Av St.meld. nr. 55 (2000-2001) framgår
det at Regjeringen vil sikre at barneombudet får kompetanse
i samisk språk og kultur. Videre vil Regjeringen samarbeide
med Sametinget om en videre utvikling av en samisk barne- og ungdomspolitikk
og rutiner for innspill fra samiske barn og ungdom til dette arbeidet. Regjeringen
vil, i samarbeid med Sametinget, utrede spørsmålet
om stipend for studenter som tar samisk førskolelærerutdanning.
Det er fortsatt behov for å styrke og integrere det samiske
perspektivet og kompetansen i barnevernet.
I tilleggsmeldingen påpeker Regjeringen
den muligheten som ligger i opprettelse av samiskspråklige
private barnehager.
Regjeringen vil i samarbeid med Sametinget arrangere
en nordisk barnehagekonferanse høsten 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, erkjenner at samiske
barn og unges oppvekst foregår i dag i spenningsfeltet
mellom tradisjon og modernisering; mellom på den ene siden
det samiske samfunns bevisste forhold til sin egen tradisjon, og
på den andre siden det moderne samfunns innflytelse og
krav om omstillinger på alle livsområder. Flertallet ønsker å presisere
at Norge er forpliktet av FNs konvensjon om barnets rettigheter.
Konvensjonen tar bl.a. hensyn til den betydning hver enkelt folkegruppes
tradisjoner og kulturelle verdier har for barnets vern og for dets
harmoniske utvikling. Dette vil gjelde felt som barnehage, grunnskole,
videregående skole, media og andre områder av
livet der offentlige myndigheter er definert til å ha et
ansvar. På dette grunnlag er flertallet enig
i at Barneombudet bør styrkes med samisk språk
og kompetanse. Flertallet vil i denne sammenheng
vise til at Barneombudet er pålagt i lovs form å ha
et nasjonalt ansvar for alle barn i Norge.
Flertallet vil understreke at
tiltak må ta utgangspunkt i både å styrke
den samiske identiteten og ta hensyn til at barn og ungdom i dag
kan identifisere seg både med samisk og norsk identitet
og kultur. Det er også viktig å finne fram til
tiltak som setter foreldre og foresatte som har mistet det samiske
språket i stand til å være en støtte
for sine barn når disse lærer samisk.
Flertallet mener at det er viktig å styrke
barns og ungdoms innflytelse, og å bedre barns og unges
oppvekstvilkår. Flertallet er kjent med
at Regjeringen som et ledd i å videreutvikle dette arbeidet,
har igangsatt et utviklingsprogram over flere år for styrking
av oppvekstmiljøet. Flertallet støtter
målsettingen om at det ved valg av nye deltakerkommuner
til programmet bør velges en av kommunene innenfor forvaltningsområdet
for samisk språk.
Flertallet viser til at samiske
barn og unge som bor i språkforvaltningsområdet
og i de kommuner som har vedtatt å bruke samisk læreplan,
har fått rimelig gode forutsetninger for å lære
samisk språk og kultur. Flertallet ser behov
for å utvikle opplæringstilbudene overfor samiske
barn og unge som er norskdominert tospråklig, og som ønsker
opplæring i samisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er enig i Regjeringens
vurdering om at opprettelse av samiskspråklige barnehager
kan være et viktig bidrag til å fremme samisk
språk og kultur. Men for å skaffe seg oversikt
og kunnskap om barnehagebehovet blant samiske foreldre, særlig
utenfor de samiske områdene, vil flertallet anbefale
at Regjeringen setter i gang en undersøkelse i samarbeid
med Sametinget. Flertallet vil videre peke på at
ordinære driftstilskudd til barnehager og Barne- og familiedepartementets
spesielle tilskudd til samiske barnehageformål bør
utnyttes fullt ut når det gjelder utbygging av barnehagetilbudet
til samiske barn. Det er etter flertallets mening
viktig fra Regjeringens side å satse på samarbeid
og opplysningsarbeid mellom samiske barnehager og barnehager med
samiske barn. Å gjøre dette gjennom å arrangere
konferanser, i samarbeid med Sametinget og på tvers av
nordiske landegrenser er etter flertallets vurdering
formålstjenlig. Flertallet mener dessuten
at personalets kunnskaper i samisk språk og kultur vil
være avgjørende forutsetninger for at barn i samiske
barnehager skal få utviklet sitt språk og sin
identitet. På denne bakgrunn vil flertallet støtte
Regjeringens forslag om i samarbeid med Sametinget, å utrede
spørsmålet om stipend for studenter som tar samisk
førskolelærerutdanning.
Flertallet vil påpeke
at også barnehagene må legge til rette for funksjonell
tospråklighet i likhet med skolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er kjent med at Barnevernets
utviklingssenter i Nord-Norge arbeider med kunnskap om barnevernet
for den samiske befolkningen. Flertallet forutsetter
at Regjeringen i samarbeid med Sametinget, fanger opp og iverksetter
tiltak tilpasset de resultater og behov som kommer fram på bakgrunn
av dette arbeidet.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at det rekrutteres et tilstrekkelig antall samisktalende fosterhjem
for de tilfeller der samiske barn har behov for omsorgsovertakelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.