Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"1. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til lovendring der friluftslovens formålsparagraf
endres slik at §1 skal lyde: Formålet med denne
loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre
allmennhetens rett til ferdsel, opphold mv. i skog og mark, på fjellet
og langs sjø og vassdrag, slik at muligheten til å utøve
friluftsliv som en helsefremmende, trivselsskapende og miljøvennlig
fritidsaktivitet bevares og fremmes.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
til lovendring der friluftslovens §1a, 2. ledd tilføyes: Med
mindre området er opparbeidet tomt eller dyrka mark, skal
et belte langs sjø og langs vann og vassdrag som muliggjør
ferdsel, regnes som utmark.
3. Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene
for tilpassede rettslig bindende planformer for strekninger langsmed
sjø og vassdrag, herunder vurdere fornuftig detaljeringsgrad,
behandlingsmåte og finansiering av planprosesser og gjennomføring.
4. Stortinget ber Regjeringen vurdere å etablere
en grense for hvor nær bading og rasting skal kunne foregå bebodd
hus eller hytte.
5. Stortinget ber Regjeringen vurdere hvilke
statseiendommer i strandsonen som kan legges ut som "friluftsmark"
i henhold til friluftslovens §34.
6. Stortinget ber Regjeringen om i forbindelse
med statsbudsjettet for 2004, å fremme forslag som styrker
sikringen av friluftsområder langs kysten.
7. Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med behandlingen av planlovutvalgets innstilling, fremme forslag
for mer entydige og restriktive kriterier i plan- og bygningsloven,
for når det skal kunne gis dispensasjon og videre hjemler
for fylkesmannen til å frata kommuner retten til å gi dispensasjon.
8. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
til lovendring der friluftslovens §13 (Sjikanøse stengsler
eller uheimlete forbudsskilt), 2. ledd endres til å lyde:
Skilt, anvisninger, gjerder, stengsler samt objekter utplassert
midlertidig eller varig, som kan stenge for eller vanskeliggjøre
ferdsel som er tillatt etter denne lov eller lokale rettsforhold,
eller gjøre utøvelsen av slik ferdsel vanskelig
eller ubehagelig, er å regne som sjikanøse stengsler.
9. Stortinget ber Regjeringen fastholde
dagens konsesjonsgrense på 20 dekar for eiendommer i 100-metersbeltet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve
Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri
A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland og Jørund Leknes, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar
Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Inger S. Enger,
mener allemannsretten er den viktigste bærebjelken for
at alle skal kunne utøve et aktivt friluftsliv og ha tilgang
til rekreasjonsområder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er et
stort behov for allmennhetens tilgang til strandsonen og andre naturområder.
I denne sammenheng viser flertallet til Stortingets
behandling av stortingsmeldingen om friluftsliv - Ein veg til høgare
livskvalitet, og innstillingen til denne, jf. Innst. S. nr. 114
(2001-2002), der flere partier pekte på behovet for en
gjennomgang eller en kartlegging av utviklingen for å sikre
allmennhetens adgang til strandsonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, kan ikke se at det er nødvendig
med noen ny gjennomgang av friluftsloven nå. Dette
flertallet viser til flertallsmerknad i Innst. S. nr. 114
(2001-2002):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at i de aller fleste tilfeller er det ikke noen konflikt mellom
allmennhetens ønske om fri ferdsel og vernet om grunneiers
eiendomsrett. Allmennheten har et ansvar for å ferdes på en
hensynsfull måte - både overfor miljøet
og overfor grunneiere og rettighetshavere. Grunneieren har på sin
side et ansvar for at det ikke legges hindringer i veien for den
frie ferdsel. Både grunneiere og allmennheten har felles
ansvar for å motvirke konflikter. Konflikter bør
løses lokalt i samsvar med nasjonale lover og forskrifter,
og lokale tilpasninger."
Dette flertallet vil understreke
at allemannsretten står sterkt både i lovgivinga
og i folks bevissthet. Det er viktig at allemannsretten ligger fast
og ikke svekkes. Avveining mellom privat eiendomsrett for grunneierne
og innarbeida allemannsrett fungerer stort sett svært bra.
Dette flertallet viser til at
allemannsretten er en viktig forutsetning for friluftslivet i Norge.
Allemannsretten står fortsatt sterkt både juridisk
og i den allmenne rettsoppfatning. Dette flertallet viser
til at Regjeringen vil kartlegge utviklingen og sikre allemannsretten
og allmennhetens adgang til naturområder og strandsonen.
Dette flertallet foreslår
at Dokument nr. 8:134 (2002-2003) ikke skal bifalles.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til merknad
i Innst. S. nr. 114 (2001-2002):
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet peker på at det er store lokale variasjoner
i Norge, også når det gjelder press på utbygging
av eiendommer. Disse medlemmer understreker at det er kommunene
som har ansvaret for arealplanleggingen, herunder regulering av
arealer til hyttebygging, og mener omfanget av dagens rikspolitiske retningslinjer
er tilstrekkelig. Dette er en viktig del av det lokale selvstyret.
I dette inngår også kystsoneplanleggingen som
blant annet skal sikre allmennheten tilgang til kyststripen. Det
er et viktig prinsipp at beslutninger må fattes nærmest
dem det angår.
Disse medlemmer viser til
det generelle byggeforbudet i 100-metersonen og dagens rikspolitiske
retningslinjer, som skal ivareta viktige nasjonale hensyn i strandsonen.
Innenfor dette regelverket har kommunene frihet til å vurdere
forholdet mellom hyttebygging og vern av friluftsområder.
Byggeaktiviteten i strandsonen skal skje etter godkjent reguleringsplan, samtidig
som kommunene er gitt en dispensasjonsadgang ut fra særlige
lokale hensyn."
Disse medlemmervil
sikre naturområder for friluftsliv i et samarbeid mellom
myndigheter, organisasjoner og rettighetshavere. Egnede arealer
som blir frigjort på grunn av omlegginger av det norske
forsvaret og fyrvesenet, bør etter disse medlemmers mening
legges ut til friområder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener utviklingen siden Stortinget
behandlet Friluftslivsmeldingen har vist at det er behov for tiltak
som kan sikre allmennhetens tilgang til strandsonen bedre enn i dag. Disse
medlemmer mener derfor at retten til fri ferdsel i strandsonen
må styrkes i friluftsloven, og at plan- og bygningsloven
må gjøres strengere i forhold til dispensasjoner
fra byggeforbudet i 100-metersonen.
Disse medlemmer mener flere av
forslagene i Dokument nr. 8:134 (2002-2003) vil bidra til å sikre allmennhetens
tilgang til strandsonen, men mener Regjeringen må fremme
en egen sak for Stortinget med forslag til lovendringer som kan
være enda strengere enn forslagene i Dokument nr. 8:134
(2002-2003).
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av allmennhetens tilgang til strandsonen og foreslå nødvendige
endringer i friluftsloven og plan- og bygningsloven for Stortinget
i løpet av våren 2004, som skal sikre fri ferdsel
i strandsonen og stramme inn dispensasjonspraksis fra byggeforbudet
i 100-metersonen."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser til at Regjeringen løpende
vurderer situasjonen i strandsonen, herunder praktiseringen av byggeforbudet
i 100-metersbeltet. Flertallet mener at det utover
dette ikke er behov for å innføre en mer restriktiv
lovgivning i forhold til byggeforbudet i 100-metersbeltet og ferdsel
i strandsonen. Flertallet viser til at de fleste
dispensasjoner fra byggeforbudet i strandsonen i pressområder
dreier seg om endringer i eksisterende bygningsmasse eller erstatningsbygg.
Dette viser at dagens dispensasjonspraksis fungerer godt - og i
liten grad kan sies å representere nye hindringer for den
frie ferdsel i strandsonen.
Flertallet mener at utbyggingspresset
er svært varierende i ulike deler av landet, og at håndtering
av dette derfor ivaretas best ut fra lokal kunnskap om lokale forhold. Flertallet vil
derfor understreke betydningen av det kommunale selvstyret i slike
saker.
Flertallet viser videre til at
både grunneiere og allmennheten har felles ansvar for å motvirke
konflikter. Allmennheten har et ansvar for å ferdes på en
hensynsfull måte - både overfor miljøet
og overfor grunneiere og rettighetshavere. Grunneieren har på sin
side et ansvar for at det ikke legges hindringer i veien for den
frie ferdsel. Flertallet opplever at det i de aller fleste
tilfeller ikke er noen konflikt mellom allmennhetens ønske
om fri ferdsel og vernet om grunneiers eiendomsrett. Ved
eventuelle konflikter bør de løses lokalt i samsvar
med nasjonale lover og forskrifter, og lokale tilpasninger.
Flertallet vil vise til at en
rekke kommuner langs kysten har funnet frem til gode løsninger
for å sikre allemannsretten. Derfor er det etter flertallets syn både
viktig og mulig å sikre at det er tilstrekkelig med strandsone
tilgjengelig for allmennheten uten at den private eiendomsrett svekkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at forbudet om bygging i 100-metersbeltet er svært uheldig
og bør oppheves. Disse medlemmer er av den
oppfatning at kommunene selv må få bestemme hvor
bygging av hytter og hus skal skje. Disse medlemmer viser
til at Norge er et langstrakt land og at hytte- og boligbygging
må tilpasses lokalt uten et stivbeint sentralt lovverk
som 100-metersforbudet er. Disse medlemmer viser
til at dagens praktisering av 100-metersforbudet i realiteten er
en gigantisk ekspropriasjon uten noen form for erstatning.
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at forslaget i Dokument nr. 8:134 (2002-2003)
bør avvises.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti understreker at allemannsretten
i strandsonen er viktig for å sikre muligheten til å utøve
friluftsliv i denne meget attraktive sonen. Presset på strandsonen
er økende. Det er ikke lenger en problemstilling som kun
er relevant for deler av Oslofjorden, men en utfordring for friluftslivet
i strandområdene en rekke steder langs kysten. I tillegg
ser vi at utfordringen etter hvert også øker i forhold
til innlandsvassdragene. Derfor er det behov for en klarere presisering
av allemannsretten i strandsonen.
Disse medlemmer viser til brev
til komiteen fra Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) som oppsummerer
situasjonen rundt strandsoneforvaltningen i Norge:
"NJFF frykter at man nå er i ferd med å legge utfordringene
med allemannsretten i strandsonen på is. I den sammenheng
etterlyser vi klare signaler fra Energi- og miljøkomiteen
om at dette er et saksområde som fortsatt må ha
høy fokus og som Regjeringen må arbeide videre
med. Friluftsmeldingen (St.meld. nr. 39 (2000-2001)) og Stortingets
behandling av denne, viste at det er bred enighet om mange av de
overordnede utfordringene for friluftslivet, herunder målsettingen om å sikre
og styrke allemannsretten til strandsonen. Imidlertid klarte ikke
Stortinget å samle seg om konkrete forslag til hvordan
man ønsket at Regjeringen skulle følge opp og
iverksette politikken. En situasjon som er lite tilfredsstillende
for friluftslivsinteressene totalt sett. NJFF ser på det
framlagte Dok. 8-forslaget som en anledning til å sette
strandsoneproblematikken på dagsorden igjen, og anmoder
om at Energi- og miljøkomiteen slutter opp om en henvendelse
til regjeringen om å utrede saksområdet og komme tilbake
til Stortinget med konkrete forslag til oppfølging."
Disse medlemmer påpeker
at dette synet deles av alle de andre medlemmene tilsluttet Friluftslivets fellesorganisasjon
(FRIFO). Det vil si Den Norske Turistforening, Norges Folkesportforbund,
Norges Jeger- og Fiskerforbund, KFUK - KFUM-Speiderne, Norges Klatreforbund,
Norges Orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde
Kors Hjelpekorps, Norges speiderforbund, Norske 4H, Skiforeningen, Syklistenes
Landsforening.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette synet er identisk med Sosialistisk Venstrepartis vurderinger
og var bakgrunnen for forslagene i Dokument nr. 8:134 (2002-2003). Disse
medlemmer tar opp forslagene framsatt i dokumentet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark
er underlagt rikspolitiske retningslinjer for planlegging i kyst-
og sjøområder i Oslofjordregionen og at det blir
arbeida med å lage rikspolitiske retningslinjer for Agderkysten.
Dette er de områdene i landet der det er størst
press på bruken av strandsonen. I Rogaland og Hordaland
er det valgt en håndtering gjennom regionale kystsoneplaner. Dette
medlem mener derfor at det ikke er nødvendig med
endringer i plan- og bygningsloven, men at det bør vurderes
om det skal gjøres endringer i de rikspolitiske retningslinjene
på dette området. Dette medlem forutsetter
at alle kommuner følger gjeldende regelverk for bygging i
strandsonen.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av allmennhetens tilgang til strandsonen og foreslå nødvendige endringer i friluftsloven og plan- og bygningsloven for Stortinget i løpet av våren 2004, som skal sikre fri ferdsel i strandsonen og stramme inn dispensasjonspraksis fra byggeforbudet i 100-metersonen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
-
1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til lovendring der friluftslovens formålsparagraf endres slik at §1 skal lyde: Formålet med denne loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre allmennhetens rett til ferdsel, opphold mv. i skog og mark, på fjellet og langs sjø og vassdrag, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselsskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.
-
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til lovendring der friluftslovens §1a, 2. ledd tilføyes: Med mindre området er opparbeidet tomt eller dyrka mark, skal et belte langs sjø og langs vann og vassdrag som muliggjør ferdsel, regnes som utmark.
-
3. Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for tilpassede rettslig bindende planformer for strekninger langsmed sjø og vassdrag, herunder vurdere fornuftig detaljeringsgrad, behandlingsmåte og finansiering av planprosesser og gjennomføring.
-
4. Stortinget ber Regjeringen vurdere å etablere en grense for hvor nær bading og rasting skal kunne foregå bebodd hus eller hytte.
-
5. Stortinget ber Regjeringen vurdere hvilke statseiendommer i strandsonen som kan legges ut som "friluftsmark" i henhold til friluftslovens §34.
-
6. Stortinget ber Regjeringen om i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2004, å fremme forslag som styrker sikringen av friluftsområder langs kysten.
-
7. Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med behandlingen av planlovutvalgets innstilling, fremme forslag for mer entydige og restriktive kriterier i plan- og bygningsloven, for når det skal kunne gis dispensasjon og videre hjemler for fylkesmannen til å frata kommuner retten til å gi dispensasjon.
-
8. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til lovendring der friluftslovens §13 (Sjikanøse stengsler eller uheimlete forbudsskilt), 2. ledd endres til å lyde: Skilt, anvisninger, gjerder, stengsler samt objekter utplassert midlertidig eller varig, som kan stenge for eller vanskeliggjøre ferdsel som er tillatt etter denne lov eller lokale rettsforhold, eller gjøre utøvelsen av slik ferdsel vanskelig eller ubehagelig, er å regne som sjikanøse stengsler.
-
9. Stortinget ber Regjeringen fastholde dagens konsesjonsgrense på 20 dekar for eiendommer i 100-metersbeltet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:134 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Hallgeir H. Langeland, Inga Marte Thorkildsen, Heidi Sørensen, May Hansen, Siri Hall Arnøy, Sigbjørn Molvik og Audun Bjørlo Lysbakken om å sikre strandsonen bedre mot nedbygging og bedre allmennhetens tilgang til strandsonen langs sjø, innsjøer og vassdrag - bifalles ikke.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. desember 2003
Bror Yngve Rahm
leder |
Sylvia Brustad
ordfører |