Det er i kapittel 11 i meldinga gjort greie
for verksemda til Det internasjonale valutafondet (IMF).
Komiteen tek det som
står i meldinga om verksemda til Det internasjonale valutafondet
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepart,
Senterpartiet og Kystpartiet ser positivt på at
Det internasjonale pengefondets virksomhet får bred omtale
i Kredittmeldingen. Institusjonen spiller en sentral rolle i de
politiske og økonomiske omdanningsprosesser som nå foregår
i verden, og besitter betydelig makt. Disse medlemmer er
på mange områder svært kritiske til hvordan
denne makten blir brukt.
Disse medlemmer vil peke på at
det de siste årene har utviklet seg en omfattende internasjonal debatt
om IMFs rolle, både i internasjonal økonomisk politikk
og i utviklingspolitikken. Institusjonen har blitt møtt
med skarp kritikk fra sosiale bevegelser i utviklingslandene og
vært gjenstand for omfattende protester, blant annet i
form av en rekke store demonstrasjoner i tilknytning til ulike møter
og konferanser i pengefondets regi. For mange mennesker i land som
de siste årene har blitt hardt rammet av finansielle kriser og økonomisk
ustabilitet, har IMF framstått som et symbol på den økonomiske
politikken som har frambragt krisene. Sosiale bevegelser i mange
u-land hevder IMF anbefaler politiske grep som ikke fremmer utvikling,
men i stedet øker fattige lands avhengighet av de rike
landene og av store private selskaper. Men IMF har også blitt
kritisert fra helt andre hold. Den fagøkonomiske kritikken
av pengefondets politiske prioriteringer har tiltatt i styrke etter
Asia-krisen i 1997-1998, og den økonomiske kollapsen i
Argentina. Til tross for at IMFs innflytelse har økt, mer
enn sytti land har i dag økonomiske programmer ledet av
pengefondet, har tendensen de siste årene vært økende
ustabilitet i verdensøkonomien. Stadig flere fagøkonomer
stiller derfor spørsmål ved om denne utviklingen
forsterkes gjennom den deregulerings-, privatiserings- og liberaliseringspolitikk
som blant annet IMF har vært en internasjonal pådriver
for. Joseph Stiglitz, Nobelprisvinner i økonomi i 2001
og tidligere sjeføkonom i Verdensbanken, har ved flere
anledninger gjort seg til talsmann for deler av denne kritikken.
Det gjorde også Meltzer-kommisjonen, som den amerikanske
kongressen satte ned i 1998. I kommisjonens rapport hevdes det at
IMF ofte gir dårlige og kostbare råd, og at betingelsene
som knyttes til IMFs lån og krisehåndteringsprogrammer ikke
har skapt økonomisk framgang. Disse medlemmer er
overrasket over at den omfattende kritikken som har rammet IMF de
siste årene nesten ikke er omtalt i Kredittmeldingen.
Disse medlemmer viser til at
det den siste tiden har kommet mange signaler på en gryende
selvkritikk i multilaterale finansinstitusjoner som IMF og Verdensbanken.
Ved flere anledninger har representanter for disse institusjonene
uttalt at tempoet i strukturtilpassingspolitikken skal skrus ned. Disse
medlemmer vil imidlertid hevde at det er nødvendig
med en langt mer grunnleggende snuoperasjon, hvor det stilles spørsmålstegn
ved selve retningen i politikken og de virkemidler som tas i bruk. Disse
medlemmer viser til at selv om strukturtilpassingsordningen
er omdannet til en ny type låneordning hvor fattigdomsbekjempelse
er en erklært målsetting, er de økonomiske
hovedgrep som anbefales i samarbeidsprogrammene mellom IMF og Verdensbanken
i hovedtrekk de samme som før. Viktige elementer ved disse
har vært deregulering av finansmarkeder, privatisering,
eksportretting av lokalt næringsliv, nedbygging av beskyttelse av
innenlandsk produksjon og en kontraktiv finanspolitikk. Disse
medlemmer stiller seg kritisk til at de såkalte
PRSP (Poverty Reduction Strategy Papers) i mange tilfeller overstyres
av IMFs PRGF (Poverty Reduction Growth Facility). På denne
måten stilles krav om strukturelle endringer i retning
mer markedsliberalisme foran PRSP-målsettingene om fattigdomsbekjempelse. Disse
medlemmer mener Norge må jobbe for at fattigdomsbekjempelse
får hovedprioritet ved bruk av alle verktøy innenfor
Verdensbanken og IMF.
Disse medlemmer viser til at
det fra både Regjeringens og Norges Banks side flere ganger
har vært påpekt at IMF ikke er en utviklingsinstitusjon,
og derfor ikke kan måles som en slik. Disse medlemmer understreker
at økonomiske strukturspørsmål er en sentral
del av enhver strategi for utvikling, og mener derfor det er naturlig
at de utviklingspolitiske konsekvenser av IMFs råd og retningslinjer
tas med når institusjonens resultater skal vurderes. Disse
medlemmer viser til at det de siste årene har kommet
mange rapporter som hevder at IMF-styrte reformer har skapt klare
forverringer i levekårene for de fattigste i land hvor
IMF har mye innflytelse. Tidligere i år hevdet for eksempel
en rapport fra World Development Movement at ikke bare intern korrupsjon
og dårlig styresett, men også økonomiske
råd fra IMF var utløsende for hungersnøden
som den siste tiden har rammet befolkningen i Malawi. Ifølge
rapporten anbefalte Pengefondet å fjerne priskontrollen
på matvarer, noe som førte til at prisen på livsviktig
maismel økte med 400 pst. IMF skal også ha anbefalt
salg av landets maisreserver for å nedbetale gjeld.
Gjeldsnedbetaling er et sentralt mål
for mange IMF-programmer i u-land, men disse medlemmer vil påpeke
at mange av disse landene er i en så håpløs gjeldssituasjon
at noen fullstendig nedbetaling ikke er realistisk. Disse
medlemmer viser til at stor gjeld er en av hovedårsakene
til at det mangler ressurser til fattigdomsbekjempelse og utvikling
i mange fattige land, og at gjelden skaper avhengighetsforhold til
rike land og til institusjoner som IMF. Disse medlemmer viser
til at det internasjonalt foregår en debatt om hvorvidt
deler av u-landsgjelden er illegitim, for eksempel fordi den ble
tatt opp av tidligere diktatorer eller på åpenbart
urettferdige premisser. Disse medlemmer viser til
at det norske gjeldstribunalet tidligere i høst bedømte
deler av Norges utestående hos u-land som slik illegitim
gjeld, og mente denne gjelden burde slettes uten vilkår. Disse
medlemmer mener at Norge må jobbe aktivt for økt
gjeldsslette, og at det må foretas en vurdering av hvorvidt
deler av u-landsgjelden til Norge kan kalles illegitim.
Disse medlemmer viser til at
Norge offentliggjør rapporten som blir laget i forbindelse
med den årlige vurdering IMF gjør av norsk økonomi. Disse medlemmer ser
positivt på at denne rapporten blir offentliggjort. Disse
medlemmer vil imidlertid påpeke at årets
rapport inneholdt råd som viser tydelig hvilken type økonomisk
politikk IMF anbefaler. Rådene til Norge inneholdt blant
annet forslag om betydelig privatisering og innstramming i offentlige budsjetter.
Det er høyst tvilsomt om det hadde vært mulig å samle
noe politisk flertall i Norge om de prioriteringer som IMF anbefalte. Disse
medlemmer mener dette er en god illustrasjon på hvor
problematisk det er at kondisjonalitetskravene pålegger
land som får støtte fra IMF å gjennomføre
denne typen reformer, uavhengig av hva slags politikk det i utgangspunktet ville
vært flertall for i disse landene. Disse medlemmer viser
til at det i løpet av det siste året er valgt en
rekke nye statsledere, blant annet i land i Latin-Amerika, som har
lovet å føre en økonomisk politikk som
bryter med den ensidige markedsliberalisme som har vært
rådende de siste årene. Disse medlemmer mener
Norge må arbeide for at IMF ikke hindrer gjeldstyngede
land i å forsøke andre økonomiske strategier
enn de som til nå har blitt anbefalt av pengefondet.
Disse medlemmer understreker
at manglende demokrati er et grunnleggende problem i styringen av IMF.
Medlemslandenes innflytelse avgjøres av deres økonomiske
tyngde. Slik får for eksempel USA en stemmevekt på 17,1
pst. Konsekvensen er at makten i pengefondet er samlet hos rike
kreditorland, mens debitorlandene, landene hvor IMF har mest innflytelse, har
minst å si i institusjonen. Et slikt system fører
til at det sjelden vil bli utviklet strategier som går
på tvers av de rikeste landenes interesser.
Disse medlemmer mener Norge internasjonalt bør
stå for en politikk som fremmer utvikling, økonomisk
styring og rettferdig fordeling. Det vil innebære en langt
mer kritisk holdning til pengefondets arbeidsmåter og styringsform
enn i dag.