Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2002 under disse budsjettkapitlene:
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1590 post 1 med i alt 31 mill. kroner mot
tilsvarende nedsettelse av bevilgningen under kap. 1592 post 70.
Det foreslås å øke
inntektsanslaget under kap. 4590 post 80 med 3 mill. kroner til
33 mill. kroner.
Det foreslås å redusere inntektsanslaget
under kap. 4590 post 81 med 2 mill. kroner til 12 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 4591 post 2 reduseres med 1,6 mill. kroner til 110 000 kroner.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 1592 post 70 reduseres med i alt 31 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 1592 post 74 reduseres med 30 mill. kroner til 6 mill. kroner.
Det foreslås å redusere inntektsanslaget
under kap. 4593 post 1 med 11 mill. kroner til 19 mill. kroner på bakgrunn
av utviklingen så langt i år.
Bevilgningen under kap. 1595 post 1 foreslås
derfor økt med 100,932 mill. kroner til 376,91 mill. kroner.
Det foreslås å øke
anslaget med 2,478 mill. kroner til 24 mill. kroner i 2002.
Bevilgningen under kap. 4570 post 5 foreslås økt med
10,2 mill. kroner.
Dagpengebevilgningen for 2002 er på 7
011 mill. kroner. Det foreslås at kap. 2541 post 70 økes
med 889 mill. kroner til 7 900 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 2542 post 70 økes med 250 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 2543 post 70 reduseres med 46 mill. kroner til 6 075 mill.
kroner.
Bevilgning til attføringsstønad
er for 2002 på 2 067 mill. kroner. Attføringsstønad
ytes kun til yrkeshemmede under gjennomføring av attføringstiltak,
og ytelsen skal dekke bestemte merutgifter som tiltaksgjennomføringen
medfører. Oppdatert informasjon om utgifter til attføringsstønader
viser at utbetalingene har vært lavere enn regnet med.
Dette må sees i sammenheng med at utbetalingene til den
nye stønaden til barnetilsyn har vært lavere enn
forutsatt, og at mange yrkeshemmede i avklaringsfaser i Aetat har
medført at færre har fått tilbud om skoleplass
mv. Det foreslås at bevilgningen under kap. 2543 post 71
reduseres med 347 mill. kroner til 1 720 mill. kroner.
Dividendeanslaget foreslås økt
med 30 mill. kroner fra 50 til 80 mill. kroner.
Kap. 5705 post 1 foreslås økt
med 14 mill. kroner.
Aetat Arbeidsdirektoratet forvalter i dag lån
gitt til i alt 155 bedrifter. Totalt utgjorde utestående
fordringer 186,740 mill. kroner pr. 31. desember 2001. Lånene
ble gitt over tilskuddsposter i perioden 1955-1992 og skulle dekke
utgifter til etablering av enkelte arbeidsmarkedstiltak og større
investeringer.
Det vil etter Arbeids- og administrasjonsdepartementets
vurdering i praksis være lite å tjene på å drive
inn fordringene.
Lånene kan imidlertid hindre viktige
omstillinger i velfungerende bedrifter ved at det blir svært
vanskelig å skaffe ny kapital. Dette er spesielt uheldig
sett i sammenheng med det forenklingsarbeid som er gjort innenfor
arbeidsmarkedstiltakene og de ulike tilskuddsordningene til tiltaksarrangører.
Totalt utgjorde de utestående fordringene til arbeidsmarkedsbedrifter, arbeidssamvirker,
spesielle attføringstiltak og arbeidsforberedende trening
161 mill. kroner pr. 31. desember 2001. Når det gjelder
de resterende lån gitt til bl.a. bedriftsintern attføring
foreslår regjeringen at disse lånene oppebæres
inntil videre. Dette er fordringer staten har reelle muligheter
til å kreve tilbake.
Det foreslås at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
gis fullmakt til å ettergi disse lånene, jf. forslag til
vedtak.