Forslag i proposisjonen om samtykke til å kreve
inn bompenger til delvis bompengefinansiering av Bergensprogrammet
for transport, byutvikling og miljø fremmes for Stortinget
nå på bakgrunn av Samferdselsdepartementets tilslutning
til hovedlinjene og prinsippene i programmet.
Stortinget vil bli invitert til å treffe
vedtak om enkeltprosjektene i pakken i forbindelse med de årlige
budsjettproposisjonene, og etter at nødvendige utredninger,
plangrunnlag og kvalitetssikrede kostnadsoverslag foreligger.
Bergensprogrammet er tidligere omtalt i St.meld.
nr. 46 (1999-2000) og St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Dagens bompengeordning i Bergen ble etablert
i 1986 og skulle opprinnelig gjelde fram til utgangen av 2000, jf.
St.prp. nr. 118 (1984-1985). Avtalen om innkreving av bompenger
har blitt forlenget til ut 2002, jf. St.prp. nr. 45 (1998-1999)
og St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Bergensprogrammet skal gi svar på bysamfunnets transport-
og miljøutfordringer, og avklare viktige oppgaver i 20 år
framover.
Bergensprogrammet viser:
– de viktigste
transport- og miljøutfordringene
– målsettinger og strategier
for en effektiv og miljøvennlig transport
– hva som skal til for å nå målene
– hva det vil koste
– hvordan det kan finansieres
– hva som kan oppnås.
Begrunnelsen for Bergensprogrammet er den sterke veksten
i vegtrafikken Bergen har opplevd. På deler av vegnettet
har trafikken nådd et nivå som skaper problemer
for framkommeligheten.
Hovedfokus for transportsystemet i Bergen har
fra midten av 1980-årene vært rettet mot utbyggingen
av et tjenlig hovedvegnett. Dette har gitt økt framkommelighet
for både privatbil og kollektivtransport, og har avlastet
Bergen sentrum for gjennomgangstrafikk. Forbedringene har vært
størst for brukere av privatbil. Det er fortsatt behov
for å øke kapasiteten på innfartsårene til
sentrum, særlig i sør, samt mellom Laksevåg
og Fana. Det er ønskelig å legge særlig
vekt på mulighetene for å utvikle et bedre kollektivtilbud
på de samme strekningene for å møte den
negative utvikling kollektivtrafikken i Bergen har hatt gjennom
lengre tid.
For å møte disse utfordringene
har Bergen kommune, i samarbeid med Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen
Hordaland, utarbeidet Bergensprogrammet for transport, byutvikling
og miljø.
I Bergensprogrammet er følgende 9 mål
definert:
1. Trafikkveksten skal
dempes.
2. Byutviklingen skal gi mindre transportbehov.
3. En større del av trafikkveksten
skal over på kollektivtrafikken.
4. De investeringer som er gjort i vegnettet
skal utnyttes bedre.
5. Miljøbelastningen fra trafikk
skal reduseres.
6. Sentrum skal skjermes for uønsket
trafikkpress.
7. Det skal etableres et sammenhengende
gang- og sykkelvegnett.
8. Det skal skje færre trafikkulykker.
9. Det skal etableres et tilstrekkelig
finansieringsgrunnlag for tiltak.
Tre hovedprosjekter i Bergensprogrammet er bybane,
Ringveg vest og Skansentunnelen.
For å kunne oppnå målene
søker Bergen kommune om å få delfinansiere
gjennomføringen av Bergensprogrammet med bompenger. Hordaland
fylkeskommune har sluttet seg til opplegget. Lokale vedtak er tatt
inn i kap. 3 i proposisjonen.
En viktig del av Bergensprogrammet er satsingen
på kollektivtransport. Kollektivsatsingen er innrettet
på flere tiltak, der bybanen mellom sentrum og Flesland
er definert som det viktigste enkeltprosjektet. I tillegg skal det
gjennomføres framkommelighetstiltak og prioritering for
kollektivtrafikken (buss og taxi) både på tilfarts-
og hovedveger i ytre by og i sentrum.
Bybanen vil gå fra Kaigaten i sentrum
til Nesttun og videre til Rådal (Lagunen kjøpesenter)
og Flesland. Banen vil være 20 km lang og ha 25 stopp.
Beregnet kjøretid fra sentrum til Flesland er ca. 40 minutter.
Bybanen kan bygges ut i flere etapper. Første
byggetrinn er den om lag 10 km lange strekningen fra sentrum til
Nesttun. Den er beregnet til å koste 1 200 mill. kroner.
Den om lag 3,5 km lange videreføringen til Rådal
er kalkulert til 275 mill. kroner. Gjeldende kostnadsoverslag for
hele bybanen er 2 200 mill. kroner (2001-kroner). Alle kostnadene
er beregnet med en usikkerhet på +/-
25 pst.
Reguleringsplanarbeidet starter opp i 2002,
og det er forventet at reguleringsplanen kan godkjennes i siste halvdel
av 2003.
Anleggsarbeidene kan iht. planstatus starte
opp i 2005, og første byggetrinn kan i så fall
være ferdig i 2007-2008.
Driftskostnadene for hele banestrekningen er
foreløpig kalkulert til om lag 100 mill. kroner pr. år,
inkludert avskrivninger av vognpark. Bergen kommune har lagt til
grunn at driftskostnadene skal dekkes av billettinntekter og offentlige
tilskudd.
Fylkestinget har i sine vedtak forutsatt at
det ved anleggsstart for banetraseen er etablert finansieringsgrunnlag
for investeringer i materiell og drift av bybane. Videre viser fylkestinget
til at en avklaring av spørsmålet om drifts- og
byggherreansvar av bybane er en forutsetning for oppstart og videre
framdrift av bybanen.
Bergen kommune har vedtatt at de er villige
til å påta seg ansvaret for drift av bybanen hvis
de tildeles forvaltningsansvaret for drift av kollektivtransporten. Kommunen
har også opprettet et bybanefond på 100 mill.
kroner som skal kunne brukes til å støtte driften
av bybane i Bergen. Endelig avklaring av forvaltningsansvar må foreligge
i forkant av den videre oppfølging av arbeidet med bybanen.
Satsingen på buss i Bergensprogrammet
er i stor grad knyttet opp til bygging av kollektivfelt. Satsing
på bybane forutsetter et velutbygd bussbasert matesystem med
effektive og komfortable overgangsmuligheter til banen.
Handlingsprogrammet 2002-2011 for Nasjonal transportplan
omtaler utbygging av bussveg etter samme trasé som for
bybanen som et alternativ som senere kan videreføres til
en skinnelagt bybane.
I perioden fram til 2011 er det innenfor kategorien veginvesteringer
fokusert på fullføring av hovedvegnettet og utbedring
av flaskehalser på dette. På det øvrige
riksvegnettet er det Ringveg vest som har høyest prioritet.
På stamvegnettet er det E39 mellom Os grense og Fjøsanger,
og tunnel under Vikaleitet mellom Vågsbotn og Hylkje som
er prioritert. I tillegg kan det være aktuelt med tiltak
på enkelte fylkesveger.
Sandsli- og Kokstadområdet har i de
siste 20 årene blitt bygget ut med mange tusen nye arbeidsplasser
og nye boliger. Dette har medført en stor økning
i transportbehovet til området, og resultatet er et overbelastet vegsystem
og lange køer i rushtiden. Ringveg vest vil kunne føre
til bedre trafikkavvikling, færre ulykker, avlastning av
eksisterende vegnett i området og dermed bedre miljøforhold
langs Ytrebygdsvegen. Bedre framkommelighet på vegnettet
vil også være en forutsetning for å etablere
et velfungerende bussbasert kollektivtilbud.
Det vil bli bygd om lag 7 km kollektivfelt langs eksisterende
riks- og fylkesveger i dette området i perioden 2001 til
2004.
Ringveg vest kan bygges ut i flere etapper.
Det er satt av vel 1 000 mill. kroner i perioden 2002-2011 for etappen
Flyplassvegen - Sandeidet. Gjeldende kostnadsoverslag for hele Ringveg
vest er 2 000 mill. kroner, med en usikkerhet på +/-
25 pst. Kommunedelplan for prosjektet er godkjent. Arbeidet med
reguleringsplan er startet opp, og det er forventet at denne kan
godkjennes i løpet av 2003. Prosjektet kan iht. planstatus
startes opp i 2005.
Prosjektet Skansentunnelen går ut på å bygge
en tofelts tunnel fra Bergen sentrum til området nord for Bryggen.
Det er to alternative løsninger. Hovedformålet
med prosjektet er å avlaste trafikken gjennom deler av
sentrum, først og fremst over Torget og Bryggen.
Foreløpig kostnadsoverslag ligger på om
lag 350 mill. kroner. Endelig tidspunkt for oppstart avklares i forbindelse
med Nasjonal transportplan 2006-2015.
Det største presset på stamvegnettet
er i dag i områdene sør for sentrum. De prioriterte
oppgavene på hovedvegnettet i sør vil være å fullføre
den planlagte 4-feltsløsningen mellom Sørås
og Fjøsanger, inkludert ombygging av Fjøsangerkrysset.
Av andre tiltak på vegnettet er det
lagt opp til en økt satsing på gang- og sykkelveger,
trafikksikringstiltak, og miljøtiltak. Dette er tiltak
som vil gi bedre og sikrere framkommelighet for gang- og sykkeltrafikk
langs riks-, fylkes- og kommunale veger.
Når det gjelder virkninger for arealbruken
ved bygging av aktuelle veg- og banetraseer, vises det i proposisjonen
til at det foreligger enkelte konflikter med bl.a. landbruksinteresser
og lokale miljøutfordringer.
Begrunnelsen for å etablere en bybane
i sørkorridoren er at den forventede trafikkveksten vil
føre til kapasitetsproblemer i dette området.
Ved å bygge en bybane vil transportkapasiteten og kapasitetsreserver
i sørkorridoren øke. Trafikkanalysen kan imidlertid
ikke påvise at det blir en reduksjon i biltrafikken ved å etablere
en bybane.
Et annet forhold som vil påvirke trafikkstrømmene
i sør, er åpningen av rv 580 Midtun - Hop som
mest sannsynlig vil skje i desember 2002. Denne vil lede trafikken
fra E39 ned på dagens rv 553 søndre innfartsåre slik
at eksisterende E39 fra Nesttun til sentrum får redusert
biltrafikk. Dette vil bl.a. medføre bedre framkommelighet
for bussene på eksisterende E39.
Bergen kommune har opprettet et kommunalt aksjeselskap,
Bergen bompengeselskap AS, som vil være bomselskap for
bompengeordningen i Bergensprogrammet. Det skal kreves inn bompenger
i 10 år.
De totale netto bompengeinntektene i perioden
2002-2011 blir på 2 280 mill. 2002-kroner.
Innkrevingsordningen bygger på at innkrevingen skal
foregå i dagens 7 stasjoner supplert med en stasjon som
fanger opp den trafikken som vil benytte den framtidige Ringveg
vest.
Bomtakstene for trafikanter som betaler full
pris er satt til 15 kroner for liten bil og 30 kroner for stor bil. Det
vil bli lagt opp til en ordning med rabatter knyttet til antall
passeringer som er i henhold til gjeldende takstretningslinjer.
Bergensprogrammet skal finansieres med statlige midler
(riksvegmidler), bompenger, fylkeskommunale midler og kommunale
midler.
Utbygging av lokal kollektivinfrastruktur er
et virkemiddel for å løse lokale oppgaver, og
er hovedsakelig et fylkeskommunalt ansvar. For å bidra
til å lette lokale myndigheters finansiering av slike tiltak,
har staten innført ordningene med alternativ bruk av riksvegmidler
og storbymidler. I tillegg har Regjeringen i St.meld. nr. 26 (2001-2002)
Bedre kollektivtransport, varslet en rekke tiltak for å øke
kollektivtransportens markedsandeler i storbyområdene.
Tabell 7.1 i proposisjonen viser hvordan inntekts-
og utgiftssiden i Bergensprogrammet vil være for perioden
2002-2011 (tall i mill. 2002-kroner).
To av prosjektene i Bergensprogrammet har en
kostnadsramme på mer enn 500 mill. kroner hver. Disse er Ringveg
vest og bybanen. For disse prosjektene må det gjennomføres
ekstern kvalitetssikring. For begge disse prosjektene er reguleringsplanarbeidet
startet opp, og begge prosjektene bør kunne fremmes til
bevilgning i statsbudsjettet for 2005. Prosjektet Skansetunnelen
vil trolig ikke kunne fremmes for Stortinget før etter
2005.
I årene fram til 2005 vil midlene i
Bergensprogrammet gå til "mindre" prosjekter som gang-
og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak, og ikke minst opprusting av
sentrumsgater og bygd kollektivfelt langs rv 580 Flyplassvegen.
I utgangspunktet er det ikke forutsatt låneopptak
for å finansiere de store anleggene.
Departementet slutter seg til den foreslåtte
investeringsprofilen i Bergensprogrammet.
Bompengepakkene er i sin natur mer fleksible
enn bompengeinnkreving til enkeltprosjekter. Hvis kostnadsoverslaget
på noen av enkeltprosjektene øker, kan det innebære
at andre prosjekter ikke blir bygd. Store kostnadsoverskridelser
på de tre store prosjektene, vil føre til at færre
av de mindre tiltakene i programmet vil kunne gjennomføres.
Samferdselsdepartementet mener det viktigste
prinsipielle spørsmålet som tas opp i denne saken
er knyttet til finansiering av bybanen.
Den lokalt vedtatte finansieringsplan innebærer
at investeringen i bybane i sin helhet er forutsatt finansiert over
statsbudsjettet og ved bompenger. Det er lokalt ikke forutsatt midler
over egne budsjetter til investering i bybanen.
Samferdselsdepartementet forutsetter at den
endelige finansieringsplan for bybanen blir utformet i samsvar med
gjeldende retningslinjer og etablert praksis.
Departementet er kjent med at det pågår
et kvalitetssikringsarbeid av konsekvensutredningen om bybane i samarbeid
mellom Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune og Statens Vegvesen,
hvor bybanen vurderes opp mot flere bussalternativer.
De foreløpige resultatene fra kompletterende
beregninger for analyse av bybanen tyder på at banealternativene
synes å ha bedre nyttekostnadstall enn det mest realistiske
bussalternativet. Departementet vil få seg forelagt det
endelige resultatet av arbeidet som gjøres lokalt så snart
det er sluttført, og vil da ha et godt grunnlag for å dokumentere
om kravene til alternativ bruk av riksvegmidler og bompenger er
fulgt. Det forutsettes at bybaneprosjektet tilføres planmidler
som sikrer framdriften også i kommende år.
Et usikkerhetsmoment er knyttet til byggherre-
og driftsansvar for bybanen. I tillegg til drift av bybanen forutsetter
opplegget et oppgradert busstilbud. Et slikt oppgradert busstilbud
vil kreve betydelige årlige driftstilskudd. Det er ikke
endelig avklart hvordan dette skal finansieres. Avklaring av disse
forholdene må foreligge før departementet kan
ta endelig stilling til bybanen og før et bybaneprosjekt
kan tas opp til bevilgning.
Både Ringveg vest og bybanen er pr.
dags dato i en reguleringsplanprosess, og begge prosjektene kan
startes opp i 2005. Det arbeides lokalt med å framskaffe dokumentasjon
for alternativ bruk av riksvegmidler knyttet til bygging av bybane.
Denne vurderingen skal omfatte en vurdering av aktuelle alternativer
for styrking av kollektivtransporten. Etter at en endelig kvalitetssikringsprosess
for bybanen er fullført, vil departementet komme tilbake
til Stortinget med en nærmere vurdering av bybaneprosjektet,
og ta endelig stilling til valg av utbygging og finansiering av
kollektivtransporten.