Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for
2002 under følgende utgiftskapitler: Kap. 1 H.M. Kongen
og H.M. Dronningen, kap. 2 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen,
kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet, kap. 1520 Statskonsult,
kap. 1522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 1542 Tilskudd til Statens
Pensjonskasse og pensjonsordningen for apoteketaten, kap. 1544 Boliglån
til statsansatte, kap. 1546 Yrkesskadeforsikring, kap. 1581 Eiendommer
til kongelige formål, kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet.
Det legges også fram forslag til endringer
i statsbudsjettet for 2002 under følgende inntektskapitler:
Kap. 4522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 4547 Gruppelivsforsikring,
kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park og kap. 5607 Renter
av boliglånsordningen til statsansatte.
Det Kongelige Hoff følger lønnsutviklingen
i staten for sine ansatte. Virkningen av årets oppgjør
foreslås kompensert gjennom eget bevilgningsvedtak, da
virksomheten ikke er et ordinært forvaltningsorgan. For 2002
er virkningen beregnet til 1,37 mill. kroner, og kap. 1 post 50
foreslås økt med dette beløp.
Staben følger lønnsutviklingen
i staten for sine ansatte. Virkningen av årets oppgjør
foreslås kompensert gjennom eget bevilgningsvedtak, da
virksomheten ikke er et ordinært forvaltningsorgan. For
2002 er virkningen beregnet til 0,07 mill. kroner, og kap. 2 post
50 foreslås økt med dette beløp.
Arbeidet med brukerretting, effektivisering
og forenkling av offentlig sektor fortsetter med full styrke og fremdrift.
Imidlertid ser en at det for inneværende budsjettermin
ikke vil være behov for hele bevilgningen som er avsatt
til formålet.
Det foreslås at bevilgningen for 2002
under kap. 1500 post 21 settes ned med 5,0 mill. kroner.
I forbindelse med sammenslåing og samlokalisering av
de to tidligere etatene Statens informasjonstjeneste og Statskonsult,
har den nye etaten pådratt seg både ordinære
og ekstraordinære kostnader.
Det foreslås at 4,3 mill. kroner omdisponeres
fra kap. 1520 post 21 til kap. 1520 post 1.
Den statlig innkjøpspolitikken er revidert
i inneværende år, og avtalene knyttet til Forvaltningsnettsamarbeidet
blir ikke videreført. Dette medfører innsparinger på 1,25
mill. kroner under kap. 1522 post 1 som foreslås omdisponert
for å dekke merbehovet under postene 21 og 22.
Statens forvaltningstjeneste dekker over sin
driftspost også utgifter til fellesanskaffelser hvor driftskostnadene
viderefaktureres mottakerne. Dette gjelder abonnementsavtaler knyttet
til IT så som Statens regionale og sentrale informasjonsnett,
og utgifter knyttet til drift og framleie av kontorlokaler. Disse
utgiftene er tidligere ikke foreslått bevilget, og vil
beløpe seg til om lag 37,5 mill. kroner i 2002. Det foreslås
en parallell økning under kap. 1522 post 1 og kap. 4522
post 2.
Samlet foreslås kap. 1522 post 1 økt
med 36,25 mill. kroner.
Posten dekker utgifter til produksjon av Norsk
lysningsblad. Utgiftene under posten har økt utover budsjettert,
jf. for øvrig omtale under kap. 4522 post 4.
Samlet foreslås kap. 1522 post 21 økt
med 3,9 mill. kroner.
Posten dekker faste fellesutgifter for regjeringskvartalet.
Behovet under posten anslås nå å være
1 mill. kroner høyere enn tidligere budsjettert.
Kap. 1522 post 22 foreslås økt
med 1 mill. kroner.
Post 2 benyttes til å inntektsføre
refusjonene for de utgiftene Statens forvaltningstjeneste har lagt
ut for å skaffe fellestjenester til veie hvor det er avtalt
at brukerne skal belastes etatens kostnader knyttet til å anskaffe
og administrere fellesløsningene. Jf. omtale under kap.
1522 post 1.
Kap. 4522 post 2 foreslås økt
med 37,5 mill. kroner.
Prognosen for inntektene er økt som
følge av større virkning av prisøkning
foretatt fra 1 juli 2002, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2001-2002).
Det har videre vært noen flere kunngjøringer enn
antatt.
Kap. 4522 post 4 foreslås økt
med 3,65 mill. kroner.
Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser
at bevilgningsbehovet under kapitlet vil bli 448,66 mill. kroner
lavere enn tidligere budsjettert. Dette skyldes i hovedsak økte
premieinnbetalinger som følge av økte premiesatser
eller større økninger i premiegrunnlaget enn forutsatt
på budsjetteringstidspunktet.
Som følge av økte premieinnbetalinger
foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 1 redusert med 444,78
mill. kroner.
Det vises til omtalen under post 1. På grunnlag
av nye anslag foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 70
redusert med 3,88 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 ble oppjustert til
4,272 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett, jf. St.prp. nr. 63
(2001-2002). Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser
nå et totalt bevilgningsbehov på 3,219 mrd. kroner
i 2002. Reduksjonen skyldes i hovedsak en lavere produksjon enn
forutsatt i tidligere prognoser.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås
redusert med 1,053 mrd. kroner.
I saldert budsjett for 2002 er det lagt til
grunn en bevilgning på 23,035 mill. kroner. Oppdaterte
prognoser for kapitlet viser nå at de totale premieinnbetalingene
for 2002 vil utgjøre 25 mill. kroner.
Det foreslås at kap. 4547 post 1 økes
med 1,965 mill. kroner.
Som følge av forslaget om å redusere
kap. 1544 post 90 med 1,053 mrd. kroner, forventes de totale renteinntektene
under kap. 5607 post 80 å reduseres med 4,16 mill. kroner,
noe som medfører en total bevilgning på 770,93
mill. kroner i 2002.
Det foreslås at kap. 5607 post 80 reduseres
med 4,16 mill. kroner.
Det fremmes forslag om at kap. 2470 post 45
får stikkordsfullmakten "kan overføres". Stikkordet
er tatt inn som forslag i St.prp. nr. 1 (2002-2003) og det foreslås
derfor at posten tilknyttes stikkordet også for 2002.
I St.prp. nr. 63 (2001-2002) ble det omdisponert
5 mill. kroner fra kap. 1580 post 32 Prosjektering av bygg til kap.1581
post 1 Driftsutgifter. Bakgrunnen for forslaget var ønsket
om å sikre en mer helhetlig budsjettmessig håndtering
av de kongelige eiendommene.
Ved en inkurie ble bevilgningen overført
til kap. 1581 post 1 Driftsutgifter, men skulle vært bevilget
på kap. 1581 post 45 da midlene skal dekke prosjekteringskostnader
i forbindelse med restaurering av Bygdø Kongsgård.
På denne bakgrunn foreslås
det omdisponert 5 mill. kroner fra kap. 1581 post 1 driftsutgifter
til kap. 1581 post 45 Større utstyranskaffelser og vedlikehold.
I forbindelse med infrastrukturarbeidet på Fornebu har
Telenor og Statsbygg inngått en avtale om utforming av
grønnarealene rundt Telenors område. Disse arbeidene
skal utføres av Telenor, men skal dekkes gjennom Infrastrukturprosjektet
som bevilges over kap. 1582 post 30. Ifølge avtalen med
Telenor skal utbetaling skje når arbeidene er utført.
Statsbygg opplyser nå at Telenor har
forskjøvet arbeidene fra 2002 til 2004 for å ferdigstille
ytterligere to bygninger før grøntområdet
blir fullført. Dermed forskyves bevilgningsbehovet i 2002
tilsvarende for Statsbygg.
Bevilgningen på kap. 1582 post 30 foreslås
på denne bakgrunn satt ned 34,5 mill. kroner fra 125,51
mill. kroner til 91,01 mill. kroner.
I samsvar med Innst. S. nr. 255 (2001-2002)
ble det vedtatt å selge Nasjonalbiblioteket i Oslo fra
Statsbygg til Entra Eiendom AS. Det ble samtidig vedtatt å sette ned
bevilgningene under kap. 2445 post 31 og 32 med hhv. 65 mill. kroner
og 3,5 mill. kroner. Det ble videre tatt forbehold om å komme
tilbake til saken i ny saldering av statsbudsjettet for 2002.
Forhandlingene mellom Statsbygg og Entra Eiendom AS
om vilkårene for eiendomsoverdragelsen pågår fremdeles.
Det gjenstår imidlertid ca.10 mill. kroner på Statsbyggs
budsjett som var øremerket prosjektering m.m. av nytt depotmagasin
ved Nasjonalbiblioteket i Oslo. Disse midlene foreslås
nå tilbakeført ved at bevilgningen under kap.
2445 post 30 settes ned med 10 mill. kroner til 25,065 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2002 var det opprinnelig
planlagt å selge eiendommer for 115,3 mill. kroner. En
del av salgene forventes imidlertid nå å bli forskjøvet
til 2003, som følge av at det vurderes omregulering av
deler av området for å oppnå bedre salgspris.
I St.prp. nr. 1 (2002-2003) ble bevilgningsforslaget for 2003 derfor satt
til 70 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 4583 post 39 satt ned med 57,3 mill. kroner fra
115,3 mill. kroner til 58 mill. kroner.