Forslag i proposisjonen om samtykke til å kreve
inn bompenger til delvis bompengefinansiering av Bergensprogrammet
for transport, byutvikling og miljø fremmes for Stortinget
nå på bakgrunn av Samferdselsdepartementets tilslutning
til hovedlinjene og prinsippene i programmet.
Stortinget vil bli invitert til å treffe
vedtak om enkeltprosjektene i pakken i forbindelse med de årlige
budsjettproposisjonene, og etter at nødvendige utredninger,
plangrunnlag og kvalitetssikrede kostnadsoverslag foreligger.
Bergensprogrammet er tidligere omtalt i St.meld.
nr. 46 (1999-2000) og St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Dagens bompengeordning i Bergen ble etablert
i 1986 og skulle opprinnelig gjelde fram til utgangen av 2000, jf.
St.prp. nr. 118 (1984-1985). Avtalen om innkreving av bompenger
har blitt forlenget til ut 2002, jf. St.prp. nr. 45 (1998-1999)
og St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Bergensprogrammet skal gi svar på bysamfunnets transport-
og miljøutfordringer, og avklare viktige oppgaver i 20 år
framover.
Bergensprogrammet viser:
– de viktigste
transport- og miljøutfordringene
– målsettinger og strategier
for en effektiv og miljøvennlig transport
– hva som skal til for å nå målene
– hva det vil koste
– hvordan det kan finansieres
– hva som kan oppnås.
Begrunnelsen for Bergensprogrammet er den sterke veksten
i vegtrafikken Bergen har opplevd. På deler av vegnettet
har trafikken nådd et nivå som skaper problemer
for framkommeligheten.
Hovedfokus for transportsystemet i Bergen har
fra midten av 1980-årene vært rettet mot utbyggingen
av et tjenlig hovedvegnett. Dette har gitt økt framkommelighet
for både privatbil og kollektivtransport, og har avlastet
Bergen sentrum for gjennomgangstrafikk. Forbedringene har vært
størst for brukere av privatbil. Det er fortsatt behov
for å øke kapasiteten på innfartsårene til
sentrum, særlig i sør, samt mellom Laksevåg
og Fana. Det er ønskelig å legge særlig
vekt på mulighetene for å utvikle et bedre kollektivtilbud
på de samme strekningene for å møte den
negative utvikling kollektivtrafikken i Bergen har hatt gjennom
lengre tid.
For å møte disse utfordringene
har Bergen kommune, i samarbeid med Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen
Hordaland, utarbeidet Bergensprogrammet for transport, byutvikling
og miljø.
I Bergensprogrammet er følgende 9 mål
definert:
1. Trafikkveksten skal
dempes.
2. Byutviklingen skal gi mindre transportbehov.
3. En større del av trafikkveksten
skal over på kollektivtrafikken.
4. De investeringer som er gjort i vegnettet
skal utnyttes bedre.
5. Miljøbelastningen fra trafikk
skal reduseres.
6. Sentrum skal skjermes for uønsket
trafikkpress.
7. Det skal etableres et sammenhengende
gang- og sykkelvegnett.
8. Det skal skje færre trafikkulykker.
9. Det skal etableres et tilstrekkelig
finansieringsgrunnlag for tiltak.
Tre hovedprosjekter i Bergensprogrammet er bybane,
Ringveg vest og Skansentunnelen.
For å kunne oppnå målene
søker Bergen kommune om å få delfinansiere
gjennomføringen av Bergensprogrammet med bompenger. Hordaland
fylkeskommune har sluttet seg til opplegget. Lokale vedtak er tatt
inn i kap. 3 i proposisjonen.
En viktig del av Bergensprogrammet er satsingen
på kollektivtransport. Kollektivsatsingen er innrettet
på flere tiltak, der bybanen mellom sentrum og Flesland
er definert som det viktigste enkeltprosjektet. I tillegg skal det
gjennomføres framkommelighetstiltak og prioritering for
kollektivtrafikken (buss og taxi) både på tilfarts-
og hovedveger i ytre by og i sentrum.
Bybanen vil gå fra Kaigaten i sentrum
til Nesttun og videre til Rådal (Lagunen kjøpesenter)
og Flesland. Banen vil være 20 km lang og ha 25 stopp.
Beregnet kjøretid fra sentrum til Flesland er ca. 40 minutter.
Bybanen kan bygges ut i flere etapper. Første
byggetrinn er den om lag 10 km lange strekningen fra sentrum til
Nesttun. Den er beregnet til å koste 1 200 mill. kroner.
Den om lag 3,5 km lange videreføringen til Rådal
er kalkulert til 275 mill. kroner. Gjeldende kostnadsoverslag for
hele bybanen er 2 200 mill. kroner (2001-kroner). Alle kostnadene
er beregnet med en usikkerhet på +/-
25 pst.
Reguleringsplanarbeidet starter opp i 2002,
og det er forventet at reguleringsplanen kan godkjennes i siste halvdel
av 2003.
Anleggsarbeidene kan iht. planstatus starte
opp i 2005, og første byggetrinn kan i så fall
være ferdig i 2007-2008.
Driftskostnadene for hele banestrekningen er
foreløpig kalkulert til om lag 100 mill. kroner pr. år,
inkludert avskrivninger av vognpark. Bergen kommune har lagt til
grunn at driftskostnadene skal dekkes av billettinntekter og offentlige
tilskudd.
Fylkestinget har i sine vedtak forutsatt at
det ved anleggsstart for banetraseen er etablert finansieringsgrunnlag
for investeringer i materiell og drift av bybane. Videre viser fylkestinget
til at en avklaring av spørsmålet om drifts- og
byggherreansvar av bybane er en forutsetning for oppstart og videre
framdrift av bybanen.
Bergen kommune har vedtatt at de er villige
til å påta seg ansvaret for drift av bybanen hvis
de tildeles forvaltningsansvaret for drift av kollektivtransporten. Kommunen
har også opprettet et bybanefond på 100 mill.
kroner som skal kunne brukes til å støtte driften
av bybane i Bergen. Endelig avklaring av forvaltningsansvar må foreligge
i forkant av den videre oppfølging av arbeidet med bybanen.
Satsingen på buss i Bergensprogrammet
er i stor grad knyttet opp til bygging av kollektivfelt. Satsing
på bybane forutsetter et velutbygd bussbasert matesystem med
effektive og komfortable overgangsmuligheter til banen.
Handlingsprogrammet 2002-2011 for Nasjonal transportplan
omtaler utbygging av bussveg etter samme trasé som for
bybanen som et alternativ som senere kan videreføres til
en skinnelagt bybane.
I perioden fram til 2011 er det innenfor kategorien veginvesteringer
fokusert på fullføring av hovedvegnettet og utbedring
av flaskehalser på dette. På det øvrige
riksvegnettet er det Ringveg vest som har høyest prioritet.
På stamvegnettet er det E39 mellom Os grense og Fjøsanger,
og tunnel under Vikaleitet mellom Vågsbotn og Hylkje som
er prioritert. I tillegg kan det være aktuelt med tiltak
på enkelte fylkesveger.
Sandsli- og Kokstadområdet har i de
siste 20 årene blitt bygget ut med mange tusen nye arbeidsplasser
og nye boliger. Dette har medført en stor økning
i transportbehovet til området, og resultatet er et overbelastet vegsystem
og lange køer i rushtiden. Ringveg vest vil kunne føre
til bedre trafikkavvikling, færre ulykker, avlastning av
eksisterende vegnett i området og dermed bedre miljøforhold
langs Ytrebygdsvegen. Bedre framkommelighet på vegnettet
vil også være en forutsetning for å etablere
et velfungerende bussbasert kollektivtilbud.
Det vil bli bygd om lag 7 km kollektivfelt langs eksisterende
riks- og fylkesveger i dette området i perioden 2001 til
2004.
Ringveg vest kan bygges ut i flere etapper.
Det er satt av vel 1 000 mill. kroner i perioden 2002-2011 for etappen
Flyplassvegen - Sandeidet. Gjeldende kostnadsoverslag for hele Ringveg
vest er 2 000 mill. kroner, med en usikkerhet på +/-
25 pst. Kommunedelplan for prosjektet er godkjent. Arbeidet med
reguleringsplan er startet opp, og det er forventet at denne kan
godkjennes i løpet av 2003. Prosjektet kan iht. planstatus
startes opp i 2005.
Prosjektet Skansentunnelen går ut på å bygge
en tofelts tunnel fra Bergen sentrum til området nord for Bryggen.
Det er to alternative løsninger. Hovedformålet
med prosjektet er å avlaste trafikken gjennom deler av
sentrum, først og fremst over Torget og Bryggen.
Foreløpig kostnadsoverslag ligger på om
lag 350 mill. kroner. Endelig tidspunkt for oppstart avklares i forbindelse
med Nasjonal transportplan 2006-2015.
Det største presset på stamvegnettet
er i dag i områdene sør for sentrum. De prioriterte
oppgavene på hovedvegnettet i sør vil være å fullføre
den planlagte 4-feltsløsningen mellom Sørås
og Fjøsanger, inkludert ombygging av Fjøsangerkrysset.
Av andre tiltak på vegnettet er det
lagt opp til en økt satsing på gang- og sykkelveger,
trafikksikringstiltak, og miljøtiltak. Dette er tiltak
som vil gi bedre og sikrere framkommelighet for gang- og sykkeltrafikk
langs riks-, fylkes- og kommunale veger.
Når det gjelder virkninger for arealbruken
ved bygging av aktuelle veg- og banetraseer, vises det i proposisjonen
til at det foreligger enkelte konflikter med bl.a. landbruksinteresser
og lokale miljøutfordringer.
Begrunnelsen for å etablere en bybane
i sørkorridoren er at den forventede trafikkveksten vil
føre til kapasitetsproblemer i dette området.
Ved å bygge en bybane vil transportkapasiteten og kapasitetsreserver
i sørkorridoren øke. Trafikkanalysen kan imidlertid
ikke påvise at det blir en reduksjon i biltrafikken ved å etablere
en bybane.
Et annet forhold som vil påvirke trafikkstrømmene
i sør, er åpningen av rv 580 Midtun - Hop som
mest sannsynlig vil skje i desember 2002. Denne vil lede trafikken
fra E39 ned på dagens rv 553 søndre innfartsåre slik
at eksisterende E39 fra Nesttun til sentrum får redusert
biltrafikk. Dette vil bl.a. medføre bedre framkommelighet
for bussene på eksisterende E39.
Bergen kommune har opprettet et kommunalt aksjeselskap,
Bergen bompengeselskap AS, som vil være bomselskap for
bompengeordningen i Bergensprogrammet. Det skal kreves inn bompenger
i 10 år.
De totale netto bompengeinntektene i perioden
2002-2011 blir på 2 280 mill. 2002-kroner.
Innkrevingsordningen bygger på at innkrevingen skal
foregå i dagens 7 stasjoner supplert med en stasjon som
fanger opp den trafikken som vil benytte den framtidige Ringveg
vest.
Bomtakstene for trafikanter som betaler full
pris er satt til 15 kroner for liten bil og 30 kroner for stor bil. Det
vil bli lagt opp til en ordning med rabatter knyttet til antall
passeringer som er i henhold til gjeldende takstretningslinjer.
Bergensprogrammet skal finansieres med statlige midler
(riksvegmidler), bompenger, fylkeskommunale midler og kommunale
midler.
Utbygging av lokal kollektivinfrastruktur er
et virkemiddel for å løse lokale oppgaver, og
er hovedsakelig et fylkeskommunalt ansvar. For å bidra
til å lette lokale myndigheters finansiering av slike tiltak,
har staten innført ordningene med alternativ bruk av riksvegmidler
og storbymidler. I tillegg har Regjeringen i St.meld. nr. 26 (2001-2002)
Bedre kollektivtransport, varslet en rekke tiltak for å øke
kollektivtransportens markedsandeler i storbyområdene.
Tabell 7.1 i proposisjonen viser hvordan inntekts-
og utgiftssiden i Bergensprogrammet vil være for perioden
2002-2011 (tall i mill. 2002-kroner).
To av prosjektene i Bergensprogrammet har en
kostnadsramme på mer enn 500 mill. kroner hver. Disse er Ringveg
vest og bybanen. For disse prosjektene må det gjennomføres
ekstern kvalitetssikring. For begge disse prosjektene er reguleringsplanarbeidet
startet opp, og begge prosjektene bør kunne fremmes til
bevilgning i statsbudsjettet for 2005. Prosjektet Skansetunnelen
vil trolig ikke kunne fremmes for Stortinget før etter
2005.
I årene fram til 2005 vil midlene i
Bergensprogrammet gå til "mindre" prosjekter som gang-
og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak, og ikke minst opprusting av
sentrumsgater og bygd kollektivfelt langs rv 580 Flyplassvegen.
I utgangspunktet er det ikke forutsatt låneopptak
for å finansiere de store anleggene.
Departementet slutter seg til den foreslåtte
investeringsprofilen i Bergensprogrammet.
Bompengepakkene er i sin natur mer fleksible
enn bompengeinnkreving til enkeltprosjekter. Hvis kostnadsoverslaget
på noen av enkeltprosjektene øker, kan det innebære
at andre prosjekter ikke blir bygd. Store kostnadsoverskridelser
på de tre store prosjektene, vil føre til at færre
av de mindre tiltakene i programmet vil kunne gjennomføres.
Samferdselsdepartementet mener det viktigste
prinsipielle spørsmålet som tas opp i denne saken
er knyttet til finansiering av bybanen.
Den lokalt vedtatte finansieringsplan innebærer
at investeringen i bybane i sin helhet er forutsatt finansiert over
statsbudsjettet og ved bompenger. Det er lokalt ikke forutsatt midler
over egne budsjetter til investering i bybanen.
Samferdselsdepartementet forutsetter at den
endelige finansieringsplan for bybanen blir utformet i samsvar med
gjeldende retningslinjer og etablert praksis.
Departementet er kjent med at det pågår
et kvalitetssikringsarbeid av konsekvensutredningen om bybane i samarbeid
mellom Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune og Statens Vegvesen,
hvor bybanen vurderes opp mot flere bussalternativer.
De foreløpige resultatene fra kompletterende
beregninger for analyse av bybanen tyder på at banealternativene
synes å ha bedre nyttekostnadstall enn det mest realistiske
bussalternativet. Departementet vil få seg forelagt det
endelige resultatet av arbeidet som gjøres lokalt så snart
det er sluttført, og vil da ha et godt grunnlag for å dokumentere
om kravene til alternativ bruk av riksvegmidler og bompenger er
fulgt. Det forutsettes at bybaneprosjektet tilføres planmidler
som sikrer framdriften også i kommende år.
Et usikkerhetsmoment er knyttet til byggherre-
og driftsansvar for bybanen. I tillegg til drift av bybanen forutsetter
opplegget et oppgradert busstilbud. Et slikt oppgradert busstilbud
vil kreve betydelige årlige driftstilskudd. Det er ikke
endelig avklart hvordan dette skal finansieres. Avklaring av disse
forholdene må foreligge før departementet kan
ta endelig stilling til bybanen og før et bybaneprosjekt
kan tas opp til bevilgning.
Både Ringveg vest og bybanen er pr.
dags dato i en reguleringsplanprosess, og begge prosjektene kan
startes opp i 2005. Det arbeides lokalt med å framskaffe dokumentasjon
for alternativ bruk av riksvegmidler knyttet til bygging av bybane.
Denne vurderingen skal omfatte en vurdering av aktuelle alternativer
for styrking av kollektivtransporten. Etter at en endelig kvalitetssikringsprosess
for bybanen er fullført, vil departementet komme tilbake
til Stortinget med en nærmere vurdering av bybaneprosjektet,
og ta endelig stilling til valg av utbygging og finansiering av
kollektivtransporten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnar Bøe Elgsaas, Sigrun Eng, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Brit I. H. Andreassen, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkepart, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, slutter seg til målene som er definert for Bergensprogrammet. Målene samsvarer godt med de nasjonale prioriteringene av økt satsing på bymiljø og kollektivtransport. Flertallet vil understreke at målene i Bergensprogrammet langt på veg er i tråd med prioriteringene i St.meld. nr. 23 (2001-2002) Bedre miljø i byer og tettsteder og St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport, hvor kollektivtransporten omtales som ryggraden i transportsystemet i de store byene.
Flertallet registrerer også at miljø- og transportutfordringene i Bergen er store. I følge Statens forurensningstilsyn (SFT) er luftforurensningsproblemene i Bergen alvorlige. SFTs beregninger viser at hvert år dør 140 bergensere for tidlig som følge av luftforurensning (1718/2000), og de samfunnsøkonomiske kostnadene ved luftforurensningen i Bergen beløper seg til inntil 1,8 mrd. kroner hvert år.
Flertallet registrerer også at veksten i biltrafikken har vært høyere i Bergen enn i resten av landet, og at kollektivandelen har gått ned.
Flertallet vil derfor understreke behovet for at Bergensprogrammet innebærer et trendbrudd som vil føre til dempet trafikkvekst, reduserte miljøbelastninger og større kollektivandeler i framtiden.
Flertallet vil understreke betydningen av at målene i Bergensprogrammet nås. Flertallet vil derfor be Regjeringen rapportere om framdriften i Bergensprogrammet i lys av målsettingene i programmet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at Bergensprogrammet har fått bred tilslutning lokalt og at programmet inneholder en balansert satsing på kollektivtransport og veg.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke viktigheten av
at Bergensprogrammet fører til en styrking av kollektivtransporten
i Bergen. Lokalt er det et sterkt engasjement for valg av bybane
som kollektivløsning for Bergen. Flertallet tar
dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
det viktigste kollektivtiltaket i Bergensprogrammet er bygging av
bybane. Disse medlemmer vil understreke behovet for
en moderne, effektiv og skinnegående kollektivtransport
i landets nest største by. Med flere byggetrinn vil bybanen
sammen med jernbanen utgjøre ryggraden i transportsystemet
i Bergen, slik T-banen og jernbanen gjør det i hovedstaden.
Disse medlemmer registrerer at
Bergensprogrammet inneholder forslag til finansiering av første byggetrinn
på bybanen fra sentrum til Nesttun. Disse medlemmer vil
understreke at en snarlig videreføring av bybanen til Flesland
er ønskelig, og da uten opphold i anleggs- og prosjekteringsvirksomhet.
Disse medlemmer er fornøyd
med den kvalitetssikring som knyttes til planlegging og prosjektering av
bybanen. Disse medlemmer vil likevel understreke
behovet av å tenke langsiktig i arbeidet med bybanen. Etablering
av bybaner og bybanesystemer er langt på veg bestemmende
for bolig- og arealutviklingen i store byer, og den store transportkapasiteten banebaserte
systemer har muliggjør en fortetting langs linjen. Disse
medlemmer vil derfor understreke det ansvar kommunen har
for å få til en bolig- og arealplanlegging
som knytter an til etablering av bybanen. En slik bo- og arealpolitikk
vil styrke trafikkgrunnlaget til bybanen.
Disse medlemmer er positiv til
prioriteringen av et velutbygd, bussbasert matesystem til bybanen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at de foreløpige resultatene
for analyse av bybanen tyder på at banealternativene synes å ha
bedre nyttekostnadstall enn det mest realistiske bussalternativet. Disse
medlemmer har merket seg at det på det nåværende
tidspunkt er behov for ytterligere avklaringer knyttet til så vel utbyggingskostnader
som driftskostnader ved en bybane.
Disse medlemmer ser positivt
på at det nå foretas utredninger med sikte på å kvalitetssikre
utbyggings- og driftskostnadene ved en bybane. Disse medlemmer forutsetter
at utredningsarbeidet som gjøres, også inneholder
en kollektivløsning basert på buss som kollektivmiddel.
Det er viktig å få mest mulig kollektivtransport
for de midlene som stilles til disposisjon.
Etter at en endelig kvalitetssikringsprosess
for bybanen er fullført, vil departementet komme tilbake
til Stortinget med en nærmere vurdering av bybaneprosjektet,
og ta endelig stilling til valg av utbygging og finansiering av
kollektivtransporten. Da må også ansvarsforholdene
mellom forvaltningsnivåene avklares.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med prioriteringen
av bygging av gang- og sykkelnett og andre miljøtiltak
i Bergensprogrammet. Flertallet vil understreke at gange
og sykling utgjør en betydelig andel av reisene i en storby. Flertallet vil
understreke at det vil være i strid med målsettingene
i programmet om disse midlene omdisponeres til andre formål.
Flertallet vil peke på at
også gang- og sykkeltiltak vil kunne utgjøre viktige
matesystemer for bybanen. For å få til mating
av bybanen med sykkel er gode sykkelparkeringsløsninger
på bybanestoppene vesentlig. Flertallet vil
derfor at gang- og sykkeltiltak som inngår i matesystemene
til bybanen prioriteres i Bergensprogrammet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at
Sandsli- og Kokstadområdet er et område som de
siste 20 årene har hatt en sterk vekst i arbeidsplasser
og boliger. Som følge av denne utviklingen har transportbehovet
i området økt kraftig, og kapasiteten på det
eksisterende veinett er derfor sprengt. Det fører til dårlig
fremkommelighet og trafikksikkerhet, samt miljøbelastninger. Byggingen
av Ringveg vest vil bidra til løse å problemene
knyttet til fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø.
Det vil også bli bygget 7 km kollektivtfelt langs eksisterende
riks- og fylkesveger i området. Ringveg vest vil bedre
tilknytningen mellom Sandsli- og Kokstadområdet
og kommunene vest for Bergen.
Flertallet vil vise til at Ringveg
vest er et sentralt prosjekt i Bergensprogrammet og støtter
en utbygging av denne vegen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil peke på at
Ringveg vest er det største vegprosjektet i Bergensprogrammet. Disse
med-lemmer vil understreke at i det videre arbeidet med Bergensprogrammet
er det viktig at konsekvensutredningen for Ringveg vest kvalitetssikres.
Ifølge de rikspolitiske retningslinjene for samordnet areal-
og transportplanlegging skal det ved store vegprosjekter som Ringveg
vest alltid utredes et kollektivalternativ.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
også peke på at bygging av Ringveg vest vil legge
til rette for trafikkvekst i Bergensområdet. Ifølge
departementet og Bergen kommune vil kapasiteten på vegen
bli så god at det ikke er nødvendig å etablere
separate kollektivfelt på vegen. Disse medlemmer vil
peke på at god vegkapasitet i byområder historisk
alltid har generert økninger i vegtrafikken og reduserte
kollektivandeler. På denne bakgrunn er det grunn til å stille
spørsmål om bygging av Ringveg vest er i strid
med målsettingene i Bergensprogrammet om dempet trafikkvekst
og økte kollektivandeler.
Disse medlemmer vil be Samferdselsdepartementet
spesielt vurdere om kravet i forbindelse med store vegprosjekter
om alltid å utrede et kollektivalternativ, er oppfylt i
arbeidet med konsekvensutredningen på Ringveg vest.
Disse medlemmer vil derfor foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen
om å sørge for at det blir utarbeidet et reellt
kollektivalternativ til Ringveg vest."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at Skansentunnelen vil forbedre trafikksituasjonen i Bergen
sentrum og støtter byggingen av tunnelen og de øvrige
vegtiltakene som er skissert i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ser positivt på bygging av Skansentunnelen
for å avlaste trafikken gjennom deler av sentrum. Disse
medlemmer vil peke på at tunnelen kan føre
til økt belastning for andre deler av sentrum.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at Skansentunnelen er et av andre vegtiltak i Bergensprogrammet.
Hensikten med tunnelen er ifølge departementet å avlaste
Bryggen og Torget for biltrafikk. Tunnelen som kommer ut midt i
Bergen sentrum kan sluse trafikk direkte inn i Bergen sentrum, og
således utgjøre en avlastning for Bryggen og Torget,
men vil skape økt belastning på resten av sentrum. Disse
medlemmervil derfor peke på at
prosjektet kan være i strid med målene i Bergensprogrammet
om reduserte miljøbelastninger fra biltrafikken og at sentrum
skal skjermes for trafikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil
vise til at Bergensprogrammet inneholder en rekke ulike prosjekter
og at realiseringen av programmet vil gå over flere år.
Flertallet vil peke på fordelene
av parallellitet i utbygging og ferdigstilling av kollektivprosjekt
og vegprosjekt. En rask planavklaring er viktig for å oppnå slik
parallellitet. Det avgjørende må likevel være å oppnå mest
mulig rasjonell fremdrift og raskest mulig ferdigstilling av prosjektene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil peke på at tunge infrastrukturtiltak
ofte skaper nye reisevaner, og at kollektivtransporten kan ha vanskelig
for å vinne tilbake kunder som er gått over til å bruke
bil. Disse medlemmer har merket seg at Ringveg vest
og bybanen planlegges bygget parallelt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti har
registrert at ifølge Bergensprogrammet skal planprosessene
for bybanen og Ringveg vest kjøres parallelt. Ifølge
programmet skal begge prosjekter være klare til anleggsstart
i løpet av 2005.
Ved en tidligere ferdigstilling av Ringveg vest
enn bybanen skriver Bergen kommune i sitt svar til samferdselskomiteen
at en ikke kan utelukke at bygging av Ringveg vest vil føre
til økt bilbruk i vestkorridoren, men at rekkefølgen
på prosjektene utover dette ikke vil ha betydning utover
det rent finansielle.
Disse medlemmer vil understreke
at nye tunge infrastrukturtiltak ofte skaper nye reisevaner, og
at kollektivtransporten har vanskelig for å vinne tilbake
kunder som har gått over til å bruke bil. For å redusere
risikoen for at Ringveg vest vil føre til en vesentlig trafikkøkning
i Bergen, vil disse medlemmer henstille om at det
fattes et rekkefølgevedtak som sikrer at bybanen prioriteres
i tid foran utbygging av Ringveg vest.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet tar hovedtrekkene
i bompengeordningen til etterretning. Bompengeordningen er organisert
som en bomring. Disse medlemmer vil understreke at dette
legger forholdene godt til rette for at Bergen kommune kan ta i
bruk vegprising som et virkemiddel for å redusere trafikkveksten
og miljøbelastningene i Bergen sentrum.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag til
bompengeordning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på behovet
for å vurdere bilbegrensede tiltak for å nå målsettingene
i Bergens-programmet. Disse medlemmer forventer å bli holdt
løpende orientert om graden av måloppnåelse
i Bergensprogrammet, og forutsetter at flere tiltak blir løpende
vurdert for at målsettingene skal oppfylles.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
hovedtrekkene i finansieringen av Bergensprogrammet.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at bygging av bybane i Bergen kvalifiserer for bruk av ordningen
med alternativ bruk av riksvegmidler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag til
finansiering av Bergensprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at krav til
egenfinansiering er større ved investeringer i veg enn
ved investeringer i kollektivtransport. Disse medlemmer mener
kravene må likestilles, og ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med forslag om dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kenneth Svendsen og Thore A. Nistad, viser til at da bompengeringen
i Bergen ble innført 2. januar 1986 var det etter en turbulent
politisk prosess, og med sterk motstand fra byens befolkning. Stadige
løfter om at bompengene skulle komme i tillegg til statlige
bevilgninger, og at bompengesatsene skulle holdes på et
lavt nivå er blitt brutt. Nå inviterer Regjeringen
til å bryte et tredje løfte, løftet om
at bompengeringen skulle fjernes etter 15 år.
I Statens vegvesens håndbok 102 (02.02)
"Veiledning Bompengeprosjekter" er det angitt som formål
"å gi en samlet framstilling av rammevilkårene
for nye bompengeprosjekter på offentlig vei". Håndboken bygger
på de relevante lover, forskrifter, direktiver, stortingsmeldinger
og andre offentlige dokumenter. I det innledende avsnittet om finansieringsopplegg
heter det blant annet at "Mange av forutsetningene kan regnes som
faste, blant annet er det et krav om at bompengeperioden ikke skal
være over 15 år". Nå har Bergens bompengering
vært i drift snart 17 år.
Dette løftebruddet ønsker
ikke disse medlemmer å være med
på. Bergens innbyggere har nå betalt nok i bompenger.
Bompengeringen bør derfor avvikles så raskt som
mulig.
I statsbudsjettforslaget for 2003 er det ført
opp 33 380 mill. kroner i avgifter på biler og bilbruk
(uten bompenger), eller ca. 10 000 kroner pr. voksen innbygger i
Norge. Så lenge disse avgiftene er så høye,
må staten ha ansvaret for utbygging og vedlikehold av riks- og
stamveger, herunder finansiering av dette.
I proposisjonen er bybaneprosjektet kalkulert
til 920 mill. kroner. Slike overslag har erfaringsmessig vært svært
usikre. Ingen bør bli forbauset om sluttsummen på prosjektet
blir nærmere 2 enn 1 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
videre at passasjergrunnlaget neppe vil være tilstrekkelig
til å forsvare denne typen anlegg, og går derfor
imot byggingen av bybane i Bergen.
Disse medlemmer vil i stedet
basere kollektivtilbudet i Bergen på buss. Disse
medlemmer støtter også utbygging av kollektivtiltak
langs nåværende veg til flyplassen. Disse
medlemmer mener Ringveg vest og Skansentunnelen bør
bygges i samsvar med proposisjonen. Når Ringveg vest åpner,
vil fremkommeligheten på begge strekninger bli svært
god.
Disse medlemmer vil derfor gå inn
for å bygge ut Bergensprogrammet etter planen, dog uten
bybane, og med statlig finansiering på vanlig måte
over statsbudsjettet, uten bompenger.
Disse medlemmer foreslår:
"1. Bergensprogrammet
for transport, byutvikling og miljø gjennomføres
i samsvar med St.prp. nr. 76 (2001-2002), men uten prosjektet "bybane".
2. Bompengeringen avvikles fra og med 1.
januar 2003.
3. Følgende finansieringsplan
legges til grunn:
Utgifter | Inntekter |
| St.prp.
76 | FrP | | St.prp.
76 | Frp |
Veitiltak øvrig
riksveinett | 1
215 | 1
215 | Statlige
midler øvrig riksvei | 1
415 | 2 425 |
Veitiltak
stamveier | 370 | 370 | Stamveimidler | 370 | 370 |
Kollektivtiltak | 1
270 | | Bompenger | 2
280 | |
G/S,
TS, miljø, planlegging | 820 | 820 | Fylkeskommunale
midler | 150 | 150 |
Tiltak
i Bergen sentrum | 640 | 640 | Kommunale
midler | 100 | 100 |
Samlet | 4
315 | 3
045 | Samlet | 4 315 | 3 045 |
Beløp i hele mill.
kroner" | | | | | |
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
1. Bergensprogrammet
for transport, byutvikling og miljø gjennomføres
i samsvar med St.prp. nr. 76 (2001-2002), men uten prosjektet "bybane".
2. Bompengeringen avvikles fra og med 1.
januar 2003.
3. Følgende finansieringsplan
legges til grunn:
Utgifter | Inntekter |
| St.prp.
76 | FrP | | St.prp.
76 | Frp |
Veitiltak øvrig
riksveinett | 1
215 | 1
215 | Statlige
midler øvrig riksvei | 1
415 | 2 425 |
Veitiltak
stamveier | 370 | 370 | Stamveimidler | 370 | 370 |
Kollektivtiltak | 1
270 | | Bompenger | 2
280 | |
G/S,
TS, miljø, planlegging | 820 | 820 | Fylkeskommunale
midler | 150 | 150 |
Tiltak
i Bergen sentrum | 640 | 640 | Kommunale
midler | 100 | 100 |
Samlet | 4
315 | 3
045 | Samlet | 4 315 | 3 045 |
Beløp i hele mill.
kroner | | | | | |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å sørge
for at det blir utarbeidet et reelt kollektivalternativ til Ringveg
vest.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
1. Bompengeselskapet
får rett til å kreve inn bompenger til delvis
bompengefinansiering av Bergensprogrammet for transport, byutvikling
og miljø. Vilkårene går fram av St.prp.
nr. 76 (2001-2002) og Innst. S. nr. 45 (2002-2003).
2. Samferdselsdepartementet ved Vegdirektoratet
får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet
og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 26. november 2002
Petter Løvik
leder |
Heidi Sørensen
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |