I 1998 ble det etablert faste møter
på politisk nivå om Sametingets budsjett mellom
Sametinget og enkelte departementer forut for regjeringens årlige
budsjettkonferanse. En nærmere redegjørelse for
kontakten mellom statlige organer, fylkeskommunene, kommunene og
Sametinget er gitt i St.meld. nr. 55 (2000-2001).
I stortingsmeldingene vises det til at for at
forpliktelsene overfor det samiske folk skal kunne ivaretas, er det
viktig at det samiske perspektivet ivaretas også på kommunalt
og fylkeskommunalt nivå.
Regjeringen ønsker at kommuner og fylkeskommuner
på eget initiativ tar hensyn til samiske interesser og rettigheter
i de politiske prioriteringene som gjøres. Det er ønskelig
at fylkeskommunene involverer Sametinget i det regionale partnerskapet
som del av rollen som regional utviklingsaktør.
I St.meld. nr. 55 (2000-2001) presenteres ulike
alternativer for hvordan man kan gjennomgå ansvars- og oppgavefordelingen
for samiske spørsmål. Regjeringen vil i første
omgang ta initiativ til en konferanse hvor Sametinget, kommuner,
fylkeskommuner og brukere inviteres for å avdekke behov
og utfordringer vedrørende forvaltningen av samiske spørsmål
i kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at selv
om staten har hovedansvaret for å legge forholdene til
rette for at samene skal kunne sikre og utvikle sitt språk,
sin kultur og sitt samfunnsliv, må de praktiske oppgavene
som følger av dette ansvaret i stor grad også iverksettes
av lokale og regionale forvaltningsnivåer. Flertallet understreker
at kommuner og fylkeskommuner har de samme forpliktelser som staten
til å være med på å oppfylle våre
nasjonale og internasjonale forpliktelser i forhold til den samiske
befolkningen. Hensynet til samisk språk og kultur må derfor
tillegges vekt i de politiske prioriteringene som gjøres
på kommunalt og fylkeskommunalt nivå.
Flertallet vil peke på viktigheten
av at de fylkeskommunene der det er aktuelt involverer Sametinget
i det regionale utviklingsarbeidet.
Flertallet har merket seg at
kontakten mellom kommunesektoren og Sametinget nå er under
utvikling. Flertallet ser det som positivt at dette
samarbeidet kommer inn i faste former.
Flertallet er opptatt av at arbeidet
med å utvikle gode og hensiktsmessige samarbeidsformer
og oppgavefordeling mellom Sametinget og de ulike forvaltningsnivå videreføres.
For at forpliktelsene overfor det samiske folk skal kunne ivaretas,
mener flertallet det er viktig at det samiske perspektivet
er i fokus også på kommunalt og fylkeskommunalt
nivå. Hvordan samhandlingen mellom forvaltningsnivåene
foregår, henger bl.a. sammen med kunnskap om og respekt
for hverandres ståsted, kultur, behov, utfordringer, oppgaver,
ansvars- og myndighetsområde m.m. Flertallet har
i denne sammenheng tro på at det er et skritt i positiv
retning når Regjeringen vil ta initiativ til en konferanse
hvor Sametinget, kommuner, fylkeskommuner og brukere inviteres for å avdekke
behov og utfordringer når det gjelder forvaltningen av
samiske spørsmål i kommunene. Særlig
viktig mener flertallet det vil være å få avdekket
hvordan behov og utfordringer hos kommuner utenfor forvaltningsområdet
for det samiske språk kan imøtekommes.
Etter flertallets mening kan
de samiske interesser delvis ivaretas gjennom at Sametinget gis
mulighet til å påvirke de kommunale og fylkeskommunale
prosessene. Flertallet er enig i at dette kan skje
gjennom at Sametinget kommer med innspill til fylkesplanene i Finnmark,
Troms, Nordland, Nord- og Sør-Trøndelag og Hedmark,
og har møter og samarbeid med kommuner og fylkeskommuner
på en rekke områder.
Det er verken mulig eller ønskelig
fra flertallets side at samiske interesser på lokalt
og regionalt nivå kun skal ivaretas gjennom påvirkning
fra Sametinget, da det er prinsipielt viktig for flertallet å styrke
det lokale selvstyret, slik at avgjørelsene kan fattes
så nær dem det angår som mulig. Flertallet oppfordrer
derfor kommunene og fylkeskommunene på eget initiativ om å ta
hensyn til samiske interesser i de politiske prioriteringer som
gjøres. Flertallet slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens utspill om at styrkingen av det regionale
nivåets rolle som utviklingsaktør også bør
skje ved at fylkeskommunen involverer Sametinget i de fylkene som
er nevnt ovenfor.
Videre mener flertallet at de
samiske næringsorganisasjoner bør være
samarbeidspartnere i det regionale partnerskapet i fylker med samisk
bosetting.
Flertallet vil understreke at
Sametinget skal være den viktigste premissgiver i utviklingen
av samiske saker. Flertallet vil videre påpeke
viktigheten av at dialogen mellom Sametinget og berørte
kommuner og fylkeskommuner blir basert på gjensidighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er nødvendig å utvikle
den aktive samepolitikken. Sametinget er opprettet av Stortinget
og bør derfor være Stortingets viktigste medspiller
i utviklingen av samepolitikken. En viktig forutsetning for å få dette
til er å utvikle systemet for samhandling og samarbeid
mellom Sametinget og regjeringen og mellom Sametinget og Stortinget.
Det vil være naturlig å opprette særlige møter
med de komiteene i Stortinget som har ansvar for samepolitikk på ulike
områder, utover vanlige høringer i komiteene.
Disse medlemmer vil foreslå overfor
Stortingets presidentskap at det legges til rette for å etablere faste årlige
samarbeidsmøter mellom Sametinget og Stortinget v/komiteene.
Disse medlemmer vil vise til
at Canada har valgt en forhandlingsmodell og ber Regjeringen gå igjennom
denne modellen og komme tilbake til Stortinget med en vurdering
av den.
Disse medlemmer vil også understreke
at statlige myndigheter ikke må fraskrive seg medvirknings- og
samarbeidsansvar i saker der Sametinget er gitt myndighet og forpliktelse
til finansieringen av tiltak som desentraliseres.
Disse medlemmer er kjent med
at det er inngått samarbeidsavtale mellom Sametinget og
Troms fylkeskommune, og at Sametinget vil avholde møte
med de andre fylkeskommunene med samisk bosetting. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen har overført
regionale midler til fylkeskommunen for å styrke det regionale
utviklingsarbeidet og mener at også Sametinget må bli
tilført regionale utviklingsmidler til bruk i samarbeidsprosjekt
med fylkeskommunene.