post 72 i 2002. For å dekke årlige erstatningsutbetalinger, oppgjør
for erstatningsutbetalinger fra 1987 og forslag om omgjøring
til engangsutbetaling foreslår Regjeringen at bevilgningen
under kap. 1143 Statens landbruksforvaltning post 72 Erstatninger økes
med 1,5 mill.kroner til 1,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Reindriftsstyret fastsatte 30. januar 2002 øvre
reintall for sommerbeitedistriktene i Vest-Finnmark.
For å følge opp dette mener
Landbruksdepartementet det er nødvendig å opprette
et prosjektkontor og å vurdere en tiltakspakke for oppfølging.
Prosjektkontoret foreslås etablert inneværende år,
mens en eventuell tiltakspakke iverksettes fra 1. januar 2003. Rovdyrproblematikken
vil også medføre et økt behov for kontroll av
faktisk reintall.
Regjeringen foreslår at kap. 1147 Reindriftsforvaltningen post
1 Driftsutgifter økes med 4 mill. kroner til oppretting
av et prosjektkontor og til oppfølging og kontroll i forbindelse
med vedtak om øvre reintall.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å øke bevilgningen
til Reindriftsforvaltningen med 4 mill. kroner til økt
kontroll med faktisk regntall.
Flertallet viser videre til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med
de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet går flertallet inn
for en reduksjon i bevilgningen med 0,129 millioner kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Flertallet foreslår
derfor samlet en økning i bevilgningen til kap.1107, Reindriftsforvaltningen, driftsutgifter
med 3,871 millioner kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1147 | | Reindriftsforvaltningen (jf.
kap. 4147) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 3 871 000 |
| | fra kr 28 022 000 til kr
31 893 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 4 000 000 |
| | fra kr 28 022 000 til kr
32 022 000" | |
Miljøverndepartementet foreslår
under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning, ny post 52 Overføring
til barskogvern under Jordfondet, en bevilgning på 40 mill.
kroner som en ekstraordinær overføring til Jordfondet
under Landbruksdepartementet. Formålet er å verne
skogarealer.
Landbruksdepartementet og Miljøverndepartementet fremmer
i fellesskap forslaget om å øke barskogvernet.
Bevilgningen vil kunne anvendes til vern av områder hvor
det allerede er registrert viktige verneverdier i forbindelse med
verneplanarbeidet. Disse områdene har vært gjenstand
for en omfattende saksbehandling slik at det er mulig å fatte
vernevedtak relativt raskt. Det legges til grunn at det allerede
i 2002 pekes ut områder som er aktuelle for vern. Områdene
vernes med hjemmel i naturvernloven. Regjeringen vil legge vekt
på å holde god kontakt med skogeiernes organisasjoner
i gjennomføringsfasen.
Forslaget krever endringer i vedtektene for
Jordfondet. Endringene innebærer at formålet med
Jordfondet blir utvidet. Fondet skal fortsatt brukes til å forskottere utgifter
i forbindelse med kjøp innenfor jordlovens formål.
I tillegg skal fondet brukes til å utbetale erstatninger
for vern, og vederlag i forbindelse med vern av skogområder
etter naturvernloven. Videre skal fondet kunne brukes til frivillig
kjøp av vernet eiendom.
De nåværende vedtekter for
Jordfondet er godkjent av Stortinget. Det foreslås derfor
et romertallsvedtak for at Landbruksdepartementet kan gjøre
nødvendige endringer i vedtektene. Endringene vil bli foretatt
etter samråd med Miljøverndepartementet. I den
forbindelse vil departementet også vurdere behovet for å oppdatere
vedtektene for øvrig ut fra dagens forvaltningsbehov. Nødvendige
endringer i Jordfondets vedtekter vil bli gjort slik at midlene
allerede i 2002 kan benyttes til konkrete tiltak i forbindelse med
utvidelsen av skogvernet. I tillegg til midlene som foreslås
bevilget til skogvern under Miljøverndepartementets budsjett,
legges det opp til at om lag halvparten av fondets disponible kapital
kan nyttes til skogvern. pr. 31. desember 2000 var disponibel kapital
om lag 20 mill. kroner. Det antas videre at rundt halvparten av
det som fremover blir tilbakeført fondet av utestående
kapital også kan brukes til formålet. Videre arbeides
det med planer om salg av Kjeller gård i Skedsmo kommune, med
fylkeskommunen som mulig kjøper. Salgsinntekten foreslås
overført fondet for ytterligere å styrke skogvernet.
Den bevilgningsmessige siden av et slikt salg vil Landbruksdepartementet
komme tilbake til på et senere tidspunkt. Imidlertid bes
det nå om fullmakt til å selge nevnte eiendom
da salgssummen ventelig vil overstige den generelle fullmakten på 5
mill. kroner som Landbruksdepartementet har til å selge
statseiendom. Med disse midlene vil en samlet kunne sikre økt framdrift
i skogvernet og på en slik måte at man både får
inn områder med spesielle miljøkvaliteter, områder som
bidrar til et mer representativt skogvern og større sammenhengende
områder med lite spor etter tekniske inngrep.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser når
det gjelder forslag om bevilgning under kap. 1427 ny post 52 til
merknader under avsnitt 15.2.4.
Komiteen slutter
seg til forslag til vedtak V pkt. 9 om endring av vedtektene for
Jordfondet og pkt. 10 om salg av Kjeller gård, jf. kapittel
22 Komiteens tilråding.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002), Programområde
15, ble Stortinget orientert om hovedretningslinjene for omorganiseringen
av den offentlige matforvaltningen. Det skal etableres et nytt tilsyn
for landbruksbasert matproduksjon under Landbruksdepartementet.
Tilsyn med marine produkter skal fortsatt ligge under Fiskeridepartementet.
Det er med utgangspunkt i dette og Stortingets behandling av saken
satt i gang en omfattende gjennomgang av både lovverk og
tilsyn med sikte på en forenkling. Arbeidet er organisert
i 6 delprogrammer:
– Utarbeidelse
av ny matlov (delprogram 1)
– Organisering av et nytt mattilsyn
utenom tilsyn med marine produkter (delprogram 2)
– Utredning av grenseflaten mellom
det nye mattilsynet og miljørettet helsevern (delprogram
3)
– Organisering av tilsyn med marine
produkter, herunder tilsyn med sjøpattedyr og produkter
av disse (delprogram 4)
– Sykdomsforvaltning av akvatiske
dyr i oppdrett (delprogram 5)
– Etablering av ny vitenskapskomité (delprogram
6)
Helsedepartementet har ansvar for delprogram
1, 3 og 6. Fiskeridepartementet har ansvar for delprogram 4 og 5,
mens Landbruksdepartementet har ansvar for delprogram 2.
Det landbaserte mattilsynet (heretter kalt Mattilsynet)
vil ha ansvar for tilsyn med produksjon, import og frambud av all
mat med unntak av marine produkter. Ansvar for vann som næringsmiddel
skal plasseres etter samme prinsipper som for andre næringsmidler. Omorganiseringen
skjer ved at en tar sikte på å slå sammen
Statens næringsmiddeltilsyn, Statens dyrehelsetilsyn og
Statens landbrukstilsyn til én organisasjon. Samtidig vil
staten overta ansvaret for og inkludere de deler av tilsynsvirksomheten
i de kommunale og interkommunale næringsmiddeltilsynene
som er relatert til Mattilsynets oppgaver. Omorganiseringen har
som mål å sikre et mer samordnet og enhetlig tilsyn
enn det dagens organisering gir mulighet for, og skal samtidig gi
en betydelig effektiviseringsgevinst.
Det vises til nærmere omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til St.prp. nr. 63 (2001-2002) der det er
foreslått en organisering med to tilsyn - et landmatbasert
tilsyn og et sjømattilsyn. Flertallet viser
til den høringsrunde som er foretatt, samt Finanskomiteens
høringer i sammenheng med revidert nasjonalbudsjett. Resultatet
av disse høringene viser at de aller fleste instanser går
inn for en modell med ett samlet tilsyn for landbasert produksjon
og sjømatproduksjon. Viktige hensyn fra høringsinstansene
er at næringslivet skal oppleve tilsynet som effektivt
og samordnet. Enkelte bedrifter opplever at dagens system fører
til dobbelttilsyn. Etter samråd med departementene har flertallet derfor
kommet til at det bør etableres ett felles mattilsyn for
landbasert og sjøbasert matproduksjon. Flertallet slutter
seg for øvrig til Regjeringens vurderinger.
Flertallet peker på at
en her står overfor en reform av stor betydning og av et
stort omfang, og vil understreke viktigheten av at det blir holdt
en god framdrift i gjennomføringen av hele programmet for å sikre
at reformen blir mest mulig vellykket. Flertallet legger
videre til grunn at det fremmes sak for Stortinget om ett mattilsyn
på egnet måte.
Flertallet slutter seg for øvrig
til Regjeringens vurderinger, blant annet at laboratoriene fristilles.
Komiteens medlemmer Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at omorganiseringen
av mattilsynet er en omfattende og viktig sak, og at Regjeringen
varslet at den vil komme tilbake til Stortinget høsten
2002 med en grundig gjennomgang av alle spørsmål
knyttet til det nye Mattilsynet.
Disse medlemmer viser til at
det under høringene er kommet fram mange og viktige kritiske
merknader til de vurderinger Regjeringen har gjort. Det er reist
spørsmål om det er godt nok samsvar mellom størrelsen
på det sentrale leddet og de oppgaver dette skal ivareta,
uklarhet om omfang og oppgaver som skal legges til de regionale
kontorene og de uavklarte spørsmålene rundt organiseringen
av laboratorietjenestene.
Disse medlemmerviser
til organiseringen og de økonomiske, juridiske og eierskapsmessige
forhold rundt laboratorietjenesten skal utredes videre. Disse medlemmer er
enig i at laboratorietjenesten må organiseres slik at det
ikke oppstår tvil om Mattilsynets habilitet. Staten må imidlertid
ha et overordnet ansvar for at det bygges opp en vel fungerende
laboratorietjeneste, og at det ikke kan overlates private aktører
alene.
Disse medlemmermener
at staten i forbindelse med omorganisering av Mattilsynet også må overta ansvaret
for de laboratorier som i dag eies av kommunene drives av det kommunale
næringsmiddeltilsynet, med mindre dagens kommunale eiere
selv ønsker å drive de ulike virksomhetene videre.
Etter overtakelsen må disse laboratoriene innpasses i den
framtidige laboratoriemodellen.
Disse medlemmer viser videre
til at det under høringen i komiteen fra bl.a. næringsmiddelbedriftene og
Forbrukerrådet ble argumentert for ett, felles mattilsyn
for landbasert og sjøbasert mat, mens bl.a. Fiskeridirektoratet og
Norges Fiskarlag i høringene overfor departementet støttet
forslaget om et eget tilsyn for sjømat og peker på de
særegne forhold for denne produksjonen og på den
nære sammenheng dagens organisering gir mellom ressurskontroll
og kvalitetskontroll i fiskerinæringen.
På bakgrunn av de mange og vesentlige
innvendinger som er kommet mot ulike sider av de prinsipper Regjeringen
vil legge til grunn for det videre arbeidet med organiseringen av
det nye Mattilsynet, mener disse medlemmer at Regjeringen
må komme tilbake til Stortinget med en egen sak om organiseringen av
Mattilsynet.
Disse medlemmer ber om at Regjeringen
i den forbindelse foretar en ny gjennomgang av de oppgaver som skal
ligge til det sentrale leddet og hvilken bemanning som er nødvendig
for å ivareta disse, at oppgavene som skal legges til de
regionale leddene klargjøres bedre og at den fremtidige
organiseringen av laboratorietjenesten klargjøres. Det
legges til grunn at staten også overtar de laboratorier
som i dag eies av kommunene og drives i tilknytning til kommunale næringsmiddeltilsynene,
med mindre de ulike kommunene selv ønsker å drive
disse videre.
Disse medlemmerviser
til at bl.a. næringsmiddelindustrien og Forbrukerrådet mener
det landbaserte og det sjøbaserte mattilsynet bør
slås sammen til ett Mattilsyn, mens bl.a. Fiskeridirektoratet og
Norges Fiskarlag mener fortsatt bør være et eget
tilsyn for sjømat. Disse medlemmer mener
at også dette alternativet bør utredes slik at
de ulike hensyn som må avveies i denne sammen blir grundig
og bredt belyst, og at Stortinget således får
et bredere grunnlag å vurdere dette spørsmålet
på.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Regjeringen bes komme tilbake til
Stortinget med en egen sak om organisering av Mattilsynet, hvor
oppgaver og dimensjoner av det sentrale leddet og de regionale leddene
er grundig gjennomgått, med forslag om tilbud om overtakelse
av de kommunalt eide laboratoriene og hvor et felles mattilsyn for
landbasert- og sjøbasert mat også er utredet og
vurdert."
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet vil peke på at utredningen
bl.a. må vise hvordan de uttrykte mer-ambisjoner som man
i dag har innen fiskerisektoren, blir videreført i et slikt
felles tilsyn slik at et samlet tilsyn ikke fører til at
kvalitetskontrollen og ambisjonene på fiskerisida blir
lavere. Disse medlemmene vil understreke
den nære sammenheng som dagens organisering gir mellom
ressurskontroll og kvalitetskontroll i fiskerinæringen.
Utredningen må derfor også sørge for
at ressurskontrollen, som er en viktig forutsetning for ressursforvaltningen,
får tilstrekkelig med ressurser til å opprettholde
et aktivt og fleksibelt uteapparat. Disse
medlemmer vil be Regjeringen komme tilbake med forslag til
lokalisering for den sentrale enheten som ivaretar tilsynet for
marin sektor og landbruk på en hensiktsmessig måte,
og at tilsynet plasseres under Helsedepartementet.
Disse medlemmerviser til at Regjeringen bl.a. legger
frem et forslag om at laboratorietjenestene skal organiseres uavhengig
av tilsynene, at laboratorietjenesten konkurranseutsettes og at
det åpnes for at Mattilsynet kan kjøpe tjenester
fra private tilbydere. Disse
medlemmer er enig i at laboratorietjenesten må organiseres
slik at det ikke oppstår tvil om Mattilsynets habilitet. Disse medlemmer kan vanskelig se at Regjeringen
gir noen god begrunnelse for at konkurranseutsetting gir klare økonomiske,
kompetansemessige eller habilitetsmessige fordeler, verken på kort eller
lang sikt. Konkurranseutsetting vektlegger korte oppdrag og markedsføring
og dermed mindre kompetanseoppbygging og utvikling. Oppdragsusikkerhet
i det enkelte laboratorium kan skape svingninger og ustabilitet
som svekker det langsiktige arbeidet og gjør det vanskelig å holde
på kompetansen. I tillegg vil disse
medlemmerpeke på at laboratoriene
bør være eid av det offentlige sett i lys av habilitetsspørsmål. Disse medlemmer vil derfor understreke
at Staten bør ha det overordnete ansvaret for en vel fungerende
laboratorietjeneste, men med mulighet for lokal, kommunalt eierskap
om kommunene selv finner det hensiktsmessig og ønskelig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en utredning om ett mattilsyn. Laboratorietjenestene
skal ikke konkurranseutsettes og tilsynet plasseres under Helsedepartementet."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til arbeidet med organisering av nytt mattilsyn. Dette medlem vil
peke på at hensyn til næringsutøverne
tilsier at det er viktig at den lokale nærhet og kunnskap
ikke svekkes i en omorganisering til et nytt mattilsyn. Dette
medlem vil understreke at flere elementer ved omorganiseringen
er uklare. Dette gjelder blant annet argumentene knyttet til om
det skal være ett eller to tilsyn og sentrale aspekter
vedrørende organisering av laboratorievirksomheten.
Dette medlem vil påpeke
at høringsprosessen har vært svært kort
for en sak av så omfattende betydning for svært
mange.
Dette medlem foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram spørsmålet om ny organisering av Mattilsynet som
en egen sak for Stortinget høsten 2002."
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
saken må utredes spesielt med hensyn til økonomi, laboratorieorganisering
og relasjoner til folkehelse/kommunenes miljørettede
helsevern. Kystpartiet ønsker ett matvaretilsyn som ivaretar
både fiske- og landbruksprodukter. De kommunale næringsmiddeltilsynene
må opprettholdes for å sikre den nødvendige koordineringen
med primærhelsetjenesten.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å utrede
saken om Mattilsynet spesielt med hensyn til økonomi, laboratorieorganisering
og relasjoner til folkehelse/kommunenes miljørettede
helsevern."