Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli,
fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem,
og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til forslag fra
stortingsrepresentantene Olav Akselsen, Grethe Fossli, Sylvia Brustad,
Marit Arnstad, Åslaug Haga, Inger S. Enger, Siri Hall Arnøy,
Heidi Sørensen og Inge Ryan om tiltak for å legge
til rette for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge, og til
brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 21. november
2002 (vedlagt).
Komiteen viser videre til at
fra oppstarten i 1990 har statlig finansiering blitt benyttet, hovedsakelig
fra SND. Det har også blitt iverksatt en rekke tiltak for å fremme økt
salg og bruk av elektriske biler i Norge. Det gjelder fritak for
merverdiavgift ved kjøp av bil, fritak for årsavgift,
fritak for bompenger og fritak for engangsavgift. El-biler parkerer
også gratis ved alle offentlige parkeringsplasser. På tross
av tiltakene har ikke salget og bruken av el-biler tatt seg opp
i den grad som var ønsket. Dette kan skyldes flere forhold,
bl.a. at det fremdeles er dyrt å gå til anskaffelse
av en el-bil, selv om det har blitt gitt kraftige avgiftsreduksjoner, samt
at markedsføring av el-biler som produkt ikke har vært
tilstrekkelig. Offentlige etater og private bedrifter har ikke kjøpt
inn like mange el-biler som var forventet. Dette kan både
skyldes at el-biler har begrenset rekkevidde og at offentlige etater
og ikke minst private bedrifter i større grad enn privatpersoner
velger å lease biler fremfor å kjøpe
dem. Leasing av el-biler er i motsetning til kjøp ikke
fritatt for merverdiavgift, dermed blir det ofte store utgifter
for den enkelte etat eller bedrift dersom man velger el-bil fremfor
bensin- eller dieselbil.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
i bakgrunnsnotatet til Dokument nr. 8:11 (2002-2003) har vist til
en rekke forslag som aksjonsgruppen Think-Nå har utfordret
Regjeringen til å gjennomføre for å tiltrekke
investorer til bedriften Think. Følgende forslag er fremmet
fra aksjonsgruppen:
– Åpning
av bussfiler for elektriske biler.
– Fjerning av firmabilbeskatning
på elektriske biler.
– En klar forpliktelse fra sentrale
myndigheter og statlige institusjoner om å velge el-bil
der det er praktisk mulig gjennom innkjøp og bruk.
– Opprettelse av et fond for å gi
direkte støtte til privatkjøpere av elektriske
biler.
– Innføring av krav fra
2004 om at minst 2 pst. av det totale salget til norske bilimportører
må være 0-utslippsbiler, samt øke andelen
lineært til 20 pst. i 2013.
I tillegg til de ovennevnte forslag har aksjonsgruppen i
ettertid foreslått at man skal fjerne merverdiavgiften på leasing
av el-biler.
Komiteen mener at Norge som miljønasjon
har et ansvar for å være et foregangsland når
det gjelder bruk av 0-utslippsbiler. Gjennom de tiltak som allerede
er satt i verk har Norge vist at man er langt fremme når
det gjelder å ta i bruk ny, miljøvennlig teknologi.
Likevel er det mulig å få til flere tiltak for å få flere
til å benytte seg av 0-utslippsbiler.
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet
fra 1. mars 2003 setter i gang en forsøksordning med at
el-biler får benytte seg av kollektivfeltet. Komiteen registrerer
også at Regjeringen vil utrede den såkalte "Californiamodellen"
som innebærer at man setter krav til bilbransjen om at
en bestemt del av salget skal være 0-utslippsbiler, og
biler med lite utslipp.
Komiteen har merket seg at Finansdepartementet vil
vurdere hvordan merverdiavgiftsfritaket kan utvides til også å gjelde
utleie og leasing av el-biler. Komiteen ber Regjeringen
om å foreta en snarlig vurdering av fritak for merverdiavgift
på utleie og leasing av el-biler.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta
en rask utredning av merverdiavgiftsfritak for utleie og leasing av
0-utslippsbiler."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er
enig i at det gjennom flere år er gjort mye for å legge
til rette for 0-utslippsbiler i Norge, og har merket seg de tiltak
som Regjeringen setter i gang av forsøksordninger og utredninger.
Flertallet vil imidlertid peke
på at det fremdeles er nødvendig å legge
forholdene enda mer til rette. I den forbindelse viser flertallet til de forslag som aksjonsgruppen
Think-Nå har utfordret Regjeringen på. Flertallet mener
det er grunnlag for en grundigere gjennomgang av disse forslagene,
slik at de kan få en skikkelig behandling.
Flertallet vil i tillegg peke
på at det i de fleste storbyer ikke er tilrettelagt for
lading av el-biler.
Flertallet mener det også er
mulig å gjøre mer fra Regjeringens side for å anmode
de enkelte statlige etater om å gå til innkjøp
av 0-utslippsbiler, der det er hensiktsmessig i forhold til oppgavene. Flertallet mener
at dette kan gjøres uten at det kan betegnes som utilbørlig
innkjøpsmakt. Flertallet vil i den anledning
minne om at statsråd Viktor Normann tidligere i år,
på vegne av statsansatte, fremforhandlet en reiseavtale
med et flyselskap, Norwegian, for å oppnå best mulig
pris på flybillettene.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen så raskt
som mulig fremme forslag om tiltak som vil legge til rette for økt bruk
av 0-utslippsbiler."
Forslaget kan bl.a. inneholde vurdering av tiltak
som offentlig innkjøp, økt fremkommelighet, firmabilbeskatning
og andre innkjøpsincentiver, samt krav om at en viss andel
av totalsalget av biler i Norge skal være 0-utslippsbiler.
Forslagene fra aksjonsgruppen Think-Nå bes også vurdert.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig med Regjeringens vurdering
av at et totalt fritak for firmabilbeskatning vil bryte med prinsippet
om at naturalytelser skal beskattes på samme måte
som lønn. Myndighetene har allerede redusert avgiftsgrunnlaget
ned to prisklasser ved bruk av el-bil som firmabil.
Disse medlemmer mener at innkjøp
i offentlig forvaltning fremdeles skal være en desentralisert
oppgave. For ikke å utøve utilbørlig
innkjøpsmakt mener derfor disse medlemmer at
det skal være opp til hver enkelt etat å avgjøre
hvilke biler som til enhver tid skal kjøpes inn. Disse
medlemmer mener likevel at de enkelte fagdepartementene
bør oppfordre sine underetater til å velge 0-utslippsbiler
der det er praktisk mulig.
Disse medlemmer registrerer at
opprettelsen av et eventuelt fond for tilbakebetaling av deler av
kjøpesummen til privatpersoner som kjøper 0-utslippsbiler kan
være i strid med EØS-avtalen.
Disse medlemmer foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.