I Dokument nr. 8:65 (2002-2003) fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at det stilles krav om at det gjennomføres
lokale folkeavstemninger når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter."
Som bakgrunn for forslaget vises bl.a. til at
ved behandling av bompengefinansierte veiprosjekter legger stortingsflertallet
betydelig vekt på at slike prosjekter er lokalt forankret
gjennom behandling i kommunestyre og fylkesting, og da med positivt
utfall for de aktuelle prosjekter.
Det har imidlertid gjentatte ganger vist seg
at det ikke alltid er samsvar mellom flertallet i kommunestyret
og fylkestinget, og befolkningens meninger.
Selv om kommunene har anledning til å søke
råd hos befolkningen gjennom folkeavstemninger, gjøres
ikke dette.
Det er Stortinget som avgjør om bompengeselskap skal
få rett til å kreve inn bompenger for å finansiere
tiltak og prosjekter, det påhviler derfor Stortinget et ansvar å sørge
for at befolkningen høres når slike prosjekter
skal gjennomføres. Det er en selvfølge at når Stortinget
stiller et krav om lokal folkeavstemning, så skal staten
også dekke de kostnadene dette påfører kommunen
eller fylkeskommunen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Jan Petter
Rasmussen og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen,
Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahle, og fra Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, viser til vedlagte uttalelse av 3. april
2003 fra Samferdselsdepartementet i saken.
Flertallet viser til at det til
grunn for bompengesøknader ligger formelle
lokale vedtak fattet av kommuner og fylkeskommuner.
Flertallet vil vise til at de
lokale myndigheter har mulighet til å gjennomføre
folkeavstemninger knyttet til bompengeprosjekter.
Flertallet mener kommuner og
fylkeskommuner må stå fritt til å bestemme
hvorvidt de vil benytte lokale folkeavstemninger i slike saker.
Er det et misforhold mellom kommunale og fylkeskommunale planer og
vedtak i bompengesaker ogde lokale innbyggernes ønsker,
kan det gis uttrykk for dette i lokalvalgene.
Flertallet foreslår
at Dokument nr. 8:65 (2002-2003) blir avvist.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, viser
til saksfremstillingen i Dokument nr. 8:65 (2002-2003), og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at det stilles krav om at det gjennomføres
lokale folkeavstemninger når det skal opprettes
bompengefinansierte veiprosjekter."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger
når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:65 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Øyvind Vaksdal
og Ulf Erik Knudsen om å innføre krav om lokale folkeavstemninger
ved bygging av bompengefinansierte veiprosjekter - avvises.
Jeg viser til samferdselskomiteens brev av 5.
mars 2003, med vedlegg.
Det foreslås i Dok. nr. 8:65 (2002-2003)
at det skal stilles krav om at det gjennomføres lokal folkeavstemning
når det skal opprettes bompengefinansierte vegprosjekter.
Det vises til at ved behandling av bompengeprosjekter legger stortingsflertallet
vekt på at sakene har lokal forankring gjennom behandling
i kommunestyre og fylkesting.
Det forhold at bompengeprosjekter skal være
basert på lokalt initiativ, er en praksis som er etablert
med tilslutning fra Stortinget. Denne praksisen er omtalt i en rekke
stortingsdokument. I St.meld. nr. 32 (1988-1989) Norsk veg- og vegtrafikkplan
1990-93 fremgår det at før et forslag om bompengefinansiering
kan fremmes for Stortinget, må bompengefinansiering som
hovedregel være vedtatt av fylkeskommunen og de kommunene
som er direkte berørt av bompengeanlegget.
Samferdselsdepartementet forholder seg til de
formelle lokale vedtak som fattes av kommuner og fylkeskommune.
Viser det seg at det ikke er samsvar mellom det lokale vedtaket
og lokalbefolkningens ønsker, mener jeg dette i utgangspunktet
er et problem som må løses mellom kommunen/fylkeskommunen
og lokalbefolkningen. Det er ingenting i veien for at det lokalt arrangeres
folkeavstemninger i forkant som grunnlag for det lokale vedtaket
som skal treffes.
Stortinget legger vekt på det lokale
initiativet fra den aktuelle vertskommunen, ved behandling av bompengesøknader.
Samtidig blir det også lagt vekt på hvordan et
bompengeprosjekt vil kunne påvirke nabokommunens trafikanter.
En eventuell folkeavstemning avholdt kun i vertskommunen vil kunne
virke urimelig overfor de trafikantene i nabokommunene som også blir
berørt. Dette må hensyntas ved vurdering om det skal
holdes avstemning og hvilke kommuner som skal inngå i en
avstemming.
I dag har fylkeskommunen en viktig rolle i behandling
av bompengeprosjekter. Ved å innføre krav om folkeavstemning
kan det ikke utelukkes at fylkeskommunens rolle blir redusert. Jeg
mener fylkeskommunen spiller en viktig rolle når det gjelder å se
helhetlig på utbygging innad i fylket og en svekket rolle
for fylkeskommunen i denne sammenheng er uheldig.
Det vises i Dok. nr. 8:65 (2002-2003) til en
meningsmåling gjennomført i januar 2003 om Tønsbergpakken,
der 65 pst. av de spurte var imot en bompengefinansiert utbygging.
Dokumentasjon viser at spørsmålsstillingen i denne
undersøkelsen ikke sier noe om alternativet, dersom utbyggingen
skal gjennomføres kun med statlige midler. Det kan ikke
utelukkes at dette kan ha påvirket resultatet. Dette understreker
at spørsmålsstilingen ved evt. lokalvalg må være svært
nøye gjennomtenkt for å få svar på hva
man ønsker.
På denne bakgrunn mener jeg at staten
fortsatt bør legge vekt på vedtak fattet i de
lokale folkevalgte organer og at lokale folkevalgte organer selv
må kunne vurdere behovet for lokale folkeavstemninger i
forkant av sin behandling.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 10. april 2003
Petter Løvik
leder |
Anne Berit Andersen
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |