1. Den nye Svinesundsforbindelsen
Ny Svinesundsforbindelse inngår i arbeidet for å bygge ut E6 til sammenhengende veg med fire kjørefelt mellom Oslo og Göteborg. Prosjektet omfatter ny E6 med fire kjørefelt mellom "Nordby trafikplats" i Sverige og Svingenskogen i Norge, inklusiv en ny bru over Iddefjorden/Ringdalsfjorden og riksgrensen ved Svinesund.
Det ble ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 68 (2001-2002), jf. Innst. S, nr. 265 (2002-2002), ikke tatt endelig stilling til hvordan den norske delen av prosjektet skal organiseres.
I proposisjonen foreslås det at det opprettes et bompengeselskap, Svinesundsforbindelsen AS, heleid av Statens vegvesen. Svinesundsforbindelsen AS skal ha som formål å ta opp nødvendige lån til å finansiere utbyggingen, samt forestå innkreving av bompengene. Selskapet må etableres i 2002.
Videre fremmes forslag om at Svinesundsforbindelsen AS skal ta opp lån fra staten. Det forutsettes at lån blir gitt på markedsmessige vilkår. Rentevilkårene som selskapet skal underlegges, vil bli vurdert senere. Det vil bli inngått låneavtale mellom staten og Svinesundsforbindelsen AS.
Ny Svinesundsforbindelse skal etter planen åpnes for trafikk i 2005. Bompengeinnkrevingen skal starte når forbindelsen åpnes for trafikk.
Betaling av renter og nedbetaling av lånet vil starte når vegen åpnes for trafikk. Betaling av renter og avdrag vil bli tilpasset takten i bompengeinntektene.
Lån, kapitalinnskudd, samt renter og avdrag på lån vil bli ført på statsbudsjettet på egne kapitler og poster. Selskapet etableres med minimum aksjekapital, dvs. 100 000 kroner. Det opprettes nå følgende kapittel og poster:
– Kap. 1322 Svinesundsforbindelsen AS Post 90 Kapitalinnskudd Post 91 Lån
Regjeringen foreslår at bevilgningen for 2002 på kap. 1320 Statens vegvesen post 34 Ny Svinesundsforbindelse nullstilles ved at disse midlene gjenbevilges som et lån, og inngår i lån som Svinesundsforbindelsen AS tar opp.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 265 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 68 (2001-2002), i saken.
Komiteen ser viktigheten av den forserte utbyggingen av E6 i Østfold, og viser i den forbindelse til de høye ulykkestallene på strekningen i dag. Komiteen vil for øvrig vise til at denne vegstrekningen er viktig som en nasjonal transportåre til Europa.
Komiteen ser fram til åpningen av den nye Svinesundsforbindelsen i 2005.
Komiteen, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at bompengeinnkrevingen skal starte når forbindelsen åpnes for trafikk.
Flertallet slutter seg til forslagene i proposisjonen når det gjelder Svinesundsforbindelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener staten skal ha ansvaret for utbygging og drift av stamveier og riksveier i Norge, herunder det økonomiske ansvaret. I denne forbindelse vil disse medlemmer vise til at staten budsjetterer med mer enn 33 mrd. kroner i inntekter fra bilbrukere i 2003, i form av avgifter på biler og bruk av bil.
Som en konsekvens av dette vil disse medlemmer gå inn for at så vel Svinesundsforbindelsen som E6 gjennom Østfold finansieres ved bevilgninger over statsbudsjettet. Disse medlemmer vil komme tilbake til dette under behandlingen av budsjettet for 2003.
Disse medlemmer vil ellers vise til sine merknader i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011 og Innst. S. nr. 266 (2001-2002) om fortgang i utbyggingen av E6/E18 fra Svinesund/Ørje via Oslo til Kristiansand.
Disse medlemmer vil stemme imot forslaget til bevilgning under kap. 1320 post 34 og kap. 1322 (nytt) postene 90 og 91, og videre romertall II.