Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnar Bøe Elgsaas, Sigrun Eng, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Brit I. H. Andreassen, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkepart, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, slutter seg til målene som er definert for Bergensprogrammet. Målene samsvarer godt med de nasjonale prioriteringene av økt satsing på bymiljø og kollektivtransport. Flertallet vil understreke at målene i Bergensprogrammet langt på veg er i tråd med prioriteringene i St.meld. nr. 23 (2001-2002) Bedre miljø i byer og tettsteder og St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport, hvor kollektivtransporten omtales som ryggraden i transportsystemet i de store byene.
Flertallet registrerer også at miljø- og transportutfordringene i Bergen er store. I følge Statens forurensningstilsyn (SFT) er luftforurensningsproblemene i Bergen alvorlige. SFTs beregninger viser at hvert år dør 140 bergensere for tidlig som følge av luftforurensning (1718/2000), og de samfunnsøkonomiske kostnadene ved luftforurensningen i Bergen beløper seg til inntil 1,8 mrd. kroner hvert år.
Flertallet registrerer også at veksten i biltrafikken har vært høyere i Bergen enn i resten av landet, og at kollektivandelen har gått ned.
Flertallet vil derfor understreke behovet for at Bergensprogrammet innebærer et trendbrudd som vil føre til dempet trafikkvekst, reduserte miljøbelastninger og større kollektivandeler i framtiden.
Flertallet vil understreke betydningen av at målene i Bergensprogrammet nås. Flertallet vil derfor be Regjeringen rapportere om framdriften i Bergensprogrammet i lys av målsettingene i programmet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at Bergensprogrammet har fått bred tilslutning lokalt og at programmet inneholder en balansert satsing på kollektivtransport og veg.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke viktigheten av
at Bergensprogrammet fører til en styrking av kollektivtransporten
i Bergen. Lokalt er det et sterkt engasjement for valg av bybane
som kollektivløsning for Bergen. Flertallet tar
dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
det viktigste kollektivtiltaket i Bergensprogrammet er bygging av
bybane. Disse medlemmer vil understreke behovet for
en moderne, effektiv og skinnegående kollektivtransport
i landets nest største by. Med flere byggetrinn vil bybanen
sammen med jernbanen utgjøre ryggraden i transportsystemet
i Bergen, slik T-banen og jernbanen gjør det i hovedstaden.
Disse medlemmer registrerer at
Bergensprogrammet inneholder forslag til finansiering av første byggetrinn
på bybanen fra sentrum til Nesttun. Disse medlemmer vil
understreke at en snarlig videreføring av bybanen til Flesland
er ønskelig, og da uten opphold i anleggs- og prosjekteringsvirksomhet.
Disse medlemmer er fornøyd
med den kvalitetssikring som knyttes til planlegging og prosjektering av
bybanen. Disse medlemmer vil likevel understreke
behovet av å tenke langsiktig i arbeidet med bybanen. Etablering
av bybaner og bybanesystemer er langt på veg bestemmende
for bolig- og arealutviklingen i store byer, og den store transportkapasiteten banebaserte
systemer har muliggjør en fortetting langs linjen. Disse
medlemmer vil derfor understreke det ansvar kommunen har
for å få til en bolig- og arealplanlegging
som knytter an til etablering av bybanen. En slik bo- og arealpolitikk
vil styrke trafikkgrunnlaget til bybanen.
Disse medlemmer er positiv til
prioriteringen av et velutbygd, bussbasert matesystem til bybanen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at de foreløpige resultatene
for analyse av bybanen tyder på at banealternativene synes å ha
bedre nyttekostnadstall enn det mest realistiske bussalternativet. Disse
medlemmer har merket seg at det på det nåværende
tidspunkt er behov for ytterligere avklaringer knyttet til så vel utbyggingskostnader
som driftskostnader ved en bybane.
Disse medlemmer ser positivt
på at det nå foretas utredninger med sikte på å kvalitetssikre
utbyggings- og driftskostnadene ved en bybane. Disse medlemmer forutsetter
at utredningsarbeidet som gjøres, også inneholder
en kollektivløsning basert på buss som kollektivmiddel.
Det er viktig å få mest mulig kollektivtransport
for de midlene som stilles til disposisjon.
Etter at en endelig kvalitetssikringsprosess
for bybanen er fullført, vil departementet komme tilbake
til Stortinget med en nærmere vurdering av bybaneprosjektet,
og ta endelig stilling til valg av utbygging og finansiering av
kollektivtransporten. Da må også ansvarsforholdene
mellom forvaltningsnivåene avklares.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med prioriteringen
av bygging av gang- og sykkelnett og andre miljøtiltak
i Bergensprogrammet. Flertallet vil understreke at gange
og sykling utgjør en betydelig andel av reisene i en storby. Flertallet vil
understreke at det vil være i strid med målsettingene
i programmet om disse midlene omdisponeres til andre formål.
Flertallet vil peke på at
også gang- og sykkeltiltak vil kunne utgjøre viktige
matesystemer for bybanen. For å få til mating
av bybanen med sykkel er gode sykkelparkeringsløsninger
på bybanestoppene vesentlig. Flertallet vil
derfor at gang- og sykkeltiltak som inngår i matesystemene
til bybanen prioriteres i Bergensprogrammet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at
Sandsli- og Kokstadområdet er et område som de
siste 20 årene har hatt en sterk vekst i arbeidsplasser
og boliger. Som følge av denne utviklingen har transportbehovet
i området økt kraftig, og kapasiteten på det
eksisterende veinett er derfor sprengt. Det fører til dårlig
fremkommelighet og trafikksikkerhet, samt miljøbelastninger. Byggingen
av Ringveg vest vil bidra til løse å problemene
knyttet til fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø.
Det vil også bli bygget 7 km kollektivtfelt langs eksisterende
riks- og fylkesveger i området. Ringveg vest vil bedre
tilknytningen mellom Sandsli- og Kokstadområdet
og kommunene vest for Bergen.
Flertallet vil vise til at Ringveg
vest er et sentralt prosjekt i Bergensprogrammet og støtter
en utbygging av denne vegen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil peke på at
Ringveg vest er det største vegprosjektet i Bergensprogrammet. Disse
med-lemmer vil understreke at i det videre arbeidet med Bergensprogrammet
er det viktig at konsekvensutredningen for Ringveg vest kvalitetssikres.
Ifølge de rikspolitiske retningslinjene for samordnet areal-
og transportplanlegging skal det ved store vegprosjekter som Ringveg
vest alltid utredes et kollektivalternativ.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
også peke på at bygging av Ringveg vest vil legge
til rette for trafikkvekst i Bergensområdet. Ifølge
departementet og Bergen kommune vil kapasiteten på vegen
bli så god at det ikke er nødvendig å etablere
separate kollektivfelt på vegen. Disse medlemmer vil
peke på at god vegkapasitet i byområder historisk
alltid har generert økninger i vegtrafikken og reduserte
kollektivandeler. På denne bakgrunn er det grunn til å stille
spørsmål om bygging av Ringveg vest er i strid
med målsettingene i Bergensprogrammet om dempet trafikkvekst
og økte kollektivandeler.
Disse medlemmer vil be Samferdselsdepartementet
spesielt vurdere om kravet i forbindelse med store vegprosjekter
om alltid å utrede et kollektivalternativ, er oppfylt i
arbeidet med konsekvensutredningen på Ringveg vest.
Disse medlemmer vil derfor foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen
om å sørge for at det blir utarbeidet et reellt
kollektivalternativ til Ringveg vest."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at Skansentunnelen vil forbedre trafikksituasjonen i Bergen
sentrum og støtter byggingen av tunnelen og de øvrige
vegtiltakene som er skissert i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ser positivt på bygging av Skansentunnelen
for å avlaste trafikken gjennom deler av sentrum. Disse
medlemmer vil peke på at tunnelen kan føre
til økt belastning for andre deler av sentrum.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at Skansentunnelen er et av andre vegtiltak i Bergensprogrammet.
Hensikten med tunnelen er ifølge departementet å avlaste
Bryggen og Torget for biltrafikk. Tunnelen som kommer ut midt i
Bergen sentrum kan sluse trafikk direkte inn i Bergen sentrum, og
således utgjøre en avlastning for Bryggen og Torget,
men vil skape økt belastning på resten av sentrum. Disse
medlemmervil derfor peke på at
prosjektet kan være i strid med målene i Bergensprogrammet
om reduserte miljøbelastninger fra biltrafikken og at sentrum
skal skjermes for trafikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil
vise til at Bergensprogrammet inneholder en rekke ulike prosjekter
og at realiseringen av programmet vil gå over flere år.
Flertallet vil peke på fordelene
av parallellitet i utbygging og ferdigstilling av kollektivprosjekt
og vegprosjekt. En rask planavklaring er viktig for å oppnå slik
parallellitet. Det avgjørende må likevel være å oppnå mest
mulig rasjonell fremdrift og raskest mulig ferdigstilling av prosjektene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil peke på at tunge infrastrukturtiltak
ofte skaper nye reisevaner, og at kollektivtransporten kan ha vanskelig
for å vinne tilbake kunder som er gått over til å bruke
bil. Disse medlemmer har merket seg at Ringveg vest
og bybanen planlegges bygget parallelt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti har
registrert at ifølge Bergensprogrammet skal planprosessene
for bybanen og Ringveg vest kjøres parallelt. Ifølge
programmet skal begge prosjekter være klare til anleggsstart
i løpet av 2005.
Ved en tidligere ferdigstilling av Ringveg vest
enn bybanen skriver Bergen kommune i sitt svar til samferdselskomiteen
at en ikke kan utelukke at bygging av Ringveg vest vil føre
til økt bilbruk i vestkorridoren, men at rekkefølgen
på prosjektene utover dette ikke vil ha betydning utover
det rent finansielle.
Disse medlemmer vil understreke
at nye tunge infrastrukturtiltak ofte skaper nye reisevaner, og
at kollektivtransporten har vanskelig for å vinne tilbake
kunder som har gått over til å bruke bil. For å redusere
risikoen for at Ringveg vest vil føre til en vesentlig trafikkøkning
i Bergen, vil disse medlemmer henstille om at det
fattes et rekkefølgevedtak som sikrer at bybanen prioriteres
i tid foran utbygging av Ringveg vest.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet tar hovedtrekkene
i bompengeordningen til etterretning. Bompengeordningen er organisert
som en bomring. Disse medlemmer vil understreke at dette
legger forholdene godt til rette for at Bergen kommune kan ta i
bruk vegprising som et virkemiddel for å redusere trafikkveksten
og miljøbelastningene i Bergen sentrum.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag til
bompengeordning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på behovet
for å vurdere bilbegrensede tiltak for å nå målsettingene
i Bergens-programmet. Disse medlemmer forventer å bli holdt
løpende orientert om graden av måloppnåelse
i Bergensprogrammet, og forutsetter at flere tiltak blir løpende
vurdert for at målsettingene skal oppfylles.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
hovedtrekkene i finansieringen av Bergensprogrammet.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at bygging av bybane i Bergen kvalifiserer for bruk av ordningen
med alternativ bruk av riksvegmidler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag til
finansiering av Bergensprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at krav til
egenfinansiering er større ved investeringer i veg enn
ved investeringer i kollektivtransport. Disse medlemmer mener
kravene må likestilles, og ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med forslag om dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kenneth Svendsen og Thore A. Nistad, viser til at da bompengeringen
i Bergen ble innført 2. januar 1986 var det etter en turbulent
politisk prosess, og med sterk motstand fra byens befolkning. Stadige
løfter om at bompengene skulle komme i tillegg til statlige
bevilgninger, og at bompengesatsene skulle holdes på et
lavt nivå er blitt brutt. Nå inviterer Regjeringen
til å bryte et tredje løfte, løftet om
at bompengeringen skulle fjernes etter 15 år.
I Statens vegvesens håndbok 102 (02.02)
"Veiledning Bompengeprosjekter" er det angitt som formål
"å gi en samlet framstilling av rammevilkårene
for nye bompengeprosjekter på offentlig vei". Håndboken bygger
på de relevante lover, forskrifter, direktiver, stortingsmeldinger
og andre offentlige dokumenter. I det innledende avsnittet om finansieringsopplegg
heter det blant annet at "Mange av forutsetningene kan regnes som
faste, blant annet er det et krav om at bompengeperioden ikke skal
være over 15 år". Nå har Bergens bompengering
vært i drift snart 17 år.
Dette løftebruddet ønsker
ikke disse medlemmer å være med
på. Bergens innbyggere har nå betalt nok i bompenger.
Bompengeringen bør derfor avvikles så raskt som
mulig.
I statsbudsjettforslaget for 2003 er det ført
opp 33 380 mill. kroner i avgifter på biler og bilbruk
(uten bompenger), eller ca. 10 000 kroner pr. voksen innbygger i
Norge. Så lenge disse avgiftene er så høye,
må staten ha ansvaret for utbygging og vedlikehold av riks- og
stamveger, herunder finansiering av dette.
I proposisjonen er bybaneprosjektet kalkulert
til 920 mill. kroner. Slike overslag har erfaringsmessig vært svært
usikre. Ingen bør bli forbauset om sluttsummen på prosjektet
blir nærmere 2 enn 1 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
videre at passasjergrunnlaget neppe vil være tilstrekkelig
til å forsvare denne typen anlegg, og går derfor
imot byggingen av bybane i Bergen.
Disse medlemmer vil i stedet
basere kollektivtilbudet i Bergen på buss. Disse
medlemmer støtter også utbygging av kollektivtiltak
langs nåværende veg til flyplassen. Disse
medlemmer mener Ringveg vest og Skansentunnelen bør
bygges i samsvar med proposisjonen. Når Ringveg vest åpner,
vil fremkommeligheten på begge strekninger bli svært
god.
Disse medlemmer vil derfor gå inn
for å bygge ut Bergensprogrammet etter planen, dog uten
bybane, og med statlig finansiering på vanlig måte
over statsbudsjettet, uten bompenger.
Disse medlemmer foreslår:
"1. Bergensprogrammet
for transport, byutvikling og miljø gjennomføres
i samsvar med St.prp. nr. 76 (2001-2002), men uten prosjektet "bybane".
2. Bompengeringen avvikles fra og med 1.
januar 2003.
3. Følgende finansieringsplan
legges til grunn:
Utgifter | Inntekter |
| St.prp.
76 | FrP | | St.prp.
76 | Frp |
Veitiltak øvrig
riksveinett | 1
215 | 1
215 | Statlige
midler øvrig riksvei | 1
415 | 2 425 |
Veitiltak
stamveier | 370 | 370 | Stamveimidler | 370 | 370 |
Kollektivtiltak | 1
270 | | Bompenger | 2
280 | |
G/S,
TS, miljø, planlegging | 820 | 820 | Fylkeskommunale
midler | 150 | 150 |
Tiltak
i Bergen sentrum | 640 | 640 | Kommunale
midler | 100 | 100 |
Samlet | 4
315 | 3
045 | Samlet | 4 315 | 3 045 |
Beløp i hele mill.
kroner" | | | | | |