Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Tone Løwe, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen
Eide og Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til forslag fra stortingsrepresentantene Olav Akselsen, Grethe
Fossli, Bendiks H. Arnesen og Ranveig Frøiland om tiltak
for å sikre norske sjømenn stabile konkurransevilkår.
Komiteen viser videre til at
den maritime næringen i Norge er viktig i mange lokalsamfunn
langs kysten. Norge er et av få land som har et komplett
maritimt- industrielt miljø. Miljøet defineres
gjerne som en klynge eller et nettverk av maritime bedrifter og
omfatter alt fra sjøtransport til skipsutstyr, skipsbygging, megling,
finansiering, klassifisering, forskning og maritim petroleumsvirksomhet.
Komiteen vil vise til at spørsmålet
om sysselsetting av sjøfolk også er tett knyttet
til øvrige rammebetingelser for de maritime næringene. Komiteen mener
videre at mange av forutsetningene har endret seg siden Stortinget
forrige gang behandlet skipsfartspolitikken i en melding i 1996. Komiteen viser
til at gjennom 2002 har arbeidet for bedre beskyttelse mot terror
hatt særlig oppmerksomhet. FNs internasjonale sjøsikkerhetsorgan
IMO vedtok i desember en rekke nye tiltak for skip, last og havner.
ILO forventes å følge opp dette arbeidet i 2003.
I EU har arbeidet med bedre sikkerhet til sjøs som begynte
etter Erika-ulykken, fått ny oppmerksomhet etter Prestige-ulykken.
Dette arbeidet har også betydning for Norge både
gjennom konsekvenser for den norske handelsflåten, så vel
som sikkerhet langs vår egen kyst. Komiteen viser
til at den norskkontrollerte flåten sysselsetter 65 000
sjøfolk, og at 18 500 av disse er norske. Dagens støtteordninger innebærer
en nettolønnsordning for fergerederiene i utenriksfart,
og en refusjonsordning på hhv. 9,3 pst. for petroleumsfartøy
og brønnbåter, og 12 pst. for øvrige segmenter
omfattet av refusjonsordningen. Et overordnet spørsmål
innen skipsfart og relaterte næringer er hvordan verdiskaping
i denne konkurranseutsatte næringen vil utvikle seg over
tid. Med et høyt norsk kostnadsnivå for faglært
arbeidskraft er det viktig å øke produktiviteten
per arbeidstime. Kunnskapsinnholdet i produkter og tjenester må derfor økes.
Høy forsknings- og utviklingsinnsats, sammen med svært
god markedskunnskap, er avgjørende faktorer for å oppnå dette. Kunnskapsdrevet
næringsutvikling og innovasjon er viktig for å sikre
skipsfartsnæringens konkurranseevne over tid. I tillegg
gjør følgende faktorer en helhetlig gjennomgang
av skipsfartspolitikken ønskelig:
– Skipsfart
har en viktig rolle i verdenshandelen som et miljøvennlig
transportalternativ, og det er et nasjonalt mål å vri
større deler av transporten fra land til sjø.
– Både i EU og i USA
er ulike programmer for å stimulere til nærskipsfart
under etablering.
– Den norske flåten er
verdens tredje største, noe som gir norske myndigheter
en særlig viktig rolle i det internasjonale arbeidet med
miljø og sikkerhet til sjøs.
– En økende konkurranse
innen EØS-området, inkludert kystfart og offshore
i Norge.
Komiteen viser til at skattedumping
er eit tiltakande problem i den globaliserte økonomien.
Det er til sjuande og sist ingen som tener på at nasjonane
underbyr kvarandre på denne måten. Komiteen fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa ta dei
internasjonale initiativa som er nødvendige, til dømes
gjennom organisasjonar som WTO og OECD, for å få slutt
på skattesubsidiering."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til forslaget og har merket seg at Regjeringen, til tross
for at Stortinget tidligere har pålagt Regjeringen å komme
med et system for å sikre norske sjøfolk stabile
konkurransevilkår, hittil ikke er fulgt opp. Flertallet har
videre merket seg at Regjeringen i stedet vil fremme en melding
om skipsfart i 2004.
Flertallet vil peke på at
siden Arbeiderpartiet fremmet forslaget i høst, ser situasjonen
mer kritisk ut for maritim sektor. Bare siden statsbudsjettet ble
vedtatt har over tjue skip flagget ut. Flertallet vil
videre peke på at det under høringer har kommet
frem at dersom det ikke kommer noe konkret ut av behandling av forslaget
nå, vil utflaggingen virkelig sette fart. Flertallet mener
derfor det ikke er tid til å vente på Regjeringens
varslede melding i 2004. Stadig flere land i Europa, blant annet
Sverige og Danmark, har innført lettelser i skatt og sosiale
utgifter for sine sjøfolk. For å opprettholde
norsk maritim næring mener flertallet det
er nødvendig med stabile ordninger i Norge som sikrer norske
sjøfolk konkurransedyktige rammevilkår tilsvarende
det sjøfolk i våre naboland har.
Flertallet vil derfor foreslå å utvide
nettolønnsordningen, som i dag gjelder for fergerederiene
i utenriksfart, til å omfatte ansatte på offshorefartøy
i NOR-registeret. Denne utvidelsen skal gjelde fra 1. juli 2003.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett fremme forslag om en utvidelse av nettolønnsordningen
til også å gjelde offshorefartøy i NOR-registeret,
med virkning fra 1. juli 2003."
Flertallet viser til brev fra
næringsministeren 13. februar og 21. februar med provenyberegninger
knyttet til utvidelse av nettolønnsordningen. Det kommer
frem av statsrådens tall at en utvidelse av nettolønnsordningen
for offshoreflåten i NOR, herunder bøyelastere,
har et provenytap på 400 mill. kroner for 2004. Flertallet viser
til at kostnadene ved dagens refusjonsordning for disse fartøygruppene
da er trukket fra. Dersom nettolønnsordningen utvides for
offshoreflåten i NOR f.o.m. 1. juli 2003, vil det iht.
næringsministerens tall gi et provenytap på 130
mill. kroner i 2003.
Flertallet viser til at svenske
myndigheter har innført krav om lærlingeordninger
for svenske sjøfolk. Flertallet vil foreslå at
det oppstilles krav til at rederiene bruker deler av nettolønnsordningen
til opplæringstiltak for norske sjøfolk og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
regler hvor det stilles krav om et visst antall lærlingeplasser
for norske sjøfolk på skip som kommer inn under
nettolønnsordningen, og at det stilles krav om at deler
av nettolønna skal gå til opplæringstiltak
for sjøfolk, jf. svensk ordning."
Flertallet mener det er uheldig
at refusjonsordningen og ordningen med nettolønn er knyttet
opp mot årlige bevilgninger i statsbudsjettet. Dette gjør
ordningene ustabile og uforutsigbare. Flertallet er
derfor av den oppfatning av ordningene må lov- eller forskriftsfestes. Flertallet viser
til Ot.prp. nr. 1 (2002-2003), kapittel 16, hvor Regjeringen redegjorde
for dette spørsmålet, og vil be Regjeringen komme
tilbake med et opplegg for en skattelov- eller forskriftsmodell som
vil fremkomme som en reduksjon i skatteinntektene på statsbudsjettets
inntektsside.
Flertallet mener Regjeringen
må gå i dialog med EU for å finne felles
retningslinjer for slik subsidiering, og komme tilbake med en plan
for et internasjonalt samarbeid for å redusere omfanget
av skattedumping.
Flertalletviser
til at skipsfartsnæringen har synliggjort for Stortinget
at rederiene nå har begynt en storstilt utflagging og at
det foreligger planer om å flagge ut et betydelig antall
skip og arbeidsplasser. Samtidig viser erfaringer fra land som Sverige,
hvor en nettolønnsordning for sjøfolk er innført,
at et betydelig antall skip blir flagget tilbake til svensk flagg
etter å ha blitt flagget ut tidligere.
Flertallet er av den oppfatning
at Stortinget nå ikke trenger flere utredninger om innføring
av konkurransemessige rammevilkår. Det er nå tid
for konkret handling, slik at den pågående utflaggingen
kan reverseres omgående. Flertallet vil
vise til at da det ble vedtatt at nettolønnsordningen for
sjøfolk i fergerederiene i utenriksfart ble beholdt, medførte
dette umiddelbart betydelig optimisme i næringen, noe som
straks førte til nykontraheringer av nye skip. Dersom Stortinget
nå raskt innfører internasjonale rammebetingelser for
hele den konkurranseutsatte flåten, er det flertallets oppfatning
at man raskt vil komme til å se ny optimisme, oppblomstring
og fremtidstro i hele næringen, slik som man nå har
erfart med fergerederiene.
Flertallet har merket seg at
departementet i et brev til komiteen datert 3. februar 2003 (vedlagt) bekjentgjør
at det vil fremme en skipsfartsmelding for Stortinget våren
2004 som vil ha fokus blant annet på miljø, sikkerhet
og internasjonale konkurransevilkår. Flertallet mener
tiltak for å sikre en skipsfartsnæring under norsk
flagg må komme nå. Stortinget debatterte skipsfartens
rammevilkår hele høsten 2002 i tilknytning til
statsbudsjettet for 2003. Det fremkom klart at deler av flåten
hadde betydelige problemer. Dersom internasjonale rammebetingelser
ikke blir innført, vil utflagging for en del aktører
være eneste alternativ. Disse medlemmer vil
understreke at det er behov for umiddelbare tiltak hvis utflagging
skal stanses og ny optimisme skal skapes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener derfor Regjeringen og Stortinget
bør få en anledning til å foreta en helhetlig behandling av skipsfartspolitikken. Disse
medlemmer ser det derfor som positivt at Regjeringen nå har
varslet at den vil legge frem en stortingsmelding om skipsfart.
De forhold som tas opp i forslaget fra representantene Olav Akselsen,
Grethe Fossli, Bendiks H. Arnesen og Ranveig Frøiland,
bør vurderes innenfor rammen av en slik helhetlig gjennomgang
av skipsfartspolitikken.
Disse medlemmer viser til forslag
fra stortingsrepresentantene Olav Akselsen, Grethe Fossli, Bendiks H.
Arnesen og Ranveig Frøiland om tiltak for å sikre norske
sjømenn stabile konkurransevilkår.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har startet et arbeid med en egen stortingsmelding om skipsfartspolitikken
for å øke markedsadgangen for norske skipsfartstjenester,
strengere miljø- og sikkerhetskrav til sjøs og økt
bruk av sjøtransport innenlands som noen av de viktigste
spørsmålene i meldingen.
Disse medlemmer mener med dette
at Regjeringen og Stortinget bør få en anledning
til å foreta en helhetlig behandling
av skipsfartspolitikken. Samtidig vil disse medlemmer peke
på at det vil være nyttig å få en
analyse av skipsfartens situasjon og sammenligne ordningene i Norge
og i andre land. Disse medlemmer viser til at dette
ikke er til hinder for at Regjeringen kan gjøre aktive
grep i mellomtiden, dersom situasjonen skulle kreve det.
Disse medlemmer ser det således
som positivt at Regjeringen nå har varslet at den vil legge
frem en stortingsmelding om skipsfart. De forhold som tas opp i
forslaget fra representantene Olav Akselsen, Grethe Fossli, Bendiks
H. Arnesen og Ranveig Frøiland, bør vurderes innenfor
rammen av en slik helhetlig gjennomgang av skipsfartspolitikken. Disse
medlemmer foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at en videre innføring av nettolønn er viktig,
og må vurderes i forbindelse med stortingsmeldingen om
skipsfart som skal legges frem for Stortinget våren 2004.
Disse medlemmer mener at en innføring
av nettolønn er viktig for å opprettholde sysselsettingen
og den maritime kompetansen i Norge. Ringvirkningene av ikke å ta
noen grep for sjøfolka nå er store; i tillegg til
tap av arbeidsplasser vil det påføre samfunnet økte offentlige
utgifter i form av arbeidsledighet og sosiale utgifter, samt tap
av skatteinntekter fra bransjen. Leverandørindustrien på land
og andre deler av det maritime klusteret vil også rammes
av at flåten flagges ut og arbeidsplasser går
tapt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til partienes merknader og forslag
om å gi norske sjøfolk konkurransedyktige vilkår
på linje med ordninger innført i en rekke av EU-landene. Disse
medlemmer vil som en subsidiær holdning slutte
seg til hoveddelen i Arbeiderpartiets merknader og forslag.
Disse medlemmer mener at man
som strakstiltak må heve nivået for støtte
i refusjonsordningene til 20 pst. av brutto lønnsutgifter
for alle norske skip, inkludert slepebåter og bøyelastere
fra og med 1. juli 2003. Disse medlemmer vil hevde
at i tillegg må kabel- og rørleggingsfartøyer,
kranskip og fartøy med dykkeroppdrag omfattes av ordningen.
Videre fremmer disse medlemmer forslag om innføring
av en norsk nettolønnsordning for alle sjøfolk
som er utsatt for internasjonal konkurranse med full virkning fra
og med 1. januar 2004.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag :
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 om å heve
nivået for støtte i refusjonsordningen til 20
pst. av brutto lønnsutgifter for all skipsfart som er utsatt
for internasjonal konkurranse i ordningen, samt inkludere slepebåter
og bøyelastere og andre fartøykategorier som er
utelatt etter transportvilkåret på samme nivå for
refusjon."
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en nettomodell som kan gjøres gjeldende for alle norske
sjøfolk som er utsatt for internasjonal konkurranse. Det
forutsettes at Regjeringen presenterer konkrete forslag i Revidert nasjonalbudsjett
for 2003 med gjennomføring fra 1. januar 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i alle år har arbeidet for å sikre
skipsfartsnæringen internasjonale konkurransemessige rammevilkår
slik at Norge fortsatt kan være en av verdens ledende maritime
nasjoner, samt å sikre norske sjøfolk arbeid på norske
skip. Disse medlemmer mener det er svært
uheldig at et flertall i Stortinget ikke har sett betydningen av å beholde
en sterk maritim næring i Norge, og at vi nå begynner å se
negative konsekvenser av dette
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i forbindelse med statsbudsjettet for 2003 stilte
som betingelse for å forhandle med regjeringspartiene at Regjeringens
forslag om å fjerne alle ordninger for sysselsetting av
norske sjøfolk måtte trekkes. Som følge av
budsjettavtalen har Regjeringen forpliktet seg til å ikke
svekke refusjonsordningen for sjøfolk og nettolønnsordningen
for fergerederiene i resten av stortingsperioden.
Disse medlemmer vil understreke
at sysselsettingen av norske sjøfolk er avhengig av at
vi fortsatt har en flåte under norsk flagg. En konkurransedyktig
rederibeskatning er derfor en forutsetning for at det skal finnes
et marked for norske sjøfolk. Budsjettforliket mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene brakte den norske rederibeskatningen et steg
nærmere et europeisk nivå. Fremskrittspartiet
går inn for en fullt ut europeisk konkurransedyktig rederibeskatning,
og viser i denne sammenheng til sin merknad i Innst. O. nr. 27 (2002-2003),
kapittel 21.6, som gjennomgår de nødvendige tilpasninger.
Norske sjøfolk har i dag en betydelig
konkurranseulempe i forhold til sine europeiske kolleger,
som i alt vesentlig er ansatt på en nettolønnsordning.
Med en merkostnad på 30-40 pst. konkurreres norske sjøfolk
ut på pris av bl.a. svensker og dansker. Disse
medlemmer vil fremholde at dette er en politisk valgt utvikling,
som på sikt fører til en nedbygging av hele det
maritime miljøet. Fremskrittspartiet mener at alle norske
sjøfolk i konkurranseutsatt fart må omfattes av en
nettolønnsordning.
Sjøfolk og rederier er kjernen i den
maritime næringen, som sysselsetter rundt 80 000 nordmenn.
Skipsfarten er landets nest største eksportnæring
etter olje og gass. Av våre 24 000 norske sjøfolk
bor en stor andel i næringsøkonomisk svake distrikter,
hvor skipsfarten utgjør en bærebjelke for verdiskaping
og sysselsetting. Den maritime næringen har med all tydelighet
dokumentert sin vekstkraft når næringen har hatt
konkurransedyktige vilkår.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknad
i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) der partiet i kapittel 21.6.2 viser
hvordan en nettolønnsordning for norske sjøfolk
som er på linje med det man finner i Sverige, kan innrettes. Disse
medlemmer vil vise til den merknad som Kristelig Folkeparti,
Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet stod sammen om i Revidert nasjonalbudsjett
for 2001, der det heter at:
"Gjennom utbredelsen av rederiskatteordningen etableres
det nå tilnærmet like skattefrihetsregimer i stadig
flere EU-land. For å ivareta de norske aktørenes behov
for internasjonalt konkurransedyktige vilkår, er disse
medlemmer inneforstått med at de norske rammebetingelsene
for så vel sjøfolkene som rederiselskapene må harmoniseres
med EUs regelverk."
Disse medlemmerviser
til behovet for å innføre en nettolønnsordning
og tonnasjebeskatning på linje med ordninger innført
i en rekke av EU-landene. Disse medlemmer minner
om at Regjeringen og Stortinget lenge har vært kjent med
utredninger og næringens syn, men at Regjeringen og flertallet
i Stortinget har valgt å ignorere signalene som har kommet.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti har
merka seg den offentlege debatten som har vore rundt rammevilkåra
for norske reieri. Desse medlemene har forståing
for at usikre og raskt skiftande rammevilkår skapar frustrasjon
i næringa. Desse medlemene presiserer at
Sosialistisk Venstreparti har vore konsekvente i si haldning til dette
spørsmålet.
Desse medlemene viser til at
norske reieri er innrømt særlege skattevilkår,
og at Sosialistisk Venstreparti har vore mot desse ordningane heile
tida. Desse medlemene forsvarer selektive næringspolitiske
verkemiddel der dette er naudsynt. Desse medlemene vil
likevel påpeike viktigheita av at desse er målretta,
og fremjar god næringspolitikk. Skattefritak og skattesubsidiering
er ikkje døme på dette. Desse medlemene er
av den meining at desse midlane kunne ha vore brukt på meir
målretta tiltak for å sikre sysselsetjing av norske
sjøfolk.
Desse medlemene har merka seg
at næringsverksemder i Noreg blir flytta til land med lågare
produksjonskostnader, slik som løn, og at dei maritime næringane
er i den same situasjonen. Desse medlemene har ikkje
problem med å forstå at norske sjøfolk er
i ein vanskeleg situasjon under ein konstant trussel om utflagging. Desse
medlemene har merka seg at norske reiarar står
fritt til når som helst å flagge ut.
Desse medlemene vil sjå positivt
på tiltak som stimulerer til bruk av kompetanse og kunnskap
i norsk næringsliv. Slike tiltak må vere målretta
og ikkje ha karakter av retningslause skattelettingar.
Desse medlemene ber Regjeringa
om å ta initiativ overfor dei maritime næringane
for å bli samde om ei pakke som fremjar utviklings- og
innovasjonsrelaterte forhold, slik som kompetanseheving for tilsette, miljøforsking
og miljøutvikling, systematiske HMS-aktivitetar, eller
prosess- og produktutvikling mot at reieria ikkje flaggar ut. På denne
bakgrunnen foreslår desse medlemene følgjande:
"Stortinget ber Regjeringa om å leggje
fram eit provenynøytralt forslag i samband med statsbudsjettet
for 2004 der heile eller delar av ordinær selskapsskatt
for norske reieri blir gjeninnført, samtidig som det blir
lagt fram forslag til tiltak som kan stimulere til innovasjon og
bruk av norsk kunnskap og kompetanse i dei maritime næringane."
Desse medlemeneviser
til at det i budsjettforliket mellom Regjeringa og Fremskrittspartiet
hausten 2002 vart semje om å ikkje svekke refusjonsordninga eller
nettolønsordninga for fergereieria denne stortingsperioden. Desse
medlemenehar vore og er mot
denne prioriteringa. Dette er lite målretta næringspolitikk,
og desse midlane kunne i større grad ha bidratt til positiv
næringsutvikling om dei hadde hatt ei betre innretning. Desse
medlemenetar likevel til etterretning
at denne bevilgninga ligg fast. Desse medlemene vil
fremje eit subsidiært forslag om utviding av nettolønsordninga
til å også omfatte offshoreflåten, mot
at det blir knytt vilkår til bruk av alle midlane i nettolønsordninga.
Disse medlemmerber
Regjeringa om å legge fram forslag i forbindelse med Revidert
Nasjonalbudsjett 2003 om utviding av nettolønnsordninga,
som i dag gjelder for fergerederiene i utenriksfart i NOR, til å også omfatte
offshorefartøy i NOR. Disse medlemmervil i det følgende komme med
presiseringer i forhold til krav til framtidig nettolønn.
Disse medlemmerviser
til at svenske myndigheter har knytta krav om lærlingordninger
og opplæringstiltak til nettolønnsordninga. Disse
medlemmermener det skal knyttes
krav om lærlingplasser og avsetning til kompetansehevingstiltak
til alle skip som omfattes av den norske nettolønnsordninga. Disse medlemmerber på dette grunnlag Regjeringa
legge fram forslag som sikrer minimum 2 lærlingeplasser
for alle skip som omfattes av nettolønnsordninga. Disse medlemmerber videre Regjeringa legge fram forslag
til krav om innbetaling av kr 500 per sysselsatt per måned
på alle norske skip som er omfatta av nettolønnsordninga,
til et fond som administreres av Nærings- og handelsdepartementet.
Beløpet prisjusteres. Fondet skal i sin helhet gå til
kompetansehevingstiltak i de maritime næringene. Departementet
bes komme tilbake med nærmere retningslinjer for fondet
i Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Disse medlemmer mener videre
at nettolønnsordninga framover skal knyttes til krav til
dokumenterbare investeringer vesentlig utover normalnivå i
HMS-arbeid, eller investeringer vesentlig utover normalnivå i
forskning, innovasjon og industriell utvikling i forskningsinstitusjoner,
leverandører og andre bedrifter med hovedsakelig norske
ansatte i den maritime klyngen. Disse medlemmer ber
Regjeringa om å komme tilbake med forslag i Revidert nasjonalbudsjett
2003 med nærmere fastsetting av detaljene i vilkåra.
Nettolønn kan etter dette utbetales
etterskuddsvis i samsvar med ovennevnte krav og i henhold til nærmere fastsatte
vilkår. Endringene trer i kraft 1. juli 2003.
Disse medlemmer mener det også må stilles krav
til skip under dagens refusjonsordning. Slike krav må ses
i rimelig sammenheng med størrelsen på tilskuddet
i forhold til nettolønn. Regjeringa bes på dette grunnlag
komme tilbake med forslag til tilsvarende krav til refusjonsordninga
som tar høyde for tilskuddssatsen, og som samsvarer med
ovennevnte vilkår for nettolønnsordninga.
Disse medlemmer legger til grunn
at rammevilkåra for norske rederi etter dette ligger fast
til Stortinget har behandla den bebuda stortingsmeldinga om de maritime
næringene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa legge
fram forslag i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003 om
utviding av nettolønnsordninga, som i dag gjelder for fergerederiene
i utenriksfart i NOR, til å også omfatte offshorefartøy
i NOR. Følgende vilkår knyttes til den framtidige
nettolønnsordninga:
Det skal stilles krav om lærlingplasser
og avsetning til kompetansehevingstiltak til alle skip som omfattes av
den norske nettolønnsordninga. Stortinget ber Regjeringa
legge fram forslag som sikrer minimum 2 lærlingeplasser
for alle skip som omfattes av nettolønnsordninga. Det skal
videre legges fram forslag til krav om innbetaling av kr 500 per
sysselsatt per måned på alle norske skip som er
omfatta av nettolønnsordninga, til et fond som administreres
av Nærings- og handelsdepartementet. Fondet skal i sin
helhet gå til kompetansehevingstiltak i de maritime næringene. Beløpet
prisjusteres. Departementet bes komme tilbake med nærmere
retningslinjer for fondet i Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Stortinget ber videre Regjeringa
om å legge fram forslag om at nettolønnsordninga
skal knyttes til krav til dokumenterbare investeringer vesentlig
utover normalnivå i HMS-arbeid, eller investeringer vesentlig utover
normalnivå i forskning, innovasjon og industriell utvikling
i forskningsinstitusjoner, leverandører og andre bedrifter
med hovedsakelig norske ansatte i den maritime klyngen. Stortinget
ber Regjeringa om å komme tilbake med forslag i Revidert
nasjonalbudsjett 2003 med nærmere fastsetting av detaljene
i disse vilkåra.
Nettolønn kan etter dette
utbetales etterskuddsvis i samsvar med ovennevnte krav og i henhold
til nærmere fastsatte vilkår. Endringene trer
i kraft 1. juli 2003. Rammevilkåra for norske rederi ligger
etter dette fast til Stortinget har behandla den bebuda stortingsmeldinga
om de maritime næringene."