Fra 15. oktober 2001 er det etablert en stilling
som spesialutsending fra Forsvarsdepartementet ved EU-delegasjonen
i Brussel. I den sammenheng foreslås det overført
2 mill. kroner fra Forsvarsdepartementet til Utenriksdepartementets
budsjett, fordelt med 1,4 mill. kroner på kap. 101 Utenriksstasjonene post
1 Driftsutgifter og 0,6 mill. kroner på kap. 102 Særavtale
i utenrikstjenesten post 1 Driftsutgifter.
Norges Bank tar sikte på å avvikle
sin spesialutsendingsstilling ved EU-delegasjonen i Brussel fra
sommeren 2002. Lønns- og driftsutgiftene knyttet til stillingen
for et halvt år er beregnet til 840 000 kroner. Midler
til denne stillingen inngår både på utgifts-
og inntektssiden under Utenriksdepartementets budsjett. Det fremmes
derfor forslag om at bevilgningen under kap. 3101 post 5 Refusjon
spesialutsendinger m.m. reduseres med 840 000 kroner, og at utgiftene
under kap. 101 og 102 reduseres tilsvarende, med hhv. 640 000 kroner
under kap. 101 post 1 Driftsutgifter og 200 000 kroner under kap.
102 Særavtale i utenrikstjenesten post 1 Driftsutgifter.
Netto økning under kap. 101 post 1
utgjør etter dette 760 000 kroner, og 400 000 kroner under
kap. 102 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 102 post 1 og kap. 3101 post
5.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen med Fremskrittspartiet,
omtalt under kap. 1.2, om subsidiær støtte til
Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer
som følger av avtalen. På bakgrunn av behovet
for omprioriteringer på budsjettet foreslår flertallet å redusere
bevilgningen til kap. 101,1 Utenriksstasjonene, driftsutgifter med
9 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
101 | | Utenriksstasjonene (jf.
kap. 3101): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 8 240 000 |
| | fra kr 825 341 000 til
kr 817 101 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at de kuttene som foreslås i kapittel 101 og 115, driftsstøtte
til utenriksstasjonene og støtte til presse, kultur og
informasjonsformål, vil svekke Norges mulighet til å ivareta
sine utenrikspolitiske interesser.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i den innsparing som går fram av budsjettavtalen, og viser
til felles forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet slutter seg til
Regjeringens forslag under kap. 101 post 1
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
101 | | Utenriksstasjonene (jf.
kap. 3101) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 760 000 |
| | fra kr 825 341 000 til
kr 826 101 000" | |
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 103 post 1 med 2,4 mill. kroner. Tilleggsbehovet
er blant annet knyttet til Prinsessens bryllup i Trondheim. I tillegg
ser det ut til å bli flere besøk enn vanlig der
Statsministeren er vert, og det er planlagt ett statsbesøk
mer enn normalt til Norge i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 11 mill. kroner, blant annet for å gi
støtte til utdanning i Pakistan. Utdanning er viktig for å fremme
demokrati og respekt for menneskerettighetene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke
noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 4 mill. kroner. Det er store utfordringer knyttet
til situasjonen for de fattigste i Asia, med bl.a. høy
arbeidsløshet. Midlene vil særlig bli brukt til
tiltak i Sri Lanka og Øst-Timor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke
noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 4,3 mill. kroner. I flere land i regionen mangler
mer enn halvparten av befolkningen tilgang til rent vann og sanitær
infrastruktur. Midlene vil blant annet bli brukt til miljø-
og energitiltak på Øst-Timor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke
noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 6 mill. kroner. Regionen har gjennomgående
demokratisk valgte nasjonalforsamlinger, men korrupsjon er utbredt
og menneskerettighetssituasjonen er svak i mange av landene. Midlene
vil særlig bli benyttet i Sri Lanka, Pakistan og Øst-Timor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke
noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 6 mill. kroner. Asia står overfor utfordringer
som det er behov for å møte også på det
regionale plan. Midlene vil i hovedsak bli benyttet til demokratitiltak,
arbeidet med menneskerettigheter og miljøspørsmål.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke
noe behov for ytterligere bevilgninger.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 8 mill. kroner for å følge opp
avtaler i land hvor stat-til- stat-bistand vil bli faset ut, som
f.eks. Laos og Kambodsja.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at bistandsbudsjettet er altfor stort, og ser derfor ikke
noe behov for ytterligere bevilgninger.
NORFUND har for inneværende år
fått utbetalt 276,25 mill. kroner av de bevilgede 307,5
mill. kroner i grunnfondskapital. I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4
(2001-2002) foreslo Regjeringen en bevilgning på 276,25 mill.
kroner. Det er etter Regjeringens vurdering ikke behov for ytterligere
tildelinger til NORFUND i 2002.
Posten foreslås derfor redusert med
31,25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Arbeidet med fredsprosessen i Sudan er inne
i en avgjørende fase. Norge er sterkt engasjert i prosessen som
leder for Sudan-komiteen i partnerforumet til den regionale organisasjonen
IGAD. Det er særlig behov for økte ressurser i
forbindelse med etableringen av den internasjonale overvåkningen
av våpenhvilen i Nuba-fjellene, hvor Norge bidrar med lederen
for operasjonen samt to militære og tre sivile observatører.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
dessuten at det avsettes 5 mill. kroner til støtte for
freds- og menneskerettighetsorganisasjoner i Israel og de okkuperte
områdene. Støtten bør kanaliseres gjennom
norske frivillige organisasjoner.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati: | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres, forhøyes
med | 9 000 000 |
| | fra kr 223 000 000 til
kr 232 000 000" | |
Det foreslås at det omdisponeres 32,05
mill. kroner fra kap. 166 post 70 til andre bistandsformål.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningene på denne posten består
av utgifter i Norge som etter OECD/DACs regelverk kan rapporteres
som offisiell utviklingshjelp.
Regjeringen foreslår å øke
bevilgningene til drift av statlige mottak jf. omtalen under kap.
520 post 21 i avsnitt 3.5 i proposisjonen. Videre er prognosene
for antall asylsøkere og flyktninger fra såkalte
ODA-godkjente land som har vært i landet i mindre enn ett år endret.
Dette medfører økte ODA-godkjente utgifter på 166,7
mill. kroner, jf. omtalen under kap. 3520 post 4 i proposisjonen.
I tillegg foreslår Regjeringen at bevilgningen
til transport av flyktninger til og fra Norge økes med
12 mill. kroner, jf. omtale i proposisjonen under kap. 521 post
75 og kap. 3521 post 3. Disse utgiftene er også ODA-godkjente.
Som følge av ovennevnte utgiftsøkninger,
foreslås bistandsrammen økt med til sammen 178,7
mill. kroner under kap. 167 post 21. De samlede bevilgningene til øvrige
ODA-godkjente bistandsformål forblir uendret.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 167 post 21 med i alt 178,7 mill. kroner.
Styret i Nordisk utviklingsfond har vedtatt
en noe endret innbetalingsplan til fondet enn tidligere forutsatt.
Dette medfører ingen endringer i samlet innbetaling for
perioden som helhet. Den norske andelen øker imidlertid
med 20 mill. kroner til om lag 87,5 mill. kroner i 2002.
Bevilgningen under post 71 Regionale banker
og fond, kan overføres, foreslås derfor økt
med 20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Under behandlingen av Utenriksdepartementets
budsjett for 2002, jf. St.prp. nr. 1, Budsjett-innst. S. nr. 3 (2001-2002),
ba Stortinget om at det blir foretatt en vurdering av mulighetene
for å etablere en prøveordning med et revolverende
investeringsfond og at saken omtales i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2002.
Regjeringen har merket seg at Stortinget har
bedt om at det blir foretatt en vurdering av mulighetene for å etablere
en prøveordning med et revolverende investeringsfond for
bioenergi og andre fornybare energikilder overfor Russland. Dette
spørsmålet er nå til vurdering i de berørte
departementer.
Komiteen tar dette
til orientering.
Stortinget har bedt Regjeringen, i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2002, om å vurdere hvordan Stiftelsen
Europaprogrammet kan få mer stabile rammebetingelser. Som
anført i St.prp. nr. 1 (2001-2002) er Utenriksdepartementet i
ferd med å gjennomføre en forsterket strategisk
satsing på europaforskning, noe som blant annet medfører
at bevilgningen til utenrikspolitisk forskning og utvikling er økt
med 1 mill. kroner i 2002 til 9,5 mill. kroner. Fra denne posten
er det bevilget 3 mill. kroner til drift av Europaprogrammet i 2002.
Utover dette har departementet invitert forskningsinstitusjoner
o.l., herunder Europaprogrammet, til å søke midler
fra nevnte post til europarelaterte utredninger i 2002. Departementet
vil med midler fra nevnte post i 2002 også utlyse to strategiske
instituttprogrammer i samsvar med Norges Forskningsråds
retningslinjer. Europaprogrammet vil kunne søke disse. Strategiske
instituttprogrammer skal over en lengre periode (3-5 år)
sikre de utvalgte institusjoner langsiktig kompetanseoppbygging,
fremme forsknings- og forskerkvalitet, fremme internasjonalt samarbeid
og samarbeid med universitets- og høyskolesektoren. Departementet
vil dessuten gå inn for å sikre Europaprogrammet
stabile rammebetingelser ved å innlemme Stiftelsen i ordningen
med grunnbevilgning gjennom Norges Forskningsråd. Ordningen
praktiseres etter etablerte retningslinjer og omfatter de utenrikspolitiske instituttene
som finansieres over Utdannings- og forskningsdepartementets
budsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteen forutsetter at Europaprogrammet
videreføres i hele perioden og at det sørges for
tilstrekkelige bevilgninger til dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at Regjeringen i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) foreslo å bevilge 3 mill. kroner som driftsstøtte
til Europaprogrammet og at Stortinget sluttet seg til dette forslaget. Flertallet viser
videre til at komiteen i Budsjett-innst. S. nr. 3 (2001-2002) ba
Regjeringen - i forbindelse med Utenriksdepartementets utarbeidelse av
en helhetlig forskningsstrategi - foreta en vurdering av hvordan
Europaprogrammet kunne få mer stabile rammebetingelser.
Komiteen ba om at en slik vurdering skulle foreligge i forbindelse
med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen i St.prp. nr. 63 (2001-2002) går inn for å sikre
Europaprogrammet stabile rammebetingelser ved å innlemme
stiftelsen i ordningen med grunnbevilgning gjennom Norges Forskningsråd. Flertallet har
mottatt kopi av brev fra Europaprogrammet til Stortingets finanskomité datert
15. mai 2002, hvor det understrekes at usikre økonomiske
rammer har gjort det vanskelig å opprettholde en ansvarlig
aktivitet og beholde kompetente medarbeidere ved Europaprogrammet. Flertallet har
merket seg at det i brevet er vist til at Norges Forskningsråd,
etter Europaprogrammets evaluering i 1997, mente at Europaprogrammet
ikke burde høre inn under Utdannings- og forskningsdepartementet,
men at relevant finansiering burde finne sted under Utenriksdepartementets
og andre brukerinteressers budsjetter.
Flertallet mener, som Europaprogrammet og Forskningsrådet,
at en institusjon som er organisert på åremål
og som evalueres hvert fjerde år, ikke naturlig hører
inn under Forskningsrådets domene, som omfatter mer permanente
institusjoner. Flertallet mener mot denne bakgrunn
at Europaprogrammet fortsatt bør sortere under Utenriksdepartementet og
at det gis støtte over dette departementets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener fortsatt, som også understreket
av departementet, at Europaprogrammet bør gis stabile økonomiske
rammebetingelser og vil gå inn for en grunnbevilgning på 8
mill. kroner i budsjettet for 2003. Dette tilsvarer ca. det bevilgningsnivå som
gjaldt for årene 1998-1999. Disse medlemmer forutsetter
at Europaprogrammet evalueres etter programperiodens utløp
i 2005.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet vil på grunn av den vanskelige økonomiske
situasjonen for Europaprogrammet i inneværende år
foreslå at bevilgningen for 2002 økes med 4 mill.
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
100 | | Utenriksdepartementet | |
| 71 | Diverse tilskudd, forhøyes
med | 4 000 000 |
| | fra kr 30 320 000 til kr
34 320 000" | |
Etter en vurdering av tilstedeværelsen
i enkelte land og regioner ble generalkonsulstillingen ved generalkonsulatet
i Rotterdam inndratt i 2001, jf. St.prp. nr. 84 (2000-2001). Stillingen
som utsendt konsul vil bli avviklet inneværende år
og generalkonsulatet omgjort til et valgkonsulat under ledelse av
honorær generalkonsul.
Komiteen tar dette
til orientering.