Meldinga omfattar statsrekneskapen medrekna folketrygda
for 2002 med ein løyvingsrekneskap og ein kapitalrekneskap
som syner staten sine eignelutar og gjeld, rekneskapen for Svalbard,
staten sitt garantiansvar, tilsegns- og tingingsfullmakter, oppgåve
over aksjar og informasjon om rekneskapane for dei offentlege fonda.
Dei samla inntektene i statsrekneskapen for
2002 er 691,1 mrd. kroner utan lånetransaksjonar, medan utgiftene
er på 584,2 mrd. kroner. Statsbudsjettet sine netto inntekter
frå petroleumsverksemda var på 169,2 mrd. kroner,
som vart overført til Statens petroleumsfond. Statsrekneskapen
syner dermed eit oljekorrigert underskot på 62,4 mrd. kroner.
Det vart i samband med nysalderinga av budsjettet for
2002 vedteke at 53,4 mrd. kroner av petroleumsinntektene skulle
inntektsførast på statsbudsjettet. Statsrekneskapen
vert dermed gjort opp med eit underskot på 9,0 mrd. kroner.
I meldinga vert det òg gjort greie
for inntektene og utgiftene til Statens petroleumsfond. Forutan
overføringa frå statsrekneskapen syner rekneskapen
for fondet 22,6 mrd. kroner i renteinntekter og utbyte. Det samla
overskotet i Statens petroleumsfond vart dermed 138,4 mrd. kroner
i 2002. Samla sett vert statsrekneskapen og Statens petroleumsfond
gjort opp med eit overskot på 129,4 mrd. kroner i 2002.
Ved utgangen av 2002 var kapitalen i Statens petroleumsfond 604,6 mrd.
kroner.
I statsbudsjettet for 2002, som vart vedteke
av Stortinget hausten 2001, utgjorde det strukturelle, oljekorrigerte
underskotet 26,0 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskotet var
rekna til 36,9 mrd. kroner. Ekstraordinær nedbetaling av
gjeld mv. knytt til at staten overtok spesialisthelsetenesta frå fylkeskommunane,
auka isolert sett overslaget for det oljekorrigerte underskotet
med 18,7 mrd. kroner.
Endringane i statsbudsjettet, som vart vedtekne
i samband med Revidert nasjonalbudsjett for 2002, innebar eit strukturelt,
oljekorrigert underskot på 24,8 mrd. kroner. Reduksjonen
i det strukturelle, oljekorrigerte underskotet på 1,2 mrd.
kroner kjem av lågare kapital på Petroleumsfondet
ved inngangen til 2002 enn lagt til grunn då Stortinget
vedtok budsjettet hausten 2001. Overslaget for det oljekorrigerte
underskotet vart auka til 38,6 mrd. kroner. I Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 vart skatte- og avgiftsinntektene mv. frå fastlands-Noreg
auka med 6,9 mrd. kroner. Når ein trekkjer frå 1,2
mrd. kroner på grunn av lågare kapital i Petroleumsfondet,
vart det rom for å auke utgiftene eller redusere inntektene
med 5,7 mrd. kroner.
I nysaldert budsjett for 2002, som vart lagt
fram 6. desember 2002, vart det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskotet
rekna til 29,2 mrd. kroner, som var om lag 4,4 mrd. kroner meir
enn lagt til grunn i Revidert nasjonalbudsjett for 2002. Overslaget
for det oljekorrigerte underskotet i 2002 vart auka til 53,4 mrd.
kroner. Auken i det strukturelle, oljekorrigerte underskotet sidan
revidert nasjonalbudsjett kjem mellom anna av auka overslag for
netto renteutgifter (1,3 mrd. kroner), auka overslag for utgifter
til arbeidslause (0,9 mrd. kroner) og lågare skattar og
avgifter (1,9 mrd. kroner).
Rekneskapstala for 2002 syner at det oljekorrigerte underskotet
vart 62,4 mrd. kroner, dvs. om lag 9 mrd. kroner høgare
enn overslaget i nysaldert budsjett. Ein stor del av denne auken
i underskotet kjem av at skatte- og avgiftsinntektene frå fastlands-Noreg
vart lågare enn lagt til grunn i nysaldert budsjett. Noko
av denne reduksjonen kan forklarast med konjunktursituasjonen, slik
at det strukturelle nivået på skatte- og avgiftsinntektene
ikkje vert justert ned like mykje. Nye utrekningar syner nå eit
strukturelt underskot for 2002 på om lag 36,2 mrd. kroner.
Den underliggjande, reelle veksten i utgiftene
på statsbudsjettet utgjer om lag 3 pst. i høve
til 2001. Dette er ein auke på I prosentpoeng i høve
til overslaget i revidert nasjonalbudsjett og nysaldert budsjett.
Auken må sjåast i samanheng med lågare
overførte løyvingar på 2,1 mrd. kroner
frå 2002 til 2003 enn frå 2001 til 2002. I tillegg
syner rekneskapen ei meirutgift under enkelte kapittel. Mellom anna
har nokon statlege verksemder høve til å auke
utgiftene mot meirinntekter, jf. pkt. 1.4. Den nominelle, underliggjande
utgiftsveksten var 7,6 pst.
Tabell 1.2 og 1.3 i meldinga syner hovudtala
i dei formelle rekneskapane for 2001 og 2002.
Tabell 1.4 i meldinga gjev eit samla oversyn
over inntektene, utgiftene og overskotet på statsbudsjettet, statsrekneskapen
og Statens petroleumsfond for 2002, medan tabell 1.5 syner utviklinga
i finansieringsbehovet til statskassa.
I 2002 er inntektsløyvingane utan lånetransaksjonar reduserte
med 20,4 mrd. kroner, frå 717,6 mrd. kroner i saldert budsjett
til 697,2 mrd. kroner i nysaldert budsjett. Utgiftsløyvingane
utan lånetransaksjonar auka med 12,6 mrd. kroner, frå 567,7
mrd. kroner i saldert budsjett til 580,3 mrd. kroner ved nysalderinga
av budsjettet.
Anslag på rekneskapen i nysaldert budsjett
synte eit oljekorrigert underskot på 53,4 mrd. kroner som
var 16,5 mrd. kroner høgare enn i saldert budsjett. Inntektene
utan inntekter frå petroleumsverksemda og lån vart
samla sett 509,9 mrd. kroner, som er 4,5 mrd. kroner lågare
enn i saldert budsjett. Dette kan forklarast med at overføringa
frå Noregs Bank vart redusert med 8,9 mrd. kroner, medan
renteinntektene og utbytet etter saldert budsjett vart redusert
med 1,5 mrd. kroner. Skatte- og avgiftsinntektene auka med 4,9 mrd.
kroner. Andre inntekter vart auka med 0,9 mrd. kroner netto. Utgiftene,
utan utgifter til petroleumsverksemda og lån, vart samla
sett 563,3 mrd. kroner, som er ein auke på 12,0 mrd. kroner
frå saldert budsjett. Av dei auka utgiftene kjem 9,5 mrd.
kroner av dei løyvingane som vart endra i samband med revidert
nasjonalbudsjett. Denne auken i utgiftene må sjåast
i samanheng med auka overslag over skattar og avgifter frå fastlands-Noreg
i samband med revidert nasjonalbudsjett. Frå revidert nasjonalbudsjett
til nysaldert budsjett vart skatte- og avgiftsoverslaget redusert,
medan utgiftene etter revidert nasjonalbudsjett auka med 2,5 mrd.
kroner.
Frå saldert budsjett til nysaldert
budsjett vart oljeinntektene reduserte med 15,9 mrd. kroner medan oljeutgiftene
auka med 0,6 mrd. kroner. Netto inntekter frå oljeverksemda
vart dermed redusert med 16,5 mrd. kroner, frå 186,8 mrd.
kroner til 170,3 mrd. kroner. Overskotet i Statens petroleumsfond
vart isolert sett redusert med 16,5 mrd. kroner sidan overføringa
frå Statens petroleumsfond til statsbudsjettet auka med 16,5
mrd. kroner frå 36,9 mrd. kroner i saldert budsjett til
53,4 mrd. kroner i nysaldert budsjett. Overslaget over renteinntekter
og utbyte i Statens petroleumsfond vart redusert med 1,3 mrd. kroner.
Samla sett innebar dette ei svekking i overskotet til Petroleumsfondet
med 34,3 mrd. kroner.
I 2000 vart det løyvd midlar til kjøp
av pasientbehandling i utlandet. Deler av denne løyvinga
vart òg overført til 2002. I nysaldert budsjett
var rekneskapsoverslaget over utgiftene 475 mill. kroner
høgare enn i nysaldert budsjett. I løyvinga for
overføring frå Statens petroleumsfond til statsbudsjettet
ved nysalderinga av statsbudsjettet, vart det teke omsyn til denne
meirutgifta ved at overføringa frå fondet til
statsbudsjettet vart auka med 475 mill. kroner. Nysaldert budsjett
vart derfor gjort opp med eit overskot på 475 mill. kroner.
Eit samla oversyn over dei endra løyvingane
gjennom 2002 er gjeve i St.prp. nr. 40 (2002-2003) Ny saldering
av statsbudsjettet medregnet folketrygda 2002.
Det er under punkt 1.4 i meldinga gitt oversyn
over hovudtala i statsrekneskapen for 2002 samanlikna med anslag
på rekneskap ved nysalderinga av budsjettet.
I kapittel 2 er det eit oversyn over inntektene
og utgiftene. I kapittel 3 er det gjeve nærare omtale av områda
til dei einskilde departementa. I kapittel 4 er det gjort greie
for utgiftene under folketrygda. I kapittel 5 er finanspostar og
kapitalrekneskapen omtala, medan det i kapittel 6 vert gjort greie
for rekneskapen til Statens petroleumsfond.