Siden 1992 har Forsvaret arbeidet med planer
om et omfattende dataprogram for økonomi- og logistikkledelse
i Forsvaret, kalt GOLF. For å kunne effektivisere forvaltningen
i Forsvaret skal GOLF-programmet levere et Felles integrert forvaltningssystem
(FIF) til Forsvaret, slik at målet om reduksjoner i Forsvarets fredsorganisasjon
kan nås.
Stortinget har i flere år fryktet overskridelser
i kostnadene ved GOLF, og har to ganger bedt om å bli løpende
orientert om kostnadsutviklingen og annen framdrift i prosjektet
(Innst. S. nr. 238 (1999-2000) og Innst. S. nr. 316 (2000-2001)).
Forsvarsministeren opplyste i svar på et skriftlig spørsmål
17. desember 2002 følgende:
"I tråd med denne oppdelingen av Prosjekt
GOLF foreligger det derfor ingen godkjent totalramme for GOLF utover
budsjettåret 2003. Konsekvensene av endret strategi var
at det kun var den første fasen i GOLF-programmet som skulle
forprosjekteres, detaljforhandles og kontraktfestes innledningsvis.
Forsvaret skal i kontrakten således ikke være økonomisk
forpliktet utover første fase."
Og videre svarer forsvarsministeren:
"Det faktum at hvert enkelt prosjekt vil planlegges separat
og i sekvens gjør at man på nåværende
tidspunkt ikke har et samlet bilde av de totale investeringskostnadene
for hele Program GOLF. Det vil man heller ikke ha før det
siste prosjektet i Program GOLF er planlagt og gjennomført.
Skulle man måtte utarbeide et plantall for hele programmets
levetid, ville man måtte gjøre en rekke antagelser
og forutsetninger som i seg selv ville medført at plantallet
ville blitt ytterst usikkert og dermed uegnet som styringsparameter."
Dette svaret står i kontrast til informasjonen
som Dagbladet brakte 4. januar 2003. Her framkommer det at Forsvarets
ledelse 8. november 2002 ble forelagt et kostnadsbilde med 1,8 mrd.
kroner som antatt sluttsum for Program GOLF. Forsvarets ledelse
ble også presentert for planer om å "trekke sammen"
de fem leveransefasene i programmet, slik at man starter på neste
fase før forrige er sluttført - og dermed reduserer
muligheten for gjenbruk og separat leverandørforhandling
for hver fase.
Videre viser oppslag i Dagbladet 11. januar
2003 at valget av leverandøren Team IBM med et tilbud på 1,368
mrd. kroner, framfor PACTs tilbud til 1,167 mrd. kroner ble godkjent
av Forsvarsdepartementet 21. desember 2001.
Presentasjonen for Forsvarets ledelse 8. november 2002
kan tyde på at disse kostnadsestimatene er ytterligere
oppjustert i året som er gått.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å stille
spørsmål ved om den faseinndelingen som det blant
annet ble referert til fra forsvarsministeren i svaret 17. desember
2002, ikke innebærer at en står fritt til å velge nye
løsninger etter hver fase, men at programmet gjennomføres
som en helhet som vil være vanskelig å bryte etter
hver fase. Forslagsstillerne mener derfor at dette dreier seg om
investeringer av en slik størrelsesorden og viktighet at
Stortinget bør ta stilling til helheten i programmet og
få informasjon om totale kostnadsestimater, framdriftsplaner
og gevinster. En bør også få oversikt
over hvilke ekstrakostnader som påføres programmet
ved den nåværende faseinndelingen, for eksempel
ved at leverandør beregner et risikotillegg, eller at en
går glipp av rabatter som vil følge av en større
bestilling. Stortinget bør også bli forelagt informasjon
om hvilke alternative løsninger som finnes, for å kunne
foreta en helhetlig vurdering av de løsninger som skal
velges for å sikre bedre og mer effektiv styring av økonomi-
og logistikkfunksjoner i Forsvaret. Det vises i denne sammenheng
til at det eksisterer et tilsvarende IT-system i Luftforsvaret (IMAS),
som omfatter det som GOLF skal levere - integrerte økonomi-,
lønns-, logistikk- og styringssystemer. Luftforsvaret selv
har gjennom tre år utviklet IMAS til en kostnad av 100
mill. kroner. Systemet har vært i bruk i Luftforsvaret
i flere år, og er brukt i både Kosovo og Afghanistan.
IMAS er også innført i Fregattprosjektet og på vei
inn i Sjøforsvaret. Forslagsstillerne mener at det er grunn
til å foreta en ny vurdering av om gjenbruk av IMAS kan
gi hele Forsvaret et tilsvarende styringssystem, til en brøkdel
av kostnadene med å utvikle et tilsvarende system på nytt.
Videre mener forslagsstillerne det er spesielt
bekymringsfullt for utsiktene til gjenbruk, at Forsvaret ifølge presentasjon
til Forsvarets ledelse 8. november 2002 vurderer en programomlegging
hvor man går bort fra reell faseinndeling, og snarere "trekker
sammen" fasene tidsmessig, med de vanskeligheter det byr på dersom
man skal reelt vurdere gjenbruk eller leverandøralternativ
på hver fase.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak for Stortinget om arbeidet med datasystemer for økonomi- og
logistikkledelse i Forsvaret, inkludert totale kostnadsestimater
for Program Golf og oversikt over forventede gevinster som kan oppnås
gjennom de foreliggende planene. Stortinget ber videre om at Regjeringen legger
fram hvilke alternative løsninger som er vurdert, hvilke
muligheter som foreligger for gjenbruk av eksisterende systemer,
samt gevinst- og kostnadsestimater for disse."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit
Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge
Konradsen, og fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen,
viser til at Prosjekt Golf ble formelt startet i juni 2000 og ble
i desember 2001 endret til Program Golf. Prosjekt Golf var en videreføring
av lønns- og økonomiprosjektet, som ble startet
opp i 1996.
Flertallet er kjent med at forsvarsminister
Bjørn Tore Godal i september 2001 grep inn i innretningen
av Prosjekt Golf og endret strategi for implementeringen av et felles
integrert forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret.
Flertallet har videre merket
seg at det i særlig grad var informasjon og anbefalinger
fra kvalitetssikringen som dannet grunnlag for endret strategi høsten 2001,
hvor Prosjekt Golf ble omgjort til Program Golf. Flertallet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002), jf. St.prp. nr. l (2001-2002),
der Stortinget ble informert om dette.
Flertallet er tilfreds med omleggingen
som sikrer en betydelig større politisk kontroll enn det
gamle Prosjekt GOLF. I det nye Program GOLF vil det bli inngått en
ny kontrakt for hver fase med en grundig evaluering før
videreføring til neste fase.
Program Golf er, som andre store IT- og omstillingsprosjekter,
komplekst, og det knytter seg derfor betydelig usikkerhet til gjennomføringen.
Den største utfordringen for Forsvaret er likevel knyttet
til å endre Forsvarets arbeidsmåte og organisasjon
som følger av leveransene fra programmet. Det valgte datasystemet er
i så måte en viktig brikke som vil muliggjøre
nye, enklere og mer effektive prosesser på tvers av forsvarsgrenene. Flertallet har
merket seg at Program Golf er koordinert med og utgjør
en viktig integrert brikke i den pågående omstillingen
av Forsvaret. Det er i denne sammenheng viktig å vurdere
risikoen forbundet med en eventuell fortetting i Program Golf opp
mot de gevinster dette kan gi i Forsvarets omstilling, hvor forsvarssjefen
er pålagt å nedbemanne med minimum 5 000 årsverk
innen utløpet av 2005. Program Golf anses å være
et vesentlig bidrag til å kunne nå denne målsetningen.
Flertallet er fornøyd
med at den valgte strategi for gjennomføring av Program
Golf legger opp til et antall prosjekter, med egne kostnader og
målsettinger, som skal godkjennes av departementet enkeltvis.
Denne strategien innebærer således at det legges
inn flere beslutningspunkter i innføringen av FIF, hvor
det enkelte prosjekt skal vurderes og godkjennes ut fra sin egennytte
og bidrag til å implementere et FIF. Dette gir en bedre
styring og kostnadskontroll underveis enn det som ville vært
tilfellet med å samle hele innføringen inn under
ett stort prosjekt som det opprinnelig var gjort for Prosjekt Golf.
Et annet viktig prinsipp er at hvert prosjekt
skal ha en egenverdi, uavhengig av eventuelt etterfølgende
prosjekter. Flertallet har videre merket seg at inntil departementet
har tatt stilling til den endelige innretningen av Program Golf,
vil det heller ikke kunne foreligge et samlet offisielt kostnadsbilde
for programmet.
For 2003 er det avsatt 373,6 mill. kroner til
gjennomføring av det første leveranseprosjektet
i Program Golf.
I diskusjonen om hvor fritt man står
i forhold til å velge nye løsninger, er det viktig å skille
mellom leverandørmessig og teknisk binding. Forsvaret har
valgt Team IBM som leverandør for det første leveranseprosjektet.
Det er derimot fullt mulig å bytte til en annen leverandør
som har kompetanse på, og leverer, det samme systemet -
noe flere leverandører vil kunne gjøre. Dette
ville ikke vært tilfellet ved å samle implementeringen
av FIF inn under ett stort prosjekt.
Flertallet er kjent med at i
forbindelse med valget av leverandør, ble gjenbrukspotensialet
ved IMAS-løsningen vurdert. Den gang konkluderte Forsvaret
med at IMAS-løsningen fungerer godt innenfor dagens struktur
og prosesser, men at gjenbruksverdien er dramatisk redusert i forhold
til fremtidig struktur og fremtidige gjennomgående prosesser.
Utvikling og vedlikehold av programvare som skal bidra til rasjonelle
og gjennomgående prosesser, er særdeles kostnads-
og kompetansekrevende og bør derfor utvikles i fellesskap
med andre sammenlignbare virksomheter i inn- og utland. Dette gjelder
selv om programvareleverandøren IFS har utviklet IMAS til å tilfredsstille
Luftforsvarets behov i dag og selv om Sjøforsvaret har
utviklet en ny funksjonalitet i IMAS rettet mot sine behov i sammenheng
med fregattanskaffelsene.
Flertallet har merket seg at å tilpasse
dagens IMAS-løsning til Forsvarets samlede fremtidige behov, vil
medføre en betydelig utviklingskostnad. Det er derfor ikke
grunnlag for å si at gjenbruk av IMAS-løsningen
ville være spesielt kostnadsbesparende.
Flertallet har også merket
seg at departementet fremhever det faktum at Forsvaret deltar aktivt
i Defence Interest Group, som er SAPs internasjonale brukergruppe
innenfor forsvarssektoren. I samvirke med blant annet flere NATO-land øver
denne gruppen et signifikant press på SAP for å få gjennomslag
for sine behov overfor leverandøren. På grunn
av dette vil Forsvaret kunne gjenbruke løsninger som er
utviklet for andre lands forsvar. Flertallet har
videre merket seg at departementet ikke kjenner til at denne type gjenbruk
kan oppnås med IMAS for forsvarssektoren som helhet. Det
er heller ikke noen andre land som så langt har valgt dette
systemet.
Flertallet er i brev av 13. mars
2003 (vedlagt) fra forsvarsminister Kristin Krohn Devold, gjort
kjent med at Forsvaret den 11. februar 2003 undertegnet kontrakten
med Team IBM for leveranseprosjekt l (LP 1) i Program Golf.
Flertallet er kjent med at Program
Golf er et sentralt verktøy i omstillingen og at en forsinkelse
av Program Golf således vil kunne vanskeliggjøre
den videre omstillingen i Forsvaret frem mot 2005.
Flertallet viser til at Program
Golf er underlagt politisk kontroll og ber derfor departementet
om å komme tilbake til Stortinget med mer informasjon om Program
Golf i budsjettproposisjonen for 2004, og at Stortinget får
en fyldig evalueringsrapport etter at det første leveranseprosjektet
er ferdigstilt.
Flertallet er gjort kjent med
at det foreligger en rapport fra Riksrevisjonen om det gamle Prosjekt GOLF
og dets forløpere, Riksrevisjonens undersøkelse av
effektivitet i planlegging og styring av felles forvaltningssystemer
i Forsvaret, som ventes til Stortinget i nær fremtid.
Flertallet finner det ukorrekt
og ukonstitusjonelt å henvise til en ikke endelig og ikke
autorisert hovedanalyserapport publisert på Riksrevisjonens
nettsider, slik komiteens mindretall gjør.
Flertallet vil påpeke
at Regjeringen bør følge den strategien som ble
lagt for gjennomføringen av Program Golf ved forsvarsministerens
inngripen høsten 2001 og som Stortinget tidligere er blitt
informert om.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen,
tar til etterretning at komiteens flertall ikke ønsker
en bredere politisk gjennomgang av Program Golf. På denne
bakgrunn ønsker disse medlemmer å utdype de innvendingene
mot utviklingen i Program Golf som lå til grunn for Dokument
nr. 8:55 (2002-2003). Disse medlemmer mener at konklusjonen
som framkommer i hovedanalyserapporten fra 28. januar 2003, som
er gjort tilgjengelig via Riksrevisjonen sine hovednettsider, dokumenterer behovet
for en bred politisk gjennomgang av alle sider ved Golf-programmet,
og for at det tas grep om programmet slik at Stortingets vedtatte
forutsetninger kan bli oppfylt.
Disse medlemmer har merket seg
informasjonen i forsvarsministerens brev 13. mars, og har i det videre
enkelte kommentarer til det som her framkommer.
Disse medlemmer viser til at
kostnadene for Program Golf for perioden 2000 til 2003 vil beløpe
seg til 707,9 mill. kroner uten at det har vært forelagt
Stortinget som et Kategori-1 prosjekt (over 500 mill. kroner).
Disse medlemmer viser til at
en hovedbegrunnelse for å gjøre om Prosjekt Golf
til Program Golf, var den store usikkerheten knyttet til gjennomføring
og kostnader. Ved å dele dette opp i mindre prosjekter
som kjøres etter hverandre, mente man at usikkerheten knyttet
til hvert prosjekt blir mindre. Men disse medlemmer vil
understreke at det samtidig er et faktum at oppgaven totalt sett ikke blir mindre ved en slik oppdeling.
En slik oppdeling og sekvensiell gjennomføring kan redusere
risikoen i hver enkelt fase, men kan også redusere muligheten
til å se sammenhenger på tvers av prosjekter og
prosesser, og derved treffe riktige beslutninger tidlig som legger
gode føringer for de prosjektene som kommer på et
senere tidspunkt. I tillegg vil den samlede gjennomføringstiden
bli lengre.
Disse medlemmer viser videre
til at omgjøringen fra Prosjekt til Program ble gjort for å redusere
risikoen. Til tross for dette er usikkerheten om kostnadene fremdeles
store.
Etter disse medlemmers oppfatning
er det uklart når gevinstene av Golf-programmet kan tas
ut, og om det i sum vil bli innsparing tatt i betraktning de antydede
kostnadene ved gjennomføringen av programmet.
Disse medlemmer viser til at
forsvarsministeren hevder at Golf forventes å bidra vesentlig
til besparelser innen utløpet av 2005, og stiller spørsmål
ved realismen i dette ut fra at en rekke frister så langt
i denne prosessen har blitt skjøvet fram.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ikke mener det er mulig å presentere et
samlet kostnadsbilde av et ferdig utbygd Golf-program. Disse medlemmer viser
til at det allerede foreligger estimater over de samlede kostnadene,
samt krav til gevinst, og stiller seg derfor kritisk til påstandene
som framkommer i brevet 13. mars om de problemer som vil være
knyttet til å framlegge slike estimater. Disse medlemmer mener
at flere forhold tilsier at en oversikt og politisk gjennomgang
av de samlede kostnadene er nødvendig, selv om en velger å gjennomføre programmet
i faser.
Disse medlemmer mener at for å kunne
ta stilling til hensiktsmessigheten av å gjennomføre
Program Golf må det kunne stilles krav om at man har en
plan og et estimat for gjennomføringen, og viser til at
dette normalt kreves i alle andre forhold der staten skal investere.
At planer og estimater kan bli endret underveis når man
får bedre kunnskaper er både normalt og naturlig,
etter disse medlemmers oppfatning.
Disse medlemmer mener at dersom
man går inn i et så omfattende program som Golf
uten en samlet plan, er det som "å bygge hus uten tegninger". Disse medlemmer mener
at Stortinget har krav på å få vite om
det er Regjeringens hensikt å bruke samlet sett over 2
mrd. kroner på innføring av et Felles Integrert
Forvaltningssystem.
Disse medlemmer viser til opplysningen
i brevet 13. mars 2003 om at:
"Det har også vært en klar føring
fra FD at hvert enkelt prosjekt skal kunne stå på egne
ben og ikke være avhengig av et senere prosjekt for å fungere
tilfredsstillende. Dette betyr at Forsvaret har mulighet til å stoppe etter
det første leveranseprosjektet og få betydelig nytte
av investeringen. Det samme prinsippet blir lagt til grunn i den
videre oppfølgingen."
Disse medlemmer mener det er
nærliggende å oppfatte dette slik at Forsvaret
kan stoppe videreføring etter et prosjekt i programmet
uten noen juridiske problemstillinger i forhold til leverandør
av tjenester eller løsning, i motsetning til hva som antydes
i brevet 13. mars 2003.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak for Stortinget om arbeidet med datasystemer for økonomi- og logistikkledelse i Forsvaret, inkludert totale kostnadsestimater for Program Golf og oversikt over forventede gevinster som kan oppnås gjennom de foreliggende planene. Stortinget ber videre om at Regjeringen legger fram hvilke alternative løsninger som er vurdert, hvilke muligheter som foreligger for gjenbruk av eksisterende systemer, samt gevinst- og kostnadsestimater for disse.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:55 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Per Ove Width, Odd Roger Enoksen og Kjetil
Bjørklund om at Regjeringen må legge fram en sak
for Stortinget om arbeidet med effektivisering av økonomi-
og logistikkledelse i Forsvaret - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 19. februar hvor forsvarskomiteen
ber om Forsvarsdepartementets (FDs) synspunkter på det
foreliggende forslaget fra stortingsrepresentantene Per Ove Width,
Odd Roger Enoksen og Kjetil Bjørklund.
Jeg vil i det følgende kommentere det
foreliggende forslaget.
Prosjekt Golf ble formelt startet i juni 2000
og ble i desember 2001 endret til Program Golf. Lønns-
og økonomiprosjektene ble startet opp i 1996.
Forsvarsminister Godal grep i september 2001
inn i innretningen av Prosjekt Golf og endret strategi for implementeringen
av et felles integrert forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret. Prosjekt
Golf forelå som et totalprosjekt oversendt departementet.
Imidlertid fant departementet usikkerheten knyttet til gjennomføringen
og kostnadene å være så store at prosjektet
ikke kunne behandles, godkjennes og oversendes til Stortinget. I
tråd med retningslinjene fra Finansdepartementet vedrørende
ekstern kvalitetssikring av kategori 1-prosjekter var kvalitetssikring
blitt iverksatt i desember 2000, og det var i særlig grad
informasjon og anbefalinger fra kvalitetssikringen som dannet grunnlag
for FDs beslutning om endret strategi høsten 2001 hvor Prosjekt
Golf ble omgjort til Program Golf. Stortinget ble informert om dette
i St.prp. nr l (2001-2002).
Ekstern kvalitetssikring har vært gjennomført
fortløpende mot Program Golf og det første leveranseprosjektet
og har bidratt med underlag for alle beslutninger som er tatt vedrørende
fremdriften i programmet. Regjeringsadvokaten har også vært
involvert i de merkantile og kontraktsmessige prosessene knyttet
til det første leveranseprosjektet. Departementet mener
derfor å ha etablert et godt regime for styring og håndtering
av Program Golf. Det bør også nevnes at programmet
har meget sterk forankring i Forsvarets ledelse.
Program Golf er, som andre store IT- og omstillingsprosjekter,
komplekst, og det knytter seg derfor betydelig usikkerhet til gjennomføringen.
Den største utfordringen for Forsvaret er likevel knyttet
til å endre Forsvarets arbeidsmåte og organisasjon
som følger av leveransene fra programmet. Det valgte datasystemet er
i så måte en viktig brikke som vil muliggjøre
nye, enklere og mer effektive prosesser på tvers av forsvarsgrenene.
Program Golf er derfor koordinert med og utgjør en viktig,
integrert brikke i den pågående omstillingen av
Forsvaret. Det er i denne sammenheng viktig å vurdere risikoen
forbundet med en eventuell fortetting i Program Golf opp mot de
gevinster dette kan gi i Forsvarets omstilling hvor forsvarssjefen
er pålagt å nedbemanne med minimum 5 000 årsverk
innen utløpet av 2005. Golf anses å være
et vesentlig bidrag til å kunne nå denne målsetningen.
I bakgrunnsmaterialet for forslaget refereres
det til flere tall som omtales som sluttsummer for Program Golf.
Den valgte strategi for gjennomføring av Program Golf legger
opp til et antall prosjekter med egne kostnader og målsettinger
som skal godkjennes av departementet enkeltvis. Denne strategien
innebærer således at det legges inn flere beslutningspunkter
i innføringen av FIF hvor det enkelte prosjekt skal vurderes og
godkjennes ut fra sin egennytte og bidrag til å implementere
et FIF. Dette gir en bedre styring og kostnadskontroll underveis
enn det som ville vært tilfellet med å samle hele
innføringen inn under ett stort prosjekt som det opprinnelig
var gjort for Prosjekt Golf. Et annet viktig prinsipp er at hvert
prosjekt skal ha en egenverdi, uavhengig av eventuelt etterfølgende
prosjekter. Inntil departementet har tatt stilling til den endelige
innretningen av Program Golf vil det heller ikke kunne foreligge
et samlet offisielt kostnadsbilde for programmet. Å etablere
et slikt bilde ville nettopp innebære å ta konkret
stilling til hele programmets innhold. I lys av de usikre forutsetninger
på det nåværende tidspunkt ville dette
medført å bryte med den valgte strategi som tar
sikte på å redusere den kostnadsmessige og gjennomføringsmessige
risikoen.
Tallet som er referert i media, 1,8 milliarder
kroner, har fremkommet med basis i de estimerte totalkostnader for Prosjekt Golf sommeren 2001 og som departementet
ikke godkjente. Tallet ble utarbeidet på bakgrunn av den
kunnskap, de forutsetninger og de rammebetingelser som eksisterte
da og før prosjektet ble omgjort til program og delt opp
i flere selvstendige prosjekter. Det sier seg selv at det den gang
var nødvendig å ta høyde for betydelige
usikkerheter knyttet til omstillingsplanene som var besluttet i
Stortinget samme sommer. Fremdeles gjenstår viktige beslutninger,
ikke minst i forhold til omstruktureringen av Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO), før det totale omfanget av FIF kan fastsettes. Media
har også vist til tilbudene fra de to leverandørene
som konkurrerte om leverandøravtalen, og det er slått
opp at Forsvaret valgte det dyreste tilbudet. Det er grunn til å påpeke
at valg av leverandør ble gjort etter en meget grundig
evaluering av leverandørenes totale tilbud, hvor pristilbudet
for det totale FIF ikke ble tillagt avgjørende vekt blant
annet grunnet usikkerheten knyttet til hvordan FIF ville se ut i
2005-2006. Tallene som det konkret er vist til i bakgrunnsmaterialet,
er leverandørenes egne beregninger slik de fremkom i deres
tilbud til Forsvaret, mens tallet 1,8 milliarder kroner Inkludert
en opsjon på personellfunksjonen er Prosjekt
Golfs egne beregninger sommeren 2001 basert blant annet på disse
tilbudene og "benchmarking" mot sivile bedrifter (blant dem Statoil
og Hydro) som hadde gjennomført tilsvarende prosjekter.
FD vil påpeke at dette er tall som kun har vært
nyttet til intern langtidsbudsjettering i Forsvaret, og at disse
tallene ikke er realitetsbehandlet, verken gjennom forhandlinger
med en leverandør, gjennom ekstern kvalitetssikring eller
ved behandling i FD.
Tabellen under viser kostnader knyttet til Økonomiprosjektet,
Lønnsprosjektet og Lønns- og Økonomiprosjektet
f.o.m. 1997 t.o.m. sommeren 2000, samt for Golf fra sommeren 2000
og ut 2002.
Beløpene i tabellen inneholder regnskapsdata
hentet fra Forsvarets hovedregnskap 1997-2001 under posteringer
i Golf og forløperne til Golf. Regnskapsdataene inngår
i statsregnskapet (nominelle verdier, millioner kroner). For 2002
inngår kostnader for det første forprosjektet
som har hatt som målsetning å etablere et detaljert
planverk og beslutningsgrunnlag for hvordan Forsvaret gjennom det
første leveranseprosjektet skal tilfredsstille funksjonelle
krav gitt i Statens økonomiregelverk.
| ØP,
LP, LØP | Golf | Totalt |
1997 | 5,9 | | 5,9 |
1998 | 23,7 | | 23,7 |
1999 | 62,1 | | 62,1 |
2000 | 17,3 | 29,0 | 46,3 |
2001 | | 80,2 | 80,2 |
2002 | | 223,1 | 223,1 |
SUM | 109,0 | 332,3 | 441,3 |
For 2003 er det avsatt 373,6 millioner kroner
til gjennomføring av det første leveranseprosjektet
i program Golf.
I diskusjonen om hvor fritt man står
i forhold til å velge nye løsninger er det viktig å skille
mellom leverandørmessig og teknisk binding. Forsvaret har
valgt Team IBM som leverandør for det første leveranseprosjektet.
Team IBM baserer seg på en teknisk løsning fra programvareleverandøren
SAP, og med bakgrunn i visjonen om ett felles integrert forvaltningssystem,
er det ikke hensiktsmessig, verken økonomisk eller funksjonelt, å bytte
til et annet teknisk system i senere faser. Dette vil i så fall
medføre betydelige kostnader i seg selv og dessuten bidra
til at målsetningen om reduksjon av antall datasystemer
ikke nås. Det er derimot fullt mulig å bytte til
en annen leverandør som har kompetanse på, og
leverer, det samme systemet - noe flere leverandører vil
kunne gjøre. Dette ville ikke vært tilfellet ved å samle
implementeringen av FIF inn under ett stort prosjekt. FD og Forsvaret
er samtidig av den formening at det er fordeler ved å utnytte
den kompetansen nåværende leverandør
har bygget opp om Forsvaret også i de kommende prosjekter.
Imidlertid vil dette bare kunne skje under den klare forutsetning
at Forsvaret kan godtgjøre at man oppnår gode
betingelser i forhandlingene med leverandøren, og at leverandøren
viser leveringsevne. Det er FDs og Forsvarets vurdering at man oppnådde
gode betingelser i forhandlingene som ble gjennomført om
det nylig oppstartede leveranseprosjektet.
FD mener at Forsvaret ikke går glipp
av rabatter fordi man ikke gjennomfører større
bestillinger. For denne type arbeider vil FD påpeke at
store prosjekter med betydelig leveranseomfang innehar større
usikkerhet med hensyn til økonomi og gjennomføringsevne
enn mindre prosjekter med mer avgrensede leveranseomfang. FD kommer
derfor til motsatt konklusjon og er av den oppfatning at større
prosjekter vil innebære at leverandøren (e) beregner
seg større risikotillegg enn dersom usikkerheten er lav.
Det har også vært en klar føring fra
FD at hvert enkelt prosjekt skal kunne stå på egne
ben og ikke være avhengig av et senere prosjekt for å fungere
tilfredsstillende. Dette betyr at Forsvaret har mulighet til å stoppe
etter det første leveranseprosjektet og få betydelig
nytte av investeringen. Det samme prinsippet blir lagt til grunn
i den videre oppfølgingen.
I forbindelse med valget av leverandør,
ble gjenbrukspotensialet ved IMAS-løsningen vurdert. Den gang
konkluderte Forsvaret med at IMAS-løsningen fungerer godt
innenfor dagens struktur og prosesser, men at gjenbruksverdien er
dramatisk redusert i forhold til fremtidig struktur og fremtidige
gjennomgående prosesser. Utvikling og vedlikehold av programvare
som skal bidra til rasjonelle og gjennomgående prosesser,
er særdeles kostnads- og kompetansekrevende og bør
derfor utvikles i fellesskap med andre sammenlignbare virksomheter
i inn- og utland. Dette gjelder selv om programvareleverandøren
IFS har utviklet IMAS til å tilfredsstille Luftforsvarets
behov i dag og selv om Sjøforsvaret har utviklet en ny
funksjonalitet i IMAS rettet mot sine behov i sammenheng med fregattanskaffelsene.
Å tilpasse dagens IMAS-løsning
til Forsvarets samlede fremtidige behov ville medføre en
betydelig utviklingskostnad, og det er etter FDs syn derfor ikke grunnlag
for å si at gjenbruk av IMAS-løsningen ville være
spesielt kostnadsbesparende. Det er herunder grunn til å merke
seg at Forsvaret i forbindelse med den merkantile utlysningsprosessen
våren 2000 - som er forpliktende i EØS-området
- ikke ble tilbudt IMAS av de leverandørene som leverte
tilbud til Forsvaret. Departementet synes også det er viktig å få frem
det faktum at Forsvaret deltar aktivt i Defence Interest Group,
som er SAPs internasjonale brukergruppe innenfor forsvarssektoren.
I samvirke med blant annet flere NATO-land øver denne gruppen
et signifikant press på SAP for å få gjennomslag
for sine behov overfor leverandøren. På grunn
av dette vil Forsvaret kunne gjenbruke løsninger som er
utviklet for andre lands forsvar. Denne type gjenbruk kan ikke oppnås
med IMAS, da det etter det FD kjenner til, for forsvarssektoren
som helhet ikke er noen andre land som så langt har valgt dette
systemet.
Forsvaret har i planleggingen av Program Golf
gjort en vurdering rundt konsekvensene av flere gjennomføringsstrategier
for de senere fasene av Program Golf. FD finner det naturlig at
Forsvaret gjør slike interne vurderinger knyttet til Golfs
viktige rolle i den omstillingsprosess som gjennomføres.
Det er dog ikke Forsvaret, men departementet som godkjenner fremdriften og
omfanget av Program Golf, og Forsvaret har ennå ikke lagt
frem for departementet forslag om endringer. En eventuell fortetting
av faser (og prosjekter) i Program Golf må sees i en større
sammenheng, blant annet sammen med omstillingen i Forsvaret for øvrig,
herunder arbeidet med etableringen av Forsvarets logistikkorganisasjon.
En eventuell fortetting forutsetter også at Forsvaret viser
gjennomføringsevne, og kan dokumentere overfor departementet
at det både er mulig og forsvarlig å gjennomføre
flere prosjekter mer parallelt enn det så langt er lagt
opp til. I så henseende er FD fornøyd med at Program
Golf gjennomførte det første forprosjektet (juni-desember
2002) til avtalt tid og estimert kostnad og med planlagt kvalitet.
11. februar 2003 undertegnet Forsvaret og Team IBM
kontrakten for leveranseprosjekt l (LP 1) i Program Golf.
I beslutningsgrunnlaget for departementet er
gjennomføringen av LP l anslått til 353,8 million
kroner. Dette inkluderer kontrakten med Team IBM og innkjøp av
maskin- og programvare. Tallet representerer en 50/50 fordeling
av sannsynlighet for overskridelse/underskridelse av rammen.
Inkludert usikkerhetsavsetning (85/15) er gjennomføring
av LP l i Program Golf kostnadsestimert til 373,6 million kroner.
Hvis regjeringen pålegges å legge
frem for Stortinget estimater både for kostnader og gevinster
knyttet til gjennomføringen av hele Program Golf, vil det
kreve at programmet redefineres til ett prosjekt igjen og at det må gjennomføres
en omfattende planleggingsfase for å oppnå en
akseptabel presisjon i estimatene. Dette vil i seg selv kreve betydelige
ressurser til en signifikant kostnad og samtidig forsinke gjennomføringen
av Program Golf. Likevel vil det hefte mye usikkerhet ved disse
estimatene inntil forhandlinger med en leverandør er gjennomført.
Departementet vil også være tilbake i en situasjon
preget av usikkerhet knyttet til økonomi og gjennomføringsevne
tilsvarende den vi hadde før vi besluttet faseinndelingen
høsten 2001. Program Golf er et sentralt verktøy
i omstillingen og en slik situasjon vil således kunne forsinke
eller endog vanskeliggjøre den videre omstillingen frem
mot 2005.
Videre vil en slik inngripen i programmet kunne
få et rettslig etterspill i forhold til både nåværende
leverandør og tidligere tilbydere.
Gjennom den strategiendringen som er gjennomført, er
det lagt opp til tett styring og oppfølging underveis i implementeringen
av det felles integrerte forvaltningssystemet slik at det foretas
en gradvis utvikling av programmet innenfor en akseptabel usikkerhet
når det gjelder kostnader og gjennomføring. FD
har i den pågående prosessen med Program Golf
fortløpende og nær kontakt med de prosjektansvarlige
i Forsvaret, Finansdepartementet, ekstern kvalitetssikrer og Regjeringsadvokaten.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget
med mer informasjon om Program Golf i budsjettproposisjonen for
2004. FD vil også komme med en fyldig evalueringsrapport
etter at det første leveranseprosjektet er ferdigstilt.
Jeg er av den oppfatning at FD og Forsvaret
bør følge den strategien som ble lagt for gjennomføringen
av Program Golf ved departementets inngripen høsten 2001
og som Stortinget tidligere har blitt informert om. Hensikten med å gjennomføre
en skrittvis innføring av FIF er å redusere usikkerheten
både økonomisk og gjennomføringsmessig.
Dermed vil man øke sannsynligheten for å lykkes
med å innføre et felles integrert forvaltningssystem
i Forsvaret.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 3. april 2003
Marit Nybakk
leder |
Åge Konradsen
ordfører |
Bjørn Hernæs
sekretær |