Innstilling fra finanskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm om nye og enklere regler for avgiftsfri innførsel av reisegods slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer

Til Stortinget

Sammendrag

Forslagsstillerne fremsatte 17. januar 2003 følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen endre reglene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer. Øvrige aktuelle vareslag reguleres kun av verdibegrensningen."

Dagens regelverk for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods gir en urimelig begrensning for grensehandlende nordmenn. Ved å redusere eller fjerne særregler og begrensninger får folk større valgfrihet med hensyn til hvilke varer som kan tas med.

Forslagsstillerne mener endringene av reisegodsforskriftene innebærer en klar liberalisering av regelverket i forhold til situasjonen før 10. januar 2003. Likevel betyr innstramningene i Regjeringens justerte opplegg større kontrolloppgaver enn det som lå inne primært. Tollvesenet må fortsatt bruke en del ressurser når det skal kontrollere om ost, fôrvarer og kjøtt holder seg innenfor nivået for vektgrensen. Forslagsstillerne mener derfor at det opprinnelige ønsket med en heving av kjøttkvoten til 10 kilo vil være å foretrekke.

Forslagsstillerne vil fremme forslag i tråd med Finansdepartementets opprinnelige holdning, nemlig at det kun beholdes en kvote for kjøtt og kjøttprodukter og at alle andre aktuelle varer reguleres etter verdigrensene. Forslagsstillerne understreker at alkoholholdige drikkevarer og tobakk ikke omtales her.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet 6. februar 2003 ble oversendt finansministeren til uttalelse. Hans svarbrev 18. februar 2003 er vedlagt innstillingen. Finansdepartementet har foretatt en omfattende opprydning og forenkling av reisegods-forskriften. I forbindelse med høringsrunden for departementets opprinnelige forslag, kom det inn bekymringer knyttet til kjøtt, ost og fôrvarer. Departementet foretok derfor tilpasninger uten at dette i nevneverdig grad gikk ut over hensynet til den reisende og tollvesenets kontrolloppgaver. Flertallet finner de hensyn som ble tatt å være rimelig, og fremmer derfor forslag om at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil peke på at måten Finansdepartementet behandlet denne saken på skapte unødig usikkerhet og forsinket gjennomføringen av de nye bestemmelsene. I pressemeldingen av 8. juli 2002, hvor endringene ble varslet, ble det ikke opplyst at forslaget skulle på høring og at det derfor kunne skje endringer i den varslede forenklingen. Høringsrunden førte også til usikkerhet om hvilke varer som skulle omfattes av 10 kg-kvoten, og at innføringen av de nye bestemmelsene ble forsinket. Disse medlemmer legger til grunn at Finansdepartementet trekker nødvendig lærdom av denne uheldige saksbehandlingen ved fremtidige forskriftsendringer.

Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Vensteparti og Senterpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) der desse medlemene gikk imot forslaget, og kritiserte Regjeringa for å gjere endringar i reisegodsreglane, utan at ein var kjend med resultatet av høyringsrunden og vurderinga av høyringsfråsegnene. Det at ein no må gå noko attende på forslaget, syner at vår kritikk var på sin plass. Desse medlemene vil likevel understreke at endringane enno er for omfattande.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) hvor Fremskrittspartiet støtter forslaget til ny reisegodsforskrift som bl.a. inneholder forslag om å øke kjøttkvoten fra 3 til 10 kg.

Disse medlemmer mener primært at toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods kun bør begrenses av en eventuell verdigrense, men ga tilslutning til Regjeringens forslag til ny reisegodsforskrift fordi den representere en klar forbedring i forhold til tidligere.

Disse medlemmer er derfor skuffet over at Regjeringen ikke har fulgt opp sitt eget forslag, men har foretatt endringer som er til ugunst for de reisende og kompliserer tollvesenets kontrolloppgave.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer, som forslagsstillerne, fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen endre reglene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer. Øvrige aktuelle vareslag reguleres kun av verdibegrensningen."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Stortinget ber Regjeringen endre reglene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer. Øvrige aktuelle vareslag reguleres kun av verdibegrensningen.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:50 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm om nye og enklere regler for avgiftsfri innførsel av reisegods, slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer - vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 18. februar 2003

Dokument nr. 8:50 (2002-2003) - forslag om nye og enklere regler for avgiftsfri innførsel av reisegods slik at kvoten for kjøtt- og kjøttprodukter settes til 10 kilo uten å omfattes av ost og fôrvarer

Jeg viser til brev av 6. februar 2003 hvor det bes om en uttalelse til Dok 8:50 (2002-2003) fra Øystein Hedstrøm og Lodve Solheim.

Som representantene Hedstrøm og Solheim viser til har Finansdepartementet foretatt en omfattende opprydning og forenkling i reisegodsforskriften. De økte kvotene og fjerningen av bestemmelsen som unntok bestemte varer helt fra ordningen trådte i kraft 10. januar i år, mens øvrige deler av forskriften ble iverksatt 1. februar.

Reisegodsordningen er ment som et begrenset unntak fra at forbruk i Norge av varer og tjenester skal beskattes med norske avgifter. I vurderingen av ordningens omfang må det foruten provenyhensyn foretas avveininger mellom hensynet til den reisende, tollvesenets kontrolloppgaver og norsk næringsliv. Dette har departementet gjort ved å gjøre en rekke forenklinger, samtidig som hensynet til næringen i første rekke ivaretas gjennom de generelle verdigrensene. Jeg oppfatter det slik at representantene er enig i dette utgangspunktet.

Det kom likevel inn i høringsrunden sterke bekymringer særlig i tilknytning til kjøtt, ost og fôrvarer. Jeg vurderte det slik at jeg kunne ta hensyn til disse innspillene uten at dette i nevneverdig grad gikk ut over hensynet til den reisende og tollvesenets kontrolloppgaver. F.eks. lot jeg ikke alle fôrvarer bli omfattet av kvoten, men unntok hunde- og kattemat for at den reisende ikke i for stor grad skulle få redusert muligheten for å ta med seg kjøtt som reisegods. At jeg ikke har unntatt fôr til andre "kjæledyr" skyldes vanskeligheter med å finne en hensiktsmessig avgrensning uten å måtte nevne alle mulige kjæledyr i forskriften. Vekten av f.eks. fôr til undulater og hamstre antar jeg uansett ikke får nevneverdig betydning for hva den enkelte kan ta med seg av kjøttvarer.

Når fôrvarer ellers er unntatt er dette både av hensyn til næringen og til tollvesenet. Selv om det generelt ikke er adgang til toll- og avgiftsfri innførsel til annet enn privat bruk, letter det tollvesenets kontrolloppgave at fôrvarer til dyr som typisk benyttes i næring kan kontrolleres allerede på grensen. Det er en mer krevende oppgave å kontrollere hva varen til slutt brukes til. Dette var også et av hensynene som ble vektlagt i forhold til mulig bruk av ost i næringsvirksomhet, dersom dette kun ble regulert av verdigrensene.

Oslo, i finanskomiteen, den 4. mars 2003

Siv Jensen

leder

Torbjørn Hansen

ordfører

Ingebrigt S. Sørfonn

sekretær