Forslagsstillerne fremsatte 17. januar 2003
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
reglene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods
slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes
til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer. Øvrige
aktuelle vareslag reguleres kun av verdibegrensningen."
Dagens regelverk for toll- og avgiftsfri innførsel
av reisegods gir en urimelig begrensning for grensehandlende nordmenn.
Ved å redusere eller fjerne særregler og begrensninger
får folk større valgfrihet med hensyn til hvilke
varer som kan tas med.
Forslagsstillerne mener endringene av reisegodsforskriftene
innebærer en klar liberalisering av regelverket i forhold
til situasjonen før 10. januar 2003. Likevel betyr innstramningene
i Regjeringens justerte opplegg større kontrolloppgaver
enn det som lå inne primært. Tollvesenet må fortsatt
bruke en del ressurser når det skal kontrollere om ost,
fôrvarer og kjøtt holder seg innenfor nivået
for vektgrensen. Forslagsstillerne mener derfor at det opprinnelige ønsket
med en heving av kjøttkvoten til 10 kilo vil være å foretrekke.
Forslagsstillerne vil fremme forslag i tråd
med Finansdepartementets opprinnelige holdning, nemlig at det kun
beholdes en kvote for kjøtt og kjøttprodukter og
at alle andre aktuelle varer reguleres etter verdigrensene. Forslagsstillerne
understreker at alkoholholdige drikkevarer og tobakk ikke omtales
her.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen,
Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre,
Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet 6. februar 2003 ble oversendt finansministeren
til uttalelse. Hans svarbrev 18. februar 2003 er vedlagt innstillingen.
Finansdepartementet har foretatt en omfattende opprydning og forenkling
av reisegods-forskriften. I forbindelse med høringsrunden
for departementets opprinnelige forslag, kom det inn bekymringer
knyttet til kjøtt, ost og fôrvarer. Departementet
foretok derfor tilpasninger uten at dette i nevneverdig grad gikk
ut over hensynet til den reisende og tollvesenets kontrolloppgaver. Flertallet finner
de hensyn som ble tatt å være rimelig, og fremmer
derfor forslag om at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at måten Finansdepartementet behandlet
denne saken på skapte unødig usikkerhet og forsinket
gjennomføringen av de nye bestemmelsene. I pressemeldingen
av 8. juli 2002, hvor endringene ble varslet, ble det ikke opplyst
at forslaget skulle på høring og at det derfor
kunne skje endringer i den varslede forenklingen. Høringsrunden
førte også til usikkerhet om hvilke varer som
skulle omfattes av 10 kg-kvoten, og at innføringen av de
nye bestemmelsene ble forsinket. Disse medlemmer legger
til grunn at Finansdepartementet trekker nødvendig lærdom
av denne uheldige saksbehandlingen ved fremtidige forskriftsendringer.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Vensteparti
og Senterpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) der desse medlemene gikk imot forslaget,
og kritiserte Regjeringa for å gjere endringar i reisegodsreglane,
utan at ein var kjend med resultatet av høyringsrunden
og vurderinga av høyringsfråsegnene. Det at ein
no må gå noko attende på forslaget, syner
at vår kritikk var på sin plass. Desse
medlemene vil likevel understreke at endringane enno er
for omfattande.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen,
viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003)
hvor Fremskrittspartiet støtter forslaget til ny reisegodsforskrift
som bl.a. inneholder forslag om å øke kjøttkvoten fra
3 til 10 kg.
Disse medlemmer mener primært
at toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods kun bør
begrenses av en eventuell verdigrense, men ga tilslutning til Regjeringens
forslag til ny reisegodsforskrift fordi den representere en klar
forbedring i forhold til tidligere.
Disse medlemmer er derfor skuffet
over at Regjeringen ikke har fulgt opp sitt eget forslag, men har
foretatt endringer som er til ugunst for de reisende og kompliserer
tollvesenets kontrolloppgave.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer, som forslagsstillerne, fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
reglene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods
slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes
til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer. Øvrige
aktuelle vareslag reguleres kun av verdibegrensningen."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen endre reglene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer. Øvrige aktuelle vareslag reguleres kun av verdibegrensningen.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:50 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm om nye og enklere regler for avgiftsfri innførsel av
reisegods, slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes
til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer
- vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 6. februar 2003 hvor det
bes om en uttalelse til Dok 8:50 (2002-2003) fra Øystein
Hedstrøm og Lodve Solheim.
Som representantene Hedstrøm og Solheim
viser til har Finansdepartementet foretatt en omfattende opprydning
og forenkling i reisegodsforskriften. De økte kvotene og
fjerningen av bestemmelsen som unntok bestemte varer helt fra ordningen
trådte i kraft 10. januar i år, mens øvrige
deler av forskriften ble iverksatt 1. februar.
Reisegodsordningen er ment som et begrenset
unntak fra at forbruk i Norge av varer og tjenester skal beskattes
med norske avgifter. I vurderingen av ordningens omfang må det
foruten provenyhensyn foretas avveininger mellom hensynet til den
reisende, tollvesenets kontrolloppgaver og norsk næringsliv.
Dette har departementet gjort ved å gjøre en rekke
forenklinger, samtidig som hensynet til næringen i første
rekke ivaretas gjennom de generelle verdigrensene. Jeg oppfatter
det slik at representantene er enig i dette utgangspunktet.
Det kom likevel inn i høringsrunden
sterke bekymringer særlig i tilknytning til kjøtt,
ost og fôrvarer. Jeg vurderte det slik at jeg kunne ta
hensyn til disse innspillene uten at dette i nevneverdig grad gikk
ut over hensynet til den reisende og tollvesenets kontrolloppgaver. F.eks.
lot jeg ikke alle fôrvarer bli omfattet av kvoten, men
unntok hunde- og kattemat for at den reisende ikke i for stor grad
skulle få redusert muligheten for å ta med seg
kjøtt som reisegods. At jeg ikke har unntatt fôr
til andre "kjæledyr" skyldes vanskeligheter med å finne
en hensiktsmessig avgrensning uten å måtte nevne
alle mulige kjæledyr i forskriften. Vekten av f.eks. fôr
til undulater og hamstre antar jeg uansett ikke får nevneverdig
betydning for hva den enkelte kan ta med seg av kjøttvarer.
Når fôrvarer ellers er unntatt
er dette både av hensyn til næringen og til tollvesenet.
Selv om det generelt ikke er adgang til toll- og avgiftsfri innførsel
til annet enn privat bruk, letter det tollvesenets kontrolloppgave at
fôrvarer til dyr som typisk benyttes i næring
kan kontrolleres allerede på grensen. Det er en mer krevende oppgave å kontrollere
hva varen til slutt brukes til. Dette var også et av hensynene
som ble vektlagt i forhold til mulig bruk av ost i næringsvirksomhet,
dersom dette kun ble regulert av verdigrensene.
Oslo, i finanskomiteen, den 4. mars 2003
Siv Jensen
leder |
Torbjørn Hansen
ordfører |
Ingebrigt S. Sørfonn
sekretær |