Den maritime næring i Norge er en bærebjelke
i lokalsamfunn langs hele kysten. En stor del av sjøfolkene
er bosatt i mindre kommuner der de alternative sysselsettingsmulighetene
er begrensede. Stortinget har tidligere sluttet seg til to viktige
politiske grep for den maritime næringen ved innføring
av NIS i 1987 og i 1996 ved behandling av stortingsmelding om maritime
næringer (1995-1996) og utvidelse av refusjonsordningen.
Siden 1996 har de spesielle rammevilkårene blitt endret
rundt 20 ganger, og vi ser en nedgang i antall skip og selskaper
innenfor ordningen.
Stortinget vedtok høsten 2001 at Regjeringen
raskt måtte komme tilbake med et system som sikrer at norske
sjøfolk er konkurransedyktige.
I Revidert nasjonalbudsjett våren 2002
ba flertallet om følgende:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk
Venstreparti, er opptatt av å sikre konkurransedyktige
og stabile rammevilkår for fergerederiene. Flertallet ber
Regjeringen utrede to alternative modeller for nettolønnsordning
for fergerederiene; en forskriftsfesting og en lovhjemling av ordningen.
En vurdering av modellene legges frem i forbindelse med budsjettet
for 2003." (Innst. S. nr. 255 (2001-2002)).
Regjeringen har ikke fulgt opp stortingsflertallets klare
vedtak.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av våren komme tilbake med konkrete tiltak som sikrer norske
sjøfolk stabile og konkurransedyktige rammevilkår,
samt en plan for et internasjonalt samarbeid for å redusere omfanget
av skattedumping."