En designrett gir beskyttelse mot kopiering
av et produkts form eller utseende. Designrett gis i Norge i likhet
med i mange andre stater, for ny design som er registrert hos nasjonale
myndigheter på grunnlag av en nasjonal søknad.
Genèveavtalen av 2. juli 1999 til Haagoverenskomsten
av 6. november 1925 om internasjonal registrering av design (Genèveavtalen)
tar sikte på å etablere et internasjonalt system
for søknad om registrering av design. Systemet vil være
et tillegg til de nasjonale registreringsordningene.
Genèveavtalen er utarbeidet under konvensjonen
av 14. juli 1967 om opprettelse av Verdensorganisasjonen for immateriell
eiendomsrett (WIPO), som er en organisasjon i FN-systemet. Genèveavtalen
med supplerende regler ble vedtatt i Genève 2. juli 1999,
men har foreløpig ikke trådt i kraft.
Genèveavtalen oppstiller regler om
internasjonale designsøknader og visse minimumskrav til
bl.a. designrettens varighet foruten enkelte saksbehandlingsregler.
Gjennomføring av Genèveavtalen
i norsk rett vil kreve lovendring. Stortingets samtykke til tiltredelse
er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet
ledd.
Proposisjonens kapittel 2 og 3 omtaler kort
det nåværende systemet nasjonalt og internasjonalt
for å oppnå designrett.
Proposisjonens kapittel 4 angir hovedinnholdet
i Genèveavtalen. Den etablerer en internasjonal registreringsordning
for design. Systemet innebærer at den som ønsker
designrett i flere stater, kun trenger å levere inn én
søknad til Det internasjonale byrået ved WIPO (internasjonal
designsøknad). Søknaden må utpeke de statene
søknaden gjelder for. WIPO registrerer søknaden
i sitt internasjonale register etter å ha kontrollert at den
oppfyller formkravene. Den internasjonale registreringen gir designrett
i alle de utpekte statene som ikke uttrykkelig avslår å gi
designen beskyttelse.
Når den internasjonale registreringen
er kunngjort, sender WIPO en kopi av kunngjøringen til
registreringsmyndighetene i statene som er omfattet av søknaden
for vurdering.
Hvis designen ikke oppfyller de nasjonale vilkårene for
designrett, kan den nasjonale registreringsmyndigheten avslå å gi
registreringen nasjonal virkning. Dette innebærer at søkeren
ikke får designrett i denne staten. Et avslag får
ingen virkning for de andre statene som er utpekt i søknaden.
Spørsmålet om vilkårene
for designregistrering er oppfylt, skal vurderes etter de samme
reglene som for nasjonale søknader. Det kan imidlertid
ikke gis avslag fordi søknaden ikke oppfyller nasjonale
formkrav. Søkeren skal ha den samme adgangen til klage
mv. som i saker om nasjonale søknader.
WIPO skal som hovedregel varsles om avslaget innen
seks måneder etter at kunngjøringen ble oversendt
fra WIPO. Hvis et slikt varsel ikke har kommet inn til WIPO innen
utløpet av denne fristen, skal designen ha beskyttelse
etter nasjonal rett fra fristens utløp.
De nasjonale reglene om beskyttelsens innhold, omfang
og varighet får anvendelse på den internasjonale
registreringen. Designrettens virkning kan oppheves i ettertid på grunnlag
av nasjonale regler om administrativ overprøving og domstolskontroll.
Den internasjonale registreringen skal kunne
oppnå beskyttelse i minst femten år. Maksimal
beskyttelsestid skal være den samme som for nasjonale registreringer i
de utpekte statene.
Kapittel 5 i proposisjonen omtaler nærmere
de enkelte artikler i Genèveavtalen.
Det omtales bl.a. hvilke krav som stilles til
søkeren, søknadens innhold, om avgifter som må betales,
om avslag i søknaden og om beskyttelsestid for designretten.
En utredning fra Patentstyret med forslag til
ny mønsterlov (lov om design) ble sendt på høring
6. desember 2000 med høringsfrist 20. februar 2001. Patentstyret foreslo
i utredningen at Norge sluttet seg til Genèveavtalen. Utredningen
inneholdt et utkast til nødvendige lovbestemmelser til
gjennomføring av avtalen.
De aller fleste høringsinstansene som
uttaler seg om Norge skal tiltre Genèveavtalen, stiller
seg positive til dette. Ingen høringsinstanser har påpekt
ulemper ved avtalen. For øvrig vises til kapittel 7 i proposisjonen om
høringsuttalelser.
Norske designere og bedrifter innen produktutvikling
kan ha behov for registrering av design også i utlandet
for å hindre kopiering. De relativt høye søknadskostnadene
kan være en barriere mot å søke om designrett
i utlandet. Genèveavtalen vil kunne gjøre det enklere
og billigere å få registrert design. Det blir
også enklere å forlenge designretten for nye registreringsperioder.
For norske designere og norsk næringsliv synes derfor både
praktiske og økonomiske hensyn å tale for at Norge
tiltrer traktaten.
Næringslivets nytte av at Norge slutter
seg til traktaten, avhenger av hvor mange og hvilke andre stater som
slutter seg til traktaten. Genèveavtalen er nå undertegnet
av 29 stater, herunder Frankrike, Russland, Storbritannia, Tyskland
og USA. Foreløpig har Estland, Island, Moldova, Romania,
Slovenia og Ukraina blitt parter til traktaten.
I henhold til avtalen om endring av Konvensjon
av 4. januar 1960 om opprettelse av Det europeiske frihandelsforbund
(EFTA) er Norge forpliktet til å tiltre avtalen innen 1.
januar 2005.
Det er sannsynlig at alle de andre nordiske
landene vil slutte seg til avtalen.
En tidlig tiltredelse fra Norge kan gi en positiv
signaleffekt og motivere andre stater – bl.a. de øvrige
nordiske landene – til å slutte seg til avtalen.
Dette kan føre til at den trer i kraft på et tidligere
tidspunkt. Norge får ved tiltredelse dessuten stemmerett
når bl.a. avgiftene etter avtalen skal fastsettes i forkant
av ikrafttredelsen.
De norske erfaringene med de internasjonale
registreringssystemene for patent og varemerker
er gode. Dette tilsier at Norge bør delta i et liknende
samarbeid på designrettens område. Høringsinstansene
er også overveiende positive til at Norge tiltrer Genèveavtalen.
En norsk tilslutning til Genèveavtalen vil trolig føre
til en betydelig økning i antallet utenlandsk design som beskyttes
i Norge. Ingen høringsinstanser har imidlertid fremhevet
dette som en ulempe.
En norsk tilslutning til Genèveavtalen
vil forenkle søknadsprosessen og medføre reduserte
kostnader for norske designere som søker designbeskyttelse
i stater som er part i avtalen.
Basert på erfaringene med de internasjonale søknadssystemene
på patent- og varemerkeområdet, er det grunn til å anta
at tiltredelse til Genèveavtalen vil medføre en
betydelig økning i antallet søknader om beskyttelse
i Norge, særlig fra utenlandske designere. Genèveavtalen
kan gjøre det mer attraktivt også for norske designere å søke
om beskyttelse i Norge, siden designrett i utlandet kan oppnås
gjennom samme søknad.
Patentstyrets virksomhet skal være
selvfinansiert. Kostnadene knyttet til oversendelse av internasjonale søknader
som innleveres til Patentstyret, vil kunne dekkes gjennom en oversendelsesavgift. Økte
administrative kostnader til søknadsbehandling vil trolig
kunne dekkes gjennom utpekingsavgiften som skal fastsettes i medhold
av Genèveavtalen.
Tiltredelse til Genèveavtalen gjør
det nødvendig med lov- og forskriftsendringer. Forslag
til gjennomføringsbestemmelser er inntatt i Ot.prp. nr.
2 (2002-2003) om lov om beskyttelse av design (designloven). De
nærmere detaljene vil bli regulert ved forskrift.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Reidun Gravdahl, lederen Thorbjørn Jagland, Ola Røtvei
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Julie Christiansen, Inge
Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes, fra
Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry og Bjørn
Jacobsen, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise og
fra Senterpartiet, Åslaug Haga, viser til at en
tilslutning til Genèveavtalen vil forenkle søknadsprosessen
for registrering av design i utlandet, og vil trolig også innebære
reduserte kostnader for norske designere og bedrifter innen produktutvikling. Komiteen viser
videre til at gjennomføring av avtalen i norsk rett medfører
behov for lovendring, og at forslagene til gjennomføringslovgivning
er tatt inn i kapittel 10 i Ot.prp. nr. 2 (2002-2003).
Justiskomiteen uttaler i brev av 17. februar
2003 at den ikke har merknader til utkastet til innstilling.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og ber Stortinget gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget gir samtykke til tiltredelse av Genèveavtalen
av 2. juli 1999 til Haagoverenskomsten av 6. november 1925 om internasjonal
registrering av design.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 18. februar 2003
Thorbjørn Jagland
leder |
Julie Christiansen
ordfører |
Åslaug Haga
sekretær |