Departementet foreslår i meldingen en ny støtteordning gjennom Lånekassen for unge elever i ordinær videregående opplæring. Forslaget er basert på de støtteprinsippene som ble lagt fram i forslaget til statsbudsjett for 2003 og Stortingets vedtak i den forbindelse, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003). Den nye støtteordningen er særlig rettet mot elever og lærlinger fra familier med svak økonomi, og det er tatt spesielt hensyn til utgifter til læremidler. For elever fra familier med svak økonomi og med maksimale stipendmuligheter vil den nye ordningen kunne innebære en stipendøkning på kr 20 800 pr. skoleår, for lærlinger kan økningen bli på over kr 35 000. De forslagene som legges fram i meldingen, innebærer en styrking av støtteordningen på nærmere 400 mill. kroner på helårsbasis.
Departementets forslag til støtteordning gjelder alle med rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1. Hovedprinsippene for ordningen er at videregående opplæring skal finansieres ved stipend, ikke ved lån. Lån til dekning av skolepenger kan imidlertid gis til elever som tar rettighetsbasert videregående opplæring ved en privat videregående skole. Støtteordningen skal videre være basert på behovsprøvning mot inntekt og formue. Forslaget om å innføre én felles støtteordning for alle elever innebærer da at også elever over 19 år vil få støtten behovsprøvd etter familiens økonomi. En viktig del av støtteordningen er at det innføres et behovsprøvd læremiddelstipend på kr 3 500 pr. skoleår, som utbetales med inntil halvparten i begynnelsen av hvert semester. Læremiddelstipendet erstatter utlånsordningen for lærebøker, som ikke vil bli bygd videre ut. For familier med svak økonomi vil det i tillegg bli innført et behovsprøvd grunnstipend. Det ikke-behovsprøvde borteboerstipendet, heretter bostipend, videreføres. Det samme gjelder det ikke-behovsprøvde reisestipendet som er avhengig av reiseavstand, men her foreslås et maksimumsbeløp på kr 7 000 pr. undervisningsår.
Departementets forslag til stipendordning for unge elever vil etter dette omfatte et behovsprøvd grunnstipend (inntil kr 1 730 pr. måned) og et behovsprøvd læremiddelstipend (inntil kr 3 500 pr. skoleår), samt ikke-behovsprøvd bostipend (kr 3 450 pr. måned) og ikke-behovsprøvd reisestipend. Støtteordningen foreslås innført fra og med skoleåret 2003-2004. Forslag til nødvendige bevilgninger vil bli lagt fram i Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet,
Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena
Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti,
Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune
J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten
Jan Simonsen, viser til at foreliggende melding er en oppfølging
av tidligere budsjett-innstillinger fra komiteen. Departementet
følger videre opp Stortingets vedtak i desember 2002, da
Stortinget bad Regjeringen legge fram sak med gjennomgang av låne-
og stipendordninger for elever i videregående opplæring.
Stortinget bad spesielt om at forholdet til borteboerstipendet ble
ivaretatt i den nye støtteordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, har merket seg at Regjeringen legger opp til å utbetale læremiddelstipendet
to ganger i året. Flertallet ber Regjeringen
fra skoleåret 2004-2005 vurdere om Lånekassen
kan utbetale læremiddelstipendet slik at det i større
grad tas hensyn til når på året elevene
faktisk har kostnader til læremidler.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre minner om at det gjennom
mange år har vært enighet om behovet for en ny
støtteordning for videregående opplæring
(jf. f.eks. Aamodtutvalgets utredning "Nyttige lærepenger" NOU
1999:33), og konstaterer at meldingen innebærer at en ny
støtteordning for rettighetsbasert videregående opplæring
nå kommer på plass. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringens forslag er målrettet mot elever
fra familier med særlig svak økonomi, samtidig som
det ikke-behovsprøvde borteboerstipendet blir videreført
uendret. Disse medlemmer har også merket
seg at den nye ordningen styrker studiestøtten med nærmere
400 mill. kroner på helårsbasis.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å hindre at elever ikke kan benytte sin rett
til videregående opplæring på grunn av
manglende økonomisk evne til de nødvendige innkjøp
av bøker og andre læremidler. Disse medlemmer er
glad for at Regjeringen nå foreslår å innføre
et behovsprøvd læremiddelstipend - både
for hjemmeboere og borteboere - på kr 3 500 pr. skoleår. Disse
medlemmer mener at en slik målrettet støtte
er langt å foretrekke fremfor en generell utlånsordning
som skal gi litt til alle, uansett reelt behov for støtte. Disse
medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
Innst. S. nr. 246 (1998-1999), der komiteen vektlegger at den videregående
opplæringen er en del av et helhetlig utdanningsløp
i et livslangt læringsperspektiv. Grunnskolen og den videregående opplæringen
må ses som et løp. Disse medlemmer mener
at gratisprinsippet i grunnskolen også skal omfatte videregående
opplæring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til utlånsordningen for lærebøker som
ble initiert av regjeringen Stoltenberg, med sikte på å nå målet
om gratis læremidler i videregående opplæring, med
en utgiftsramme på 100 mill. kroner på årsbasis inkludert
utgifter til utvikling av digitale læremidler. Denne ordningen
ble avviklet av regjeringen Bondevik II i budsjettet for 2002. Disse
medlemmer merker seg at departementet vil benytte et tilsvarende
beløp til en sterkt behovsprøvd stipendøkning
innbefattet et læremiddelstipend. Disse medlemmer mener
at det er en kjensgjerning at alle elever har utgifter til læremidler,
at utgiftene varierer avhengig av studieretning, og at departementets
forslag ikke ivaretar dette.
Disse medlemmer ønsker
primært å bruke midlene som nå er avsatt
for det behovsprøvde læremiddelstipendet, til
en ordning med utstyrsinnkjøp/læremiddelstøtte/utlån
av læremidler som administreres av fylkeskommunen som har
ansvaret for videregående opplæring. Disse
medlemmer mener at fylkeskommunen kjenner behovene og studieretningene
til sine elever best.
Disse medlemmer foreslår
derfor følgende:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en ordning for utstyrsinnkjøp/læremiddelstøtte/utlån
av læremidler som skal administreres av fylkeskommunen.
Det må sikres at bruken av midlene skal redusere utgiftene
til læremidler, redusere forskjellene mellom studieretningene
og at utgiftsreduksjonene skal være minst like store som
midlene fylkeskommunene mottar fra staten til det enkelte fylket."
Disse medlemmer mener subsidiært
at et læremiddelstipend bør differensieres mellom
de forskjellige studieretningene for å fange opp ulikheter
i kostnader, i tillegg til å prioritere de med lavest foreldreinntekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til at Fremskrittspartiet
er imot tvungen 13-årig opplæringsplikt.
Disse medlemmer mener likevel
at videregående opplæring er et fellesgode som
skal finansieres av det offentlige. Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets alternative modell for skolefinansiering som
er basert på statlig tilskudd som følger hver
elev, og at slikt tilskudd må variere i størrelse
for å fange opp de kostnadsforskjeller det er mellom allmennfaglig
og yrkesfaglig undervisning samt mellom ulike yrkesfaglige linjer.
Slike statlige tilskudd til de videregående skolene skal,
sammen med ulike tilskuddsordninger til den enkelte elev knyttet
til reiseavstand og bostedsordning, sikre en nasjonal utjevning som
gir elever i hele landet like vilkår innenfor videregående
opplæring og basert på en undervisning som er
fullfinansiert av det offentlige. Disse medlemmer peker
på at Fremskrittspartiet på ulike måter
vil arbeide for å begrense elevenes utgifter til ulike
typer læremidler i den videregående opplæring.
Disse medlemmer vil understreke
at det må være en målsetning å arbeide
for at skolemateriellet i den videregående skolen skal
være så rimelig som mulig. Disse medlemmer vil
likevel bemerke at læremidler, herunder skolebøker,
må være oppdatert og gode i den videregående
opplæringen. Når en ser utviklingen i grunnskolen,
der mange elever må bruke læremidler av varierende
kvalitet og alder, og der det også kan mangle nok eksemplarer/utstyr
til alle elever, er disse medlemmer skeptiske til
at staten eller fylkeskommunen skal ha ansvaret for å kjøpe
inn læremateriell. Disse medlemmer er bekymret
for at en da vil få den samme utviklingen i den videregående opplæringen
som i grunnskolen. Disse medlemmer viser til sin
modell der alle elever i den videregående opplæring
vil få et læremiddelstipend, der bokbransjeavtalen
er avviklet og der muligheten med reklamefinansierte læremidler
benyttes. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning
medføre at kostnadene til læremidler i den videregående
skolen kan reduseres betraktelig.
Disse medlemmer viser til at
kostnadene ved å kjøpe skolebøker i Norge
er unødvendig høye. Dette er blant annet en konsekvens
av den bokbransjeavtalen som regulerer markedet, og som hindrer
fri konkurranse ved salg av lærebøker. Disse
medlemmer mener at ved å fjerne bokbransjeavtalen
kan skolebøker bli billigere for elevene og dermed redusere
kostnadene forbundet med den videregående opplæringen.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
tiltak for å avvikle bokbransjeavtalen."
En undersøkelse som nylig ble gjennomført
av SIFO, viser at det er svært lite reklame i skolen per
i dag. Disse medlemmer viser til at en ytterligere
kan redusere kostnadene forbundet med videregående opplæring
ved å åpne for reklamefinansierte skolebøker.
Dette kan, slik disse medlemmer ser det, organiseres
slik at reklamen kan tas ut av bøkene ved at denne er plassert
enhetlig foran eller bak i boken, eller i kombinasjon. Videre er
det, slik disse medlemmer ser det, grunn til å understreke
at dette kan være et tilbud til elevene, og at de som ikke ønsker å bli eksponert
for reklame i skolebøkene, står fritt til ikke å motta
denne type bøker. Det viktige er, slik disse medlemmer ser
det, at elevene får en mulighet til å redusere
kostnadene sine på denne måten. Disse medlemmer understreker
at opplæringslovens bestemmelser ikke er til hinder for
at det brukes reklame i lærebøker for å redusere
kostnadene. Disse medlemmer har inntrykk av at denne
adgangen er lite kjent av elever og foreldre, og motarbeides fra skoleeier,
skoleledelse og lærere. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen sørger for bedre informasjon til elever,
foreldre og skoler om adgangen til å bruke reklamefinansierte
skolebøker/læremidler. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at foreldremedvirkning/foreldreinnflytelse
i den videregående skole ikke er lovfestet. Disse medlemmer ønsker
slik lovfesting og fremmer forslag om dette ved behandling av Ot.prp.
nr. 67 (2002-2003).
Disse medlemmer viser til at
alle elever i den videregående skolen har utgifter forbundet
med kjøp av læremateriell i den videregående
skolen. Disse medlemmer vil understreke at et læremiddelstipend bør
tilfalle alle elever i den videregående skolen uavhengig
av foreldrenes formue og inntekt. Dette vil være rettferdig
i forhold til et likebehandlingsprinsipp. Disse medlemmer er
videre av den oppfatning at læremiddelstipendet bør
differensieres mellom de ulike studieretningene. Kostnadene forbundet
med en yrkesfaglig utdannelse er i de fleste tilfeller langt høyere
enn en utdannelse innenfor de teoretiske fagene. Regjeringens forslag
vil, slik disse medlemmer ser det, innebære
at elever som velger allmennfag vil få dekket de fleste
av sine utgifter med et fullt læremiddelstipend, mens elever
på kokkelinjen må legge ut tusenvis av kroner
ekstra fra egen lomme. Slik disse medlemmer ser det,
er det av avgjørende betydning at det legges rammer som
fortsatt stimulerer ungdom til å velge yrkesfaglig utdannelse,
da en rekke bransjer mangler tilgang på kompetent arbeidskraft.
Dette må etter disse medlemmers mening gjøres
gjennom en differensiering av læremiddelstipendet ut ifra hvilken
retning den enkelte elev velger og kostnadene forbundet med denne.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen legger opp til å utbetale læremiddelstipendet
to ganger i året. Innkjøp av læremidler
er noe som i hovedsak skjer med en gang skolen har startet. Derfor er
det etter disse medlemmers oppfatning fornuftig å utbetale
hele læremiddelstipendet i første semester da
elevene har de største utgiftene forbundet med innkjøp
av læremidler.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at Lånekassen utbetaler hele læremiddelstipendet
i første semester."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at disse partiene har foreslått
et slikt læremiddelstipend i mange år og mener
dette er en bedre ordning enn den tidligere utlånsordningen. Disse
medlemmer viser til at det er store kostnader forbundet
med det å kjøpe lærebøker og
annet studiemateriell. Dette er kostnader som påløper
for alle elever i videregående opplæring, og dette
kommer i konflikt med målene om lik rett til utdanning
og gratis videregående opplæring. Disse medlemmer mener
derfor at alle elever skal få et læremiddelstipend
ved begynnelsen av hvert semester. Disse medlemmer mener
størrelsen på et læremiddelstipend bør
reflektere kostnadsforskjellene ved ulike studieretninger og mener
det derfor bør innføres differensierte læremiddelstipend
avhengig av studieretning. Disse medlemmer har merket
seg Regjeringens problematisering rundt det å innføre
differensierte stipend avhengig av kostnadene ved de ulike studieretningene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dette må kunne
løses, for eksempel gjennom et samarbeid med fylkeskommunene
som gjennom økte bevilgninger til utstyr etc. kan tilby,
og dermed avhjelpe, den økonomiske belastningen som i dag
påføres den enkelte elev som går på svært
kostnadskrevende yrkesfaglige studieretninger.
Komiteen peker på at
en differensiering av læremiddelstipend også må ta
hensyn til at utgifter til arbeidstøy, redskap og annet
utstyr knyttet til yrkesfaglig utdanning, kan utgjøre betydelige
utgifter. Komiteen foreslår følgende:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
løsninger for å utligne kostnadsforskjellene mellom
ulike studieretninger gjennom differensierte læremiddelstipend."
Komiteen mener for øvrig
at Internett og IKT må kunne benyttes på en langt
bedre måte i skolen og supplere tradisjonelle lærebøker,
samtidig som dette også åpner for en hyppigere
og enklere ajourføring av læremateriell. Komiteen ønsker
at Regjeringen setter fokus på hvordan IKT kan bedre kvaliteten
i læringen.
På bakgrunn av dette fremmer komiteen følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en vurdering av bruk av IKT, der det
bl.a. vurderes hvordan bruk av elektroniske læremidler
kan bedre kvaliteten på læringsarbeidet, gi elevene
godt oppdaterte læremidler og redusere utgiftene til læremidler."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, slutter seg til departementets forslag om en felles støtteordning
for alle elever som tar videregående opplæring.
Dette betyr blant annet at også elever over 19 år
sikres mulighet for stipend som hjemmeboende, men vil få støtten
behovsprøvd etter forsørgernes og elevens egen økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til at myndighetsalderen
i Norge er 18 år. Slik disse medlemmer ser
det, er det underlig at elever over 18 år skal få eventuell
støtte fra Lånekassen behovsprøvd opp
imot forsørgernes eller ektefelles økonomi når
de etter loven er definert som myndige. Etter disse medlemmers oppfatning
bør alle elever over 18 år motta det samme stipendet
uavhengig av foreldrenes eller ektefelles økonomi.
Komiteen viser til
at departementet opprettholder nivået fra skoleåret
2002/03 på borteboerstipendet, og at dagens regler
for å få støtte videreføres. Komiteen støtter
dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og representanten Simonsen, mener reisestipendet er
et viktig bidrag for å sikre lik rett til utdanning, uavhengig
av geografiske forhold. Flertallet legger vekt på å hindre
at elever i en rettighetsbasert videregående opplæring
får økte utgifter ved gjennomføringen
av utdanningen. Flertallet går derfor imot Regjeringens
forslag om at det innføres en maksimal- grense for reisestipendet
på kr 7 000 pr. undervisningsår. En slik maksimalgrense
vil særlig ramme elever bosatt i distriktene, da disse
har til dels store reisekostnader. En reduksjon i reisestipendordningen
vil også bryte med målsettingen om en større
elevutveksling mellom de nordiske land.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprettholde
ordningen med årlig reisestipend for elever i videregående
skole uten beløpsmessig maksimalgrense. Stortinget legger til
grunn at denne ordningen gjelder fra og med skoleåret 2003/2004."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at Regjeringen
vil innføre en maksimalgrense for reisestipendet på kr
7 000 per undervisningsår tilsvarende det som gjelder for
studenter i høyere utdanning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen vil understreke at satsene for økonomisk
støtte til borteboere bør økes for å unngå at
elevene blir avhengig av låneopptak eller jobb ved siden
av skolegang for å greie seg økonomisk. Det er
viktig at elevene får mulighet til å konsentrere
seg om studiene. Slik disse medlemmer ser det, må arbeidet
med å avdekke urettmessig tildeling av borteboerstipend
intensiveres uten at dette skal innebære byråkratisering
og økt ressursbruk. Dette kan gi rom for å øke
tildelingen av midler til de som faktisk har et reelt behov for
borteboerstipend.
Komiteen ber Regjeringen
følge låneutviklingen og rapportere tilbake til
Stortinget i løpet av 2005 med hensyn til betalingsproblemer
og lånebehov generelt for elever i videregående
opplæring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til svarbrev
16. mai 2003 fra statsråd Clemet hvor det heter:
"Avslutningsvis vil jeg minne om at forskriftene
for kommende skoleår allerede er fastsatt, og Lånekassen har
implementert den nye støtteordningen i sitt saksbehandlingssystem.
Det vil av tekniske grunner dermed ikke la seg gjøre å foreta
endringer i strukturen i den nye støtteordningen fra og
med skoleåret 2003-2004. Eventuelle større endringer
i forhold til meldingens forslag kan først håndteres
i forhold til skoleåret 2004-2005."
Disse medlemmer vil kritisere
departementet for at det iverksettes endringer i ordningen for studiestøtte
som gir negative utslag for elever i videregående opplæring
før saken er behandlet i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstrepartiviser
til at departementet foreslår å fjerne låneadgangen
og i stedet innføre et høyere stipend for elever
fra familier med særlig svak økonomi (grunnstipend
og læremiddelstipend). Disse medlemmer viser
også til at departementet ønsker å beholde
låneadgangen, uten behovsprøving, for dekning
av skolepenger til private videregående skoler. Disse
medlemmer har merket seg at departementets begrunnelse for
det siste er at det ligger mer bevisste valg bak enn i den offentlige skolen.
Disse medlemmer er enig i at
elever bør gå gjeldfri ut av videregående
opplæring. Disse medlemmer mener imidlertid
at departementet ikke har kompensert for bortfallet av låneadgangen
i den foreslåtte stipendøkningen. Dette betyr
at noen elever får et dårligere finansieringsgrunnlag
for gjennomføring av videregående opplæring. Disse
medlemmer mener av den grunn at den behovsprøvde
låneadgangen bør opprettholdes.
Disse medlemmer mener også at
det bør være behovsprøving for elever
som søker om lån for dekning av skolepenger på lik
linje med andre elever.
Disse medlemmer viser til at
mange elever som tar opp lån under skolegang, har problemer
med tilbakebetalingen. Disse medlemmer mener at departementet
må gjennomgå nærmere tilbakebetalingssituasjonen
for denne gruppen elever med mulige forbedringer og gi en tilbakemelding
til Stortinget.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen opprettholde
den behovsprøvde låneadgangen for elever i videregående opplæring,
og forutsetter at dette skal gjelde fra og med skoleåret
2003/2004."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det lenge har
vært bred enighet om at elevene så langt som mulig
skal være gjeldfrie etter gjennomført videregående
opplæring. Disse medlemmer viser bl.a. til
at komiteen i forbindelse med behandlingen av studiefinansieringsmeldingen
våren 1994 gav uttrykk for at:
"Komiteen deler departementets bekymring for de negative
konsekvensene av at elever i videregående opplæring
tar opp lån. … Samtidig må målsettingen være
at elever etter endt videregående opplæring skal sitte
igjen med minst mulig studielån." (jf. Innst. S. nr. 101
(1993-94)).
Disse medlemmer mener at Regjeringens forslag
om å oppheve låneadgangen for elever i offentlig
videregående skole er i godt samsvar med de vurderinger
som lenge har vært rådende om dette spørsmålet,
og slutter seg også til forslaget om å innføre
et behovsprøvet grunnstipend som en kompensasjon for bortfall
av adgangen til å oppta lån. Maksimalt grunnstipend
er foreslått til kr 1 730 pr. måned.
Disse medlemmer er enig i at
det fortsatt bør være adgang til å søke
om lån til skolepenger ved private videregående
skoler, og er også enig i at denne type lån skal
gis uten behovsprøving. Disse medlemmer viser
til at det ikke lenger er behovsprøving for lån
for studenter i høyere utdanning, og at det blir en harmonisering
mellom de to støtteordningene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at flertallet ønsker å innføre
en behovsprøvd låneadgang allerede fra høsten
2003. Disse medlemmer beklager at flertallet åpner
for at elever i videregående skole kan sette seg i gjeld
for å ta en rettighetsbasert utdanning.
Disse medlemmer mener at Regjeringens forslag
til økning i stipender på rundt 400 mill. kroner vil
være et godt grunnlag for at elever i videregående opplæring
skal slippe å ta opp lån. Spesielt med hensyn til
innretningen av ordningen, som prioriterer elever med bakgrunn i
familier med svakest økonomi.
Disse medlemmer konstaterer at
Stortinget åpner for en behovsprøvd låneadgang,
og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med vurdering av hvordan
denne ordningen utvikler seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen har merket seg Regjeringens opplysninger
om at det er mange inkassosaker blant elever som har tatt opp lån
til den videregående opplæringen. Disse medlemmer mener
likevel at elever i videregående opplæring skal
kunne ta opp lån i Lånekassen. Etter disse
medlemmers oppfatning skal myndige elever på selvstendig
grunnlag kunne ta opp lån i Lånekassen i forbindelse
med den videregående opplæringen. Myndige personer
må, slik disse medlemmer ser det, gis muligheten
til å ta ansvar for sitt eget liv. Når det gjelder
elever under myndighetsalder, bør det slik disse
medlemmer ser det, stilles krav om at de foresatte eller
andre myndige personer stiller opp som kausjonister. Dette vil begrense
mulighetene for elever under myndighetsalder til å kunne
ta opp lån. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprettholde
en generell låneadgang i Lånekassen for elever
i videregående utdanning og forutsetter at denne adgangen
gjelder fra og med skoleåret 2003/2004."
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ønsker å videreføre muligheten
for elever i private videregående skoler til å kunne
ta opp lån for å betale skolepenger. Med disse
medlemmers modell med økonomisk likebehandling
mellom private og offentlige skoler ville ikke disse elevene være
nødt til å ta opp lån for å kunne
ha muligheten til å velge alternative skoler til den offentlige.
Disse medlemmer viser til at
lærlinger får redusert effekt av stipend- og låneordning
pga. fratrekk for lærlingelønn. En del lærlinger
har måttet ta opp private lån for å greie
seg økonomisk i forbindelse med sin utdannelse. Disse
medlemmer vil understreke at lærlinger bør
gis de samme rettigheter som elever i teoretisk rettet videregående
opplæring, slik at likebehandlingsprinsippet blir ivaretatt.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
prinsipielt at ingen elever skal behøve å oppta lån
for å kunne gjennomføre videregående
skole. Derfor er det avgjørende at det nye stipendregimet
faktisk ivaretar det behovet elever har for å dekke utgifter
forbundet med gjennomføringen av videregående opplæring. Dette
medlem forutsetter at den foreslåtte styrkingen
av stipendordningene vil gi elevene en kompensasjon for bortfallet
av låneadgangen, og viser til omtalen av dette i proposisjonen.
Dersom det viser seg at det er elever som allikevel vil komme i økonomiske
vansker på grunn av bortfallet av låneadgangen,
mener dette medlem at dette må løses
ved å oppjustere de enkelte stipend i forbindelse med de årlige
budsjettbehandlinger. Dette medlem mener det vil
være usosialt, og en undergraving av målsetningen
om fullstipendiering, dersom det åpnes for å kunne ta
opp lån for en smal gruppe elever fra familier med svært
anstrengt økonomi.
Komiteen merker seg
at behovsprøving skal skje mot forsørgernes og
elevens økonomiske situasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, er enig i at dagens ordning for behovsprøving
i forhold til egen arbeidsinntekt med fribeløp videreføres.
Komiteen mener at
departementet i forbindelse med endringer i lov og forskrift for å klargjøre
det lovmessige grunnlaget for behovsprøving i forhold til forsørgergrupper,
også må vurdere en utvidelse av forsørgerbegrepet
i denne sammenheng til å gjelde samboere med felles barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, slutter seg til Regjeringens
forslag om hvilke typer inntekt som ikke skal omfattes av behovsprøving.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
departementet foreslår at behovsprøving ikke lenger
skal skje ved følgende inntekter: inntekt av fast eiendom,
rente og aksjeutbytte, verdien av fri kost og losji eller tilskudd
fra skolen til slike utgifter og skattepliktig gevinst ved salg av
aksjer eller bosted. Disse medlemmer er uenig i dette
og foreslår følgende:
"Stortinget ber Regjeringen om at
inntekt av fast eiendom, rente og aksjeutbytte, verdien av fri kost
og losji eller tilskudd fra skolen til slike utgifter og skattepliktig
gevinst ved salg av aksjer eller bosted, fortsatt skal inngå i
inntekstgrunnlaget ved behovsprøving av studiestøtte."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen vil understreke at alle elever
bør motta stipend, uavhengig av foreldrenes og ektefelles
inntekt. Disse medlemmer innser at det ikke er politisk
flertall til å få til dette. Disse medlemmer vil
derfor understreke at de biologiske foreldrenes inntekt bør
legges til grunn for hvorvidt en elev skal få stipend når
elever er under myndighetsalder. Disse medlemmer viser til
sitt standpunkt om at alle elever som er myndige, bør motta
det samme stipend. Når det gjelder elever som er gift,
mener disse medlemmer at de ikke bør behovsprøves
i forhold til sin ektefelles inntekt.
Disse medlemmer har merket seg
Regjeringens forslag om at følgende inntekter ikke lenger
skal inngå i behovsprøvingen: inntekt av fast
eiendom, rente og aksjeutbytte, verdien av fri kost og losji eller
tilskudd fra skolen til slike utgifter og skattepliktig gevinst
ved salg av aksjer eller bosted, og støtter dette. I tillegg mener disse
medlemmer at unntaket bør utvides til å gjelde
elever med formue som ikke gir renteinntekter eller annen inntekt
og der formuen ikke er omsetningsbar i det åpne markedet.
Dette gjelder blant annet i de tilfeller der eleven eier aksjer
i en familiebedrift som ikke kan omsettes utenfor familien.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at formue som ikke gir renteinntekter eller annen
inntekt, og der formuen ikke er omsetningsbar i det åpne
markedet, ikke inngår i behovsprøvingen av lån
og stipend."
Komiteen viser til
at lærlinger i dag behovsprøves etter egne regler
for arbeidsfri inntekt. Komiteen er tilfreds med
at den nye støtteordningen sikrer lærlinger ikke
behovsprøvd bostipend. Komiteen merker seg departementets
drøfting om lærlinglønn bør
inngå i arbeidsinntekt med et fribeløp ved behovsprøving.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at mange av landets lærlinger utdanner seg under stramme økonomiske
vilkår. Disse medlemmer vil at lærlinger
skal ha de samme muligheter for studiestøtte som andre
elever i videregående opplæring. Disse
medlemmer er derfor fornøyd med at Regjeringen
nå foreslår at også lærlinger
skal komme inn under ordningen med ikke-behovsprøvd borteboerstipend.
Dette vil bedre levekårene for et stort antall lærlinger.
Disse medlemmer mener at lærlinger
skal ha mulighet til en behovsprøvd låneadgang
på lik linje med øvrige elever i videregående
opplæring.
Disse medlemmer forutsetter videre
at lærlinger fortsatt skal kunne søke om reisestipend
på samme vilkår som andre elever.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen drøfter hvorvidt lærlinglønn
fortsatt skal regnes etter egne regler for arbeidsfri inntekt, eller
inngå i arbeidsinntekt med fribeløp ved behovsprøving. Disse
medlemmer mener det viktigste hensynet bør være
en vurdering av det arbeidet som lærlingene nedlegger i
bedriftene. Selv om lærlinger mottar lønn for
arbeid som inngår som en del av undervisningen, yter de
verdiskapning for bedriften.
Dagens regelverk fører til at lærlinger
i stor grad er avskåret fra studiefinansieringsordninger.
En innføring av fribeløp for lærlinglønninger
ville styrket deres mulighet til studiestøtte på lik
linje med andre elever.
Dette vil også, etter disse
medlemmers oppfatning, kunne motivere flere til å velge
yrkesrettet utdanning, i en tid med mangel på fagutdannet
arbeidskraft. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at lærlingelønn ved behovsprøving
av studiestøtte skal inngå i reglene for arbeidsinntekt
og forutsetter at dette skal gjelde fra skoleåret 2004/2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen er opptatt av at rammebetingelsene
for allmennfaglig og yrkesfaglig videregående opplæring
er rettferdig og vil ha en likebehandling. Disse medlemmer vil
peke på det behovet som en del bransjer i næringslivet
har for yrkesfaglig utdannet arbeidskraft, og mener det må legges
til rette for at flere velger yrkesfag. Slik disse medlemmer ser
det, er dagens ordninger for lærlinger svært urettferdig
og langt dårligere enn for elever som har sin opplæring
i den videregående skolen. Lærlinger har ikke
mulighet til å ta opp lån i Lånekassen
slik regelverket er i dag. Disse medlemmer er kjent
med at lærlinger har sett det nødvendig å ta
opp private lån for å kunne dekke sine boutgifter.
Dette er slik disse medlemmer ser det svært
uheldig, og en lite ønskelig utvikling. På sikt
kan dette bidra til at flere velger vekk en yrkesfaglig utdannelse. Disse
medlemmer vil peke på at også lærlingene
er i en utdanningssituasjon og bør ha samme rett til låneopptak
i Lånekassen som andre elever i videregående opplæring. Disse medlemmer er
videre av den oppfatning at lærlinger skal kunne motta
stipend dersom de bor utenfor foreldrehjemmet og deres inntekt er
mindre enn det maksimale borteboerstipendet som elever i ordinær videregående
opplæring mottar. I tillegg skal lærlingene etter disse
medlemmers oppfatning ha krav på reisestipend på lik
linje med andre elever under videregående opplæring.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en ordning med støtte til lærlinger i videregående
opplæring der prosentvis andel av brutto lærlingelønn
som går til fradrag i støttebeløp, reduseres
fra 60 pst. til 30 pst. Stortinget forutsetter at dette får
virkning i statsbudsjettet for 2004 fra og med start på skoleåret
2004/2005."
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om at inntekt av
fast eiendom, rente og aksjeutbytte, verdien av fri kost og losji eller
tilskudd fra skolen til slike utgifter og skattepliktig gevinst
ved salg av aksjer eller bosted fortsatt skal inngå i inntektsgrunnlaget
ved behovsprøving av studiestøtte.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at
lærlingelønn ved behovsprøving av studiestøtte
skal inngå i reglene for arbeidsinntekt og forutsetter
at dette skal gjelde fra skoleåret 2004/2005.
Forslag fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen opprettholde den behovsprøvde
låneadgangen for elever i videregående opplæring,
og forutsetter at dette skal gjelde fra og med skoleåret
2003/2004.
Forslag fra Arbeiderpartiet
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen opprette en ordning
for utstyrskjøp/læremiddelstøtte/utlån
av læremidler som skal administreres av fylkeskommunen.
Det må sikres at bruken av midlene skal redusere utgiftene
til læremidler, redusere forskjellene mellom studieretningene
og at utgiftsreduksjonene skal være minst like store som
midlene fylkeskommunene mottar fra staten til det enkelte fylket.
Forslag fra Fremskrittspartiet og
representanten Simonsen:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
tiltak for å avvikle bokbransjeavtalen.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at Lånekassen utbetaler hele læremiddelstipendet
i første semester.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen opprettholde en generell låneadgang
i Lånekassen for elever i videregående utdanning
og forutsetter at denne adgangen gjelder fra og med skoleåret
2003/2004.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at formue som ikke gir renteinntekter eller annen inntekt, og der
formuen ikke er omsetningsbar i det åpne markedet, ikke
inngår i behovsprøvingen av lån og stipend.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en ordning med støtte til lærlinger i videregående
opplæring, der prosentvis andel av brutto lærlingelønn
som går til fradrag i støttebeløp, reduseres
fra 60 pst. til 30 pst. Stortinget forutsetter at dette får
virkning i statsbudsjettet for 2004 fra og med start på skoleåret
2004/2005.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av bruk av IKT, der det bl.a. vurderes hvordan bruk av elektroniske læremidler kan bedre kvaliteten på læringsarbeidet, gi elevene godt oppdaterte læremidler og redusere utgiftene til læremidler.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere løsninger for å utligne kostnadsforskjellene mellom ulike studieretninger gjennom differensierte læremiddelstipend.
III
Stortinget ber Regjeringen opprettholde ordningen med årlig reisestipend for elever i videregående skole uten beløpsmessig maksimalgrense. Stortinget legger til grunn at denne ordningen gjelder fra og med skoleåret 2003/2004.
IV
St.meld. nr. 21 (2002-2003) - om kilder til kunnskap. Om ny støtteordning gjennom Lånekassen for unge elever i ordinær videregående opplæring - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 3. juni 2003
Rolf Reikvam
leder |
Vidar Bjørnstad
ordfører |