Oppholdsbetalingen i barnehager kan i dag være over
4 000 kroner pr. måned. For barnefamilier er dette en stor
belastning på familiebudsjettet. Med en presset økonomi
kan dette bety at foreldrene velger å være hjemme
med barna selv om man egentlig ønsker å være
i arbeid. Særlig gjelder dette familier med flere barn
i barnehage. For å gi familiene reell valgfrihet er det
derfor viktig at foreldrebetalingen reduseres kraftig. Det foreslås
derfor å innføre en maksimalsats på 1 500
kroner pr. måned for første barn, med inntektsgradering
og søskenmoderasjon. Uansett antall barn familien har,
skal de totale barnehageutgifter ikke overstige 3 600 kroner i måneden.
Ved å legge all offentlig driftsstøtte
til barnehager inn i statsstøtten sikres det likebehandling
av private og offentlige barnehager. Dette forventes å øke
utbyggingstakten.
Bedrifters motivasjon til å etablere
bedriftsbarnehager vil øke markant hvis man gis muligheten
til å prioritere egne ansatte. Bedriftsbarnehagen må selvsagt
stå fritt til å tilby plasser også til
andre.
Totalt vil dette forslaget i henhold til forslagsstillerne gi
en raskere utbyggingstakt av nye barnehageplasser, slik at målet
om full behovsdekning kan nås innen fristen.
Det fremmes følgende forslag:
"1. Oppholdsbetaling
for fulltidsplass i barnehage skal maksimalt være 1 500
kroner. Ingen skal allikevel betale mer enn 5 pst. av husholdningens
bruttoinntekt for én fulltidsplass i barnehage. Det innebærer at
alle med brutto husholdningsinntekt under 330 000 kroner betaler
under maksimalprisen.
2. Oppholdsbetaling for fulltidsplass i
barnehage for barn nummer to skal maksimalt være 1 200
kroner, og for barn nummer tre 900 kroner. Ingen skal allikevel
betale mer enn 4 pst. av husholdningens bruttoinntekt for barn nummer
to og ikke mer enn 3 pst. for barn nummer tre. Det innebærer
at alle med brutto husholdningsinntekt under 330 000 kroner betaler
under maksimalprisen. Det kreves ikke betaling for flere enn tre
barn pr. familie.
3. Statsstøtten skal etter denne
modellen utgjøre om lag 80 pst. av barnehagens inntekter.
Alle kommunale driftstilskudd til barnehager bortfaller.
4. Alle barnehager, uavhengig av barnehagens
eierskap, som gir et fullverdig barnehagetilbud i tråd med
barnehageloven og rammeplanen for barnehager godkjennes som berettiget
til full statsstøtte. Alle bedriftsbarnehager som ønsker
det inkluderes i ordningen. Støtten utbetales til barnehagen
som stykkpris/enhetspris pr. heldagsplass som til enhver
tid er i bruk i barnehagen.
5. Kommunene har ansvaret for å sikre
full barnehagedekning i sin kommune, og samordner opptaket på en
måte som sikrer likebehandling av barn og likebehandling
av kommunale og private barnehager. Dette gjelder inntil noe annet
er bestemt.
6. Det stilles ikke krav om samordnede
og/eller kommunale opptak når det gjelder bedriftsbarnehager.
7. Arbeidsgivere eller andre som tilbyr
gratis barnehageplasser til ansatte eller andre, skal ikke betale arbeidsgiveravgift
av det beløpet som ellers ville ha vært brukerens/foreldrenes
egenbetaling. Brukeren/foreldre skal ikke skatte av den
fordelen det er å ha gratis barnehageplasser. Dette gjelder
i kommunale, private og bedriftsbarnehager. Det forutsettes, som
i dag, at utgifter til barnehageplass er fradragsberettiget i inntekt
med begrensing oppad som vedtatt av Stortinget hvert år.
8. Systemet for beregningen
av statstilskuddets størrelse må bygge på en
fastsatt sats som skal dekke kostnadene pr. barnehageplass. Statstilskuddet utgjøres
av denne satsen fratrukket foreldrebetalingen, slik at barnehagenes
inntekter pr. barn ligger fast. Deltidsplasser kvalifiserer til
statsstøtte etter samme brøk som barnet benytter.
Denne satsen må som i dag reguleres i forhold til alder
og spesielle behov.
9. Maksimalsatsen prisreguleres og fastsettes årlig
av Stortinget. Det må etableres et system for forhandlinger
med barnehageeiersiden, for å sikre at kostnadsdekningen
gir rom for den kvaliteten Stortinget krever i barnehagene.
10. Endringene trer i kraft 1. januar 2003."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, og fra
Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til avtalen
disse partier imellom, om barnehager i perioden 2002-2005 som er
gjengitt i innstillingen til Revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Forslaget vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Af-shan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli
og Olemic Thommesen, og fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen
og Ola T. Lånke, viser til sine merknader i innstillingen
til Revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Komiteen har ellers ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:75 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Kristin Halvorsen, Siv Jensen og Øystein Djupedal om maksimalsats for oppholdsbetaling i barnehager - vedlegges protokollen.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 13. juni 2002
Sonja Irene Sjøli
leder |
Eirin Faldet
ordfører |
Trond Giske
sekretær |