Som oppfølging av arbeidet med elektroniske
kunnskapskilder på norsk, foreslår Regjeringen
at det blir opprettet en internettbasert kunnskapsportal. Dette vurderes å være
en effektiv måte å sammenstille offentlige og
private kunnskapskilder.
Tiltaket foreslås organisert som et
særskilt prosjekt som legges til Nasjonalbiblioteket og
Læringssenteret i fellesskap. Det foreslås at
det totalt bevilges 7 mill. kroner til prosjektet i 2002, hvorav
3,5 mill. kroner til Læringssenteret. Det vises til nærmere
omtale under kap. 326 på Kultur- og kirkedepartementets
område.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å bevilge 7 mill. kroner
for å opprette en internettbasert kunnskapsportal, derav
3,5 mill. kroner under kap. 202. Flertallet viser
videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets subsidiære støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med
de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet går flertallet inn
for en reduksjon i bevilgningen til kap. 202 Læringssenteret med
3,5 mill. kroner, og støtter ikke Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet har
merket seg at oppfølgingen av Stortingets vedtak i Innst.
S. nr. 77 (2001-2002) er tillagt Læringssenteret og Nasjonalbiblioteket i
fellesskap. Disse medlemmer vil understreke at dersom
en kunnskapsportal skal ha en reell verdi, betinger det at nødvendige
ressurser gjøres tilgjengelig for en kontinuerlig oppdatering
og revidering av eksisterende kunnskapsbaser, i tråd med
Stortingets intensjon. Disse medlemmer ber Regjeringen
arbeide videre med opprettelsen av en nasjonal kunnskapsbase i tråd
med Stortingets føringer, og komme tilbake med nødvendige
bevilgninger i statsbudsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
av hensyn til sitt samlede økonomiske opplegg bare støtte
2 mill. kroner av den foreslåtte økningen fra Regjeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
202 | | Læringssenteret (jf.
kap. 3202) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 000 000 |
| | fra kr 68 098 000 til kr
70 098 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 202
post 1 med 3,5 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
202 | | Læringssenteret (jf.
kap. 3202) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 3 500 000 |
| | fra kr 68 098 000 til kr
71 598 000" | |
Ved Stortingets behandling av statsbudsjettet
for 2002 ble bevilgningen på posten redusert med 12,8 mill.
kroner under forutsetning av at opplæringstilbudet ikke
skulle svekkes. Seneste anslag for bevilgningsbehovet på posten
viser at tilbudet kan videreføres med uendrede satser innenfor
gjeldende budsjettramme.
Komiteen tar dette
til orientering.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble det varslet
at det ville bli foretatt en justering av investeringsrammen til
de kommuner som ikke hadde ferdigstilt permanente lokaler innen
31. desember 2000. En undersøkelse foretatt av Utdannings-
og forskningsdepartementet gir grunnlag for å nedjustere
investeringsrammen med samlet 64,861 mill. kroner for de kommunene
som ikke hadde ferdigstilt permanente lokaler innen fristen. Det
legges til grunn at reduksjonen foretas med virkning fra og med
2002, og dermed ikke gis tilbakevirkende kraft. På denne
bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen
til investeringskompensasjon med 6,982 mill. kroner i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 221 post 69 med 6,982 mill. kroner.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) ber
flertallet i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen Regjeringen
om å komme tilbake med en total gjennomgang av tilskuddsordningen
for landslinjene i Revidert nasjonalbudsjett 2002.
En arbeidsgruppe med representanter fra Utdannings-
og forskningsdepartementet og fylkeskommunenes nasjonale samordningsutvalg
for tilbud i videregående opplæring har utarbeidet
en rapport om landslinjeordningen. Arbeidsgruppen anbefaler at det øremerkede
tilskuddet til landslinjer innlemmes i rammetilskuddet til fylkeskommunene,
og at tilbudet organiseres som for de landsdekkende tilbud i små fag.
Det er innhentet synspunkter fra fylkeskommunene, berørte
bransjer og partene i arbeidslivet.
Bransjeorganisasjonene og partene i arbeidslivet uttrykker
i overveiende grad skepsis til fylkeskommunenes evne og vilje til å videreføre
tilbudet ved landslinjene, og mener at statlig styring er nødvendig
for å sikre opplæringstilbudene. Kommunenes Sentralforbund stiller
seg positiv til å innlemme tilskuddet til landslinjer i
rammetilskuddet til fylkeskommunene.
Regjeringen legger vekt på at fylkeskommunene, gjennom
opplæringsloven, er pålagt ansvaret for å dimensjonere
tilbudet i videregående opplæring i tråd med
søkernes ønsker og samfunnets behov. Slik landslinjeordningen
fungerer i dag, følger ressursene bestemte elevplasser.
Dette kan føre til en lavere utnyttelse av kapasiteten
enn ønskelig og en lokalisering av tilbudene som ikke er
i tråd med søkernes ønsker. Ved å legge
til rette for å organisere landslinjetilbudene innenfor
den fylkeskommunale samarbeidsordningen om landsdekkende tilbud,
vil ressursene kunne følge eleven - også på tvers
av fylkesgrenser. Dette vil i større grad legge til rette
for en optimal ressursutnyttelse og dynamisk utvikling av tilbudene
i videregående opplæring.
I tråd med arbeidsgruppens anbefaling
foreslår Regjeringen å innlemme tilskuddet til
landslinjer i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra og med høsten
2002. Regjeringen foreslår samtidig å reversere budsjettreduksjonen
på 29,4 mill. kroner som ble vedtatt i forbindelse med
Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2002. Dette innebærer
at dimensjoneringen av landslinjetilbudet i 2002 kan videreføres
på samme nivå som i 2001.
På denne bakgrunn foreslås
det at kap. 223 post 60 reduseres med 28,2 mill. kroner. Samtidig
foreslås det at rammetilskuddet til fylkeskommunene over
kap. 572 post 60 økes med 57,6 mill. kroner. Tilskuddet
til landslinjer vil etter dette utgjøre totalt 139,2 mill.
kroner i 2002, dvs. en økning på 29,4 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett 2002.
Standpunkttabell, avsnitt
4.3
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
223 | | Videregående opplæring | | | | | | | |
| 60 | Landslinjer | -57,600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 1 | Innlemming i rammetilsk. | | | | | | | |
| 2 | Reversering av reduksjon | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 |
| 3 | Økning | | | | | | | |
| | Sum | -28,200 | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 | +29,400 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
223 | | Videregående opplæring | |
| 60 | Tilskudd til landslinjer, forhøyes
med | 29 400 000 |
| | fra kr 109 800 000 til
kr 139 200 000" | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Flertallet går inn for at tilskuddet
til landslinjer beholdes som øremerkede tilskudd. Dermed økes bevilgningen
under kap. 223 post 60 med 57,6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstreviser
til at et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Fremskrittspartiet valgte i forbindelse
med budsjettbehandlingen i fjor å redusere tilskuddet til
landslinjene. Disse medlemmer støtter Regjeringens
forslag om full reversering av tidligere kutt i tilskudd til landslinjene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ikke innlemme tilskuddet til Landslinjer i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra
og med høsten 2002.
Disse medlemmer vil også tilføre
skoletilbudet ytterligere 29,4 mill. kroner, slik at tilskuddsrammen fra
2001 videreføres i 2002.
Disse medlemmer forutsetter at
det legges frem egen sak om videreføring og finansiering
av Landslinjer, senest sammen med budsjett for 2003, slik at skolene
får en full avklaring av fremtidig administrativ plassering
og offentlig finansiering til budsjettprosessen for 2003.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet går
imot forslaget om å omgjøre dagens landslinjetilbud
til såkalte landsdekkende tilbud. Disse medlemmer mener
en slik finansiering vil svekke det finansielle grunnlaget for disse
utdanningstilbudene slik at de står i fare for å forsvinne.
Det er særlig landslinjer som er spesielt kostnadskrevende
på grunn av særskilte krav til lokaler, kostbart
utstyr etc., som vil kunne gå en usikker framtid i møte.
Dersom slike tilbud skal finansieres kun gjennom gjesteelevoppgjør
mellom fylkeskommunene, blir viktige tilbud svært sårbare
for konjunktursvingninger i søknadsmassen.
Med en meget vanskelig økonomisk situasjon
i mange fylkeskommuner, er disse medlemmer bekymret
for at kostnadskrevende tilbud med lav søkning står
i fare for å forsvinne, fordi fylkeskommunene vil ha problemer
med å kunne prioritere disse tilbudene uten en forutsigbar
grunnfinansiering fra staten. Dette vil bety at opprettholdelse
av den opplæringen dagens landslinjer representerer ikke
lenger vil styres etter nasjonale utdanningsmål, men være
avhengig av den til enhver tid gjeldende økonomiske situasjonen
i den enkelte fylkeskommune.
Det anslås et merbehov på 8,5
mill. kroner som følge av at kontingenter til EUs utdanningsprogrammer
for 2002 vil bli høyere enn tidligere anslått.
Endringen skyldes i hovedsak etterberegning på bakgrunn
av EØS-regnskapet for 2000. I tillegg ble 3 mill. kroner
i utgifter til nasjonale eksperter ikke innarbeidet i saldert budsjett
for 2002.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på posten økes med 11,5 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ila landsfengsel og sikringsanstalt ble omgjort
til forvaringsanstalt fra 1. januar 2002. Mange av de forvaringsdømte
mangler formell skolegang. Dette medfører at det blir flere
innsatte med særlige behov for opplæring.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen under post 61 Tilskudd til opplæring innenfor
kriminalomsorgen med 2,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Som et ledd i Regjeringens arbeid med å modernisere,
effektivisere og forenkle offentlig sektor vil departementet bruke
noe midler innenfor gjeldende bevilgning til å gjennomføre
et utredningsarbeid knyttet til modernisering av rammebetingelsene
for grunnopplæringen.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens flertall, medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, vil påpeke viktigheten av Regjeringens
arbeid med å modernisere og effektivisere offentlig sektor. Flertallet støtter
derfor Regjeringens ønske om å bruke deler av
bevilgningen under post 21 til å gjennomføre utredningsarbeid
knyttet til modernisering av rammebetingelsene for grunnopplæringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på den dramatiske økonomiske
situasjonen landets skoler er i som følge av stadig trangere
kommuneøkonomi. Disse medlemmer mener at
utfordringene som skolene landet over står overfor, ikke
kan løses gjennom "modernisering" og "effektivisering"
alene, men også fordrer politisk vilje til å prioritere
skole foran skattelette.
Det har de senere år vært
ført forhandlinger med Sør-Trøndelag
fylkeskommune om overtagelse av Ørland meieriskole, jf.
St.prp. nr. 1 (2001-2002). Forhandlingene har ikke ført
frem. Sør-Trøndelag fylkeskommune har besluttet
at den videre utvikling av et næringsmiddelfaglig opplæringstilbud
bør skje i tilknytning til Ladejarlen videregående
skole. Opplæringstilbudet skal også samordnes
med det næringsmiddelfaglige miljøet ellers i
Trondheimregionen. På denne bakgrunn foreslås
det at Ørland meieriskole nedlegges fra 1. august 2002,
jf. forslag til romertallsvedtak. Endringen vil ikke medføre
budsjettmessige endringer i 2002. Nedleggelse av Ørland
meieriskole vil medføre at til sammen 4 personer må fratre
sine stillinger med virkning fra 1. august 2002. De ansatte har mottatt
varsel om fratredelse.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag V pkt. 1 under kapittel 22
Komiteens tilråding.
Fra og med 2002 er det finansielle ansvaret
for tilskudd til lærebedrifter i sin helhet overført
fylkeskommunene gjennom innlemming av det øremerkede tilskuddet
på kap. 234 post 70 i rammetilskuddet. Samtidig er tilskuddsordningen
forenklet. Det beløpet som ble innlemmet i rammetilskuddet
i 2002, var imidlertid lavere enn det faktiske forbruket i 2001,
og satsene for tilskudd til lærebedrifter ble redusert
i forhold til 2001. Regjeringen foreslår i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2002 å øke rammetilskuddet
til fylkeskommunene over kap. 572 post 60 med 37,6 mill. kroner.
Tilskuddssatsene til lærebedrifter vil bli oppjustert i
forhold til dette. Det vises for øvrig til omtale under
kap. 572 post 60 under Kommunal- og regionaldepartementet.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 7.14.1.4, jf. kap. 572 post 60.
Utgifter til pensjonsinnskudd i private grunnskoler skal
iht. privatskoleloven kap. 6 § 26 dekkes med 100 pst. av
gjennomsnittlige utgifter til pensjonsinnskudd i offentlige skoler.
På bakgrunn av nytt tallmateriale fra Statens pensjonskasse
foreslås det som følge av dette at bevilgningen økes
med 5 mill. kroner.
Utdannings- og forskningsdepartementet vil komme nærmere
tilbake til justering av tilskuddssatsene til private skoler etter
lønnsoppgjøret for 2002.
Komiteen tar dette
til etterretning. Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 240 post 70 til merknader
under avsnitt 4.7.4.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader om
private skoler i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002). Her understrekes
det at den offentlige skolen er en viktig møteplass for
elever med forskjellig bakgrunn. Utviklingen mot flere skoler basert på religiøst
grunnlag er derfor uheldig. Disse medlemmer mener
det ikke er en prioritert offentlig oppgave å finansiere
private skoler som ikke representerer et klart faglig og pedagogisk
alternativ som det offentlige ikke kan tilby, og går derfor
inn for at bevilgningene til private skoler reduseres. Disse
medlemmer viser til forslag under avsnitt 4.7.4.
I statsbudsjettet for 2002 ble rammetilskuddet til kommunene økt
med 100 mill. kroner som kompensasjon for at timetallet for 2. -
4. klasse ble økt med en time fra høsten 2002.
1,7 pst. av elevene i grunnskolen går i private skoler.
For å kompensere privatskolene for økningen i
timetall, foreslås det at posten økes med 1,7
mill. kroner.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at antallet undervisningstimer i norsk
i høstens budsjett ble styrket. Flertallet mener
det er riktig at de private skolene kompenseres for det økte
timeantallet, og støtter derfor Regjeringens ekstra bevilgning
på 1,7 mill. kroner.
Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 240 post 70 til merknader
under avsnitt 4.7.4.
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2001 samtykket Stortinget i at det kunne gis tilsagn om arealtilskudd
til kirke- og skolebygg på henholdsvis 3 mill. kroner ut
over bevilgningen på kap. 210 post 75 Tilskudd til private
skole- og kirkebygg, jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001). Det er ikke
bevilget midler til tilskuddsordningen for 2002.
I retningslinjene for tilskudd til kirkebygg
heter det at:
"Det ikke gis tilskudd før søker
har dokumentert midlertidig brukstillatelse fra bygningsrådet
eller framlagt skjøte ved kjøp."
Høsten 2001 ble praksis endret ved
at slik dokumentasjon også ble krevd i forbindelse med
behandling av søknad om tilsagn til arealtilskudd. Som
følge av dette har Utdannings- og forskningsdepartementet
mottatt klage fra to private skoler vedrørende avslag på søknad om
arealtilskudd. Klagerne kunne legge fram dokumentasjon i samsvar
med departementets nye praksis innen en rimelig frist etter at de
ble oppmerksom på dette.
Grunnleggende forvaltningsprinsipper om forutsigbarhet
og veiledningsplikt etter forvaltningsloven tilsier at ovennevnte
klager bør tas til følge. På denne bakgrunn
foreslås det å øke bevilgningen på kap.
240 post 70 med 1,196 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
tar dette til etterretning. Flertallet viser når
det gjelder forslag om bevilgning under kap. 240 post 70 til merknader
under avsnitt 4.7.4.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag under avsnitt
4.7.4 hvor disse medlemmer går imot forslag
om økt bevilgning med 1,196 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
4.7,4
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
240 | 70 | Private skoler | | | | | | | |
| 1 | Justering av tilskuddssatser | +5,000 | +5,000 | 0 | +5,000 | 0 | +5,000 | +5,000 |
| 2 | Økt timetall i
norsk | +1,700 | +1,700 | +1,700 | +1,700 | +1,700 | +1,700 | +1,700 |
| 3 | Arealtilskudd for skolebygg | +1,196 | +1,196 | 0 | +1,196 | 0 | 1,196 | +1,196 |
| 5 | Kongshaug
musikkgymnas | 0,000 | +2,000 | 0 | +2,000 | 0 | +2,000 | +2,000 |
| | Sum | +7,896 | +9,896 | +1,700 | +9,896 | +1,700 | 9,896 | +9,896 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
gikk inn for å øke bevilgningene på kap.
240 post 70 med 7 896 mill. kroner. Flertallet viser
videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets subsidiære
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002
med de endringer som følger av avtalen. Partene er her
enige om å øke bevilgningene til Kongshaug Musikkgymnas,
over kap. 240 post 70 med 2,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
240 | | Private skoler mv. | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 9 896 000 |
| | fra kr 1 319 194 000 til
kr 1 329 090 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti reduserer av hensyn til det
samlede budsjettopplegget denne posten med 6,2 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
240 | | Private skoler mv. | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 1 700 000 |
| | fra kr 1 319 194 000 til
kr 1 320 894 000" | |
I tilknytning til avtalen om endringer i arbeidstidsavtalene
for lærere og skoleledere 13. oktober 2001 ble det i St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) orientert om at det også måtte
forhandles frem en ny arbeidstidsavtale for folkehøgskolene.
Ny arbeidstidsavtale for lærere ved
folkehøgskolene ble inngått 22. april 2002 med
virkning fra 1. august 2002. Avtalen inneholder de samme momenter
som for lærerne i grunn- og videregående skole.
Folkehøgskolenes lærere og skoleledere har fått
3 lønnstrinn på hovedlønnstabellen. Dette
er finansiert ved økt leseplikt, reduserte timelønnssatser
for tilfeldige vikartimer, og vikarplikt for skoleledere. Lærernes årsverk
i folkehøgskolen er annerledes sammensatt enn i skoleverket
for øvrig. Av hensyn til folkehøgskolenes egenart
har det i tillegg til økt leseplikt vært nødvendig å omfordele
noe tid til undervisning fra andre arbeidsoppgaver. Det er forutsatt
at de seniorpolitiske tiltakene, som innebærer at leseplikten reduseres
for lærere som er 58 år og eldre, vil bli finansiert
av staten.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på post 70 økes med 0,4 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 253 post 70.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet reduserer
av hensyn til det samlede budsjettopplegget denne posten med 0,4
mill. kroner.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknad og bevilgningsforslag under 4.20.4.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) ber
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen Regjeringen prioritere
videre drift ved Studiesenteret Finnsnes i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2002. Regjeringens utgangspunkt er at staten finansierer desentralisert
utdanning gjennom de statlige høgskolene. En av forutsetningene
for å etablere slike studietilbud gjennom universitet og
høgskoler, er at de skal være midlertidige. Etablering
av lokale studiesentra med statlig finansiering vil kunne
medføre at en mister den ønskede fleksibiliteten
i forhold til skiftende regionale behov. Statens andel av finansieringen
av desentraliserte studietilbud bør fortsatt kanaliseres
gjennom universiteter og høgskoler. Regjeringen finner
på denne bakgrunn ikke å kunne prioritere videre
støtte til Studiesenteret Finnsnes.
Komiteen viser til
at en enstemmig kirke-, utdannings- og forskningskomite uttalte
følgende i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002):
"Komiteen viser til de positive studieresultater
som er fremkommet ved Studiesenteret på Finnsnes. Komiteen
kan ikke se at det er tungtveiende prinsipielle grunner til hinder
for videre statlig finansiering, og ber derfor Regjeringen ved fremleggelse
av Revidert nasjonalbudsjett for 2002 prioritere videre drift ved Studiesenteret
på Finnsnes."
Komiteen viser til de gode resultatene
ved Studiesenteret på Finnsnes, og at denne modellen har
vist seg å være meget vellykket både
for de som tar utdanning, andre utdanningsinstitusjoner i området,
og for en del av landet som ellers ville opplevet kompetansemangel og
stor utflytting. Komiteen mener at det er en offentlig
oppgave å legge til rette for muligheten for desentralisert
utdanning.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
i budsjettet for 2003 sikrer permanent drift av studiesenteret.
Komiteen mener det er nødvendig å bevilge
1,5 mill. kroner nå slik at driften kan opprettholdes på nåværende
nivå ut året.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
254 | | Tilskudd til voksenopplæring (jf.
kap. 3254) | |
| 72 | Tilskudd til kvinneuniversitetene,
Norsk fredssenter og Studiesenteret Finnsnes,
forhøyes med | 1 500 000 |
| | fra kr 5 884 000 til kr
7 384 000" | |
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) ber
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om at Regjeringen i løpet
av våren 2002 kommer tilbake med en orientering om erfaringer
knyttet til Kompetanseutviklingsprogrammet.
Myndighetene og partene i arbeidslivet har sammen utarbeidet
vilkår for å få støtte fra programmet.
Hovedmålsettingene er å bidra til å gjøre
private og offentlige virksomheter bedre i stand til å identifisere,
uttrykke og oppfylle sine kompetansebehov. Det legges vekt på å videreutvikle
arenaer for samarbeid mellom aktører på arbeidslivssiden
og utdanningssiden, samt å utvikle etter- og videreutdanningstilbud
som er tilpasset behovene i arbeidslivet. Det er et mål
at prosjektene som mottar støtte, skal bidra til nyskaping
og ha lærings- og overføringsverdi utover det
enkelte prosjekt. Utviklingsprosjektene må være
forankret i arbeidslivet, både hos arbeidsgiver og arbeidstaker.
Det er oppnevnt et programstyre for programmet etter
forslag fra partene i arbeidslivet og berørte departementer.
Sekretariatet for programmet er lagt til Voksenopplæringsinstituttet
(VOX).
Hittil er det bevilget om lag 250 mill. kroner
til Kompetanseutviklingsprogrammet, fordelt med 50 mill. kroner
i 2000 og 100 mill. kroner i 2001 og i 2002. Programmet mottok til
sammen om lag 1 200 søknader i 2000 og 2001. I 2001 ble
40 pst. av søknadene innvilget. Det har i 2002 kommet inn
i underkant av 700 søknader. Disse vil bli behandlet sommeren
2002. Både innsendte og innvilgede søknader viser
spredning i forhold til geografisk område, utdanningsnivå,
bransje og sektor. Andelen søknader fra privat sektor har økt
fra 2001.
Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (SNF) og
Forskningsstiftelsen FAFO har fått i oppdrag å foreta
både underveisevaluering og sluttevaluering av programmet.
Våren 2002 ble den andre underveisrapporten fra evalueringen
ferdigstilt. Evalueringsrapportene benyttes aktivt for å justere
programmets innretning underveis.
Ifølge evalueringsrapporten er gjennomføringen
av Kompetanseutviklingsprogrammet så langt i tråd
med målsettingene. Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for rapporten.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002 med de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet går disse
medlemmer inn for en reduksjon i bevilgningen med 35 mill.
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
259 | | Kompetanseutviklingsprogrammet: | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med
| 35 000 000 |
| | fra kr 100 639 000 til
kr 65 639 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
der de kutter 35 mill. kroner i kompetanseutviklingsprogrammet. Disse
medlemmer viser til svar fra Utdannings- og forskningsdepartementet
datert 6. juni 2002 der det opplyses at det er gitt tilsagn om støtte
til prosjekter for om lag 88 mill. kroner av årets bevilgning, og
mener det er svært uheldig å redusere støtten
på dette området. Disse medlemmer viser
til gjennomgangen av erfaringene knyttet til Kompetanseutviklingsprogrammet
som Utdannings- og forskningsdepartementet har lagt fram i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer mener
evalueringen viser at programmet gir et viktig bidrag til utvikling
av etter- og videreutdanningstilbud i arbeidslivet.
Disse medlemmer går
imot forslaget fra flertallet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er sterkt
uenig i at det foretas kutt med så stor andel av en årlig
bevilgning, og mener at dette er eksempel på en meget uforutsigbar
budsjettering. En slik linje kan skape inntrykk av meget romslig
eller omtrentlig budsjettering.
Utdannings- og forskningsdepartementet vil komme tilbake
til en samlet behovsvurdering av nybygg, tilbygg og ombygginger
ved universiter og høgskoler i statsbudsjettet for 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstatererer
at behandlingen av ulike byggeprosjekter foregår i to departementer
og på en uoversiktelig måte innenfor utdannings-
og forsknings-området.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem egen sak om alle sider knyttet til håndteringen av
byggeprosjekter innenfor utdannings- og forskningsområdet."
I statsbudsjettet for 2002 er det over Arbeids-
og administrasjonsdepartementets budsjett bevilget 7 mill. kroner
til nybygg for Høgskolen i Østfold. I St.prp.
nr. 1 (2001-2002) ble det varslet at en ville komme tilbake til
Stortinget med endelig kostnadsramme etter gjennomført
kvalitetssikring, jf. retningslinjer for kvalitetssikring av store
prosjekter for store statlige investeringer. Kostnadsrammen er på 574
mill. kroner med et sannsynlighetsnivå på 85 pst.
for ikke å få overskridelser. Regjeringen vil
komme tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet, tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Budsjett-innst. S.
nr. 12 (2001-2002) der en sluttet seg til den foreslåtte
fremdriften for byggeprosjektet for Høgskolen i Østfold. Disse
medlemmer viser til at det foreligger en godkjent kostnadsramme.
For at en skal kunne holde den forutsatte framdriften for ferdigstillelse
i 2006 må det bevilges ytterligere midler for inneværende år.
Disse medlemmer viser til sine
respektive forslag under kap. 2445 post 32 avsnitt 16.16.3.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i budsjett for 2002 er bevilget over Arbeids- og administrasjonsdepartementets
budsjett 7 mill. kroner til nybygg for Høgskolen i Østfold. Arbeid
ble igangsatt. Prosjektet er omtalt også av UFD.
Disse medlemmer viser til spørretimespørsmål 27.
februar 2002, der det ble svart fra Utdanningsministeren bl.a.:
" at kostnadsrammen for prosjektet vil bli lagt
frem for Stortinget for endelig godkjenning i revidert statsbudsjett
for 2002. I den forbindelse vil det også bli redegjort
nærmere for fremdriften i prosjektet."
I Revidert budsjett for 2002 er det ikke gitt
midler til videre fremdrift av prosjektet i 2002, men varslet at midler
vil komme først i 2003. Prosjektet stopper derved opp.
I teksten bekreftes at kostnadsrammen er fastlagt
til 574 mill. kroner med et sannsynlighetsnivå på 85
pst. for ikke å få overskridelse.
Disse medlemmer forutsetter at
delvis eller full finansiering av prosjektet i budsjettet for 2003,
samt ytterligere prosjektmidler i revidert budsjett for 2003 for å holde
fremdriften i prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at det ble bevilget 7 mill. kroner
til Høgskolen i Østfold over Arbeids- og administrasjonsdepartementets
budsjett for 2002. Samtidig ble det varslet at man ville komme tilbake
til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002,
med en endelig kostnadsramme. Regjeringen har ikke fulgt opp med
midler til videre detaljplanlegging for inneværende år,
og det kan sette framdriftsplanen for Høgskolen i fare.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det er nødvendig å øke bevilgningen til
Høgskolen i Østfold for inneværende år
med 7 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag på kap. 2445 post 32 om en samlet økning
på 10 mill. kroner til Høgskolen i Østfold,
Nesna og Stavanger inngår. Midlene fordeles med 7 mill.
kroner til Høgskolen i Halden, 2 mill. kroner til Høgskolen
på Nesna og 1 mill. kroner til Høgskolen i Stavanger. Disse
medlemmer viser til punkt 16.16.3 hvor dette forslaget fremmes.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2002 fattet Stortinget følgende vedtak, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2001-2002):
"Stortinget ber Regjeringen om at IFI II-bygget nå betraktes
som et ordinært statlig byggeprosjekt. Stortinget ber videre
Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett komme med en avklaring av
finansieringsbehovet for IFI II-bygget."
Universitetet i Oslo har lagt fram et romprogram
for nybygget. Dette er på 17 000 m2 netto. Økningen
i forhold til de opprinnelige anslagene fra 1998-1999 skyldes en
sterk økning i etterspørselen etter kompetanse på området,
som bl.a. har ført til at universitetet etablerer et profesjonsstudium
innenfor IKT. I tillegg er det behov for bedre sikring av universitetets
sentrale IT-utstyr som også har viktige nasjonale funksjoner.
Forprosjektet, som vil danne grunnlag for prosjektets kostnadsramme,
forventes ferdigstilt høsten 2003. Regjeringen vil komme
nærmere tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003.
Komiteen tar dette
til orientering.
Statsbygg har kontrahert prosjekteringsgruppe
for Studentsenteret. Forprosjekt, som vil danne grunnlag for prosjektets
kostnadsramme, vil være klar våren 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser igjen til nødvendigheten
av å bygge nytt studentsenter ved UiB. Flertallet viser
til merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002):
"Det er gjennomført prosjektkonkurranse
i regi av Statsbygg. Komiteen mener det er viktig at prosjektet blir
ført videre med sikte på å få frem
en forpliktende kostnadsramme og videre fremdrift."
Flertallet forutsetter at prosjektet
tilføres midler i budsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet tar dette til
orientering.
Stortinget har samtykket i at universitetene og
Norges landbrukshøgskole kan nytte inntekter av salg av eiendommer
til kjøp, vedlikehold og bygging av andre lokaler til undervisnings-
og forskningsformål ved samme institusjon, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2001-2002), vedtak II nr. 4. Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet har solgt eiendommer i forbindelse med avvikling av
sine anlegg på Rosenborg. Universitetet vil nytte bl.a.
salgsinntekter til å realisere et nybygg på Dragvoll for
psykologisk institutt, som flytter fra leide lokaler på Lade.
Komiteen tar dette
til orientering.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) har
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen følgende merknad:
"Komitéen vil presisere at det er viktig å forhindre
at Musikkhøgskolens byggeprosjekt stanser opp, og vil be
Regjeringen vurdere å foreslå midler til videre
prosjektering og byggestart i Revidert nasjonalbudsjett. Fremdrift
i byggeprosjektet er også en forutsetning for at NRK skal
få frigjort den tomten som tidligere ble tildelt Musikkhøgskolen,
og som det i dag er en statlig innsigelse på."
Høgskolen er i dag lokalisert på Majorstua
og Carl Berners plass i Oslo. Samlokalisering på Majorstua
vil gi positive gevinster i form av rasjonell drift og arealbesparelser.
Det ble i 2001 bevilget 7 mill. kroner for å føre
prosjektet frem til forprosjekt. Forprosjektet er nå ferdigstilt.
Kostnadsrammen for utbyggingen er på 271 mill. kroner,
med et sannsynlighetsnivå på 85 pst. for ikke å få overskridelser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) ba
enstemmig om at arbeidet med Norges Musikkhøgskoles byggeprosjekt
ikke stanser opp, og ba om videre midler til prosjektering og byggestart
i revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen konstaterer nå at
forprosjektet er ferdigstilt (proposisjonen side 26). Disse
medlemmer regner derfor med at midler til byggestart legges
inn i statsbudsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at foreligger et ferdig forprosjekt for musikkhøgskolen
med en kostnadsramme på 271 mill. kroner. I Innst. S. nr.
12 ( 2001-2002) ba en enstemmig komite Regjeringen vurdere å foreslå midler
til videre prosjektering og byggestart i revidert budsjett. For å holde
forutsatt framdrift må det avsettes prosjekteringsmidler
og midler til oppstart i revidert budsjett. Disse medlemmer avsetter
5 mill. kroner til dette arbeidet. Disse medlemmer viser
til forslag under kap. 16.16.3.
Statsbygg har igangsatt arbeid med prosjektering
av nybygg. Siktemålet er at forprosjektet for Høgskolen i Nesna blir
ferdig ved årsskiftet 2002/2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, forutsetter at prosjektet med nybygg tilføres
midler for å sikre fremdrift i budsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til flertallets merknad
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) der en uttalte:
"Flertallet understreker at en må komme
videre med begge prosjekter slik at nødvendige bevilgninger
til oppstart av ombygging og tilbygg ved Høgskolen på Nesna
kan komme i 2002."
Disse medlemmer viser til at
det foreligger et foreløpig kostnadsestimat. Disse
medlemmer bevilger 2 mill. kroner som en startbevilgning
til prosjektet. Disse medlemmer vil understreke at
en i løpet av våren 2003 må starte byggearbeidene
slik at bygget kan tas i bruk i løpet av 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag til vedtak under avsnitt 16.16.3 kap. 2445 Statsbygg.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til bevilgningsforslag under kap. 16.16.3,
kap. 2445 i denne innstillingen.
Utdannings- og forskningsdepartementet har i
januar 2002 gitt Statsbygg i oppdrag å videreføre
samlokaliseringsprosjektet for Høgskolen i Vestfold. Departementet
er kjent med at Statsbygg prioriterer midler på sin prosjekteringsbevilgning
til å føre prosjektet fram til forprosjekt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at prosjekt samlokalisering for Høgskolen i Vestfold tilføres
midler for å sikre fremdrift i budsjettet for 2003 samt
prosjektmidler i revidert budsjett.
Statsbygg er gitt i oppdrag å starte
planleggingen av ett eller flere bygg for Høgskolen i Sogn
og Fjordane i Sogndal. Høgskolens virksomhet i Sogndal
er i dag spredt på 7 - 8 bygninger. Formålet med
byggeprosjektet er å få mer hensiktsmessige lokaler
for høgskolens virksomhet i Sogndal.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til Budsjett-innst. S. nr.12 (2001-2002):
"Komiteen forutsetter at nødvendige milder
stilles til disposisjon for kjøp av tomt og videre prosjektering når
forhandlingene er sluttført. Komiteen forutsetter at Regjeringen
kommer tilbake til dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2002."
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i revidert budsjett under UFD viser til Arbeids-
og administrasjonsdepartementet og "at videre planlegging av byggeprosjektet
vil starte opp så snart tomtespørsmålet
er avklart."
Disse medlemmer har merket seg
at det under Arbeids- og administrasjonsdepartementet er foreslått gitt
fullmakt til å gjennomføre tomtekjøpet.
Disse medlemmer forutsetter at
byggeprosjektet tilføres nødvendige midler for å sikre
fremdrift i budsjettet for 2003, samt prosjektmidler i revidert
budsjett.
Det vises til Arbeids- og administrasjonsdepartementets
budsjettområde for omtale av kjøp av tomt til byggeprosjektet
ved Høgskolen i Bergen. Videre planlegging av byggeprosjektet
vil starte opp så snart tomtespørsmålet
er avklart.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til behovet for å sikre en god framdrift for byggeprosjektet
ved Høgskolen i Bergen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget forutsetter at nødvendige
midler til videre prosjektering og arkitektkonkurranse for Høgskolen
i Bergen blir lagt inn i statsbudsjettet 2003".
Regjeringen har i St.prp. nr. 53 (2001-2002)
gått inn for å opprettholde lokalisering på Øya for
universitetsklinikken i Trondheim, samt at fase 1 skal igangsettes i
tråd med tidligere fullmakt fra Stortinget, jf. St.prp. nr.
84 (2000-2001) og Innst. S. nr. 325 (2000- 2001).
Det foreslås en nedsettelse av kap.
739 post 76 under Helsedepartementets ansvarsområde, begrunnet
i forsinket oppstart, jf. omtale under Helsedepartementet. Rekkefølgen
på igangsetting av sentrene i fase 1 planlegges endret
slik at Laboratoriesenteret - som har en meget stor andel universitetsarealer
- kan bli forsert i forhold til tidligere planlagt fremdrift. Det
foreslås ikke nå en endring i bevilgningene under
Utdannings- og forskningsdepartementets ansvarsområde.
Komiteen tar dette
til orientering. Komiteen viser når det
gjelder kap. 739 post 76 til merknader under avsnitt 9.12.4.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til den akutte vedlikeholdssituasjonen ved Norges
landbrukshøgskole. Bygninger med stor kulturhistorisk verdi
er i ferd med å forfalle. Situasjonen kan på mange
måter sammenlignes med den en hadde for urbygningen ved universitet i
Oslo.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet
for 2003 å foreta en vurdering av vedlikehold og rehabiliteringsbehovet
ved Norges landbrukshøgskole, og fremme forslag om en finansieringsplan."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at bygget for prekliniske fag ved universitet i Bergen blir
fraflyttet i løpet av 2003. Statsbygg har foreslått
at bygget skal rives. Dersom planarbeidet for nytt odontologibygg forseres
kan bygget trolig stå ferdig i løpet av 2007. Disse
medlemmer viser til at en enstemmig komite uttalte følgende
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002):
"Komiteen viser til at det er utredet planer for
nytt bygg for odontologi. Det er viktig at arbeidet med nytt klinikkbygg
fortsetter. Komiteen ber Regjeringen følge opp arbeidet."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil bevilge 4 mill. kroner
for å komme i gang med prosjektering av nybygg, jf. kap.
1580 post 32, jf. avsnitt 16.13.2.
Disse medlemmer viser for øvrig
til det generelle behovet for å øke antall studieplasser
innenfor odontologi, og viser til de respektive partiers forslag
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) om å etablere en fullverdig
tannlegeutdanning ved Universitetet i Tromsø.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til at nytt odontologibygg ved
UiB er nødvendig for både å sikre nåværende kapasitet
og bedring av kapasiteten, og ber Regjeringen forsere arbeidet med å realisere
dette prosjektet.
Flertallet ber om ny avmelding
om fremdrift i budsjettet for 2003, samt nødvendig bevilgning
for å sikre god fremdrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet forutsetter at prosjekt samlokalisering
for Høgskolen i Akershus tilføres midler for å sikre
fremdrift i budsjettet for 2003 samt prosjektmidler i revidert budsjett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) der et flertall sluttet
seg til de prioriteringer som fremgår av St.prp. nr. 1
(2001-2002) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) med hensyn
til fremdrift av byggeprosjektene for Høgskolen i Rogaland, Østfold og
Oslo. Disse medlemmer viser for øvrig til
den varslede gjennomgangen av behovet for tilbygg og ombygginger
ved universiteter og høgskoler i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003, og ber departementet følge opp med nødvendige
bevilgninger.
Norges handelshøgskole, Norges idrettshøgskole, Norges
landbrukshøgskole, Høgskolen i Agder, Høgskolen
i Bodø, Høgskolen i Oslo og Høgskolen
i Stavanger ble nettobudsjetterte institusjoner fra 1. januar 2002.
Det innebærer at rutinene for innbetalinger knyttet til
arbeidsgiveravgift og avsetning til feriepenger blir endret. Utdannings-
og forskningsdepartementet varslet i St.prp. nr. 1 (2001- 2002)
at Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002
ville komme tilbake til en engangsbevilgning knyttet til disse forholdene.
Arbeidsgiveravgiften for siste termin 2001 posteres
i 2002, samtidig som høgskolene må avsette midler
til arbeidsgiveravgift for 2002. Dette innebærer et engangsbehov
for midler til betaling av arbeidsgiveravgift for en ekstra termin
i 2002. Videre skal høgskolene i 2002 utbetale feriepenger
opptjent i 2001 og samtidig avsette midler for å dekke
feriepenger som utbetales i 2003. Feriepenger opptjent i 2001 og arbeidsgiveravgift
6. termin 2001 foreslås derfor etterbevilget i 2002 som
følger:
Tabell 4.1 Bevilgningsendringer
i forbindelse med overgang til nettobudsjettering
(i 1 000 kr)
Kap. | Høgskole | Feriepenger | Arbeidsgiveravgift | Sum |
264 | Norges handelshøgskole | 12 995 | 2 347 | 15 342 |
268 | Norges idrettshøgskole | 6 859 | 1 262 | 8 121 |
278 | Norges landbrukshøgskole | 27 557 | 5 064 | 32 621 |
274 | Høgskolen i Agder | 30 729 | 5 859 | 36 588 |
274 | Høgskolen i Bodø | 16 209 | 3 020 | 19 229 |
274 | Høgskolen i Oslo | 44 182 | 8 539 | 52 721 |
274 | Høgskolen i
Stavanger | 29 945 | 5 394 | 35 339 |
| Sum | 168 476 | 31 485 | 199 961 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om bevilgninger under kap. 264, 268 post
50.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag under kap. 274 post 50.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under avsnitt 4.11 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
274 | | Statlige høgskoler (jf.
kap. 3274) | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 158 877 000 |
| | fra kr 1 805 542 000 til
kr 1 964 419 000" | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om bevilgning under kap. 278 post 50.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 ( 2001-2002)
hvor Stortinget vedtok å bevilge 100 mill. kroner til vitenskapelig
utstyr direkte til universitetene. Dette er midler som tidligere
har vært fordelt via Norges Forskningsråd etter
visse kriterier.
Disse medlemmer viser til at
Stortingets vedtak har medført at Norges Landbrukshøgskole,
i motsetning til tidligere praksis, er ekskludert fra tildelingen av
disse midlene i 2002. Disse medlemmer vil understreke
den betydning tilgang på vitenskapelig utstyr har for den
forskning som utøves ved Norges Landbrukshøgskole,
i tillegg til institusjonens mulighet til å tiltrekke seg
studenter. Disse medlemmer foreslår derfor
at kap. 278 post 50 økes med 5 mill. kroner til kjøp
av vitenskapelig utstyr i 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
278 | | Norges landbrukshøgskole | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 37 621 000 |
| | fra kr 339 471 000 til
kr 377 092 000" | |
Komiteen viser til at det i statsbudsjettet
for 2002 fordeles midler til vitenskapelig utstyr direkte til universitetene.
Disse midlene har tidligere vært fordelt gjennom Norges
forskningsråd etter flere tildelingskriterier. Dette har
medført at de vitenskapelige høgskolene ikke har
fått slike midler i 2002. Komiteen ber Regjeringen
om å etablere rutiner som sikrer at vitenskapelige høgskoler
ikke faller utenfor bevilgningene til vitenskapelig utstyr i 2003
og de kommende år.
Et uavhengig organ for akkreditering og evaluering, Norsk
organ for kvalitet i utdanningen (NOKU), skal etableres i løpet
av høsten 2002. Et interimstyre er oppnevnt ved kongelig
resolusjon, og dette skal virke ut året. Organet skal ligge
i Oslo. Etableringen gjennomføres innenfor gjeldende budsjettrammer
i 2002. Regjeringen vil komme tilbake til saken i forbindelse med
statsbudsjettet for 2003.
Komiteen tar dette
til orientering
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst.
O. nr. 58 (2001-2002) der disse medlemmer foreslo å lokalisere
NOKU utenfor Oslo. Disse medlemmer har som utgangspunkt
at ny statlig virksomhet normalt skal legges utenfor Oslo, og mener
også at utflytting av statlige arbeidsplasser er et viktig
virkemiddel for å sikre sysselsetting og utvikling utenfor
sentrale strøk.
Utdannings- og forskningsdepartementet har,
som varslet i St.prp. nr. 1 (2001-2002), forhandlet frem nye avtaler
med NSB, Hurtigruta og Nord-Norge Bussen om student- og elevmoderasjoner.
De nye avtalene gjelder ut 2002, og er inngått som fastprisavtaler
med utbetaling av hele tilskuddsbeløpet innenfor budsjettåret.
De tidligere avtalene med Hurtigruta og Nord-Norge Bussen er refusjonsavtaler
basert på antall solgte billetter. Omleggingen medfører
en budsjettmessig faseforskyvning i 2002 knyttet til utbetalinger
i henhold til tidligere refusjonsavtaler.
På denne bakgrunn foreslås
en engangs tilleggsbevilgning på 10 mill. kroner i 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til at det
er forhandlet fram nye avtaler med NSB om rabatter for studenter.
I forhold til tidligere avtale er ordningen forringet ved at det
nå kun gis 10 pst. rabatt på ordinære
avganger. Disse medlemmer antar at det vil koste
i størrelsesorden 15 mill. kroner å gjeninnføre
ordningen med 50 pst. rabatt for elever og studenter på ordinære
avganger fra 1. august 2002. Det er forutsatt at staten ikke vil
oppnå bedre resultater i disse forhandlingene enn det en
fikk til i forrige runde.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
270 | | Studier i utlandet og sosiale
formål for elever og studenter | |
| 70 | Tilskudd til lengre reiser, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 25 000 000 |
| | fra kr 42 028 000 til kr
67 028 000" | |
ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) har
behov for å oppgradere IT-systemene for å kunne opprettholde
og videreutvikle informasjonstjenester for unge som er interessert
i å ta utdanning i utlandet.
Det foreslås et engangstilskudd på 1,5
mill. kroner til formålet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
Regjeringens forslag om et engangstilskudd til ANSA (Association
of Norwegian Students Abroad) til oppgradering av organisasjonens
IT-systemer og videreutvikling av informasjonstjenesten for unge
som ønsker å studere i utlandet. I tråd
med dette foreslår dette medlem at tilskuddet
til ANSA økes med ytterligere 0,5 mill. kroner til å finansiere
en stilling som studentrådgiver for å styrke organisasjonens
utadrettede virksomhet. Samlet foreslås derfor kap. 270 post
74 økt med 2 mill. kroner i 2002.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
270 | | Studier i utlandet og sosiale
formål for elever og studenter: | |
| 74 | Tilskudd til velferdsarbeid,
forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 54 971 000 til kr
56 971 000" | |
Utdannings- og forskningsdepartementet varslet
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) at dyrepleierstudiet ved Norges veterinærhøgskole vil
bli utvidet fra ett til to år fra høsten 2002.
Utvidelsen er imidlertid i samråd med Norges veterinærhøgskole
blitt utsatt til høsten 2003.
Komiteen tar dette
til orientering.
Norges veterinærhøgskole har
de siste årene hatt et aktivitetsnivå som har
vært høyere enn det budsjettet har gitt rom for.
Utdannings- og forskningsdepartementet har tidligere frafalt kravet
om innsparing for budsjetterminen 2001, jf. omtale i St.prp. nr.
84 (2000- 2001), og vil også frafalle kravet om innsparing
for budsjetterminen 2002.
Komiteen tar dette
til orientering.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) har
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen følgende merknad:
"Komiteen har merket seg at Regjeringen varsler at NAROM vil
bli evaluert i 2002. Komiteen vil understreke viktigheten av en
slik evaluering, men vil også understreke behovet for at
den gjøres raskt og slik at resultatet kan legges til grunn
for forslaget til bevilgning for NAROM i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002."
Arbeidet med evalueringen av NAROM er igangsatt. Regjeringen
vil komme tilbake til saken i statsbudsjettet for 2003.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
281 | | Fellesutgifter for universiteter
og høgskoler (jf. kap. 3281) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 1 250 000 |
| | fra kr 341 847 000 til
kr 343 097 000" | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Flertallet går inn for en økning
i bevilgningen med 1,25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til komiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002), der
det ble understreket behovet for en rask evaluering av NAROM og
påfølgende bevilgning i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
har igangsatt en evaluering, men ikke foreslått nødvendig
bevilgning for 2002, slik det var forutsatt. Disse medlemmer er
derfor enig med avtalepartene om at kap. 281 post 1 økes
med 1,25 mill. kroner til NAROM.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) har
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen følgende merknad:
"For å øke tilgangen på tannleger
må kapasiteten økes både på kort
og lang sikt. Å øke kapasiteten på de eksisterende
profesjonsstudier må prioriteres. Komitéen ber
med bakgrunn i dette Regjeringen senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2002 å komme tilbake med en plan for
hvordan tannlegedekningen kan bedres."
Videre uttaler et flertall i komiteen "at det
i denne sammenheng må vurderes både tiltak for økt
opptakskapasitet ved de nåværende odontologiske
fakulteter og mulighetene for å starte tannlegeutdanning ved
Universitetet i Tromsø."
Tilsvarende har sosialkomiteen i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2001-2002) bedt om en snarlig avklaring av behovet for
utdanningskapasitet, og at økningen starter raskt. Regjeringen
går inn for en opptrapping av utdanningskapasiteten i odontologi
i årene framover. I inneværende år settes
det av 3,4 mill. kroner til utvidet kapasitet på lisensprogram
for tannleger fra land utenfor EØS-området, jf.
omtale under kap. 701 på Helsedepartementets område.
Regjeringen vil i St.prp. nr. 1 (2002-2003) komme tilbake til den
videre økning av studieplasser i Norge og vil i denne forbindelse
prioritere tannlegeutdanning i Tromsø.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, tar
dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er riktig at tannhelsetjenesten
må styrkes. Økt utdanningskapasitet er ett av
virkemidlene for å få til dette. Disse medlemmer støtter
Regjeringen i en opptrapping av utdanningskapasiteten i odontologi
i årene fremover. Disse medlemmer viser
til at det i år settes det av 3,4 mill. kroner for å utvide
utdanningskapasiteten for tannleger med utdanning fra land utenfor
EØS-området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) ba "Regjeringen senest i
forbindelse med revidert komme tilbake med en plan for hvordan tannlegedekningen
kan bedres".
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen varsler at dette nå vil komme i statsbudsjettet
for 2003.
Disse medlemmer finner det ikke
akseptabelt at Regjeringen har utsatt fremleggelse av plan for bedringen
av tannlegedekningen og viser til den enstemmige merknad referert
ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
i den forbindelse til at nytt odontologibygg ved UiB er nødvendig
for både å sikre nåværende kapasitet
og bedring av kapasiteten, og ber Regjeringen forsere arbeidet med å realisere
dette prosjektet.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 701 post 21 til merknader under avsnitt 9.2.
Diakonhjemmets høgskolesenter har fått
tildelt 8 studieplasser i forbindelse med Opptrappingsplanen for psykisk
helse. Høgskolesenteret har kapasitet og søkergrunnlag
til å ta opp flere studenter innen psykisk helsearbeid.
Det foreslås å opprette 18 nye studieplasser i
psykisk helsearbeid ved høgskolesenteret. På denne
bakgrunn foreslås å øke bevilgningen
på posten med 0,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 282 post 70 med 0,5 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
282 | | Privat høgskoleutdanning: | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 500 000 |
| | fra kr 436 021 000 til
kr 436 521 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
i Revidert nasjonalbudsjett har foreslått å bevilge
0,5 mill. kroner til nye studieplasser i psykisk helsearbeid. Disse
medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til Revidert
nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer går inn for å øke bevilgningene
til Privat høgskoleutdanning med 7,0 mill. kroner, fordelt
henholdsvis på Bedriftsøkonomisk Institutt med
4 mill. kroner, Norsk reiselivshøyskole med 2,6 mill. kroner
og Menighetssøsterhjemmets helsesøsterutdanning
med 0,4 mill. kroner.
Disse medlemmer er videre kjent
med at det reelle studenttallet ved Mediehøgskolen Gimlekollen er
betydelig høyere enn måltallet, og at dette fører
til en anstrengt økonomi for høgskolen. Disse
medlemmer går på denne bakgrunn inn for
at tilskuddet til Mediehøyskolen Gimlekollen for inneværende år økes med
1,5 mill. kroner. Samlet foreslår disse medlemmer at
kap. 282 post 70 styrkes med 9 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
282 | | Privat høgskoleutdanning: | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 9 000 000 |
| | fra kr 436 021 000 til
kr 445 021 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å opprette 18 nye studieplasser
i psykisk utviklingsarbeid ved Diakonhjemmets høgskolesenter. Disse
medlemmer viser til at flertallet i Budsjett-innst. S. nr.
12 (2001-2002) (Regjeringspartiene, Senterpartiet og Fremskrittspartiet)
i merknad pekte på at det er nødvendig å se
nærmere på finansieringsordningen for private
høgskoler, og at prinsippene bør være
like for offentlige og private høgskoler.
Handelshøgskolen BI fikk som resultat
av omlegning og tilførsel totalt på 18 mill. kroner
til kapitlet redusert normalkostnader for mange av sine studier.
Disse medlemmer viser til at
utdanningsstatsråden i budsjettdebatten innrømmet
skjevhet i BIs disfavør; og lovet å komme tilbake
til dette ved første anledning. Disse medlemmer vil
derfor tilføre ytterligere midler til private høyskoler for å rette
opp skjevheter i tilskuddsordningen. Dette gjøres gjennom midler
til forskerutdanningen ved private høyskoler og oppjustering
av normalkostnadene for studiene ved BI.
Disse medlemmer forutsetter at
dette videreføres i budsjettet for 2003.
Disse medlemmer viser til at
bevilgning til Norsk Reiselivshøgskole i 2002 bare dekker
bare halvparten av elevplassene, og forutsetter økt at
alle plasser dekkes inn i budsjett 2003.
Disse medlemmer viser til at
Oslo Merkantile Høgskole har fått avslag på sin
søknad om bevilgning på 4,7 mill. kroner i 2002,
og forutsetter at skolen tildeles midler i 2003.
Disse medlemmer viser til at
Menighetssøsterhjemmets Høgskole har startet opp
Helsesøsterutdanning og vil tilføre midler til
dekning av igangsetting fra 2. halvår 2002. Disse
medlemmer forutsetter at støtten videreføres
med helårsvirkning i budsjettet for 2003.
Disse medlemmer foreslår
en samlet økning på 15,8 mill. kroner som fordeles
slik:
– Forskerutdanning
ved private høyskoler 4 mill. kroner.
– Oppgradering av normalkostnader
ved BI 4 mill. kroner
– Norsk Reiselivshøyskole
2,6 mill. kroner.
– Oslo Merkantile Høyskole 4,7
mill. kroner
– Menighetssøsterhjemmets
Høgskole 0,5 mill. kroner
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
282 | | Privat høgskoleutdanning | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 11 100 000 |
| | fra kr 436 021 000 til
kr 447 121 000" | |
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt
under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Stortinget har gitt samtykke til avhending av
statlige verdier fra Norges forskningsråd til stiftelsen
NORSAR, jf. St.prp. nr. 15 (2000-2001) og Innst. S. nr. 84 (2000-2001).
Utdannings- og forskningsdepartementet opplyste i St.prp. nr. 15
(2000-2001) at en ville komme tilbake til avhendingen av byggetrinn
III i Granaveien 33, som Forskningsrådet ønsket å overføre
vederlagsfritt til NORSAR, når det var nedskrevet til null
i Forskningsrådets regnskap. Byggetrinn III er nedskrevet
til null i Forskningsrådets regnskap for 2001. Utdannings-
og forskningsdepartementet ber derfor om samtykke til å overføre
byggetrinn III i Granaveien 33 på Kjeller vederlagsfritt
til NORSAR, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag V pkt. 2 under kapittel 22 Komiteens tilråding.
UNESCO (FNs særorganisasjon for utdanning, vitenskap
og kultur) er et samarbeidsorgan for regjeringene i de 188 medlemslandene,
og et møtested for fagfolk innenfor de respektive samarbeidsområdene.
Kulturdepartementet har siden 1989 hatt samordningsansvaret
for UNESCO-saker. Denne organisatoriske løsningen atskiller
seg fra modellen i våre nordiske naboland, der UNESCO er
forankret i utdanningsdepartementene.
I 2001 ble det på initiativ fra Kulturdepartementet foretatt
en gjennomgang av det norske UNESCO-arbeidet i regi av Statskonsult.
Som et ledd i oppfølgingen av rapporten foreslår
Regjeringen å flytte koordineringsansvaret for UNESCO-arbeidet
fra Kultur- og kirkedepartementet til Utdannings- og forskningsdepartementet.
UNESCOs program og budsjett reflekterer en hovedsatsing på "Utdanning
for alle", og mer enn 60 pst. av UNESCOs budsjett er i dag innrettet
mot utdannings- og vitenskapsområdet.
Sekretariatsfunksjonen til kommisjonen vil bli
innlemmet i Utdannings- og forskningsdepartementet så snart
det er praktisk mulig etter 1. juli 2002. Plikter og rettigheter
for medarbeidere med tilsettingsforhold i sekretariatet vil bli
ivaretatt i henhold til gjeldende regelverk. Fra og med 2003-budsjettet
vil driftsbevilgningen bli overført til kap. 200.
Overføringen medfører at bevilgninger
under kap. 301 og kap. 3301 på Kultur- og kirkedepartementets budsjett
overføres i sin helhet til Utdannings- og forskningsdepartementets
budsjett fra og med 2003-budsjettet.
Det foreslås på denne bakgrunn
følgende:
– Kap. 288
ny post 1 bevilges med kr 2 250 000 mot tilsvarende reduksjon på kap.
301 post 1.
– Kap. 288 post 21 økes
med kr 328 000 mot tilsvarende reduksjon på kap. 301 post
21 (kr 236 000) og post 75 (kr 92 000).
– Kap. 3288 ny post 1 bevilges
med kr 236 000 mot tilsvarende reduksjon på kap. 3301 post
2.
Det foreslås at Utdannings- og forskningsdepartementet
i 2002 kan overskride bevilgningen på kap. 288 post 21
mot tilsvarende merinntekter på kap. 3288 post 1, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Regjeringen vil eventuelt komme tilbake med
forslag til endringer i nysalderingsproposisjonen dersom det oppstår
en differanse mellom anslått regnskap og endelig regnskap
pr. 1. juli 2002.
I det videre arbeidet vil Utdannings- og forskningsdepartementet
legge vekt på å styrke samordningen mellom de
ulike departementene som arbeider innenfor UNESCOs ulike saksområder. Økt
norsk innsats mot UNESCO sentralt er viktig i det pågående
reformarbeidet i organisasjonen. Målsettingen er sterkere fokusering,
bedre koordinering og mer effektiv bruk av tilgjengelige ressurser.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 288 ny post 1 og post 21, kap.
3288 ny post 1, kap. 301 postene 1, 21 og 75 og kap. 3301 post 2.
Komiteen slutter seg dessuten
til den foreslåtte fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 288 post 21 mot kap. 3288 post 1, jf. forslag II pkt.
1 under kapittel 22 Komiteens tilråding.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2002 vedtok Stortinget å innføre månedlig
utbetaling av studiestøtte fra undervisningsåret
2002-2003. Det ble lagt til grunn en netto innsparing på 23
mill. kroner i saldert budsjett 2002 på kap. 2410 post
72. Nettovirkningen er summen av en reduksjon på 26 mill.
kroner på kap. 2410 post 72 og en økning på 3
mill. kroner på kap. 2410 post 1.
På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 2410 post
1 med 3 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen
på kap. 2410 post 72.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2410 post 1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
stemme imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til budsjettvedtak om endring i utbetalingtakten
for lån. Disse medlemmer forutsetter at
unntak gjennomføres for både utenlandsstudenter
og studenter ved private høyskoler innenlands som har høy
egenbetaling fra studentene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ber Regjeringen endre forskriftene slik
at utenlandsstudentene likestilles med studenter ved private høgskoler
mht. utbetaling av stipend og lån fra Statens lånekasse
for utdanning, slik at disse studentene får betalt sine
skolepenger ved begynnelsen av semesteret.
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2002
vedtok Stortinget å innføre en ny modell for studiefinansiering fra
undervisningsåret 2002-2003. Fra 1. november 2002 økes
stipendandelen fra 30 pst. til 40 pst. av kostnadsnormen. 15 pst.
av kostnadsnormen skal inngå i en konverteringsordning
der lån blir konvertert til stipend ettersom låntaker
avlegger vekttall.
Det foreslås at det til formålet
opprettes en ny post 50 Avsetning til utdanningsstipend. På posten
føres midler som avsettes på et fond til fremtidig
konvertering, dvs. 15 pst. av kostnadsnormen. Resterende del av
stipendet utbetales uavhengig av avlagte vekttall og bevilges på post
70.
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2002
ble det lagt til grunn en netto budsjettvirkning på 219
mill. kroner som følge av innføring av konverteringsmodellen
og økning av stipendandelen. Dette beløpet ble bevilget
på kap. 2410 post 70.
Nettovirkningen er summen av en økning
på 353 mill. kroner på kap. 2410 ny post 50 og
en reduksjon på 134 mill. kroner på kap. 2410
post 70. På denne bakgrunn foreslås det å øke
bevilgningen på kap. 2410 ny post 50 med 353 mill. kroner
mot en tilsvarende reduksjon på kap. 2410 post 70.
Ny modell for studiefinansiering medfører
også en parallelljustering av utgifter og inntekter med
5 mill. kroner på hhv. kap. 2410 post 72 Rentestøtte og
kap. 5617 post 80 Renter. Videre vises det til omtale av oppjustering
av lån til Statens lånekasse for utdanning under
kap. 2410 post 90.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2410 ny post 50.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 2410 postene 70, 72 og 90 og kap. 5617 post 80 til
de respektive avsnittene nedenfor.
I forbindelse med innføring av ny stipendmodell
fra 1. november 2002 foreslås det å redusere bevilgningen på posten
med 353 mill. kroner mot en tilsvarende økning av bevilgningen
på kap. 2410 post 50, jf. omtale kap. 2410 post 50.
Som følge av en teknisk posteringsfeil
i saldert budsjett 2002 foreslås det å oppjustere
bevilgningen på posten med 70 mill. kroner mot en tilsvarende
nedjustering på kap. 2410 post 71.
Samlet foreslås det å redusere
bevilgningen under kap. 2410 post 70 med 283 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til etterretning.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) la flertallet
i kirke-, utdannings- og forskningskomitéen til grunn at elever
i folkehøgskoler årlig skulle gis det samme totale
støttebeløp som øvrige studenter, dvs.
80 000 kroner pr. år. Stortinget vedtok ikke de nødvendige bevilgningsøkninger
for å følge opp merknaden.
I forskriftene for tildeling av utdanningsstøtte
er det en viktig forutsetning at støtte fra Lånekassen kun
tildeles for undervisningsåret. For undervisningsåret 2002-2003
tildeles en årlig støtte på 80 000 kroner
med utgangspunkt i et undervisningsår av 10 måneders varighet.
Dette innebærer en månedlig støtte på 8
000 kroner. Det samme månedlige støttebeløpet
tildeles elever ved folkehøgskoler. Et folkehøgskoleår
varer imidlertid i 33 uker, dvs. i underkant av 9 måneder. Med
avrunding oppover settes ett år på folkehøgskole til
en varighet på 9 måneder. Dette innebærer
en støtte på 72 000 kroner for et undervisningsår.
Det er i gjeldende forskrifter for undervisningsåret 2002-2003, ikke
foretatt endringer knyttet til undervisningsårets varighet.
Standpunkttabell, avsnitt
4.20.4
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
2410 | 70 | Utdanningsstipend | | | | | | | |
| 1 | Ny stipendmodell | -353 | -353 | -353,0 | -353 | -353,0 | -353,0 | -353,0 |
| 2 | Oppretting av posteringsfeil | +70 | +70 | +70,0 | +70 | +70,0 | +70,0 | +70,0 |
| 3 | 10 mnd. undervisning
for folkehøgskolestudenter | 0 | 0 | 0 | | +3,2 | +6,2 | +6,2 |
| | Sum | -283 | -283 | -283,0 | -283 | -279,8 | -276,8 | -276,8 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 2410
post 70.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Flertallet ber Regjeringen gjennomføre
lik støtte til elever ved folkehøyskoler som til øvrige
elever fra 2003.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at et flertall i Stortinget har presisert at et år
på folkehøgskole skal defineres til å strekke
seg over 10 måneder. Fra 1. oktober økes stipendandelen
for studenter til 40 pst. Dette vil få konsekvenser for
elever ved folkehøgskolene. For at en skal opprettholde
ordningen med stipend for 10 måneder foreslår disse
medlemmer at det bevilges 3,2 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, nedsettes med | 279 800 000 |
| | fra kr 4 679 800 000 til
kr 4 400 000 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til komiteens merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2001-2002), og ber Regjeringen endre forskriftene i Statens
lånekasse for utdanning og tildele elever ved folkehøgskoler studiestøtte
på samme nivå som øvrige studenter, beregnet
ut ifra et undervisningsår på 10 måneder. Disse
medlemmer foreslår derfor at kap. 2410 post 70 økes
med 6,2 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, nedsettes med | 276 800 000 |
| | fra kr 4 679 800 000 til
kr 4 403 000 000" | |
Som følge av en teknisk posteringsfeil
i saldert budsjett 2002 foreslås det å nedjustere
bevilgningen på posten med 70 mill. kroner mot en tilsvarende
oppjustering på kap. 2410 post 70.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2410 post 71.
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med til sammen 69 mill. kroner:
– Som følge
av endrede renteforutsetninger foreslås bevilgningen økt
med 67 mill. kroner.
– Som følge av innføring
av ny stipendmodell fra 1. november 2002 foreslås bevilgningen økt
med 5 mill. kroner til rentestøtte. Renteinntektene over kap.
5617 post 80 økes tilsvarende.
– Bevilgningen foreslås
redusert med 3 mill. kroner, jf. omtale under kap. 2410 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 2410
post 72 med netto 69 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble det foreslått
at ordningen med inntektsavhengig nedsettelse av terminbeløp (INTB)
skulle avvikles i 2002. I en flertallsmerknad mente kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen at ordningen burde opprettholdes, jf. Budsjett-Innst.
S. nr. 12 (2001-2002). Stortinget vedtok ikke de nødvendige
bevilgningsøkninger for å følge opp merknaden. Ordningen
er ikke tatt inn i gjeldende forskrifter om tilbakebetaling for
2002.
INTB-ordningen var en ordning med nedsettelse
av terminbeløpet. Forskjellen på INTB og ordningen
med ordinær betalingsutsettelse var at det i INTB-ordningen
ikke ble beregnet renter på den delen av utsatt terminbeløp
som besto av renter (rentesrente). For de fleste låntakere
dreier dette seg om et marginalt beløp.
Utdannings- og forskningsdepartementet viser
til at det fra 2002 er innført større grad av
fleksibilitet i tilbakebetalingsfasen. Det skal gis større
mulighet til å tilpasse nedbetalingen til låntakerens
egen økonomi. Det vil på denne bakgrunn ikke være
behov for å gjenopprette INTB-ordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2001-2002) der et flertall gikk inn for at ordningen
med "Inntektsavhengig nedsettelse av terminbeløpet"skulle opprettholdes inntil det er foretatt
en ny og samlet gjennomgang av reglene for tilbakebetaling for Statens lånekasse
for utdanning. Disse medlemmer kan ikke se at dette
er fulgt opp av Regjeringen. Disse medlemmer mener
dette er spesielt oppsiktsvekkende så lenge kostnaden er
beregnet til 0,4 mill. kroner, i en situasjon der Utdannings- og
forskningsdepartementet på flere andre områder
har funnet rom for å foreslå endringer i Stortingets
budsjettvedtak for 2003.
I forbindelse med innføring av ny stipendmodell
fra 1. november 2002 skulle bevilgningen på posten vært økt
med 397 mill. kroner. I forbindelse med Stortingets behandling av
statsbudsjettet for 2002 ble bevilgningen imidlertid ved en inkurie
redusert med 265 mill. kroner. På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen på posten med
662 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med til sammen 179 mill. kroner. Reduksjonen
skyldes endrede renteforutsetninger, som innebærer en nedjustering
på 184 mill. kroner. I tillegg økes posten med
5 mill. kroner som følge av innføring av ny stipendmodell
fra 1. november 2002, jf. omtale av parallell økning i
rentestøtte under kap. 2410 post 72.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
at et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002)
ba om at "det [foretas] en ny og samlet gjennomgang
av reglene for tilbakebetaling for Statens lånekasse for
utdanning. En slik gjennomgang skal omfatte ulike ordninger". Disse
medlemmer viser også til Innst. S. nr. 147 (2001-2002)
der et flertall (alle unntatt Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen) viste til at rapporten fra en arbeidsgruppe som har vurdert
Lånekassens fremtidige organisering, er under oppfølging
i Utdannings- og forskningsdepartementet. I forbindelse med denne
oppfølgingen så flertallet det som naturlig at
alle sider ved tilbakebetalingsordningene, herunder rentebetingelsene,
blir vurdert.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at svært mange låntakere
i Statens lånekasse i disse dager må bestemme
seg for om de vil binde renten på lånet sitt for
de neste tre årene. Det skjer på et tidspunkt
hvor rentenivået er høyt. På grunn av
ordningen med markedsstyrt studielånsrente blir tilbudet
om fastrente tilsvarende dyrt for dem som har studielån. Mange
unge mennesker i etableringsfasen blir nødt til å binde
seg til en sterk økning i renteutgiftene hvis de vil ha
forutsigbarhet i sin privatøkonomi i tiden framover. Disse
medlemmer mener denne situasjonen er svært uheldig,
og viser at Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og andre motstandere
av markedsstyrt studielånsrente hadde rett da man advarte
mot å innføre et slikt system. Disse medlemmer peker
på at en studielånsrente som gjennom politisk
styring ble fastsatt til et lavere nivå ville kunne forhindret
den vanskelige situasjonen mange mennesker med studiegjeld nå kommer
opp i. Disse medlemmer mener derfor at politisk styrt
studielånsrente må innføres så raskt
som mulig.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å raskest
mulig legge fram en sak om gjeninnføring av politisk styrt
studielånsrente."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
partiets standpunkt om at renta i Statens lånekasse for
utdanning er et utdanningspolitisk virkemiddel som bør
fastsettes politisk. Dette medlem viser til den aktuelle
situasjonen i rentemarkedet som fører til en kraftig renteøkning
for enkelte av Lånekassens kunder som fram til nå har
hatt fastrente. Dette medlem mener dagens situasjon
på nytt aktualiserer spørsmålet om politisk
bestemt rente.
I tillegg til et høyt rentenivå,
viser komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet til
at Statens lånekasse for utdanning pålegger sine
kunder en rentemargin på 1 prosentpoeng, som er mye høyere
enn for eksempel Husbanken som opererer med en rentemargin på 0,5
prosentpoeng. Disse medlemmer mener det er galt at
ungdom som har høye kostnader til utdanning, også skal
pålegges urimelig større utgifter enn andre kundegrupper
i statens banker. Med dagens høye rentebelastning, vil
en reduksjon i statens eget påslag i rentesatsen, bety
store mindreutgifter for den enkelte lånekunde.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2003
med forslag til endringer, slik at rentemarginen i Statens lånekasse
for utdanning kan reduseres med 0,5 prosentpoeng."